eitaa logo
porseshmoshavere
21 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔒سؤال 103: رجبیون سلام حاج آقا ماه رجب بر شما مبارک، هر چند که مفهوم این جمله رو نمی فهمم! چطور می شه که یک ماه یا چند ماه توی ماه های سال خاص می شه؟ اتفاقاتی که در اون ماه می افته، اون رو خاص می کنه یا چون اون ماه خاصه، اتفاقات خاصی در اون می افته؟ "رجبیون" در عبارت "این رجبیون" که گفته می شه در قیامت شنیده می شه، یعنی چه کسانی؟ با چه باوری؟ و چه عملی؟ دلم می خواد این حقیقت رو درک کنم تا شاید انگیزه ای باشه برای انجام اعمال این ماه. التماس دعا 🔐 پاسخ: سلام علیکم زمانها مثل مکانها دارای صورتهای ملکوتی هستند. این صورتها بر اساس ارزشمندی که صاحب آنها دارند به آنها داده شده است. درست مثل انسانها. اقرار به ولایت در عالم «الست» ملاک عمده ای در تعیین این ارزشمندی است. ماه رجب ارزشمندی اش را بخاطر سرعت در اقرار به ولایت بدست آورده است. و چون این چنین ارشمند شده است، اتفاقات ارزشمندی هم در آن ماه افتاده است و عبادات در آن از ثوابی بیشتر برخوردار است. رجبیون کسانی هستند که همین نکته بالا را درک کرده باشند و منظورشان از عبادت در ماه رجب، قرب به «قربی» برای بهره بری هرچه بیشتر از رحمتهای خداوند است. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 104: وظیفه حاجی سلام علیکم.ضمن تشکر وقدردانی. انسان طبق صحبتهای شماموطف است هرگاه متوجه میشود در هر زمینه ای حق چیست باید طبق آن عمل کند. سوال من این است که حد این حق شناسی چیست و تا کجا تاثیر این حق شناسی را می نوان پذیرفت؟ مثلا طرف طبق حق شناسی یک رشنه تحصیلی را برگزیده است و بعدها که در آن رشنه نحصیل شاغل شده فهمیده حق این است که رشته دیگری تحصیل کند حالا این حقشناسی موجب میشود بعضی حتی از زیر ساختهای زندگیش تغییر کند؟ البته این مثال پرکاربرد و دشواریست ولی حتی در مشاغل پاره وقت. یا مثلا بانویی که بنا به مسایلی کار میکند و یک دفعه میفهمد نباید آن کار را میکرد چقدر چیزی در زندگی او به تغییر احتیاج است. حقیقتا منتها الیه حق طلبی و خط قرمزاین قضیه کجاست؟ 🔐پاسخ: سلام علیکم غلط بودن مسیر گاهی به معنای خسارت بار بودن آن است و گاهی به معنای کم ثمر بودن آن است. اگر خسارت بار است که باید هر چه سریع تر جلوی خسارت را گرفت و اگر کم ثمر است باید بین میزان ثمره این مسیر و میزان ضررهایی که با برگشت از این مسیر متوجه فرد می شود سبک سنگین نمود. همانطور که در انتخاب مسیر با با خُبره خیرخواه مشورت نمود برای تغییر آن نیز باید این چنین کرد. نمی توان با دانستن چند قضیه کلی و جزیی دست به اقدام زد. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 105: اعتکاف در مسجد جامع سلام علیکم از طرفی اعتکاف زمانی است برای عبادت و استفاده زیاد از مکان و زمان برای عبادت کردن (دعا، فرآن، نماز ...) و از طرفی این عمل در مساجد جامع برگزار می شود. بعد اجتماعی این عمل واقعا چیست. آیا در زمان اعتکاف باید وقتی از زمان عبادت را برای آشنایی با افراد و گفتگو و درمیان گذاشتن مسائل روز پرداخت؟ وظیفه اصلی در این ماجرا چیست؟ 🔐 پاسخ: سلام علیکم ظاهرا لزوم اعتکاف در مساجد جامع، توصیه به اهتمام به مساجد جامع است. مساجدی که برای صنف خاصی است، برای رفع ضرورت مناسب است و اگر مسلمان همه عبادتش را متمرکز در آن کند، ممکن است تعصب صنفی و یا قبیلگی در او تشدید شود. مسجد خانه خداوند است و متعلق به طائفه و یا صنفی نیست. اعتکاف در مسجاد جامع، می تواند آزمون این مسئله باشد که آیا تعلق به مسجد، بخاطر خانه خدا بودن آن است و یا بخاطر مکان ساخت آن باشد. مکانی که میان قبیله و محله و افراد صنفی خاص است. اما این که در اعتکاف فرد ارتباط پیدا کند با دیگران و یا از برنامه های فرهنگی اعتکاف بهره ببرد اینها ربطی به فلسفه اعتکاف ندارد و بعضا مخل به این اهداف نیز هست. البته این را هم می شود گفت که مساجد جامع، مساجد بزرگی هستند که افراد می توانند بدون این که مزاحم هم باشند، هر کدام در گوشه به عبادت مشغول شوند البته این نکته با وضعیت اعتکاف در مسجاد جامع در ایران کمتر تطبیق می کند زیرا تا بتوانند حجم بیشتری از افراد را در این مساجد جا می دهند!! 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 106: علاج غفلت سلام علیکم من چند وقتی هست که خیلی دارم مراقبت میکنم که گناه نکنم، با توسل به اهل بیت و البته عنایت خدا موقتا حدودی موفق شدم، ولی کم کم احساس میکنم دیگه خلوص ندارم، خیلی از وقتا اولش برای رضای خدا کاری رو انجام میدم ولی در اثنای اون میبینم خیلی ناخواسته ذهنم به غیر خدا منعطف شده، خیلی دعا میکنم که این حالت از بین بره، ذکر لا حول و لا قوه ... هم زیاد میگم، ولی هنوز خیلی وقتا اون حالت خیلی بد برام پیش میاد، علاج چیه؟ 🔐پاسخ: سلام علیکم مراقبت از نفس دارای دو مرحله است: ترک گناه و داشتن خلوص. ترک گناه دارای مراتب نیست. یعنی نمی شود منتظر شد تا به مرور فرد به ترک گناه کامل برسد، بلکه باید همه گناهان به یکباره مورد ترک قرار گیرد و زمینه های آن شناسایی شده و اگر لازم است در زندگی تغییراتی ایجاد شود هم این تغییرات در اسرع وقت انجام شود. ولی خلوص اگر به معنای ترک ریای قطعی و مسلم باشد که جزء عنوان «ترک گناه» قرار می گیرد و باید عبادات که دارای ریای مسلم است اعاده شود و از ریای انجام شده طلب مغفرت گردد. اما اگر خلوص مورد سؤال مراتب حضور قلب و ذکر مداوم است، این حالت دارای مراتب است و نمی توان انتظار داشت که بزودی قابل دست یابی باشد. بلکه پس از مداومت بر ترک گناه و در ادامه ترک مکروهات و جلوگیری از ملکات زشت، کم کم مراتب خلوص و احساس حضور در انسانی رشد کند. برای ترک گناه مهم ترین اصل حفظ امید است. زیرا بالاترین اثر مخرب گناه، از بین رفتن امید برای پاک نمودن نفس است. و نکته بعد، استفاده از ورع برای ترک گناه است. ورع به معنای توقف نزد شبهات است. هر گناهی دارای مقدماتی است که انسان پرهیزکار می تواند بخوبی این مقدمات را تشخیص دهد. پس از تشخیص باید آنها را جزء گناه دانست و از آنها پرهیز نمود. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 107: استرس کنکور سلام دوست عزیز. روز به روز به کنکور نزدیک میشویم و روز به روز استرس ما بیشتر می شود. نصیحتمان کنید حاج اقا. البته نه از نوع درسیش که هر روز از این و آن ورد گوشمان هست و.... نصیحت کنید ما را که این رور ها سخت می گذرد 🔐 پاسخ: سلام علیکم استرس برای کنکور از جمله استرسهای تأسف بار است. زیرا انسان می بیند چگونه دلهره همه وجودش را گرفته است و حال آن که هیچ استرسی برای عبور از صراط ندارد. خوف از مقام رب، دلهره داشتن برای شب اول قبر، سبب خواهد شد انسان از دلهره های مادی رهایی پیدا کند که اگر این چنین شود، انسان کارهای مادی اش را هم با کیفیت بهتری انجام خواهد داد و لذاست که گفته شده است آبادی آخرت، آبادی دنیا را نیز بدنبال دارد. خلاصه کلام این که همه احساساتی که ربطی به آخرت ندارند کوچک هستند و بزرگ شدن آنها عیب است. همین که انسان عیب بودن آنها را تصدیق کند سبب می شود تا این احساسات از هیجان بیافتد و مهار شود. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 108: مایز نعمت سلام علیکم فرمودید : خداوند لطفهایی که اگر هم آنها را نمیکرد ما می توانستیم زندگی خود را داشته باشیم. برای یاد آوری همین نکته، خداوند برای همه انسانها میزانی از محرومیت از قسمتی از نعمتها را در نظر گرفته است. من قبول دارم که وجود برخی از نعمات مثل تنوع میوه ها تنوع گلها یا ... اگر نبودند ما میتوانستیم به زندگی عادی خود ادامه دهیم اما آیا بدون وجود نعمتی مثل عقل یا چشم یا آب که برای بدنی که خود خداوند نیازمند آبش خلق کرده ، می توانستیم زندگی کنیم؟ خدا میتوانست از ما انتظار رشد داشته باشد؟ بدون عقل چطور می توانستیم راه را بشناسیم در راه پیامبران گام برداریم؟ بدون آب چطور بدنی که خود خداوند با چنین شرایطی خلقش کرده می توانست به حیات خود ادامه دهد؟ بدون چشم چطور قرآن میخوانیدم و راه را از بی راه میشناختیم؟ آیا همه ی نعمات منت پذیرند؟ منظور شما از قسمت دوم صحبتتان را هم متوجه نشدم لطفا بیشتر توضیح دهید.مثلا در نکته ی دوم فرمودید این کاستی ها یکسان است و اگر وزن آن فرق دارد ربط به مواجهه درست و نادرست ما دارد. کاستی فردی که ناقض الخلقه به دنیا می آید را چطور با فردی که چنین نقصی ندارد را یکسان درنظر می گیرید؟ (بدون در نظر گرفتن اجر او در آخرت) 🔐 پاسخ: سلام علیکم هر آنچه خداوند از آنها به عنوان نعمت یاد می کند، یا اصلش و یا کیفیتش زائد بر نیازهای اولیه انسان است لذا لطف است. مثلا عقل، این عقل مقدار کمی از آن در حیوانات هم هست. در انسانهای کم هوش هم هست. در نوجوانانی که هنوز به بلوغ نرسیده اند نیز هست. خداوند می توانست عقل انسان را در همان دروان نوجوانی از رشدش متوقف کند ولی این کار را نکرد. پس به انسان لطف نموده است. یا مثلا آب. غالب مصرف آب در زندگی انسان نقش نعمتی دارد نه حیاتی. و نیز قرآن آبی که از آسمان می بارد و یا در چاه براحتی قابل دستیابی است نعمت می شمارد. با کمی تأمل مشخص می شود که این ویژگیها نعمت و لطف است نه ضرورت. چشم هم اینطور است. مگر خفاش چشم دارد؟ و یا حلزون مگر چشم دارد؟ آیا افراد نابینا مگر زندگی نمی کنند؟ اصولا هر وقت در نعمت بودن موهبتی تردید کردیم کافی است اطراف خود را ببینیم آن وقت خواهیم دانست آیا انسانها و یا موجوداتی هستند که فاقد آن هستند و یا مقداری کمی از آن را دارند یا خیر. ایگر این چنین بود، پس آن موهبت نعمت است نه ضرورت. کاستیها همیشه در خود فرصتها را بدنبال دارد زیرا میتوان نیروی محرکه ای شود برای جبران آن و جایگزین نمودن آن چنانکه بارها مشاهده کرده ایم شخص نابینایی بعد از نابینایی پیشرفت بهتری در زندگی نموده است. آنقدر این مسئله مثال دارد که می توان این گزاره را درست دانست که: «مادر خیر، شر است.» هر شکستی و عدم موفقیتی مغرور شدن به یک داشته و یا ناامید شدن از یک نداشته است. مغرور نشدن به داشته و نیز ناامید نشدن از نداشته یعنی روی هیچ کدام از اینها حساب باز نکند. به نظر من به همان میزان که داشته ها انسان را به داشته ای بیشتر می رسانند، به همنان میزان هم مانع رسیدن به داشته های بیشتر می شود. و نداشته ها هم می توانند هم انسان را به داشته های بیشتر برسانند و هم بر نداشته های انسان بیافزایند. 🆔 @porseshmoshavere
🔒 سؤال 109: ذکر برای مقابله با وسوسه برای (آسان تر شدن) مقابله با وساوس و امیال نابجا ، خواندن سوره ناس کفایت میکند؟ 🔐 پاسخ: علاوه بر آن ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم اللهم صل علی محمد و آل محمد» نیز سفارش شده است. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 110: ذکر برای محفوظ ماندن ایمان سلام علیکم نقل میشود برخی بزرگان، در ابتدای روز برای سلامت نگه داشتن ایمانشان تا شب اذکاری میخواندند اگر این صحیح است آن اذکار چیست؟ و آیا برای ما نیز توصیه میشود؟ 🔐 پاسخ: سلام علیکم آنچه الان در خاطر دارم که برای مصونیت ایمان در آخرالزمان سفارش شده است تکرار زیاد این دعاست: یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلِّب القلوب ثبِّت قلبی علی دینِک نقل شده است حضرت آیت الله بهجت مداومت بر این دعا را به حضرت آیت الله خامنه ای سفارش نموده اند. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 111: شرط انتظار چه کسایی منتظرین واقعی میگن؟ باید چکار کنیم که جز منتظرین محسوب بشیم برای امام زمان چه قدمی باید برداریم بجز دعا برای فرج اصلا از کجا بفهمیم که پیش مولامون جایگاهی داریم یا نه؟ صرف اشک ریختن و دعا کردن که کافی نیست، پس چکار کنیم؟؟؟ 🔐پاسخ: سلام علیکم آنچه در احادیث از صفات منتظران آمده است این است که: 1) عجله نکردن در امر فرج و دست نبردن به اسلحه برای جلو انداختن فرج حضرت. 2) تقیه نمودن از دشمن و اظهار نکردن موارد اختلافی شیعه و سنی مگر در محافل خصوصی. 3) تمسک به دین امام، که همان اسلام ناب و فقه جعفری است. 4) اشک ریختن بر مصائب و اندوه بی پایان حضرت و احساس بی کسی و فراق برای حضرت. 5) دعای زیاد برای فرج در همه نمازها خصوصا خواندن این دعا: اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی. 6) پیشه نمودن پارسایی و داشتن اخلاق نیک. 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 112: انتخاب محل زندگی یا محل زندگی (بین شهرهای ایران) را باید جایی انتخاب کرد که در بین عموم مردم آنجا انسان های با طبع بالا وجود دارند یا شهرهای مقدسی که انسان های خاص و خالص بیشتری در خود دارد. در اولی کمیت بر کیفیت غلبه دارد و در دومی کیفیت بر کمیت. 🔐 پاسخ: سلام علیکم زندگی در محل های مقدس سفارش نشده است! زیرا نمی توان حق مجاورت امام معصوم علیه السلام را نگه داشت. خصوصا سکنا در کربلا که لازمه اقامت در آنجا حزن دائم است. ولی اگر شرائطی ایجاب نماید که انسان در مکان مقدس ساکن شود، مثل تحصیل علم، باید تلاش کند هر روز تشرف به حرم برای زیارت داشته باشد یا لااقل روز اختصاصی به آن امام را به زیارت برود. بنابرین در شرائط عادی همان بهتر که انسان شهری که مردمش از اخلاق و دین بهتری دارند را برای سکنا انتخاب کند! 🆔 @porseshmoshavere
🔒 سؤال 113: یاد امام زمان علیه السلام در نماز سلام علیکم، آیا در نماز می توان برای حضور قلب توجه به امام معصوم داشت؟ طبیعتا در جاهایی از نماز این توجه وجود دارد، مثل ذکر صلوات بعد از اذکار رکوع و سجده یا دعا برای سلامتی امام زمان در قنوت. اما به طور کلی تر آیا می شود در نماز قلب را متوجه امام عصر یا امام حسین علیهما السلام یا دیگر معصومین کرد؟ 🔐 پاسخ: سلام علیکم ائمه معصومین علیهم السلام یادشان تنیده با یاد خداوند است. خداوند مشیتش را از طریق مشیت امام زمان علیه السلام اعمال می کند پس وقتی شما حرکتی انجام می دهی چه در ذهن و چه در زبان و چه در دیگر اعضای بدن، این مشیت امام زمان علیه السلام است که در حال تحقق است. توجه به این نکته سبب خواهد شد شما در همه حال بیاد امامتان باشید. توجه داشته باشید که همانطور که نماز، ذکر را در انسان در دیگر حالات تقویت می کند، ذکر در دیگر حالات نیز، به ذکر در نماز مدد می رساند. بنابر این بیاد ولی نعمت بودن امام زمان علیه السلام و این ایشان سامانه تحقق همه امور در جهان هستی اعم از خلقت و رزق و معنویت و علم و محبت و ... هستند، در نماز این یاد و این توجه اوج می گیرد. هر چیزی را که می خواهید در نماز رشد کند و اوج بگیرد، بذرش را قبلا کاشته و حرکتش را قبلا آغاز کنید! 🆔 @porseshmoshavere
🔒سؤال 114: برخورد صحیح با وسائل ارتباطی سلام علیکم حاج آقا. لطفا درباره ی استفاده از ابزار ها و و وسایل دیجیتال در زندگی ؛ و مشغله های ذهنی ای که بر روی فکر میگذارند و موجب تغیییر تفکر انسان نسبت به عالم و در کل موجب مشکلات بسیار زیادی در زندگی می شوند، یک بحث مفصل و کاملی بذارید. مثلا تاثیراتی که بر روی تمرکز میگذارند، تاثیراتی که بر روی ذهن و تنبلی ذهن میشود و... در کل تو مقوله ی تحول و استفاده از ابزارهای نوین، خط قرمز استفاده از چنین ابزاری چیست؟؟؟؟ (البته یه جا گفته بودید که در استفاده از ابزارها، انسان باید اون هارو در تصرف خودش در بیاورد؛ نه اینکه ابزارها انسان رو تصرف کنند.) مثلا من بعضی ها رو میبینم که در استفاده از تکنولوژی (تکنولوژی به معنای عام از قبیل تلویزیون و رایانه و گوشی هوشمند و تبلت و...) زیاده روی میکنند و گاهی هم اصلا دست خودشون نیست و باید استفاده کنند(حالت اعتیاد) . ما تو این شرایط باید چیکار کنیم؟؟؟؟ حاج آقا خودم رو میگم: بنده هر روز باید بیام به اینترنت و به یک سری سایت های مشخص سر بزنم(مثلا تدبرات و خامنه ای دات آی آر و پست الکترونیکم و...) و مثلا یک روز که با خودم میگم امروز نباید از کامپیوتر استفاده کنم، نمیتونم اجرایی اش کنم و استفاده ای نکنم....... حاج آقا کمـــــک. ما جوون ها رو دریابید که واقعا شرایط ما خیلی سخت شده. ما تو شرایط زندگی ماشینی واقع شدیم و واقعا به یه طبیعت بکر نیاز داریم، به یک محیط برای تفکر نیاز داریم، به یک پشت کوه هایی نیاز داریم که اثری از امواج مغناطیسی اعم از رادیو و تلویزیون و ماهواره و تلفن همراه وجود نداشته باشد. به یک جایی نیاز داریم که تنها باشیم.(آقا ما اصلا این شعار "هیچ کس تنها نیست" رو نمیخواهیم. 🔐 پاسخ: سلام علیکم یکی از اشکالات رائج در برخورد با مسائل امروز جامعه انسانی، قید «امروز» زدن به این مسائل است! 1) انسان از بدو خلقت مشکل عمل نمودن به دانشهایش را داشته است. وقتی شیطان آدم و همسرش را فریفت، خداوند به آندو فرمود: مگر من شما را از این درخت نهی نکردم و به شما نگفتم که شیطان برای شما دشمنی آشکار است؟! (اعراف: 22) 2) همیشه اسباب لهو و لعب که انسانها را از اهدافشان در زندگی باز می داشته است و اصلا آنها را می فراموشانده است که برای چه به دنیا آمده اند وجود داشته است. قرآن پر از آیاتی است که به این مسئله پرداخته است. 3) حرفهای مفت و بی اساس زدن و این حرفها را گوش دادن و به دیگران منتقل کردند، درد همیشگی بشر بوده است. قرآن از این سخنان با لهو الحدیث یاد نموده است. یعین سخنان لهوی! 4) موسیقی و ارتباط هوس آلود زن و مرد و فرین در معامله، تن به کار ندادن و نفاق در عصه سیاسی و مراوده با کفار و عدم اطاعت از حجت خداوند و .... همه و همه هیچ وقت نه از زندگی بشر جدا بوده است و نه در طول زمان رنگی باخته است و یا زمانی پررنگ بوده است. 5) این که جوان می تواند و نمی داند و پیر می داند و نمی تواند و این جوان می گوید: «هنوز وقت دارم» و پیر می گوید: «دیگر وقت ندارم» و این که جوان پر از خشم و شهوت و شتاب است و حالات روحی اش مدام در حال تعویض است و پیر پر از سستی و خستگی و لجاجت است و کمتر چیزی حال او را عوض می کند. و فرقهای زیاد و زیادتر بین جوان و پیر قصه تأسف بار همیشه بشر است. 6) این که انسانها تحت تأثیر یکدیگر رفتارهای بی معرفتی را انجام می دهند و تقلید کورکورانه می کنند در کدام مقطع تاریخ و در کدام جامعه انسانی نبوده است و یا کم بوده است؟ این که من داشته باشم چون دیگری دارد و در مرحله بعد من داشته باشم چون خیلی ها دارند و در مرحله بعد من داشته باشم چون همه دارند و در آخر من داشته باشم چون اگر نداشته باشم می گویند چرا ندارد! چه وقت بهانه برای تکاثر و تفاخر نبوده است؟ اما پیشرفت ارتباطات جمعی در عصر کنونی مقدمه ظهور امام زمان علیه السلام است زیرا در روایت است که قبل از ظهور زنان در خانه نیز فقیه در دین می گردند و نیز بر همه انسانها حجت تمام می گردد و دیگر با ظهور حضرت کسی که ایمان ندارد، ایمان آوردنش نفعی به حال او نخواهد داشت! منتظرین ظهور حضرت اگر در ادعای خود صادق هستند باید از این وسائل کمال استفاده را ببرند و اسلام ناب را به زبانهای مختلف ترویج دهند. برای این کار باید از شبهات روز با خبر بود، از پاسخهای اسکاتی و اقناعی مطلع گشت، از هنر و قالب جذاب برای ارائه محتوای درست بهره برد. همینها اگر هدف از استفاده از وسائل جمعی باشد بسیار خوب است بلکه ضروری است. به نظر نمی آید اگر کسی وارد فضای تبلیغ دین و آماده سازی ظهور حضرتش شود، دیگر جذب مسائل انحرافی این وسائل شود. 🆔 @porseshmoshavere