eitaa logo
پشتیبان تا انتخابات
66 دنبال‌کننده
45 عکس
49 ویدیو
61 فایل
محتوای پشتیبان کانال تا انتخابات
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 :با وجود انتصابی بودن اعضای شورای نگهبان، آیا تصمیمات و نظرات شورای نگهبان مستقل از رهبری است؟ ✅پاسخ: اولا: همه اعضای شورای نگهبان مستقیما منصوب رهبری نیستند بلکه طبق اصل 91 قانون اساسی شورای نگهبان 12 عضو، متشکل از 6 فقیه و 6 حقوقدان دارد که تنها فقهای این شورا مستقیما توسط رهبری انتخاب می شوند ولی حقوقدانان به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و به انتخاب مجلس شورای اسلامی تعیین می شوند. دوما: از جمله وظایف شورای نگهبان بررسی مغایرت و عدم مغایرت مصوبات مجلس با قانون و شرع و نیز تفسیر قانون اساسی است. در این باره مشروح مذاکرات اعضای شورای نگهبان در دسترس عموم است و با مراجعه به آن می توان فهمید که تصمیمات صورت گرفته برخاسته از استدلال های فقهی و حقوقی اعضا بوده است و نه دستورات شخص رهبری. این مذاکرات از جمله منابع پژوهشی کلیه حقوقدانان، دانشجویان و پژوهشگران حقوقی از همه گرایشات سیاسی است و ماهیت علمی آن نزد این گروه امری پذیرفته شده است و بدیهی است اگر تصمیمات صورت گرفته توسط شورای نگهبان در این زمینه صرفا طبق دستورات رهبری بود این مذاکرات ماهیت علمی نمی داشت. ثالثا: این کاملا به دور از واقع و منطق است که دوازده فقیه و حقوقدان صاحب نظر _ولو به طور مستقیم و غیر مستقیم توسط یک شخص انتخاب شوند_ نظراتشان در امور فقهی-حقوقی و حتی سیاسی کاملا یکسان و مطابق با نظر آن شخص باشد! واقعیت موجود نشان میدهد که نزدیک ترین افراد از جهت علمی و سیاسی نیز در امور مختلف به نظر واحد نمی رسند. بارها مشاهده شده است که رجال سیاسی که در جامعه به عنوان اشخاص انقلابی و نزدیک به فکر رهبری شناخته می شوند در انتخابات ها پیرامون نامزد ها اختلاف نظر دارند و هرکدام از فردی متفاوت از حیث فکری و سیاسی حمایت می کنند. آری؛ این قابل پذیرش است که نظرات و تصمیمات اعضای این شورا با وجود اختلاف نظرها و سلیقه هایشان دارای یک قدر مشترک است و آن اسلام و انقلاب اسلامی و اصول حاکم بر آن است. لذا طبعا مصوباتی که مخالف با این امور باشد توسط این شورا تایید نمی شوند و همچنین در انتخابات ها طبیعتا افرادی که خارج از رویکرد انقلاب اسلامی و اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی باشند از این شورا تایید صلاحیت دریافت نمی کنند و این امری مردود نیست بلکه دقیقا فلسفه وجودی شورای نگهبان است. ⬆️بازگشت به فهرست کارآمدی سازوکار انخابات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلیون بزرگ‌تر است یا تریلیارد؟ 🛑شبکۀ اینترنشنال به نقل از مقامات رژیم اشغالگر مدعی شده که ایران طی ۶ سال ۱۵۰ میلیون دلار به حماس کمک مالی کرده. ماجرا اما آن‌جایی جالب می‌شود که بدانید بودجۀ همین شبکه بیشتر از ۲۵۰ میلیون دلار است. از طرف دیگر هم آمریکایی‌ها در منطقه طی این سال‌ها ۷ تریلیارد دلار هزینه کرده‌اند. ⬆️بازگشت به فایل های چندسانه ای پاسخ به شبهات
240102_2155.mp3
16.63M
حجت الاسلام مهرانیان- ارائه اول
240102_2206.mp3
11.37M
حجت الاسلام مهرانیان- ارائه دوم
240102_2215.mp3
15.68M
حجت الاسلام تیرداد-
240102_2226.mp3
3.8M
حجت الاسلام مهرانیان- ارائه سوم
240102_2229.mp3
14.84M
حجت الاسلام داعی
240102_2240.mp3
22.43M
حجت الاسلام دورکوندی- ارائه دوم
240102_2256.mp3
14.03M
حجت الاسلام دورکوندی- ارائه سوم
240102_2125.mp3
6.63M
حجت الاسلام تیرداد- ارائه اول
240102_2131.mp3
26.1M
حجت الاسلام دورکوندی- ارائه اول
240102_2149.mp3
7.12M
حجت الاسلام دورکوندی - ارائه چهارم
بسم الله الرحمن الرحیم قرارگاه تواصی حوزه علمیه استان خوزستان کمیته محتوا(پژوهش‌سرای حوزه علمیه خوزستان) نوع ورود: عنوان اصلی: شکر گزاری و اقتضائات آن هدف: با تبیین وظیفه شکرگزاری نعمت های الهی و سنت الهی مرتبط با آن، یک از مصادیق نعمت، وجود حکومت اسلامی و شکر گزاری آن به حفاظت آن است که با حضور در انتخابات حاصل می شود. ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین مهرانیان مخاطب: عموم مردم زمان ومکان ارائه: 26 بهمن 1402 – مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان تاریخ پیاده سازی: 26 بهمن 1402 مقرّر: محمد میرعلائی راد ************************************* یکی از وظایفی که خداوند برای انسان تعیین کرده، شکرگزاری است. خداوند هم سنت هایی دارد که لایتغیر هستند و قطعا اتفاق می افتد. یکی از این سنت ها این است که لان شکرتم لازیدنکم. در تفسیر این آیه مفسرین نکاتی گفته اند. آیات قبل درباره بنی اسرائیل و حضرت موسی و تشکل حکومت ایشان بوده. از این رو مفسسیرین گفته اند مصداق اتم و برتر این نعمت، نعمت رهبر و حکومت اسلامی است. حالا این نعمت را ما داریم و شکر آن به تقویت آن و حفظ آن است. اصل حکومت یک نعمت بزرگی است. می توان این را از نگاه درون دینی و برون دینی توضیح داد که وجود حکومت باعث نظم می شود و بالاترین نوع حکومت برای جامعه اسلامی حکومت اسلامی است زیرا قوانین را از اسلام می گیرد. پس این می شود قوانین خدا و اطاعت می شود اطاعت خدا. ممکن است که در ذهن فرد شبهاتی بیاید که این حکومت مگر حکومت اسلامی است با این مشکلاتی که دارد؟ در اینجا باید توضیح داد که چطور می توان تشخیص داد یک حکومت اسلامی است؟ آیا ماک حکومت اسلامی بودن، این است که تمام اتفاقاتی که در آن می افتد عین اسلام باشد؟ در این صورت حتی حکومت امام علی ع هم اسلامی نبود! زیرا در آن هم مشکلاتی وجود داشت. خیر ملاک اسلامی بودن حکومت آرمان ها و مطالبات آن حکومت است. در اینجا می توان آرمان های انقلاب اسلامی یعنی استقلال ، آزادی، جمهوریت، اسلامیت اینها را ببینیم که آیا اینها مطابق با اسلام است. و بیان دیگر و راهکار دیگر این است که ببینیم الان بزرگترین درگیری کفر و اسلام چیست؟ در فلسطین است. در قضیه فلسطین کفر در برابر اسلام صف آرایی کرده است.این هم یک راه تشخیص است. نکات: حکومت امام علی با اینکه اسلامی بود اما نتوانست به دلیل همراهی مردم کار کامل انجام دهد یعنی 100 درصد اسلام پیاده نشد. بنابراین پیاده شدن 100 درصد اسلام نیازمند حضور مردم در تمام صحنه ها و عمل به نسخه اسلام باشد. نکته دیگر اینکه نعمت بودن حکومت و به خصوص حکومت اسلامی باید در ارئه برای مخاطب باز شود. یعنی خودش تصدیق کند که واقعا نعمت بزرگی است. برای روشن شدن نعمت اصل حکومت می توان به عواقب نبودن حکومت و حوادثی که برای کشورهایی که حکومتشان ساقط شده مانند عراق و لیبی و.. اشاره کرد.
بسم الله الرحمن الرحیم قرارگاه تواصی حوزه علمیه استان خوزستان کمیته محتوا(پژوهش‌سرای حوزه علمیه خوزستان) عنوان اصلی: ویژگی های انسان متدین هدف: با بیان یکی از ویژگی های انسان متدین که آینده نگری است، مخاطب را متوجه این نماید که حضور یا عدم حضور در انتخابات چه عواقبی دارد و اینکه حضور در انتخابات آینده روشن را رقم می زند ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین مهرانیان مخاطب: عموم مردم زمان ومکان ارائه: 26 بهمن 1402 – مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان تاریخ پیاده سازی: 26 بهمن 1402 مقرّر: محمد میرعلائی راد ************************************* خصوصیت های فرد دیندار چیست؟ یکی از خصویت های افراد دیندار این است که آینده نگر هستند. انسان دیندار اگر آینده نگر نباشد دینداری او سطحی می شود. انسان های آینده نگر بقا هم پیدا می کنند. مصداق بارز آن کسی است که خدا را قبول دارد اما معاد را درنظر نمی گیرد یعنی به آینده و آخر کار توجه ندارد، عملش سطحی و پر خطا می شود. قرآن و روایات به شدت به دنبال تقویت نگاه آینده نگرانه است: وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ آیه 105 سوره انبیاء حال مقتضای آینده نگری چیست؟ در هر زمان آینده نگری یک عملی را می طلبد. الان سکوت کنیم و کناره بگیریم؟ یا حضور داشته باشیم و سخن بگوییم؟ همه ائمه علیهم السلام آینده نگر بودند هم مثلا امام علی ع و هم امام حسین ع. البته یکی به سبب آینده نگری سکوت کرد و دیگری دی میدان آمد و جنگید! همه اهل بیت علیهم السلام به دنبال حفظ نظام اسلام بوده اند. یکی با سکوتش و دیگری با حضورش. حال زمانه ما چطور است الان آیا زمان سکوت است یا زمان حضور؟ باید ببینیم کدام باعث بقاء نظام اسلامی می شود؟ الان زمان ما زمان حضور است. اینکه حضور ما الان باعث بقا نظام اسلام است. حضور در راهپیمایی ها، حضور در هرکجایی که نظام اسلام نیاز دارد و الان حضور در انتخابات ضامن بقاء نظام اسلام است. نکته: نکته آینده نگری شاید دور از ارائه باشد! بلکه عمل اهل بیت علیهم السلام به سبب تکلیف مداری آنها بوده است. جواب: می توان در میانه بحث این اقرار را از مخاطب گرفت که آیا قبول دارید که این انقلاب شتاب دهنده به جذب یار برای امام زمان است. اگر این را گرفیتم آن وقت اصل توجه به آینده جا می افتد. حضرت امام در صحیفه نور هر مسئولی که به دنبال زمینه سازی ظهور آقا امام زمان عج نباشد خائن است! بنابراین باید واقعا دید که کدام عمل ما مناسب با این نگاه آینده نگرانه دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم قرارگاه تواصی حوزه علمیه استان خوزستان کمیته محتوا(پژوهش‌سرای حوزه علمیه خوزستان) عنوان اصلی: حل این شبهه که « این جوان کلا فکر می کند ما از اساس غلط هستیم و همه چیز غلط است» هدف: حل شبهه ذهنی دانشجو نسبت به این که فکر می کند مسیر کشور رو به سقوط است ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین مهرانیان مخاطب: دانش آموز و دانشجو زمان ومکان ارائه: 26 بهمن 1402 – مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان تاریخ پیاده سازی: 26 بهمن 1402 مقرّر: محمد میرعلائی راد ************************************* یک وقت می شود از مسیر شروع کرد که ما در مسیر درستی قرار داریم یعنی همان آرمان های اصلی انقلاب بیایین اینها را تستخراج کنیم یعنی نشان بدیم مسیر ما درست است. مقدمه دوم این است که وسیله سفر ممکن است خراب شود حال در مسیر باید وسیله را تعمیر کرد یا کلا از مسیر منحرف شویم و خارج شویم. ما باید دنبال اصلاح خرابی باشیم یعنی باید در انقلاب خود انقلاب دیگری در راستای مسیر کنیم نه اینکه انقلاب بر ضد این مسیر اول. نکته سوم ما الان به انقلاب نیاز داریم اما به انقلاب در انقلاب نه انقلاب بر انقلاب. حالا این خرابی ها برخی از داخل است برخی از بیرون توسط دشمن بر آن تحمیل می شود. حالا این خرابی ها باید برطرف شود. راه برطرف کردن این خرابی ها چیست؟ یکی از راه ها انتخاب عاقلانه و صحیح است. اینجا دیگر باید اینها باز شود.
بسم الله الرحمن الرحیم قرارگاه تواصی حوزه علمیه استان خوزستان کمیته محتوا(پژوهش‌سرای حوزه علمیه خوزستان) نوع ورود: تاریخی، تجربه تاریخی حضور مردم ونتایج آن و برعکس عنوان اصلی: نقش حضور مردم در پیروزی ها و شکست ها هدف: با بیان مصادیق تاریخ معاصر ایران از حضور مردم و نتایج آن و منفعتی که مردم برده اند و برعکس ضرر مردم در اثر اختلاف و بی تفاوتی، مخاطب را نسبت به حضور در انتخابات اقناع می کند ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین داعی مخاطب: قشر خاکستری زمان ومکان ارائه: 26 بهمن 1402 – مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان تاریخ پیاده سازی: 26 بهمن 1402 مقرّر: محمد میرعلائی راد ************************************* ورود برون دینی : برای یک کسی که حتی دینی هم ندارد: ورود تاریخی اینجا خوب جواب می دهد وقتی تاریخ معاصر ایرانی و این 400 ساله اخیر ایران را نگاه می کنیم و می بینیم هر کجا مردم سست نبوده اند و حاضر بوده اند سودش به خود مردم رسیده است. در جنگ های ایران و روش در زمان فتحعلی شاه که 25 سال طول کشید و ایرانی ها خیلی قوی عمل کردند اما از یک جایی که شل کردند نتیجه اش شد جدا شدن بخش های بزرگی از ایران. داستان دوم در قضیه نهضت مشروطه بود که شخصی مثل شیخ فضل الله که دشمن استبداد بود اعدام شد. و مشروطه شکست خورد و نتیجه آن روی کار آمدن پهلوی بود که در یک نامه 19 غلط داشت و تنها دورانی است که بدون جنگ سرزمین دادیم. اما تنها حکومتی که حتی با جنک هم زمین ندادیم جمهوری اسلامی بود. این دو عامل دارد: 1. ایستادن مردم 2. وجود رهبر مقتدر در زمان صفویه هم همین طور بوده است. در دوره ای که رهبر مقتدری مثل شاه عباس بود و مردم هم حضور داشتند و حالا مقایسه شود در پایان صفویه حاکم ضعیفی مثل شاه سلطان حسین و بی تفاوتی مردم. تحریم های شدید و کمر شکن در این زمان بعد از سال 88 روی داد. درست زمانی که در میان مردم ختلاف ایجاد شه بود و از جهت درونی دچار سستی و اختلاف شده بودیم! در زمان الان هم همین طور است اگر ما بخواهیم امنیت ما برقرار باشد و فشار بیرونی دشمن کم شود و مردم سودش را ببرند باید در صحنه باشند. با این نوع برش فرد اگر انصاف داشته باشد تصدیق می کندو همراه می شود که الان با اتحاد می توانیم کسب منفعت نماییم. این نوع برش بحث ملیت و منافع ملی هم فهمیده می شود. روی این باید کار کرد. حضرت آقا کتاب تاریخ استعمار نوشته میرکیایی را معرفی کرده و تاکید نموده اند خوانده شود به خصوص این که در سه جلدش وضعیت ایران را در دوران استعمار تبیین کرده. این می تواند مصادیق فراوانی از حضور مردم در صحنه و نقش آن و بر عکس عدم حضور و اختلافات و نقش آن در شکست فهمیده شود.
بسم الله الرحمن الرحیم قرارگاه تواصی حوزه علمیه استان خوزستان کمیته محتوا(پژوهش‌سرای حوزه علمیه خوزستان) نوع ورود: قرآنی و استفاده از آیات مرتبط با انتخابات عنوان اصلی: با توجه به مفاد هر آیه عنوان متغیر است هدف: با تبیین مفاد آیات و بیان شان نزول آیات در صدر اسلام، به تطبیق آن بر امر انتخابات پرداخته و رای در انتخابات را از مصادیق آن آیه شمرده است. ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دورکوندی مخاطب: قشر متدین زمان ومکان ارائه: 26 بهمن 1402 – مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان تاریخ پیاده سازی: 26 بهمن 1402 مقرّر: محمد میرعلائی راد ************************************* ورود با آیات قرآن و تطبیق بر صدر اسلام و ادامه آن در این بحث 18 آیه را را انتخاب کردیم. مفاد این آیات هر کدام به نحوی مرتبط به یک بعد از رای دادن در انتخابات است: آیه 120 سوره مبارکه توبه: این آیه را خود مقام معظم رهبری پیاده کرده مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ شاهد در این فقره است که رفتار معمنان باید به گونه ای باشد که باعث عصبانیت دشمنان شود و نه خوشحالی آنها. در اینجا می توان مصادیق را از صدر اسلام برای این ناراحت کردن دشمنان ذکر کرد و بعد مصادیق جدید و در دوران معاصر هم همین طور و بعد ربط بدهیم به انتخابات و اینکه باعث خشم دشمنان می شود. آیه 110 سوره مباره آل عمران كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ این آیه ورودش امر به معروف و نهی از منکر است که از أمور خانوادگی شروع می شود و تا این جمله امام که بالاترین معروف تشکیل حکومت اسلامی وبالاترین نهی از منکر از بین بردن حکومت طاغوت است. بنابراین حفظ حکومت اسلامی هم ذیل همین بالاترین معروف می آید. از مصادیق حفظ حکومت اسلامی گاهی جنگ کردن است، گاهی جهاد فرهنگی است گاهی جهاد سازندگی و جهاد اقتصادی است و گاهی به راهپیمائی است. از جمله این مصادیق هم شرکت در انتخابات است که برای حفط و تقویت حکومت اسلامی ضرورت دارد.
10. آیه 118 سوره مبرکه آل عمران يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ دشمنان از هر گونه تخریبی درباره شما کوتاهی نمی کنند بنابراین اینها را از أصحاب سرّ خود و خودی در نظر نگیرید. (بطانه به آستر لباس که درون لباس است و به بدن نزدیک است گفته می شود.) اینها دوست دارند شما به سختی بیافتید. عراق را ببینید اگر اینها رهبر قوی داشتند و حکومت اسلامی داشتند دشمن أصلا وارد نمی شد بنابراین الان هم عدم شرکت در انتخابات خواست دشمنان است که به زبان می آورند و این ناشی از بدخواهی آنان برای ما است و مطابق این آیه ما نباید آننها را دوست خود بدانیم و به حرف آنها گوش دهیم. 11. آیه 1 سوره مبارکه ممتحنه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاءَ مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنْتُمْ وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ 12. آیه 141 سوره مبارکه نساء الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا 13. آیه 51 سوره مبارکه مائده يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ 14. آیه 23 سوره مبارکه توبه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ 15. آیه 57 سوره مبارکه مائده يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ 16. آیه 144 سوره مبارکه نساء يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا اینها آیاتی است که با یک توضیح مختصر می تواند ربط آن به بحث انتخابات برای مخاطب روشن شود. نکات این ارائه: مخاطب این ارائه قشر متدین و متمایل به ادبیات دینی است. خود این نوع ورود یک مقدماتی می خواهد اصل اینکه قرآن یک هدایت گر است و آیاتش اختصاص یه یک ظرف زمانی ندارد. فرد را باید آماده کرد که برداشت ما را هم بپذیرد.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ محمد/7 آیه 52 سوره مبارکه آل عمران فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ مطابق این آیه شریفه نصرت خدا یعنی نصرت ولی خدا. ولی خدا در یک زمان پیامبر خدا است. در یک زمان اهل بیت علیهم السلام هستند والان هم ولی فقیه است. نصرت ولی خدا هم به تبعیت از دستورات او و گوش دادن به مطالباتش است. حضرت آقا مکررا بر نقش ویژه مردم در این انتخابات تاکید کرده اند. بنابراین شرکت در انتخابات مصداق نصرت ولی خدا است. آیه 60 سوره مبارکه انفال وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ مطابق این آیه مسلمانان باید خود را تا می توانند قدرتمند کنند و شرکت در انتخابات سبب قدرتمند شدن نظام دینی و اقتدار بین المللی آن می شود. آیه 22 سوره مبارکه یوسف وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ آیه 194 سوره مبارکه بقره الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ آیه 29 سوره مبارکه فتح مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا این آیه به مسلمان دستور داده است که در برابر کفار اشداء باشند. حال شدید بودن به نفوذ ناپذیری و نا امید کردن دشمن است که مصداق بارز آن حضور در انتخابات است. آیه 60 سوره مبارکه نساء أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُواْ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُواْ إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن يَكْفُرُواْ بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلاَلًا بَعِيدًا کفر به طاغوت چیست؟ طاغوت آن تشکیلاتی است که قدرت نرم وسخت دارد که اسلام را از بین ببرد، در برابر این طاغوت باید ایستاد و مبارزه کرد و جنگید و این جنگ ممکن است نظامی ، اقتصادی و... باشد الان جنگیدن به حضور در انتخابات است. آیه 12 سوره مبارکه توبه وَإِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ با بزرگان و گردن کلفت های کفر بجنگید. حال هم کفر آمریکا است و یکی از مصادیق مبارزه با آمریکا همین انتخابات است. موضوع آیه جنگیدن است اما می توان سایر اقسام مبارزه را هم داخل کرد.
مثلا ما در ملاک اقتصاد اسلامی مقایسه کنیم که چقدر پیشرفت داشته ایم در اقتصاد اسلامی شاخص از بین بردن فقر و بی عدالتی ملاک است. رفع تبعیض ملاک است. مثلا اینکه ژاپن در اقتصاد هرچه قدر هم پیشرفت کند هیچ وقت باعث از بین رفتن فقر نمی شود زیرا در کشور های صنعتی تولید ثروت بسیار زیادی می شود اما توزیه آن ظالمانه است. یعنی مسیر آن به سمت غنی شدن بیشتر ثروتمندان و فقیر شدن بیشتر فقرات است. اما مسیر اقتصاد اسلامی توزیع عادلانه است. اما در ایران حرکت به سمت از بین رفتن فقر است. هدف از بین بردن فاصله طبقات است. این مثلا خود را در ضریب جینی نشان می دهد که در حال کاهش است. همین را در امنیت و... هم می شود پیاده کرد.
بسم الله الرحمن الرحیم قرارگاه تواصی حوزه علمیه استان خوزستان کمیته محتوا(پژوهش‌سرای حوزه علمیه خوزستان) نوع ورود: دسته بندی و درجه بندی دستاوردهای نظام عنوان اصلی: کارآمدی نظام اسلامی و پاسخ به شبهه «شما بعد از 45 سال انقلاب چکار کردید؟ یا گفته می شود این همه رای دادیم چه شد یا اینکه رای دادن فایده نداردو...» هدف: ابتدا با دسته بندی و رتبه بندی دستاوردها مخاطب را متوجه اساسی ترین دستاورهای انقلاب اسلامی که مربوط به ابعاد انسانی آن و ابعاد غیر مادی است می کند و سپس برای دفاع از عملکرد اقتصادی نظام با ارائه سه روش ارزیابی و مقایسه، ثابت می کند که در این 45 سال مسیر کشور با یک سرعت خوب رو به پیشرفت بوده است و در همه ابعاد روند صعودی داشته است. ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دورکوندی مخاطب: عموم مردم زمان ومکان ارائه: 26 بهمن 1402 – مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان تاریخ پیاده سازی: 26 بهمن 1402 مقرّر: محمد میرعلائی راد ************************************* شبهه: شما بعد از 45 سال انقلاب چکار کردید؟ یا گفته می شود این همه رای دادیم چه شد یا اینکه رای دادن فایده ندارد. این به شکل های مختلفی مطرح میشود . جواب اینها با این است که باید برویم سراغ دستاوردهای انقلاب. حاج آقای راجی مطالبی فرموده در کتاب صعود چهل ساله 1 و 2 که بسیار خوب است. اما در اینجا می خواهیم یک نکته دیگری و روش دیگری برویم: این بحث 1 ساعت ارائه است. اولا: دستاورهای انقلاب همه از جهت اهمیت در عرض هم نیستند بلکه در طول هستند. پایین ترین اهمیت متعلق به دستاورهای اقتصادی است! در درجه بعدی و بالاتر، قدرت نظامی است. در درجه بعدی پیشرفت علمی و فن آوری است که در صنعت خود را نشان می دهد. در درجه بالاتر عزت، استقلال، اعتماد به نفس ملی، قدرت ملی، معنویت و اخلاق و در یک کلمه اموری است که در جهان به عنوان ارزشهای انسانی شناخته می شوند یعنی حتی در جوامع غیر اسلامی نیز این امور از درجه اهمیت بالاتری از امور مادی قرار دارد. اینها مربوط به منزلت اجتماعی و ارزش انسان است. بالاتر از همه اینها و در درجه بعد، تشکیل حکومت اسلامی است و بالاترین درجه و رتبه، تربیت انسان مومن متعبد انقلابی است. که هدف نهایی تمام انبیا و آفرینش انسان بوده است. منطق این ترتیب در مسائل مادی که واضح است امنیت پایه است. در رابطه با امور غیر مادی هم که پشت این منطق انسان شناسی و جهان بینی الهی قرار دارد. حال در بررسی پیشرفت اقتصادی چند مدل وجود دارد: 1. مدل شاخص های مساوی یعنی دو کشور یا دو مقطع زمانی یک شور را مقاییسه می کنیم صرفا در شاخص ها؛ و شرایط مکانی و زمانی آنها را در نظر نمی گیریم. این شاخص ها را به دو شکل می توان سنجید الف- آماری: یعنی اساس مقایسه آمار های دو دوره است. یعنی شروع می کنیم به ارائه آمار الان و گذشته و یا مقایسه بادیگر کشور ها و مخصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس. ب- ملاک های عرفی: غذا: مردم عوام 50 سال پیش چه می خوردند و الان چه می خورند لباس: نوع لباس مثلا قبلا وقتی لباس می خریدند باید چند تا می زدند تا برای چند سال و هر سال یک تا باز شود. مسکن: قبلا در هر خانه 5 خانواده زندگی می کرد لوازم خانه: در دوران طاغوت کمتر کسی وسایل منزل کاملی داشته است آب و برق و گاز: تعداد کمی از شهر ها دارای این امکانات بود و اکثر کشور بی بهره بود ماشین: عموم مردم ماشین نداشتند اما الان برعکس است بهداشت و درمان: وضعیت بسیار بد بود به شکل ه دکترهای عمومی ما هم از هند وبنگلادش و پاکستان بود اما الان چه؟ ما تبدیل به قطب پزشکی منطقه شده ایم 2. مدل شاخص های مساوی منطقی : یعنی وقتی مقایسه می کنید چند کشور یا دو دوره یک کشور را، باید شرایط را در کنارش قرار دهیم. ایران اسلامی در چه شرایطی بوده است؟ 45 سال از انقلاب می گزرد نه مثل آمریکا که 300 سال است انقلاب کرده. 45 سال تحریم. در این مدت هم دائما تحریم بوده است نه مثل کشورهای دیگر که در حمایت کامل نظام سلطه بوده اند. 8 سال جنگ: در این کشور 8 سال جنگ بوده و خسارت آن بیش از 800 میلیارد دلار برآورد شده است. و علاوه بر این فرصت پیشرفت هم از کشور گرفته شد. 10 کودتادی ختلف: در طی سال های اول انقلاب چنیدین کودتا اتفاق افتاد که همه به کشور ضربه زد. حال بیاییم و با در نظر گرفت این شرایط ببینیم آیا وضعیت اقتصادی ما پیشرفت کرده یا خیر؟ 3. مدلی که در آن شاخص ها را تغییر می دهیم. در این مدت با شاخص هایی متفاوت با شاخص های رایج در عرصه بین المللی عملکرد سنجیده می شود. با شاخص هایی که بر آمده از اندیشه دینی است
بسم الله الرحمن الرحیم قرارگاه تواصی حوزه علمیه استان خوزستان کمیته محتوا(پژوهش‌سرای حوزه علمیه خوزستان) نوع ورود: عنوان اصلی: پاسه این شبهه که «دولت انقلابی و مجلس انقلابی سر کار آمد اما خروجی آن چی شد؟ گرانی و تورم و....» هدف: با باز کردن گره ذهنی بچه حزب الهی ها نسبت به مسیر کشور و عملکرد مجلس و دولت انقلابی، آنها را از لاک دفاعی و زمین گیر شدن خارج کرده و زمینه ساز نقش آفرینی آنها در حرکت شتاب دهندگی آنها نسبت به جامعه شود. ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دورکوندی مخاطب: بچه حزب اللهی هایی که گیر کرده اند و این باعث شده حرکت نکنند: زمان ومکان ارائه: 26 بهمن 1402 – مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان تاریخ پیاده سازی: 26 بهمن 1402 مقرّر: محمد میرعلائی راد ************************************* شبهه: دولت انقلابی و مجلس انقلابی سر کار آمد اما خروجی آن چی شد؟ گرانی و تورم و.... جواب کلان: ما ادعا نداریم الان کل مشکلات حل شده اند! ولی این ادعا را داریم که قوانین خوبی برای حل مشکلات تصویب شده اند ( ریل گزاری که وظیفه مجلس بود) و دولت هم دارد تلاش می کند که در این ریل حرکت کند و حرکت هم کرده است! نتیجه این است که آرام آرام مشکلات حل میشود. بنابراین مسیر ما درست است و حرکت ما صحیح است و با صبر بر مشکلات پیروز می شویم. ورد مصداقی: چند مثال می زنیم: مثلا مسکن: مجلس 3 قانون خوب تصویب کرد: 1. قانون جهش مسکن: دراین قانون دولت موظف شده سالی 1میلیون مسکن بسازد، زمین رایگان بدهد، در هزینه های ساخت کمک کند و هزیه های پروانه وپایان کار را کم کند و.... مجمووعه از تسهیلات 2. قانون مالیات بر خانه های خالی که 3 میلیون خانه خالی داریم که این باعث افزایش عرضه مسکن می شود 3. قانون کنترل اجاره بهای مسکن. دولت در بحث تولید مسکن 1.5 میلیون منزل را در حال ساهت است و 1میلیون و 900 هزار هم در حال آماده سازی است. در بحث قانون خانه های حالی 515500 منزل مالیات تعلق گرفته است. ادعا نمی شود مشکل حل شده اما در ریل درست قرار گرفته ایم و این امید وجود دارد پس از چند سال تلاش مشکل حل شود. مثلا در بحث اشتغال: 1. قانون تسهیل صدور مجوز ها توسط مجلس تصویب شد(پنجره واحد). دولت مکلف شد به شکل الکترونیک صدور تمام مجوز ها حاصل شود که سرعت صدور بسیار بالا رفت و رانت ها و امضای طلایی حذف شد. بعد از اجرای این قانون بیکاری از بالای 9 درصد به 7.6 درصد رسید که در 40 سال اخیر بی سابقه بوده است. معنی این، نبودن بیکاری نیست بلکه ریل درستی است که امید داریم در چند سال آینده مشکل حل شود. 2. قانون جوانی جمعیت که با تصویب و ابلاع و اجرای آن توسط دولت نرخ رشد از 0.7 درصد رسیده است به 1.9 درصد. مثال های دیگر هم میتوان زد. در قالب 16 قانون این ریل گزاری و حرکت اتفاق افتاده است. این باعث می شود نیروهای انقلابی که نسبت به آینده و فضا یاس دارند و زمین گیر شده اند با امید بالا به صحنه کنشگری وارد شوند.
بسم الله الرحمن الرحیم قرارگاه تواصی حوزه علمیه استان خوزستان کمیته محتوا(پژوهش‌سرای حوزه علمیه خوزستان) نوع ورود: سیره اهل بیت علیهم السلام عنوان اصلی: نقش مردم در سیره سیاسی زندگی اهل بیت علیهم السلام هدف: در سیره عملی اهل بیت هر کجا مردم در صحنه بودند آنها پیروز شدند و جایی که مردم سستی کردن آنها شهید شدند. ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دورکوندی مخاطب: عموم متدینین زمان ومکان ارائه: 26 بهمن 1402 – مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان تاریخ پیاده سازی: 26 بهمن 1402 مقرّر: محمد میرعلائی راد ************************************* این ورود هم برای مخاطب عام متدینی است اما میزان انگیزشی بودن آن بیشتر است و اگر برای مخاطب خاص بخواهد ارائه شود این بستر انگیزشی آن زیاد است. خلاصه بحث این است که سیره اهل بیت علیهم السلام مخصوصا این بخش از سیره که مردم کمک کردند تا آنها پیروز شوند، یعنی هرجا مردم کمک کردند آنها پیروز شدند و هر جا مردم کمک نکردند آنها شهید شدند. باید ذکر مصادیق تاریخ آن شود. مثل هجرت پیامبر به مدینه و حمایت انصار و جنگ های امام علی ع که پیروز شد و برای سستی مردم هم از زندگی امام حسن ع و امام حسین ع و...ذکر کرد اینجا می تواند این بحث را مطرح کرد که دشمن چگونه مردم را از اطراف اهل بیت پراکنده می کرد و باعث سستی آنها میشد. مثلا چرا أجساد اهل البیت علیهم السلام را خاک نکردند چون اینقدر تبلیغ شده بود که اینها خارجی هستند. حالا هم همین طور است حکومت اسلامی را اگر مردم کمک نکنند اسلام شکست می خورد و به تعبیر حضرت امام اسلام چنان سیلی می خورد که تا 1000 سال سر بلند نمی کند. نقش آفرینی مردم هم در جاهای مختلف است از جماه در راهپیمایی و خود انتخابات. نکات این ارائه: این ورود خاص و برای ماطب خاص مذهبی است. بنابراین همین را اگر بخواهیم برای مخاطب عام تر بگوییم باید مقدمات بیشتری برای آن فراهم کنیم. یعنی توضیحت بیشتری باید داده شود.
بسم الله الرحمن الرحیم قرارگاه تواصی حوزه علمیه استان خوزستان کمیته محتوا(پژوهش‌سرای حوزه علمیه خوزستان) نوع ورود: بیان خاطره از جبهه و فضای دفاع مقدس عنوان اصلی: ایمان و اخلاص رمز عبور از سختی ها هدف: عبور از شرایط بسیار سخت و مشکل نیازمند زدودن شبهات فکری و وابستگی های دنیایی است. راه آن نیز ایمان دینی و اخلاص عملی است. بنابراین شرط موفقیت در خط مقدم مبارزات را در همین تقویت ایمان می داند. رای در این انتخابات هم عمل در خط مقدم در شرایط بسیار سخت است. ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین تیرداد مخاطب: عموم متدینین زمان ومکان ارائه: 26 بهمن 1402 – مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان تاریخ پیاده سازی: 26 بهمن 1402 مقرّر: محمد میرعلائی راد ************************************* در مواجهه با مخاطب عام وقتی وارد دستاوردها می شویم بحث ها حیثیت اقتصادی پیدا می کند و در ادامه هم سوالات همین طور می شود. اما روش دیگری که دیده می شود و حضرت آقا هم استفاده می کند، ورود ایمانی است. معمولا دغدغه مبلغین این است که چون امکان دارد به خاطر مشکلات معیشتی حضور کم شود، برش ها اقتصادی می شود و کل بحث به این سمت می رود. اما مقام معظم رهبری این ها را بهانه هایی برای رشد ایمان مردم می بیند و ورود به بحثش ایمانی است. این روش ورود که با تحریک غیرت دینی وارد شویم بسیاری از مشکلات را حل می کند. البته سوالات معیشیتی در ادامه می آید ولی خیلی کمتر. باید به این نکته توجه داشته باشیم آنچه انقلاب را به وجود آورد ایمان مردم بوده و آنچه هم اکنون و در ادامه کارساز است همین ایمان مردم است. ورود با جبهه و جنگ و خاطره ای: در جنگ لایه های مختلفی داشتیم! یک عده خط مقدم و همین طور تا پشت جبهه و درون شهر. اما از همه خالص‌تر کسانی بودند که در خط مقدم حضور داشتند زیرا آنها از خیلی از شبهات فکری و یا مسائل هوا و هوس عبور کرده بودند. اما در لایه های عقب تر کسانی بوده اند که شبهات یا دنیا گرایی ها مانع از حضور آنها در آن جلو می شد. شهید صدر زاده می گفت کسی که در خط مقدم می خواهد بلند شود و آرپیجی بزند باید از همه چیز ها عبور کرده باشد و دست از آنها کشیده باشد. حضور در سختی ها و در بحران ها و پیروزی در آن، یک مقدماتی دارد تا فرد بتواند در آن صحنه تمام قد حضور یابد. امام علی ع فرمود: دائما شما غربال می شوید تا اینکه ته کار کسانی بمانند که خالص شده باشند تا بتوانندآن آرپی جی را بزنند. مسئله ظهور هم این طور است؛ ما- مردم ایران- امتی هستیم که این ادعا را کرده ایم که یاور امام زمان هستیم. این لازمه اش عبور از این غربال ها و این مشکلات فکری مثل کمونیسم، لیبرالیسم و... و همچنین شهوات و دنیا گرایی هاست. حال هر چه امتحانات سخت تر باشد و ما موفق به عبور از آنها شویم این ما را به امام نزدیک می کند. الان هم داستان انتخابات پیش رو این طور است. کسی که می آید و در انتها در این شرایط رای خود را در سبد نظام می اندازد این رای او یک رای خالصی است؛ زیرا رای در دل سختی است و رای درون مشکلات است. این با رای در دوران فراخی و آسایش متفاوت است. این رای شاید مثل آن آرپی جی زدن نباشد اما قطعا بسیار بالاتر از شرایط عادی است. مثلا ما در روایات داریم که در دوران اسلام، شهدای بدر اصلا قابل مقایسه با بقیه شهدا نیستند؛ زیرا در دوران بجران، شبهات و عدم تثبیت اسلام وحکومت اسلامی که هنوز خیلی ها دچار شک .وشبهه و تردید نسبت به بقای اسلام بودند آمدند و در خط مقدم جنگیدند .و شهید شدند. خوش بحال کسانی که در شرایط سختی در کنار دین و امام زمان هستند. خوبی این ورود این است که این خاص این شرایط است که شرایط الان واقعا سخت است. نکات ارائه: سختی دو معنا دارد سختی دوران شعب ابی طالب و یا سختی نزدیک قله بودن. در بیان باید روش شود که سختی کنون از نوع سختی های نزیدکی به قله است؛ در این صورت فرد امیدوار می گردد که با تحمل این سختی ها به موفقیت می رسیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔 واقعا چرا اپوزیسیون نمی‌خواهد در را باز کنیم⁉️ 🚪«در» چیه؟ ماجرا چیه؟ کلیپ رو ببین تا متوجه بشی به سر بزنید 👇 🗳 @sandoogh_che ⬆️بازگشت به فهرست کلیپ های انگیزشی