eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
552 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 💠 مراد از «مشایخ ثلاثة»: 1️⃣ در علم حدیث: اگر در کتب روایی و فقهی گفته شود که این حدیث را «مشایخ ثلاثة» روایت کرده‌اند، مراد صاحبان کتب اربعه است: 🔸 🔹 شیخ 🔸 شیخ 2️⃣ در علم فقه: اگر در کتب فقهی گفته شود که این فتوا را «مشایخ ثلاثة» داده‌اند، مراد این اشخاص است: 🔸 شیخ 🔹 🔸 شیخ طوسی 3️⃣ در میان رجالیون: اگر بگویند «مشایخ ثلاثة» فلان راوی را توثیق کرده‌اند، مراد این سه تن است: 🔸 شیخ طوسی 🔹 مرحوم 🔸 مرحوم 4️⃣ در علم رجال: در کتب رجال و فقه هم گاهی گفته می‌شود «مشایخ ثلاثة» از فلان راوی روایت کرده‌اند و نقل مشایخ ثلاثة از او موجب وثاقت راوی می‌شود. در این صورت مراد این سه تن است: 🔸 🔹 🔸 📚 کافی شناسی، استاد محمد حسن ربانی بیرجندی، ص۵و۶. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘عقل و صمت و تواضع 🔅قال الکاظم علیه السلام ☘ «هر چيزى را راهنمايى است و راهنماى عقل انديشيدن است و راهنماى انديشيدن خاموشى، و براى هر چيزى مركبى است و مركب خِرد فروتنى است، و در نادانى تو همين بس كه مرتكب كارى شوى كه از آن نهى شده‌اى». ⁙ «إنّ لِكلِّ شيءٍ دَليلاً و دَليلُ العَقلِ التَّفَكُّرُ، و دَليلُ التَّفَكُّرِ الصَّمتُ، و لِكُلِّ شيءٍ مَطِيَّةٌ و مَطِيَّةُ العَقلِ التَّواضُعُ، و كَفى بكَ جَهلاً أن تَركَبَ ما نُهِيتَ عَنهُ». 📚 الكافی : ج۱ ص۱۶ ح۱۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
. 🌐 مکتب‌ها و حوزه‌های حدیثی و اعتبار‌سنجی احادیث👌☘👇 http://hadith.net/post/76455/ 🔸استاد سید احمد مددی 👆 ☘اشاره: استاد آیت الله سید احمد مددی از شاگردان آیت الله خوئی و دوست و همراه آیت الله سیستانی ، از اساتید عالی و خارج حوزه علمیه قم و صاحب نظرات جدید در حوزه فقه ،اصول، رجال و حدیث می باشند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۴ 🔹الحسین بن سعید/ عن ابن ابی عمیر /عن حماد /عن الحلبی /عن ابی‌عبدالله علیه‌السلام(امام صادق ) 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇 🔸۱/ " : اهوازی، فقیه و محدّث امامی نیمه اول قرن سوم است که همراه با برادرش حسن، آثار فقهی و حدیثی مهمی تألیف کرد. حسین‌بن سعید از اصحاب امام رضا و امام جواد و امام هادی علیهم‌السلام به‌شمار می‌رود. او از این امامان بدون واسطه حدیث نقل کرده و به واسطه مشایخی چون ابن‌ابی‌عُمَیر ، علی‌بن نُعمان، حسن‌بن محبوب و محمدبن سَنان از امامان پیشین هم روایت کرده است حسین‌بن سعید و برادرش حسن از کوفه به اهواز رفتند. پس از مدتی، حسین به قم مهاجرت کرد و در آن‌جا سکنا گزید. میزبان او در قم حسن‌بن ابان قمی بود. حسین‌بن سعید در قم درگذشت.  رجالیون حسین‌بن سعید را فردی موثق دانسته اند. وجود نام وی در اسنادِ بیش از پنج‌هزار حدیث موجود شیعه ، نشان‌دهنده رتبه والای او در فقه و حدیث است. فقها و سیره‌نگاران نیز مقام او را ستوده‌اند. مثلاً محقق حلّی او را از فقهای معتبر شمرده و ابن‌ ندیم  وی و برادرش حسن را آگاه‌ترین افراد عصر خود به فقه و آثار شیعه دانسته است. 🔸۲/ ابن ابی عمیر: ابواحمد زیاد ازدی  (م ۲۱۷ق)، معروف به ابن ابی عمیر، از بزرگان شیعه و شخصیت مورد اعتماد در میان راویان و مؤلفان امامیه است. وی امام کاظم، امام رضا و امام جواد (علیهم‌السّلام) را درک کرد. ابن ابی عمیر را باتقواترین، موثق‌ترین و عابدترین مردم و از اصحاب اجماع دانسته‌اند. رجالیون از عظمت وی نزد شیعه و اهل‌سنت سخن گفته‌اند. ایشان جزو ثلاثه نیز می باشد. 🔸۳/حماد از محدثان و فقهای بزرگ شیعه در قرن دوم هجری است. او را در شمار یاران سه امام شیعه (امام صادق، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام) ذکر کرده‌اند. حمّاد از راویانى است که عالمان رجال، بر وثاقتش اتفاق‌ نظر دارند و کشی او را در زمره «اصحاب اجماع» نام برده است و در کوفه زندگی می‌کرد. نام وی در سلسله سند حدود ۲۰۰۰ روایت آمده است و همه عالمان رجال و حدیث‌شناسی، بر وثاقتش اتفاق نظر دارند. با توجه به " حماد در این سند حماد بن عثمان می باشد نه . حماد بن عیسی از مشایخ حسین بن سعید است و وساطت ابن ابی عمیر طبیعی نیست لکن چون از حلبی نقل می‌کند قرینه بر این است که مراد حماد بن عثمان است. 🔸۴/الحلبی کنیه‌اش ابوعلی، از اصحاب امام صادق علیه‌السلام و از محدّثان امامی قرن دوم. جد وی، ابوشُعْبه، از راویان حدیث از امام حسن و حسین علیهماالسلام بود. خانواده حلبی یکی از خاندانهای شیعی مشهور به وثاقت و مورد استناد در کوفه بودند و به نام جدشان، به خاندان ابی‌شعبه شهرت داشتند به گفته نجاشی ، سبب شهرت عبیداللّه‌بن علی به حلبی، رفت و آمد وی و برادر و پدرش به شهر حلب، برای کارهای تجاری، بوده است نه اینکه اهل حلب بوده باشند.‌ خاندان حلبی همه ثقه هستند و هر کجا عنوان" حلبی" به طور مطلق بیاید منظور عبیدالله حلبی است. 🔸منبع:مجموعه کتب رجالی/ ویکی فقه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘‏عمل خالص چه عملی است 🔅قال الصادق علیه السلام 🛑الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. عمل خالص آن است که نخواهی هیچ کسی جز خدای ﻋﺰوﺟﻞ تو را بر آن بستاید. 📚الکافی،ج ۲ص: ۱۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ (ره) را چگونه به دست آوریم؟ ✅ از عناوین ابواب وسائل الشیعۀ، می‌توان به فتوای شیخ حر عاملی (ره) پی برد، با این توضیح که عناوین باب وسائل الشیعه، به دو صورت است: 1️⃣ گاهی بعد از کلمه «باب» یکی از احکام خمسه ذکر شده است؛ مثل «باب وجوب ..، باب استحباب...، باب کراهة..، باب حرمة...» در این صورت، ایشان فتوا به وجوب یا استحباب و.... داده است؛ مثلا👇 ایشان در جلد 4، ص 35 می فرماید: «باب کراهة تخفیف الصلاۀ». از این عنوان به دست می آید ایشان از روایاتی که ذیل این باب ذکر کرده است، مکروه بودن تخفیف نماز را برداشت کرده و به آن فتوا داده است. 2️⃣ گاهی ایشان واژه «وجوب، استحباب و ...» را ذکر نمی کند، بلکه تعبیر به «باب حکم ...» می کند، در این صورت معلوم می شود ایشان توقف کرده و در این مسأله فتوا نداده است؛ مثلا👇 در جلد 10، ص 65 می فرماید: «بَابُ حُكْمِ مَنْ نَسِيَ غُسْلَ الْجَنَابَةِ حَتَّى مَضَى شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ بَعْضُه‏». این تعبیر می رساند ایشان در مورد قضای روزه کسی که در ماه رمضان جنب شده، ولی فراموش کرده غسل جنابت کند، کرده و فتوایی نداده است. 📚 برگرفته از درس خارج استاد علی عندلیبی 📚در مسیر اجتهاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘عبادت واقعی 🔅قالَ الْعَسْکَری علیه السلام : 🌸 لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ. 🔸عبادت، در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت، تفکر زیاد در امر(شناخت و معرفت )الله است. 📚 مستدرک الوسائل، جلد ۱۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ انواع 1️⃣ تواتر 👈 وقتی لفظ و معنا متواترا به دست ما رسیده باشد. 🔺 مثل حدیث ثقلین و روایت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» 2️⃣ تواتر 👈 وقتی چند روایت با الفاظ مختلف ـ اما مضمون واحد ـ متواترا به ما برسد. 🔺مثل شجاعت امیرالمؤمنین علی ع که از روایات مختلف مثل جنگ خیبر، خندق و خوابیدن حضرت در بستر رسول خدا ص در لیله المبیت و... استفاده می شود. 3️⃣ تواتر 👈 وقتی چند روایت با چند مضمون مختلف به دست ما رسیده، که لااقل به صدور یکی از آنها یقین داریم. در نتیجه می توانیم اخص آنها (قدر متیقن آنها) را اخذ کنیم. 🔺مثل اینکه سه دسته روایت در مورد خبر واحد صادر شده است: دسته اول، دال بر لزوم اخذ خبر امامی است، دسته دوم، دال بر اخذ خبر هر ثقه ای است و دسته سوم، دال بر لزوم اخذ خبر عادل است، که قدر متیقن این سه دسته، لزوم اخذ خبر عادل (امامی ثقه عدل) است. 📚كفاية الأصول (طبع آل البيت)، ص302 📚در مسیر اجتهاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۱۳.mp3
35.02M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲۱ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲ ثبوت الکفر... صفحه:۳۶ حدیث۱۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۳.mp3
15.02M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲۱ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۱۴/۱۵ صفحه:۶۰۹ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎 چه مقدار به همسرم محبت کنم؟ 🔻قال الصادق علیه السلام: اَلْعَبْدُ كُلَّمَا اِزْدَادَ لِلنِّسَاءِ حُبّاً اِزْدَادَ فِي اَلْإِيمَانِ فَضْلاً 🌸 بنده هر قدر محبّتش با زنان(همسرش) بيشتر شود درجه ايمانش بالا رود. 📚 من لا یحضره الفقیه / ترجمه بلاغی و غفاری، ج ۵، ص ۱۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135