#برشی_از_کتاب
#گفتارهای_حسینی
🔰تا گریستن نباشد، نِگریستن نخواهد بود
▪️در جایی خواندم که متأسفانه نوشته بود «به جای گریستن، خوبنِگریستن»!
حرف ما این است که میگوییم در قضیه امام حسین علیه السلام، بدون گریستن و بکاء، نِگریستن امکان ندارد.
🔻اگر انسان بخواهد وارد این وادی شود و خود را به هدف قیام امام حسین علیه السلام نزدیک کند، بدون بکاء نمیشود.
اگر امکان داشت، ائمۀ ما علیهم السلام که عقل کلّ بودند، چرا شیعیان را این همه به گریهکردن تشویق کردند؟
🔸روایات باب بُکاء را ببینید. روایات خیلی عجیبی است. ما عزادارها هنوز از حقیقت بُکاء بر امام حسین علیه السلام خبر نداریم.
به این روایات دقت کنید و بعد این سؤال را برای خود مطرح کنید که آیا میشود بدون بکاء، به این حقیقت رسید یا نه؟
ما معتقدیم امکان ندارد. نمیشود گفت: بنشین و فقط فکر کن كه امام حسین علیه السلام چه کسی بوده و هدفش چه بوده؟ آنگاه شما هم میتوانی به آن هدف برسی. چنین امری امکان ندارد!
🔺هرچه بُکاء بیشتر باشد، راه آشنا شدن و رسیدن به حقیقت این واقعه و حادثه، بازتر میشود.
در کامل الزیارات به این مضمون آمده «أحبّ العیون إلی الله عین بکت علیه»، محبوبترین چشمها نزد خدا چشمی است که برای امام حسین علیه السلام گریه کند. چقدر معنا در این جمله خوابیده است؟ کسی که برای امام حسین علیه السلام گریه کند محبوب خدا میشود.
📚منبع: کتاب "گفتارهای حسینی"، سلسله سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی
https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28
#برشی_از_کتاب
#انقلاب_حسینی
🔰دلرُباترین امام و عارفترین یاران
▪️یکی از فضائل امام حسین علیه السلام که در زیارتنامههای آن حضرت، از رهگذر تبیین ویژگیهای اصحاب بزرگوار و ربانی ایشان فهمیده میشود، این است که حضرت سید الشهدا علیه السلام، دلرُباترین امام و حجت خدا است؛ چه آن حضرت با غرقشدن در جاذبه بالای ربوبی، از چنان جذبهی الهی برخوردار بودند که خواص از مؤمنان عارف و ربانیونِ تابع را به نور الهی جذب کرد و مختص پروردگار نمود، به گونهای که دیگر به غیر خدا مشغول نشدند. چه تمام هدف و مأموریت امام حسین علیه السلام به عنوان کلمه تامه الهی، قرار دادن انسان در مسیر کمال و وصول او به عالیترین درجه از درجات پر مهر و محبت الهی است.
🔹بر این اساس، امام صادق علیه السلام در روایتی خطاب به یوسف کناسی، پس از بیان کیفیت ورود به حرم حسینی و تبیین زیارتنامهی کوتاهی، در اواسط زیارت، در خلال اوصاف یاران امام حسین علیه السلام و به ظرافت، به جاذبه اعلای کلمه تامه خدا چنین اشاره میفرماید:
«السَّلَامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الرَّبَّانِيُّونَ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ وَ أَنْصَارٌ أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَنْصَارُ اللهِ جَلَّ اسْمُهُ وَ سَادَةُ الشُّهَدَاءِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ صَبَرْتُمْ وَ احْتَسَبْتُمْ وَ لَمْ تَهِنُوا وَ لَمْ تَضْعُفُوا وَ لَمْ تَسْتَكِينُوا حَتَّى لَقِيتُمُ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ عَلَى سَبِيلِ الْحَقِّ وَ نُصْرَةِ كَلِمَةِ اللهِ تَعَالَى التَّامَّةِ»
▫️بله، اصحاب حضرت سید الشهدا علیه السلام، ربّیونی بودند که برای یاری کلمه تامه الهی، عاقلانه به جهاد در راه خدا شتافتند و عاشقانه به دفاع از دین خدا پرداختند و در این امتحان الهی، هیچ ضعف و سستی و ذلت و حقارتی از خود نشان ندادند؛ چرا که ایشان، جذب جلوههای ملکوتی و جاذبههای لاهوتی امام علیه السلام شده بودند. جاذبهای الهی که آنها را برای یاری دین خدا مشتاق نمود و با شیفتگی غیر قابل وصف و تمامعیاری، دلدادهی فضیلتهای کلمهی تامهی خدا نمود.
📚منبع: کتاب "انقلاب حسینی"، درسگفتارهایی از آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی
https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28
#النهضة_الحسینیة
#الجهاد_الذبّي
🔰هل كانت النهضة الحسينيّة مبتنية على أساس الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر بالمعنى الفقهي الجزئي، أم كانت العلّة الحقيقيّة مبتنية على أساس الذبّ عن بيضة الإسلام؟
🔻فالأدلة تبيّن بأنّ العلة الحقيقيّة في الواقع كانت هي الذبّ عن بيضة الإسلام، وأنّ ما ورد في كلام الإمام الحسين عليهالسلام في قوله: إنّي أُريد أن آمر بالمعروف وأنهى عن المنكر؛ ليس المقصود منه المعروف والمنكر الجزئي والفقهي المشهور، بل المراد منه نفس الدين؛ فإنّه لا معروف أهمّ منه، ولا منكر أعظم من هدمه.
▪️والدليل على هذا القول؛ هو أنّ الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر مشروط بالعلم بالتأثير؛ بمعنى أنّه واجب عندما يعلم الآمر والناهي بالتأثير، وقد ورد في بعض الروايات أنّ النهي عن المنكر قبال الحاكم الجائر لا يجوز إذا علم الناهي بعدم التأثير، ودون ذلك لا يُؤجر عليه فاعله، ولا يُرزق الصبر عليه، وورد أيضاً بأنّه إنّما هو على القوي المطاع.
🔹فعلى ضوء هذه الرواية، تكون هذه الفريضة واجبة على المؤمن إذا كان المقابل متّعظا، وأمّا صاحب القدرة والسوط الذي نعلم عدم قبوله وعدم التأثير عليه، فلا يجب...
🔺فیظهر أنّ هذه الثورة المقدّسة لم تكن على أساس هذه الفريضة بمعناها الجزئي، بل التحقيق يكشف بأنّ العلّة الحقيقيّة فيها كانت عبارة عن الذبّ عن بيضة الإسلام. ولكن الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر من مقدمات هذا الأمر أو من الدواعي.
▪️هذا، ويمكن أن يقال بأنّ عنوان الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر يكون من العناوين التحتانيّة في هذه النهضة بمعنى أنّ العنوان الفوقاني الذي به يدور مدار الحركة ـ وهو غاية الغايات ـ عبارة عن الذب عن بيضة الإسلام، وهو الذي قد صرّح به الإمام الحسين علیه السلام بأنّه على الإسلام السلام؛ إذ قد بليت الأُمّة براع مثل يزيد.
📚المصدر: کتاب «النهضة الحسینیة والذبّ عن بیضة الإسلام» من مؤلّفات سماحة آیة اللّه الحاج محمدجواد الفاضل اللنکراني دام ظله
🌐https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28
▪️مصیبت عصر عاشورا
🖊پس از آن که امام حسین علیه السلام، و یاران و خاندانش علیهم السلام، به شهادت رسیدند، جنایتکاران، دست از جنايات خويش برنداشتند و مرتکب آزار و اذیت و حمله به خیمههای زنان و کودکان شدند و مظلومیت امام علیه السلام را صد چندان کردند.
▫️آنان خیمهها و هر چه در آنها بود از چهارپايان، لباسها، صندوقها، اسلحهها و خوراكىها را به تاراج بردند، حتى زيورهای زنان را نیز از آنان ستاندند. سپس خيمهها را به آتش كشيدند که موجب شد كودكان و زنان از خيمهها بيرون آمده و به بيابان هاى اطراف بگريزند.
🔻سید بن طاووس علیه الرحمة در این باره مینویسد:
«أخرَجُوا النِّساءَ مِنَ الخَيمَةِ وأشعَلوا فيهَا النّارَ، فَخَرَجنَ حَواسِرَ مُسَلَّباتٍ حافِياتٍ باكِياتٍ، يَمشينَ سَبايا في أسرِ الذِّلَّةِ»
▪️سپس ده سواره نظام از این قوم ستمکار، تنها به این جنایتها بسنده نکردند و بر بدنهای مطهر شهدا اسب تاختند و پيكرهاى پر از جراحت و بى سر شهيدان را لگد کوب کرده و در هم شكستند و با جسارت تمام نزد ابن زیاد از ستم و جور خود چنین یاد کردند:
«نَحنُ رَضَضنَا الصَّدرَ بَعدَ الظَّهرِ
بِكُلِّ يَعبوبٍ شَديدِ الأَسرِ»
📚 منبع: کتاب "انقلاب حسینی"، درسگفتارهایی از آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی
🌐https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28
🔰 مجموعه ارزشمند «استصحاب»، اثر آیت الله فاضل لنکرانی از چاپ خارج شد
🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom
🔰 مجموعه ارزشمند «استصحاب»، اثر آیت الله فاضل لنکرانی از چاپ خارج شد
✅ علم اصول فقه در میان علوم اسلامی، از منزلتی ویژه برخوردار است؛ چرا که عمل به اوامر الهی، متوقّف بر آگاهی از آن، و اطلاع از احکام و اوامر خداوند، نیازمند استنباط از قرآن و روایات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است؛ و بر اهل اطلاع و تحقیق، پوشیده نیست که اساس و رکن اصلی استنباط احکام از منابع وحیانی، علم شریف اصول فقه میباشد.
🔽 در میان مباحث مطرح در اصول فقه، اصول عملیه و به ویژه استصحاب از جایگاهی خاص برخوردار است و در طریق استنباط احکام الهی، اهمیت فراوانی دارد.
بحث کافی و وافی با تبیین ابعاد گوناگون این موضوع و در کنار آن، تقویت ملکه اجتهاد در فراگیران این علم، میتواند در تربیت طلاب و اندیشمندانی مجتهد در حوزههای علمیه نقش بسزایی داشته باشد.
🔹از جمله فقهایی که به علم اصول فقه، اهتمام ویژه داشته و همواره بر تعمیق و تدقیق در فراگیری آن تأکید ورزیدهاند و در مباحث گوناگون آن به طور کامل و مستوفی وارد شدهاند، استاد معظم حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دامت برکاته میباشند؛ که آثار و تألیفات و رسالههای مختلف معظم له در علم اصول، بیانگر اهتمام معظم له به این علم شریف است.
🔸از جمله این آثار، مجموعه پنج جلدی «استصحاب» است که به تازگی توسط دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام به زیور طبع آراسته گردیده و در اختیار اساتید و پژوهشگران و سالکان طریق اجتهاد قرار گرفته است.
این اثر ارزشمند، حاصل تقریر درس خارج اصول استاد معظّم طیّ سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ است که توسط فاضل ارجمند حجت الاسلام و المسلمین حسن مهدوی تقریر و تنظیم شده است.
🔻از ویژگیهای درس خارج معظم له، تتّبع فراوان و گسترده در اقوال متقدّمان و متأخّران و بررسی دقیق و موشکافانۀ آنها و نیز پرداختن به تمام ابعاد و جهات بحث است. همچنین روشنفکری و عرفینگری، در عین حفظ قواعد استنباط و نیز رعایت انصاف و باز نگاه داشتن مسیر اندیشه و تفکّر در حین ارائه مباحث، موجب شده است که درس استاد از عمق زیاد و گستره وسیعی برخوردار باشد و کش و قوسهای فراوان و رفت و برگشتهای زیادی در آن وجود داشته باشد و در خلال این اوج و فرودها و رفت و برگشتها، سالک طریق اجتهاد، ممارست بر کسب ملکه اجتهاد می کند و پس از حضور مستمرّ در چنین مجلس درسی، قوه اجتهاد برای او حاصل میگردد.
🟡 اساتید، محققان و پژوهشگران ارجمند میتوانند مجموعه پنج جلدی «استصحاب» را از نمایشگاه دائمی آثار مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در قم، میدان معلّم یا خیابان ارم و همچنین فروشگاه بوستان کتاب تهیه نمایند.
🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom
زندگینامه آیت الله فاضل قفقازی.pdf
387.7K
#برشی_از_کتاب
#سینای_فقاهت
🔰قسمتی از زندگینامه آیت الله حاج شیخ (عبدالله) فاضل قفقازی(لنکرانی)
🔹 بمناسبت ایّام ارتحال آن عالم ربّانی
🖊 آيتالله العظمی بروجردی پس از تکمیل بنای مسجد اعظم، امامت نماز ظهر و عصر آن را به او سپرد. این امر حکایت از آن دارد که آيتالله العظمی قفقازی در آن زمان شخصیتی برجسته و مورد علاقه آيتالله العظمی بروجردی بود. همچنین وی نماز مغرب و عشا را در تکیه حاج سید حسن اقامه میکرد و اقامه هردو جماعت تا پایان حیات ایشان ادامه داشت.
جالب آنکه آيتالله العظمی بروجردی چند روز پیش از ماه مبارک رمضان، حاج احمد خادم را به بیت آيتالله العظمی فاضل میفرستاد و برای اینکه خود، در ظهرهای آن ماه در مسجد اعظم اقامه جماعت کند، از ایشان اجازه میگرفت...
📚منبع: کتاب "سینای فقاهت"، حیات طیّبه مرجع عظیم الشأن حضرت آيت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی
🌐 به کانال دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28
با سلام خدمت طلاب محترم
🔰جهت ثبت نام در دروس خارج فقه و اصول آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در سال تحصیلی جدید علاوه بر ثبت سامانه پیشخوان حوزه در لینک زیر ثبت نام کنید :
https://fazellankarani.com/persian/lessons/register
✔️دروس معظم له از ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد.
@doros_fazellankarani
🌐 به کانال دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28