eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀 بر آوردن نیاز مؤمن بهتر است از ... قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : 🔸قَضَاءُ حَاجَةِ المُؤمِن خَیرٌ مِن عِتقِ ألفِ رَقَبَةٍ وَ خَیرٌ مِن حُملَانِ ألفِ فَرَسٍ فی سَبِیلِ اللهِ. 🔹 حضرت امام صادق علیه‌السلام: بر آوردن نیاز مؤمن بهتر است از آزاد کردن هزار بنده و بهتر است از تجهیز کردن هزار اسب برای جهاد در راه خدا. 📚کافی(ط-الاسلامیه) ج2، ص193 ، ح 3 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 رساله محض الاسلام ✔️استاد محمدتقی شهیدی: 🔹رساله امام رضا علیه‌السلام به مامون که رساله محض الاسلام نامیده شده است. 🔸آقای سیستانی استبعاد کرده‌اند که این رساله از امام رضا علیه‌السلام باشد؛ زیرا امام علیه‌السلام در شرایط تقیه نامه رسمی به خلیفه نمی‌نویسد که در آن بفرماید: «وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ الْأَنْصَابِ وَ الْأَزْلَامِ أَئِمَّةِ الضَّلَالَةِ وَ قَادَةِ الْجَوْرِ كُلِّهِمْ أَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْبَاهِ عَاقِرِي النَّاقَةِ أَشْقِيَاءِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ مِمَّنْ يَتَوَلَّاهُمْ»[عيون أخبار الرضا عليه‌السلام؛ ج۲؛ ص۱۲۶] و نام تمامی ائمه علیهم‌السلام حتی ائمه بعد از امام رضا علیه‌السلام نیز در این رساله نام برده شده؛ با اینکه این کار خلاف تقیه است. 🔹ائمه علیهم‌السلام اسم امامان را مخفی می‌کردند و به این صراحت در نامه های رسمی نسبت به خلفاء موضع گیری نمی‌کردند. 🔻پاسخ: 🔸در عیون اخبار الرضا سه سند برای محض الاسلام نقل شده است. سه سند تا فضل بن شاذان است و این وثوق به صدور می آورد و فضل بن شاذان هم که جلیل القدر است و جعل نمی‎‌کند. او می‎‌گوید: «سَأَلَ الْمَأْمُونُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه‌السلام أَنْ يَكْتُبَ لَهُ مَحْضَ الْإِسْلَامِ عَلَى سَبِيلِ الْإِيجَازِ وَ الِاخْتِصَارِ فَكَتَبَ ع لَهُ أَنَّ مَحْضَ الْإِسْلَامِ...» 🔹مامون تظاهر به شیعه بودن می‎‌کرد، اصحاب مذاهب را دعوت می‎‌کرد و افضلیت امیرالمومنین علیه‌السلام ا بر همه اصحاب پیامبر ص را اثبات می‎‌کرد، فدک را به بنی هاشم برگرداند، «أَصبَحَ وَجهُ الزَمانِ قَد ضَحِكا / بِرَدِّ مَأمونٍ هاشِمٍ فَدَكا». امام رضا علیه‌السلام از این فرصت استفاده کرده تا عده ای از مردم هدایت شوند. 🔸 درست است که در زمان بنی عباس روی خلیفه اول و دوم حساسیت وجود داشت اما خلیفه سوم محل نزاع بوده و معلوم نیست بر روی او حساسیت زیادی وجود داشته است. اگر حساسیت هم وجود داشته باشد قدرت امام رضا علیه‌السلام در آن زمان مانع می‎‌شد که آنها با ایشان برخورد بکنند. 🔹علاوه بر این که نامه به مامون است و اگر هم توسط او پخش شد چاره‌ای می‌اندیشند. بنابراین اینطور نیست که گفته شود که قطعا امام علیه‌السلام این کار را نمی‎‌کردند. 🔸دلیلی هم وجود ندارد که امام علیه‌السلام این مقدار از خلاف تقیه را انجام ندهد همچنان که امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: «شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّت‏» که در آن خطبه که ظاهرا مجلس علنی هم بود اینطور سخن گفتند. 🔹در مورد اسامی ائمه نیز در جایی که اعداء بر ائمه بعدی مسلّط بشوند به شکل علنی ابراز نمی‎‌کردند و ممکن است که امام رضا علیه‌السلام مطمئن بودند که مامون نمی‎‌تواند آسیبی به امام جواد علیه‌السلام برسانند. خارج فقه؛ ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا 🌸برداشتی زیبا از یک حدیث👇 امیرالمؤمنین علی علیه السلام: 🔸العینُ برید القلب چشم نامه رسان قلب است غرر الحکم 🍀اگر انسان مطلب مفید می‌خواند قلب او طلب کرده است و اگر چیزی را می‌بیند که مناسب نیست قلب اوست که خواهش کرده است و قلب آنرا فرستاده تا چشم ببیند. محمد هادی اصفهانی 🖊مواظب قلبهایمان باشیم که چه چیزی طلب می کند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀اهمیت نقل احادیث: 💠امام صادق عليه السلام 🔹 الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ 🔸کسی که احاديث ما را روايت كند و دلهاى شيعيانمان را استوار سازد از هزار عابد بهتر است 📗الکافي ج1 ص33 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸 وهب بن وهب / ابوالبختري وهب بن وهب القرشي با كنيه ابوالبختري از راويان عامه است و با اينكه نام او در اسناد روايات متعددي ديده مي شود اما از سوي صاحب نظران علم رجال تضعيف و رواياتش را غير قابل اعتنا دانسته اند. به نظر مي رسد كه كثرت نقل روايات ابوالبختري توسط ديگران تا حدودي متاثر از جايگاه اجتماعي او بوده چرا كه وي از سوي هارون الرشيد بعنوان قاضي القضاة بغداد منصوب شده بود. اين در حالي است كه قاطبه رجاليون با عباراتي نظير ( انه كان كذابا ) و ( انه يضع الحديث ) و مانند آن از او ياد كرده اند. 📌 نجاشي او را چنين معرفي كرده است: … و كان كذابا و له احاديث مع الرشيد في الكذب… 📌 شيخ طوسي نيز دو بار در استبصار و يك بار در تهذيب به صراحت ابوالبختري را تضعيف كرده و نوشته است: انه متروك العمل بما يختص بروايته. 📌 شيخ صدوق در من لا يحضره الفقيه نيز به ضعف وهب و غير قابل اعتنا بودن رواياتش تصريح نموده است. از اين رو احاديثي كه منحصرا توسط ابوالبختري نقل شده باشد قابل اعتنا نبوده و نمي توان به آنها عمل نمود. لازم به ذكر است كه نام وهب در زمره كساني كه از امام صادق (ع) نقل روايت كرده اند به ثبت رسيده و او از راويان طبقه ٥ مي باشد. 📚 رجوع كنيد به : ١- قاموس الرجال - شوشتري - ج ١٠ ص ٤٥٦ به بعد ذيل شماره ٨١٢٢. ٢- تنقيح المقال - مامقاني - ج ٣ ص ٢٨١ شماره ١٢٧٠٩. ٣- الكامل في ضعفاء الرجال - ابن عدي - ج ٧ ص ٦٣ شماره ١٩٩٠/١. ٤- مجمع الرجال - قهپايي - ج ٦ ص ١٩٧ به بعد. ٥- رجال نجاشي ص ٤٣٩ شماره ١١٥٥. ٦- الاستبصار ج ١ ص ٤٨ و ج ٤ ص ٨٩. ٧- التهذيب ج ١ ص ٣٢. ٨- من لا يحضره الفقيه ج ٤ ص ٣٥. ٩- الكافي ج ٦ ص ٢٨٧ باب ان ابن آدم اجوف لابد له من الطعام ، روايت ٦. 📚کانال نکات رجالی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔻فرازی از سفارش‌های امام عسکری علیه‌السلام به شیعیان: 🔸زیاد به یاد خدا باشید زیاد به یاد مرگ باشید زیاد قرآن بخوانید و زیاد صلوات بفرستید که هر صلوات ده حسنه دارد. به این سفارش‌ها ملزم باشید. 🔹أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِه‏ 📚 تحف العقول، ص ۴۸۷. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔴 منتظران واقعی هم درجه امام علی علیه السلام در قیامت 🌕 عبدالعظیم حسنى از امام جواد از آباء بزرگوارشان از امیر المؤمنین علیه‌السلام چنین روایت میکند: 🔵 براى قائم ما غيبتى است كه مدّتش طولانى است، گويا شيعه را در دوران غيبت او مى‏بينم كه جولان مى‏دهد مانند جولان چهارپايان، چراگاه را مى‏جويند امّا آن را نمى‏يابند، بدانيد هر كه در آن دوران در دينش استوار باشد و قلبش به واسطه طول غيبت امامش سخت نشود او در روز قيامت‏ هم درجه من است. 📚 كمال الدين و تمام النعمه ج‏ ۱ ص ۳۰۳ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🌹جناب عبدالعظيم حسنى نقل می‌کند: ✍خدمت مولایم امام جواد عليه السلام رسیدم.مى‌‏خواستم از ايشان بپرسم كه: آيا قائم همان مهدى عجل الله تعالی فرجه است يا غير اوست؟ 👌قبل از اینکه من چيزى بگويم، امام جواد عليه السلام به من فرمود: ✅ قیام کننده ما، همان مهدی است كه بايد در غيبتش، انتظارش را بكشند و در دوران ظهورش، مطیعش باشند، و او سومين نفر از نسل من است. 🔸قسم به خدايى كه محمّد صلی الله علیه وآله را به نبوّت برانگيخت و ما را به امامت ويژه ساخت،اگر فقط يك روز از دنيا باقى مانده باشد،خداوند، آن روز را آن قدر طولانی مى‌گرداند كه مهدی عجل الله تعالی فرجه ظهور كند و زمين را از عدل و داد لبریز سازد، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است... 📚 کمال الدین باب۳۶، حدیث۱. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸وضعیت در عصر امام حسن عسکری(علیه السلام) ابوبکر خوارزمی(م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(علیه السلام) مینویسد: ◀️آنان هر کسی را شیعه بدانند به قتل می رسانند؛ ◀️هرکس نام پسرش را علی بگذارد، خونش را می ریزند. ◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند. ◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب دشنام گوید. ◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد فاطمه(سلام الله علیها) دریغ می دارند. ◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد. در چنین فضایی امام حسن عسکری(علیه السلام) از طریق سازمان وکالت و با بیان اوصاف شیعه و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه و جان شیعیان را حفظ کرد. 📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀“عسکری” یا “عسگری” !؟ 1⃣ عسگری به معنای عقیم و بی‌دانه است؛ همانطور که انگور عسگری به جهت بی دانه بودنش به این نام مشهور شده است. لذا دشمنان از این شهرت برای اثبات عقیم بودن امام و عدم وجود امام زمان استفاده میکرده و میکنند! 2⃣در حالیکه عسکر محله‌ای بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت.  3⃣ خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیت‌های فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادی(علیه السلام)، آن حضرت را در سال 236 ه.ق از مدینه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن عسکری (علیه السلام) و پدر بزرگوارش امام هادی(علیه السلام) در محله عسکر پادگان نظامی در شهر سامرا زندگی می‌کردند، به « » لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(علیه السلام) است و آنها را عسکریین گفته‌اند.  4⃣ اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی نیز عقیم می‌بود و از نعمت فرزند محروم تلقی میشد. 5⃣از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد. پس آنچه صحیح است، عسکری (با کاف) است، نه عسگری (با گاف).  6⃣ در به وجود آمدن شایعه عقیم بودن حضرت، عوامل مختلفی چون خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیری به‌سزا داشتند.  7⃣شایسته است با بازنشر این مطلب در ترویج کلمه صحیح عسکری به جای عسگری کوشش نماییم. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 🔸امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمودند : «شيعَةُ عَلِيٍّ هُمُ الَّذينَ يُؤثِرونَ إخوانَهُم عَلى أنفُسِهِم و لَو كانَ بِهِم خَصاصَةٌ» 🍀 شيعيان امیرالمؤمنین على عليه‌السلام، کسانی هستند كه برادرانشان را بر خودشان مقدّم مى‌دارند، هرچند خودشان نیازمند باشند. بحارالأنوار، ج65، ص162 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔹يا أَبَا مُحَمَّد يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَيُّهَا الزَّكِيُّ الْعَسْكَرِيُّ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ يَا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إلى اللهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا يَا وَجيهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ 🔸ای ابا محمّد،‌ای حسن بن علی،‌ای پاک‌نهاد عسکری،‌ای فرزند فرستاده خدا،‌ای حجّت خدا بر بندگان،‌ای آقا و مولای ما، به تو روی آوردیم و تو را واسطه قرار دادیم و به سوی خدا به تو توسّل جستیم و تو را پیش روی حاجاتمان نهادیم،‌ای آبرومند نزد خدا، برای ما نزد خدا شفاعت کن. 📗فرازی از دعای توسل حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀اهمیت شب زنده داری قَالَ الامام العسکری علیه السلام: 🔸إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ-، لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ. حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام: 🔹 رسیدن به خداوند سفری است که درک نمی شود مگر با شب زنده داری. 📚 بحار الأنوار، ج٧۵، ص٣٨٠ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 مقصود از ینبغي و لا ینبغي در لسان روایات 🔹 ظهور واژه «ينبغي» در استحباب و «لاينبغي» در كراهت، مورد اختلاف فقهاست. در کتب فقهی و در بیان فقیهان (البته به جز کتب فقه مأثور) لفظ ینبغی در استحباب و لفظ لاینبغی در کراهت استعمال شده است و ظاهراً همین امر باعث شده که معانی غیر الزامی برای این دو لفظ در اذهان بعضی از فقها رسوخ پیدا کند و در برداشت از روایات نیز معنای استحباب را برای ینبغی و معنای کراهت را برای لفظ «لا ینبغی» قائل شوند. 🔸 ولی همانطور که بعضی از محققان بیان کرده‌اند (الحدائق، ج ٢، ص١۴۴) با مراجعه به روایات معلوم می‌شود استعمال لفظ «لا ینبغی» در روایات با استعمال آن در لسان فقها تفاوت دارد. برای روشن شدن حقیقت، می‌بایست دقت بیشتری شود. 🔹 سه نظریه دربارۀ ظهور لفظ «ینبغی» و «لاینبغی» وجود دارد: 1️⃣ برخی (جامع المقاصد، ج‌12، ص369؛ مسالک، ج2، ص253 و ج‌6، ص249) قائل به ظهور این الفاظ در و هستند. 2️⃣ برخی دیگر (فقه الشیعة، خویی، ج6، ص225؛ موسوعة الإمام الخویی، ج١٧، ص٢٠٠) معتقد به ظهور این الفاظ در و هستند. 3️⃣ بعضی نیز (الحدائق، ج‌4، ص360؛ الحاشية علی مدارک الأحکام، 1419ق، ج‌2، ص309؛ مستند الشیعة، ج١١، ص٢٩٩؛ کتاب الحج، شاهرودی، ج٣، ص١۵٢) این لفظ را و دارای معنایی اعم از حرمت و کراهت می‌دانند، که برای تعیین هر یک از معنای کراهت یا حرمت، نیازمند به قرینه هستیم. ✅ با توجه به استعمالات مختلف این واژه‌ها در روایات در احکام الزامی و غیر الزامی، مشخص می‌شود بدون یاری گرفتن از قراین نمی‌توان معنای روایت را فهمید. همچنین مشخص می‌شود اینکه هر یک از فقها از روایات برداشتی دارند، به خاطر قراین خارجی است؛ یعنی چون از بیرون می‌دانند فلان حکم الزامی است، ینبغی یا لاینبغی در روایت را الزامی دانسته‌اند و یا اگر می‌دانند فلان حکم غیر الزامی است، ینبغی یا لاینبغی در روایت را غیر الزامی دانسته‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد نظریه سوم، نظریه صحیح است و در هر روایت، می‌بایست از قراین استفاده کرد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 📌سفارش امام (عليهالسلام) به در «فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ، حَافِظاً لِدِينِهِ، مُخَالِفاً لِهَوَاهُ، مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ، فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوهُ.» در عصر غیبت، بر مردم فرض است تا از فقیهانی که: ⬅️مراقب نفس خود هستند(یعنی با تقوا و اهل ورع هستند،) ⬅️حافظ دین و عقیده هستند، ⬅️مخالف هوای نفس گام برمی دارند، ⬅️مطیع امر مولی هستند، اطلاعت کنند. 📚 التفسير(منسوب به إمام حسن عسكري)، ص300. حضرت‌ علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀مراقب جاعلان و تحریف کنندگان باشیم. امام حسن عسکری(ع) برای برخی از شیعیان نوشت: «از پذیرش مطالب جاعلان حدیث بپرهیزید؛ زیرا آموزه های آنان با دین ما ارتباط ندارد.» 📚شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص804- 803. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا حضرت علیه‌السلام خطاب به ابوهاشم جعفرى فرمودند: 🔅 ای ابوهاشم، همانا قبر من در مايهٔ اَمن و اَمان ساكنان هر دو طرف فرات است. 📔 بحارالانوار، جلد، ۱۰۲، صفحه ۵۹ حضرت‌ علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135