eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
466 دنبال‌کننده
369 عکس
28 ویدیو
13 فایل
ا ﷽ ا یا هادی کانالی جهت : 🔸تبیین فقه روایی 🔸 حدیث خوانی 🔸نکات و مبانی علوم حدیث 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کانال های دیگر: @azizamhosen @yaraliagham
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🔹 "زینب" در لغت یا از ماده «زَنِبَ» است که به معنی «فربه شدن» و یا به معنی اصل خود «خوش بوی و معطر و نیکو منظر» است و یا مرکب باشد از «زین و اب» که به معنی «زینت پدر» می‌باشد. 🌸 صلی‌الله ‌علیه‌و‌آله 📖 من بَكى عَلى مُصابِ هذِهِ البِنتِ (زَينَبَ بَنتِ عَلِيٍ عليهاالسلام) كانَ كَمَن بَكى عَلى أخَوَيهَا الحَسَنِ و الحُسَينِ عليهماالسلام. ➕ هر كس بر مصيبت هاى اين دختر (زينب عليهاالسلام) بگريد، همانند كسى است كه بر برادرانش، حسن و حسين عليهماالسلام، گريسته باشد. 📚 وفيات الأئمه ص431 سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘مقام حضرت زینب سلام الله علیها کَربلا دَر کَربلا می ماند اَگر زِینَب نَبود 🚩 🏴امام سجّاد عليه السلام 🔸أنْتِ بِحَمْدِ اَللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ ☑️ [اى زينب !] تو ، بحمداللّه ، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى . 📚 بحار الأنوار ج45 ص162 سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘مشایخ ثقات چه کسانی هستند؟ 🔹منظور از مشایخ ثقات ، اساتید روایی بی واسطه یا با واسطه (بسته به اختلاف مبنای) عده ای از ثقات 🔸محمد بن ابی عمیر 🔸صفوان بن یحیی 🔸احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی هستند که چنین ادّعا شده است که آنها فقط از ثقه نقل می کنند . بنابراین ، اگر روایتی را مرسل نقل کردند ، می توانیم مطمئن باشیم که در سلسله ی سندآنها غیر ثقه وجود نداشته است . 🔹اصل در این ضابطه ، عبارت شیخ طوسی در (( عدة الاصول )) است که این چنین آن را نقل شده : ▪️"إذا کان احدالراویین مسندا و الآخر مرسلا ، نظر فی حال المرسل ؛ فإن کان ممّن یعلم انّه لا یرسل الّا عن ثقة موثوق به ، فلا ترجیح لخبر غیره علی خبره ، و لاجل ذلک سوت الطائفة بین ماوراء محمد ابن ابی عمیر و صفوان بن یحیی و احمد بن محمد ابن ابی نصر و غیر هم من الثقات الذین عرضوا بانّهم لا یروون و لا یرسلون إلّا من یواثق به وبین ما یسنده غیرهم ، و لذلک عملوا بمراسیلهم اذا انفره عن روایة غیرهم" ▫️"اگر در سندی یکی از راویان مسند و دیگری مرسل باشد ، به حال راوی مرسل توجه کرده ، اگر از جمله راویانی بود که می دانیم جز از ثقه نقل نمی کند و روایتش مرسل نیست خبر او را به خبر دیگران ترجیح می دهیم . به خاطر اینکه بین کسانیکه روایت می کنند آن را محمد بن ابی عمیر ، صفوان بن یحیی ، احمد بن محمد بن ابی نصر و غیر ایشان از ثقه ، کسانی هستند که ایشان روایت نمی کنند و ارسال سند نداردالّا از کسی که بوسیله ی آنها توثیق شئه وبین آن چیزی که اسناد می دهند آن را غیر از ایشان برای همین عمل می کنیم به مراسیل آنها هنگامیکه نسبت به روایت غیر از ایشان انفراد داشته باشد ." 👌در واقع ، طبق نظر کسانی که همه ی مشایخ روایی اصحاب اجماع را به واسطه ی نقل اصحاب اجماع از آنها توثیق شده می پندارند ، این قاعده ، بخشی از آن قاعده به حساب می آید و ضابطه ی جدا گانه ا ی نیست و آنها حتّی می توانند از عبارت ((غیرهم )) ، استفاده نموده و آن را اشاره به دیگراصحاب اجماع و بدین ترتیب ، آن را منطبق بر اصحاب اجماع به حساب آورند . منبع: معجم رجال خویی و کتب رجال •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۳۵.mp3
21.11M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۳۵ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۸ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲۲/۲۳ صفحه:۹۶ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۳۵.mp3
28.25M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۳۵ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۸ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب العقل و الجهل باب /۱ صفحه:۶۹ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘سکوت أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :  🔹إِنَّ شِيعَتَنَا اَلْخُرْسُ حضرت باقر عليه السّلام: 🔸 شيعيان ما خُرس( کم گو و گنگ ) هستند. بحار الانوار ☘اشاره: جمع اخرس است منظور اين است كه 👌شيعيان سخن لغو باطل و آنچه را كه نميدانند نميگويند 👌و همچنين در مورد تقيه و احساس خطر براى ائمه عليهم السّلام يا براى جان خودشان يا برادران دينى خود سكوت مى‌نمايند 👈 بنا بر اين خيلى كم حرفند مثل اينكه گنگند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Zyaratname-Makhsos-Mahe-Rajab-PDF.pdf
1.4M
▫️ پی دی اف «زیارتنامه مخصوص ماه رجب» . 📚 مصباح الزائر،ص۴۹۳ 📚 مفاتیح الجنان حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ زیارت رجبیه حضرت امام رضا علیه السلام طبق برخی روایات، با فضیلت‌ترین وقت برای زیارت امام رضا علیه‌السلام، ماه رجب است. 📚بحارالانوار، ج ۹۹، ص۵۲. اگر در ماه رجب، توفیق زیارت مشهد را پیدا کردید از زیارتنامه رجبیه غافل نشوید. این زیارتنامه به واسطه وکیل سوم امام عصر علیه‌السلام، جناب حسین بن روح به دست ما رسیده است. جناب حسین بن روح می‌گوید: هرکس (در ماه رجب) یکی از حرم‌های اهلبیت علیهم‌السلام را با این زیارتنامه زیارت کند حاجت‌روا بازخواهد گشت و دعاهایش در مورد دین و دنیا به اجابت می‌رسد. 📚مصباح الزائر، ص۴۹۳. 🤏از راه دور هم می‌توان با این زیارتنامه، اهلبیت علیهم‌السلام را زیارت کرد. این زیارتنامه نورانی، معارف بلندی دارد. یکی از آن‌ها دعا برای فرا رسیدن وعده الهی یعنی ظهور مولا صاحب‌الزمان علیه‌السلام و همچنین دعا برای همراهی با عزیزان خدا در دوران رجعت است. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘زیارت رضویه  قال الصادق علیه السلام 🔸من زاره عارفاً بحقّه اعطاه الله عزّوجّل أجر سبعین شهیداً ممّن استشهد بین یدی رسول الله (ص) حقیقة 🔹کسی که حضرت امام رضا علیه السلام را با شناخت حق او زیارت کند، خداوند بزرگ پاداش هفتاد شهید حقیقی، از شهیدانی که در رکاب پیامبر اکرم (ص) شهید شده اند، را به او عطا می کند.  (مجلسی، 1339ق، ج102، ص35). حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ابراهیم فدای امام حسین علیه السلام یکی از فضائلی که به امام حسین(ع) اختصاص یافته، این است که حضرت رسول اکرم(ص) پسر خودش ابراهیم را، به خاطر شدّت محبت به امام حسین(ع) فدای حسین(ع) کند. این جریان از ابن عباس چنین نقل شده است؛ روزی نزد پیامبر اکرم(ص) بودم، در حالی که؛ 📋《..وَ عَلَى فَخِذِهِ اَلْأَيْسَرِ اِبْنُهُ إِبْرَاهِيمُ وَ عَلَى فَخِذِهِ اَلْأَيْمَنِ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع) وَ هُوَ تَارَةً يُقَبِّلُ هَذَا وَ تَارَةً يُقَبِّلُ هَذَا》 ♦️پیامبر اکرم(ص) فرزندش ابراهیم را بر زانوی چپ و نوه‌اش حسین(ع) را بر زانوی راست خود نشانده بود. و یک بار حسین(ع) را می بوسید و یک بار ابراهیم را! سپس جبرئیل نازل شد و گفت : 📋《يَا مُحَمَّدُ(ص)! إِنَّ رَبَّكَ يَقْرَأُ عَلَيْكَ اَلسَّلاَمَ وَ يَقُولُ : لَسْتُ أَجْمَعُهُمَا لَكَ فَافْدِ أَحَدَهُمَا بِصَاحِبِهِ》 ♦️ای محمد(ص)! خدا به تو سلام می‌رساند و می‌گوید : ما این دو فرزند را برای تو با هم نمی گذاریم، یکی از آنها را فدای دیگری گردان! 📋《فَنَظَرَ اَلنَّبِيُّ(ص) إِلَى إِبْرَاهِيمَ فَبَكَى وَ نَظَرَ إِلَى اَلْحُسَيْنِ(ص) فَبَكَى وَ قَالَ : إِنَّ إِبْرَاهِيمَ أُمُّهُ أَمَةٌ وَ مَتَى مَاتَ لَمْ يَحْزَنْ عَلَيْهِ غَيْرِي وَ أُمُّاَلْحُسَيْنِ(ع) فَاطِمَةُ(س) وَ أَبُوهُ عَلِيٌّ(ع) اِبْنُ عَمِّي لَحْمِي وَ دَمِي وَ مَتَى مَاتَ حَزِنَتْ اِبْنَتِي وَ حَزِنَ اِبْنُ عَمِّي وَ حَزِنْتُ أَنَا عَلَيْهِ وَ أَنَا أُوثِرُ حُزْنِي عَلَى حُزْنِهِمَا! يَا جَبْرَئِيلُ! يُقْبَضُ إِبْرَاهِيمُ فَدَيْتُهُ لِلْحُسَيْن(ع)!》 ♦️حضرت نگاهی به صورت حسین(ع) کرد و نگاهی به صورت ابراهیم، و گریه کرد، پس فرمود :  اما ابراهیم مادرش کنیز است، هرگاه بمیرد کسی غیر از من برای او محزون نمی شود، اما حسین(ع) مادرش فاطمه(س) و پدرش علی(ع) است که به منزله گوشت و خون من است، هر گاه حسین(ع) بمیرد دخترم فاطمه(س) محزن و غصه دار می شود، پسر عمم علی(ع) هم محزون می شود و خودم هم محزون می شوم و من اختیار کردم حزن خود را بر حزن آنها! ای جبرئیل! ابراهیم بمیرد، او را فدای حسین کردم.  ابن عباس می گوید : 📋《فَقُبِضَ بَعْدَ ثَلاَثٍ فَكَانَ اَلنَّبِيُّ(ص) إِذَا رَأَى اَلْحُسَيْنَ(ع) مُقْبِلاً قَبَّلَهُ وَ ضَمَّهُ إِلَى صَدْرِهِ وَ رَشَفَ ثَنَايَاهُ وَ قَالَ فُدِيتُ مَنْ فَدَيْتُهُ بِابْنِي إِبْرَاهِيمَ》 ♦️ابراهيم پس از سه روز از دنیا رفت. لذا پیامبر اکرم(ص) هر گاه امام حسین(ع) به سويش مى‏‌آمد، او را مى‏‌بوسيد و بر سينه مى‌‏چسباند و دهانش را مى‏‌‌مكيد و می فرمود : من به فدای کسی شوم که پسرم ابراهیم را فدای او گردانیدم.(۱) 📚منبع : ۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۱ صلی الله علیه و آله و سلم حضرت علیه السلام ••┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۳۶.mp3
19.22M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۳۶ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲۳ صفحه:۹۸ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۳۶.mp3
20.39M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۳۶ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب العقل و الجهل باب /۱ صفحه:۷۱ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘زيانهاى رغبت به دنيا الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔹الرَّغبَةُ في الدنيا تُورِثُ الغم و الحزن و الزهد في الدنيا راحَةُ القلب و البدن. 🔸رغبت به دنيا، غم و اندوه به بار مى آورد و بى اعتنايى به دنيا، مايه آسايش تن و جان است. 📚تحف العقول: 358 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ابن سکیت که بود؟ 🔸 لغوی، نحوی و راوی تبار ایرانی است او از شیعیان ویاران امام جواد و امام هادی علیهماالسلام بود. دلیل نام‌گذاری‌اش به ابن سکیت، سکوت‌های طولانی پدرش بوده است. 🔸 ابن‌ سکیت‌ در شهر دورق‌، از شهرهای‌ خوزستان ‌، به‌ دنیا آمد و سپس‌ همراه‌ خانواده‌اش‌ راهی‌ بغداد شد.   چون‌ به‌ بغداد آمد ، ضمن‌ بهره‌ گرفتن‌ از محضر دانشمندان‌ به‌ تعلیم‌ و تربیت‌ کودکان‌ پرداخت‌ و از جمله‌ چندی‌ با پدر خود در محله درب‌ القنطره بغداد به‌ این‌ کار مشغول‌ شد. سپس‌ آموزش‌ فرزندان‌ بزرگان‌ از جمله‌ فرزندان‌ محمد بن‌ عبدالله‌ بن‌ ابی‌ طاهر و متوکل ‌ خلیفه عباسی‌ را برعهده‌ گرفت‌.  🔸 وی‌ حتی‌ آنگاه‌ که‌ به‌ تدریس‌ در رشته‌های‌ گوناگون‌ ادب‌ مانند نحو ، لغت ‌، شعر ، روایت ‌ و علوم‌ قرآنی ‌ می‌پرداخت‌، باز از دانش‌اندوزی‌ باز نایستاد . 🔸نجاشی ‌ او را از نزدیکان‌ و خاصان‌ امام‌ محمدتقی‌ -علیه‌السلام- و امام‌ علی‌النقی‌ -علیه‌السلام- به‌ شمار می‌آورد و به‌ روایات‌ او از امام‌ محمدتقی‌-علیه‌السلام- اشاره‌ می‌کند.  🔸 متوکل‌هنگامی‌ که‌ ابن‌ سکیت‌ به‌ سامرا رفته‌ بود، در آن‌جا مورد توجه‌ عبدالله‌ بن‌ یحیی‌ بن‌ خاقان‌ قرار گرفت‌. چون‌ عبدالله‌ متوکل ‌ را از مقام‌ علمی‌ وی‌ آگاه‌ کرد، خلیفه‌ او را به‌ کار تعلیم‌ و تربیت‌ فرزندانش‌ معتز و مؤید گماشت‌   و وی‌ با آنکه‌ برخی‌ او را از رفتن‌ به‌ دربار متوکل‌ برحذر داشتند،   و به‌ رغم‌ تعصب ‌ شدیدی‌ که‌ در تشیع ‌ به‌ او نسبت‌ می‌دهند، مدتی‌ را در دربار متوکل‌ گذراند 🔹 به تایید اکثر منابع، علت‌ قتل ‌ او اظهار محبت‌ شدید نسبت‌ به‌ خاندان‌ علی ‌-علیه‌السلام- در برابر متوکل‌ بود که‌ پرسیده‌ بود: «فرزندان‌ من‌ معتز و مؤید نزد تو عزیزترند یا حسن‌ و حسین‌ فرزندان‌ علی‌» ؟ او با اینکه‌ تقیه ‌ می‌کرد، اختیار از کف‌داد و در پاسخ‌ گفت‌: «قنبرخادم‌علی‌-علیه‌السلام- از تو و فرزندان‌ تو برتر است‌». متوکل‌ از این‌ گفته‌ چنان‌ برآشفت‌ که‌ در دم‌ دستور داد زبان ‌وی‌ را از قفا بیرون‌ کشیدند. ✅منبع:👇 wikifeqh.ir/ابن_سکیت @WikiFeqh •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ابن سکیّت معلم فرزندان متوکل عباسی بود. نقل شده است که؛ 📋《كَانَ ذَاتَ يَومِِ حَاضَرَا عِندَ المُتَوَكِّلِ إِذ أَقبَلَا، فَقَالَ لَهُ المُتَوَكِّلُ : يَا يَعقُوبَ! أَيُّهُمَا أَحَبُّ إِلَيكَ، وَلَدَايَ هَذَانِ أَوِ الحَسَنَ(ع) وَ الحُسَينَ(ع)؟ فَقَالَ : وَ اللهِ إنَّ قَنبَرَاً غُلَامَ عَلِي بنِ أَبِي طَالِبِِ(ع) خَيرُ مِنهُمَا وَ مِن أَبِيهِمِا! فَقَالَ المُتَوَكِّلُ : سَلُّوا لِسَانَهُ مِن قَفَاهُ فَسَلُّوهُ فَمَاتَ رَضِی اللهُ عَنهُ》 ♦️روزی متوکل در حالی که فرزندانش نزد او بود، از ابن سکیت پرسید : ای یعقوب! فرزندان‌ من‌ [معتز و مؤید] نزد تو عزیزترند یا حسن‌(ع) و حسین‌(ع) فرزندان‌ علی‌ بن ابی طالب(ع)؟!! او که تقیه می‌کرد، اختیار از کف‌ داد و در پاسخ‌ گفت‌ : قنبر خادم ‌علی‌(ع) از تو و فرزندان‌ تو نزد من برتر است‌! متوکل‌ از این‌ گفته‌ چنان‌ برآشفت‌ که‌ در دم‌ دستور داد، زبان ‌وی‌ را از قفا بیرون‌ کشیدند.(۱)(۲) 📚منابع: ۱)وفیات‌ ابن خلکان‌، ج۶، ص۴۰۰ ۲)معجم رجال الحدیث خوئی، ج۲۱، ص۱۳۹ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘عقل و جهل ☘روایتی از ابن سکیت 🔸"قَالَ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ لِأَبِي اَلْحَسَنِ لِمَا ذَا بَعَثَ اَللَّهُ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع بِالْعَصَا وَ يَدِهِ اَلْبَيْضَاءِ وَ آلَةِ اَلسِّحْرِ وَ بَعَثَ عِيسَى بِآلَةِ اَلطِّبِّ وَ بَعَثَ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ بِالْكَلاَمِ وَ اَلْخُطَبِ 🔸فَقَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ : إِنَّ اَللَّهَ لَمَّا بَعَثَ مُوسَى ع كَانَ اَلْغَالِبُ عَلَى أَهْلِ عَصْرِهِ اَلسِّحْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ بِمَا لَمْ يَكُنْ فِي وُسْعِهِمْ مِثْلُهُ وَ مَا أَبْطَلَ بِهِ سِحْرَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ اَللَّهَ بَعَثَ عِيسَى ع فِي وَقْتٍ قَدْ ظَهَرَتْ فِيهِ اَلزَّمَانَاتُ وَ اِحْتَاجَ اَلنَّاسُ إِلَى اَلطِّبِّ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ بِمَا لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُمْ مِثْلُهُ وَ بِمَا أَحْيَا لَهُمُ اَلْمَوْتَى وَ أَبْرَأَ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ اَللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً ص فِي وَقْتٍ كَانَ اَلْغَالِبُ عَلَى أَهْلِ عَصْرِهِ اَلْخُطَبَ وَ اَلْكَلاَمَ وَ أَظُنُّهُ قَالَ اَلشِّعْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ مِنْ مَوَاعِظِهِ وَ حِكَمِهِ مَا أَبْطَلَ بِهِ قَوْلَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ 🔸قَالَ فَقَالَ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ تَاللَّهِ مَا رَأَيْتُ مِثْلَكَ قَطُّ فَمَا اَلْحُجَّةُ عَلَى اَلْخَلْقِ اَلْيَوْمَ قَالَ فَقَالَ : اَلْعَقْلُ يُعْرَفُ بِهِ اَلصَّادِقُ عَلَى اَللَّهِ فَيُصَدِّقُهُ وَ اَلْكَاذِبُ عَلَى اَللَّهِ فَيُكَذِّبُهُ قَالَ فَقَالَ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ هَذَا وَ اَللَّهِ هُوَ اَلْجَوَابُ " 🔹ابن سكيت گويد به امام دهم حضرت هادی عليه السلام عرض كردم: چرا خدا حضرت موسي را با وسيله عصا و يد و بيضا و ابزار ابطال جادو فرستاد و حضرت عيسي را با وسيله طبابت و حضرت محمد را-كه بر او و خاندانش و پيمبران درود باد-بوسيله كلام و سخنراني 🔹 حضرت فرمود: چون خدا موسي عليه السلام را مبعوث كرد جادوگري بر مردم آن زمان غلبه داشت پس او از طرف خدا چيزي آورد كه مانندش از توانايي آنها خارج بود و بوسيله آن جادوي آنها را باطل ساخت و حجت را برايشان ثابت كرد و عيسي عليه السلام را در زماني فرستاد كه فلج و زمينگيري زياد شده بود و مردم نياز بطب داشتند پس او از جانب خدا چيزي آورد كه مانندش را نداشتند پس باجازه خدا مردگان را زنده كرد و كور مادرزاد و پيس را درمان نمود و حجت را برايشان ثابت كرد. و حضرت محمد(ص)را در زماني فرستاد كه خطبه خواني و سخنوري -بگمانم شعر را هم فرمود-زياد شده بود، پس آن حضرت از طرف خدا پندها و دستوراتي شيوا آورد كه گفتار آنها را باطل كرد و حجت را برايشان تمام نمود. 🔹 ابن سكيت گفت: به خدا هرگز مانند ترا نديدم بفرماييد در اين زمان حجت خدا بر مردم چيست فرمود: عقل است كه به وسيله آن امام راستگو را ميشناسد و تصديقش ميكند و دروغگو را ميشناسد و تكذيبش مينمايد. ابن سكيت گفت بخدا جواب درست همين است. اصول کافی / کتاب عقل و جهل •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘قرآن کریم 🌷الإمامُ الصّادقُ عليه السلام يَنبَغي للمؤمنِ أن لا يَموتَ حتّى يَتَعَلَّمَ القرآنَ ، أو يكونَ في تَعَلُّمِهِ. 🌸امام صادق عليه السلام سزاوار است كه مؤمن پيش از آن كه بميرد، قرآن را بياموزد يا در حال آموختن آن بميرد. الدعوات : 220/600 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ دقت در معنای صله رحم 👌🔹 روایتی داریم از عُمَر بن یزید از امام صادق علیه السلام، که این عمر بن یزید، بَیّاع سابری است که در وثاقتش بحثی نیست. روایت از جهت سندی معتبر است. ... عَنْ عَمْرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُئِلَ‏ عَنِ‏ الصَّدَقَةِ عَلَى مَنْ يَسْأَلُ عَلَى الْأَبْوَابِ أَوْ يُمْسِكُ ذَلِكَ عَنْهُمْ وَ يُعْطِيهِ ذَوِي قَرَابَتِهِ سوال این است که افرادی هستند که به درب خانه می آیند و گدایی می کنند، (حالا علی الباب خصوصیتی ندارد، ممکن است در خیابان هم گدایی کند را شامل شود) آیا این مال را به این سائل بدهم یا نگه دارم و به فامیل فقیر بدهم؟ امام صادق علیه السلام میفرمایند: لَا بَلْ يَبْعَثُ بِهَا إِلَى مَنْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ قَرَابَةٌ فَهَذَا أَعْظَمُ لِلْأَجْرِ. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص142) 👌🔹 روایتهای زیادی داریم که در جایی که انسان خویشاوند محتاج دارد مناسب نیست به دیگران بدهد و فامیل محتاج مقدم است. به عنوان نمونه روایت مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه السلام؛ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الصَّدَقَةُ عَلَى‏ مِسْكِينٍ‏ صَدَقَةٌ وَ هِيَ عَلَى ذِي رَحِمٍ صَدَقَةٌ وَ صِلَةٌ. (بحار الأنوار ؛ ج‏93؛ ص137) و مرحوم شیخ ابوالفتوح در تفسیرش از پیامبر نقل کرده؛ صَدَقَتُكَ‏ عَلَى‏ الْفَقِيرِ صَدَقَةٌ وَ عَلَى الْأَقْرِبَاءِ صَدَقَتَانِ لِأَنَّهَا صَدَقَةٌ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ. (تفسير الشيخ أبي الفتوح الرازيّ؛ ج 1؛ ص 354) 👌🔸در اینکه یکی از مصادیق روشن صله رحم کمک مالی به خویشاوند محتاج است تردیدی نیست، ولی صله رحم فقط اختصاص به کمک مالی ندارد. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند. در ترجمه صله رحم نزدیکترین واژه فارسی به آن رسیدگی به خویشاوند است. مراجعه کنید به کتاب نهایه ابن اثیر، در واژه صله رحم میگوید: کنایه است از برّ و محبت و امثال آن. در معنای صله رحم اشتباهی شده است، معنای آن: وَصَلَ الرحمَ است نه وَصَلَ الی الرحمِ، رحم مفعول بنفسه وَصَلَ است، یعنی خویشاوند را رسید، یعنی همان رسیدگی کرد. 👌🔸 محبت و رسیدگی به خویشاوند گاهی محبت مالی است و گاهی رفتن به منزل ایشان. رفتن به خانه فامیل در جایی که محبت به صاحب خانه تلقی شود و نیاز معنوی او را برآورده کردن باشد، صله رحم است. هر گونه رفتن به منزل فامیل صله رحم نیست. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند و برطرف کردن نیاز مادی یا معنوی ایشان و در جایی هست که این ارتباط باعث خوشحال شدن او شود و در جایی که با رفتن او به زحمت می افتد، صله رحم نیست. 🔺درس خارج فقه؛ ۲۷ دی ۱۴۰۲ استاد سید جواد شبیری •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘عظمت زیارت حسینی حضرت امام جعفرصادق عليه‌السلام: مَن زارَ الحُسينَ بْنَ عليٍّ صلوات الله عَليه عارِفاً بِحَقِّه كانَ كَمَن زارَاللهَ في‌ عَرشِه. هر کس امام حسین علیه السلام را با معرفت زیارت کند مانند کسی است که خدا را در عرش خود زیارت کرده است. بحار الانوار ج ۱۰۱ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا