eitaa logo
مسئلهٔ ایران
248 دنبال‌کننده
74 عکس
52 ویدیو
3 فایل
شناسایی، تحلیل و تبیین مسائل ایران
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از A
نشست «تنظیم مرز قانون در فرهنگ» در خبرگزاری رسا برگزار می‌شود دهمین نشست از سلسله نشست‌های «تبیین شاخص‌های قدرت نرم تمدنی جمهوری اسلامی ایران در دوران رهبری سوم»، با موضوع «تنظیم مرز قانون در فرهنگ؛ از تورم تقنینی تا حکمرانی هوشمند در عصر پلتفرم‌ها» برگزار می‌شود. گفتنی است که علاقه‌مندان، پژوهشگران، طلاب و فعالان حوزه رسانه و فرهنگ می‌توانند به طور مستقیم و زنده این نشست را از طریق اتاق مجازی به آدرس skyroom.online/ch/rasanews1400/rasa دنبال کنند. @rasanewsagency
📌 بَدَل به استعمار ✅ سید محسن ملاباشی عضو هیئت‌علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔴 چند روز پیش عبدالله موحد، اسطورۀ کشتی ایران، به رحمت خدا رفت و مصاحبه‌ای قدیمی از او بازنشر شد و جمله‌ای از او شنیدم که نتوانستم این یادداشت را ننویسم. او گفت با اینکه از ایران طرد شده بودم، پیشنهاد مربیگری آمریکا را نپذیرفتم؛ چون دوست نداشتم چیزی به آمریکایی‌ها آموزش بدهم که علیه ایرانی‌ها از آن استفاده کنند و آن‌‌ها را شکست دهند. جالب‌ترین بخش این نقل‌قول، استدلال او برای نپذیرفتن این پیشنهاد بود و من در اینجا می‌خواهم از زاویۀ نگاهمان در مسئلۀ ایران آن را بررسی کنم. 🔴استعمار گونه‌ای ارتباط بین دو جامعه است و ویژگی‌ها و پیش‌فرض‌هایی دارد. شاید بنیادی‌ترین پیش‌فرض‌ استعمار، قوم‌مداری باشد؛ به این معنا که ما انسان‌تر از آن‌ها هستیم و حق داریم برای اینکه ثروتمندتر شویم و راحت‌تر زندگی کنیم، به هر اندازه و به هر شکلی که می‌خواهیم، از سرمایه‌های آن‌ها بهره ببریم و اینکه چه بلایی بر سر آن‌ها می‌آید، اهمیتی ندارد؛ چون اساساً بود و نبود و چگونه بودن آن‌ها مهم نیست. 🔴 استعمار ویژگی‌های مهمی هم دارد. یکی اینکه مبتنی بر ظلم یک‌طرفۀ استعمارگر بر مستعمره است. دیگر اینکه منطقی جز زور و منفعت‌طلبیِ افسارگسیخته بر آن حاکم نیست‌؛ یعنی استعمارگر به‌دلیل زور بیشتر دست به استعمار می‌زند و مستعمره تا زمانی که نتواند به‌قدر کافی قوی شود، نمی‌تواند از زیر یوغ استعمار بیرون آید. اما شاید مهم‌ترین ویژگی رابطۀ استعماری این است که فقط یک برنده دارد و بازی بردبرد در آن بی‌معناست؛ یعنی هرچقدر یک طرف سود ببرد، طرف مقابل، زیان می‌بیند. 🔴 جملۀ عبدالله موحد به‌قدری دقیق و درست بود که احساس کردم از نگاهی عمیق به رابطۀ استعماری برمی‌خیزد یا شاید بتوان آن را براساس نگاهی دقیق به استعمار فهمید؛ هرچند شاید آنچه در اینجا می‌گویم، هیچ‌گاه در ذهن عبدالله موحد نبوده است؛ اما آنچه مهم است، کنش او و تحلیل آن از زاویۀ اجتماعی است. او در تخصص خود به‌خوبی دریافته بود که آموزش‌دادن به کشتی‌گیر آمریکایی، یعنی با یک واسطه، شکست‌دادن کشتی‌گیر ایرانی. در دنیای امروز با توجیه حرفه‌ای‌گری این نگاه‌ها کنار زده می‌شود؛ ولی واقعیت این است که هر انسان میهن‌دوستی که با خودش روراست باشد، کاری جز این نمی‌تواند بکند. 🔴 پس از شنیدن این جملۀ عبدالله موحد، به یاد یکی از دوستانم افتادم که با دکتری اقتصاد، در یکی از بهترین بانک‌های آمریکا مشغول به کار بود و ناگهان کارش را رها کرد و به ایران بازگشت. او در پاسخ به بهت و حیرت همۀ اطرافیان، گفت دوست نداشتم چرخ اقتصاد ابراستعمارگر جهان را بچرخانم و تلاش کنم با کمترین هزینه و بیشترین بازده، جیب مردم جهان را بزند. این، روایت دیگری از جملۀ عبدالله موحد در حوزه‌ای دیگر است و همین منطق در همۀ وجوه خدمت به استعمارگران، صادق است. این‌ها شعار و ادا نیست، فقط بازکردن چشم به روی واقعیت‌ها و بستن چشم به روی خودخواهی و رفاه‌طلبی به هر قیمتی است، حتی نابودی ایران و دیگر کشورهای تحت‌ظلم استعمارگران! مسئلهٔ ایران
انجمن علمی_دانشجویی مطالعات فرهنگی، پژوهشکده شهیدصدر، دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار می‌کند: 🔰 سلسله نشست‌های روایت حضور 🌐نشست سوم محور‌های نشست: ■ چرا علوم‌اجتماعی تصویری جامع و واقعی از جامعهٔ ایران ارائه نمی‌دهند؟ □ جنگ رمضان را چگونه باید روایت کرد؟ 🔺️ مهمان: دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ⏰ زمان: چهارشنبه، شانزدهم اردیبهشت، ساعت ۱۴ در بستر اسکای روم 📍لینک جلسه : https://skyroom.online/ch/sadr/iran-room 🆔️ @khaneh_rav(پیام‌رسان بله)
📌 تاریخ آمریکا را کسی برایمان گفت؟! ✅ سید محسن ملاباشی عضو هیئت‌علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔴 تا به حال از خود پرسیده‌اید از تاریخ آمریکا چه می‌دانید؟ نیم‌قرن از آغاز دشمنی ما با آمریکا می‌گذرد؛ هرچند آمریکا خیلی پیش از این، دشمنی‌اش با ما را شروع کرده بود و نگاهی کوتاه به کودتای ۲۸مرداد۱۳۳۲ علیه دولت قانونی دکتر محمد مصدق و رویدادهای دیگر، به‌روشنی نشان می‌دهد انتخاب و سرنوشت مردم ایران ذره‌ای برای آمریکا اهمیت ندارد؛ اما ملت ایران فقط پنج دهه است که به آگاهی جمعی دربارۀ دشمنی آمریکا رسیده‌ و این آگاهی به کنشگری جمعی تبدیل شده است. حال، از تاریخ این دشمن قسم‌خورده‌مان چه می‌دانیم؟ 🔴 دشمنی‌ هم مانند دوستی به پشتوانۀ فکری و نظری نیاز دارد؛ یعنی هر انسانی باید بداند دشمنی که از او بیزار است، کیست و با او چه کرده و چرا از او بیزار است. اگر این پشتوانه نباشد، ممکن است حتی دشمنیِ درست و سنجیده هم پس از مدتی به سطحی‌نگری و روزمرگی بیفتد. در چنین موقعیتی، دشمن با سوءاستفاده از این سطحی‌نگری، می‌تواند جامعه را فریب بدهد و خود را به‌جای دوست جا بزند. 🔴 وقتی نگاهی به کتاب‌های درسی‌مان می‌اندازیم، تقریباً هیچ اثری از تاریخ آمریکا در آن به چشم نمی‌خورد! عجیب نیست؟! آمریکا بزرگ‌ترین دشمن تمدنی و سیاسی و نظامی و... ماست؛ ولی به نوجوانمان نمی‌گوییم آمریکا کیست و در طول عمر کوتاه دویست‌ساله‌اش چه کرده است و چطور در حق ما و دیگر کشورها دشمنی کرده و ما چرا او را دشمن خود می‌دانیم. 🔴 عجیب‌تر اینکه از جوانمان انتظار داریم او خودش همچون نسل قبل، آمریکا را دشمن ایران بداند؛ ولی در عمل، می‌بینیم‌ در طول پنج دهۀ گذشته، هر نسل، نسبت به نسل قبل، احساس دشمنی کمتری به آمریکا دارد. البته با کیفیت روایتگری تاریخی که از کتاب‌های درسی‌مان سراغ داریم، شاید همین سکوت، دستاورد بیشتری برایمان داشته است! 🔴 از سینما و تلویزیون هم که نباید انتظار داشت دربارۀ تاریخ بزرگ‌ترین دشمن ما کاری ویژه‌ای انجام داده باشند؛ چون اساساً فاقد نگاه راهبردی و تمدنی‌اند و من به یاد ندارم کاری جریان‌ساز حتی دربارۀ تاریخ چند هزارسالۀ ایران تولید کرده‌ باشند، چه رسد به دشمن ایران و اگر جناب میرباقری نبود، وضعیتمان در تاریخ اسلام هم تفاوت چندانی با تاریخ ایران نداشت. 🔴 سینمای ایران همواره درگیر ژانر من‌درآوردی اجتماعی در یکی‌دو آپارتمان بالاشهر و یکی‌دو خانۀ کلنگی جنوب تهران است و کل قصه‌هایش در همین دو لوکیشن می‌گذرد و از اواخر دهۀ هشتاد و سوژه شدن طبقۀ متوسط، یک معمای اخلاقی و پایان باز هم به این پکیج افزوده شد. در یادداشت مفصلی با عنوان «ایران در برابر آمریکا؛ نبرد سینماهای مازوخیستی و سادیستی» دربارۀ مقایسۀ نگاه و نقش راهبردی سینمای ایران و آمریکا منتشر کرده‌ام. 🔴 در این خلأ بزرگ تولید محتوا در ایران، روایت هالیوود از تاریخ آمریکا که از قضا فقط برای ما هم تولید نمی‌کند و در راستای اهداف بزرگ استعماری‌اش می‌سازد، تنها خوراک ذهن‌های تشنۀ جامعۀ ایران است‌. هدف و کارکرد هالیوود روشن است: بازوی رسانه‌ای و سلاح نرم استعمار و استثمار؛ اما متأسفانه تقریباً به تنها منبع شناخت ما ایرانیان از تاریخ آمریکا تبدیل شده است! در یادداشت مفصل دیگری با عنوان «تاریخ آمریکا از لنز هالیوود» مفصل دراین‌باره نوشته‌ام که به‌زودی با شما به اشتراک خواهم گذاشت‌. 🔴 در کمال تعجب و تأسف، فهم امروز ما ایرانیان از تاریخ آمریکا کاملاً هالیوودزده است. حال، از چنین جامعه‌ای انتظار داریم فریب وعده‌های سراسر دروغ رسانه‌ها و سیاستمداران کثیف آمریکایی را نخورد؟ اگر بخش درخورتوجهی از جامعۀ ایران هنوز فریب نخورده است، باید تعجب کنیم و به دنبال علل و عواملش بگردیم و آن را تحلیل کنیم! 🔴 جامعه‌ای که چشم تاریخی‌اش کور شود، دوستی‌‌ودشمنی‌اش سست و بی‌مبنا می‌شود و هر لحظه ممکن است جای دوست و دشمنش جابه‌جا شود. هنوز هم دیر نیست و باید روایتگری درست و تاریخی دربارۀ آمریکا را آغاز کنیم و این ابزار مهم و سرنوشت‌ساز را از دست هالیوود و دیگر رسانه‌های دشمن بگیریم یا دست‌کم تا حدی در راستای اهداف و ارزش‌هایمان از قدرت و یکه‌تازی آن‌ها بکاهیم. مسئلهٔ ایران
📌 ایران در برابر آمریکا؛ نبرد سینماهای مازوخیستی و سادیستی ✅ سید محسن ملاباشی عضو هیئت‌علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔴 اغراق نیست اگر بگوییم جهان امروز دو زبان بین‌المللی دارد، یکی زبان انگلیسی و دیگری زبان سینما و هردو زبان در یک راستا و در مسیر تحقق اهداف مشترکی گام برمی‌دارند. هر نگاهی جز این به سینما در جهان امروز، شاید نادرست نباشد؛ اما ما را از واقعیت و هدف و کارکرد اصلی سینما در جهان امروز دور می‌‌سازد و امکان بهره‌بردن از آن را در راستای ارزش‌ها و اهداف راهبردی‌مان از ما می‌گیرد. 🔴 امروزه، رسانه، افسار فکر و احساس و سبک زندگی انسان‌ها در سراسر جهان را در دست گرفته و هیچ گستره و ساحتی از حیات انسانی نیست که رسانه بر آن چنگ نینداخته باشد و سعی در مدیریت نرم و نامرئی و ناخودآگاه آن نداشته باشد. ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین ویژگی رسانه، همین سه ویژگی است؛ زیرا سیاست هم مانند رسانه، همۀ ساحت‌های زندگی انسان را در بر گرفته و سعی در مدیریت آن دارد؛ اما چنین نرم و نامرئی و ناخودآگاه به اهداف خود دست نمی‌یابد. 🔴 هرکدام از رسانه‌های گوناگون، ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی دارند و هرکدام بهتر و بیشتر هدفی را در ارتباط با مخاطب و مدیریت اندیشه و احساس و سبک زندگی او تأمین می‌کنند؛ اما بی‌گمان، سینما ظرفیت منحصربه‌فردی دارد که هیچ‌کدام از رسانه‌ها به گرد پای آن هم نمی‌رسند؛ زیرا توانمندی درگیرکردن همه وجوه شخصیت انسان را دارد؛ درصورتی‌که دیگر رسانه‌ها از چنین ظرفیت و قابلیتی برخوردار نیستند و فقط می‌توانند بخشی از شخصیت انسان متأثر سازند. 🔴 با توجه به این ظرفیت و قابلیت سینما، یعنی تأثیرگذاری نرم و نامرئی و ناخودآگاه همه وجوه شخصیت انسان، این رسانه به یکی از ابزارهای اصلی ابرقدرتِ غربِ استعماگر و استثمارگر تبدیل شده است تا بتواند به بهترین شکل ممکن از آن، در راستای اهداف استعماری و استثماری‌اش بهره ببرد. مهم‌ترین اهداف استعمارگر استثمارکننده، بزرگ‌ و شکست‌ناپذیر جلوه‌دادن خود و تحقیر ملت‌هایی است که در پی استعمار و استثمار آن‌هاست؛ چون بقای رابطه استعماری و استثماری بر این ارتباط نابرابرِ نامعقول بنا شده است و به هر اندازه که خللی در این نسبت ایجاد شود، منافع استعمارگر استثمارکننده به خطر می‌افتد. 🔴 آمریکا برای دست‌یافتن به این هدف سرنوشت‌ساز خود، کمپانی بزرگی به نام هالیوود راه‌اندازی کرده است؛ مجموعه‌ای سترگ و تا حدی رازآلود که سازوکارهای اقتصادی و فکری و تولیدی آن بر ما پوشیده است. در اینجا بد نیست به اسم آن، یعنی هالیوود، به معنای چوب جادویی هم توجه کنیم که همان سه ویژگی پیش‌گفته درباره رسانه و سرآمدی سینما در آن، یعنی نرم و نامرئی و ناخودآگاه، را به یاد می‌آورد. ادامۀ متن را می‌توانید از اینجا مطالعه بفرماید. مسئلهٔ ایران
جامعه شناسی علمی پویا در ایران.mp3
زمان: حجم: 7.9M
⭕️ جامعه‌شناسی علمی زنده در جامعه ایران 🔰نقد سخنان دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی در اولین گردهمایی دانشگاه‌های فعال در علوم اجتماعی اسلامی 🔊ارائه کننده: دکتر مجید کافی، استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🆔 مسئلهٔ ایران
نقد به جامعه شناسی علم پویا .mp3
زمان: حجم: 1.8M
⭕️ نقد: جامعه‌شناسی علمی زنده در جامعه ایران 🔰پاسخ دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی، دانشیار دانشگاه تهران به نقدهای دکتر مجید کافی 🆔 مسئلهٔ ایران
ضرورت بررسی فلسفی جامعه شناسی.mp3
زمان: حجم: 14.2M
[ ۳ از ۶ ] ⭕ ضرورت بررسی فلسفی جامعه‌شناسی 🔰پاسخ دکتر مجید کافی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی 🆔 مسئلهٔ ایران
پاسخ دوم آقای دکتر حسین‌زاده یزدی .mp3
زمان: حجم: 2.2M
[ ۴ از ۶ ] ⭕️ نقد صوت «ضرورت بررسی فلسفی جامعه‌شناسی» 🔰پاسخ دوم دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی، دانشیار دانشگاه تهران به نقدهای دکتر مجید کافی 🆔 مسئلهٔ ایران
وحدت و کثرت در یک رشته علمی.mp3
زمان: حجم: 9.3M
[ ۵ از ۶ ] ⭕️ وحدت و کثرت در یک رشته علمی 🔊 صوت سوم و پایانی دکتر مجید کافی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتگو با دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی 🆔 مسئلهٔ ایران
پاسخ سوم دکتر حسین زاده یزدی.mp3
زمان: حجم: 12.1M
[ ۶ از ۶ ] ⭕️ نقد صوت «وحدت و کثرت در یک رشته علمی» 🔰پاسخ سوم و پایانی دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی، دانشیار دانشگاه تهران به نقدهای دکتر مجید کافی 🆔 مسئلهٔ ایران
هدایت شده از مسئلهٔ ایران
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر عباسعلی کدخدایی (استاد تمام دانشگاه تهران): «اجرای رفراندوم اصل ۵۹ قانون اساسی هیچ مانعی ندارد» مسئله ایران،«مشارکت مردمی»،شبکۀ۴ تماشای نسخه کامل برنامه «مسئلۀ ایران»