🌱
⁉️ راهکارهای کنترل خشم
چگونه میتوانیم خشم خود را فرو ببریم؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
خشم خطرناک ترین حالت انسان است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: «خشم، شعله ای شیطانی است.»
امام علی (علیه السلام) هم فرموده است: «خشم نوعی دیوانگی است».
کسانی که تحت تأثیر خشم قرار می گیرند، آسیب های زیادی به خودشان و دیگران می زنند و عجیب اینکه پس از فرونشستن خشمشان از کارهایی که کرده اند پشیمان می شوند و اظهار ندامت می کنند. البته پشیمانی دیگر سودی ندارد.
بسیاری از قتلها، زد و خوردها، قهرها، فحاشی ها، تهمتزدنها و بدگوییها ناشی از خشم است. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «خشم کلید هر شری است.»
اگر مردم بر خشم خود غلبه کنند، آمار جرم و جنایت به شدت کاهش می یابد و روابط صمیمانه افراد جامعه هرگز به دشمنی و نفرت تبدیل نمی شود. به همین دلیل بزرگان دین ما بر فرونشاندن خشم بسیار تأکید کردهاند.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «پهلوانی به زمین زدن حریف نیست، بلکه پهلوان کسی است که هنگام خشم خویشتندار باشد.»
آن حضرت همچنین فرمودند: «هر که خشمی را فروخورد، خدا درون او از ایمان پر می کند.»
در حدیث دیگری از آن حضرت آمده است: «بر هیچ کس خشم مگیر تا از خشم و ناخشنودی خدا در امان باشی.»
برای فرونشاندن خشم راه های گوناگونی وجود دارد:
الف) پیوسته به عواقب خشم بیندیشید. کسانی که می دانند خشم چه خطراتی در پی دارد و چه آسیب هایی به آنها می زند، راحتتر از دیگران خشمشان را فرو می خورند.
ب) آثار مثبت فرونشاندن خشم را برای خود یادآوری و برای دیگران بازگو کنید.
پ) خشمهای گذشته خود را مرور کنید و از گذشته ها عبرت بگیرید و ببینید که از رفتارهای خشمآلودتان چه نتیجه ای گرفته اید.
ت) هنگام بروز خشم وضعیت جسمی خود را تغییر دهید. با تغییر وضعیت جسمی، حالت روحی شما هم تغییر می کند و تا حد زیادی از شر خشم رها می شوید.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «هرگاه یکی از شما خشمگین شد، اگر ایستاده است بنشیند و چنانچه خشمش برطرف نشد، دراز بکشد.»
ث) برای خشمهایتان مجازات معین کنید و چنانچه خشمگین شدید، آن مجازات را انجام بدهید. با مجازات، نفستان تنبیه می شود و دیگر به راحتی تسلیم خشم نمی شود.
ج) از گفتگوهایی که به خشم می انجامد، به شدت بپرهیزید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
چ) راه دوستانه گله کردن را بیاموزید تا برای انتقال ناراحتی خود به خشم متوسل نشوید.
ح) محلی را که در آن خشمگین شده اید، به سرعت ترک کنید؛ مثلاً به اتاق دیگری بروید و خشمهایتان را ببندید و چند بار نفس عمیق بکشید.
خ) هنگام بروز خشم، خدا و بردباری او را در برابر گناهکارها به یاد آورید. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: «ای علی! خشمگین مشو و هرگاه به خشم آمدی، بنشین و درباره قدرت خدا بر بندگانش و گذشت او از آنها بیندیش.»
د) اگر خشمگین شدید، دست و صورت خود را با آن خنک بشویید.
در حدیثی منسوب به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است: «خشم از شیطان است و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش میشود. پس هرگاه یکی از شما خشمگین شد، وضو بگیرد.»
📕 https://B2n.ir/b28016
#خشم
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ موارد جواز غیبت کردن
در چه مواردی غیبت کردن جایز است و گناه ندارد؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
عالمان دینی موارد گوناگونی را برای جواز غیبت کردن ذکر کردهاند که ما به چند مورد مهم بسنده میکنیم:
الف) هنگامی که کسی حیا را کنار میگذارد و به طور آشکار در جامعه گناه میکند، غیبت کردن درباره او اشکالی ندارد؛ مثلاً اگر شخصی آشکارا و جلو چشم مردم شراب میخورد غیبتش گناه ندارد. پس اگر کسی به دیگری بگوید: «فلانی امروز هم در خیابان شراب میخورد.» گناهی نکرده است.
البته اگر همان شخص برخی از گناهها را به طور پنهانی انجام دهد، نمیتوانیم درباره آن گناهها با دیگران سخن بگوییم؛ مثلاً اگر او در ماه رمضان در خانهاش روزهخواری کرد حق نداریم این موضوع را با دیگران مطرح کنیم.
ب) از دیگر موارد جواز غیبت، مورد مشورت است؛ مثلاً اگر کسی نزد ما آمد و درباره ازدواج یا شریک شدن با کسی با ما مشورت کرد، اشکالی ندارد که عیبهای آن شخص را بگوییم.
البته در این مورد هم باید تنها عیبهایی را مطرح کرد که به موضوع مشورت مربوط میشود. اگر ما از عیبهایی باخبریم که به موضوع ازدواج یا انتخاب شریک اقتصادی مربوط نیست، نمیتوانیم دربارهی آنها با دیگران گفت و گو کنیم.
پ) سومین مورد جواز غیبت مورد دادخواهی است. اگر به کسی ستم شد، او میتواند نزد کسی که امید دادخواهی دارد، از ظالم غیبت کند؛ یعنی شخص ستم دیده میتواند کارهای بد ظالم را با مأموران حکومت یا پدر و مادر آن فرد در میان بگذارد تا جلو ظلم و ستم او را بگیرند.
البته همیشه باید مراقب باشیم که به بهانهی موارد جایز غیبت زبانمان را به غیبت حرام آلوده نکنیم. غیبت گناه بزرگی است و به این راحتیها نمیتوان آن را مجاز شمرد.
📕 https://B2n.ir/t15957
#غیبت
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ منظور از لقب ام ابیها برای حضرت فاطمه(س) و نامگذاری ایشان به زهرا
چرا به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ام ابیها می گویند و چرا ایشان، زهرا نامیده شده است؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
منظور از لقب «ام ابیها» برای حضرت فاطمه (علیها السلام) در میان عرب معمول است که علاوه بر اسم، کنیه اى نیز براى افراد انتخاب مى کنند، اگر مرد باشد با «اب» شروع مى شود و اگر زن باشد با «امّ».
در روایات اسلامى در میان کنیه هاى حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) کنیه عجیبى دیده مى شود که چشم انداز دیگرى از عظمت فوق العاده آن حضرت را ترسیم مى کند، به حدیث زیر توجه کنید:
در «اسد الغابه» آمده است:
«کانَتْ فاطِمَةُ تُکَنّى اُمُّ اَبیها؛ کنیه فاطمه امّ ابیها [مادر پدرش!] بود.»
این معنا در کتاب «استیعاب» از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده است.
این تعبیر عجیب که نظیر آن درباره هیچ یک از زنان اسلام دیده نشده، نشان مى دهد که این دختر با وفا آنچنان نسبت به پدرش محبّت مى کرد که گویى «یک مادر» براى او بود.
مى دانیم پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) در همان کودکى مادر خود را از دست داد، ولى این دختر از همان خردسالى از هیچ گونه محبّت و دلسوزى درباره پدر بزرگوارش فروگذار نکرد. هم دخترى دلسوز و فداکار و هم مادرى مهربان و ایثارگر و هم یارى وفادار محسوب مى شد.
علت نام گذاری حضرت فاطمه (علیها السلام)، به زهرا از میان نام هاى حضرت فاطمه(علیها السلام)، نام «زهرا» درخشندگى و فروغ خاصى دارد، از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند: چرا فاطمه را «زهرا» مى نامند؟
حضرت فرمودند: زیرا زهرا به معناى درخشنده است و فاطمه چنان بود که چون در محراب عبادت مى ایستاد نور او براى اهل آسمان ها پرتوافکن مى شد، همان گونه که نور ستارگان براى اهل زمین [پرتو افکن است]، لذا زهرا نام نهاده شد.
📕 https://B2n.ir/r67378
#حضرت_زهرا
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ انگیزه های بدگمانی
چه انگیزه هایی سبب سوء ظن به دیگران می شود؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
پاسخ اجمالی:
سوء ظن سرچشمه های متعددی دارد، مانند: آلودگى درون و برون: افرادى که خود آلوده اند، دیگران را همچون خود آلوده مى پندارند. همچنین همنشینی با بدان و زندگی در محیط های آلوده، سبب ایجاد سوء ظن می شود.
امام علی علیه السلام می فرمایند: «همنشینى با بدان سبب بدگمانى به نیکان مى شود». حسد، کینه توزى، تکبر، غرور و عقده حقارت از دیگر عوامل سوء ظن می باشد، که موجب می شود دیگران را، افرادی حقیر، پست، آلوده و گنهکار حساب کند، تا آرامش کاذبى براى خویش فراهم نماید.
پاسخ تفصیلی:
سوء ظن رذیله اخلاقى است که سرچشمه هاى متعددى دارد، همانند:
۱. آلودگى درون و برون: افرادى که خود آلوده اند، دیگران را همچون خود آلوده مى پندارند. و از طریق «مقایسه به نفس»، که ویژگی بسیاری از انسان ها است، مردم را هم کیش و روش خود مى پندارند، و تا از آلودگى پاک نشوند، به دیگران حسن ظن نخواهند داشت.
امیرمؤمنان على (علیه السلام) در حدیثى مى فرمایند: «لایَظُنُّ بِاَحَد خَیْراً لاِنَّهُ لایَراهُ اِلاّ بِطَبْعِ نَفْسِهِ»؛ (آدم بد به هیچ کس گمان خوب نمى برد، زیرا دیگران را همچون خود مى پندارد).
۲. همنشینى با بدان: کسى که هم نشینان خود را از افراد فاسد و مفسد انتخاب کرده، طبیعى است که نسبت به همه مردم سوء ظن پیدا کند، چرا که تصور مى کند معاشران او همانند سایر مردمند،
همان گونه که امیرمؤمنان على (علیه السلام) در حدیث معروفی می فرماید: «مُجالَسَةُ الاْشْرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بِالاْخْیارِ»؛ (همنشینى با بدان سبب بدگمانى نسبت به نیکان مى شود).
۳. زندگى در محیط هاى فاسد: هنگامى که انسان در خانواده یا در شهر و کشورى که فساد بر آن حاکم شده، زندگى کند، نظر او نسبت به همه افراد، حتى به نیکان نیز تغییر می کند. هر چند معاشران او افراد خوبى باشند ولى غلبه فساد بر محیط، ایجاد سوء ظن مى کند.
۴. حسد، کینه توزى، تکبر و غرور: بخش دیگری از عوامل سوء ظن است چرا که شخص حسود و کینه توز مى خواهد به این وسیله از مقام اشخاص بکاهد و کینه خود را از این طریق اعمال نماید، در واقع افراد متکبر براى تحقیر دیگران، به سوء ظن متوسل مى شوند تا آنان را در فکر خود و جامعه، افرادى پست و حقیر جلوه دهند.
۵. عقده حقارت: یکى دیگر از عوامل سوء ظن است. کسى که گرفتار خود کم بینى شده، و یا از سوى دیگران مورد تحقیر واقع می شود، سعى مى کند دیگران را در محیط فکری خود، افرادی حقیر، پست، آلوده و گنهکار حساب کند، تا از عقده خود کاسته، و آرامش کاذبى براى خویش فراهم نماید.
📕 https://B2n.ir/d65981
#بد_گمانی
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ نهی معصومین از سوء ظن به خدا
معصومین چگونه مردم را از سوء ظن به خداوند نهی نمودهاند؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
پاسخ اجمالی:
معصومین علیهم السلام، در روایات بسیاری از سوء ظن به خداوند نکوهش کرده اند. امام باقر علیه السلام می فرماید: «به خدا سوگند، خدا مؤمنى را بعد از استغفار و توبه، عذاب نمى کند مگر به خاطر سوء ظن به خدا و نا امیدی از او و بد اخلاقی و غیبت».
امام علی علیه السلام می فرماید: «کسی که خدا را بشناسد و به او حسن ظن نداشته باشد به او ایمان نیاورده». و نیز می فرماید: «ترس، حرص و بخل، غریزه هایى هستند که تمام آنها در سوء ظن به خداوند جمعند». به یقین کسى که به خدا ایمان داشته باشد ترسى از دشمنان خدا ندارد، و دلیلی برای حرص و بخل نمی یابد.
پاسخ تفصیلی:
در نکوهش از سوء ظن به خدا و عدم ایمان به وعده هاى پروردگار، روایات بسیاری وارد شده که حکایت از اثرات مخرب آن در زندگى معنوى و مادى انسان دارد، از جمله:
۱. امام باقر (علیه السلام) در نقل حدیثى از رسول خدا (صلى الله علیه وآله)، چنین می فرمایند: «وَ اللّهِ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ لا یُعَذِّبُ اللّهُ مُؤمِناً بَعْدَ التُوبَةِ وَ الاْسْتِغْفارِ اِلاّ بِسُوءِ ظَنِّهِ بِاللّهِ وَ تَقْصِیر مِنْ رَجائِهِ بِاللّهِ وَ سُوءُ خُلْقِهِ وَ اِغْتِیابِهِ لِلْمُؤمِنینَ»؛
(به خدایى که معبودى جز او نیست سوگند، که خداوند هیچ مؤمنى را بعد از توبه و استغفار عذاب نمى کند مگر به خاطر سوء ظن به خداوند و کوتاهى در امیدوارى به ذات پاک او و بداخلاقى و غیبت مؤمنین).
۲. حضرت على (علیه السلام) در حدیثى از حضرت داود(علیه السلام) چنین نقل مى کنند: «یا رَبِّ ما آمَنَ بِکَ مَنْ عَرَفَکَ فَلَمْ یُحْسِنِ الظَنَّ بِکَ»؛ (پروردگارا! کسى که تو را بشناسد و حسن ظن به تو نداشته باشد به تو ایمان نیاورده است).
۳. امیرمؤمنان على (علیه السلام) می فرمایند: «اَلْجُبْنُ وَ الْحِرْصُ وَ الْبُخْلُ غَرائِزُ سُوء یَجْمَعُها سُوءُ الظَّنِّ بِاللّهِ سُبحانَهُ»؛ (ترس و حرص و بخل، غریزه هاى مختلفى هستند که تمام آنها در سوء ظن به خداوند جمعند).
به یقین کسى که به امدادها و نصرت الهى ایمان داشته باشد ترسى از دشمنان خدا به خود راه نمى دهد، و کسى که به وعده هاى پروردگار در زمینه روزى مطمئن باشد حرص نمى زند و از بخل بیزار است؛ بنابراین صفات سه گانه مزبور در واقع از سوء ظن به خداوند سرچشمه مى گیرد.
📕 https://B2n.ir/t44526
#بد_گمانی
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ عفت در زندگی حضرت فاطمه زهرا (س)
چگونه عفت در زندگی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام نمود پیدا کرده بود؟
.
.
.
⭕️ پاسخ :
پاسخ اجمالی:
بعد از رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله، روزی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام از نحوه تشییع جنازه زنان در مدینه ابراز ناراحتی کردند زیرا حجم بدنشان موقع تشییع نمایان بود.
اسماء مانند تابوت هایی که در حبشه دیده بود و بدن درون آن قرار می گرفت را برای حضرت ساخت، و ایشان با دیدن آن تبسم فرمودند.
پاسخ تفصیلی:
مقام عفت ایشان به آن حد بود که در کتاب ذخائرالعقبی از اسماء بنت عمیس داستان عجیبى به این شرح نقل شده است:
روزى حضرت فاطمه علیها السلام به من فرمودند: من از کار مردم مدینه که زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشایندى براى دفن مى برند، و تنها پارچه اى بر او مى افکنند که حجم بدن از پشت آن نمایان است ناخرسندم.
اسماء گفت: من در سرزمین حبشه چیزى دیده ام که با آن جنازه مردگان را حمل مى کردند، سپس شاخه هایى از درخت نخل را برداشت و به صورت تابوت مخصوصى درآورد که پارچه اى را روى چوب هاى آن مى افکندند، و بدن را درون آن مى گذاردند، به گونه اى که بدن پیدا نبود.
هنگامى که حضرت فاطمه بانوى بزرگ اسلام علیها السلام آن را مشاهده کردند فرمودند: بسیار خوب و عالى است (و هنگامى که من از دنیا رفتم مرا با آن بردارید)...
و در ذیل همین حدیث آمده است: هنگامى که حضرت فاطمه علیها السلام چشمشان به آن افتاد تبسم فرمودند، و این تنها تبسم ایشان بعد از وفات پیامبر اکرم صلّى الله علیه وآله بود!
ابونعیم در حدیثی از پیامبر اکرم صلّى الله علیه وآله نقل مى کند که روزى رو به یارانش کردند و فرمودند:
«مَا خَیْرُ لِلْنِساءِ»؛ (چه چیزى براى زنان از همه بهتر است)؟
یاران ندانستند در جواب چه بگویند.
حضرت على علیه السلام به سوى حضرت فاطمه علیها السلام آمدند و این مطلب را به اطلاع ایشان رسانید.
بانوى بزرگ اسلام گفتند: چرا نگفتى: «خَیْرٌ لَهُنَّ اَنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لاَ یَرَوْنَهُنَّ»؛ (از همه بهتر این است که نه آنها مردان بیگانه را ببینند و نه مردان بیگانه آنها را) (با آنها جلسات خصوصى نداشته باشند).
امام على علیه السلام بازگشتند و این پاسخ را به پیامبر اکرم صلّى الله علیه وآله عرض کردند.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «مَنْ عَلَّمَکَ هذا»؛ (چه کسى این پاسخ را به تو آموخت؟).
حضرت علی علیه السلام عرض کردند: فاطمه علیها السلام.
آنگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «اِنَّها بَضْعَةٌ مِنِّی»؛ (او پاره وجود من است).
📕 https://B2n.ir/r52981
#حضرت_زهرا
⁉️ @PorsemanShia