eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
544 دنبال‌کننده
609 عکس
43 ویدیو
21 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀آیا میت غیر مومن نیز خانواده خود را می‌بیند؟ 🔸عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَ لاَ كَافِرٍ إِلاَّ وَ هُوَ يَأْتِي أَهْلَهُ عِنْدَ زَوَالِ اَلشَّمْسِ فَإِذَا رَأَى أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ حَمِدَ اَللَّهَ عَلَى ذَلِكَ وَ إِذَا رَأَى اَلْكَافِرُ أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ كَانَتْ عَلَيْهِ حَسْرَةً . 🔹 ابو بصير گويد: امام صادق عليه‌السّلام فرمود: هر مؤمن و كافرى به هنگام زوال خورشيد به زيارت اقوام خود مى‌آيد. پس اگر مؤمن خانواده خود را ببيند كه عمل صالح انجام مى‌دهند، خدا را حمد مى‌گويد، و هرگاه كافر ببيند كه خانواده‌اش عمل صالح انجام مى‌دهند، حسرت مى‌خورد. 📚: الکافي ج ۳، ص ۲۳۰ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀اصلاح نفس امام صادق علیه السلام: 🔹 السَّعِيدُ مَنْ وَجَدَ فِي نَفْسِهِ خَلْوَةً يُشْغَلُ بِهَا. 🔸 خوشبخت، كسى است كه براى نفس خود خلوت و فراغتى يابد و به كار اصلاح آن پردازد. 📚 بحار الانوار (باب الخامس و السبعون ) جلد ۷۵ صفحه ۲۰۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا امروز توفیق شد مزار مطهر مرحوم ابن بابویه قمی را #زیارت کنیم. واقع در شهر مقدس قم (:۱۴۰۳.۱۰.۱۰) #رجال #اعلام #صدوق_اول #ابن_بابویه_قمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀ابن شهر آشوب 🔸محمد بن علی بن شهر آشوب سَرَوی مازندرانی (۴۸۸ق - ۵۸۸ق)، ملقّب به رشيدالدين و عزالدين و شيخ الطائفه، فقيه، محدث، مفسّر، اديب، شاعر، مطّلع نسبت به رجال و احاديث. دارای مذهب شیعه دوازده امامی که حتی نزد مخالفان بيگانگان نيز مورد احترام و تعظيم بوده است. 🔸ولادت حافظ ابوجعفر (ابوعبدالله) محمد بن على بن شهرآشوب بن ابى نصر كياكى بن ابى الجيش مازندرانى سَرَوى در سال 488ق در سارى متولد شد. 🔸دانش او در هشت سالگى قرآن را حفظ كرد، از دانشى گسترده برخوردار بود، عبادت بسيار مى‌كرد همیشه با وضو بود، از بعد تأليف و تصنيف در نزد شيعه به منزلۀ خطيب بغدادى نزد اهل سنّت بود. 🔸سفرها به خراسان و شهرهاى خوارزم و نيشابور و سبزوار (و بيهق) سفر كرد. بدنبال مخالفت و درگیرى با والى مازندران آن ديار را به مقصد بغداد ترك كرد و این در زمان مُقتَفى (555- 530ه‍.ق) بود و شايد در راه بغداد بود كه با علماء رى، كاشان، اصفهان، و همدان و... ديدار كرد. چند سالى در بغداد ماند و در زمان حكمروايى مستضيء (574- 566ه‍. ق) به موصل مهاجرت كرد و پس از آن در حلب (از شهرهاى سوريه) رحل اقامت افكند و این واقعه در زمان امیران شيعه مذهب آل حمدان به وقوع پيوست. در همانجا نيز درگذشت و به خاک سپرده شد. 🔸استادان احمد غزّالى، جارالله زمخشرى، ابوعلى طبرسى، ابوالحسن بيهقى فريد خراسان، خطيب خوارزمى، ابوالحسين سعيد بن هبةالله معروف به قطب راوندى، ابوعبدالله محمد بن احمد نطنزى، سيد‌ ‎ناصح‌الدين ابوالفتح عبدالواحد تمیمى آمُدى، ابومنصور احمد بن على بن ابى طالب طبرسى، ابوالفتوح رازى و ابوعلى محمد بن حسن فتّال نيشابورى 🔸شاگردان ابوحامد نجم‌الدين سيد‌ ‎محمد بن ابى القاسم بن زهره حلبى، جمال‌الدين ابوالحسن على بن شعره حلّى جامعانى، محمد بن ادريس حلّى، ابن بِطريق حلّى، ابن ابى طىّ حلّى 🔸وفات ابن شهر آشوب در سال 588ق در شهر حلب از دنيا رفت و در دامنۀ كوهى كه جوشن مى‌نامند به خاک سپرده شد. و آن گورستانى است در حلب برای دفن بزرگان علماء شيعه. از ديدگاه شیعیان حلب این مكان مدفن شهيد محسن سقط فرزند امام حسین عليه‌السلام است. 📚ویکی نور •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀المناقب یامناقب آل أبي‌طالب ابن شهرآشوب 🔸 اثر ابوجعفر رشیدالدین محمد بن علی بن شهرآشوب سروی مازندرانی(متوفی 588ق)، کتابی است که با استناد به منابع مهم علمای اهل سنت و شیعه به زبان عربی تدوین شده است. در این مجموعه، احادیثی که درباره فضایل و مناقب حضرت علی(ع) و فرزندان وی نقل شده، گرد آمده است. تألیف کتاب اندکی پس از 553ق، در بغداد صورت گرفته است... 🔸ساختار کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در چهار بخش، در چهار جلد تنظیم شده است. نویسنده به شیوه برخی کتب سیره و تاریخ، سلسله سندها را قبل از هر گزارش نیاورده و به متون اخبار کفایت کرده است و علت آن را اجماع همه عالمان بر صحت این کتاب‌ها، شهرت آن اخبار و پرهیز از اطناب و زیادویی دانسته است؛ ولی با بیان طرق نقلش متذکر می‌شود که بدین گونه، اخبار و روایات کتاب مناقب از دایره خبر مرسل خارج و به احادیث مسند ملحق شده‌اند. وی خاطرنشان می‌کند نوشته‌هایی که به دست من رسیده، یا مستقیما از طریق خود نویسنده‌ها به من رسیده است یا با چند واسطه در نهایت به نویسندگان اصلی می‌رسد. همچنین سعی نموده اخباری را نقل کند که از نظر سند، یا به حد تواتر برسد یا لااقل به حد شهرت رسیده باشد... 🔸روش وی در گزینش اخبار را به‌اختصار می‌توان چنین آورد: گزینش قسمت‌هایی خاص مربوط به بحث مورد نظرش در اخباری که با یکدیگر تداخل داشته یا طولانی بوده‌اند. انتخاب گزارش‌هایی که معانی و مفاهیم را با کلمات و واژگانی کمتر نقل نموده‌اند. پرهیز از ذکر اخباری که دور از ذهن و غریب است، نکات زیر، بیانگر روش کار نویسنده است: عدم اعتماد وی به برخی راویان؛ اعتراض و طعن به برخی دانشمندان اهل سنت؛ تکیه بر نقش حضرت علی(ع)؛ استفاده از منابع شیعی و اهل سنت؛ اختصار و پرهیز از زیادویی؛ احتجاج به ظواهر کلام همراه با استدلال بر معنا و فحوای کلام؛ یک‌دست کردن اخبار با در هم آمیختن گزارش‌ها؛ استفاده از آیات قرآن، روایات و اشعار... 🔸گزارش محتوا نویسنده در مقدمه، به طرق و منابع و مآخذ کتاب اشاره و صحت اسنادش را به بزرگ‌ترین کتاب‌ها و طرق عامه و خاصه منسوب می‌کند. سپس توضیح می‌دهد که چگونه در فضایی از نامهربانی و جفای مخالفان و کینه‌توزان و ترس و عزلت‌گزینی دوستان و همراهان، شگفت‌زده از آن همه ستم‌ها و انکارها پیرامون فضیلت‌های اهل‌بیت(ع)، توانسته به‌دور از تعصب‌های جاهلانه و پیروی از انصاف، با دلایل روشن، سنت صحیح را آشکار کرده و بدعت‌ها و خطاها را برملا ساخته و حق را یاری کند.. 🔸تاریخ مناقب‌نویسی نزد امامیه، بدون نام ابن شهرآشوب شناخته شده نیست. نه کتابیپیش از این بدین گستردگی به کار پرداخته و از این آوازه برخوردار شده و نه کتابیپس از آن توانسته است از آن بی‌نیاز باشد و از آن نقل یا اقتباس نکند. وی این اثر مهم و مفصل را با بهره‌گیری از صدها کتاب تألیف نموده است و با نقل مصادر مختلف و ذکر اسامی آن‌ها، کار باارزشی انجام داده است... توجه به این نکته ضروری است که حسین بن جبر، مناقب را تلخیص کرده و «نخب المناقب» نام نهاده است. اوصافی که ابن جبر برای مناقب آورده، موجد این پندارست که نسخه مناقب موجود در دست او، از مناقب موجود نزد ما کامل‌تر بوده است. یافت نشدن برخی مطالب موجود در نخب، در مناقب موجود نزد ما، در کنار کاستی پایانی کتاب، مسلم می‌دارد که مناقب ابن شهرآشوب تمام و کمال به دست ما نیفتاده و مناقب متداول و موجود، تلخیص یا تحریر یا شکل دیگری از مناقب ابن شهرآشوب است... شاید ابن شهرآشوب در دو مرحله مناقب را تدوین کرده باشد: در مرحله نخست در همین حجم و حد مناقب موجود و در مرحله پسین، با افزایش حجم قبلی و ادامه مطالب، مانند نگارش بخش مربوط به امام مهدی(عج). مناقب موجود در دست ما، به نسخه‌ای از مرحله یکم، نسب می‌رساند و از افزایش و تکمیل ثانوی بی‌بهره مانده است... 📚ویکی نور •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀الکافی با ترجمه فارسی در ۱۵ جلد منتشر شد. 🔸 ترجمه الکافی شامل ترجمه اصول کافی ترجمه فروع کافی ترجمه روضه کافی است. این کتاب شریف و کم نظیر، از سوی پژوهشگاه دارالحدیث ترجمه شده است. این ترجمه، چند ویژگی دارد: 1. ترجمۀ همۀ کافی اعم از اصول و فروع و روضه است. 2. به صورت جمعی ترجمه شده است. 3. مترجمان آن دانشورانی درس‌آموختۀ حوزه، و دارای تجربۀ طولانی در امر ترجمۀ متونی و متخصص در امر ترجمه هستند. 4. این ترجمه از سوی چند دانش‌آموختۀ دیگر حوزوی، بررسی و مقابله شده است. 5. چند ویراستار متخصص و صاحب‌نظر آن را ویراستاری کرده‌اند. 6. این ترجمه براساس نسخه مصحح انجام شده است. 7. ترجمه‌ای روزآمد و خوانا و روان است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀آیا مفاتیح الجنان تألیف شیخ عباس قمی است؟ 🔸استاد غروی: اصل کتاب مفاتیح از محدث قمی نیست بلکه از شیخ رحمت‌الله کرمانی است ولی چون نظم و نسق آن خیلی زیبا نبود و از سویی گفته شده بود که برخی مطالب اعتباری ندارد لذا شیخ عباس قمی این کتاب را پالایش کرد و نام آن را از «مفتاح الجنان» به «مفاتیح‌ الجنان» تغییر داد. 🔸تصویر فوق بخشی از مقدمۀ شیخ عباس قمی بر مفاتیح الجنان است که می‌نویسد: و بعد چنين گويد اين فقير بى بضاعت و متمسك بأحاديث أهل بيت رسالت عليهم السلام عباس بن محمد رضا القمى ختم الله لهما بالحسنى و السعادة كه بعضى از اخوان مؤمنين از اين داعى درخواست نمودند كه كتاب مفتاح الجنان را كه متداول شده بين مردم مطالعه نمايم و آنچه از ادعيۀ آن كتاب كه سند دارد ذكر نمايم و آنچه را كه سندش بنظرم نرسيده ذكر ننمايم و اضافه كنم بر آن بعض ادعيه و زيارات معتبره كه در آن كتاب ذكر نشده پس احقر خواهش ايشان را اجابت نموده و اين كتاب را به همان ترتيب جمع آورده و ناميدم آن را به مفاتيح الجنان و مرتب گردانيدم آن را بر سه باب باب اول در تعقيب نمازها و دعاهاى ايام هفته و اعمال شب و روز جمعه و بعض ادعيۀ مشهوره و مناجات خمس عشره و غيرها باب دوم در اعمال ماههاى سال و فضيلت و اعمال روز نوروز و اعمال ماههاى رومى باب سيم در زيارات و آنچه مناسب آن باب است اميد كه اخوان مؤمنين بر وفق آن عمل نمايند و اين گنه‌كار رو سياه را از دعا و زيارات و طلب مغفرت فراموش نفرمايند. 📚پژوهش‌های تاریخی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
استاد گنجی ● شیوه آیت الله خویی در مراجعه به کتب فقهی.mp3
660.6K
ا ﷽ ا 🍀روش آیت الله العظمی در مراجعه به کتب فقهی 🎤استاد آیت الله رحمه الله علیه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘فضائل علوی 💎پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: هیچ‌گاه به آسمان صعود نکردم، جز اینکه نام علی را بر عرش الهی نوشته‌یافتم.💎 📚 کشف الیقین، ص۱۱۱؛ بحارالأنوار، ج ۴۰، ص ٥۰ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ya_ali.mp3
4.49M
ا ﷽ ا 🍀شعرخوانی زیبای مرحوم شهریار در وصف حضرت علی علیه السلام یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی بابی انت و امی گوییا هیچ نه همی به دلم بوده نه غمی بابی انت و امی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸غدیریه‌سرایی سنت دیرینه‌ای در میان شاعران بوده که پیشینه‌اش به روز غدیر برمی‌گردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریه‌ای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریه‌های عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است. به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریه‌های فارسی را از کتاب غدیریه‌های فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد. حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🖼 مرگ و قیامت 📝 انسان در مواقعی، درک می‌نماید که تعلقات مادی به درد او نمی‌خورد؛ یکی هنگام مرگ است که درک می‌کند تعلقات مادی از او جدا می‌شود و دیگری هنگام قیامت است که درک می‌کند تعلقات خیالی هم از او جداست و خودش تنهاست! 📖 دستنوشته‌ها | صفحه ۲۱۴ 📚علامه طباطبایی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀روش خلاصی از غرق شدن در دریای عمیق دنیا 🔻الإمامُ الکاظم عليه السلام: 🔸يا بُنَيَّ إِنَ‌ الدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ‌ قَدْ غَرِقَ‌ فِيهَا عَالَمٌ كَثِيرٌ فَلْتَكُنْ سَفِينَتُكَ فِيهَا تَقْوَى اللَّهِ وَ حَشْوُهَا الْإِيمَانَ وَ شِرَاعُهَا التَّوَكُّلَ وَ قَيِّمُهَا الْعَقْلَ وَ دَلِيلُهَا الْعِلْمَ وَ سُكَّانُهَا الصَّبْر. ✍️لقمان به فرزندش گفت: فرزندم، دنیا دریایی است عمیق خلقی بسیار در آن غرق شدند، پس تلاش کن که در این دریا، کشتی تو، تقوی الهی، و کالا و مال‌التجاره آن، ایمان و بادبانش (به خدا) و ناخدایش ، و راهنمایش ، و سکانش باشد. 📚 الکافی، ج۱، ص۱۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 رازداری ... 🔶 الأمالي للطوسي بإسناده عن الحسين عن أبيه عليهما السلام : قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : المَجالِسُ بِالأَمانَةِ ، ولا يَحِلُّ لِمُؤمِنٍ أن يَأثُرَ عَن مُؤمِنٍ ـ أو قالَ : عَن أخيهِ المُؤمِنِ ـ قَبيحا. 🔸 در الأمالى شیخ طوسى ـ به سند خود ، از امام حسين عليه السلام، از امام على عليه السلام : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «مجالس ، امانت اند و براى مؤمن ، روا نيست كه حرف مؤمنى را به جاى ديگر ببرد» يا فرمود : « [درست نيست] حرف برادر مؤمنش را به جاى ديگر ببرد ». 📚الكافي،ج 2، ص 660 . •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀انجام کارها با وضوء امام صادق علیه السلام: 🔹 منْ طَلَبَ حَاجَةً وَ هُوَ عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ فَلَمْ تُقْضَ فَلاَ يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ. 🔸 هر کس بدون وضو دنبال برطرف کردن مشکلی برود و آن مشکل حل نشود جز خودش کسی را ملامت و سرزنش نکند. 📚 وسائل‌الشیعه (باب استحباب الوضوء) جلد ۱ صفحه ۳۷۴ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔰 پیشینه عبارت « علیه السلام » بعد از نام اهل بیت عليهم السلام در تاریخ شیعه 💠 حضرت آیة الله سید موسی شبیری زنجانی (حفظه الله): 🔸 اوایل امر، شیعه تحت فشار بود و در تقیه به سر می‌برد و تدریجاً عقاید خود را اظهار می‌کرد، لذا به استحکامی که اکنون هست، نبود و کم کم مستقر شد. 🔹 امروزه اگر کسی نام اهل بیت علیهم السلام را ذکر کند و دنبال آن عبارت علیه السلام را نیاورد، بی احترامی محسوب می‌شود، امّا گویا اصحاب ائمه، رسم و عادت شیعه چنین نبود که وقتی نام ائمه علیهم السلام را ذکر کنند، عبارات احترام نظیر: «ع» را بیاورند. لذا در بسیاری از روایات، عبارت «ع» ذکر نشده است و این روایات را شیعیان نقل کرده‌اند، نه سنّی‌ها. 🔸 نسخه‌ای از استبصار شیخ طوسی در اختیار جعفر بن مشهدی پدر صاحب مزار بوده است. کاتب نسخه طبق این عادت شیعه عبارت «ع» را بعد از نام ائمه نوشته بوده ولی بعداً وقتی ابن مشهدی نسخه را با اصل مقابله کرده،‌ متوجه شده که در نسخه اصل این عبارات نیست، لذا وی اکثر «ع» ها را خط کشیده است. من این نسخه را در نجف در کتابخانه شیخ علی کاشف الغطاء دیده بودم. در ایران هم تصویر این نسخه را از کتابخانه آستان قدس گرفتم و نسخه خودم را با آن مقابله کردم. 🖊 در عصر معصومين عليهم السّلام بنا بر شرایط و عرف آن زمان عبارت "علیه السلام " بعد از اسامی ایشان استفاده نمی شد ، ولی در عرف شیعه این زمان عدم استفاده از آن، خلاف احترام و شأن ایشان است. 📚کانال پژوهش‌های تاریخ اسلام عبارت •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 شیخ محمدتقی شوشتری یکی از عالمان رجالی معاصر 🔸سخن آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی درباره ایشان: «هم خودشان و هم کتابشان، قاموس الرجال، را باید جزو حسنات عصر حاضر به شمار آورد ... و از نسخۀ قاموس الرجال می توان فهمید که کتاب‌های دیگر ایشان نیز بدین گونه است و همۀ این‌ها جزو حسنات عصر حاضرند» (کیهان فرهنگی، سال دوم، شمارۀ اول) آقای ابوالقاسم اعتبار، دستیار و کاتب ایشان در ده سال پایانی عمر، درباره ایشان می‌گوید: «روزی اول صبح که نزد معظم له رفتم، در حالی که در حیاط منزل قدم می‌زدند این حدیث را زمزمه می‌فرمودند: «فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب» و متوجه شدم که کمدی را به عنوان هدیه برای ایشان آورده‌اند که آن را بیش از حد مورد نیاز خود می‌دیدند. همان روز عصر آن را به کسی که واقعاً مستحق آن بود بخشیدند. ایشان در میان تفسیرهای قدیمی بهترین تفسیر را تفسیر تبیان شیخ طوسی و بهترین تفسیر عصر حاضر را المیزان علامه طباطبایی می دانست و بارها به من فرمود: «اگر خدا توانی بدهد تفسیری خواهم نوشت و در آن سعی می‌کنم این دو تفسیر را نقد کنم». آنچه که برداشت کرده‌ام این است که از میان دعاها علاقۀ شدیدی به دعای ابوحمزۀ ثمالی داشتند تا آنجا که در بهاران جوانی با خط بسیار زیبایی آن را یک بار برای خود نوشتند (در هفده‌سالگی)» 📚(به نقل از کتاب محقق شوشتری، ص 121). #رجال #اعلام #شوشتری #شبیری #قاموس_الرجال •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135