eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
529 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀کتاب النوادر ضياء الدين بن فضل الله بن على الحسنى الراوندى 🔸اشاره در اين كتاب احاديثى در مسائل فقهى نظير: طهارت، نماز، روزه، زكات، جهاد، و... و مسائل اخلاقى نظير: شجاعت و ترس، جود و سخاوت، حسن خلق و... مسائل اعتقادى مانند: بدعت اسماء و صفات الهى، رحمت الهى، قيامت و معاد، محبت اهل بيت عليهم السّلام و نيز مسائل مختلف ديگر به صورت غير منظم و بدون تبويب و تنظيم آمده است. اولين روايت اين مجموعه دربارۀ صلۀ رحم و اثرات آن در دنيا، و آخرين روايت دربارۀ حضور زندانيان در نماز جمعه است. 🔸شيوۀ نگارش الف - سند روايات در ابتداى اين كتاب سندى به امام موسى بن جعفر ذكر شده است كه آن حضرت از پدران گرامى اش نقل مى كند و سپس در ابتداى هر حديث نام شخصى كه از او روايت نقل شده است بيان مى كند. اغلب احاديث از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و گه گاه نيز رواياتى از اميرالمؤمنين نقل شده است كه در آنها هم به طور غالب حضرت على از رسول اكرم نقل مى كند. سند ابتداى كتاب به طور خلاصه اين گونه است: ضياء الدين الراوندى عن ابى المحاسن عبدالواحد الرويانى عن ابى عبد الله محمد بن حسن تميمى البكرى عن ابى محمد سهل بن احمد ديباجى عن ابوعلى محمد بن محمد بن الاشعث الكوفى عن موسى بن اسماعيل بن موسى بن جعفر عن اسماعيل ابيه عن موسى بن جعفر عن الصادق عن ابيه عن جدّه عن أبيه الحسين عن على. نكتۀ شايان توجه همسانى روايات اين كتاب با كتاب جعفريات است و سند كتاب نيز از محمد بن محمّد بن اشعث به بعد يكى است اگرچه در راويان قبل از او اختلاف دارند. ولى به هر حال با توجه به اينكه تعداد زيادى از روايات نوادر راوندى در جعفريات و برخى از روايات جعفريات نيز در نوادر موجود نيست و نيز ترتيب و تنظيمى كه در كتاب جعفريات هست در اين كتاب وجود ندارد، نمى توان آن دو را يك كتاب به حساب آورد ولى مى توان گفت: منبع بسيارى از روايات نوادر، كتاب جعفريات يا اشعثيات بوده است. ب - تنظيم كتاب اين كتاب بدون مقدمه و نيز بدون هيچ گونه ترتيب و تنظيمى روايات را ذكر كرده است. مؤلف در هيچ جاى كتاب توضيحى دربارۀ روايات نداده است و فقط به بيان متن روايات بسنده كرده است. در نسخه هاى موجود تعداد ۴۸۳ حديث ذكر شده است ولى در كتب ديگر حديثى روايات زيادى را از همين كتاب نوادر راوندى نقل كرده اند كه در اين نسخه‌ها موجود نيست و اين نكته بيانگر اين مطلب است كه نسخه هايى كه اكنون از اين كتاب در دست است، ناقص است و كتاب اصلى بسيار مفصل تر بوده است. در نسخۀ چاپى كه مؤسسۀ دارالحديث منتشر كرده است تعداد ۶۰ روايت از اين روايات را (كه در كتب ديگر از كتاب نوادر راوندى نقل شده است و در نسخه هاى فعلى نيست) از ساير كتب متأخر استخراج كرده و به عنوان مستدرك به اين كتاب افزوده اند. 🔸اهميت كتاب علامه مجلسى در هنگام معرفى مصادر كتاب بحارالانوار اين كتاب را يكى از مصادر بحارالانوار معرفى مى كند و مى نگارد: كتاب النوادر مؤلفش سيد بزرگوار فضل الله بن على بن عبيد الله حسنى راوندى از دانشمندان بزرگوار است. شيخ منتجب الدين دربارۀ او گفته است... و اكثر احاديث اين كتاب برگرفته از كتابهاى موسى بن اسماعيل بن موسى بن جعفر عليه السّلام است كه آنها را سهل بن احمد ديباجى از محمد بن محمد بن اشعث روايت كرده است؛ اما سهل بن احمد مشكلى ندارد زيرا نجاشى وى را ستوده است و ابن غضائرى نيز بعد از نكوهش او گفته است اشكالى در روايات او مانند اشعثيات و مانند آن كه ديگران نيز روايت كرده اند نيست و صدوق سند ديگرى به اين كتاب دارد بدين گونه... پس با اين قراين به احاديث آن مى توان عمل كرد. محدّث نورى در كتاب مستدرك الوسائل به صورت بسيار گسترده از نوادر راوندى نقل مى كند و در پايان مستدرك هم به صورت موضعى از مؤلف كتاب تجليل مى كند و او را از استادان بزرگى كه بسيارى از سند اجازات علما به او منتهى مى شود معرفى مى كند. وى سپس به طور مفصل وارد بررسى سند اين كتاب مى شود و در صفحۀ ۱۵ در معرفى كتاب اشعثيات و نيز در صفحۀ ۱۷۳ قابل اعتماد بودن آن را ثابت مى كند آقابزرگ تهرانى در معرفى كتاب نوادر مى نويسد: مؤلف از اساتيد شيخ منتجب الدين بن بابويه بوده است و مجلسى در كتاب بحارالانوار از كتاب نوادر او نقل مى كند. روايات اين كتاب از كتاب جعفريات گرفته شده مگر اندكى از آخر آن و اندكى از سند آن نيز با سند جعفريات اختلاف دارد . 🔸مؤلف كتاب دربارۀ عظمت شخصيت علمى و معنوى مؤلف كتاب، عبارات گويا و روشنگرى از بزرگان علم تراجم نقل شده است، از جمله شيخ منتجب الدين بن بابويه در الفهرست مى نويسد: السيد الامام ضياء الدين ابو الرضا فضل الله بن على بن عبيد الله حسنى راوندى علامۀ زمان خويش كه نهايت فضل و شرف را با برترى خاندان و نسب به هم آميخته و استاد پيشوايان زمان خويش بود... ادامه 👇 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ادامه از👆 علامۀ خوانسارى مى نويسد: او از جمله اعاظم سادات و بزرگان اساتيدى است كه سند اجازات به او منتهى مى شود و از فضيلت مردانى است كه روايات اهل بيت عليهم السّلام را برگرفته اند. او از اساتيد بسيارى (بيش از بيست نفر) استفادۀ علمى برده است . محدث نورى مى نگارد: او از اساتيد و مشايخى است كه سلسلۀ سند بسيارى از اجازات به او منتهى مى شود و شاگرد فرزند شيخ طوسى است و از گروهى بسيار از بزرگان دين و محدثين روايت مى كند. داراى تصانيفى است كه به فضل و ادب او شهادت مى دهند. او در حقيقت بين مجد موروثى (سيادت) و فضيلت اكتسابى جمع كرده است. كتاب ضوء الشهاب در شرح شهاب الاخبار او بيانگر مقام والاى او در فهم معانى روايات و قدرتمندى او در استخراج مآخذ آنهاست . شرح حال وى در كتابهاى بسيارى ذكر شده است ولى شايد مفصل ترين معرفى او و خاندانش توسط دو نفر صورت گرفته باشد: ۱. سيد جلال الدين محدث ارموى در تعليقات فهرست منتجب الدين، صفحۀ ۱۳۵ تا ۱۷۵. ۲. آيت الله العظمى مرعشى نجفى در مقدمۀ كتاب المناجات اللهيات كه مستقلا هم به نام لمعة النور و الضياء فى ترجمه السيّد ابى الرضا چاپ شده است. اكنون خلاصه اى از زندگى او را مى آوريم: مؤلف بزرگوار از فرزندان امام حسن مجتبى است و نسب او را اين گونه ذكر كرده اند: فضل الله بن على بن عبيد الله بن محمّد بن عبيدالله بن محمّد بن فضل عبيدالله بن حسن بن على بن محمّد بن حسن بن جعفر بن الحسن المثنى ابن الامام الحسن المجتبى. تاريخ تولد او در بسيارى از شرح حالهاى وى ذكر نشده است ولى آيت الله مرعشى آن را در سال ۴۸۳ دانسته است و تاريخ وفات او نيز بدرستى ضبط نشده است ولى با قراينى مى توان فهميد كه در اواخر قرن ششم بوده است زيرا نسخه اى از كتاب نهج البلاغه كه در سال ۵۷۱ بر او قرائت شده با ذكر همين تاريخ قرائت در موزۀ بغداد عراق با شمارۀ ۳۷۸۴ موجود است. در حاشيۀ برخى از كتب ديگر كه بر وى قرائت شده است وفات او را در روز عرفه ثبت كرده اند. محلّ تولد او راوند در نزديكى كاشان است. وى براى مقاصد علمى سفرهاى بسيارى كرده است، اسامى برخى شهرها كه وى بدانجا سفر كرده است عبارت اند از: مكۀ مكرّمه، مدينۀ منوّره، نجف اشرف، كربلاى معلّى، مشهدالرضا، قم، اصفهان، نيشابور و بغداد. او معاصر سلسلۀ سلجوقيان بود كه پس از آل بويه به قدرت رسيدند و سعى در تخريب و از بين بردن تشيع و شيعيان داشتند و به همين جهت هم شهر كاشان و راوند را كه به تعصّب در تشيع مشهور بودند تخريب كردند. 📚فرهنگ کتب حدیثی شیعه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 🔻‌‌فخرالمحققین محمد بن حسن بن یوسف بن مطهر حلی (۶۸۲-۷۷۱ق)، فرزند علامه حلی، با کنیه ابوطالب، ملقب به فخرالدین و فخرالاسلام، از فقها و علمای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری قمری بود. 🔸وی از خاندان حلی و از علمای بزرگ شهر حله بود. علوم معقول و منقول را نزد پدرش علامه حلی فرا گرفت، هچنین از عموی خود رضی‌الدین علی بن یوسف بن مطهر حلّی نیز بهره برده است. وی در نوجوانی و بنا به نقل برخی قبل از ده سالگی به درجه اجتهاد رسیده است. 🔸فخرالمحققین همراه پدر ده سال در کشور ایران به درخواست سلطان محمّد خدابنده، مدرسه سیاری تشکیل داده و به تدریس و تربیت شاگردان اشتغال داشتند. مناظره با دانشمندان و اثبات حقانیت مذهب شیعه، نگارش کتاب‌های فقهی و معارف اهل بیت از فعالیت‌های او و علامه حلی در ایران بود. آنها بعد از مرگ سلطان به حله برگشتند، فخرالمحققین بعد از درگذشت پدر به دلایلی به آذربایجان هجرت نمود. 🔸فخرالمحققین در طول عمر خود شاگردان بزرگی همچون شهید اول را تربیت کرد و کتاب‌های بسیاری مثل ایضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد، تحصیل النجاة، شرح کتاب نهج المسترشدین تالیف نموده و بنا به وصیت پدرش کتاب‌های او را تکمیل کرد. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/فخرالمحققین_محمد_بن_حسن_حلی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 🔻ابن همام اسکافی، ابوعلی محمد بن ابی‌بکر همام بن سهیل بن بیزان، ملقب به کاتب (۲۵۸-۳۳۶ق)، از محدثان ایرانی‌تبار امامی‌مذهب در قرن چهارم هجری قمری بود. 🔸ابن همام از خاندان اسکافی و از محدثان بزرگ بغداد بود. 🔸او با نواب اربعه معاشرت داشته و در دوره غیبت صغری به عنوان یک عالم امامی، توانسته در موقعیت‌های حساس به تبیین مبانی اعتقادی و سیاسی امامیه بپردازد. 🔸از او تالیفاتی مانند الانوار فی تاریخ الائمه (ع) بر جای مانده است. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/ابن_همام_اسکافی فی تاریخ الائمه علهیم السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔴 ایران، هدف نهایی جریان «سفیانی»؟ ✍️ مصطفی امیری ▪️سفیانی مورد حمایت غرب وقتی خروج می‌کند در راستای طرح «نیل تا فرات» یهود گام برمی‌دارد. بدین معنا که ابتدا بر سوریه مسلط می‌شود. سپس عزم حمله به عراق. ▪️به کوفه و نجف نیز می‌رسد. یعنی در راستای ارض موعود تا فرات هم پیشروی می‌کند. ▪️البته حمله به ایران نیز در دستور کار است ولیکن لشکر ایرانیان در آستانه ظهور که اصحاب خاص امام عصر در این سپاه حضور دارند، در طلب امام زمان به سرعت وارد عراق می‌شوند: ▪️«تُقبِلُ خَيلُ السُّفيانِيِّ في طَلَبِ أهلِ خُراسانَ فَيَقتُلونَ شيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ بِالكوفَةِ ثُمَّ يَخرُجُ أهلُ خُراسانَ في طَلَبِ المَهدِيِّ»[1] ▪️و اولین شکست سفیانی را بر لشکر موردحمایت غربی‌ها وارد می‌کنند: ▪️«يَبْعَثُ السُّفْيَانِيُّ جَيْشاً إِلَى الْكُوفَةِ وَ عِدَّتُهُمْ سَبْعُونَ أَلْفاً فَيُصِيبُونَ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ قَتْلًا وَ صُلْباً وَ سَبْياً فَبَيْنَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَايَاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ وَ تَطْوِي الْمَنَازِلَ طَيّاً حَثِيثاً وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِم‏»[2] ▪️چه افتخاری بالاتر از این: «في طَلَبِ المَهدِی»: ▪️ترجمان و عبارة اخری حدیث معتبر انقلاب قوم مشرق که پرچم را تقدیم امام عصر می‌کنند و کشته‌هایشان شهید است: ▪️«وَلَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ»[3] 📚1. نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۸، ص۲۸۹. 2. نعمانی، الغیبة، ص۲۸۰. 3. نعمانی، الغیبة، ص۲۷۳. حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀باد آورده را باد ببرد 👌🍀فارسی صحبت کردن حضرت امام صادق علیه السلام ... 🔸[المناقب] لابن شهرآشوب یر،[بصائر الدرجات] مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ : دَخَلَ عَلَیْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً مِنْ غَیْرِ مَسْأَلَةٍ مَنْ جَمَعَ مَالًا مِنْ مَهَاوِشَ أَذْهَبَهُ اللَّهُ فِی نَهَابِرَ فَقَالُوا جُعِلْنَا فِدَاکَ لَانَفْهَمُ هَذَا الْکَلَامَ فَقَالَ علیه السلام : از باد آید بدَم بشود . 🔹 محمّد بن احمد از حضرت صادق علیه السلام نقل کرد که گروهی از اهل خراسان خدمت ایشان رسیدند قبل از اینکه سؤال کنند فرمود : من جمع مالا من مهاوش اذهبه اللَّه فی نهابر. اهل خراسان عرض کردند آقا ما نفهمیدیم چه فرمودید (چون بزبان عربی آشنا نبودند) حضرت به زبان فارسی ایرانی فرمود «از باد آید بدَم بشود»👉 یعنی مال دزدی خرج بدبختی می‌شود. همان مثل معروف باد آورده را بادش برد . 📚المناقب ج ۳ ص ۳۴۶. 📚بصائر الدرجات ج ۷ باب ۱۱ ص ۹۶ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀پرهیز از تنبلی حضرت امام صادق علیه السلام: 🔹 إيَّاكُمْ وَ اَلْكَسَلَ إِنَّ رَبَّكُمْ رَحِيمٌ يَشْكُرُ اَلْقَلِيلَ إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيُصَلِّي اَلرَّكْعَتَيْنِ تَطَوُّعاً يُرِيدُ بِهِمَا وَجْهَ اَللَّهِ فَيُدْخِلُهُ اَللَّهُ بِهِمَا اَلْجَنَّةَ، وَ إِنَّهُ لَيَتَصَدَّقُ بِالدِّرْهَمِ تَطَوُّعاً يُرِيدُ بِهِ وَجْهَ اَللَّهِ فَيُدْخِلُهُ اَللَّهُ بِهِ اَلْجَنَّةَ. 🔸 از تنبلى بپرهيزيد که همانا پروردگار شما مهربان است و از عمل اندك نيز قدردانى مى كند. آدمى براى رضاى خداوند عزّ و جلّ دو ركعت نماز مستحبى مى خواند و خداوند بر اثر آن او را به بهشت مى برد، و نیز براى خشنودى خداوند عزّ و جلّ درهمى صدقه مستحبّى مى دهد و خداوند به سبب آن او را به بهشت مى برد. 📚 وسائل الشیعه (باب الاول) جلد ۱ صفحه ۱۱۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀سودمندترین امر حضرت امام صادق علیه السلام: 🔹 أنْفَعُ اَلْأَشْيَاءِ لِلْمَرْءِ سَبْقُهُ اَلنَّاسَ إِلَى عَيْبِ نَفْسِهِ. 🔸 سودمندترين چيزها براى انسان آن است كه پيش از ديگران عيب خود را دريابد. 📚 اصول کافی (باب الروضة) جلد ۸ صفحه ۲۴۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀شعار شیعیان 🍀جابربن عبدالله انصاری در کوچه های مدینه، مردم را به دوستی با امیرمؤمنان علی(ع) دعوت کرده و شعار "عَلِيٌّ خَيْرُ الْبَشَرِ فَمَنْ‏ أَبَى‏ فَقَدْ كَفَر" را سر می دادند. «وَ كَانَ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيُّ يَدُورُ فِي سِكَكِ الْأَنْصَارِ بِالْمَدِينَةِ وَ هُوَ يَقُولُ: عَلِيٌّ خَيْرُ الْبَشَرِ فَمَنْ‏ أَبَى‏ فَقَدْ كَفَرَ يَا مَعَاشِرَ الْأَنْصَارِ أَدِّبُوا أَوْلَادَكُمْ عَلَى حُبِّ عَلِيٍّ فَمَنْ أَبَى فَانْظُرُوا فِي شَأْنِ أُمِّهِ.» 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص493. حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀مهریه حضرت فاطمه الزهرا: 🔸عن أبي ‏عبداللَّه (عليه السلام) قال: إنّ اللَّه تبارك و تعالى أمهر فاطمة (عليهاالسلام) ربع الدنيا فربعها لها و أمهرها الجنة والنار تدخل أعداءها النار و تدخل أولياءها الجنة. 🔹حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: خداوند تبارک و تعالی مهریه و کابین حضرت زهرا (سلام الله علیها) را یک چهارم دنیا قرار داده است،پس یک چهارم آن ملک حضرت زهرا علیها السلام است . و نیز بهشت و جهنم را مهریه ی او قرار داده و آن حضرت دشمنان خود را به جهنم و دوستانش را به بهشت وارد میکند. 📚بحارالانوار، ج 43، ص 105، روايت 19 حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀عظمت زیارت کربلا امام صادق علیه السلام: 🔹...‏ لَوْ یَعْلَمُونَ مَا فِی زِیَارَتِهِ مِنَ الْخَیْرِ وَ یَعْلَمُ ذَلِکَ النَّاسُ لَاقْتَتَلُوا عَلَى زِیَارَتِهِ بِالسُّیُوفِ وَ لَبَاعُوا أَمْوَالَهُمْ فِی إِتْیَانِه... 🔸اگر مردم می‌دانستند چه خیری در زیارت حسین است برای زیارت رفتن با هم جنگ می‌کردند و همۀ اموالشان را برای زیارت خرج می‌کردند. 📚 کامل الزيارات (باب الثالث عشر) جلد ۱ صفحه ۸۶ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 ‌‌‌‌ابوجعفر احمد بن محمد بن خالد برقی 🔻 ‌‌‌‌ابوجعفر احمد بن محمد بن خالد برقی، معروف به ابوجعفر برقی، محدّث، مورّخ و مؤلف، امامی قرن سوم می باشد. او نامدارترین دانشمند خاندان برقی است. جدّ این خاندان در کوفه بوده و سپس به قم مهاجرت کرده است. 🔹 علمای رجال، برقی را از اصحاب امام جواد و امام هادی علیهماالسّلام دانسته اند، ولی روایت او از این دو امام در اسناد موجود به چشم نمی خورد، تنها در روایتی آمده است که وی به عسکر (سامرّا) سفر کرده و در آنجا پیکی از جانب «رجل» نزدش آمده است. قرائن نشان می دهد که مراد از «رجل» امام هادی علیه السّلام است. 🔸 برقی نزد دانشمندان بسیاری درس آموخت و از آنان روایت کرد. جز دانشمندان پیشین، وی از راویان کوفی چون اسماعیل بن مِهران، حسن بن علی وَشّاء، عبدالرحمان بن حَمّاد، عثمان بن عیسی، علی بن اَسباط، عَمروبن عثمان و محمدبن عبدالحمید عَطّار بسیار روایت کرده که نشان می دهد عمده تحصیلات وی در کوفه بوده است. 🔹 علمای رجال، برقی را به وثاقت و اعتماد ستوده اند. با اینهمه، در میان مشایخ معروفِ او راویان تضعیف شده ای چون احمدبن محمد سیّاری، بکر بن صالح، حسین بن علی بن ابی عثمان، محمدبن حسن بن شَمّون و محمد بن علی کوفی ابو سمینه دیده می شوند. 🔸 وی علاوه بر حدیث، در تاریخ و جغرافیا و ادب و شعر خبره بوده است. مسعودی در مقدّمه مروج الذهب او را از مؤلّفان کتب تاریخی دانسته و مؤلّف «کتاب تاریخ قم» نکات جغرافیایی مربوط به شهر قم و وجه تسمیه آن را از او نقل کرده است. 🔹 برقی کتابهای بسیاری نگاشت که مهمترین آنها، محاسن، مرجع دانشمندان بوده است. فهرستِ عناوین مباحث محاسن با تفاوتهایی، در رجال نجاشی و الفهرست شیخ طوسی و به نقل از آنها در معالم العلماء و معجم الادباء آمده است. 🔸 ابن غضائری وفات برقی را در ۲۷۴ و علی بن محمد ماجیلویه نواده و شاگردش وفات او را در ۲۸۰ ذکر کرده که درست تر است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. 🔗 wikifeqh.ir/ابوجعفر_برقی برقی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀محدث نوری 🔸‌میرزا حسین نوری (۱۲۵۴-۱۳۲۰ق)، ملقب به خاتمة المحدّثین، محدث نوری، علامه نوری، حاجی نوری و میرزای نوری، از محدثان، رجالیون، نویسندگان و علمای شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری بود. 🔹‌‌محدث نوری در تهران، نجف، کربلا و سامرا علوم دینی را نزد بزرگانی چون عبدالرحیم بروجردی، عبدالحسین تهرانی، شیخ مرتضی انصاری، میرزای شیرازی، سید مهدی قزوینی، سید محمدهاشم خوانساری، ملا علی کنی و بزرگان دیگر فرا گرفت و به درجه اجتهاد رسید. 🔸‌از ایشان تالیفات بسیاری برجای مانده؛ کتاب نجم الثاقب، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل و لؤلؤ و مرجان از جمله آنهاست. 🔹‌‌بسیاری از عالمان بزرگ از شاگردان او بودند و ایشان به افراد زیادی اجازه روایت داده است. 🔸‌علامه نوری از احیاگران سنت پیاده‌روی زیارت امام حسین (ع) بود. 🔹‌‌سرانجام ایشان در ۲۷ جمادی الثانیه سال ۱۳۲۰ق درگذشت و در حرم امام علی (ع) دفن شد. 📚 مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/میرزا_حسین_محدث_نوری •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
آیت الله شبیری.mp3
2.06M
. ا ﷽ ا 🎙 آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله: 🔸 شیخ انصاری در "رجال" تخصصی نداشت، من کتاب رجال او را بخط خودش دیده‌ام. بخلاف مجلسی اول و شیخ طوسی که خبره فن بودند. اما شیخ انصاری در فقه و اصول جزء برترین‌هاست. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀قلب حق جو حضرت امام صادق علیه السلام: 🔹 إنَّ اَلْقَلْبَ لَيَتَجَلْجَلُ فِي اَلْجَوْفِ يَطْلُبُ اَلْحَقَّ فَإِذَا أَصَابَهُ اِطْمَأَنَّ وَ قَرَّ. 🔸 به راستى كه دل در درون سينه بى‌قرار است و به دنبال حق مى‏‌گردد و چون به آن رسيد، آرام و قرار مى‏‌گيرد. 📚 اصول کافی (باب الایمان و الکفر) جلد ۲ صفحه ۴۲۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 نیکی به پدر و مادر! 🔅 (ﷺ) : 🔸 هركه خوش دارد عمرش دراز و روزى‌اش بسيار شود، به پدر ومادرش نيكى كند.» 🔹«مَن سَرَّهُ أن يُمَدَّ لَهُ فِي عُمرِهِ و يُزادَ في رِزقِهِ فَليَبَرَّ والِدَيهِ.» 📚 میزان الحکمة ح ۲۲۶۴۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بهترين صله رحم 💠امام صادق عليه السلام 🔸 أفْضَلُ مَا تُوصَلُ بِهِ اَلرَّحِمُ كَفُّ اَلْأَذَى عَنْهَا 🔹 بهترين صله رحم، آزار نرساندن به خويشاوند است 📚الکافي ج2 ص151 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸بوى بهشت 🌹پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: 🌟فَفَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ فَکُلَّمَا اشْتَقْتُ إِلَى رَائِحَةِ الْجَنَّةِ شَمِمْتُ رَائِحَةَ ابْنَتِی فَاطِمَة(سلام الله علیها)  🔹فاطمه(سلام الله علیها) حوریه اى است به صورت انسان که من هرگاه مشتاق بوى بهشت می شوم، دخترم فاطمه(سلام الله علیها) را می بویم .» 📚التوحید، شیخ صدوق، ص 117 حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135