eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
540 دنبال‌کننده
583 عکس
41 ویدیو
18 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀مظلومیت حدیث و کتب حدیثی یکی از آقایان نقل کردند: برای عرض تبریک عید غدیر، محضر استاد سیدمحمدکاظم طباطبایی رسیدم. محضرش مانند همیشه سودمند بود. استاد فرمود: «تا کنون از 7600 نفر فاضل حوزوی پرسیده‌ام: کدام‌یک از شما یک‌دور کتاب کافی (هشت جلد آن) را از آغاز تا پایان خوانده‌اید؟ چرا می‌پرسم؟ چون از مهمترین مستندات علمی یک حوزوی، روایت است و کافی، مهمترین و معتبرترین کتاب روایی ما امامیه است. در پاسخ، تا کنون، تنها هشت نفر گفته‌اند که ما یک دور، همه کافی را خوانده‌ایم.» استاد سید محمد کاظم طباطبایی، صاحب تالیفات زیادی در زمینه حدیث می‌باشند و در دانشگاه دارالحدیث مشغول تدریس و تالیف و پژوهش می باشند از جمله تالیفات ایشان : تاریخ حدیث شیعه منطق فهم حدیث آشنایی با تاریخ و منابع حدیث و... کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی 🔹️ فرموده بود این‌طور حس می‌کنم که در من ایجاد شد. رفتند بررسی کردند دیدند بلی؛ آن ظرف و خمره‌ای که برای آب است یک موش مثلاً در درون آن افتاده و مرده است و در آن مدتی که از آن آب استفاده می‌کردند سبب شده که آن نورانیت و صفای معنوی از بین برود!!؛ با این‌که (به لحاظ شرعی این آب تا آن زمانی که نمی‌دانستند متنجس شده) اصالة ‌الطهاره و استصحاب طهارت داشته و به حسَب ظواهر شرع مشکلی ندارد. حالا بعد از آن‌که فهمیدند باید طبق روایت عمارساباطی هر چیزی که آن آب با آن ملاقات داشته را تطهیر کنند و وضوها و نمازها را هم اعاده کنند. 🔹️ بله! نجاست یک واقعیتی در است که با انسان ارتباط هم دارد و اگر آن را مصرف کردی در شما، در آن روحیات معنوی شما اثرگذار است چون این‌ها یک امور واقعی است و شارع در حکم خود از این امر تکوینی کشف کرده است». 📚 استاد شب زنده‌دار در درس خارج اصول (۱۴۰۱/۱۱/۱۰) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀فقه منصوص، ویژگی فقه شیعه استاد سید احمد : 🔸یکی از خصایص فقه شیعه این است که در یک مرحله‌ای فتاوایشان عین نصوص بوده است، این مرحله از زمان امام عسکری شروع شده و تا حدود سال 400 ادامه پیدا کرده است. روش فقه منصوص این بوده که روایات متعارض را حذف می‌کردند، سند را هم حذف می‌کردند و در میان متون هم‌عرض یک متن را انتخاب می‌کردند. که اسم آن فقه مأثور یا منصوص است. البته در فقه منصوص هم به دو شیوه عمل می‌کردند؛ برخی مثل هدایة شیخ صدوق و مقنع ایشان عین الفاظ روایات را می‌آوردند؛ و برخی مثل نهایة شیخ طوسی و مقنعة شیخ مفید روایات را با اندکی تصرف در عبارت می‌آوردند تا عبارت بهتر شود. 🔸فواید فقه منصوص: اولین کسی که در میان علمای ما متفطن این مطلب شده و فقه منصوص را حجت قرار داده ملا محمد امین استرآبادی است. وی در فواید المدنیه وقتی که در مبحث اجماع ـ از مباحث اختلافی میان اصولیون و اخباریون ـ به اصولی‌ها حمله می‌کند، در مورد اجماع دو مورد را استثنا می‌کند که یکی از آن موارد جایی است که فتوایی در عبارات قدما آمده باشد و روایت آن در دست نباشد، ایشان این مورد را حجت می‌داند. این نظر در میان ما به آقای بروجردی منسوب است ولی قبل از ایشان مرحوم استرآبادی آن را مطرح کرده است. مسلک فقه منصوص تا زمان شیخ طوسی که مبسوط را نگاشت وجود داشت و بعد از آن مندرس شد تا زمان شرایع که فقه منصوص و تفریعی را با هم جمع و جور و تنظیم کرد. بنابراین ارزش فقه منصوص یکی به لحاظ حجیت و صدور است. مطابق یک مبنا اگر مطلبی در روایت نبود و نزد قدما مشهور یا ضعیف بود حجت است. از دیگر فواید فقه منصوص در جهت فهم روایت است؛ مثلاً اگر امری در روایت بود و قدما فتوا به استحباب آن داده‌اند فهم آن‌ها می‌تواند ضعف دلالت را جبران کند و قرینه‌ای بر فهم ما هم بشود مثل مسألة تجافی. فایدة دیگر فقه منصوص این است که اگر متن روایت مشوه بود یا صدور آن گیر داشت با فتوای آن‌ها متن را هم می‌توان تشخیص داد؛ مثلاً یک متن اصلی از محمد بن مسلم دربارة تصویر در کتب محاسن داریم، آیا ما به این مقدار می‌توانیم اعتماد کنیم یا شواهد دیگری هم داریم؟ 📚سایت مدرسه حضرت باقر علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀صفات شیعه 💠عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ اَلصَّادِقُ علیه السلام: كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شِيعَتِنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا. 🔸«امام صادق علیه السلام فرمودند : دروغ می‌گوید کسی که گمان دارد از شیعیان ما است درحالیکه به غیر ما تمسک می‌جوید [ و معارف را از آنان کسب می‌کند ] 📗نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 3 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠چند تفاوت مومن و منافق 🔻امام علی علیه السلام 🔹إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ يُرَى يَقِينُهُ فِي عَمَلِهِ وَ إِنَّ اَلْمُنَافِقَ يُرَى شَكُّهُ فِي عَمَلِهِ 🔸در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك 📗غرر الحكم، ح 3551 🔹شُكْرُ اَلْمُؤْمِنِ يَظْهَرُ فِي عَمَلِهِ، شُكْرُ اَلْمُنَافِقِ لاَ يَتَجَاوَزُ لِسَانَهُ 🔸سپاسگزارى مؤمن در كردارش آشكار مى شود، [امّا ]سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود 📗غررالحكم، ح 5661 و 5662 🔹اَلْمُؤْمِنُ حَيٌّ غَنِيٌّ مُوقِنٌ تَقِيٌّ، اَلْمُنَافِقُ وَقِحٌ غَبِيٌّ مُتَمَلِّقٌ شَقِيٌّ 🔸مؤمن، با حیا، بی نیاز، باوقار و پرهیزگار است و منافق، بی شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت 📗غررالحكم، ح 1852 و 1853 🔹اَلْمُؤْمِنُ إِذَا أَصَابَتْهُ شِدَّةٌ صَبَرَ ، الْمُنافِقُ إِذَا أَصَابَتْهُ شِدَّةٌ ضَغَا 🔸مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب 📗تحف العقول ص۲۱۲ 🔹اَلْمُؤْمِنُ فَهُوَ قَرِيبُ اَلرِّضَى بَعِيدُ اَلسَّخَطِ ، الْمُنافِقُ فَهُوَ قَرِيبُ اَلسَّخَطِ بَعِيدُ اَلرِّضَى 🔸مؤمن زود خشنود و دیر ناراحت مى‌شود و منافق زود ناراحت و دیر خشنود مى‌گردد. 📗تحف العقول ص۲۱۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀صدق و استغفار امام صادق علیه السلام: 🔹داوُوا مَرْضاکُمْ بِالصَّدَقَهِ، وَ ادْفَعُوا أبْوابَ الْبَلایا بِالاْسْتِغْفارِ. 🔸مریضان خود را به واسطه پرداخت صدقه مداوا نمائید، و بلاها را با استغفار دفع کنید. 📚 مستدرک (باب صدقه) جلد۷ صفحه۱۶۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قال الصادق:(مکتب الصادق)
ا ﷽ ا کلاس #حدیث_خوانی در طول هفته در ساعات زیر برگزار می گردد ان شاء الله 👇👇👇 🔹#وسائل_الشیعه جل
ا ﷽ ا ‌💠حضرت امام باقر علیه السلام 🔹إنَّ حَديثَنا يُحيِي القُلُوبَ 🔸سخن ما دل ها را زنده مى كند 📚بحار الأنوار ، ج 2 ، ص 144 دوستان عزیز با وجود تعطیلی سه شنبه جلسه وسائل الشیعة و اصول کافی برگزار می گردد. سپاس از حضور گرم شما عزیزان🙏 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀اعتبار احادیث کتاب نهج الفصاحه 🖊 استاد سید محمدکاظم طباطبایی (حفظه الله): 🔸 مرحوم ابوالقاسم_پاینده در سال های ۱۳۲۴ ه.ش به بعد مجموعه ای از ۳۲۰۰ سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را با نام نهج_الفصاحه با ترجمه فارسی منتشر کرد. این مجموعه به ترتیب حرف اول احادیث مرتب شده و تا کنون نزدیک به ۳۰ بار چاپ شده است. 🔴 ظاهرا مصدر اصلی این کتاب جامع_الصغیر سیوطی است. 📚: طباطبایی، سید محمدکاظم، تاریخ حدیث: ص۴۸. 🔰 پ.ن: برخی در استفاده از کتاب نهج الفصاحه به گونه ای عمل می‌کنند که گویا این کتاب از منابع دسته اول شيعه است. کمی در استفاده از تراث شیعه دقت بیشتری به خرج دهیم؟! 📚علم الحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀اولین کتاب حدیثی در زمان امام صادق علیه السلام؟ 🔸به سبب سفارشات حضرت صادق (عليه السلام) مبني بر تدوين حديث ، اولين کتابی که در آن زمان تألیف شد ، کتاب عبیدالله بن علی حلبی بود که وقتي بر حضرت ‌(عليه السلام) عرضه شد ، فرمود:«أتری لهؤلاء مثل هذا؟». آيت الله (حفظه الله) اين جمله بدین معناست که : عامه کتابی مدوّن مانند کتاب تو ندارند، نه این که هیچ کتابتی نزد آنان نیست . به تعبیر ایشان : الموطّأ مالک که بنابر مشهور نخستین کتاب اهل سنت به شمار می‌رود، نخستین کتاب مدوّن در سنن پیامبر(صلی الله علیه و آله) تلقی می‌شود ، وگرنه اصلِ کتابت پیش از آن هم بوده است. به تصریح نجاشی ، سبب شهرت عبیداللّه‌ بن علی به حلبی ، رفت و آمد او و برادر و پدرش به شهر حلب ، برای کارهای تجاری ، بوده است وگرنه اصالتا اهل حلب نیستند . 📚 رجال نجاشی ص۲۳۰ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا 🔸شیعه‌ای که در اسارت تکفیری ها دست از بردن نام کربلا برنداشت💚 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀غذای مجلس روضه امام حسین علیه السلام، یادگار امام سجاد علیه السلام 🌱در روایتی نورانی، فرزند امام سجاد علیه السلام سیره پدرش را چنین بیان کرده است: 🔸لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ علیهما السلام لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهما السلام يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَمِ؛ 🔹هنگامی كه حسين بن على عليهما السلام به شهادت رسيد، زنان بنى هاشم لباس هاى سياه و جامه هاى خشن از جنس پشم پوشيدند و از گرما و سرما شكايت نمى‌كردند و پدرم على بن الحسين عليهما السلام [به علت مشغولیت آنان به عزادارى]، دائما برای آنان غذا آماده می‌کرد. 📚المحاسن، ج2، ص420، ح195. حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 دوستان اهل آسمان! 🔅 (ﷺ) : 🔹 «علما وارثان پيامبرانند، اهل آسمان ايشان را دوست مى‌دارند و هر گاه بميرند ماهيان دريا تا روز رستاخيز برايشان آمرزش مى‌طلبند». 🔸«العُلَماءُ وَرَثَةُ الأنبياءِ، يُحِبُّهُم أهلُ السَّماءِ، و يَستَغفِرُ لَهُمُ الحِيتانُ فِي البَحرِ إذا ماتوا إلى يَومِ القِيامَةِ». 📚 كنز العمّال : ح٢٨٦٧٩ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀شیعه ما کسی است که... حضرت امام صادق علیه السلام: 🔹شيعَتُنَا مَنْ لاَ يَهِرُّ هَرِيرَ اَلْكَلْبِ وَ لاَ يَطْمَعُ طَمَعَ اَلْغُرَابِ وَ لاَ يَسْأَلُ عَدُوَّنَا وَ إِنْ مَاتَ جُوعاً . 🔸شيعه ما كسى است كه چون سگ عوعو نكند و مانند كلاغ طمع نورزد و اگر از گرسنگى هم بميرد، از دشمن ما چيزى نخواهد. 📚 اصول کافی (باب الایمان و الکفر) جلد ۲ صفحه ۲۳۸ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀این‌قدر به‌خاطر بالا رفتن قیمت‌ها حرص نخوریم! 🔸عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ غَلاَءُ اَلسِّعْرِ فَقَالَ: «وَ مَا عَلَيَّ مِنْ غَلاَئِهِ إِنْ غَلاَ فَهُوَ عَلَيْهِ وَ إِنْ رَخُصَ فَهُوَ عَلَيْهِ.» 🔹از ابوحمزه ثمالی نقل شده است: نزد امام سجاد (علیه‌السلام) نقل گرانی قیمت‌ها شد. ایشان فرمودند: «گرانی قیمت‌ها، چه ضرری برای من دارد؟ اگر گران شود، (روزی‌ام) بر عهده او (خداوند) است و اگر ارزان شود، (روزی‌ام) بر عهده او (خداوند) است.» 📚:الکافي، ج۵، ص۸۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا 🔻مصاحبه با آیت‌اللّٰه ☘اهمیت حدیث و فقه روایی در حوزه های علمیه👆 🔸این یک نقصی است در حوزه! 🔸بعضی طلبه ها اصلا وسائل الشیعه رو هم نمی شناسند! 🔸برخی طلبه ها حتی نمی دانند که "محمد بن حسن " کیست؟! 🔸ورود به فقه از منظر روایات 🔸به نظر من (استاد شب زنده دار)اصلا باید تدریس شود. منبع: 👈 @pand_saadat •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀کتاب النوادر ضياء الدين بن فضل الله بن على الحسنى الراوندى 🔸اشاره در اين كتاب احاديثى در مسائل فقهى نظير: طهارت، نماز، روزه، زكات، جهاد، و... و مسائل اخلاقى نظير: شجاعت و ترس، جود و سخاوت، حسن خلق و... مسائل اعتقادى مانند: بدعت اسماء و صفات الهى، رحمت الهى، قيامت و معاد، محبت اهل بيت عليهم السّلام و نيز مسائل مختلف ديگر به صورت غير منظم و بدون تبويب و تنظيم آمده است. اولين روايت اين مجموعه دربارۀ صلۀ رحم و اثرات آن در دنيا، و آخرين روايت دربارۀ حضور زندانيان در نماز جمعه است. 🔸شيوۀ نگارش الف - سند روايات در ابتداى اين كتاب سندى به امام موسى بن جعفر ذكر شده است كه آن حضرت از پدران گرامى اش نقل مى كند و سپس در ابتداى هر حديث نام شخصى كه از او روايت نقل شده است بيان مى كند. اغلب احاديث از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و گه گاه نيز رواياتى از اميرالمؤمنين نقل شده است كه در آنها هم به طور غالب حضرت على از رسول اكرم نقل مى كند. سند ابتداى كتاب به طور خلاصه اين گونه است: ضياء الدين الراوندى عن ابى المحاسن عبدالواحد الرويانى عن ابى عبد الله محمد بن حسن تميمى البكرى عن ابى محمد سهل بن احمد ديباجى عن ابوعلى محمد بن محمد بن الاشعث الكوفى عن موسى بن اسماعيل بن موسى بن جعفر عن اسماعيل ابيه عن موسى بن جعفر عن الصادق عن ابيه عن جدّه عن أبيه الحسين عن على. نكتۀ شايان توجه همسانى روايات اين كتاب با كتاب جعفريات است و سند كتاب نيز از محمد بن محمّد بن اشعث به بعد يكى است اگرچه در راويان قبل از او اختلاف دارند. ولى به هر حال با توجه به اينكه تعداد زيادى از روايات نوادر راوندى در جعفريات و برخى از روايات جعفريات نيز در نوادر موجود نيست و نيز ترتيب و تنظيمى كه در كتاب جعفريات هست در اين كتاب وجود ندارد، نمى توان آن دو را يك كتاب به حساب آورد ولى مى توان گفت: منبع بسيارى از روايات نوادر، كتاب جعفريات يا اشعثيات بوده است. ب - تنظيم كتاب اين كتاب بدون مقدمه و نيز بدون هيچ گونه ترتيب و تنظيمى روايات را ذكر كرده است. مؤلف در هيچ جاى كتاب توضيحى دربارۀ روايات نداده است و فقط به بيان متن روايات بسنده كرده است. در نسخه هاى موجود تعداد ۴۸۳ حديث ذكر شده است ولى در كتب ديگر حديثى روايات زيادى را از همين كتاب نوادر راوندى نقل كرده اند كه در اين نسخه‌ها موجود نيست و اين نكته بيانگر اين مطلب است كه نسخه هايى كه اكنون از اين كتاب در دست است، ناقص است و كتاب اصلى بسيار مفصل تر بوده است. در نسخۀ چاپى كه مؤسسۀ دارالحديث منتشر كرده است تعداد ۶۰ روايت از اين روايات را (كه در كتب ديگر از كتاب نوادر راوندى نقل شده است و در نسخه هاى فعلى نيست) از ساير كتب متأخر استخراج كرده و به عنوان مستدرك به اين كتاب افزوده اند. 🔸اهميت كتاب علامه مجلسى در هنگام معرفى مصادر كتاب بحارالانوار اين كتاب را يكى از مصادر بحارالانوار معرفى مى كند و مى نگارد: كتاب النوادر مؤلفش سيد بزرگوار فضل الله بن على بن عبيد الله حسنى راوندى از دانشمندان بزرگوار است. شيخ منتجب الدين دربارۀ او گفته است... و اكثر احاديث اين كتاب برگرفته از كتابهاى موسى بن اسماعيل بن موسى بن جعفر عليه السّلام است كه آنها را سهل بن احمد ديباجى از محمد بن محمد بن اشعث روايت كرده است؛ اما سهل بن احمد مشكلى ندارد زيرا نجاشى وى را ستوده است و ابن غضائرى نيز بعد از نكوهش او گفته است اشكالى در روايات او مانند اشعثيات و مانند آن كه ديگران نيز روايت كرده اند نيست و صدوق سند ديگرى به اين كتاب دارد بدين گونه... پس با اين قراين به احاديث آن مى توان عمل كرد. محدّث نورى در كتاب مستدرك الوسائل به صورت بسيار گسترده از نوادر راوندى نقل مى كند و در پايان مستدرك هم به صورت موضعى از مؤلف كتاب تجليل مى كند و او را از استادان بزرگى كه بسيارى از سند اجازات علما به او منتهى مى شود معرفى مى كند. وى سپس به طور مفصل وارد بررسى سند اين كتاب مى شود و در صفحۀ ۱۵ در معرفى كتاب اشعثيات و نيز در صفحۀ ۱۷۳ قابل اعتماد بودن آن را ثابت مى كند آقابزرگ تهرانى در معرفى كتاب نوادر مى نويسد: مؤلف از اساتيد شيخ منتجب الدين بن بابويه بوده است و مجلسى در كتاب بحارالانوار از كتاب نوادر او نقل مى كند. روايات اين كتاب از كتاب جعفريات گرفته شده مگر اندكى از آخر آن و اندكى از سند آن نيز با سند جعفريات اختلاف دارد . 🔸مؤلف كتاب دربارۀ عظمت شخصيت علمى و معنوى مؤلف كتاب، عبارات گويا و روشنگرى از بزرگان علم تراجم نقل شده است، از جمله شيخ منتجب الدين بن بابويه در الفهرست مى نويسد: السيد الامام ضياء الدين ابو الرضا فضل الله بن على بن عبيد الله حسنى راوندى علامۀ زمان خويش كه نهايت فضل و شرف را با برترى خاندان و نسب به هم آميخته و استاد پيشوايان زمان خويش بود... ادامه 👇 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ادامه از👆 علامۀ خوانسارى مى نويسد: او از جمله اعاظم سادات و بزرگان اساتيدى است كه سند اجازات به او منتهى مى شود و از فضيلت مردانى است كه روايات اهل بيت عليهم السّلام را برگرفته اند. او از اساتيد بسيارى (بيش از بيست نفر) استفادۀ علمى برده است . محدث نورى مى نگارد: او از اساتيد و مشايخى است كه سلسلۀ سند بسيارى از اجازات به او منتهى مى شود و شاگرد فرزند شيخ طوسى است و از گروهى بسيار از بزرگان دين و محدثين روايت مى كند. داراى تصانيفى است كه به فضل و ادب او شهادت مى دهند. او در حقيقت بين مجد موروثى (سيادت) و فضيلت اكتسابى جمع كرده است. كتاب ضوء الشهاب در شرح شهاب الاخبار او بيانگر مقام والاى او در فهم معانى روايات و قدرتمندى او در استخراج مآخذ آنهاست . شرح حال وى در كتابهاى بسيارى ذكر شده است ولى شايد مفصل ترين معرفى او و خاندانش توسط دو نفر صورت گرفته باشد: ۱. سيد جلال الدين محدث ارموى در تعليقات فهرست منتجب الدين، صفحۀ ۱۳۵ تا ۱۷۵. ۲. آيت الله العظمى مرعشى نجفى در مقدمۀ كتاب المناجات اللهيات كه مستقلا هم به نام لمعة النور و الضياء فى ترجمه السيّد ابى الرضا چاپ شده است. اكنون خلاصه اى از زندگى او را مى آوريم: مؤلف بزرگوار از فرزندان امام حسن مجتبى است و نسب او را اين گونه ذكر كرده اند: فضل الله بن على بن عبيد الله بن محمّد بن عبيدالله بن محمّد بن فضل عبيدالله بن حسن بن على بن محمّد بن حسن بن جعفر بن الحسن المثنى ابن الامام الحسن المجتبى. تاريخ تولد او در بسيارى از شرح حالهاى وى ذكر نشده است ولى آيت الله مرعشى آن را در سال ۴۸۳ دانسته است و تاريخ وفات او نيز بدرستى ضبط نشده است ولى با قراينى مى توان فهميد كه در اواخر قرن ششم بوده است زيرا نسخه اى از كتاب نهج البلاغه كه در سال ۵۷۱ بر او قرائت شده با ذكر همين تاريخ قرائت در موزۀ بغداد عراق با شمارۀ ۳۷۸۴ موجود است. در حاشيۀ برخى از كتب ديگر كه بر وى قرائت شده است وفات او را در روز عرفه ثبت كرده اند. محلّ تولد او راوند در نزديكى كاشان است. وى براى مقاصد علمى سفرهاى بسيارى كرده است، اسامى برخى شهرها كه وى بدانجا سفر كرده است عبارت اند از: مكۀ مكرّمه، مدينۀ منوّره، نجف اشرف، كربلاى معلّى، مشهدالرضا، قم، اصفهان، نيشابور و بغداد. او معاصر سلسلۀ سلجوقيان بود كه پس از آل بويه به قدرت رسيدند و سعى در تخريب و از بين بردن تشيع و شيعيان داشتند و به همين جهت هم شهر كاشان و راوند را كه به تعصّب در تشيع مشهور بودند تخريب كردند. 📚فرهنگ کتب حدیثی شیعه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 🔻‌‌فخرالمحققین محمد بن حسن بن یوسف بن مطهر حلی (۶۸۲-۷۷۱ق)، فرزند علامه حلی، با کنیه ابوطالب، ملقب به فخرالدین و فخرالاسلام، از فقها و علمای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری قمری بود. 🔸وی از خاندان حلی و از علمای بزرگ شهر حله بود. علوم معقول و منقول را نزد پدرش علامه حلی فرا گرفت، هچنین از عموی خود رضی‌الدین علی بن یوسف بن مطهر حلّی نیز بهره برده است. وی در نوجوانی و بنا به نقل برخی قبل از ده سالگی به درجه اجتهاد رسیده است. 🔸فخرالمحققین همراه پدر ده سال در کشور ایران به درخواست سلطان محمّد خدابنده، مدرسه سیاری تشکیل داده و به تدریس و تربیت شاگردان اشتغال داشتند. مناظره با دانشمندان و اثبات حقانیت مذهب شیعه، نگارش کتاب‌های فقهی و معارف اهل بیت از فعالیت‌های او و علامه حلی در ایران بود. آنها بعد از مرگ سلطان به حله برگشتند، فخرالمحققین بعد از درگذشت پدر به دلایلی به آذربایجان هجرت نمود. 🔸فخرالمحققین در طول عمر خود شاگردان بزرگی همچون شهید اول را تربیت کرد و کتاب‌های بسیاری مثل ایضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد، تحصیل النجاة، شرح کتاب نهج المسترشدین تالیف نموده و بنا به وصیت پدرش کتاب‌های او را تکمیل کرد. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/فخرالمحققین_محمد_بن_حسن_حلی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 🔻ابن همام اسکافی، ابوعلی محمد بن ابی‌بکر همام بن سهیل بن بیزان، ملقب به کاتب (۲۵۸-۳۳۶ق)، از محدثان ایرانی‌تبار امامی‌مذهب در قرن چهارم هجری قمری بود. 🔸ابن همام از خاندان اسکافی و از محدثان بزرگ بغداد بود. 🔸او با نواب اربعه معاشرت داشته و در دوره غیبت صغری به عنوان یک عالم امامی، توانسته در موقعیت‌های حساس به تبیین مبانی اعتقادی و سیاسی امامیه بپردازد. 🔸از او تالیفاتی مانند الانوار فی تاریخ الائمه (ع) بر جای مانده است. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/ابن_همام_اسکافی فی تاریخ الائمه علهیم السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135