eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀حضرت عیسی در بیان نهج البلاغه 💠 امیرمؤمنان علی علیه‌السلام : إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِي عِيسَى بْنِ مَرْيَمَ عليه‌السلام اگر خواهى از عيسى بن مريم عليه السّلام بگويم فَلَقَدْ كَانَ يَتَوَسَّدُ اَلْحَجَرَ كه سنگ را بالش خود قرار مى‌داد وَ يَلْبَسُ اَلْخَشِنَ وَ يَأْكُلُ اَلْجَشِبَ لباس پشمى خشن به تن مى‌كرد، و نان خشك مى‌خورد وَ كَانَ إِدَامُهُ اَلْجُوعَ نان خورش او گرسنگى وَ سِرَاجُهُ بِاللَّيْلِ اَلْقَمَرَ... و چراغش در شب ماه.... وَ فَاكِهَتُهُ وَ رَيْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ اَلْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه زمين براى چهارپايان مى‌روياند وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لاَ وَلَدٌ يَحْزُنُهُ وَ لاَ مَالٌ يَلْفِتُهُ زنى نداشت كه او را فريفتۀ خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگين سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند وَ لاَ طَمَعٌ يُذِلُّهُ و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذليل نمايد دَابَّتُهُ رِجْلاَهُ وَ خَادِمُهُ يَدَاهُ مركب سوارى او دو پايش، و خدمتگزار وى، دستهايش بود 📚نهج البلاغه حضرت حضرت حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀عیب گزاری امام صادق علیه السلام: 🔹 لاتَنْظُرُوا في عُيُوبِ النّاسِ كَالْأرْبابِ وَانْظُرُوا في عُيُوبِكُمْ كَهَيْئَةِ الْعَبـْدِ. 🔸 ارباب گونه به عيوب ديگران ننگريد، بـلكه چـون بنـده‌اى متـواضع، عيب‌هاى خود را وارسى كنيد. 📚 مستدرک الوسائل (باب الحادی عشر) جلد ۱۱ صفحه ۳۱۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 چگونه در خانه خود امام حسین علیه السلام را زیارت کنیم؟ 🔸«سدیر می‌گوید: امام صادق(علیه‌السلام) به من فرمود: ای سدیر آیا قبر حسین بن‌علی علیهما السلام را بسیار زیارت می‌کنی؟ گفتم (نه) چون گرفتارم. امام علیه السلام فرمود: آیا به تو چیزی نیاموزم که چون آن را انجام دهی خداوند به خاطر آن برایت می‌نویسد؟ حضرت ادامه فرمود: در خانه‌ات غسل کن و به بام خانه‌ات برو و با اشاره به او سلام کن که برایت زیارت نوشته می‌شود». 📚کامل‌ الزیارات، ص۴۸۲ در حدیث دیگری آمده است: 🔘«به بالای بام خانه‌ات برو، سپس به راست و چپ توجه کن و آن گاه سرت را به سوی آسمان بالا ببر و به سوی قبر حسین علیه السلام رو کن و بگو: "سلام بر تو ای ابا عبد الله، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد. " برایت یک زیارت نوشته می‌شود و زیارت معادل یک حج و عمره است». 📚الکافی، ج۴، ص۵۸۹ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀علویان (نُصَیریه) شیعه امامی یا غالی فاسد العقیده؟ در مورد عقیده این گروه اختلاف گسترده ای وجود دارد، برخی همچون آیت الله العظمی سبحانی (۱) معتقدند که این گروه همان شیعه دوازده امامی هستند با تفاوتهایی ، سپس به عنوان تنها فرق میان شیعه و علویان به "طریقه جنبلائیه" و "اعتقاد به بابیت" اشاره می کنند. همچنین در سال 1972 یعنی 7 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، 150 عالم علوی در سوریه طی بیانیه ای اعلام کردند که: "ما در اصول و فروع، تابع مکتب تشیّع دوازده امامی هستیم" (۲) در مقابل بسیاری همچون حضرت استاد ربانی گلپایگانی(۳) و صاحب تازه کتاب منتشر شده "نُصیریه - تاریخ ، منابع و عقاید"(۴) ، این فرقه را دارای تفکر غالیانه و عقاید باطل متعدد می داند. وی در معرفی کتاب خود می نویسد: 《آثار نویافتۀ نصیریه درستیِ بسیاری از داده‌های منابع اسلامی دربارۀ عقاید و تاریخ غالیان زمان امامان شیعه (ع) را نشان می‌دهند. این آثار، به‌صورت بسیار گسترده عقاید غالیان، مانند خداانگاری اوصیا (ع)، تناسخ، بابیت و اباحی‌گری را تبیین و از آن دفاع کرده‌اند. نصیریه در سدۀ اخیر بیشتر با عنوان «علویان سوریه» شناخته می‌شوند. با این حال، بیشتر جامعۀ علوی اطلاع چندانی از اسرار نصیری ندارند، و در میان علویان معاصر گرایش به امامیه رو به ‌رشد است.》 نتیجه: این گروه از جهاتی به شیعه دوازده امامی نزدیک هستند و از جهاتی تفاوت دارند(که اختلاف بین محققین در کم و کیف این تفاوت‌ها می باشد.) 📚(۱): سبحانی، بحوث في الملل و النحل، ۱۴۱۸ق، ج۸، ص۴۰۶ الی۴۱۴ : أقول ليس للعلويين مذهب خاص بهم يختلف عن مذهب أهل البيت ع كما يحاول أن يصور ذلك بعض الجهال السذج، و إنما هم شيعة إمامية اثنا عشرية يتمذهبون بمذهب أهل البيت ع و يعولون عليه في أحكامهم و معاملاتهم، إلا أن ثمة معتقدات علوية متميزة...» در ادامه الطریقة الجنبلائية و العقيدة في الباب [و البابية] را ذکر می کنند. (۲): بادیانی نیشابوری، العلویون هم اتباع اهل البیت(ع)، ج۱، ص۶۴ ۹۰ (۳): ربانی گلپایگانی، فرق و مذاهب کلامی ، نشر ۱۳۷۷ ، ص ۳۱۷ و ۳۱۸ : بنیادی ترین عقیده نصیریه، الوهیت حضرت امام علی بن ابی طالب علیه السلام است... نزد این فرقه گواهی ایمان آن است که گفته شود 《اشهد ان لا اله الا علی بن ابی طالب》. به اعتقاد آنان، علی(ع) است که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را آفریده و او حجاب علی است. حضرت محمد صلي الله عليه و آله و سلم سلمان فارسی را از نور خود بیافرید و او را باب خویش قرار داد... ص۳۱۸ (۴): اکبری، چاپ شده در ۱۴۰۲، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀بال ملائكه یعنی چه؟ 🖊 علامه طباطبایی(ره): 🔸 وجودِ فرشتگان نيز مجهّز به چيزى است كه مى‌توانند با آن كارى را بكنند كه پرندگان آن كار را با بالِ خود انجام مى‌دهند، يعنى ملائكه هم مجهّز به چيزى هستند كه با آن از آسمان به زمين و از زمين به آسمان مى‌روند، و از جايى به جاى ديگر كه مأمور باشند مى‌روند، قرآن نام آن چيز را جناح (یعنی بال) گذاشته، و اين نامگذارى مستلزم آن نيست كه بگوييم ملائكه دو بال نظيرِ بالِ پرندگان دارند، كه پوشيده از پَر است، چون صرفِ اطلاقِ لفظ، مستلزمِ آن جناح نيست، هم چنان كه الفاظ ديگرى نظير جناح نيز مستلزم معانىِ معهود نمى‌باشد مثلاً وقتى كلمه عرش و كرسى و لوح و قلم و امثال آن را درباره خداى تعالى اطلاق مى‌كنيم، نمى‌گوييم عرش آنها و كرسى و لوح و قلمش نظير كرسى و لوح و قلم ماست. 🔹 بله اين مقدار را از لفظ جناح مى‌فهميم كه: نتيجه‌اى را كه پرندگان از بالهاى خود مى‌گيرند، ملائكه هم آن نتيجه را مى‌گيرند، و اما اينكه چطور آن نتيجه را مى‌گيرند، از لفظ جناح نمى‌توان به دست آورد. 📚نردبان فقاهت 📚 ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی ج17 ص6 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀محدودیت ائمه سامراء 🖊 استاد آیت‌الله سید احمد مددی 93/12/21 🔹 دو امامِ متأخرِ ما در سامرا بوده‌اند. سامراء در زمان امام هادی (ع) درست شد. اوایلِ قرن 3 یعنی حدوداً سال 228 سامراء را تکمیل کردند. در بغداد بعد از این‌که برامکه قلع و قمع شدند، مقدار زیادی ترکها نفوذ کردند و مشکلاتی برای پایتخت ایجاد کرند. لذا متوکّل تصمیم گرفت پایتخت را به سامراء ببرد، چون شهرِ تازه تأسیسی و زیبایی بود به آن «سُرّ من رأیٰ» گفتند یعنی «هر کسی ببیند، شاد شود» اما بعد که خراب شد، گفتند: «ساء مَن رأیٰ» و سپس به «سامراء» تبدیل شد. 🔸 این‌ دو امام چون تحتِ‌نظر بودند، شیعیان حساب و کتاب را در بغداد انجام می‌دادند، ولی برای دیدنِ خودِ امام به سامرا می‌رفتند و چون حضرت تحتِ‌نظر بودند، هفته‌ای یک‌بار می‌رفتند دستگاهِ خلافت و اعلامِ حضور می‌کردند و شیعیان در این فرصت در دو طرف مسیر می‌ایستادند تا حضرت را ملاقات کنند. در روایت آمده: «اگر ایستادید، به ما اشاره نکنید چون مشکل ایجاد می‌شود» 🔹 دلیلِ اینکه برخی راویانِ از حضرت(ع) را نمی‌شناسیم، این است که بعضاً حاضرین در آنجا از عوامِ شیعه بوده‌اند که در آن روز تصادفاً سامراء بودند. 📚نردبان فقاهت حضرت علیه‌السلام حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا