.ا ﷽ ا
🍀 حکمت نامه عیسی بن مریم(ع)
🔸 این کتاب بخشی از آموزههای #حضرت_عيسى_عليه_السلام است که از طریق منابع اسلامی (اعم از شیعه و سنّی)، گزارش، و با نظمی جدید و دسترسی آسان تنظیم شده است.
🗯 عيسى مسيح عليه السلام همه آموزه هاى اعتقادى، اخلاقى و عملىِ خود را در كلمه «حكمت» خلاصه كرده است.
قرآن در اين باره مى فرمايد :
﴿ و لَمَّا جَاءَ عِيسَى بِالْبَيِّنَاتِ قَالَ قَدْ جِئْتُكُم بِالْحِكْمَةِ ﴾.
و هنگامى كه عيسى دلايل روشن آورد، گفت: به راستى من براى شما حكمت آوردهام.
(زخرف آيه ۶۳)
📄 عناوین هفتگانه کتاب :
▫️حکمتهای عقلی و علمی،
▫️حکمتهای عقیدتی،
▫️حکمتهای عبادی،
▫️اخلاق و رفتار نیکو،
▫️اخلاق و رفتار زشت،
▫️مثَل ها و حکمتها و
▫️اندرزهای خداوند متعال به عیسی(ع).
#کتاب_شناسی
#حکمت_نامه_عیسی_بن_مریم
حضرت #مسیح
حضرت #عیسی_مسیح
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀اینگونه تواضع میکنم تا شما هم بعد از من تواضع کنید
🔸بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ رَفَعَهُ قَالَ: قَالَ عِيسَى اِبْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا مَعْشَرَ اَلْحَوَارِيِّينَ لِي إِلَيْكُمْ حَاجَةٌ اِقْضُوهَا لِي قَالُوا قُضِيَتْ حَاجَتُكَ يَا رُوحَ اَللَّهِ فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُمْ فَقَالُوا كُنَّا نَحْنُ أَحَقَّ بِهَذَا يَا رُوحَ اَللَّهِ فَقَالَ إِنَّ أَحَقَّ اَلنَّاسِ بِالْخِدْمَةِ اَلْعَالِمُ إِنَّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَيْمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي اَلنَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُمْ ثُمَّ قَالَ عِيسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالتَّوَاضُعِ تُعْمَرُ اَلْحِكْمَةُ لاَ بِالتَّكَبُّرِ وَ كَذَلِكَ فِي اَلسَّهْلِ يَنْبُتُ اَلزَّرْعُ لاَ فِي اَلْجَبَلِ
💠از حضرت عيسى بن مريم عليهماالسّلام نقل شده که [به یارانش] فرمود: اى گروه حواريين، من از شما درخواستى دارم كه آن را برایم انجام دهيد
_گفتند: حاجتت رواست يا روح اللّه
پس برخاست و پاى آنها را شست
_گفتند: اى روح اللّه ما خود سزاوارتر بوديم كه بشوئيم
_فرمود: سزاوارترين مردم به خدمت، شخص عالِم است، همانا من اين گونه تواضع كردم تا شما نیز بعد از من در ميان مردم اينگونه تواضع كنيد
🔸سپس عيسى عليهالسّلام فرمود: با تواضع است که حكمت ساخته میشود نه با تكبر، چنان كه گياه در زمين نرم(و دشت)مىرويد نه در كوه(و زمين سخت)
📚الکافي ج ۱، ص ۳۷
#اخلاقی
#حدیث
#تواضع
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀خضوع در برابر علی علیه السلام
💎 قال ابو عبدالله علیه السلام:
لَا أَقَامَ اللَّهُ عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ آیَةً لِلْعَالَمِینَ إِلَّا بِالْخُضُوعِ لِعَلِيٍّ علیه السلام
❇️امام صادق علیه السلام فرمودند:
خداوند، عیسی بن مریم را نشانهای برای جهانیان قرار نداد، مگر به دلیل خضوعش در مقابل علی بن ابیطالب علیه السلام. 💎
📚بحارالأنوار ج۲۶، ص۲۹۴
#حدیث
#ولایت
#فضائل
حضرت #مسیح
حضرت #عیسی_مسیح
حضرت #امام_علی علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀حضرت عیسی در بیان نهج البلاغه
💠 امیرمؤمنان علی علیهالسلام :
إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِي عِيسَى بْنِ مَرْيَمَ عليهالسلام
اگر خواهى از عيسى بن مريم عليه السّلام بگويم
فَلَقَدْ كَانَ يَتَوَسَّدُ اَلْحَجَرَ
كه سنگ را بالش خود قرار مىداد
وَ يَلْبَسُ اَلْخَشِنَ وَ يَأْكُلُ اَلْجَشِبَ
لباس پشمى خشن به تن مىكرد، و نان خشك مىخورد
وَ كَانَ إِدَامُهُ اَلْجُوعَ
نان خورش او گرسنگى
وَ سِرَاجُهُ بِاللَّيْلِ اَلْقَمَرَ...
و چراغش در شب ماه....
وَ فَاكِهَتُهُ وَ رَيْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ اَلْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ
ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه زمين براى چهارپايان مىروياند
وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لاَ وَلَدٌ يَحْزُنُهُ وَ لاَ مَالٌ يَلْفِتُهُ
زنى نداشت كه او را فريفتۀ خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگين سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند
وَ لاَ طَمَعٌ يُذِلُّهُ
و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذليل نمايد
دَابَّتُهُ رِجْلاَهُ وَ خَادِمُهُ يَدَاهُ
مركب سوارى او دو پايش، و خدمتگزار وى، دستهايش بود
📚نهج البلاغه
#حدیث
حضرت #مسیح
حضرت #عیسی_مسیح
حضرت #امام_علی علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀عیب گزاری
امام صادق علیه السلام:
🔹 لاتَنْظُرُوا في عُيُوبِ النّاسِ كَالْأرْبابِ وَانْظُرُوا في عُيُوبِكُمْ كَهَيْئَةِ الْعَبـْدِ.
🔸 ارباب گونه به عيوب ديگران ننگريد، بـلكه چـون بنـدهاى متـواضع، عيبهاى خود را وارسى كنيد.
📚 مستدرک الوسائل (باب الحادی عشر)
جلد ۱۱ صفحه ۳۱۳
#حدیث
#اخلاقی
#عیب_گزاری
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 چگونه در خانه خود امام حسین علیه السلام را زیارت کنیم؟
🔸«سدیر میگوید: امام صادق(علیهالسلام) به من فرمود: ای سدیر آیا قبر حسین بنعلی علیهما السلام را بسیار زیارت میکنی؟
گفتم (نه) چون گرفتارم.
امام علیه السلام فرمود: آیا به تو چیزی نیاموزم که چون آن را انجام دهی خداوند به خاطر آن برایت #زیارت مینویسد؟ حضرت ادامه فرمود: در خانهات غسل کن و به بام خانهات برو و با اشاره به او سلام کن که برایت زیارت نوشته میشود».
📚کامل الزیارات، ص۴۸۲
در حدیث دیگری آمده است:
🔘«به بالای بام خانهات برو، سپس به راست و چپ توجه کن و آن گاه سرت را به سوی آسمان بالا ببر و به سوی قبر حسین علیه السلام رو کن و بگو:
"سلام بر تو ای ابا عبد الله، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد. "
برایت یک زیارت نوشته میشود و زیارت معادل یک حج و عمره است».
📚الکافی، ج۴، ص۵۸۹
#حدیث
#حدیث_منتخب
#زیارت #کربلا
حضرت #امام_حسین علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀علویان (نُصَیریه) شیعه امامی یا غالی فاسد العقیده؟
در مورد عقیده این گروه اختلاف گسترده ای وجود دارد، برخی همچون آیت الله العظمی سبحانی (۱) معتقدند که این گروه همان شیعه دوازده امامی هستند با تفاوتهایی ، سپس به عنوان تنها فرق میان شیعه و علویان به "طریقه جنبلائیه" و "اعتقاد به بابیت" اشاره می کنند.
همچنین در سال 1972 یعنی 7 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، 150 عالم علوی در سوریه طی بیانیه ای اعلام کردند که: "ما در اصول و فروع، تابع مکتب تشیّع دوازده امامی هستیم" (۲)
در مقابل بسیاری همچون حضرت استاد ربانی گلپایگانی(۳) و صاحب تازه کتاب منتشر شده "نُصیریه - تاریخ ، منابع و عقاید"(۴) ، این فرقه را دارای تفکر غالیانه و عقاید باطل متعدد می داند.
وی در معرفی کتاب خود می نویسد: 《آثار نویافتۀ نصیریه درستیِ بسیاری از دادههای منابع اسلامی دربارۀ عقاید و تاریخ غالیان زمان امامان شیعه (ع) را نشان میدهند. این آثار، بهصورت بسیار گسترده عقاید غالیان، مانند خداانگاری اوصیا (ع)، تناسخ، بابیت و اباحیگری را تبیین و از آن دفاع کردهاند. نصیریه در سدۀ اخیر بیشتر با عنوان «علویان سوریه» شناخته میشوند. با این حال، بیشتر جامعۀ علوی اطلاع چندانی از اسرار نصیری ندارند، و در میان علویان معاصر گرایش به امامیه رو به رشد است.》
نتیجه: این گروه از جهاتی به شیعه دوازده امامی نزدیک هستند و از جهاتی تفاوت دارند(که اختلاف بین محققین در کم و کیف این تفاوتها می باشد.)
📚(۱): سبحانی، بحوث في الملل و النحل، ۱۴۱۸ق، ج۸، ص۴۰۶ الی۴۱۴ : أقول ليس للعلويين مذهب خاص بهم يختلف عن مذهب أهل البيت ع كما يحاول أن يصور ذلك بعض الجهال السذج، و إنما هم شيعة إمامية اثنا عشرية يتمذهبون بمذهب أهل البيت ع و يعولون عليه في أحكامهم و معاملاتهم، إلا أن ثمة معتقدات علوية متميزة...» در ادامه الطریقة الجنبلائية و العقيدة في الباب [و البابية] را ذکر می کنند.
(۲): بادیانی نیشابوری، العلویون هم اتباع اهل البیت(ع)، ج۱، ص۶۴ ۹۰
(۳): ربانی گلپایگانی، فرق و مذاهب کلامی ، نشر ۱۳۷۷ ، ص ۳۱۷ و ۳۱۸ : بنیادی ترین عقیده نصیریه، الوهیت حضرت امام علی بن ابی طالب علیه السلام است... نزد این فرقه گواهی ایمان آن است که گفته شود 《اشهد ان لا اله الا علی بن ابی طالب》. به اعتقاد آنان، علی(ع) است که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را آفریده و او حجاب علی است. حضرت محمد صلي الله عليه و آله و سلم سلمان فارسی را از نور خود بیافرید و او را باب خویش قرار داد... ص۳۱۸
(۴): اکبری، چاپ شده در ۱۴۰۲، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب
#فرق_ادیان
#علویان
#نُصَیریه #شیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀بال ملائكه یعنی چه؟
🖊 علامه طباطبایی(ره):
🔸 وجودِ فرشتگان نيز مجهّز به چيزى است كه مىتوانند با آن كارى را بكنند كه پرندگان آن كار را با بالِ خود انجام مىدهند، يعنى ملائكه هم مجهّز به چيزى هستند كه با آن از آسمان به زمين و از زمين به آسمان مىروند، و از جايى به جاى ديگر كه مأمور باشند مىروند، قرآن نام آن چيز را جناح (یعنی بال) گذاشته، و اين نامگذارى مستلزم آن نيست كه بگوييم ملائكه دو بال نظيرِ بالِ پرندگان دارند، كه پوشيده از پَر است، چون صرفِ اطلاقِ لفظ، مستلزمِ آن جناح نيست، هم چنان كه الفاظ ديگرى نظير جناح نيز مستلزم معانىِ معهود نمىباشد مثلاً وقتى كلمه عرش و كرسى و لوح و قلم و امثال آن را درباره خداى تعالى اطلاق مىكنيم، نمىگوييم عرش آنها و كرسى و لوح و قلمش نظير كرسى و لوح و قلم ماست.
🔹 بله اين مقدار را از لفظ جناح مىفهميم كه: نتيجهاى را كه پرندگان از بالهاى خود مىگيرند، ملائكه هم آن نتيجه را مىگيرند، و اما اينكه چطور آن نتيجه را مىگيرند، از لفظ جناح نمىتوان به دست آورد.
📚نردبان فقاهت
📚 ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی ج17 ص6
#تفسیری
#ملائکه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀محدودیت ائمه سامراء
🖊 استاد آیتالله سید احمد مددی
93/12/21
🔹 دو امامِ متأخرِ ما در سامرا بودهاند. سامراء در زمان امام هادی (ع) درست شد. اوایلِ قرن 3 یعنی حدوداً سال 228 سامراء را تکمیل کردند. در بغداد بعد از اینکه برامکه قلع و قمع شدند، مقدار زیادی ترکها نفوذ کردند و مشکلاتی برای پایتخت ایجاد کرند. لذا متوکّل تصمیم گرفت پایتخت را به سامراء ببرد، چون شهرِ تازه تأسیسی و زیبایی بود به آن «سُرّ من رأیٰ» گفتند یعنی «هر کسی ببیند، شاد شود» اما بعد که خراب شد، گفتند: «ساء مَن رأیٰ» و سپس به «سامراء» تبدیل شد.
🔸 این دو امام چون تحتِنظر بودند، شیعیان حساب و کتاب را در بغداد انجام میدادند، ولی برای دیدنِ خودِ امام به سامرا میرفتند و چون حضرت تحتِنظر بودند، هفتهای یکبار میرفتند دستگاهِ خلافت و اعلامِ حضور میکردند و شیعیان در این فرصت در دو طرف مسیر میایستادند تا حضرت را ملاقات کنند. در روایت آمده: «اگر ایستادید، به ما اشاره نکنید چون مشکل ایجاد میشود»
🔹 دلیلِ اینکه برخی راویانِ از حضرت(ع) را نمیشناسیم، این است که بعضاً حاضرین در آنجا از عوامِ شیعه بودهاند که در آن روز تصادفاً سامراء بودند.
📚نردبان فقاهت
#رجال
#سامراء
حضرت #امام_هادی علیهالسلام
حضرت #امام_حسن_عسکری علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀آداب مناظره
امام صادق علیه السلام:
🔹 ثلاثةٌ يُستَدَلُّ بها على إصابَةِ الرأيِ :
حُسنُ اللِّقاءِ، و حُسنُ الاستِماعِ، و حُسنُ الجوابِ.
🔸 سه چيز نشانگر اندیشه صحیح است:
خوش برخوردى، خوب گوش دادن به سخن، و خوب پاسخ دادن.
📚 تحف العقول (باب امام صادق)
جلد ۱ صفحه ۳۱۵
#حدیث
#مناظره #تعقل
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀توصیه کارگشا
🔸رو به علامه(طباطبایی )کرد و گفت:« آقاجان! من عجولم و کم صبر عصارهٔ همهٔ معارف دین را در یک جمله بگویید.»
لبخند آقا عمق گرفت و در همان حال که نگاه پُر از محبت آقا قلب او را نشانه گرفته بود، فرمود:« با همه مهربان باش، با دوستان مروت با دشمنان مدارا خلاصهٔ همهٔ دین و قرآن «بسماللهالرحمنالرحیم» است، هر حرکتی که از تو سر میزند، یادآور بسمالله رحمان و رحیم باش، یعنی هم رحمان باش با تمام خلق خدا و هم رحیم باش با اهل ایمان و محبّت!»
به اینجا که رسید با صدای لرزان و جانبخش فرمود:« در خانه اگر کس است، یک حرف بس است!»
📚عَلّامه، صفحهٔ۷۷
#اخلاقی
#مدارا #محبت
علامه #طباطبایی رحمة الله علیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀علت نامگذاری #جمعه
🔸 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لَهُ رَجُلٌ كَيْفَ سُمِّيَتِ اَلْجُمُعَةُ قَالَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ فِيهَا خَلْقَهُ لِوَلاَيَةِ مُحَمَّدٍ وَ وَصِيِّهِ فِي اَلْمِيثَاقِ فَسَمَّاهُ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ لِجَمْعِهِ فِيهِ خَلْقَهُ
🔸ابوحمزه گويد: مردی به امام باقر عليهالسّلام عرض كرد: چگونه [اين روز]، جمعه ناميده شد؟
⬅️حضرت فرمود:
همانا خداوند عزّ و جلّ در آن روز در [عالم] میثاق، مخلوقاتش را جهت [پیمانگرفتن] #ولايت محمّد(صلّیاللهعلیهوآله) و وصىّ او[علی علیهالسّلام] جمع كرد، و به خاطر همين جمع كردن مخلوقات در آن روز، آن را #جمعه ناميد.
📚الکافي ج ۳، ص ۴۱۵
#حدیث
#جمعه
#ولایت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 پـاداش چنـد بـرابـر !
🔅 #پیامبر_اکرم (ﷺ) :
🔸«روز جمعه، بسیار بر من صلوات بفرستید؛ زیرا آن، روزی است که [پاداش] کارها در آن چند برابر میشود».
🔹«أكثِروا مِنَ الصَّلاةِ عَلَيَّ يَومَ الجُمُعَةِ، فَإِنَّهُ يَومٌ تُضاعَفُ فیهِ الأَعمالُ».
📚 مسند زيد: ص١٥٦
#حدیث
#صلوات
#جمعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀دشوار بودن ديندارى در زمان غيبت امام
🔹رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ لأصحابهِ ـ: إنّكُم أصْحابي ، و إخْواني قَومٌ في آخِرِ الزّمانِ آمَنوا و لَم يَرَوني ... لَأحدُهُم أشَدُّ بَقيّةً على دِينهِ مِن خَرْطِ القَتادِ في اللّيلةِ الظَّلْماءِ، أو كالقابِضِ على جَمْرِ الغَضا ، اُولئكَ مَصابيحُ الدُّجى ، يُنجِيهِمُ اللّه ُ مِن كلِّ فتنةٍ غَبْراءَ مُظْلِمةٍ
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به اصحابش ـفرمود : شما همراهان من هستيد، اما برادران من، مردمانى در آخر الزمان هستند كه ايمان آورده اند و مرا نديده اند ... پايدارى هر كدامشان در ديندارى، بيشتر از مقاومت كسى است كه مى خواهد در شب تار، خارهاى ساقهگون را با دست از بالا به پايين بزدايد يا همچون كسى است كه زغال افروخته چوب گز را در كف نگه مى دارد. اينان چراغهاى تابان در دل تاريكى اند. خداوند آنان را از فتنه هاى غبار آلود و شبگون نجات مى بخشد.
📚بحار الأنوار: 8/124/52.
📲 lib.eshia.ir/27307/1/388/أصْحابي
#حدیث
#آخرالزمان
حضرت #امام_زمان علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠 مـن سـزاوارتـرینـم...
🚩 سخنان #امام_مهدی_علیه_السلام در آغاز قیام!
در برخی از احادیث، به سخنان امام مهدی علیه السلام در آغاز قیامش اشاره شده است.
#امام_باقر_علیه_السلام :
✧ هنگامى که پشتش را به کعبه تکیه مىدهد، مىگوید:
«اى مردم! ما [شما را] به یارى خدا مىخوانیم. هر کس از مردم به ما پاسخ گوید، [بداند که] ما اهل بیتِ پیامبرتان محمّد، و سزاوارترینِ مردم به خداوند و به محمّد هستیم و هر که با من دربارۀ آدم احتجاج کند (دلیل بیاورد)،
من سزاوارترینِ مردم به آدم هستم و هر که با من دربارۀ نوح احتجاج کند،
من سزاوارترینِ مردم به نوح هستم و هر که با من دربارۀ ابراهیم احتجاج کند،
من سزاوارترینِ مردم به ابراهیم هستم و هر کس با من دربارۀ محمّد احتجاج کند،
من سزاوارترینِ مردم به محمّد هستم، و هر که با من دربارۀ پیامبران احتجاج کند،
من سزاوارترینِ مردم به پیامبران هستم. آیا خداوند در آیههاى استوار کتابش نمىفرماید:
﴿ خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان، برترى داد. فرزندانى که برخىشان از برخى (و در پاکى همسان)اند و خداوند، شنوا و داناست﴾؟ (۱)
و من، [امام] بر جاى مانده از [نسل] آدم، ذخیره از [نسل] نوح، برگزیده از [نسل] ابراهیم و گزیدۀ [نسل] محمّد _ که خداوند بر همۀ آنان درود فرستد _ هستم.
هان! هر که با من دربارۀ کتاب خدا احتجاج کند،
من سزاوارترینِ مردم به کتاب خدا هستم.
هشیار باشید که هر کس با من دربارۀ سنّت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله احتجاج کند،
منسزاوارترینِ مردم به سنّت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هستم.
امروز هر کس سخن مرا مىشنود و در این جا حاضر است، به خدا سوگندش مىدهم که پیامم را به غایبان برساند، و به حقّ خداوند و نیز حقّ پیامبرش و به حقّ خودم که بر شما حقّ خویشاوندى با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را دارم، از شما مىخواهم که ما را یارى دهید و ما را در برابر کسانى که به ما ستم مىکنند، حمایت کنید، که ما را هراسان کردهاند و به ما ستم نمودهاند و از شهر و دیار و فرزندانمان راندهاند و بر ما ظلم شده است و از حقّمان باز داشته شدهایم و اهل باطل بر ما دروغ بستهاند.
پس خدا را، خدا را در حقّ ما! ما را وا نگذارید و ما را یارى دهید تا خداوند متعال یارىتان دهد».(۲)
ا - - - -
۱) آل عمران: آیۀ ۳۳ و ۳۴.
۲) الغیبة، نعمانى ص ۲۷۹ ح ۶۷ .
📚معارف حدیث
#حدیث
#ظهور
حضرت #امام_زمان علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🌤 دوران سخت آخر الزمان
● مالک بن ضَمره روایت گوید: امیر المؤمنین علیهالسلام به شیعیان خود فرمودند:
"كُونُوا فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ الطَّيْرِ إِلَّا وَ هُوَ يَسْتَضْعِفُهَا وَ لَوْ يَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِهَا لَمْ يَفْعَلْ بِهَا كَمَا يَفْعَلُ."
شما در میان مردم مانند زنبور عسل در میان پرندگان باشید که او را ضعیف میپندارند و اگر بدانند که در اندرون جثۀ کوچک او چیست، با او اینگونه رفتار نمیکنند.
● شما با مردم به ظاهر معاشرت کنید ولی قلبا و عملاً از آنان بر کنار باشید، زیرا که هر کس آنچه را کسب کرده نصیب خواهد گردید، و هرکس در روز رستاخیز با همان کسی خواهد بود که او را دوست میداشته.
● أَمَا إِنَّكُمْ لَنْ تَرَوْا مَا تُحِبُّونَ وَ مَا تَأْمُلُونَ يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ حَتَّى يَتْفُلَ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ حَتَّى يُسَمِّيَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً كَذَّابِينَ وَ حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ إِلَّا كَالْكُحْلِ فِي الْعَيْنِ وَ الْمِلْحِ فِي الطَّعَامِ وَ هُوَ أَقَلُّ الزَّادِ"
و اینک شما ای شیعیان! بدانید که هرگز بدانچه دوست دارید و آرزوی شماست نخواهید رسید تا آنکه فتنه آنقدر بالا گیرد که بعضی از شما به روی دیگری تف بیاندازد و بعضی دیگری را دروغگو بخواند و تا آنجا که از شما بر این امر پا بر جا نماند مگر بقدر سرمهای که در چشم کشند، و یا نمکی که در غذا بریزند، و آن بسیار اندک است.
● حضرت سپس فرمودند: من برای شما مثالی میزنم و آن اینکه شخصی متاعی و طعامی داشته باشد، آنگاه آن را در معرض باد قرار داده و غربال نماید و پاکیزه کند، در اطاقی ریخته و در آن را بسته و ذخیره نماید.
پس از مدتی که در اطاق را باز میکند میبیند که در میان آنها ساس پیدا شده، برای بار دوم آن را از اطاق بیرون آورده و به باد میدهد، و باز پس از پاکسازی در اطاق انبار و ذخیره میکند و در اطاق را میبندد، پس از گذشت زمانی باز آن را بیرون آورده و میبیند که باز دچار ساس شده، و او باز آن را بیرون آورده و بوسیله باد تمیز میکند و این عمل را چندین بار تکرار میکند تا آنکه مقداری از آن میماند که دیگر نتواند ساس و هیچ حشرهای زبانی به آن برساند.
● شما نیز این چنین هستید، باید آنقدر فتنهها شما را بیازماید تا خالص کند، تا گروهی از شما بجا ماند که دیگر فتنهها نتواند به آنها زیانی برساند.
📚الغيبة للنعماني؛ ص۲۵
#حدیث
#آخرالزمان
حضرت #امام_زمان علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135