eitaa logo
مسئلهٔ ایران
248 دنبال‌کننده
74 عکس
52 ویدیو
3 فایل
شناسایی، تحلیل و تبیین مسائل ایران
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد به جامعه شناسی علم پویا .mp3
زمان: حجم: 1.8M
⭕️ نقد: جامعه‌شناسی علمی زنده در جامعه ایران 🔰پاسخ دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی، دانشیار دانشگاه تهران به نقدهای دکتر مجید کافی 🆔 مسئلهٔ ایران
ضرورت بررسی فلسفی جامعه شناسی.mp3
زمان: حجم: 14.2M
[ ۳ از ۶ ] ⭕ ضرورت بررسی فلسفی جامعه‌شناسی 🔰پاسخ دکتر مجید کافی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی 🆔 مسئلهٔ ایران
پاسخ دوم آقای دکتر حسین‌زاده یزدی .mp3
زمان: حجم: 2.2M
[ ۴ از ۶ ] ⭕️ نقد صوت «ضرورت بررسی فلسفی جامعه‌شناسی» 🔰پاسخ دوم دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی، دانشیار دانشگاه تهران به نقدهای دکتر مجید کافی 🆔 مسئلهٔ ایران
وحدت و کثرت در یک رشته علمی.mp3
زمان: حجم: 9.3M
[ ۵ از ۶ ] ⭕️ وحدت و کثرت در یک رشته علمی 🔊 صوت سوم و پایانی دکتر مجید کافی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتگو با دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی 🆔 مسئلهٔ ایران
پاسخ سوم دکتر حسین زاده یزدی.mp3
زمان: حجم: 12.1M
[ ۶ از ۶ ] ⭕️ نقد صوت «وحدت و کثرت در یک رشته علمی» 🔰پاسخ سوم و پایانی دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی، دانشیار دانشگاه تهران به نقدهای دکتر مجید کافی 🆔 مسئلهٔ ایران
هدایت شده از مسئلهٔ ایران
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر عباسعلی کدخدایی (استاد تمام دانشگاه تهران): «اجرای رفراندوم اصل ۵۹ قانون اساسی هیچ مانعی ندارد» مسئله ایران،«مشارکت مردمی»،شبکۀ۴ تماشای نسخه کامل برنامه «مسئلۀ ایران»
هدایت شده از مسئلهٔ ایران
14.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر عباسعلی کدخدایی (استاد تمام دانشگاه تهران) پاسخ می‌دهد: «چه کسانی در ایران به کار حزبی و تشکیلاتی باور داشتند؟» مسئلۀ ایران، «مشارکت مردمی»، شبکۀ ۴ تماشای نسخۀ کامل برنامه مسئلۀ ایران
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روشنفکری هیچ نسبتی با جامعه ایران نداشته ✅ دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی، هیئت علمی دانشگاه تهران @jaryan_tv1 مسئلهٔ ایران
7.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تئوری توسعه گاو شیرده دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی، هیئت علمی دانشگاه تهران @jaryan_tv1 مسئلهٔ ایران
📌 ترور اجتماعی ✅ سید محسن ملاباشی عضو هیئت‌علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔴 انسان موجودی اجتماعی است‌. بسیاری از اندیشمندان در فلسفۀ اجتماع که به جامعه از زاویۀ فلسفی می‌نگرد یا در انسان‌شناسی فلسفی که انسان را از دیدگاه فلسفی بررسی می‌کند، کوشیده‌اند این ادعا را ثابت کنند. بر همین اساس، از دیرباز، طرد فرد از اجتماع، در شکل زندان یا تبعید، به یکی از عناصر اصلی نظام تنبیهی جوامع تبدیل شده است. در خود زندان هم، زندان انفرادی، مجازات شدیدتری است که زندانی را با آن شکنجه می‌دهند. جالب اینکه زندان هنوز در جوامع امروزین هم یکی از ابزارهای مهم تنبیه است و گویا پیش‌فرض‌های نظری آن هنوز پابرجاست. 🔴 طرد ضرورتاً قانونی نیست و گاهی اجتماعی است؛ یعنی لازم نیست قانون تعیین کند و مجری قانون به اجرا درآورد؛ بلکه خود مردم براساس قوانین نانوشته‌ای، دست به طرد اجتماعی برخی افراد جامعه می‌زنند؛ برای نمونه، اگر کسی اقدامی خلاف ارزش‌ها یا باورها یا هنجارهای اجتماعی انجام بدهد، به‌ شکلی با طرد اجتماعی روبه‌رو می‌شود؛ مثلاً از گروه دوستی یا کاری یا محلی کنار گذاشته شده یا به او برچسب یا داغ ننگ اجتماعی می‌زنند و او را از دایرۀ افراد عادی جامعه کنار می‌گذارند. 🔴 در این وضعیت، فرد فشار روانی و اجتماعی کمرشکنی متحمل می‌شود؛ چون به ارتباط با دیگران و اعتماد و توجه آن‌ها و زندگی عادی در جامعه برای برطرف‌کردن نیازهایش نیاز حیاتی دارد و در صورت اختلال در این‌ها، نیازهای اساسی‌اش برآورده نمی‌شود. در این حالت، با اینکه در جامعه حضور دارد، ولی در زندان است؛ یعنی مردم می‌توانند با طرد اجتماعی یکی از اعضای جامعه، زندانی در دل جامعه برای او بسازند. 🔴 این فرایند همیشه طبیعی و‌ خودجوش و براساس ارزش‌ها و باورها و هنجارهای جامعه رخ نمی‌دهد و گاهی کاملاً تصنعی و از بیرون به جامعه تزریق می‌شود. یکی از ترفندهای دشمنان ایران که رسانه‌های بیگانه و برخی در داخل کشور، بی‌وقفه آن را پیش می‌برند، طرد اجتماعی کسانی است که مانع از اجرای برنامه‌های دشمن در ایران می‌شوند. 🔴 ابزار اصلی دست‌یافتن به این هدف در سال‌های اخیر، انگ‌زنی یا برچسب یا داغ ننگ اجتماعی بوده است. به اصطلاحات ارزشی، حزب‌اللهی، تندرو، متحجر، عقب‌مانده، سپاهی، مزدور و... در سال‌های گذشته توجه کنید که بیشتر آن‌ها را رسانه‌های بیگانه به جامعه تزریق کرده‌اند تا بتوانند دشمنان خود در ایران را به‌کمک طرد اجتماعی مهجور و منزوی سازند. در یادداشت داغ ننگ سکوت و‌ بی‌طرفی مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم. 🔴 اتفاق تازه‌ای که در یک سال اخیر و طی دو جنگ تحمیلی رخ داد، این بود که دشمن پس از سال‌ها تهاجم فرهنگی و رسانه‌ای، دست به تهاجم نظامی زد. بخشی از این تهاجم، ترور هدفمند نخبگان بود، با این ادعای دروغ که کاری با مردم ندارد و فقط در پی ترور عناصر حکومتی است. متأسفانه این پروژه تا حد درخورتوجهی با موفقیت پیش رفت و به اهداف خود رسید و ما افراد شاخصی، از رهبر انقلاب تا بسیاری از نخبگان علمی و سیاسی و نظامی‌مان را از دست دادیم. 🔴 بخش مکمل تهاجم نظامی، ترور اجتماعی کسانی است که همۀ دار و ندار خود را برای سربلندی و عزت ایران در طبق اخلاص نهاده‌اند. برخی به فیض شهادت رسیده‌اند و برخی دیگر در معرض خطرند؛ اما به‌دلیل ترورها و ناامنی ایجادشده و فشار روانی رسانه‌های بیگانه، بسیاری از این نخبگان علمی و نظامی، در معرض طرد اجتماعی قرار گرفته‌اند. 🔴 دشمن در پی ایجاد فضایی است که مردم به این افراد فشار بیاورند که محل سکونتشان را تغییر دهند؛ چون باعث ناامنی‌اند. این دقیقاً جابه‌جاکردن جای جلاد و شهید است؛ یعنی به جامعه القا می‌کنند که نخبۀ علمی یا نظامی عامل ناامنی است و جان شما را در معرض خطر قرار داده است؛ درصورتی‌که نخبه، جان خود و خانواده‌اش را برای پیشرفت و امنیت ایران به خطر انداخته و همۀ ما باید از او محافظت کنیم، نه اینکه او را عامل ناامنی خود بدانیم. 🔴 دشمن همۀ توان خود را به کار گرفت تا با ترکیبی از جنگ رسانه‌ای و تهاجم نظامی، گونه‌ای ترور اجتماعی رقم بزند، آن هم نه به دست جاسوسان یا نیروهای آموزش‌دیده، بلکه به دست برخی مردم فریب‌خورده که نمی‌توانند تکنیک‌‌ها و ترفندهای رسانه‌های دروغگو و فریبکار را بشناسند که چگونه ذهن مخاطب را شست‌وشو می‌دهد و آن‌ را به پیاده‌نظام بی‌مزدومواجب خود تبدیل می‌کند! اما تا امروز به دستاورد ویژه‌ای در این زمینه دست پیدا نکرده است و اگر مردم این ترفندها را به‌خوبی بشناسند، به‌خوبی می‌توانند در برابر آن بایستند.
📌اینترنت پرو، نسخۀ جدید حذف ارز ترجیحی ✅ سید محسن ملاباشی عضو هیئت‌علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔴 اینترنت پرو به بحث داغ جامعۀ ایران تبدیل شده است؛ چون اینترنت بین‌الملل به‌دلیل وضعیت جنگی و ملاحظات امنیتی وصل نیست و معیشت بخش درخورتوجهی از مردم به‌طور مستقیم با اینترنت در ارتباط است. به این وضعیت، باید فشار اقتصادی را هم افزود که تحمل این وضع را برای مردم دشوار کرده است. 🔴 در چنین وضعیتی، ناگهان خبری منتشر می‌شود که برخی اصناف و مشاغل می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای سنگین به اینترنت بین‌الملل فیلتر دسترسی پیدا کنند. این خبر در ابتدا باورکردنی نبود و در ادامه، هرچقدر ابعاد آن روشن‌تر شد، نارضایتی اجتماعی گسترده‌‌تری رقم زد. 🔴 ما در «مسئلۀ ایران» بارها در نقد استعمار و غرب‌پرستی و سلبریتی‌ها و روشنفکران بی‌وطن گفته‌ایم و افراد و اقداماتی را که امید و اعتماد اجتماعی آفریده‌اند، ستوده‌ایم و به همین دلیل، نمی‌توانیم اقدامی را که تیشه به ریشۀ اعتماد و انسجام اجتماعی می‌زند، مانند حذف ارز ترجیحی، نادیده بگیریم و براساس روند و رویۀ مسئلۀ ایران، یک‌راست به سراغ واکاوی پیامدهای اجتماعی اینترنت پرو می‌رویم. 🔴 احساس بی‌عدالتی: یکی از ده‌ها تعریف بی‌عدالتی، وجود نابرابری ناموجه است؛ البته عدالت ضرورتاً به معنای برابری نیست. عدالت، نابرابری موجه و براساس شایستگی‌هاست و بی‌عدالتی، نابرابری ناموجه است. یکی از احساس‌هایی که اینترنت پرو در جامعه ایجاد کرده است، همین احساس نابرابری ناموجه است. جامعه نمی‌فهمد بر چه اساسی برخی مشاغل و اصناف برای داشتن اینترنت پرو مستحق شناخته شده‌اند و برخی دیگر نه! وجود این احساس در جامعه بسیار خطرناک و عامل شکاف اجتماعی است‌ و نباید آن را ساده انگاشت و به‌راحتی از کنار آن عبور کرد. 🔴 احساس شکاف در حاکمیت: به‌دلیل اظهارنظرهای غیرمسئولانه و ضدونقیض برخی مسئولان و به بیان ساده، گردن‌نگرفتن اینترنت پرو و ایجاد تصویری از «تصمیم‌سازان بی‌تصویر» در اذهان عمومی توسط مسئولان، طبیعی است مردم احساس کنند شکاف بزرگی در حاکمیت وجود دارد؛ درصورتی‌که ممکن است مانند برخی دیگر از تصمیم‌ها، برخی گروه‌های رانتی و سودجو، حاکمیت را در عملِ انجام‌شده قرار داده باشند و سود آن را به جیب خود و هزینه‌های آن را برای حاکمیت فاکتور کنند تا از حساب اعتماد و انسجام اجتماعی پرداخت شود. خطرناک‌تر اینکه ایجاد تصویر شکاف بین مسئولان، پروژه‌ای است که دشمن در دو ماه گذشته همۀ توش‌وتوان خود را برای تحقق آن به کار بست و ناموفق بود و اکنون اینترنت پرو در حال پیشبرد این پروژه با موفقیت کامل است‌. 🔴 احساس ناکارآمدی و بی‌خردی: برخی مسئولان، اینترنت پرو را به‌عنوان راهکاری برای کمک به کسب‌وکارهای مجازی معرفی کرده‌اند. این راهکار مانند این است که جامعه در قرنطینه باشد و بعد مسئولان به مغازه‌داران اجازه بدهند برای رونق کسب‌وکارشان مغازه‌هایشان را باز کنند. واقعاً چنین توجیه‌هایی از سوی برخی مسئولان، به‌جز احساس ناکارآمدی و بی‌خردی باید احساس دیگری در جامعه بیافریند؟ 🔴 احساس فقدان پاسخگویی و شفافیت: وقتی تصمیمی تا به این اندازه مهم و جریان‌ساز در این برهۀ دشوار و سرنوشت‌ساز اتخاذ می‌شود و زندگی و معیشت ده‌ها میلیون ایرانی را متأثر می‌سازد و هیچ‌کس مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد و در قبال آن پاسخگو نیست، نباید به مردم حق داد که احساس فقدان پاسخگویی و شفافیت داشته باشند؟ بسیاری از مردم اگر بدانند محدودیت‌های ایجادشده، چه کمکی به مبارزه با دشمن و مقاومت در برابر آن می‌کند، آن را به جان می‌خرند؛ ولی در این موضوع، چنین وضعیتی حاکم نیست و نتیجۀ این وضع، به‌جز شکاف بین مردم و مسئولان نیست که باز یکی از اهداف اصلی دشمن، به‌ویژه در حوادث دی۱۴۰۴ بود. 🔴 احساس سودجویی و سوءاستفاده: در موضوع اینترنت پرو افزون بر همۀ نکته‌هایی که از نظر گذراندیم، نباید از گران‌فروشی نجومی توسط اپراتورها چشم پوشید. همان اینترنت فیلتر پیش از جنگ، امروز با قیمت سرسام‌آور و محدودیت در کاربران و حجم استفاده در روز، عرضه می‌شود. این با کدام منطق سازگار است؟ یعنی مسئولان تا به این اندازه از مدیریت اپراتورها ناتوان شده‌اند و تا به این اندازه هرج‌ومرج بر این حوزه حاکم است؟! 🔴 به نظر می‌رسد اگر پیش از عید تراستی‌ها و تصمیم‌سازان وابسته به آن‌ها یا هم‌منفعت با آن‌ها توانستند ایران را در بحرانی عمیق فروبرند که مهم‌ترین پیامد آن، آماده‌کردن زمینه‌های لازم برای تهاجم دشمن در ۹اسفند۱۴۰۴ بود، امروز گروه دیگری از گروه‌های رانتی قدرتمند، این مسئولیت خطیر، یعنی ایجاد نارضایتی عمومی و تنش‌آفرینی را در کشور برعهده گرفته‌اند تا همۀ دستاوردهای اجتماعی دو ماه مقاومت ملت ایران را دود کنند و برای ایجاد بحرانی در دل دو بحران پیشین آماده کنند. مسئلهٔ ایران