eitaa logo
پرسش آنلاین - سوالات سیاسی
210 دنبال‌کننده
68 عکس
11 ویدیو
0 فایل
👤رضا مهوشی 📖 دکترای علوم سیاسی 📝 کارشناس و عضو کمیته علمی مرکز ملی پاسخ به سوالات دینی 🗣مبلغ تخصصی اندیشه سیاسی و انقلاب اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی 📲 جهت ارتباط و طرح پرسش: @porseshonline_admin اینجا هم هستم: کانال ایران و جهان @Rezamahvashi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 خاویار! ❓چرا خاویار در ایران تولید می شود اما خود ما مردم توانایی تهیه آن را نداریم؟ 🔹پرسش شماره هشتاد و چهار ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
❓چرا خاویار در ایران تولید می شود اما خود ما مردم توانایی تهیه آن را نداریم؟ ✅سلام علیکم محصولات تولیدی در کشورهای مختلف با توجه به میزان فراوانی و قیمت تمام شده تولید در سطوح مختلف قیمتی از ارزان قیمت تا گران قیمت تقسیم بندی شده و توسط جامعه هدف مورد اسنفاده قرار می گیرند. تقسیم بندی دیگری که در مورد کالاها و محصولات مورد توجه قرار میگیرد، میزان نیاز مردم به آن محصول است که به کالاهای ضروری و مورد نیاز و کالاهای لوکس و غیرضروری تقسیم می شوند. بدیهی است که اجناس لوکس و غیرضروری که طبعا گرانقیمت نیز هستند، عموما توسط قشر مرفه و سرمایه دار مورد استفاده قرار گرفته و نمی توان انتظار داشت که تمام مردم با سطوح مختلف درآمدی در یک کشور توانایی تهیه انواع کالاهای لوکس و گرانقیمت را داشته باشند. نکته دیگر نیز اینکه اساسا کالاهای غیرضروری همچون خاویار در سبد مصرفی خانوار قرار نداشته و عدم علاقه و عدم توانایی عموم شهروندان نسبت به تهیه آن امری غیر معمول به حساب نمی آید. البته این مسئله اختصاصی به ایران نداشته و در همه کشورها امری رایج است. به عنوان مثال آیا چون خودروی پورشه در آلمان تولید میشود، باید همه مردم آلمان توانایی خرید آن را داشته باشند؟ اگر اینچنین بود که باید همه آنها این کار را می کردند و این ماشین را سوار می شدند در حالی که اصلا چنین نیست و صرفا قشر خاصی از مردم این کشور توانایی خرید آن را دارند. این مثال را می توان به همه محصولات گرانقیمت و لوکس در تمامی کشورها تعمیم داد. در مورد مثال شما هم می توان گفت که خاویار همواره جزو اجناس کمیاب و گرانقیمت و البته غیرضروری به حساب می آید که عموما برای صادرات به کشورهای خارجی تولید شده و با توجه به قیمت بالای آن، قشر خاصی از مردم توانایی تهیه آن را دارند و نمی توان گفت چون این محصول در ایران تولید می شود پس باید همه مردم ایران توانایی خرید آن را داشته باشند. لازم به ذکر است که خاویار هم اکنون به عنوان یکی از گرانترین خوراکی ها در سطح جهان شناخته می شود. ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 کالای اسرائیلی نخریم؟ ❓آیا نخریدن کالاهای اسرائیلی تاثیری هم دارد؟ اینکه من در ایران فلان کالای اسرائیلی را نخرم چه تاثیری دارد؟ 🔹پرسش شماره هشتاد و پنج ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
❓آیا نخریدن کالاهای اسرائیلی تاثیری هم دارد؟ اینکه من در ایران فلان کالای اسرائیلی را نخرم چه تاثیری دارد؟ ✅راهبرد مبارزه اقتصادی امت اسلامی با رژیم صهیونیستی یکی از مهم ترین راهکارهای ضربه زدن به این رژیم نامشروع است که مقام معظم رهبری به درستی و با آینده نگری بر روی آن تاکید دارند. یکی از مهمترین مولفه های این مبارزه اقتصادی، خودداری نسبت به استفاده از کالاهایی است که حامی این رژیم نامشروع بوده و همه سود یا بخشی از سود حاصل از درآمد خود را در جهت حمایت از رژیم صهیونیستی به کار می بندند. تقریبا تمامی کسانی که نسبت به مظلومیت مردم فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی دغدغه مند هستند، بر صحیح بودن این راهبرد اذعان دارند. در خصوص پاسخ سوال شما می‌توان گفت که تحریم شرکت‌هایی که به عنوان حامیان رژیم صهیونیستی شناخته می‌شوند تاثیر بسزایی در کاهش درآمد و در پی آن کاهش ارزش آن شرکت‌ها و کارخانه‌ها خواهد داشت. وقتی شما در فروشگاه با محصولی مواجه می‌شوید که به عنوان کالاهای حامی اسرائیل شناخته می‌شود، عدم خرید آن محصول توسط شما باعث کاهش درآمد آن شرکت شده و طبیعتاً آن برند نمی‌تواند مانند قبل به حمایت از رژیم صهیونیستی بپردازد. جدای از این، وجهه اجتماعی این برندها در کشورهای مختلف از بین رفته و این برندها به عنوان حامیان کودک کشی و جنایت شناخته می‌شوند و محصولات و برندهای دیگر از رفتار مشابه آن خودداری خواهد کرد. عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ نشان داد که کمپین تحریم برندهای اسرائیلی یا حامی آن تا چه اندازه می تواند موفق باشد. در این کمپین که توسط مسلمانان سراسر جهان کلید خورد، برندهای مطرحی همچون کوکاکولا، استارباکس، kfc، مک دونالد و... مجبور شدند بسیاری از شعبه‌های خود در کشورهای مختلف را تعطیل کرده یا فعالیت آن را به حالت تعلیق درآورند. این اتفاق موجب پایین آمدن فروش این برندها و طبیعتاً کاهش درآمد و از بین رفتن جایگاه ممتاز آن در اذهان مردم مسلمان آزادی‌خواه جهان شد.(۱) این تجربه موفق به همگان ثابت کرد که عدم خرید کالاهای اسرائیلی یا حامی آن می‌تواند به عنوان یک راهبرد مهم در مبارزه با رژیم صهیونیستی از جانب هر یک از مردم مورد توجه قرار بگیرد. پی نوشت: ۱-mehrnews.com/x34QvX ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸سید حسن نصرالله مخالف رهبری بود؟! ❓سلام در یک کلیپی دیدم که شهید سیدحسن نصرالله در مورد برجام صحبت می کرد و می گفت برجام جنگ را از متطقه دور کرد ،یعنی همان حرف آقای روحانی، ولی رهبر انقلاب مخالف برجام بودند. ممنون میشم اگر توضیح بفرمائید،چون این مطلب برای بنده باعث شبهه شده. 🔹پرسش شماره هشتاد و شش ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
❓سلام در یک کلیپی دیدم که شهید سیدحسن نصرالله در مورد برجام صحبت می کرد و می گفت برجام جنگ را از متطقه دور کرد ،یعنی همان حرف آقای روحانی، ولی رهبر انقلاب مخالف برجام بودند. ممنون میشم اگر توضیح بفرمائید،چون این مطلب برای بنده باعث شبهه شده. ✅مرحوم شهید سید حسن نصرالله به عنوان دبیر کل حزب الله لبنان که یکی از جدی ترین گروههای هم سو با جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود در صدد این بود که در قاب رسانه به عنوان کسی که همواره حامی سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است شناخته شود. ایشان همواره تلاش می کرد تا در جایگاه منتقد و اپوزوسیون نسبت به تصمیمات سردمداران نظام جمهوری اسلامی ایران قرار نگیرد. اهمیت این نکته به این دلیل است که در نگاه جهانیان، حزب الله لبنان به عنوان یکی از بازوهای اصلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان شناخته شده و اتخاذ رویکرد انتقادی از جانب دبیرکل آن می تواند عامل تضعیف سیاست های منطقه ای ایران به عنوان محور جبهه باشد. در خصوص مسئله برجام و پیامدهای آن هرچند بحث مختلفی در فضای داخلی کشور وجود داشته و این سند دارای موافقان و مخالفان جدی می باشد، اما به هر ترتیب و به سبب تصویب این سند در مجلس شورای اسلامی و اجرای آن توسط دولت مستقر جمهوری اسلامی، این سند قابل احترام بوده و در فضای سیاست خارجی و روابط بین الملل باید توسط کشورهای دیگر و بازیگران منطقه ای و بین المللی محترم شمرده شود. حمایت شهید سید حسن نصرالله از برجام نیز از یک منظر از باب محترم شمردن سیاست های جمهوری اسلامی در فضای بین المللی است. وجهه دیگر حمایت شهید سیدحسن نصرالله از برجام را باید در دیدگاههای شخصی ایشان نسبت به مسائل بین المللی جستجو کرد. شهید نصرالله یک شخصیت مهم و اثرگذار در تحولات بین المللی بود. او به عنوان یک تحلیلگر و سیاستمدار باتجربه شناخته می شد که می توانست نظرات تاثیرگزار و متقنی در مورد مسائل و موضوعات مختلف داشته باشد. نظرات شخصی این شخصیت مهم و ماندگار می توانست هم سو با دیگر تحلیلگران و نظریه پردازان و یا در جهت مخالف آن باشد. لذا نمی توان انتظار داشت که نظرات وی در مورد موضوعات مختلف با آنچه ما در مورد مسائل مختلف در نظر داریم، کاملا مطابق و یکسان باشد. کما اینکه حتی در داخل کشور نیز نظرات و دیدگاههای مختلفی در مورد مسئله مهمی همچون برجام وجود داشت و نمی توان و نباید هیچ یک از موافقان یا مخالفان را به مخالفت یا ضدیت با رهبری یا جمهوری اسلامی متهم کرد چرا که دیدگاههای افراد مختلف از تفکرات و اطلاعات و اهداف و فضای زیست آنها نشات میگیرد. شهید نصرالله با اشرافی که نسبت به تحولات منطقه داشت، در زمان تصویب برجام این اعتقاد را داشت که برجام توانسته از یک جنگ گسترده در منطقه و جهان جلوگیری کند و به همین دلیل از آن حمایت می کرد. بنا بر آنچه در صحبت های مورد اشاره شما از شهید نصرالله (کلیپ مذکور) وجود دارد این نکته برداشت می شود که این اعتقاد از آن جهت بود که اسرائیل تا قبل از برجام دائما نسبت به حمله به تاسیسات اتمی ایران تهدید می کرد و عملی شدن این تهدید می توانست منجر به وقوع یک جنگ گسترده شده و برجام با به رسمیت شناختن حق صلح آمیز هسته ای ایران عملا این تهدید را برطرف کرده و خطر جنگ منطقه ای را از بین برد. پس حمایت شهید نصرالله از برجام نیز با این استدلال منطقی بوده و ایشان اشاره ای به دیگر ابعاد این سند از جمله ابعاد داخلی و اقتصادی و... آن نداشتند. تکیه مقام معظم رهبری در انتقاد از برجام نیز عموما بر ناتوانی این سند در تامین منافع اقتصادی مردم ایران و رفع تحریم ها و بدقولی طرف غربی در انجام تعهدات خود بود. ایشان معتقدند که دور کردن سایه جنگ صرفا نتیجه برجام نبوده و مجاهدت های نیروهای مقاومت و فداکاری آنان و افزایش قدرت جمهوری اسلامی و محور مقاومت نیز نقش موثری در رفع خطر جنگ داشته است. لذا منافاتی بین حمایت شهید نصرالله از برجام و انتقاد رهبری از آن وجود ندارد و هریک از این دو بزرگوار به وجهه ای از برجام توجه دارند. نکته ای که نباید از نظر دور داشت این است که حتی تفاوت نظر این دو در یک مسئله هم نباید به معنای اختلاف تعبیر شود و اختلاف نظر در خصوص مسائل سیاسی و بین المللی امری طبیعی و احتناب ناپذیر است. ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸شهدای ارتش ارزش نداشتند؟ ❓چرا رهبری برای شهادت افراد غیر ایرانی همچون سید حسن نصرالله یا افراد روحانی مثل امام جمعه کازرون پیام داد اما برای شهادت نیروهای ارتشی در پدافند ایران پیام نداد؟ 🔹پرسش شماره هشتاد و هفت ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
❓چرا رهبری برای شهادت افراد غیر ایرانی همچون سید حسن نصرالله یا افراد روحانی مثل امام جمعه کازرون پیام داد اما برای شهادت نیروهای ارتشی در پدافند ایران پیام نداد؟ ✅سلام علیکم. پیام های تسلیت مقام معظم رهبری برای درگذشت یا شهادت افراد و شخصیت های مختلف علاوه بر ابراز و اعلام همدردی با خانواده و شاگردان و اطرافیان دارای انگیزه های دیگر و بعضا انتقال و بیان مطالبی است که در ارتباط با حرفه و جایگاه شخص متوفی یا به شهادت رسیده قرار دارد. ▪️به عنوان نمونه پیام ایشان برای شهادت شخصیت های جبهه مقاومت همچون سید حسن نصرالله یا شیخ هاشم صفی الدین، نوعی بیانیه سیاسی و اعلام موضع رهبر جمهوری اسلامی در قبال برنامه پیش روی جبهه مقاومت است. ▪️جایگاه ویژه و بسیار حساس ایشان تا اندازه ای زیر ذره بین های دولت ها و حکومت ها و سرویس های اطلاعاتی قرار دارد که حتی حتی یک کلمه یا جمله یا پیام ایشان می تواند به عنوان موضع جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت تلقی شده و مورد تحلیل و بررسی تحلیلگران خارجی و داخلی قرار بگیرد. ▪️پیام تسلیت به مناسبت شهادت امام جمعه کازرون از آن جهت از جانب ایشان صادر شد که ایشان نماینده ولی فقیه در شهر کازرون بوده و به عنوان شخصیت اول شهر شناخته شده و شهادت ایشان با وضعی که می دانید، اتفاق نادر و خاصی به شمار می آمد و می طلبید که رهبر انقلاب نیز واکنشی به این موضوع داشته باشند در حالی که نسبت به فوت عادی امام جمعه های شهرهای دیگر چنین پیام های تسلیتی صادر نمی شود. ▪️از طرف دیگر شهادت تعدادی از ارتشی های فداکار نیروی پدافند در ماجرای تعرض اسرائیل به ایران نیز مسئله دلخراش و مهمی به حساب می آمد که برخی از دلسوزان همچون شما انتظار داشتند که رهبر انقلاب پیام تسلیتی صادر کنند. اما ذکر چند نکته می تواند پرده از علت عدم صدور پیام از جانب ایشان بردارد. ▪️اولا همانگونه که بیان شد، هر پیام یا واکنش ایشان مورد تحلیل دشمنان است و سیاست نظام بر عدم بزرگنمایی و توجه ویژه به این تعرض بود و صدور پیام برای شهدای این واقعه می توانست این پیام را به بیرون مخابره کند که این تعرض تا اندازه زیادی توانسته به ایران ضربه وارد نماید که رهبر ایران وادار به صدور پیام برای شهدای آن شده است. ▪️دوم اینکه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران خصوصا آنهایی که در خط مقدم تقابل با دشمن همچون مرزبانی،پدافند و... قرار دارند هر لحظه آماده شهادت می باشند و تعداد زیادی از آنان در درگیری هایی که حتی خبرش هم به ما نمی رسد، به شهادت می رسند و نمی توان انتظار داشت که برای هر یک از آنها پیام تسلیت صادر شود. البته این به معنای آن نیست که این افراد و شهادتشان بی اهمیت است بلکه جایگاه شغلی آنان به گونه ایست که با فداکاری عجین شده و شهادتشان امری دور از انتظار نیست. کما اینکه برای شهادت بسیاری مرزبانان و نیروهای حافظ امنیت در سپاه و ارتش و نیروی انتظامی در برهه های مختلف نیز پیام تسلیتی صادر نمی شود. ▪️سوم اینکه تقابل مستقیم ایران و اسرائیل تازه آغاز شده و معلوم نیست که تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد و طبیعتا افراد دیگری نیز در آن به شهادت خواهند رسید و نمی توان انتظار داشت که برای هریک از آنها به صورت مجزا پیام تسلیت صادر شود. ▪️نکته آخر هم اینکه ایشان طبق روال معمول در مورد شهدای دیگر، با خانواده این شهدای عزیز دیدار کرده و به صورت حضوری به ایشان تسلیت گفته و از فرزندانشان دلجویی کرده و آن ها را مورد محبت قرار دادند که نشان می دهد تا چه اندازه برایشان احترام قائل هستند. ▪️توجه به این نکات نشان می دهد که عدم صدور پیام تسلیت برای شهادت این عزیزان اقدامی هوشمندانه و مطابق با قواعد و سیاست های کلی نظام و سیره رهبری بوده است. موفق باشید ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸تهش به چی میخوان برسن؟ ❓سلام و خداقوت به گروه خوب تون . یه سوال داشتم ما میدونیم که آمریکا و انگلیس و کشورهای اروپایی و غربی از ما جاسوسی کردن و میکنن در زمینه های مختلف، حالا سوال اینه که چرا این کارو میکنن و دلیلش چیه؟ خب که چی؟ در نهایت میخوان به چی برسن؟ 🔹پرسش شماره هشتاد و هشت ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
❓سلام و خداقوت به گروه خوب تون . یه سوال داشتم ما میدونیم که آمریکا و انگلیس و کشورهای اروپایی و غربی از ما جاسوسی کردن و میکنن در زمینه های مختلف، حالا سوال اینه که چرا این کارو میکنن و دلیلش چیه؟ خب که چی؟ در نهایت میخوان به چی برسن؟ ✅سلام علیکم. جاسوسی و تلاش برای نفوذ در کشور یکی از شیوه ها و ابزارهای دشمنان برای تسلط پیدا کردن و دستیابی به قدرت تاثیرگزاری در کشور و نهیتا ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است؛ لذا سوال اصلی اینجاست که چرا دشمنان تا این اندازه برای تسلط بر کشور ایران تلاش می کنند و از هر ابزاری برای نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنند؟ ▪️شواهد تاریخی نشان می دهد که علاقه استعمارگران و ابرقدرت به ایران سابقه دیرینه دارد. حدود صد و بیست سال پیش نظریه ای تحت عنوان «نظریه هارتلند» و کمی بعد از آن «نظریه ریملند» در دستور کار کشورهای غربی قرار می گیرد که بر مبنای آن راه کنترل و در دست داشتن قدرت در سراسر جهان، تسلط بر منطقه غرب آسیا و نقطه محوری آن یعنی ایران معرفی می شود. بنابر این نظریه، ابرقدرت ها اگر میخواستند بر جهان تسلط پیدا کنند باید قدرت را در ایران در اختیار می داشتند لذا از همان زمان تصمیم شان برای گسترش استعمار در ایران و استثمار منابع آن جدی تر می شود. ▪️منابع طبیعی سرشار، موقعیت استراتژیک در قلب جهان، دسترسی به آب های گرم اقیانوسی و گستردگی سرزمینی باعث می شد تا ایران به یک هدف جذاب برای استعمار تبدیل شود. کشورهای غربی از اواخر دوران قاجار تلاش جدی خود برای در دست گرفتن قدرت و به کار گماردن مهره های تحت امر خویش در ایران را آغاز کردند و روی کارآمدن رضاخان با یک کودتای تمام انگلیسی در سال ۱۲۹۹ نتیجه مشخص این تلاش ها بود. با روی کار آمدن خاندان پهلوی که به وضوح، مهره های استعمار در ایران بودند، غربی ها برای استثمار منابع و تلاش براب تحقق اهداف استعماری شان آزادی عمل کامل داشتند. در دوران تقریبا ۵۰ ساله حکومت پهلوی بسیاری از منابع طبیعی و بازارهای تجاری و مجموعه های فرهنگی در اختیار غربی ها بود و ایران به عنوان یک پایگاه مهم و نماینده بلوک غرب به رهبری آمریکا در منطقه مهم و راهبردی غرب آسیا شنتخته می شد و رویای تسلط بر جهان برای غربی ها در حال تحقق بود. ▪️پیروزی انقلاب اسلامی ایرانباعث شد تا همه این نفوذ و تسلطی که در طی پنج دهه پیش از انقلاب برای غربی ها بوجود آمده بود از بین رفته و دست آنها به کلی از ایران و ظرفیت های عظیمش کوتاه شود. از دست دادن ایران به عنوان مهمترین کشور منطقه و شاید جهان ضرری بسیار عظیم برای غربی ها به حساب می آمد لذا از اولین روزهای پیروزی انقلاب، دشمنی ها و تلاش های آنها برای به نابودی کشاندن انقلاب اسلامی آغاز شد. کودتا، آشوب خیابانی، ترور مسئولین تراز اول، جنگ تحمیلی هشت ساله، جنگ داخلی و تحریم های گسترده سیاسی و اقتصادی بخشی از پروژه براندازی و نابودی انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید. یکی از شیوه ها و راههای به مابودی کشاندن انقلاب و نظام نیز جاسوسی و تلاش برای نفوذ به سطوح مختلف مدیریت کشور است که دشمنان ایران در این پنج دهه پس از انقلاب اقدامات مختلفی در راستای آن انجام داده و در برخی سطوح موفق و در بسیاری دیگر ناموفق بوده اندـ ▪️با توجه به نکات بالا باید گفت که هدف غربی از تلاش برای جاسوسی، نفوذ، جنگ، آشوب و... به مابودی کشاندن جمهوری اسلامی ایران و بازیابی تسلط و قدرت سابق خود در ایران است. آنها جمهوری اسلامی را به دلیل اینکه منافع آنها را در ایران و منطقه به خطر انداخته و منطق جدید حکمرانی بر اساس معارف اسلامی را در مقابل لیبرال دموکراسی به جهان عرضه کرده است، دشمن خود می دانند و از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به آن فروگذار نیستند. موفق باشید ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸نهضت جنگل، کمونیستی بود؟ ❓آیا میرزا کوچک خان جنگلی کمونیست و سوسیالیست بود؟ چرا امام خمینی با کمونیسم و سوسیالیسم مخالفت داشت؟ آیا میرزا و امام دو دیدگاه متضاد داشتند؟ 🔹پرسش شماره هشتاد و نه ▪️به مناسبت یازده آذر، سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی مبارز راه استقلال و آزادی ایران ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
❓آیا میرزا کوچک خان جنگلی سوسیالیست بود؟ چرا امام خمینی با سوسیالیسم مخالفت داشت؟ آیا میرزا و امام دو دیدگاه متضاد داشتند؟ ✅سلام علیکم میرزاکوچک خان جنگلی یکی از مبارزان و آزادیخواهان مسلمان بود که با هدف مبارزه با ظلم و ستم و کوتاه کردن دست اجانب از کشور اسلامی ایران اقدام به تشکیل نهضت جنگل کرد و با یاران فداکار خود در راه استقلال این کشور مبارزه کرد و در این راه به شهادت رسید. چهره درخشان این مبارز مسلمان و تلاش فراوانش در راه نجات کشور از دست استبداد و استعمار باعث شده تا دشمنان ایران با ایجاد شبهه پیرامون شخصیت میرزا به تخریب وی بپردارند. شبهه گرایش وی به سوسیالیسم و کمونیسم نیز از جمله همین شبهات است. سرزمین های شمالی ایران به دلیل همسایگی با روسیه همواره محل حضور و دست اندازی روس ها بود. میرزا و یارانش در قالب گروههای پارتیزانی همواره در حال دذگیری و جنگ با روس ها بودند. بعد از پیروزی انقلاب بلشویکی روسیه در سال ۱۹۱۷ و خروج کامل نیروهای روس از شمال ایران، نهضت جنگل به رهبری میرزاکوچک خان توانست از خلاء قدرت استفاده کرده و اداره امور را در گیلان به دست بگیرد. نیروهای انگلیس تلاش بسیاری برای خارج کردن این سرزمین ها از دست میرزا و یارانش به کار بستند اما موفقیتی حاصل نکردند. میرزا برای اینکه بتواتد تسلط خود را بر سرزمین های شمالی ایران تثبیت کند و دست اجانب را برای همیشه از این منطقه کوتاه نماید اقدام به اتحاد با نیروهای حاضر در گیلان که دارای مرام و روحیات کمونیستی و سوسیالیستی بودند، نمود. نکته مهم در فرایند این اتحاد این بود که شرط میرزا برای همکاری مشترک با نیروهای طرفدار کمونیسم این بود که هیچگونه تبلیغی در مورد اعتقادات کمونیستی صورت نگیرد و شوروی نیز هیچگوته دخالتی در امورات نهضت جنگل و حکومت سرزمین های شمالی نداشته باشد. این شروط نشان می دهد که اتحاد میرزا با کمونیست ها صرفا یک اقدام استراتژیک بود و هیچ رگه ایدئولوژیکی در آن مشاهده نمی شود و میرزا هیچگاه کوچکترین اعتقادی به سوسیالیسم و کمونیسم پیدا نکرده است. در واقع میرزا برای طرد مداخلات انگلیس در منطقه تحت حکومت خود ناچار به همکاری با نیروهای طرفدار کمونیسم شد ولی هیچگاه به آنها و مرامشان گرایش پیدا نکرد. حمایت علمای اسلام از جنبش جنگل نیز دلیل دیگری از وجهه اسلامی نهضت جنگل و حکومت سرزمیت های شمالی ایران است به ‌طوری ‌که «مرکز ثقل و مغز متفکر جنگل را هیئت اتحاد اسلام تشکیل می‌داد که افرادش به استثنای چند نفر همه از علما و روحانیون بودند.» به نوشته آقای فخرایی: «میرزا دارای افکار مذهبی بود و به همین جهت کمونیزم را با افکارش سازگار نمی‌دید...» [15] در یکی از شماره‌های روزنامه جنگل نیز تصریح شده بود: «دیانت حقه محمدیه را باید از تعرض انگلیس و هم‌قطارانش... محفوظ نمود.»[16] به علاوه، طبق تحقیقات م.س.ایوانف – ایران‌شناسِ شهیر روس - هنگامی‌که حزب کمونیست ایران، برخلاف توافق سران اعزامی شوروی و سران جمهوری گیلان، تبلیغات مرام کمونیستی و مخالف با مذهب را آغاز کرد، میرزا بعد از درگیری با کمونیست‌های حزب عدالت «بی‌درنگ به در هم کوبیدن سازمان‌های کمونیستی در رشت و انزلی پرداخت.»[19] جان فوران نیز با اشاره به ایستادگی کوچک‌خان در برابر پیشنهاد کمونیست‌ها مبنی بر رفع حجاب زنان، تأکید می‌کند که میرزا «به اصل اسلامی، تقدس مالکیت خصوصی و عقاید محافظه‌کارانه پایبند بود.» همه این نکات نشان می دهد که میرزا اساسا به سوسیالیسم و کمونیسم اعتقادی نداشت و مخالف آنها بود و لذا از این جهت هیچ تناقض و منافاتی بین دیدگاه او و امام خمینی وجود نداشت. هر دوی آنها اعتفادات سوسیالیستی را خلاف عقاید اسلام می دانستند. امام خمینی به عنوان یک اندیشمند اسلامی و شخصیتی که بر معارف اسلامی اشراف دارد با سوسیالیسم و مکتب های برآمده از آن یعنی مارکسیسم و کمونیسم مخالف بود. ایشان معتقد بود که این مکاتب به دلیل مادی بودن و عدم توجه به معنویت، هیچ یک از نیازهای وقعی بشر را برطرف نمی کند. ایشان معتقد بود که اگر قوانین اسلام اجرا شود، عدالت اجتماعی حاصل می شود و مفاسد سایر ایدئولوژی ها از جمله سوسیالیسم نیز رخ نخواهد داد و میرزاکوچک خان نیز همین اعتقاد را در مورد سوسیالیسم و کمونیسم دارا بود و در عمل نیز مخالفت خود با این اعتقادات را نشان داد. موفق باشید پی نوشت: ۱- جهت مطالعه بیشتر در مورد میرزا و اعتقادات و عملکرد وی می توانید به کتاب های «گیلان در جنبش مشروطیت» نوشته ابراهیم فخرایی،«نهضت روحانیون ایران» ج ۲ نوشته حجت الاسلام علی دوانی،«چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه» نوشته روح الله حسینیان مراجعه کنید. ۲- جهت مطالعه بیشتر به این لینک و این لینک مراجعه کنید. ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸حجاب و براندازی! ❓سلام، وقتتون بخیر. عده ای با قانون حجاب و عفاف مخالفن و دلیلشون هم اینه که اگه چنین قوانینی بخواد اجرا بشه، با اعتراضات مدنی و براندازی و امثال اینها رو به رو خواهیم بود و مردم چنین چیزهایی رو بر نمی تابن؛ به خاطر اینکه فشارهای اقتصادی و کمبود های مختلفی که به خاطر کوتاهی مسئولین یا دلایل دیگه هست خسته شون کرده و دیگه تحمل ندارن. با فرض اینکه این حرف درسته، میشه بفرمایید چه استدلالی برای ردش میشه آورد؟ 🔹پرسش شماره نود ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
✅سلام علیکم. رعایت حجاب یکی از واجبات الهی است که رعایت آن برای مکلفین واجب است. حکومت اسلامی نیز علاوه بر تامین نیازهای مادی، وظیفه دارد تا مسیر کسب سعادت معنوی را برای افراد جامعه هموار نماید و فضای جامعه را با ارزش های اسلامی و الهی تطبیق دهد و الزام به حجاب در حکومت اسلامی نیز با همین استدلال توجیه می شود. نتیجه اینکه حجاب چه در ادبیات دینی و چه در قوانین حکومتی یک امر الزامی به شمار می آید و همگان ملزم به رعایت آن می باشند. قانونی بودن حجاب در جمهوری اسلامی نه صرفا از باب وجوب شرعی آن بلکه از باب آثار اجتماعی آن است. یعنی به عنوان مثال اگرچه نماز واجب است اما چون نماز نخواندن فرد تبعات اجتماعی برای جامعه ندارد لذا به قانون تبدیل نشده است. اما عدم رعایت حجاب چون موجب اشاعه فساد و اخلال در رسیدن جامعه و افراد آن به سعادت و بی حرمتی نسبت به احکام الهی می شود، ولی فقیه تصمیم گرفته تا آن را به صورت قانونی ممنوع کرده تا مقابله با آن دارای ضمانت اجرایی باشد و بتوان در موارد لزوم از قوه قهریه استفاده نمود. مجازات برای شرابخواری، تظاهر به روزه خواری، فحش علنی به اهل بیت و بسیاری دیگر از امور حرامی که تبعات اجتماعی دارند به صورت قانون درآمده است. مبارزه با بی حجابی نیز حکمی همانند همه این احکام است. حکومت هیچگاه برای کسی که در خانه و محیط شخصی بی حجاب است مجازاتی تعیین نکرده چون مربوط به حیطه فردی آن شخص است اما رفتارهای اجتماعی افراد تفاوت دارد. اما این ادعا که مردم نسبت به قوانین حوزه عفاف و حجاب دارای مضع مخالف هستند یا خیر را باید با نظر سنجی های روشمند و دقیق به دست آورد و نمی توان بدون دلیل مدعی شد که در صورت اجرای چنین قوانینی، چه تبعاتی رخ خواهد داد. نظرسنجی های رسمی در این حوزه نشان می دهد که اکثریت مردم اعم از زنان و مردان، حجاب را به عنوان یک حکم شرعی و اجتماعی پذیرفته و قبول دارند. (1) و حتی اگر صحت و دقت این نظرسنجی ها را نیز مورد خدشه قرار دهیم در بدبینانه ترین حالت می توانیم مدعی عدم مخالفت اکثریت مردم با الزام شرعی و اجتماعی حجاب باشیم. بدین ترتیب و با استناد به این نظرسنجی ها (که در علوم اجتماعی به عنوان یک منبع معتبر شناخته می شوند) می تواند ادعای موجود در سوال را مورد خدشه قرار داد چرا که وقتی اکثر مردم با اصل مسئله مخالفتی ندارند طبیعتا در صورت قانونی شدن آن نیز مشکل چندانی نخواهند داشت. هرچند ممکن است در نحوه اجرای قانون یا بندهای این قانون ایرادات و انتقاداتی وجود داشته باشد اما این انتقاد و ایراد نمی تواند زمینه ساز اغتشاش و براندازی و ... باشد. نکته آخر هم اینکه اجرای احکام شرعی و قوانین حاکمیتی برگرفته از شرع تابع خوشآمد تک تک افراد جامعه نیست و ممکن است اشکال موجود در سوال در مورد بسیاری از قوانین دیگر هم وجود داشته باشد. به عنوان مثال حتما گروهی از مردم نسبت به قوانینی همچون اخذ مالیات از ماشین های لوکس و خانه های خالی، اجباری بودن سربازی برای پسران، لزوم پرداخت عوارض نوسازی و ... اعتراض داشته و از اجرای آن ناراضی اند ولی یقینا اکثریت مردم می دانند که اجرای این قوانین به صلاح مملکت و در جهت پیشرفت آن است. لذا حاکمیت در اجرای قوانین به مصالح و مفاسد کلی آن می نگرد و نمی تواند در پی رضایت تک تک افراد باشد. موفق باشیذ پی نوشت: 1- برای اطلاع از جزئیات این نظرسنجی ها به این لینک مراجعه کنید ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸امام و دستبوسی ❓سلام وقت بخیر من یکی از محبان امام خمینی(ره) هستم، الان کسی از اقوام فیلمی به بنده نشون داد که حضرت امام دستشون گرفته بودن و بقیه به دست یا انگشتر شون بوسه میزدند این رفتار که متعلق به پادشهان هستش چرا حضرت امام چنین رفتاری رو تایید میکنن؟ 🔹پرسش شماره نود و یک ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .
✅ سلام علیکم برای پاسخ به سوال شما باید دو نکته را مورد اشاره قرار دهیم: ▪️نکته اول اینکه آنچه در مورد حضرت امام خمینی (ره) و سیره عملی و رفتاری ایشان قطعی و غیرقابل خدشه می باشد تواضع و فروتنی و ساده زیستی ایشان است. امام خود را خدمتگزار و خادم ملت معرفی نمود و این گفتار ایشان در عمل و رفتار ایشان نیز کاملاً آشکار بود. سیری کوتاه بر تصاویر به جای مانده از ایشان و محل زندگی و محل سخنرانی شان گواه بر این است که ایشان در ساده ترین و بی آلایش ترین شکل ممکن زندگی کرده و امورات کشور را اداره می کردند و هیچگاه برای خویش جایگاه و مقام ویژه ای قائل نبودند و حتی ذره ای همچون پادشاهان زندگی نکردند و به همین دلیل هم بود که همه مستضعفین و کوخ نشینان و محرومین جامعه، ایشان را همانند خود می دیدند و حرف های ایشان تا عمق وجودشان نفوذ می کرد چون می دیدند که سطح زندگی رهبر جامعه و شخص اول مملکت همانند آنهاست. لذا هیچ وجهه ای از زندگی امام با زندگی پادشاهان شباهت نداشت. ▪️نکته دوم اینکه همین ویژگی های برجسته حضرت امام باعث می شد که مردم عاشقانه او را دوست داشته باشند و برای حتی یک لحظه دیدنش سر از پای نشناسند و حتی یک لحظه لمس دست او را به هر لذت دنیایی ترجیح دهند. تصاویری که از دیدارهای عمومی و خصوصی حضرت امام به جای مانده است به خوبی گواه این مطلب است که مردم تا چه اندازه مشتاق دیدار ایشان هستند و ایشان نیز با محبت پدرانه سعی می کند ولو با یک نگاه، همه را مورد تفقد قرار دهد. بوسیدن دست یک فرد اگر از روی اجبار و زور نباشد، اوج احترام و علاقه و محبت را نشان می دهد. در زمان شاهان پیشین اگر ملاقات کنندگان دست شاه را نمی بوسیدند بدون شک مورد عتاب و فشار و حتی مجازات قرار می گرفتند و بوسیدن دست شاه یک رسم و ادب اجباری بود اما در مورد حضرت امام و دیگر علما اساسا وضعیت اینگونه نیست و نه تنها هیچ اجبار و اکراه و تملق و چاپلوسی در کار نیست بلکه مردم خودشان مشتاقانه و از روی احترام و علاقه ای که به علما و سادات دارند اقدام به این عمل می کنند و این با آنچه در مورد پادشاهان اتفاق می افتاد کاملا متفاوت است. ▪️نکته سوم اینکه از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند : «لا یقبل رأس احد و لایده الا رسول الله او من ارید به رسول الله» یعنی بوسیدن سر کسی یا دست او جایز نیست مگر در مورد رسول الله صلی الله علیه و آله یا شخصی که اراده کند بواسطه آن شخص ایشان را (1) پس از نگاه اسلام، بوسیدن دست رسول الله و اشخاص دیگر به جهت احترام به رسول الله جایز است. یکی از دلایل اصلی که مردم نسبت به بوسیدن دست علما و خصوصا افرادی همچون حضرت امام علاقه و اشتیاق داشتند به سبب رابطه ای است که بین آنها و حضرات معصومین احساس می کنند و طبیعتا سیادت و قرار داشتن در جایگاه ولایت فقیه این انگیزه و احساس را دو چندان می کند و این با بوسیدن دست شخصی همچون شاه که هیچ وجهه منطقی و شرعی ندارد، کاملا متمایز است. پی نوشت: 1- بحار الانوار , ج 76, ص 37 ┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄ پی ما را در ایتا بگیرید: پاسخگویی به سوالات:@porseshonline ایران و جهان@Rezamahvashi .