eitaa logo
بنیاد بین المللی غدیر قزوین
2.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
935 ویدیو
136 فایل
💠کانال بنیاد بین المللی غدیر استان قزوین ویژه اطلاع رسانی ⁦✍️⁩ #کلاس_های_نهج_البلاغه ⁦✍️⁩ #مسابقات_با_جوایز_نفیس ⁦✍️⁩ #اخبار_غدیری_و_بازتاب_خبری به دوستداران خدمت به مکتب اهل بیت(ع) ارتباط با ادمین و مسئول تبادل و تبلیغات https://eitaa.com/Hosein7174
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔گروه سجادیه به مناسبت ایام ماه صفر برگزار می کند: 📚 آشنایی با شهدای کربلا در کانال دلدادگان کوی یار غائب🌸مهدی (عج)🌸 به صورت مجازی 🎁جوایز : به پنج نفر اول به قید قرعه 500000 ریال هدیه داده خواهد شد. ⏳زمان آزمون دوشنبه 1403/06/12 همزمان با 28 صفر 📲برای دسترسی به منبع و سوالات مسابقه به آدرس ذیل مراجعه کنید 👇 @deldadegan_yar_ghayeb و هشتگ را سرچ کنید 📑همچنین سوالات مسابقه فردا در هر دو کانال بارگزاری خواهد شد ‌☜کانال همگام با صحیفه تا ظهور @sahifehsajjadieh1 ‌☜کانال دلدادگان کوی یار غائب @deldadegan_yar_ghayeb
گفتم که عمر ماه صفر رو به آخر است ديدم شروع محشر کبراي ديگر است گردون شده سياه و فضا پر زدود و آه تاريک تر ز عرصة تاريک محشر است دلم لبالب از شور است با جگری سوخته گاهی سلام دهد به رسول رحمت و مهربانی ها گاهی سلام دهد به امام غریب حسن مجتبی گاهی رو به سوی حرم رسول الله گاهی به مزار بی چراغ بقیع😭😭 شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله و فرزند دلبندشان امام حسن مجتبی علیه السلام را به پیشگاه مولا صاحب الزمان ارواحنا فداه و همچنین به تمام شیعیان و محبان خاندان نبوت و امامت تسلیت می گوییم🌷 ╭━═━⊰🖤🌿🖤⊱━═━╮ @deldadegan_yar_ghayeb
(۳) اینجا از سفر اربعین خواهم گفت، از عاشقانه ترین لحظه ها در کنار امام معصوم علیه السلام بودن با من همراه باش👇 https://eitaa.com/nevshteha/1214
هوالمحبوب 🔸 🔸 حقیقت وجود امیرالمؤمنین را کسی نشناخت… پیامبر فرمودند: علی‌جان؛ حقیقت ذات خداوند را کسی جز من و تو نشناخت، و حقیقت ذات تو را، جز خداوند و من کسی درک نخواهد کرد… المناقب، ج۳، ص۲۶۷ 🏴https://eitaa.com/qa_alghadir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پنج ویژگی برجسته پیامبراسلام (ص) در قرآن: 👈۱- اسوه حسنه بودن: پیامبر اکرم (ص) برای همه انسان‌ها، در همه زمان‌ها و در همه زمینه‌ها الگو و سرمشق است و همه باید در رفتار و گفتار از آن حضرت پیروی کنند تا به سعادت و خوشبختی نائل آیند. قرآن می‌فرماید: "لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ" برای شما در زندگی رسول خدا الگو و اسوه نیکویی است. (احزاب آیه ۲۱) 👈۲- داشتن اخلاق عظیم: اخلاق مهمترین عامل جذب افراد و تقویت پیوند اجتماعی است، با اخلاق می‌توان در قلب افراد نفوذ کرد و بر دل‌ها حکومت کرد و در پیشبرد اهداف، همه را همراه خود نمود. تعبیر قرآن راجع به اخلاق پیامبر اکرم (ص) " دارای خلق عظیم" است می‌فرماید: وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ (قلم /۴) با همین اخلاق عظیم توانست افراد سخت دل و خشن را به سوی خود جذب نماید و همه را مطیع خدا قرار بدهد 👈۳- پیامبرمعدن رحمت: کسی که رسول خدا است و برای جهانیان فرستاده شده، قطعاً باید شخصیت وجودی اش بر اساس فطرت انسان‌ها و رسالتش خواسته تمام بشریت باشد. وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ، ما تو را نفرستادیم مگر اینکه رحمت برای جهانیان باشید ۰ (انبیا /۱۰۷) 👈۴- عطوفت و قاطعیت: اداره سیاست و اجتماع ایجاب می‌کند قاطعیت در کنار عطوفت و مهربانی باشد تا هم مؤمنان امیدوار و دلگرم گردند و هم دشمنان و مخالفان بترسند و دست از توطئه و کارشکنی بردارند به همین جهت قرآن در معرفی پیامبر (ص) می‌فرماید: مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ، محمد رسول خدا و کسانی با او هستند بر کفار سخت گیر و در میان خودشان دلسوز و مهربان هستند(الفتح2۹) پیامبر اکرم (ص) کانون عطوفت و مهربانی برای مؤمنان و مظهر صلابت و قاطعیت در برابر دشمنان بود. 👈۵- مردمی بودن و مردم داری : رهبران الهی همواره در میان مردم بودند و در همه حال با آنان زندگی می‌کردند و برای خودشان هیچ امتیازی قائل نبودند و درغم وشادی مردم شریک بودند، همین خصلت سبب شد تا بتوانند مردم را در مسیر هدایت، رشد و کمال قرار بدهند. قرآن به این ویژگی پیامبر (ص) با تعبیر بسیار دقیق و عمیق اشاره می‌کند و می‌فرماید: " لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ" (التوبه۱۲۸) قطعاً برای شما پیامبری از جنس خودتان آمد که درد و رنج شما بر او دشوار است و به هدایت شما حریص و علاقمند و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است. 🆔 @alghadir_ir
✡ یهود و شهادت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله 1⃣ مطابق روایات معتبر، رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله، با شهادت از دنیا رفته است. (١) 2⃣ برخی شهادت حضرت را بر اثر سمّی دانسته‌اند که زنی در عملیات در گوشت گوسفند کرده و به ایشان خورانده بود. (٢) 3⃣ اما اشکال بزرگی بر این نظر وارد است؛ با توجه به فاصله چهار ساله‌ی عملیات خیبر تا شهادت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله آیا اثر کردن این زهر چهار سال طول کشیده است؟! 4⃣ بنابراین، نمی‌توان پذیرفت که این سم مربوط به خیبر باشد. شاید در تاریخ دست برده و کلمه «خیبر» را بدان افزوده باشند تا خطی را در کوره‌راه‌های تاریخ گم کنند. 5⃣ شهادت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله در برهه‌ی حساس و مهمی رخ داد. 6⃣ درست در زمانی که آن حضرت را بسیج کرده بود تا به سوی پیش رود و شکست پیشین مسلمین را در این منطقه جبران کند، به یک‌باره و بدون هیچ سابقه‌ای، حال پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله دگرگون شد. 7⃣ اگر در این نبرد پیروز می‌شد، سد مستحکم به سوی فرو می‌ریخت و از سوی دیگر با شکست یهود، نیز در مدینه شکست می‌خورد و یهود آخرین پایگاه امید خویش را هم از دست می‌داد. 8⃣ بنابراین، برای جلوگیری از به دست پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله دست به کار شد. 9⃣ اگر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله تنها یک ماه دیگر زنده می‌ماند و این سپاه به جنبش درمی‌آمد، مرگ قطعی بود، اینجا بود که منافقان مدینه، برای حفظ حیات خویش و یهود، به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله زهر نوشاندند. (٣) 📚 منابع: ١- تفسیر العیاشی، ج١، ص٢٠٠؛ تهذیب الاحکام، ج۶، ص۲. ۲- السیرة النبویة، ج٢، صص ٣٣٧ و ٣٣٨. ٣- ر.ک: تفسیر العیاشی، ج١، ص٢٠٠. https://eitaa.com/az_o_bego
⁉️شهادت یا رحلت حضرت رسول اعظم !؟🏴 ✍️آنچه که مشهور شده رحلت حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) است که معمولا به کیفیت شهادت ایشان توجهی نمیشود که قصد داریم در این گفتار رابطه با نقل قول های شیعه و سنی در کیفیت شهادت و قاتلین آن حضرت اشاره کنیم: 🔹برخی از منابعی که شهادت رسول خدا بوسیله سم را تایید کرده اند و آن را ذکر نموده اند، چنین می باشد: 🔺ابن سعد میگوید در روایتی آمده است: پیامبر ص مسموم درگذشت و شصت و سه ساله بود. این قول ابن عبده است. 📚(المجدد فی الانساب. محمد بن محمد علوی ص۶ ) 🔺علامه حلی شهادت رسول خدا را به وسیله سم ذکر میکند. 📚(منتهی المطلب حلی ج۲ ص۸۸۷ ) 🔺در کتاب جامع الرواه آمده است: پیامبر ص در مدینه مسموم درگذشت 📚(جامع الرواه محمد علی اردبیلی ج۲ص۴۶۳ ) 🔺شیخ طوسی میگوید: رسول خدا دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری مسموم درگذشت. 📚(تهذیب الاحکام ج۶ص۱ و بحار الانوار ج۲۲ص۵۱۴ ) 🔺بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: اگر ۹بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است برایم محبوبتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است به جهت اینکه خداوند او را پیامبر شهید قرار داده است. 📚 (السیره النبویه ابن کثیر دمشقی ج۴ص۴۴۹ ) 🔺حاکم نیشابور کشته شدن رسول خدا را تایید کرده است. آنجا که میگوید: شعبی گفته است: بخدا قسم رسول خدا با سم کشته شدعلی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد. 📚(المستدرک. ج۳ص۶۰ ) 🔺ابن مسعود کشته شدن پیامبر در سنه ۱۱ هجری تایید و تاکید کرده است. 📚 (السیره نبویه ابن کثیر ج۴ص۴۴۹ و البدایه و النهایه ج۶ص۳۱۷و۳۲۲ ) 🔺رسول خدا ص فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه شهید میشود. 📚 (بصائر الدرجات ص۱۴۸و بحارالانوار ج۱۷ص۴۰۵و ج۴۰ص۱۳۹ ) 🔺و همچنین فرمودند: هیچ کس از ما (اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود. 📚(کفایه الاثر-خراز قمی ص ۱۶۲ و وسائل الشیعه ج۱۴ص۲ و بحارالانوار ج۴۵ص۱ و من لایحضره الفقیه ج۴ص۱۷ ) https://eitaa.com/az_o_bego
19151-fa-tahrif-shenasi-ashora.pdf
1.3M
سلام و نور برخی فرصت ها استثنایی ، یک تیر و چند نشان است 👇 مثل همین یک عالی می خوانید کلی نکته یاد می گیرید💪 هم در مسابقه شرکت می کنید شاید این بار شما بودید😊 هم با دعوت💌 دوستانتون می توانید مبلغ باشید 🗓راستی فقط ۲ روز دیگر برای شرکت در مسابقه فرصت هست پس نیت کن، به عشق اباعبدالله الحسین علیه السلام هم کتاب بخوانی و هم به دوستات معرفی کنی. بدو🏃 تا از این فرصت عالی جا نمونی 📥 فایل pdf کتاب ✅ مسابقه سراسری ، برای عموم آزاد می باشد 🔴| لینک در مسابقه: 🌐https://panel.porsall.com/Azmoon/85af6a43 ‌☜|جهت اطلاع از اخبار مسابقه و اسامی برندگان لینک ذیل را دنبال کنید 👇 https://eitaa.com/qa_alghadir در ثواب سهیم باشیم
📌رحلت یا شهادت حضرت رسول الله (ص)⁉️ 💢هرچند در جامعه امروزی به اینکه پیامبر اکرم (ص) رحلت کرده اند، اما با توجه منابع روایی و قرائن تاریخی، نشان می‌دهد که پیامبر اکرم (ص) ارجحیت دارد و از جلوه های مظلومیت آقا رسول الله (ص) است که در ادبیات گفتاری به جای عنوان 《شهادت》واژه《رحلت به کار برده می شود که در حق پیامبر(ص) است. 📜براساس روایات متعدد: هیچ یک از با فوت طبیعی از دنیا نرفته‌‌اند، بلکه به رسیده‌‌اند، چنانکه رسول خدا(ص) فرمودند: «ما من نبیٍّ أو وصیٍّ إلا شهیدٌ»، «هیچ نبی و یا وصی نیست مگر اینکه شهید می‌‌شود».(بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۱۷، ص ۴۰۵ و ج ۴۰، ص ۱۳۹٫) 🔺در نگاه شیعه: علمای بزرگ همچون شیخ مفید در المقنعه، ص، ۴۵۶؛شیخ طوسی در تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۱٫)، علامه مجلسی در بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۵۱۴؛ علامه حلی در منتهی المطلب، ج ۲، ص ۸۸۷٫) و محمد علی اردبیلی در جامع الروات، ج ۲ ص، 463) بر این باورند که پیامبر(ص) در مدینه با سم به رسید. 🔻در نگاه اهل سنت: بزرگان عامه نیز بر این باورند که پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) به رسیده‌‌اند.(السیره النبویه، ابن کثیر الدمشقی، ج ۴، ص ۴۴۹؛ مسند أحمد بن حنبل ج ۱، ص ۴۰۸؛ المعجم الکبیر، طبرانی، ج ۱۰، ص ۱۰۹؛ مصنف، صنعانی، ج ۵؛ ص ۲۶۸٫؛ صحیح بخاری،ج۵،ص۱۳۷). اما اکثر عامه بر این باروند که شهادت پیامبر(ص) به واسطه سمی بود که در به ایشان داده است ⭕️دلایل مردود بودن نظر عامه: ⏪دلیل اول: نظر شیعه طبق نظر اهل بیت (ع) خلاف این مطلب را بیان می کند، و اهل بیت (ع) بر آن چه سبب شهادت پیامبر (ص) است آگاه ترند چرا که ایشان اهل بیت آن حضرت هستند و «اهل البیت أدری بما فی البیت»، و دیگر این که ایشان به تصریح قرآن از هر عیب و ناپاکی دور هستند و کلامی که ایشان بفرمایند بر قول دیگران مقدم است. ⏪دلیل دوم: جریان سم دادن زن یهودیه به پیامبر (ص) مربوط به اوایل سال هفتم هجری است، و شهادت ایشان در سال یازدهم هجری اتفاق افتاده است. پس این مطلب بسیار بعید است که شهادت ایشان به سبب سمی باشد که چهار سال قبل خورده اند ⏪دلیل سوم: بعضی روایات که از مصادر مهم عامه نقل شده است به اثبات می رساند که پیامبر اکرم (ص) اصلاً از این غذای مسموم که زن یهودیه آورده تناول نکرده اند و خداوند ایشان را از این موضوع آگاه فرمود و ایشان هم اصحاب را از خوردن آن نهی فرمودند، و این یکی از معجزات حضرت و دلیلی از دلایل نبوت ایشان است. اگر پیامبر حتی لقمه را در دهان می گذاشت بعد احساس می کرد غذا مسموم است دیگر از معجزه و ثبوت قطعی نبوت حضرت نبود چه همان لحظه به شهادت می رسیدند یا چهار سال بعد درحقیقت با بیان این روایات جعلی به دنبال زیر سول بردن نبوت پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) می باشند، که اگر ایشان پیامبر بود، باید خداوند او را از این مطلب آگاه می نمود. ⏪دلیل چهارم:بعضی روایات عامه تأکید دارند بر این که پیامبر اکرم (ص) متعرض زینب بنت الحارثه نشده و او را مجازات نکرده اند. ❌ضمن اینکه کسی روایات کرده شهادت پیامبر به واسطه غذای مسموم در خیبر بوده است که روایت او به دلایل مختلف قابل قبول نیست از جمله اینکه روایاتی که عایشه در مورد پیامبر اکرم (ص) نقل کرده تناقضات فراوانی دارند، مثلاً:👇 عایشه در روایتی می گوید: «سبب شهادت پیامبر (ص) سمی بوده که در خیبر خورده است»، ولی خود او در می گوید: «مات رسول الله (ص) من ذات الجنب»، «پیامبر (ص) از ذات الجنب فوت کرد». در حالی که خود عایشه روایتی را از رسول خدا (ص) نقل کرده که این بیماری از است: «وقتی گفتند: ترسیدیم رسول خدا (ص) بیماری ذات الجنب داشته باشند. رسول خدا فرمود: این بیماری از شیطان است و خدا شیطان را بر من کند.» 🛑تناقضات روایات عامه: روایاتی که از عامه در مورد مسموم شدن پیامبر (ص) در خیبر و شهادت ایشان به سبب همین سم رسیده است تناقضات فراوانی با یکدیگر دارند: 👈1، برخی می گویند پیامبر(ص): «دست نگه دارید این غذا مسموم است.»و دسته ای دیگر می گویند: «گوسفند بریان به سخن در آمد و گفت: «من مسموم هستم». 👈2، بعضی روایات می گویند: بعد از آن که پیامبر لقمه ای در دهان گذاشت، گوسفند بریان به سخن در آمد و گفت: «من مسموم هستم». و در بعضی روایات آمده است: «پیامبر قبل از این که از آن غذا تناول کنند، فرمودند: این غذا مسموم است.» و همچنین نمونه های دیگر مانند اینها، که با وجود تناقضاتی که در روایات عامه وجود دارد نمی توان این روایات را پذیرفت... ╭━═━⊰🖤🌿🖤⊱━═━╮ @deldadegan_yar_ghayeb
📌رحلت یا شهادت حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله⁉️ 💢نظر درباره مسموم شدن پیامبر (ص) در خیبر چنانچه در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع) آمده، اینکه بیان شده پیامبر(ص) از آن غذا تناول نکردند ⭕️چنانچه در پست قبل گفته شد همه علمای بزرگ شیعه بر این باورند که پیامبر اکرم (ص) به سبب به شهادت رسیده اند. هر چند بعضی از ایشان به خاطر رعایت تقیه وخفقان موجود در زمان حکومت های ظالم به این مطلب تصریح نکرده اند ولی هیچ یک از ایشان مطلبی را که دال بر این باشد که رسول خدا (ص) با از دنیا رفته اند را نقل نکرده اند. علاوه بر علمای شیعه بر این مطلب که پیامبر (ص) به شهادت رسیده اند، روایاتی نیز در این باره رسیده است که این روایات را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: 👈1، روایاتی که عموماً در مورد شهادت همه معصومین (ع) وارد شده است. 👈2، روایاتی که در مورد شهادت پیامبر اکرم (ص) وارد شده است. 📜روایاتی که در مورد شهادت همه معصومین (ع) رسیده است،چون: 👇 🔺1- در روایت دیگری فرمود: «ما منا إلا مسمومٌ أو مقتول» «هیچ یک از ما نیست مگر این که یا مسموم یا کشته می شود». 🔻2- امام مجتبی (ع): «والله ما منّا إلا مقتول شهید»(35) «به خدا سوگند هیچ یک از ما نیست مگر این که مقتول و شهید است». همین روایت از امام صادق و امام رضا علیهما السلام هم نقل شده است. از این روایات می توان فهمید تمام اهل بیت(ع) به شهادت رسیده اند 📄روایاتی که در خصوص شهادت پیامبر (ص) به ما رسیده اند:👇 🔸امام صادق از پدرانشان (ع) روایت کرده که فرمودند: امام حسن (ع) به اهل بیتشان فرمودند: «من با سمّ کشته می شوم همان طور که رسول خدا (ص) با سمّ به شهادت رسید. 🔹هم چنین عیاشی از حسین بن منذر روایت کرده که گفت: «از امام صادق (ع) در مورد قول خداوند ﴿أفإن مات أو قتل إنقلبتم علی أعقابکم﴾ پرسیدم: آیا قتل بوده یا موت؟ فرمود: اصحابش کردند آن چه کردند(یعنی: ایشان را به شهادت رساندند). پس براساس آنچه گفته شد عامل شهادت آقا رسول الله(ص) سم بوده ولی نه سم خیبری ⭕️کدام سم؟ ، قاتل یا قاتلان؟ 🔸عیاشی از عبد الصمد بن بشیر از امام صادق (ع) روایت کرده که فرمود: «تدرون مات النبی (ص) أو قتل؟ إنّ الله یقول: ﴿أفإن مات أو قتل إنقلبتم علی أعقابکم﴾ فسمَّ [قبل الموت!] إنّهما سقتاه! فقلنا إنّهما وأبویهما شرُّ من خلق الله».«می دانید که پیامبر (ص) فوت کرد یا کشته شد؟ خداوند می فرماید: «آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود عقب گرد می کنید؟» پس پیامبر (ص) قبل از موت مسموم شد! آن دو به ایشان سم خوراندند! ما گفتیم: آن دو و پدرانشان بدترین کسانی هستند که خدا خلق کرده است». 🔹در اهل سنت روایات متعددی است چند نفر از اهالی خانه به حضرت به زور و اجبار و یا در حال بیهوهشی در حالی که ایشان منع کرده بودند به ایشان دارو خوراندن (سنن البخاری ج۷ص۱۷ و ج۸ص۴۰ و سنن مسلم ج۷ ص ۲۴و۱۹۴- تاریخ طبری ج۲ص۴۳۸ و...) ⭕️در الطب النبوی ابن جوزی سنی،ج۱ص۶۶ می گوید: به او دوا خوراندند در حالی که بیهوش بود و چون به هوش آمد فرمود:چه کسی با من چنین کرد. این کار زن هایی است که از آنجا آمده اند و با دست به سوی حبشه اشاره کرد. چرا حبشه⁉️ 💢درحقیقت این یک از سوی رسول خدا (ص) است که ایشان را به روشی که زنان حبشیه به شوهرانشان سم میخوراندند مسموم کرده اند. 🔺کسانی که به پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) سم خورانده بودند برای اینکه اسم آنها به عنوان حضرت رسول در جامعه پخش نشود به دست و پا افتادند و را غبار آلود کردند و گفتند: درست است که رسول خدا(ص) مسموم شده اما این اثر سم خیبر در سال هفتم هجری بوده است که اینک او را از پای درآورده است! البته هیچ عاقلی چنین بهانه واهی را نمی پذیرد.. 🔻قبلا اشاره کردیم رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) از مسمومیت طعام خیبر توسط جبرئیل(علیه السلام) آگاه شد و از آن نخورد. 💯 پس قطعا حضرت به خاطر آخرین سم بوده که با زور و اجبار به حضرت خورانده شد و حضرت به خاطر ضعف نتوانستند مقاومت کنند و به رسیدند. آن هم در حساس ترین دوره که از سوی پیامبر(ص) سپاه اسامه را آماده حرکت به سوی موته می کردند تا شکست قبلی در این منطقه را جبران کند، یهودیان با کمک منافقین ماهرانه به تفرقه افکنی پرداختند ، طی توطئه ای، طرح قتل حضرت را ریختند چون اگر پیامبر (ص) یکماه بیشتر زنده بودند یا اینکه این سپاه به حرکت در آمده بود، به سیاه گورهای تاریخ می پیوست و پایگاه امید خویش را از دست می‌دادند، اما متاسفانه با کارشکنی بعضی به ظاهر اصحاب، این حرکت اسلامی شکست خورد و یکی از بزرگترین آمال پیامبر(ص) عملی نشد. ╭━═━⊰🖤🌿🖤⊱━═━╮ @deldadegan_yar_ghayeb
"بسم‌الله الرّحمن الرّحيم " ✨بیا باهم نهج‌البلاغه بخوانیم✨ 🌺 ادامه خطبه ۳ (شقشقیه) : فَصَبَرْتُ وَ فِي اَلْعَيْنِ قَذًى وَ فِي اَلْحَلْقِ شَجًا أَرَى تُرَاثِي نَهْباً حَتَّى مَضَى اَلْأَوَّلُ لِسَبِيلِهِ فَأَدْلَى بِهَا إِلَى فُلاَنٍ بَعْدَهُ پس صبر كردم در حالى كه گويا خار در چشم و استخوان در گلوى من مانده بود. و با ديدگان خود مى‌نگريستم كه ميراث مرا به غارت مى‌برند! تا اينكه خليفه اوّل، به راه خود رفت و خلافت را به پسر خطّاب سپرد. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌸شرح: ‮«به همين دليل شكيبايى پيشه كردم (نه شكيبايى آميخته با آرامش خاطر بلكه) در حالى بود كه گويى چشم را خاشاك پر كرده و استخوان، راه گلويم را گرفته بود» (فصبرت و فى العين قذى ، و فى الحلق شجا ). اين تعبير ترسيم گويايى از نهايت ناراحتى امام در آن سالهاى پر درد و رنج مى‌باشد كه نمى‌توانست چشم به روى حوادث ببندد و نه بگشايد و نيز نمى‌توانست فرياد كشد و سوز درون خود را آشكار سازد‮«چرا كه با چشم خود مى‌ديدم ميراثم به غارت مى‌رود!» (ارى تراثى نهبا) امام (ع) در بخش ديگرى از اين خطبه به دوران خليفۀ دوّم اشاره كرده، مى‌فرمايد: «اين وضع همچنان ادامه داشت تا نفر اوّل به راه خود رفت (و سر به تيرۀ تراب نهاد)» (حتّى مضى الاوّل لسبيله) همان راهى كه همه مى‌بايست آن را بپيمايند. سپس مى‌افزايد: «و او بعد از خودش خلافت را به آن شخص (يعنى عمر) پاداش داد!» (فادلى بها الى فلان بعده) . «ادلى» از مادۀ «دلو» گرفته شده است و همان گونه كه با دلو و طناب آب را از چاه مى‌كشند اين واژه در مواردى به كار مى‌رود كه چيزى را به عنوان جايزه يا رشوه يا حق الزحمه به ديگرى بدهند، قرآن مجيد مى‌گويد: «وَ تُدْلُوا بِهٰا إِلَى اَلْحُكّٰامِ‌» . در اين جا «ابن ابى الحديد معتزلى» مى‌گويد:خلافت خليفۀ دوّم در حقيقت پاداشى بود كه خليفۀ اوّل در برابر كارهاى او داد. او بود كه پايه‌هاى خلافت «ابوبكر» را محكم ساخت و بينى مخالفان را بر خاك ماليد، شمشير «زبير» را شكست و «مقداد» را عقب زد و «سعد بن عباده» را در سقيفه، لگدمال نمود و گفت: «سعد» را بكشيد! خدا او را بكشد! و هنگامى كه «حباب بن منذر» در روز «سقيفه» گفت: آگاهى و تجربۀ كافى در امر خلافت نزد من است «عمر» بر بينى او زد و وى را خاموش ساخت. كسانى از هاشميّين را كه به خانۀ «فاطمه» (ع) پناه برده بودند با تهديد خارج كرد و سرانجام مى‌نويسد: «و لولاه لم يثبت لابى بكر امر و لا قامت له قائمة، اگر او نبود هيچ امرى از امور ابو بكر ثبات پيدا نمى‌كرد و هيچ ستونى براى او برپا نمى‌شد». از اين جا روشن مى‌شود كه تعبير به «ادلى» چه نكتۀ ظريفى را در بر دارد. 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂