eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
579 دنبال‌کننده
763 عکس
52 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀فطرت خداشناسى 🔻رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله: 🔸كُلُّ مَوْلودٍ يُولَدُ على الفِطرَةِ، يَعني على المَعْرِفَةِ بأنّ اللّهَ عزّوجلّ خالِقُهُ، فذلكَ قَولُهُ: «ولَئنْ سَألْتَهُم مَن خَلَقَ السّماواتِ والأرضَ لَيَقُولُنَّ اللّهُ» [لقمان:٢٥، زمر:٣٨]؛ ✍️هر نوزادى بر فطرت زاده مى شود، يعنى مى داند كه خداوند عز و جل آفريدگار اوست. پس اين است معناى سخن خداوند كه: «اگر از آنان بپرسى چه كسى آسمانها و زمين را آفريده است هر آينه گويند: خدا». 📚 التّوحيد: ص۳۳۱ ‌•┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 روزی دو وعده غذا ؛کافی است‌!. 🔅 : ✓ به امام صادق (ع) از دردها و سوء هاضمه‌اى كه داشتم شكايت كردم. به من فرمود: «صبحانه و شام بخور و ما بين آن، چيزى نخور؛ زيرا اين كار به بدن صدمه مى‌زند. آيا نشنيده‌اى كه خداوند عز و جل مى‌فرمايد: «و روزى‌شان، صبح و شام، در آن جا [آماده]است». ⁙ «شَكَوتُ إلى أبي عَبدِاللّهِ (ع) ما ألقى مِنَ الأَوجاعِ وَالتُّخَمِ، فَقالَ لي: تَغَدَّ وتَعَشَّ، ولا تَأكُل بَينَهُما شَيئاً؛ فَإِنَّ فيهِ فَسادَ البَدَنِ، أما سَمِعتَ اللّهَ عز و جل يَقولُ: «وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا». 📚 الكافی: ج٦ ص٢٨٨ ح٢ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀اثرات گناه حضرت امام صادق (علیه السلام): 🔹منْ يَمُوتُ بِالذُّنُوبِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَمُوتُ بِالْآجَالِ، وَ مَنْ يَعِيشُ بِالْإِحْسَانِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَعِيشُ بِالْأَعْمَارِ . 🔸كسانى كه به وسيله گناهان خود مى‌ميرند بيش از كسانى هستند كه با اجل‌هاى معيّن از دنيا مى‌روند و كسانى كه به اندازه احسان و نيكى‌هاى خود زندگى مى‌كنند بيش از كسانى هستند كه به اندازه عمر خود زندگى مى‌نمايند. 📚 مستدرک الوسائل (باب الجهاد) جلد ۱۱ صفحه ۳۲۷ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 حکم عدهٔ وفات از احکام تدریجی اسلام بود 🔹 برخی از احکامی که جامعه آمادگیِ انجامِ دفعی آن را نداشت، پله‌ پله و به تدریج ابلاغ شده است، مانند حرمت شرب خمر یا عده وفات (به کیفیت فعلی) و... 🔸 مثلاً حکمِ «عدهٔ وفات» متناسب با عرفِ جامعهٔ آن روز مقرّر گردید و بعدها نسخ شد و حکم دیگری جایگزینِ آن قرار گرفت. 🔹 امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند: در زمان جاهلیّت، «عدّه‌ٔ زن بعد از وفات شوهرش» یک سالِ کامل بود و وقتی شوهرِ او از دنیا می‌رفت، زن چیزی مانند پشکل یا شبیه آن از حیوان چهارپایی را به پشت خود می‌انداخت و می‌گفت: «شوهر، بر من از این هم بی‌ارزش‌تر است و من یک سال سرمه نمی‌کشم، آرایش و زینت نمی‌کنم، خود را نیکو نمی‌گردانم و ازدواج نمی‌کنم. بنابراین نه تنها زن را در این یک سال از خانه‌اش بیرون نمی‌کردند، بلکه وی را از ماترکِ شوهر هم بهره‌مند می‌ساختند. پس خداوند در اوایل اسلام آیه‌ی: «وَ الَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْواجاً وَصِیَّةً لِأَزْواجِهِمْ مَتاعاً إِلَی الْحَوْلِ غَیْرَ إِخْراجٍ» را نازل کرد و بعد از آنکه اسلام قدرت گرفت {إذا قَویَ الإسلام} این آیه را فرستاد: «و کسانی که از شما می‌میرند و همسرانی باقی می‌گذارند، باید چهار ماه و ده روز، انتظار بکشند [و عدّه نگه دارند] و هنگامی که به آخر مدّتشان رسیدند، گناهی بر شما نیست... (سوره مبارکه بقره آیه 234) 📚 بحارالأنوار، ج101 ص191 📚نردبان فقاهت •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀تاثیر عناوین ابواب در فهم روایات از نحوه تبویب کتب و گزینش روایات ذیل عنوان باب، میتوان به فهم نویسنده کتاب پیرامون آن حدیث پی برد. فی المثل کلینی در باب تقیه این روایت را از امام صادق علیه السلام نقل می کند: «احْذَرُوا عَوَاقِبَ الْعَثَرَاتِ» ملا محسن ذیل این حدیث مینویسد: «یعنی کلّ ما تقولونه أو تفعلونه فانظروا أوّلاً فی عاقبته ومآله، ثمّ قولوه أو افعلوه، فإنّ العثرة قلّما تفارق القول والفعل، ولا سیّما إذا کثرا ؛ أو المراد أنّه کلّما عثرتم عثرة فی قول أو فعل فاشتغلوا بإصلاحها وتدارکها کیلا تؤدّی فی العاقبة إلی فساد لایقبل الصلاح» اما علامه مجلسی با توجه به فهم کلینی از این روایت و درج آن ذیل عنوان «باب التقیة» میفرماید: «احذروا عواقب العثرات، أی فی ترک التقیّة، کما فهمه الکلینی رحمه الله ظاهرا..». 📚علوم‌ و معارف حدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 محمد بن محمد بن اشعث 💠ابوعلی، محمد بن محمد بن اشعث کوفی از راویان شیعه در قرن چهارم هجری می‌باشد. 🍂ابْن‌ِ اَشْعَث‌، محمد بن‌ محمد کوفی‌ مصری‌ (ابوعلی‌)، محدث و فقیه‌ امامی‌ سده ۳ و ۴ق‌/۹ و ۱۰م‌. با همه شهرتی‌ که‌ ابن‌ اشعث‌ در سلسله راویان‌ شیعی‌ و سنی‌ دارد، از زندگی‌ و احوال‌ او چندان‌ چیزی‌ دانسته‌ نیست‌. ✅ابن‌ اشعث‌ از راویان‌ معتبر و بنام‌ شیعی ‌ است‌ که‌ نام‌ او در سلسله راویان‌ سده ۳ و ۴ق‌ آمده‌ است‌. در این‌ باره‌ می‌توان‌ به‌ اثر معروف‌ ابن‌ قولویه ‌کامل‌ الزیارات ‌،و تهذیب‌ الاحکام، استبصار و فهرست‌ تألیف‌ شیخ‌ طوسی‌ (د ۴۶۰ق‌/۱۰۶۸م‌) رجوع‌ کرد. ⭕️مشهورترین‌ اثر روایی‌ او کتاب‌ جعفریات ‌ یا اشعثیات‌ است‌. وی‌ این‌ مجموعه‌ را که‌ هزار حدیث ‌ دارد و به‌ اسماعیل‌ بن‌ موسی‌ بن‌ جعفر (علیه‌السلام‌) که‌ او نیز در مصر می‌زیسته‌، منسوب‌ است‌، از طریق‌ فرزند وی‌ موسی‌ بن‌ اسماعیل‌ روایت‌ کرده‌ است‌. 📚 مطالعه 🔗 wikifeqh.ir/محمد_بن_محمد_بن_اشعث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
. ا ﷽ ا 🍀علامه حلی چند نوع كتاب فقهى تأليف كرده است: 1) فتوايى مختصر؛ همچون دو كتاب تبصرة المتعلّمين و تلخيص الاقوال كه هر دو به چاپ رسيده است. تبصرة المتعلّمين شروح فراوانى دارد و كتاب‌هاى مفصّلى در شرح آن نوشته شده است. فقه الصادق آقاى سيّد محمّد صادق روحانى شرح مفصّلى بر آن كتاب است. آقا ضياء عراقى (1361 ق) نيز شرحى بر آن دارد كه پنج جلد آن به چاپ رسيده است. 2) فتوايى مفصّل؛ همچون كتاب ارشاد الاذهان و قواعد الاحكام كه در هر دو به ذكر فتاوا پرداخته است. 3) كتاب استدلالى مختصر؛ همچون نهاية الاحكام . 4) كتاب استدلالى مفصّل؛ مانند مختلف الشيعه .اين كتاب درموضوع اختلاف الفقهاء است ولى مذهب خاصّ شيعه را شامل مى‌شود، همچون كتاب حلية العلماء نوشته‌ى قفّال شاشى كه در اقوال و بيان اختلافات علماى عامّه است. علّامه‌ى حلّى در كتاب مختلف الشيعه تمام اقوال علماى شيعه تا عصر خود را آورده و ادلّه‌ى هر يك را نيز يادآور شده است. وى به نقد ادلّه‌اى پرداخته است كه آن را قبول ندارد و قول خود را با دليل ثابت كرده است. و نيز در كتاب تذكرة الفقهاء كه در فقه مقارن و مقايسه‌ى بين آراى شيعه و عامّه است. 📚@KASHKUL_MT📚 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠 مَلَک داعی در ماه رجب 🖋 مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف "بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام" می نویسد: عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ 🔸ترجمه: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: خداوند متعال، در آسمان هفتم، فرشته اى گماشته است كه به آن، «داعى» مى گويند 👈🏻 و چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته، هر شبِ آن ماه را تا صبح، ندا مى دهد: خوشا بر ذاكران، خوشا بر طاعت كنندگان! خداوند متعال نيز مى فرمايد: من، همنشين كسى هستم كه با من، همنشين باشد و مطيع كسى هستم كه اطاعتم كند و آمرزنده كسى هستم كه از من، آمرزش بخواهد. ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من. هر كه مرا در اين ماه بخوانَد، پاسخش مى گويم و هر كه از من [چيزى] بخواهد، عطايش مى كنم و هر كه از من هدايت جويد، راه نمايش باشم. اين ماه را ریسمانی بين خودم و بندگانم قرار داده ام. و هر كس آن چنگ زند، به من مى رسد. 📚 بحار الأنوار جلد ۹۵ صفحه ۳۷۷ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا