ا ﷽ ا
🍀مقام حضرت عباس علیه السلام
🔸الامام الصادق (عليه السلام):
كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا.
🔰امام صادق علیه السلام:
عموى ما ، عبّاس ، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود ؛ همراه با امام حسين عليه السلامجهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد.
📚مثیر الاحزان
#حدیث_منتخب
حضرت #عباس علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@azizamhosen
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀آیا «اقرار العقلاء علی انفسهم جائز» روایت است؟
🔰آیتالله سید احمد مددی حفظه الله:
🔻راجع به «إقرار العقلاء علی انفسهم جائز» در جواهر میگوید: «و قد اشتهر فی کتب الفقه...». بعد دیدیم که اصلا چنین روایتی وجود ندارد بلکه ابن ادریس در سرائر دارد که «معقد اجماعهم علی ان اقرار العقلاء علی انفسهم جائز».
🔻نمیدانیم چطور شده است که صاحب وسائل میگوید: «اشتهر فی کتب الفقه».؟!
جواهر میگوید: «النبوی المستفیض أو المتواتر» !!
مرحوم استاد ما مرحوم #بجنوردی هم بعد از عبارت جواهر دارند که : «بل لا یبعد تواتره، لاتفاق الفریقین علی نقله».
🔻 اینها از عجائب کار است که در مصادر قدیم ما به عنوان حدیث نبوده است ولی بعدا حتی ادعای تواتر هم شده است. اهل سنت هم که از قدیم تا جدیدشان این را ندارند.
🔻در سرائر هم دارد که «معقد اجماعهم» که نشان می دهد که از اصطیاد هم گذشته است. ولی به هر حال، روایت نیست. چرا در مصادر اول ما، به عنوان روایت ضعیف هم نبوده است و بعد ادعای تواتر و استفاضه می شود .
#حدیث_شناسی
#حدیث_اقرارالعقول...
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠 اهمیّت نداشتن اعتبار کتاب سلیم بن قیس
🖊استاد سیدمحمدجواد شبیری
🔻 در مورد کتاب #سلیم بن #قیس به این نکته اشاره کردیم که معتبر دانستن یا ندانستن روایت سلیم بن قیس، چندان اهمیّت ندارد و ما اصراری در اثبات اعتبارش نداریم؛ چون عمدۀ مضامینی که در این کتاب وجود دارد، در سائر روایات نقل شده است؛ البته نه این مضمون به طور خاص، بلکه کلیّت مضمون روایاتش در سائر روایات نیز وجود دارد.
مقالهای در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته بودم؛ تمام مواردی که از کتاب سلیم آدرس دادم ...
📚 درس خارج اصول، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
#کتاب_شناسی
#سلیم_بن_قیس
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀تمرین سند شناسی
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ مُوسَى عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
قَالَ: ذُكِرَتِ اَلتَّقِيَّةُ يَوْماً عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ فَقَالَ وَ اَللَّهِ لَوْ عَلِمَ أَبُو ذَرٍّ مَا فِي قَلْبِ سَلْمَانَ لَقَتَلَهُ وَ لَقَدْ آخَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بَيْنَهُمَا فَمَا ظَنُّكُمْ بِسَائِرِ اَلْخَلْقِ إِنَّ عِلْمَ اَلْعُلَمَاءِ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لاَ يَحْتَمِلُهُ إِلاَّ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ فَقَالَ وَ إِنَّمَا صَارَ سَلْمَانُ مِنَ اَلْعُلَمَاءِ لِأَنَّهُ اِمْرُؤٌ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَلِذَلِكَ نَسَبْتُهُ إِلَى اَلْعُلَمَاءِ .
📚 منبع: کافی، ج۱، ص ۴۰۱.
✅ترجمه :
امام صادق(عليه السّلام) فرمود:
روزی نزد على بن الحسين (عليهما السّلام) تقيه ياد آور شد،فرمود:به خدا اگر ابوذر آنچه را در دل سلمان بود مىدانست او را مىكشت با اينكه رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) آن دو را با هم برادر كرده بود،پس در بارۀ مردم ديگر چه گمانى مىبريد،به راستى علم علماء دشوار و سخت است تحمل آن را ندارد جز پيغمبر مرسل يا فرشتۀ مقرب يا بندهاى كه خدا دلش را به ايمان آزموده است. پس فرمود:همانا سلمان از علماء است چون مردى است از ما خاندان و از اين رو او را در رديف علماء ياد كردم.
✅ رجال الحدیث:
1⃣ أحمد بن إدريس بن أحمد أبو علي الأشعري القمي كان ثقة، فقيها، في أصحابنا، كثير الحديث، صحيح الرواية.
رجال النجاشي، صفحه: ۹۲.
2⃣ عمران بن موسى الزيتوني قمي، ثقة ،
رجال النجاشي، صفحه: ۲۹۱.
3⃣ هارون بن مسلم بن سعدان الكاتب، قال النجاشيّ: ثقة وجه
الرجال ابن داوود، صفحه: ۳۸۶.
4⃣ مسعدة بن صدقة العبدي : ثقة علی التحقیق.
✅ درایة الحدیث: صحیح و متصل.
✅نکات فقه الحدیثی:
1) تقیه در وهله اول درون مذهبی باشد. (هرچیزی را نباید پیش هر شیعه ای گفت.)
2) در بیان کرامات و مکاشفات باید سکوت پیشه کرد و الا رمی به شیادی و در نتیجه تکفیر هم خواهد شد.
3) شناخت علمای حقیقی و بیان ملاک عالم مورد تایید معصوم علیه السلام :
کلامشان نورانی و دارای بطون است مثل کلام معصوم که فهمش در توان هر کسی نیست. (چون چنین روایاتی با عبارت صعب مستعصب برای کلام ائمه هم مطرح شده است.)
4) عالم حقیقی از اهل بیت علیهم السلام خواهد بود ( در طهارت یا مقام اخروی و... اختلاف شده است.)
📚مدرسه حدیثی اهل بیت علیهم السلام
#رجال
#سند_شناسی
#سلمان
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀زمخشری
🔻محمود بن عمر معروف به جارالله زمخشرى (۵۳۸-۴۷۶ ق)، مفسر، محدث، نحوى سنی مذهب در قرن ۶ هجری است.
🔸او در ادب و لغت عرب و فقه و حدیث و تفسیر استاد و متکلم معتزلى بود و شعر را بسیار نیکو مىسرود.
🔸زمخشری آثار سودمندی تالیف نموده و به یادگار گذاشته است که از آن جمله است: الفائق فی غریب الحدیث، اساس البلاغ، المقامات فی امثال العرب، ربیع الابرار و فصوص الاخبار
🔸تفسیر «الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل» معروفترین اثر اوست.
مطالعه کامل مقاله👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/زمخشری
#اعلام
#رجال
#زمخشری
#کشاف
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
📌بدون صحیفهٔ سجادیه کار از پیش نمیرود
🔰علامه طهرانی: سوگند به خدا و مقام عزت و جلال او که با این درسهای متعارف و معمول حوزوی بدون بررسی و محاسبهٔ نفس و طی طریق و منهاج اولیای راستین که صحیفهٔ سجادیه را نصبالعین قرار داده و با آن روح خود را صیقل و جلا زدهاند، کار از پیش نمیرود و نه خود و نه دیگران تمتع و بهرهای نخواهند یافت.
📚امامشناسی، ج۱۵، ص۴۸
#صحیفه_سجادیه
#میلاد_امام_سجاد
حضرت #امام_سجاد علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 توصیفِ علامه #طباطبایی(ره)
از مناجات شعبانیه
🔹«و هى جامعة للمقدّمة و ذى المقدّمة جميعاً، أعنى السلوك و الشهود»
🔸مناجات شعبانیه ،شامل همه مقدمه و متن سلوک و شهود می باشد.
📚 رساله الولاية، العلامة الطباطبائي ص72
#معرفتی
#شعبان
#مناجات_شعبانیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135