ا ﷽ ا
☘معرفی کتاب "عوالی اللآلی"
🔹بعضی آن را" غوالی اللآلی" خواندهاند که بنا بر تحقیق صحیح نیست و نام صحیح کتاب "عوالی اللآلی" است.
مؤلف شیخ محمد بن علی بن ابراهیم احسائی، معروف به ابن ابی جمهور، متوفای بعد از ۹۰۱ ه (دهه اول قرن دهم هجری).
🔸شامل روایات فقهی و غیرفقهی می باشد.
این کتاب از مصادر مهم کتبی مثل بحارالانوار، وسائل الشیعة و مستدرک الوسائل بوده است.
🔹مصنف محترم، کتاب را در مدت چهار ماه در مشهد مقدس تألیف نموده و آن را بدین گونه مرتب کرده است:
۱. مقدمه که ده فصل دارد و مؤلف به مشیخه مؤلف و علت تألیف کتاب پرداخته است.
۲. باب اول، که شامل احادیث فقهی است. این احادیث، به ترتیب رایج کتب فقهی از طهارت تا دیات ذکر نشدهاند، بلکه چون منابع از بزرگانی چون: علامه حلی، شهید و فاضل مقداد به دست مؤلف رسیدهاند و به ترتیب ناقل ذکر شدهاند.
۳. باب دوم، شامل احادیثی است که بر طبق ابواب فقهی مرتب شدهاند. قسمت اول آنها مرویات فخرالمحققین است و قسمت دوم، روایات ابن فهد و محقق حلی است. در خاتمه نیز روایات متفرق در موضوعات گوناگون و بعضی کرامات امیرالمؤمنین نقل شده است.
🔹اعتبار کتاب و مؤلف
ابن ابی جمهور احسائی، از جمله علمایی است که در طول تاریخ بحثهای فراوانی را متوجه خود ساخته است. عدهای کتاب او را مردود، ضعیف، مطابق روایات اهل سنت و... دانستهاند.
گروهی فراتر رفته و علاوه بر کتاب، در اعتبار مصنف هم مناقشه کردهاند و مثلا او را غلو کننده، صوفی، ضعیف، متساهل و یا غیر دقیق در نقل روایت دانستهاند.
شیخ اعظم انصاری در کتاب رسائل چنین میفرماید: «و قد طعن فی ذلک التالیف و فی مؤلفه المحدث البحرانی فی مقدمات الحدائق».
در مقابل، بزرگانی چون محدث نوری در مستدرک و سید نعمت الله جزائری در شرح خود بر «عوالی اللآلی» و آیتالله مرعشی نجفی در مقدمه کتاب، اشکالات وارده را نقل کرده و جوابهای مفصلی به آنها دادهاند.
در این مقال جای بسط کلام نیست و طالبین میتوانند به منابع فوق مراجعه کنند، اما در چند جمله مختصر میتوان گفت:
اولا: جواب ایرادها با جوابهای نقضی و حلی مفصلا داده شده است.
ثانیا: علمایی چون علامه مجلسی، کتاب «عوالی اللآلی» را از مصادر بحار قرار داده و بزرگانی مانند شیخ یوسف بحرانی و قاضی نور الله شوشتری و... به آن اعتماد کرده و روایات آن را نقل کردهاند.
ثالثا: مساله اعتبار کتاب و عدم ذکر اسناد روایات نیز با توجه به هماهنگی روایات این کتاب با کتب معتبر و مسند قابل حل است.
تنها مطلبی که باقی میماند، تشخیص روایات صحیحه از غیر صحیحه است که در این کتاب نیز مانند تمام کتب روایی به عهدۀ محقق و استفاده کننده از کتاب است و در هر کتاب روایی، محقق خبره این اصل اولی را مد نظر دارد که باید روایات و اعتبار آنها را از حیث سند و متن بدون چشم پوشی و از هر کتابی که باشد با دقت بررسی کند.
📚دانشنامه علوم اسلامی
#کتاب_شناسی
#حدیث_شناسی
#عوالی_اللآلی
#ابن_ابی_جمهوراحسائی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘نقش انگشتر امیرالمومنین
المُلك للّه
و بقولي
المُلك للّه الواحد القهّار
بحارالانوار،ج 42، ص68.
☘نقش دو طرف شمشیر امیرالمومنین
این چند بیت شعر بود؛
دَعِ الحِرصَ عَلَى الدنيا
و في العَيشِ فلا تَطمَعْ
وَ لا تَجمَع منَ المالِ
وَ لا یَدری لِمَن تَجمَع
فإنَّ الرِّزقَ مَقسومٌ
و سُوء الظَنِّ لا تَنفَعْ
فَقيرٌ كُلُّ مَن يَطمَعْ
غَنِيٌّ كُلُّ مَن يَقنَعْ
حرص به دنيا را رها كن
و در زندگى طمعکار نباش
زيرا روزى قسمت شده است
و سوء ظن داشتن نفعی ندارد
هر كه طمع مىورزد، فقير است
و هركه قناعت كند، غنى باشد
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ظالم و شریکان او
🔰قال الصادق عليه السلام:
العامِلُ بِالظُّلمِ
و المُعينُ لَهُ
و الرَّاضِي بهِ
شُرَكاءُ ثَلاثَتُهُم.
🔰 ظلم کننده
و يارى دهندهی او
و كسى كه به ستم او راضى باشد،
هر سه در ظلم شريک اند.
📗کافي 2: 333، باب الظلم، حديث 16
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ظلم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
ابن ندیم (م ۴۳۸) در الفهرست خود به نقل از محمد بن عمر واقدی (م ۲۰۷ یا ۲۰۹) مورخ مشهور مینویسد:
علی بن ابیطالب، معجزه پیامبر است.
... ان عليا عليه السلام كان من معجزات النبي صلى الله عليه وسلم كالعصا لموسى عليه السلام واحياء الموتى لعيسى بن مريم عليه السلام.
#امیرالمومنین #ولایت
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘لباس قرمز نپوشید!
وَرَوَى أَبُو اَلْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
🌱«أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
🔹«إِنِّي أُحِبُّ لَكَ مَا أُحِبُّ لِنَفْسِي وَ أَكْرَهُ لَكَ مَا أَكْرَهُ لِنَفْسِي
🔸 فَلاَ تَتَخَتَّمْ بِخَاتَمِ ذَهَبٍ فَإِنَّهُ زِينَتُكَ فِي اَلْآخِرَةِ
🔸وَ #لاَ_تَلْبَسِ_اَلْقِرْمِزَ فَإِنَّهُ مِنْ أَرْدِيَةِ إِبْلِيسَ ،
🔸وَ لاَ تَرْكَبْ بِمِيثَرَةٍ حَمْرَاءَ فَإِنَّهَا مِنْ مَرَاكِبِ إِبْلِيسَ
🔸 وَ لاَ تَلْبَسِ اَلْحَرِيرَ فَيُحْرِقَ اَللَّهُ جِلْدَكَ يَوْمَ تَلْقَاهُ»
امام باقر عليه السّلام :
🌱«همانا رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به امير المؤمنين عليهم السّلام فرمود:
🔹 من هر چه را كه براى خود دوست ميدارم براى تو نيز دوست ميدارم، و هر آنچه كه براى خود ناخوش و مكروه ميدارم براى تو نيز آن را ناخوش ميدارم (پس اين توصيهها را بكار بند)
🔸هرگز انگشترى طلا بر انگشت خويش مكن، زيرا آن زينت تو در آخرت يا در بهشت خواهد بود (نه در دنيا)،
🔸 و نيز #لباس_قرمزى را بر تن مكن كه آن از جمله رداهاى ابليس است (يا اصولا لباس سرخ لباس مورد علاقۀ شيطانست)
🔸 و در هنگام سوارى بر بالش (يا زير انداز پنبهاى كه موقع سوارى بر پشت شتر انداخته و روى آن مىنشستهاند) سرخ رنگ سوار مشو، كه شيطان بر آن سوار مىشود،
🔸و جامۀ حرير مپوش كه خداوند متعال در روزى كه با او ملاقات كنى و يا در روز قيامت پوست بدنت را ميسوزاند».
📚جامع الاحادیث ج ۴ ص ۳۹۳
من لایحضره الفقیه
#حدیث
#پوشش_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘روش امتحان برادر دینی
قالَ الاِمامُ الصّادِقُ (عليه السلام):
إخْتَبِرُوا إخْوانَكُمْ بِخَصْلَتَينِ:
فَإنْ كانَتا فيهِمْ
وَإلاّ فَأعْزُبْ ثُمَّ اَعْزُبْ ثُمَّ أعْزُبْ:
🔸ألْمُحافَظَةُ عَلَى الصَّلَواتِ فى مَواقيتِها
🔸وَالبِرُّ بِالإخْوانِ فِى العُسْرِ وَاليُسْرِ.
امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند:
برادران خود را با دو صفت امتحان كنيد،
كه اگر آن دو صفت را داشتند به دوستى و رفاقت خود با آنها ادامه دهيد و گرنه از آنان دورى كنيد ، دورى كنيد، دورى كنيد:
🔹۱ ـ مراقبت بر نماز اول وقت.
🔹۲ ـ نيكى به برادران چه در سختى وتنگدستى، چه درهنگام آسايش وگشايش.
وسائل الشيعه ج8، ص503
#حدیث
#حدیث_منتخب
#نماز
#نیکوکاری
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘اگر حمزه و جعفر بودند...
☘آن دو نفر ...
🥀 امیرالمؤمنین علیهالسلام در زمان حکومت خویش بر فراز منبر فرمود:
🥀 «أَمَا وَاللهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَجَعْفَراً کَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلاَ إِلَی مَا وَصَلاَ إِلَیْهِ،وَ لَو کانَا شَاهِدَیهِما لاتَبَقا نَفسَیهِمَا؛ أَمَّا حَمْزَهُ فَقُتِلَ یَوْمَ أُحُدٍ وَأَمَّا جَعْفَرٌ فَقُتِلَ یَوْمَ مُوتَهَ وَبَقِیتُ بَیْنَ جِلْفَیْنِ جَافِیَیْنِ ذَلِیلَیْنِ حَقِیرَیْنِ عَاجِزَیْنِ الْعَبَّاسِ وَعَقِیلٍ وَکَانَا قَرِیبَیِ الْعَهْدِ بِکُفْرٍ فَأَکْرَهُونِی وَقَهَرُونِی»
🥀 سوگند به خدا؛ اگر حمزه و جعفر علیهماالسلام زنده و حاضر بودند، آن دو نفر به آن مقام «خلافت» نمیرسیدند، و اگر حمزه و جعفر علیهماالسلام بودند، آن دو نفر، جان سالمی از میان بیرون نمیبردند و خود را به هلاکت میانداختند.
🥀 حمزه علیهالسلام در نبرد اُحد کشته شده بود و جعفر علیهالسلام در نبرد موته...
🥀 من بودم و دو عامی تندخوی بدبخت ناتوان خوار؛ و عباس و عقیل که تازه به اسلام روی آورده بودند. مردم مرا ناخوش داشتند و رها کردند.
📕 کتاب سلیم بن قیس هلالی، جلد ۱، صفحه ۱۶
#حضرت_حمزه علیهالسلام
حضرت #حمزه علیه السلام
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
🕌مقبره و مزار #حضرت_حمزه_علیه_السلام در منطقه أحد، قبل و بعد از تخریب توسط وهابیت خبیث:👆
✅ابوعلقمه می گوید :
روزی حضرت رسول اکرم(ص) بعد از نماز صبح رو به ما کرد و فرمود :
«مَعَاشِرَ أَصْحَابِی! رَأَیتُ الْبَارِحَةَ عَمِّی حَمْزَةَ بْنَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ(ع) وَ أَخِی جَعْفَرَ بْنَ أَبِی طَالِبٍ(ع) فَدَنَوْتُ مِنْهُمَا فَقُلْتُ :
بِأَبِی أَنْتَُما أَی الاَعْمَالِ وَجَدْتُمَا أَفْضَلُ؟
قَالَا : فَدَینَاک بالآبَاءِ وَالامُّهاتِ وَجَدْنَا أَفْضَلَ الاْءَعْمَالِ الصَّلاةَ عَلَیکَ وَ سَقْی الْمَالِ وَ حُبَّ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ(ع)»
اصحاب من! دیشب عمویم حمزه و برادرم جعفر طیار را در خواب دیدم.
به آن دو نزدیک شدم و گفتم :
کدام عمل را برتر یافتید؟
پاسخ دادند : پدر و مادر ما فدایت! ما افضل اعمال را در
صلوات بر تو
و تشنه را سیراب کردن
و محبت علی بن ابی طالب(علیه السلام) یافتیم.(۱)
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۳۹، ص۲۷۴
#حضرت_حمزه علیهالسلام
حضرت #حمزه علیه السلام
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔰معاویه بن ابی سفیان و ماجرای شکافتن قبر حضرت حمزه(علیه السلام)!👇
✅از نخستین کسانی که نبش قبر صحابه حضرت رسول اکرم(ص)؛ آن هم شهداء را باب کرد، و بعد از خود به یادگار گذاشت، معاویه بن ابی سفیان بود که دستور داد قبور شهدای احد را بشکافند!
✍محمد بن سعد(متوفی ۲۳۰ ه.قمری) مورخ و سیره نویس و عالم اهل سنت در کتاب «الطبقات الکبیر» به نقل از جابر بن عبدالله انصاری می نویسد :
وقتی معاویه دستور نبش قبور شهدای احد [از جمله حضرت حمزه(ع)] را صادر کرد، دستور معاویه عملی شد.
در ادامه؛
«..فَرَأَیْتُهُمْ یُحْمَلُونَ عَلَی أَعْنَاقِ الرِّجَالِ کَأَنَّهُمْ قَوْمٌ نِیَامٌ وَأَصَابَتِ الْمِسْحَاةُ طَرَفَ رِجْلِ حَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ(ع) فَانْبَعَثَتْ دَمَاً»
و دیدم که جنازه شهیدان احد بر گردن مردم حمل میشد، چنانکه گویا به خواب فرو رفته بودند.
اما وقتی به نبش قبر حضرت حمزه(ع) رسیدند، کلنگ به پای آن حضرت(ع) اصابت کرد و خون [تازه از بدن مطهرش] جاری شد.(۱)
📚منبع :
۱)الطبقات الکبیر ابن سعد، ج۳، ص۱۰
#حضرت_حمزه علیهالسلام
حضرت #حمزه علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘اولین مهر و تسبیح تربت
رَوَى عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلثَّقَفِيُّ [عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ] إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ كَانَتْ مِسْبَحَتُهَا مِنْ خَيْطِ صُوفٍ مُفَتَّلٍ مَعْقُودٍ عَلَيْهِ عَدَدَ اَلتَّكْبِيرَاتِ فَكَانَتْ بِيَدِهَا عَلَيْهَا السَّلاَمُ تُدِيرُهَا تُكَبِّرُ وَ تُسَبِّحُ إِلَى أَنْ قُتِلَ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَاسْتَعْمَلَتْ تُرْبَتَهُ وَ عَمِلَتِ اَلتَّسَابِيحَ فَاسْتَعْمَلَهَا اَلنَّاسُ فَلَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ جُدِّدَ عَلَى قَاتِلِهِ اَلْعَذَابُ عُدِلَ بِالْأَمْرِ عَلَيْهِ فَاسْتَعْمَلُوا تُرْبَتَهُ لِمَا فِيهَا مِنَ اَلْفَضْلِ وَ اَلْمَزِيَّةِ .
🔰امام صادق (ع): حضرت فاطمه (س) براي شمارش ذكر، از تسبيحي به جنس پشم تابيده شده استفاده ميكرد كه به اندازه شماره تكبيرها، 34 گره داشت؛ اما پس از شهادت حضرت حمزه، تسبيحي از خاك قبر او ساخت و ديگران نيز در ساختن از تربت، از ايشان پيروي كردند تا هنگامي كه امام حسين (ع) به شهادت رسيد به خاطر مزیت و فضیلت تربت او، این کار درباره تربت قبر آن امام شهید انجام گرفت.
📚المزار ،الشیخ المفید،ص۱۵۰.
۱۵ شوال شهادت فجیع عموی گرامی رسول الله (صلی الله علیه وآله ) سید الشهداء حمزة بن عبدالمطلب علیه السلام.
#تربت
#حضرت_حمزه علیهالسلام
حضرت #حمزه علیه السلام
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135