eitaa logo
نشریه دانشجویی پرسمان+
205 دنبال‌کننده
997 عکس
102 ویدیو
112 فایل
نشریه فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی پرسمان+ ◀️ دانلود نرم افزار موبایلی پرسمان+ porsemanplus.ir/porseman.apk ◀️ صفحه پرسمان+ در اینستاگرام https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1rlfbgw65g7k1&utm_content=kenuuhk
مشاهده در ایتا
دانلود
📩 حفظ دلهای پاک 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: سعی کنید نتایج تلاش مبارک خود را در ماه رمضان، برای خود حفظ کنید. دلها را پاکیزه نگه‌دارید و مشغول مسائلی که شما را از خدا دور میکند، مپسندید. دلتان را مشغول یاد خدا بخواهید؛ آن را قدر بدانید و از نتایج و ثمرات آنچه که در ماه رمضان به دست آورده‌اید، سعادت خود را تا آخر سال تأمین کنید.
﷽ ⛔️ ۹ مخرج مشترک ویرانگر رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان فرمودند: «برای مطالبه گری مراقبت کنید با دشمن پیدا نکنید». اما در مراقبت از این مخرج مشترک شوم چه باید کرد؟ ✅این ۹ مورد را مرور کنیم: 1⃣یکم. مطالبه گری بی مبنا شعار عدالتخواهی را چه کسی در این عصر به بروز و ظهور کشاند؟ امام خمینی با شکل گیری انقلاب. پس پی گیری چنین ارزشی را هم باید از مکتب امام گرفت. با این توضیح لازمست پیش از مطالبه گری، نظام اندیشه و مبانی انقلابی مان را تقویت کنیم. نسبت ولایت با عدالتخواهی. نسبت قانون با عدالتخواهی. نسبت مصلحت با عدالت خواهی و ... در غیر این صورت عدالتخواهی شبه مارکسیستی یا عدالتخواهی خوارجی و متحجرانه، در دامن مخرج مشترک با دشمن خواهد نشست. 2⃣دوم. مطالبه گری غیراخلاقی مطالبه گری که در آن اخلاق رعایت نشود بدون تردید همسفره با شیطان است؛ ولو با نیت های خیرخواهانه و انقلابی باشد. روح و معنای مطالبه گری انقلابی همین اخلاق و شریعت است. کسی که بی اعتنا به اخلاق باشد، عدالتخواهی اش ظالمانه است. 3⃣سوم. مطالبه گری کور مطالبه گری که به علت های عمیق و اصلی توجه نمی کند و تنها مصادیق را فریاد می کند، مطالبه اش کور است. این مدل مطالبه گری چون علت ها را نمی بیند قدرت فهم اصل و فرع را ندارد و فرع را جای اصل و برعکس فریاد می کند. چنین مطالبه گری تنها به یک داد زن تقلیل می یابد. 4⃣چهارم. مطالبه گری خیال انگیز مطالبه گری خیال انگیز، آرمانگرایی بدون واقع بینی است. کسانی که بی اعتنا به واقعیت ها برای رسیدن به آرمان ها، فریاد می کشند سهم بالایی در ناامیدی خود و دیگران دارند. این دسته کمک می کنند غرض دشمن محقق شود و آنهم ناامیدی از اصلاح و حرکت است. 5⃣پنجم. مطالبه گری در بن بست مطالبه گری که در آن هیچ راه حل معقول و متکی بر واقعیت و کارشناسی ارائه نمی شود، مطالبه گری در بن بست است. مدلی که هیچ روزنه روشن و شفافی از امکان اصلاح نشان نمی دهد. 6⃣ششم. مطالبه گری کاریکاتوری این مدل مطالبه گری فقط سیاهی ها را می بیند و قدرت دیدن سیاهی در کنار زیبایی ها و دارایی ها را ندارد. از منظر این مطالبه گری آدم ها یا صفرند یا یک و با هر خطا شمر می شوند و در نتیجه جز معصوم کسی در دایره جبهه حق نمی ماند. 7⃣هفتم. مطالبه گری شتابزده مطالبه گری که هرچی دید و هرچه دستش رسید را سر دست می گیرد و پیش از آنکه نسبت به درستی آن علم پیدا و تحقیق کند دست به افشاگری می زند. 8⃣هشتم. مطالبه گری سوپرمنی مطلبه گری که هدفش تنها و تنها شهرت و لایک و فیو و ممبر است. این نوع مطالبه گری هدف نهایی اش اینست که بت من و سوپرمن شود و برای این راه تلاش می کند همه نهادهای نظارتی و قضائی را تعطیل معرفی کند تا از خود یک قهرمان دست ساز بسازد. 9⃣نهم. مطالبه گری فریبنده این نوع مطالبه گری یک فریب بزرگ برای ایجاد خطای ادراکی است چرا که با ساخت تعمیم های ناروا، یک جز و مصداق را گرفته و به کل تعمیم می دهد. این مدل مطالبه گری روش اصلی خناسان و رسانه های شیطانی است که با کنار هم قرار دادن چند مصداق تلاش می کنند همه چیز را سیاه تصویر کنند. 📝 محسن مهدیان
هدایت شده از امام بزرگوار ما
🔅مسابقه بسته هفتم پویش مطالعاتی امام بزرگوار ما 🔅 🎁به همراه جوائز ارزشمند🎁 لینک مسابقه هفتم : https://porseman.com/!emamema ★ــــــ★ــــــ★ــــــ★ +
🌹 سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد
درود بر علم
🔰 جهاد نرم‌افزاری استاد شهید 👈 شهید مطهری هم تولید و هم نشر فکر میکرد 🔻 رهبر انقلاب: روز معلّم در جمهوری اسلامی برابر است با روز شهادت معلّم بزرگ مرحوم شهید مطهّری (رضوان الله تعالی علیه). 🔹️ خصوصیّتی در شهید مطهّری هست که این خصوصیّت را همه‌ی معلّمین -چه معلّمین حوزه‌های علمیّه، چه معلّمین دانشگاه‌ها، چه معلّمین مدارس و آموزش و پرورش- بایستی واقعاً الگو قرار بدهند و برای آنها باید الگو باشد. 🔸️ خب مرحوم شهید مطهّری، مرد دانشمندی بود، مرد متفکّری بود، واقعاً عالِم بود، فیلسوف بود، فقیه بود، به مسائل فکری تسلّط کامل داشت؛ این خصوصیّات در این بزرگوار بود لکن آن خصوصیّت خیلی مهم و ویژگی ایشان این بود که هم تولید فکر میکرد، هم نشر فکر میکرد؛ نشر فکر خیلی مهم است. 🔹️ این بزرگوار آرام نمی‌نشست، آرام و قرار نداشت؛ ما دیده بودیم؛ ایشان دائم در فکر بود، دائم دغدغه داشت که فکر درست را، فکر متقن و عمقی را بین مخاطبان خود نشر بدهد؛ و یک جهاد نرم‌افزاریِ به تمام معنا را ایشان در طول سالیان متمادی شروع کرده بود؛ با امواج مهاجم روبه‌رو میشد و سینه‌به‌سینه میشد و با آنها برخورد میکرد و بر آنها غلبه پیدا میکرد. 🔸️مسئله هم برای او فقط امواج فکری مارکسیستی و شرقی نبود؛ چه شرقی، چه غربی؛ چه تفکّرات مارکسیستی، چه تفکّرات لیبرالیستی رایج در غرب؛ با همه‌ی اینها مواجه میشد. ۱۴۰۰/۲/۱۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 الفبای تغییر به زبان آدمی زاد ◀️ نکاتی در ضرورت و چگونگی تحول در ابتدای سال «سوگند به روزگار! که آدمی در خسارت است؛ به جز نیکوکارانی که به حق ایمان آورده اند و پیوسته یکدیگر را به صبر و نیکی سفارش می کنند». (سوره عصر) بیایید ساده باشیم. خیلی از ما این مشکل را داریم و کاملاً هم به آن آگاهیم و خیلی وقت ها هم اعصابمان را خرد کرده و خیلی کارهایمان برای فرار کردن از این تفکر لعنتی است. خودمان را سرگرم گوش دادن به موسیقی، وب گردی، گعده های طولانی و پیامک بازی با رفقا می کنیم تا یادمان برود یا خودمان را به فراموشی می زنیم که این جایی که هستیم، قدرمان نیست و استحقاقی بیشتر از این را داریم. 🔽 🔽 🔽 🔽 🔽 🔽 🔽
🔰 الفبای تغییر به زبان آدمی زاد ◀️ نکاتی در ضرورت و چگونگی تحول در ابتدای سال 1⃣ «سوگند به روزگار! که آدمی در خسارت است؛ به جز نیکوکارانی که به حق ایمان آورده اند و پیوسته یکدیگر را به صبر و نیکی سفارش می کنند». (سوره عصر) بیایید ساده باشیم. خیلی از ما این مشکل را داریم و کاملاً هم به آن آگاهیم و خیلی وقت ها هم اعصابمان را خرد کرده و خیلی کارهایمان برای فرار کردن از این تفکر لعنتی است. خودمان را سرگرم گوش دادن به موسیقی، وب گردی، گعده های طولانی و پیامک بازی با رفقا می کنیم تا یادمان برود یا خودمان را به فراموشی می زنیم که این جایی که هستیم، قدرمان نیست و استحقاقی بیشتر از این را داریم. آنهایی که به همین وضعیت فعلی راضی اند، می‌توانند همین الآن از ادامه خواندن این مطلب منصرف شوند. با هیچ نوشته ای نمی توان کسی را متقاعد به ضرورت تحول کرد. این اعتقاد باید از درون فرد بجوشد؛ مثل تشنگی و عاشقی. اگر لایه های عمیق درونی ‌مان به ضرورت تحول باور دارد، آن وقت می توانیم درباره چگونگی آن صحبت کنیم. مرور تجربه افراد موفق، راهکارهای کلی زیر را در جهت تحول، به منظور نیل به موفقیت نشان می دهد: 🔺بنده خوب خدا باشیم عبادت های واجب را هیچ گاه ترک نکنیم. نماز اول وقت، به وقت ما برکت می دهد. همیشه به خدا توکل و به امامان معصوم علیهم السلام توسل داشته باشیم و از آنان یاری بخواهیم. 🔺خود را بشناسیم من چه توانایی هایی دارم؟ علایق من چیست؟ تصویر من از خود ایده آلم چه مؤلفه هایی دارد؟ تا این تصورات مشخص نباشد، حرف از تحول زدن، بی معنی است. 🔺هدف و برنامه داشته باشیم بر اساس شناختی که از خود داریم، باید برای زندگی هدف گذاری کنیم و بدانیم که در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، شغلی، خانوادگی و...، در آینده، دوست داریم کجا باشیم و در گام بعد برای رسیدن به این هدف، باید برنامه داشته باشیم و برنامه را نیز اجرا کنیم. 🔺اندیشه و خردورزی کنیم خدا عقل را بی حکمت خلق نکرده است. بعضی وقت ها در زندگی می‌توان از آن کمک گرفت. تصویر ایده آلی که از خودمان ایجاد می کنیم، باید با عقل و منطق، هماهنگ باشد. درست است که انسان تمایل به جاودانگی دارد و انسان جاودانه است، اما قرار نیست در این دنیا در همة حوزه ها سرآمد باشد. باید فکر و انتخاب کرد. 🔺آهنگ زندگی خود را آرام کنیم آهسته به جلو پیش برویم؛ از خود، انتظارات منطقی داشته باشیم و از کمال طلبی، بپرهیزیم. کمال-طلبی، به خودی خود، خوب است؛ اما به معنی منفی آن، یک اختلال فکری است که فرد، تمایلاتی بیشتر از توانش دارد و به کمتر از آنها، راضی نخواهد شد. این مسئله بعضی وقت ها تلاش بیش از حد و بعضی وقت ها انزوای بیش از اندازه را به خاطر ترس از عدم رسیدن به ایده آل رویایی، به دنبال دارد و پرهیز از آن، توصیه می شود. 🔺زمان خود را مدیریت کنیم کارهای زیادی در زندگی هستند که با وجود وقت گیر بودن، ارزش چندانی ندارند. اگر نسبت به این کارها اهتمام داشته باشیم، فرصت برای پرداختن به گوهرهای زندگی نخواهیم داشت. فرق آدم های موفق و معمولی در این نیست که آدم های موفق، هیچ وقت وب گردی یا پیامک بازی نمی کنند؛ بلکه آنها با اولویت دهی و انجام کارهای اصلی و مهم زندگی، برای کارهای معمولی هم وقت پیدا می کنند. بعضی وقت ها هم ممکن است به دلیل رودربایستی با دیگران، کاری را انجام دهیم. برای فرار از این وضع، باید قدرت گفتن کلمه «نه» را داشته باشیم. خیلی از خواسته های دیگران، ارزش وقت گذاشتن ندارند. 🔺مسئولیت پذیر باشیم قبول مسئولیت های زندگی، یک «باید» است. باید کانون نیروی مهار درونی داشته باشیم. آدم های موفق، همگی مسئولیت پذیرند و رخدادهای زندگی خود را نتیجه رفتار خود می دانند و از فرافکنی و انداختن بار مسئولیت اشتباهات خود بر دیگران، پرهیز می کنند. حقیقت این است که حداکثر ۲۰ درصد از زندگی، آن چیزی است که برای ما اتفاق می‌افتد و ۸۰ درصد از زندگی را خود ما با واکنش‌هایمان به اتفاقات مختلف، تعیین می کنیم. 🔺خوش بین باشیم همیشه و در همه شرایط، حتی در سخت ترین اوضاع و احوال، باید امیدوار بود. باید همواره حسن ظن داشته باشیم و از منفی بافی که انرژی های انسان را هدر می دهد، بپرهیزیم. 🔺پیوسته در حرکت باشیم و به بهبود مستمر زندگی خود بیندیشیم و سعی کنیم هر روزمان بهتر از دیروز باشد و به یاد داشته باشیم که به فرموده امیرالمؤمنین علیه السلام، «هر کس دو روز از زندگی اش مساوی باشد، پس او زیان دیده است». ◀️ ادامه دارد....
🔰 الفبای تغییر به زبان آدمی زاد ◀️ نکاتی در ضرورت و چگونگی تحول در ابتدای سال 2⃣ 🔺خطر پذیر باشیم؛ اما قمارباز نباشیم. ایجاد تحولات بزرگ در زندگی، نیازمند خطرکردن است. انسان موفق و مسئولیت پذیر، با پذیرش ابهام و مخاطره تصمیمات بزرگ و قبول دشواری‌های ناشی از آن، به جنگ مشکلات می رود؛ البته خطرپذیری در حد متعادل و معقول آن مناسب است و از افراط در آن باید پرهیز کرد. 🔺اعتقاد داشته باشیم که هر کاری که انجام می دهیم، مهم است. ما به این منظور خلق شده ایم که تفاوت ایجاد کنیم. اگر فایده منحصر به فردی از خلقت شخص خاصی در جهان پیش بینی نشده بود، خداوند هرگز دست به خلقت او نمی زد. 🔺زندگی را با تمام وجود، تجربه کرده، از آن لذت ببریم؛ قدردان آدم‌ها و چیزهای خوب باشیم؛ حرف‌های منفی دیگران را نادیده بگیریم و کسانی را که به ما آزاری رسانده اند، ببخشیم. 🔺پیدا کردن یک الگو در زندگی، کمک بزرگی در راه تعالی آرمان ها محسوب می شود. او می‌تواند ما را راهنمایی کند و مشکلات و موانع موجود بر سر راهمان را یادآوری نماید. با این کار، می‌توان در وقت و ان‍رژی خود صرفه جویی کرد. 🔺برای تحول، اراده لازم است. باید از عمق وجود خود، خواستار تحول باشیم و نه تنها خود را به آن متعهد بدانیم، بلکه به استقبال تحول برویم و از آن لذت ببریم و از امروز و فردا کردن پرهیز کنیم و تحول را با انجام تغییرات جزئی شروع کنیم. سخت‌ترین قسمت رشد کردن، کنار گذاشتن عادت هاست. 🔺بهره وری خود را در زندگی افزایش دهیم. از یک ابزار یادداشت برداری استفاده کنیم و به صورت روزانه، کارهایمان را اولویت بندی کنیم. کارهای بی اهمیت را حذف کنیم و برای انجام بقیه آنها، طرح و نقشه‌ای داشته باشیم. وقتی می خواهیم کاری را انجام دهیم، برای پایان یافتن آن، زمانی را به صورت دقیق تعیین کنیم. بر اساس یک قاعدة علمی، کارها تمایل دارند به سمت حداکثر زمانی که برای آنها پیش بینی شده، انبساط پیدا کنند. 🔺ارزش های اصلی خود را مرور کرده، دلایل مهمی برای زندگی پیدا کنیم و افکار نیروبخش را جایگزین افکار محدود کنیم. سبک زندگی خوبی برای خودمان طراحی کنیم و عادت های خوب را جایگزین عادات بد کنیم. هفته ای یک کتاب بخوانیم. سریع تصمیم بگیریم و هیچ وقت خود را از یادگیری هدفمند، بی نیاز ندانیم. 🔺از بدن خود مراقبت کنیم؛ از قدیم گفته اند که عقل سالم، در بدن سالم است. جسم خسته، نمی تواند مرکب خوبی برای روح انسان باشد. عادت های غذایی مناسب و مصرف گروه های مختلف غذایی به میزان لازم، خواب به موقع و به اندازه، ورزش و پیاده‌روی، باید به اندازه خود مورد توجه باشند. بیماری های جسمی و روحی خود را شناخته، آنها را درمان کنیم. 🔺شاد بودن را فراموش نکنیم؛ شادی های کوچک را در زندگی طراحی کنیم. گاهی به خود استراحت دهیم. به کوه و دشت و صحرا برویم و با دوستانمان برنامه تفریحی بگذاریم. در انتخاب دوستان نیز باید دقت کرده، آنها را هوشمندانه انتخاب کنیم. 📚 نشریه پرسمان+ 28/ ستون «چالش»
◾️ هشتم شوال، سالروز تخریب قبور مطهر ائمه اطهار در قبرستان بقیع تسلیت باد
☑️شصت و دومین شماره از نشریه مسک منتشر شد ⬇️در این شماره می خوانید: ▫️نگاه تشریفی امام عصر(عج) ▫️تقوا و راه برون رفت از سختی ها ▫️تشکر از همسر ▫️اثر قرائت قرآن از رو ▫️معراج نماز ▫️باید خستگی حس نکنید ▫️عظمت مردمان بزرگ @labbayk_ir
62.pdf
2.14M
▫️پی دی اف نشریه مسک شماره 62
🔰 اسلام امام خمینی، اسلام عملی و اجتماعی است ◀️ تفاوت حكومت دينى و حكومت هاى سكولار در گفت وگو با دكتر عبدالعزيز ساشادينا 🔸 آيا اسلام با دموكراسى سازگار است؟ آيا دموكراسى اسلامى وجود دارد؟ از منظر اسلام رابطه مردم با حاكمان چگونه است؟ آيا ولايت فقيه ايده اى برخاسته از متن فقه شيعه است و يا بر حسب شرايط زمان و مكان در عصر حاضر به وجود آمده است؟ این سؤالات و ده ها سؤال ديگر، پرسش هايى است كه ذهن بسيارى از انديشمندان علاقمند به مباحث نظام سياسى را به خود مشغول كرده است. دکتر عبدالعزيز ساشادينا، استاد تانزانيايى تبار دانشگاه ويرجينياى آمريكا، مطالعات گسترده اى در اين زمنيه داشته و چندين كتاب نيز در زمنيه این مباحث به رشته تأليف درآورده است. آنچه در پى مى آيد حاصل گفت وگوى نشریه پرسمان با ایشان است كه حول محورهايى همچون حكومت اسلامى، دموكراسى و تفاوت هاى نظام دموكراتيك دينى و غير دينى صورت گرفته است. ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️⬇️ ⬇️
🔰 اسلام امام خمینی، اسلام عملی و اجتماعی است ◀️ تفاوت حكومت دينى و حكومت هاى سكولار در گفت وگو با دكتر عبدالعزيز ساشادينا 1⃣ 🔸 آيا اسلام با دموكراسى سازگار است؟ آيا دموكراسى اسلامى وجود دارد؟ از منظر اسلام رابطه مردم با حاكمان چگونه است؟ آيا ولايت فقيه ايده اى برخاسته از متن فقه شيعه است و يا بر حسب شرايط زمان و مكان در عصر حاضر به وجود آمده است؟ این سؤالات و ده ها سؤال ديگر، پرسش هايى است كه ذهن بسيارى از انديشمندان علاقمند به مباحث نظام سياسى را به خود مشغول كرده است. دکتر عبدالعزيز ساشادينا، استاد تانزانيايى تبار دانشگاه ويرجينياى آمريكا، مطالعات گسترده اى در اين زمنيه داشته و چندين كتاب نيز در زمنيه این مباحث به رشته تأليف درآورده است. آنچه در پى مى آيد حاصل گفت وگوى نشریه پرسمان با ایشان است كه حول محورهايى همچون حكومت اسلامى، دموكراسى و تفاوت هاى نظام دموكراتيك دينى و غير دينى صورت گرفته است. ⁉️پرسمان: چه خصوصياتى در نظام ولايى هست كه در نظام هاى ديگر وجود ندارد و نكته اى برجسته براى نظام ما محسوب مى شود؟ ✅ حكومت ها آرمانى دارند و مى خواهند يك ايده آل را پياده كنند. همه حكومت هاى دنيا مدعى اند كه ما اين ايده آل را به دست آورده ايم. دموكراسى همين را مى گويد، سوسياليزم يك زمانى اين را مى گفت، اشتراكيون و كمونيست ها اين را مى گفتند كه ايده آل را در دست داريم و مى توانيم آن را به تحقق برسانيم. مسأله به تحقق رساندن است. خوب، انسان به طور كلى موجودى آرمانى است. در دولت هاى دنيا آرمان گرايى وجود دارد. بعضى ها توانسته اند، آرمان ها را به تحقق برسانند و بعضى ها نتوانسته اند؛ مثلاً آقاى فوكوياما، تزش اين است كه آرمان گرايى دنيا با به وجود آمدن حكومت آمريكايى و دموكراسى به وقوع پيوست و بعد از آن هيچ چيزى وجود ندارد، به همين جهت عنوان كتابش «پايان تاريخ» است؛ يعنى پايان تاريخ را در حكومت ليبرال دموكراتيك آمريكايى مى داند و مى گويد بعد از اين هر كس هر حرفى زد ديگر ارزش ندارد، ما به حكومت آرمانى خود رسيديم و تمام دنيا خواهى نخواهى به ايده آل دموكرات ليبرالى آمريكايى بر مى گردد. خوب اين يك ادعا است، هر ادعايى بايد به اثبات برسد. ما هم مدعى هستيم حكومتى به نام حكومت اسلامى داريم كه پايه ها و ارزش ها و آرمان هاى آن از وحى گرفته شده است. وعده هايى هم به مردم داده شده است: وعده عدالت اجتماعى و عدالت سياسى. عدالت به آن معنايى كه خداوند آن را در وحى تعيين كرده است؛ يعنى معيارهاى آن عدالت را خداوند تعيين مى كند نه انسان. وقتى ما حكومت ايران را با حكومت هاى ديگر مقايسه مى كنيم و به آن با ديد تطبيقى نگاه مى كنيم، مى بينيم كه ايران توانسته ارزش هاى معنوى اسلامى را در صحن سياست و اجتماع و فرهنگ و تعليم و تربيت تحقق بخشد. من خودم وقتى بررسى مى كنم مى گويم كه هنوز به آن ايده آل نرسيده، ولى نمى شود گفت كه موفقيت به دست نياورده؛ يعنى موفقيت هايش محدود ولى چشمگير است. توانسته است فرهنگ سياسى اسلام را پياده كند. در حال حاضر در غرب، تقريباً يك اجماعى وجود دارد كه دين و دموكراسى اصلاً با هم سازگار نيست؛ چون دين يك حكومت استبدادى به وجود مى آورد، به همين خاطر دموكراسى اصلاً با دين نمى تواند بسازد. بنابراين، دين و دموكراسى با هم منافات دارند و نمى توانند با هم زيست كنند. ما اثبات مى كنیم بر عكس، دين به راحتى مى تواند با دموكراسى سازگار باشد امّا نه دموكراسى به معناى غربى آن. دين، دموكراسى دينى به وجود مى آورد؛ يعنى مردم را مسئول مى كند و بر دوش حاكمان نيز مسئوليت مى گذارد. چون در اسلام داريم كه هيچ كس نمى تواند حاكم بر مردم باشد امّا در برابر مردم مسئول نباشد؛ يعنى آن هايى كه قدرت را اعمال مى كنند، بايد جوابگوى مردم هم باشند. مردم مى توانند بپرسند براى ما چه كردى؟ تو كه اين همه دم از عدالت مى زنى براى ما چه كرده اى؟ اين فرق بزرگ نظام دموكراتيك دينى و غيردينى است؛ چون دين مقيد به اخلاق است. در غرب اخلاق را از دين جدا كردند؛ ولى ما در اسلام مى گوييم اخلاق از دين جدا نيست؛ با هم هستند. وحى هم درس اخلاق مى دهد. عقل انسان هم مى خواهد اخلاق و ارزش هاى خوب در جامعه به وجود آورد. ◀️ ادامه دارد...