eitaa logo
کانال‌جامع‌شهیدمحمدی‌قرقی
18.3هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
3.6هزار ویدیو
227 فایل
●موسس و فرمانده پایگاه امام رضا علیه‌السلام ●فرمانده حفاظت مقر سیلوی سنندج #فرمانده_تخریب_گردان‌عبدالله_تیپ۱۸جوادالائمه @shhrmq مرگ برای ما ننگ بود #شهادت_میراث_و_افتخار_ماست ستاد یادواره‌های‌ #فرمانده_شهید_حاج‌رضامحمدی‌قرقی_و_شهدای‌قرقی مشهد مقدس
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📜 نتیجه : 📝 خداوند متعال با نزول این سوره نعمت‌های ویژه‌ای را که به قوم قریش داده شده بود به آن‌ها یادآوری می‌کند. 📝 نعمت انس و الفت درون قبیله‌ای قریش، نعمت انس و الفت آنها با قبایل دیگر، نعمت عزت و شرف، نعمت اقتصادی و نجات از گرسنگی، نعمت امنیت. 📝 نعمت‌های یاد شده همه موهباتی اجتماعی‌اند تا در مقابل آنها قریش از خواب غفلت بیدار شوند و به جهت شکرگزاری، پروردگار خانه‌ی کعبه را عبادت کنند که همه‌ی این نعمت‌ها را از او دارند. 📝 با توجه به اینکه با آیه‌ی سوم، معنای آیه‌ی نخست تکمیل گردید و آیه‌ی چهارم، وصف «رب» در این آیه است، آیه‌ی سوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 📝 لذا جهت هدایتی سوره «دعوت به عبادت جمعی پروردگار به جهت شکرگزاری نعمت‌های اجتماعی» است. 📚 ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی. 📚 درس‌نامه روش تدبر، حجت‌الاسلام محمدحسین الهی‌زاده. 🌺 ادامه دارد... ✅ برداشت و نشر مطالب کانال جامع شهید محمدی قرقی، با ذکر صلوات آزاد می‌باشد. 💐 اَلـلَّـهــُمَّ صـَـلِّ عَـلَـى مُـحَـمــَّدٍ وَ آلِ مُـحَـمــَّدٍ وَ عَـجِّـلْ فَرَجَــهُمْ 💐 🌷برای مشاهده یکپارچه و کامل تدبر در قرآن به وبسایت شهید محمدی قرقی مراجعه نمایید. http://pshrmq.blog.ir/1396/05/04 ☀️ كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ☀️ @pshrmq‌‌
🔖 تدبر در سوره قریش @pshrmq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا نام این سرلشکر دوره پهلوی در کتاب‌ها نیست؟ @pshrmq
چهار دعا_592.mp3
1.8M
📼 چهار دعای کوتاه... 🎙️حجت‌الاسلام فرحزاد @pshrmq
11.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 داستانی جالب درباره‌ی حساب و کتاب اعمال در قیامت... 🎙استاد قرائتی @pshrmq
📝 سخن نوشت | هم درون خود و هم جامعه ▪️حجت‌الاسلام صفایی‌بوشهری @pshrmq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🇮🇷 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🇮🇷 🔏 تدبر در قرآن 🔏 @pshrmq 📕 تدبر سوره‌ی عصر 📕 📝 این سوره، صد و سومین سوره قرآن کریم می‌باشد. 📜 گام اول : قرائت و ترجمه سوره 📝 بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ به نام خداوند بخشنده و مهربان 📝 وَالْعَصْرِ ﴿١﴾ به عصر سوگند، (۱) 📝 إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿٢﴾ كه انسان‌ها همه در زیانند. (۲) 📝 إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾ مگر كسانى كه ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏‌اند، و یكدیگر را به حق سفارش كرده و یكدیگر را به شكیبایى و استقامت توصیه نموده‌اند! (۳) 📜 گام دوم تفهم ساختار سوره 📝 هر سه آیه سوره مبارکه‌ی العصر یک سیاق تشکیل می‌دهند. 📝 آیه‌ی اول قسم است و آیه دوم جواب قسم و آیه‌ی سوم، استثنایی از حکم آیه‌ی قبلی است. 📜 گام سوم : تفهم کلمه‌ها و جمله‌های مشکل 📝 «خُسْرٍ» : زیان کردن. 📜 گام چهارم : تفهم جهت هدایتی سوره 📝 با توجه به ساختار آیات سوره عصر، جهت هدایتی سوره نیز این‌گونه انجام می‌شود : 📝 در جهان بینی اسلامی، دنیا به مثابه‌ی بازاری است که در آن، توشه‌ی آخرت تجارت می‌شود و سرمایه‌ی انسان در این تجارت خانه، عمر اوست که لحظه به لحظه و با گذشت زمان، از آن کاسته می‌شود. 📝 و هرکس ایمان آورد و عمل صالح بیشتری انجام دهد در این تجارت موفق‌تر است. 📝 خداوند متعال در این سوره، ضمن اعلام خسران انسان در گذر زمان، راه نجات از خسران را نیز بیان می‌فرماید. 📖 ۱. اعلام خسران حتمی انسان، به اقتضای گذر زمان (آیات ۱و ۲) سوره با سوگند به عصر، زمانی که روز رو به پایان است، آغاز شده است : «وَالْعَصْرِ» 📝 در جواب قسم که اصل سخن نیز محسوب می‌شود، حقیقت مهم خسران و زیان انسان‌ها با تاکید هرچه بیشتر بیان شده است : «إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْر» 📝 وجود "ال" در «الإنْسَانَ» گویای این است که این خسران (باختن اصل سرمایه) شامل حال همه است و هیچ انسانی از آن، راه گریزی ندارد. 📝 این نکته با شش تاکید همراه گردیده است : ۱. آمدن قسم که برای تاکید است : «وَالْعَصْرِ» ۲. وجود حرف «إِنَّ» ۳. اضافه شدن لام تاکید بر سر خبر : «لَفِی خُسْر» ۴. آمدن "فی" در «لَفِی خُسْر»، حالت غرق بودن در خسران را می‌رساند. ۵. آمدن تنوین تنکیر در «خُسْر» برای نشان دادن بزرگی و خطرناک بودن خسران است. ۶. اسمیه بودن جمله‌ی «إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْر»، نسبت به جمله‌ی فعلیه از تاکید بیشتری برخوردار است. 📝 این همه تاکید برای پاسخ به تردیدهایی است که در آن زمان وجود داشته است. 📝 اینکه خسرانی در میان نیست و بدون ایمان و عمل صالح، هیچ مشکلی برای زندگی ابدی انسان به وجود نمی‌آید. 📝 در تبیین ارتباط قسم و جواب قسم باید گفت همان‌گونه که عصر، زمان رو به پایان روز را به ما اعلام می‌کند، هشدار می‌دهد که از عمرت ای انسان کاسته شد. 📝 مواظب باش به غفلت نگذرانی، فرصت‌ها از دست می‌رود. 📝 چطور یخ فروشی که یخ‌هایش آب شده و آنها را نفروخته است، می‌گوید سرمایه‌ام را از دست دادم، عمر انسان هم که سرمایه‌ی اوست، همین‌گونه از آن کاسته می‌شود. 📝 اگر آن را در غیر مسیر بندگی خدا خرجش کنیم، باختن آن و خسران است. 📖 ۲. راه نجات از خسران، ایمان علمی و عملی فردی و اجتناعی است (آیه ۳) 📝 راه نجات از این خسران گریبان‌گیر این است که باید اهل ایمان و عمل صالح و تواصی به حق و صبر بود، زیرا تنها این گروه، از آن مستثنی هستند : «إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ». 📝 در این الگو، هم به جنبه‌های فردی دین و هم به جنبه‌های اجتماعی آن اشاره شده است. 📝 ایمان و عمل صالح، ایمان فردی را شامل می‌شود که جمع دارای "ال" : «الصَّالِحَاتِ» افاده‌ی عموم داشته و شامل همه‌ی اعمال صالح می‌شود. 📝 منظور از توصیه کردن به حق و صبر نیز ایمان جمعی است، چون «تَوَاصَوْا» از باب "تفاعل" است که معنای این باب، مشارکت و طرفینی بودن کار می‌باشد. 📝 لذا با توجه به کنار هم آمدن این دو بعد دین و عطفشان به یکدیگر، می‌توان گفت که تا دینمان را اجتماعی نکرده‌ایم، هنوز در خسرانیم. 📝 همچنین تواصی به حق، از امر به معروف و نهی از منکر در حیطه‌ی فقه و احکام، وسیع‌تر است و شامل اعتقادات نیز می‌شود.
. 📝 همان‌گونه که ایمان نیز امری اعتقادی است، لذا «آمَنُوا» و «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ»، یک لایه از ایمان‌اند که در حیطه‌ی علم قرار دارند. 📝 اما «عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» و «تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»، در حیطه‌ی عمل جای می‌گیرند. 📝 به ویژه آنکه مطلق بودن صبر، هر سه نوع صبر را شامل می‌شود : صبر بر طاعت، صبر بر معصیت، صبر بر مصیبت. 📝 نکته ای که در پایان خوب است مطرح شود در این است که مراد از «آمَنُوا» در آیه‌ی سوم، ایمان به وحی (قرآن) و رسالت است نه ایمان به خدا و روز قیامت؛ چرا که در کاربردهای قرآنی واژه‌ی "ایمان" مقصود همین می‌باشد. 📜 نتیجه 📝 سوره با سوگند به عصر آغاز شده و با ذکر اهمیت زمان، این حقیقت را بیان داشته که در گذر زمان، انسان به طور طبیعی دچار خسران می‌گردد. 📝 و البته اهل ایمان و عمل صالح و تواصی به حق و صبر را از این حکم خارج ساخته است. 📝 از آنجا که در اسلوب قسم و جواب قسم، اصل کلام در جواب قسم است. 📝 و در جواب قسم، خسران همه‌ی انسان‌ها مطرح است. 📝 و در آیه‌ی سوم، راه نجات از این خسران بیان شده است، جهت هدایتی سوره عصر عبارت است از : «اقتضای گذر زمان، خسران انسان است؛ مگر برای اهل ایمان». 📚 ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی. 📚 درس‌نامه روش تدبر، حجت‌الاسلام محمدحسین الهی‌زاده. 🌺 ادامه دارد... ✅ برداشت و نشر مطالب کانال جامع شهید محمدی قرقی، با ذکر صلوات آزاد می‌باشد. 💐 اَلـلَّـهــُمَّ صـَـلِّ عَـلَـى مُـحَـمــَّدٍ وَ آلِ مُـحَـمــَّدٍ وَ عَـجِّـلْ فَرَجَــهُمْ 💐 🌷برای مشاهده یکپارچه و کامل تدبر در قرآن به وبسایت شهید محمدی قرقی مراجعه نمایید. http://pshrmq.blog.ir/1396/05/04 ☀️ كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ☀️ @pshrmq‌‌
🔖 تدبر در سوره عصر @pshrmq