eitaa logo
porseshmoshavere
21 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔒 سؤال 41: قضاوت عادلانه سلام علیکم حاج آقای روحبخش عزیز شب گذشته در مسجد دررابطه با رای برای آخرت واینکه چرا ذرست رای ندتده اید وبا بصیرت نبوده اید وحمله به دولت تدبیر وامید! ودفاع از دولت قبلی سخن راندید ضمن احترام به سخن شماآیا می توانید به جمله معروف رییس دولت قبلی که خط قرمز من دولت وکابینه من هستند ومحاکمه ومجرم شناختن معاون اول وی که به تعبیر شما حکم نخست وزیر رادارد پاسخ قانع کننده ای بدهید . توضیح اینکه به قول رییس دولت قبلی پاکترین دولت تاریخ! بوده ویک طنز تاریخی دیگر این که ایشان ( معاون اول )رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ! بوده اند. از شما عزیز بزرگوار انتظار می رود که عادلانه قضاوت نمایید . ودرحمایت ونقد دولت ها جه در گذشته که طرفدار سرسخت جبهه پایداری و....بودید وچه در دولت فعلی که منتقد سرسخت هستید. به هر حال باید پشت سر رهبر حرکت نماییم. لازم به یادآوری است که خقیررای به آقای روحانی نداده ام ویکی از مامومین ثابت شما سعی کرده ام باشم.ضمنا تریبون مسحد را تریبون حزب وگروه نکنید وفراجناحی باشیدوبدانید که افرادی که به مسجد می آیند به جز افراد ثابتی که حدود 10 نفر می باشند واطراف شما هستند کسان دیگری هم هستند وجه بسا صاخب نطر واندیشه باشند. 🔐 پاسخ: سلام علیکم 1- متشکرم از اظهار نظری که کردید. من غالب مأمومین مسجد حضرت سید الشهداء علیه السلام را صاحب نظر می دانم و می دانم که اهل فکر و اندیشه هستند و اگر غیر از این نظری می داشتم هیچ وقت برای مباحث بعد از نماز وقت نمی گذاشتن. 2- همه تلاش من این است که قضاوتهایم عادلانه باشد. خصوصا برای امام جماعت توجه به این امر التزام بیشتری را می طلب زیرا صحت نماز مأمومین به این مسئله بسته است. امید دارم این تلاش دیده شود و البته ممکن است من نظراتی را ابراز دارم که یا از نظر بعضی مأمومین چای طرح نداشته باشد و یا نظرات ابراز شده مستند نباشد، ولی این سبب نمی شود من به بی عدالتی متهم شوم. چون من آنچه را که در مسجد ابراز می کنم طبق تشخیص خود من درست و بایسته است و نیز آنچه از دلائلی که مطرح می کنم کافی و مستند است. 3- من بعد از یکشنبه سیاه و خبطی آقای احمد نژاد در مجلس نمود و از طرف حضرت آقا به چهار خلاف متهم شد دیگر از ایشان حمایت نکردم. و البته حمایتهای قبلی من هم بخاطر حمایتهای بسیار زیاد حضرت آقا از ایشان تا قبل از سال اخیر بود. 4- اما تریبون مسجد! تریبون مسجد محل دفاع از اسلام است و تشخیص آن نیز بر عهده امام جماعت گذاشته شده است. امام جماعت با توجه به جوانب مختلف بعضی مسائل را در سخنرانی روی منبر و بعضی را روی سخنرانی روی صندلی و بعضی را در جمع خصوصی تر و بعضی را بصورت نوشته در تابلو روزنه مطرح می کند. و البته همیشه درباره اصل موضوع مطرح شده و یا نوع طرح آن اختلاف نظرهایی وجود دارد. اما مسئله جناح. یقینا هر فردی تفکراتش به بعضی از جربیانات سیاسی نزدیک تر و از بعضی دورتر است چنانچه حضرت آقا فرمودند که نظرات آقای احمد نژاد به ایشان نزدیک تر از تفکرات آقای هاشمی است. ولی این نزدیکی به معنای این نیست که امام جماعت را متهم کنیم که او سخنی را طبق تعصبات جناحی گفته است. ما معتقد به هیچ جناحی نیستیم! اگر خداوند قبول کند پیرو مقام عظمای ولایتیم گرچه تقارب فکریمان را با بعضی جناح ها رد نمی کنیم و به آن می بالیم! 5- اما افراد پیرامون ما! این افراد خود دارای طرز تفکرهای متفاوتی هستند! باز هم از شما بخاطر انعکاس نظراتتان متشکرم! 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 42: آیا ظهور نزدیک است؟ سلام استاد!با عرض تشکر به خاطر حضور هر ساله تان در مدرسه ما! هفته گذشته یک سخنران به مدرسه آمد و در باره مرگ عبدالله صالح و علائم ظهور صحبت کردند!بر طبق روایاتی که عرض کردند و محاسباتی که همانجا انجام دادند مرگ عبدالله صالح باید در تاریخ 22 بهمن فاش میشد که این اولین حرف ایشان بود که نقض شد!و صحبت هایی در باره از هم پاشیدن حکومت سعودی در کمتر از یکسال پس از مرگ ملک عبدالله خبر داد!و علائم و قراین دیگری دقیقا مو به مو مطابق میکردند! و تقریبا داشتند تعیین وقت می کردند(علیرغم حدیث کذب الوقاتون)آیا این روایات سند دارند؟ 🔐 پاسخ: سلام علیکم روایات مربوط به ظهور امام زمان علیه السلام قریب به شش هزار روایت است. هجم بسیاری از این روایات درباره نشان های آخر الزمان و نیز نشان های ظهور امام زمان علیه السلام است. بررسی سندی این روایات و نیز فهم دقیق واژگان و ترکیبات بکار رفته در این روایات و نیز مجازات آنها و مرحله سوم تطبیق این روایات با حکومت بنی امیه و یا بنی العباس و یا حمله مغولها و نیز حکومتهای بعدی و جرایانات خاورمیانه همه و همه نیازمند به مطالعات مفصل در انی خصوص است و بدون این مطالعات سخن علمی نمی شود در این خصوص زد. البته مؤسسه ای در قم کار تخصصی روی موضوع مهدویت انجام می دهد و نیز این موضوع یکی از رشته های تخصصی حوزوی است. از همه این سخنان گذشته چیزی که نشانه اصلی ظهور حضرت است این است که اسلام ناب به مردم جهان معرفی شود و نیز آنها امید خود را از رژیم های سیاسی موجود در جهان از دست بدهند. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 43: برخورد با پدر با سلام خدمت شما. پدری به شدت تنبل و بی مسئولیت دارم. یا بهتره بگم کم مسئولیت پذیر که بی انصافی نکرده باشم. یک جورایی مدیریت خونه ی ما با مادرم هست. تمام خرج های سنگین خونه ما غیر ازخوراک توسط مادرم تامین شده. اعم از خرید خونه،ماشین(ماشینی که شرایط شغل داشتن پدرم رو فراهم کرد). لباسی تنمون می کنیم و مخارج تحصیل و مدرسه منو خواهرم و قس علی هذا(مادرم فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش هست) من وقتی این چیزا رو می بینم نمیتونم تحمل کنم. نمی تونم ببینم کار هایی روکه مرد خونه باید انجام بده بر عهده ی مادرم باشه. چندی پیش تعمدانه درباره ی غیرت سوال کردم. جوابی رو که پیش بینی می کردم دادید. اما آیا فردی که در خدمت خانواده اش هست و از هیچ تلاشی برای برای رفاه و آسایش همسر و فرزندانش دریغ نمی کند، با غیرت نیست؟ این ها چیز هایی بوده که به ندرت در پدرم دیدم. گاهی اوقات به این هم فکر میکنم که اگر عمر پدرم از من کوتاه تر بود، چقدر نماز قضا قراره به گردم باشه؟ منظورم از این جمله اینه که پدرم اعتقادات دینی خیلی محکمی هم نداره. 🔐پاسخ: سلام علیکم پدری اینچنینی فتنه است! یعنی آزمون است! احترام گذاشتن به پدری که این چنین نیست در واقع احترام گذاشتن به خوبیهاست نه احترام به پدر. احترام به پدر اگر بخواهد خالص باشد احترام اثمال شما به امثال پدر شماست! پدر شما هر طور هم که باشد، واسطه وجود شماست! پدر و مادر شما زندگی خود را اینگونه تعریف کرده اند، بد و خوبش با خودشان! شما حتی نباید در غیاب پدر، وقتی که نزد مادر خود و یا خواهر خود هستید، از پدرتان بدگویی کنید! دعای خیر پدر خود را غنیمتی بزرگ بشمارید خدای نکرده با برخوردهای ناجور خود را از غنیمت محروم نکنید! البته برای ایشان زیاد دعا کنید البته مواظب باشید که دعای زیاد باعث نشوید روی خلقیات ایشان بیشتر حساس بشوید و در استجابت دعای خود شتاب کنید که این ضرر دعا را بیشتر از نفعش می کند. اما قضای نمازهای پدر! اگر پدر شما در ادای نمازها کاهلی می کند قضای نمازهای ایشان به گردن شما نیست! 🆔 @porseshmoshavere
🔒 سؤال 44: خود شناسی و سیر آفاقی سلام عذرمیخوام بابت مزاحمت. چند تا سوال دارم. - خودشناسی از نظر اسلام یعنی چی؟ و اینکه خودشناسی مقدمه خدا شناسیه به چه معناست؟ - سیر آفاقی و انفسی به چه معناست و کدوم مقدم بر دیگریه؟ و چرا مقدم ؟ ممنونم 🔐پاسخ: سلام علیکم این که خود شناسی موجب خداشناسی می شود دارای معنای زیادی است. در طول زمان اندیشمندان وجوه مختلفی را برای این موضوع مطرح نموده اند. خود شما هم در مسیر خودسازی متوجه وجوه مختلفی برای این تلازم شده و می شوید. علت این وجوه نیز بخاطر این است نفس دارای ابعاد متخلفی است و شناخت هر بعد از آن ما را به شناخت قسمتی از اسماء خداوند آشنا می کند. مثلا: انسان در ذهنش قادر مطلق است. می تواند هر آنچه را که بخواهد تصور کند و این شبیه قدرت «کن فیکون» خداوند است. علم انسان بخودش، علم حضوری است یعنی خود معلوم در ذهن عالم حضور دارد نه صورتی از او و این بهترین توصیف برای نحوه علم خداوند به موجودات است. هیچ وقت انسان نمی تواند بدون عذر و توجیه، به کار زشتی اقدام کند. ارزشها با نفس انسان عجین شده است و خداوند نیز این چنین اهل احسان و نیکوکاری است و نیکوکاران را دوست دارد. حالات مختلف نفس بر جسم انسان و بر انسانهای پیرامون انسان اثر بی بدیلی دارد و رضایت و خشم خداوند نیز این چنین روی انسان و پدیده های در ارتباط با انسان ثأثیر می گذارد. حالات نفس عارض بر نفس می شود. از جایی دیگری می آید. نشان وجود قدرتی برتر است. و این قدرت برتر همان خداوند است. سیر آفاقی یعنی گشت زدن در آیات خداوند در جهان خلقت و سیر انفسی یعنی تأمل در حالا نفس و شناخت دقیق قبض و بسط های آن. ایندو سیر با هم می تواند موجب طی نمودن مسیر رشد باشد. هیچ کدام بر دیگری تقدم ندارد. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 45: غیبت غیر مسلمان حکم غیبت از غیر مسلمانان چیست؟ اخلاقا و شرعا. 🔐پاسخ: غیبت غیر مسلمان اگر با رذیله دیگری مثل کبر و تهمت و تجسس همراه نباشد اشکالی ندارد به شرط آن که رویه برای فرد نشود و الا او را از عیوب خود باز می دارد. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 46: ذکری برای گشایش سلام حاج آقا گویا شما یکی دو هفته پیش ذکری رو در مسجد گفتید که برای برآورده شدن حاجات باید 14 مرتبه اونم یک نفس گفته شود! میشه ذکر رو یک بار دیگه بگید، چون من روایات مختلف از افراد مختلف شنیدم، مثلیکه هر کی یه چیزی شنیده!!! 🔐پاسخ: بعد از نماز و تعقیبات به سجده رفته و چهارده مرتبه یک نفس گفته شود: «یا واسع یا وهّاب» و اگر نفس کم می آورد تنها چهارده مرتبه بگوید: «یا وهّاب». 🆔 @porseshmoshavere
🔒 سؤال 47: اقلیتهای دینی در عصر ظهور سلام دوباره در پاسخ به سوالی که در مورد زمان ظهور بود، فرمودید: "از همه این سخنان گذشته چیزی که نشانه اصلی ظهور حضرت است این است که اسلام ناب به مردم جهان معرفی شود و نیز آنها امید خود را از رژیم های سیاسی موجود در جهان از دست بدهند. " داشتم تفسیر آیه ی 55 سوره ی آل عمران رو می خوندم که در قسمتی از آن اومده بود که از عبارت "الی یوم القیامه" در این آیه استفاده می شود که دین یهود و مسیحیت تا قیامت پیروانی خواهد داشت. یعنی بعد از ظهور حضرت هم همه یک دین ندارن و ادیان الهی دیگر نیز تا قیامت پیروانی دارند؟ 🔐پاسخ: سلام علیکم پیروان ادیان آسمانی می توانند در زمان ظهور نیز همچنان دین خود را داشته باشند ولی باید جزیه بدهند ولی مشرکین یا باید مسلمان شوند و یا کشته گردند. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 48: شوهر نافرم با عرض سلام سید بزرگوار خانمی هستم 28 ساله، که تا ذی الحجه امسال از هیچگونه فسق و فجوری باز نمیموندم، پدرم بسیار مومن و باخدا است، که در تربیت ما و آشنا کردن ما با مفاهیم دینی هیچوقت قصوری نداشته و ازینکه میدید هیچکدوم از ما رعایت مسایل دینی رو نمیکنیم ناراحت بود، ازدواجم هم بدون کوچکترین توجهی به معیارهای دینی صورت گرفت و با مردی ازدواج کردم که با اینکه از لحاظ اجتماعی مرد موجهی بود و خونواده خوب و شناخته شده ای داشت ولی اصلا مقید نیست، نماز نمیخونه ، خمس نمیده والبته کارهای خیری هم انجام میده قصه کوتاه کنم، با عنایت پروردگار و دعای پدرم، و نگاه امام زمانم، امسال به حج واجب مشرف شدم، البته با فیشی که پدرم هدیه داده بود، و نیمی از هزینه سفرم رو هم همسرم داد هنوز در عجبم که حق تعالی چی از من دیده بود که اینطور قلب و روح منو منقلب کرد، و مخصوصا در صحرای عرفات حالی به من دست داد که، از بیان اون عاجزم و از فردای آنروز و به دنبال احساس سبکبالی که صبح روز عرفه داشتم، زندگی من دگرگون شد، احساس من، دید من، عقیده ی من ذکر من فکر من دگرگون شد این احساس نه تنها بعد از سفر حجم کمتر نشد بلکه به حمدالله رو زبه روز بیشتر میشود و هرروز یه دریچه تازه از زندگی اخروی به روی قلبم باز میشه، آنقدذ قرآن تو قلبم اثر میکنه هر آیه اون دگرگونم میکنه، کم کم توسط پدرم تشویق به نماز جماعت شدم و به مسجد سیدالشهدا اومدم، البته چون شاغلم فقط شبها میام، سخنان شما به قدری در من اثر میکنه که دلم نمیخواد تموم شه و از مسجد برم، و سعی میکنم تک تکشونو بکار ببندم، ولی چندتا چیز خیلی اذیتم میکنه و دلم میگیره اول بی ایمانی شوهرمه، و اینکه نمتز نمیخونه، خمس نمیده و من مجبورم از مال خمس داده نشده بخورم، به انقلاب بد و بیراه میگه به رهبری بد و بیراه میگه و منم از ترس اینکه نذاره مسجد بیام نمیتونم حرف بزنم، و اینکه دور و بر من به جز پدرم که تو همه موارد باهم هم عقیده ایم، همه تو غفلتند، گناه کاملا عادیه موسیقی، ماهواره، غیبت، دروغ، تهمت، حرف لغو و بیهوده، دلم خیلی گرفته، از این دنیا خسته ام، رفتن رو به موندن ترجیح میدم درمانده شدم، البته خدا خیلی کمکم کرده، ولی این حس دلتنگی بعضی وقتا خیلی بهم فشار میاره. 🔐 پاسخ: سلام علیکم الحمد لله که این چنین تحولی در شما اتفاق افتاده است. خداوندی که شما را متحول نمود می تواند شوهر شما را نیز متحول کند به شرط آن که شما کمکش کنید! مهمترین کم شما ابتداء دعای زیاد برای شوهرتان است خصوصا بعد از نماز جعفر طیار و بعد هم طوری با او برخورد نکنید که اگر جرقه های تحولی هم در او زده شد فقط بخاطر این که شما فکر نکنید بخاطر شما است که متحول شده، لجاجت کند و این جرقه ها را پس بزند. گفتید ااهل کار خیر هست و این که قسمتی از پول حج شما را پرداخت نموده است پس معولم است خمس ندادنش بخاطر بخلش نیست و نماز نخواندنش نیز بخاطر قهر با خداوند نیست. با توضیحاتی که دادید شوهر شما درست نمی داند که خمس را به روحانیون بدهد فکر می کند اینها مفت خور هستند ترجح می دهد خودش خمس را به مستحقش بپردازد در باره نماز هم فکر می کند راه ارتباط با خداوند منحصر در نماز نیست. فکر می کند هر کس مجاز است هر طور که دلش خواست با خداوند ارتباط بگیرد. بر این اساس نباید او را بریده از خداوند دانست. درست است با نماز نخواندن گناه می کند ولی نمی شود او را بریده از خداوند دانست. در باره مسائل انقلاب هم خصوصا کسی که منابع اطلاعتیش شبکه های ماهواره ای است طبیعی است که معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نباشد بلکه بر عکس نظام و ولایت فقیه را مانع اصلی راه پیشرفت ایران بداند. پس نمی توان نتیجه گرفت که شوهر شما عمدا با نظام خصومت دارد و یا چون نظام را مانع بالهوسی های خود می داند با آن سر لج افتاده است. اینها را گفتم که به شما کمک کرده باشم تا بتوانید عیوب شوهر خود را منصفانه ببینید تا بتوانید معتقدات مشترک خود را بیابید و به میزانی از تفاهم برسید! در ضمن چون خمس طبق فتوای مقام معظم رهبری به عین مال تعلق نمی گیرد بلکه به کلیت مال تعلق می گیرد شما می توانید از اموال شوهر خود استفاده کنید. درباره دروغ هم باید گفت که دو نوع دروغ وجود دارد. یک نوع آن ممکن است حرام نباشد و آن دروغی است که مصلحت عمده ای سبب گفتن آن شده است. ممکن است شما مصلحت ادعا شده را آنقدر مهم ندانید که مجوزی برای دروغ باشد ولی گوینده دروغ مصلحت مهمی را برای آن قائل باشد. نوع دوم دروغ، دروغی است که بر اساس عادت گفته می شود. ادامه ... 👇
ادامه ... چنانچه دروغ از نوع اول باشد شما وظیفه ای نسبت به نهی از منکر ندارید زیرا منکر بودن آن قطعی نیست. درباره نوع دوم هم اگر می دانید نهی از منکر مؤثر است این کار را بکنید و نهی از منکر هم مراتبی دارد. حداقل مراتب آن کمی روترش نمودن است! همین که شوهر شما بداند شما همسر صادقی هستید و دروغ خوشتان نمی آید کافی است دیگر لازم نیست این مسئله موجب بحث و جدل شما باشد! همین قضیه برای تهمت نیز صدق می کند. تهمتی منکر است که از نظر گوینده سندی برای طرح آن نباشد. حال اگر کسی تهمتی زد و از نظر او سند مهمی برای آن باشد ولی از نظر شما این سند بی اعتبار باشد، در این صورت شما نمی توانید آن شخص را متهم به تهمت بکنید. باز هم تأکید می کنم این سخنان برای قضاوت در باره دیگران کاربرد دارد نه درباره کسی که می خواهد خودش را بسازد. کسی که در مسیر خودسازی است لازم است که اهل احتیاط باشد و بر شدت تقوایش روز بروز بیافزاید. ولی در برخورد با دیگران باید ت می تواند کارهای آنها را توجیه کنید تا بتواند با آنها زندگی کند و نیزبتواند به مرور آنها را دوستدار خود سازد که اگر این اتفاق بیافتد کم کم ان شاء الله دیگران نیز راه هدایت را پیش خواهند گرفت. برایتان دعا می کنم. موفق باشید! 🆔 @porseshmoshavere
🔒 سؤال 49: حدیث: موتوا سلام موتوا قبل ان تموتوا یعنی چه؟و چه طور باید عملی اش کنیم؟ 🔐پاسخ: سلام علیکم برای حدیث منبع شیعی یافت نکردم و تنها در کتاب وافی مرحوم فیض که مشرب عرفانی دارد از آن به عنوان حدیث مشهور یاد می کند و مجلسی در بحار نیز از او نقل می کند. ولی مضمون آن توسط احادیث شیعی مورد تأیید است. یک معنای این حدیث این است که در راه خداوند کشته شوید قبل از این که مرگ در بستر سراغتان بیاید. معنای دیگر این است قبل از این که مرگ سراغ شما بیاید و بالاجبار از دلبستگیهای دنیوی خود جدا شوید، از دنیا دل بکنید. این سخن در راستای تزهید و بی رغت نمودن مردم به دنیا گفته شده است. و برای زهد در دنیا مهمترین عمل انفاق است. انفاق وجوه مختلفی دارد که هر وجهی از آن باعث زهد انسان در بعد می شود. مثل: انفاق آبرو در رابطه میانجیگری کردن برای حل مشکل یک مسلمانی. انفاق مال اعم از انافقات واجب و مستحب. انفاق علم به معنای بذل علم بصورت رایگان در اختیار اهلش. انفاق جان در میدان جنگ. 🆔 @porseshmoshavere
🔒 سؤال 50: تهمت با سلام خدمت شما. اخیرن برخی از دوستان( شما بخونید نادوستان) پشت سرم تهمت هایی زدن، یک سری از دوستان به من گفتن کار کیه، اما چون برای حرفشون دلیل نداشتن باور نکردم، من باید در برابر این حرف ها و آبروی ریخته شده باید چه عکس العملی داشته باشم؟ هر چند که وجدان خودم راحته. 🔐پاسخ: سلام علیکم چنانچه تهمتی که به شما زده شده است محدود به چند نفر است بهتر است سکوت کنید تا خودبخود مسئله فراموش شود و در غیر این صورت از مسؤولین مدرسه کمک بگیرید. و نیز جمله «استغفر الله» را تا زمان حل مشکل و مقداری بعد از آن، زیاد تکرار کنید! موفق باشید! 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 51: اولیاء خداوند و مشکلات سلام فرمودید: وقتی صلاح توست که از مشکلات رهایی یابی که مشکلات توانسته باشند رسالت خود را بخوبی انجام داده باشند. رسالت مشکلات، پی بردن انسان به مشکل منیت است این حرف درباره معصومین چطور توجیه می شود؟ آنان که از خود رهیده بودند. خیلی ازتون متشکرم که وقت می گذارید. 🔐 پاسخ: سلام علیکم در پاسخ سؤال شما نظتان را به مناظره ای که یزید با امام سجاد علیه السلام در اولین حضور اسرای آل الله در مجلس شامیان در کاخ یزید بوقوع پیوسته است جلب می کنم: یزید رو امام سجاد کرد و با این که قبلا دانسته بود که علی بن الحسین است بخاطر تحقیر ایشان دوباره پرسید: «نامت چیست؟» امام پاسخ داد: «على بن الحسین» یزید گفت: «مگر خداوند على بن الحسین را نکشت؟» امام فرمود: «من برادرى بزرگتر از خود داشتم که نامش على بود و شما او را کشتید!» یزید گفت: «بلکه خداوند او را کشت» امام این آیه را تلاوت نمود: «خداوند روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مىستاند[1]» یزید به خشم آمد و شروع به بازى با ریش خود کرد![2] فکر کرد چه پاسخی بدهد؛ به پسرش، خالد، گفت: «پسرم! جوابش را بده!» خالد نفهمید که چه باید بگوید[3]، خود پاسخی به ذهنش رسید، و این آیه را خواند: «و هرگونه مصیبتى بر شما برسد، به سبب دستاورد خود شماست، و (خدا) از بسیارى در مىگذرد. [4]» امام فرمود: «این آیه در حق ستمگر است نه در حق ستمدیده[5] آنچه در حق ماست این آیه است: «هیچ مصیبتى نه در زمین و نه در نَفْسهاى شما (به شما) نرسد، مگر آنکه پیش از آنکه آن را پدید آوریم، در کتابى است. این (کار) بر خدا آسان است. تا بر آنچه از دست شما رفته اندوهگین نشوید و به سبب آنچه به شما داده است شادمانى نکنید؛ و خداوند هیچ خودپسند فخر فروشى را دوست ندارد. [6] » امام عمدا آیه را تا «لا یحب کل مختال فخور» ادامه داد زیرا یزید کفشی از طلا می پوشید و با تکبر راه می رفت! به همین خاطر یزید به شدت از سخن امام خشمگین شد![7] [1] زمر /42: اللَّه یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا. [2] الامامة و السیاسة، ج 2، ص 8 [3] الفتوح، ج 2، ص 184؛ [4] شورى /30: وَ ما أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبَما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ ْ وَ یَعْفُو عَنْ کَثیر. [5] الفصول المهمّة، ص 195 [6] حدید / 22 و 23: مَا أَصَابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فى الْأَرْضِ وَ لَافى أَنْفُسِکُمْ إلّا فى کِتَابٍ مِنْ قَبْلِ انْ نَبْرَأَهَا إنَّ ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرٌ لِکَیْلا تَأسَوْا عَلَى مَا فَاتَکمْ وَ لَاتَفْرَحُوا بِمَا آتاکُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ. [7] البهبهانی، الدّمعة السّاکبة، 5/ 115 🆔 @porseshmoshavere