ادامه از 👆
🖊بخش سوم :
🍀اصحاب اجماع چه کسانی هستند؟
ادامه👇
«گروهی از متاخرین از گفتار کشی «اجمعت العصابة» یا اجمعت الاصحاب علی تصحیح ما یصح عن هؤلاء» چنین برداشتی کردهاند که حدیث نقل شده از اصحاب اجماع صحیح و به صرفه صحت از آنان منسوب به ائمه (علیهالسّلام) است، بی آن که در راویان عدالت شرط باشد. حتی اگر از راویانی که معروف به فسق، یا وضع اند؛ تا چه رسد به این که حدیث را با سند مرسل نقل کنند، تمام منقولاتشان صحیح و روایاتشان صادر شده از ائمه (علیهالسّلام) تلقی میگردد». [۲۷]
محقق بهبهانی «طبق مشهور مقصود از صحت، روایتی است که سندآن تا اصحاب اجماع صحیح باشد. و پس از آن سلسله سند تا معصوم ملاحظه نمیشود و اگر در سند (در این مرحله) ضعف باشد روایت صحیح است». [۲۸]
محقق داماد :
«امامیه بر تصحیج ما یصح از اصحاب اجماع اتفاق نظر داشته و به فقه، فضل، ضبط و ثقه آنان اذعان دارند. اگرچه روایتشان همراه با ارسال، رفع، یا نقل شده از کسانی باشد که آنان نامشان را بردهاند، هر چند برای ما هویتشان روشن نباشد، یا کسانی باشند که دارای فساد عقیده و دچار انحراف مذهبی باشند». [۲۹]
محدث نوری نیز از جمله عالمانی است که بر این نظریه پای فشرده است. [۳۰]
🔹دیدگاه اصح
به نظر میرسد که دیدگاه دوم به صحت نزدیکتر است؛ زیرا:
←← دلیل اول
اگر مقصود کشی و دیگر عالمانی که چنین اجماعی را نقل کردهاند، تصدیق و توثیق خود اصحاب اجماع بوده باشد، بایست عبارت را بدین صورت میآوردند: «اجمعت العصابة علی تصحیح هؤلاء، یا تصدیق هؤلاء» و دیگر قید «تصحیح ما یصح عنهم» را نمیافزودند. قید «یصح عنهم» اشاره به نکتهای فراتر از توثیق آنان دارد و درست همان معنایی را به دست میدهد که محقق بهبهانی بیان کرد؛ یعنی اگر روایتی از نظر سند تا هر یک از اصحاب اجماع صحیح باشد دیگر از آنان تا معصوم نیازمند صحت سند نیست.
دلیل دوم
روایان و بزرگان نامبرده شده، هم چون زرارة، محمد بن مسلم، یونس بن عبد الرحمن و... از چنان درجاتی از علم، فضیلت و جایگاه نزد ائمه (علیهالسّلام) و شیعه برخوردارند که نیازمند آن نیستند تا امثال کشی، یا سایر رجالیون بگویند: امامیه بر توثیق آنان اتفاق نظر دارند؛ زیرا از بسیاری از راویان هستند که در مراتبی بس پایین تر از اصحاب اجماع قرار داشته و در تمام منابع رجالی به یکصدا از وثاقت آنان سخن به میان آمده است. به عبارت روشنتر ثقه بودن بزرگانی امثال زرارة و محمد بن مسلم چه امتیازی برای آنان محسوب میگردد که در تمام منابع رجالی در بابی مستقل تحت عنوان اصحاب اجماع از آنان سخن به میان آید! این که کشی پس از او دیگر رجالیون از اجماع امامیه بر تصحیح ما یصح عنهم سخن به میان آوردهاند، نشان گر آن است که میخواهند مرتبهای فراتر از توثیق را برای آنان اثبات کنند وآن این که مقام حدیثی و علمی و دقت آنان به پایهای است که اگر در سند حدیثی قرار گرفتند خود تضمین کننده صحت حدیث است.
دلیل سوم
صحیح شمردن روایاتی که از نظر سند فاقد صحت است، امر شگفتآوری نیست تا اگر درباره اصحاب اجماع چنین ادعایی شده باعث انکار شود. مگر مراسیل ابن ابی عمیر و شیخ صدوق بر اساس شخصیت علمی و حدیثی آنان مورد پذیرش قرار نگرفته است.؟ ! آیا از نظر قدما (تا پیش از علامه حلی) ملاک صحیح شمردن روایات صحت متنی آنها نبوده است، هرچند که روایات از نظر سند فاقد صحت باشند؟! [۳۱]آیا در روایات عقاید و اخلاق بر اساس موافقت روایات با قرآن نمیتوان به صحت آنها حکم کرد؟! بنابراین باید اذعان کرد که مقصود سخن کشی مفهوم دوم، یعنی صحت مرویات اصحاب اجماع است. باری ممکن است کسی در مطابقت این ادعا با واقعیت تشکیک کند، که آن سخن دیگری است. به عنوان مثال ابوعلی به نقل از استاد خود صاحب ریاض در تشکیک آن چنین آورده است: «استاد ما صاحب ریاض مدعی است که در تمام کتب فقهی از آغاز طهارت تا پایان دیات کسی برخورد نکرده که فقیهی از فقهای شیعه به خبری ضعیف عمل کنند و چنین استدلال کنند که سند این روایت تا یکی از اصحاب اجماع صحیح است (هر چند در بقیه سند از اصحاب اجماع تا معصوم ضعیف باشد)». [۳۲]
#رجال
#اصحاب_اجماع
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ادامه از 👆
🖊بخش چهارم:
🍀اصحاب اجماع چه کسانی هستند؟
ادامه 👇
👌🌱 نتیجهگیری
بنابراین تفسیر گفتار کشی و سایر رجالیون یک مطلب است و میزان صحت آن با واقعیتها نیز مطلبی است دیگر. هر چند باید اذعان کرد که ادعای صاحب ریاض به طور مطلق قابل تحمل است؛ زیرا چنان که مرحوم خویی آوردهاند، پس از علامه حلی بسیاری از متاخران به استناد همین نظریه روایات را صحیح قلمداد کردهاند. [۳۳] از سوی دیگر گذشته از میزان صحت مدعا آنچه مورد اتفاق مدافعان هر دو تفسیر است، ثقه بودن اصحاب اجماع است؛ زیرا طبق تفسیر نخست ثقه بودن آنان بالمطابقه ثابت میشود. و لازمه تفسیر دوم، ثقه بودن آنان است؛ زیرا وقتی برای اصحاب اجماع چنان مرتبهای را -که وجود آنان در سلسله سند به تصریح روایات میانجامد- قائل باشیم، به طریقه اولی وثاقتشان اثبات میگردد.
از این رو اصحاب اجماع را میتوان از نمونه روشن توثیقات عام برشمرد.
📚پانویس
۱. شیخ طوسی، محمد بن حسن، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۰۷.
۲. شیخ طوسی، محمد بن حسن، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۷۳.
۳. شیخ طوسی، محمد بن حسن، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۳۰.
۴. سبحانی، جعفر، کلیات فی علم الرجال، ص۱۶۸.
۵. دائرة المعارف بزرگ اسلامی ج۹، ص۱۰۴.
۶. نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل، ج۳، ص۷۵۷.
۷. سبحانی، جعفر، کلیات فی علم الرجال، ص۱۶۵.
۸. خوئی، سید ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۵۹.
۹. شیخ طوسی، محمد بن حسن، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۷۳.
۱۰. شیخ طوسی، محمد بن حسن، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۳۰.
۱۱. نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل، ج۳، ص۷۵۷.
۱۲. حلی، ابن داوود، رجال ابن داوود، ص۲۰۹.
۱۳. سبحانی، جعفر، کلیات فی علم الرجال، ص۱۷۵.
۱۴. سبحانی، جعفر، کلیات فی علم الرجال، ص۱۷۰-۱۶۸.
۱۵. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج۳۰، ص۲۲۱ ۲۲۳.
۱۶. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۳۰، ص۲۲۴.
۱۷. دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج۹، ص۱۰۴_۱۰۵.
۱۸. شیخ طوسی، محمد بن حسن، عدة الاصول، ج۱، ص۱۵۵.
۱۹. نوری طبرسی، میرزا حسین، خاتمة مستدرک الوسائل، ج۷، ص۲۲_۳۷.
۲۰. سبحانی، جعفر، کلیات فی علم الرجال، ص۱۷۸ ۱۹۶.
۲۱. ابن شهراشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، ج۳، ص۴۰۰.
۲۲. فیض کاشانی، محسن، وافی، ج۱، ص۲۷.
۲۳. نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل، ج۲، ص۷۶۰.
۲۴. خوئی، سیدابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۶۱.
۲۵. سبحانی، جعفر، کلیات فی علم الرجال، ص۱۸۶.
۲۶. سبحانی، جعفر، کلیات فی علم الرجال، ص۱۸۸ ۱۸۶.
۲۷. خوئی، سیدابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۵۹.
۲۸. نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل، ج۳، ص۷۶۲.
۲۹. محقق داماد، محمدباقر بن محمد، الرواشح السماویه، ص۴۱.
۳۰. نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل، ج۱، ص۶۰.
۳۱. سبحانی، جعفر، اصول الحدیث و احکامه، ص۶۱.
۳۲. خوئی، سیدابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۶۱.
۳۳. خوئی، سیدابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۶۲ ۶۱.
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۱، ص۵۳۹ ۵۴۱.
#رجال
#اصحاب_اجماع
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
📝 «دستنوشتهها»
مجموعهای است از یادداشتهای مرحوم سیداحمد ذوالمجدطباطبایی از جلساتِ خصوصی مرحوم علامهطباطبایی در دهههای ۴۰ و ۵۰ شمسی، که در منزل مرحوم ذوالمجد( تهران)برگزار شده است.
حاضران این جلسات افراد مختلفی بودهاند از جمله: شهیدمطهری، مرحوم سیدجلالالدین آشتیانی، هانری کُربن، دکتر سیدحسین نصر، دکتر ابراهیمیدینانی، دکتر داریوش شایگان و... .
در این جلسات که معمولاً شبهای جمعه و روز جمعه برگزار میشد، به علوم و معارف فلسفی، عرفانی، قرآنی و گاه مباحث فقهی، اصولی و تاریخی و همچنین مطالعات تطبیقی میان ادیان و مذاهب پرداخته شده است.
#کتاب_شناسی
#طباطبايی
#هانری_کربن
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله:
🔸إذَا التَبَسَت عَلَيكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فَعَلَيكُم بِالقُرآنِ... وهُوَ كِتابٌ فيهِ تَفصيلٌ وبَيانٌ وتَحصيلٌ ، وهُوَ الفَصلُ لَيسَ بِالهَزلِ
🔹هر گاه فتنهها، همچون پارههاى شب تار، شما را در ميان گرفتند، به قرآن، چنگ در زنيد...؛ زيرا كتابى است كه در آن، تفصيل (بيان جزئيات) و روشنگرى و تحصيل [حقايق] است، و قاطع [ و جدّى ]است و شوخى نيست.
📚الكافي: ج ٢ ص ٥٩٩ ح ٢
#حدیث
#قرآن_کریم
#فتنه_ها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸چهار امر،روزی را زیاد می کند🔸
حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله):
🔸أَرْبَعٌ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ
حُسْنُ الْخُلُقِ وَ حُسْنُ الْجِوَارِ وَ كَفُّ الْأَذَى وَ قِلَّةُ الضَّجَرِ.
🔹چهار چیز است که روزی را زیاد می کند:
خوش خُلقی،
خوش رفتاری با همسایگان،
آزار نرساندن به دیگران
و کم کردن بی قراری (در غم و اندوه).
📚معدن الجواهر
#حدیث
#رزق
#روزی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀حزن برای مصائب أهل بیت علیهم السلام
امام صادق علیه السلام:
🔹نفَسُ المَهمُومِ لَنا المُغتَمِّ لِظُلمِنا تَسبیحٌ وَ هَمُّهُ لِاَمرِنا عِبادَة.
🔸کسی که برای ما نگران باشد و به خاطر ستمی که بر ما برود غمگین شود، نفس کشیدنش تسبیح و غم خواریش برای ما عبادت است.
📚 الکافی (باب الایمان و الکفر)
جلد ۲ صفحه ۲۲۶
#حدیث
#ولایت
#محبت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
هدایت شده از ۰
ا ﷽ ا
💠حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند:
🔸یا اَبا الحَسنِ! ألمؤمِنُ یَنظُرُ بِنُورِ اللهِ تعالی
🔹یا علی! مؤمن با نور الهی می نگرد.
📗عین المعجزات، ص ۵۴
🔻شرح حدیث
🔸وقتی دلی با نور ایمان روشن شود، آیینه ای می گردد صاف و زلال که حقایق هستی وحکمت های ناب در آن تجلی می یابد.
🔸قرآن هم می فرماید: اگر انسان ها با ایمان و تقوا باشند، خداوند به آنان «فرقان» و «نور» و «علم» می دهد و این نور راهگشای آنان و روشنگر افقهای آینده است.
🔸نور ایمان فراتر از علوم اکتسابی و دانش های بشری است و مقوله ای غیبی و خدایی است که به جان های مستعدّ عطا می شود.
🔸کلام حضرت زهرا(علیها السّلام) به آغاز زندگی مشترک آن بانوی بزرگ با امیرالمؤمنین علیه السّلام مربوط می شود. در آن زمان حضرت فاطمه(علیها السّلام) اسراری را از علوم و معارف و حوادث با همسرش علیّ مرتضی علیه السّلام در میان گذاشت. امیر مؤمنان از این دانش فاطمی شگفت زده شد. فاطمه (علیها السّلام) در مقابل تعجب او فرمود: مؤمن با نور خدایی می نگرد.
🔸این نور در هر دلی که پاک و بی آلایش باشد ممکن است بتابد.
🔸این علم که عطیّه ی خدایی است، بر هر جان مطهّر و نفس مهذّبی که قابلیّت پذیرش داشته باشد، پرتو افشانی می کند.
🔸باید لوح جان و آیینه ی ضمیر را از کدورت شک و هوس و گناه پاک کرد تا نور حق در آن مجال جلوه گری پیدا کند.
📚 #حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
#حدیث
#شیعه
#مؤمن
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠 تعویض سند به جهت تصحیح سند
🔹انواع تعویض سند
تعویض سند از نظر هدفی که دنبال میکند دو گونه است
گاه هدف از آن، تصحیح سند است
و گاه برای اهدافی دیگر انجام میشود.
🔸 تعويض سند برای تصحیح آن
گونه ای که اهمیت بیشتری دارد و در کلمات متأخران دیده میشود تعویض سند برای تصحیح آن است این گونه را صاحب معالم در کتاب منتقى الجمان و میرزا محمد استرآبادی در کتاب منهج المقال به کار برده اند. بعدها محمد بن علی اردبیلی در رسالهی تصحيح الأسانید دیدگاه صاحب معالم را گسترش داد به گونه ای که به ادعای وی این رساله میتواند بیشتر احادیث کتابهای تهذیب و استبصار را تصحیح کند. علمای بعدی این گونه از تعویض سند را به بیانهای گوناگونی رد یا تأیید کردند. البته صورت های گوناگونی برای این گونه وجود دارد که در اعتبار مختلفند و توضیح آنها در این مجال نمیگنجد.
گاه در سلسله سند روایتی که از راوی معتبری نقل شده برخی از راویان ضعیفند و اصل نقل از آن راوی، احراز نمی شود؛ برخی خواسته اند با تعویض سند ضعف سند را جبران و آن را تصحیح کنند. این کار بیشتر با بهره گیری از طریقهای عامی انجام میشود که برای کتابها یا روایات یک راوی ذکر شده است تا بتوان اسناد روایات ضعیف تا آن راوی را تصحیح کرد.
🌱مثال
- وَأَخْبَرَنِي الشَيْخُ أَيَّدَهُ اللهُ تَعَالَى عَنْ أَحْمَدَ بْن مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْن إدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْیى عَنْ أبي جَعْفَر عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قالَ: «لا يُفْسِدُ الماءَ إِلَّا ما كَانَتْ لَهُ نَفْسٌ سائِلَةٌ.»[1]
شیخ طوسی روایت بالا را از طریق استادش شیخ مفید از احمد بن محمد بن حسن بن ولید از پدرش محمد بن حسن بن ولید از احمد بن ادریس قمی از محمد بن احمد بن یحیی اشعری صاحب کتاب نوادر الحكمة نقل کرده و اشعری هم روایت را از ابی جعفر احمد بن محمّد بن خالد برقی از پدرش محمد بن خالد برقی از حفص بن غیاث نخعی از امام صادق نقل کرده است.
برخی ادعا کرده اند که در این سند احمد بن محمد بن حسن بن ولید اگرچه استادِ شیخ مفید بوده اما وثاقت وی اثبات نشده است و برای تصحیح سند میتوان از تعویض سند کمک گرفت؛ به این بیان که در سند محمد بن احمد بن یحیی اشعری قرار دارد و شیخ طوسی چند طریق خویش به وی را در کتاب فهرست آورده که برخی از آنها صحیح است و با جایگزینی آن سند روایت تصحیح می شود. نتیجه تعویض سند و جایگزینی یکی از طریقهای صحیح چنین است
وَأَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَليْ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْن أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبي جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قال : ...
[1] تهذیب، ج 1، ص 231
📚 استناد
📚مدرسه امام باقر علیهالسلام
#رجال
#سند_شناسی
#تعویض_سند
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀کتاب التعازى
مولف: ابوعبد الله محمد بن على علوى حسنى كوفى
🔸اشاره:
مسير حتمى همۀ انسانها به سوى جهان آخرت است و همگان ناچارند شهد يا شرنگ مرگ را بنوشند و داغ مرگ آنان قلوب بازماندگان، خويشان و دوستان ايشان را جريحه دار خواهد كرد ولى شيوۀ برخورد با اين حادثۀ ناگزير مختلف است. برخى در مرگ عزيزان بى تابى مى كنند و گاه تا سر حدّ كفر سقوط مى كنند و گروهى در اين حوادث بردبارى پيشه مى سازند و تا اوج «انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب» (زمر: ۱۰)پيش مى روند.
🔸موضوع اين كتاب شيوۀ صحيح برخورد با اين حادثۀ حتمى، قطعى و همگانى است.
مؤلف بزرگوار ۷۲ حديث مرتبط با اين مسئله را در اين كتاب ذكر كرده است. وى ابتدا رواياتى چند دربارۀ وفات رسول اكرم صلّى الله عليه و آله و پس از آن رواياتى را راجع به حادثۀ مرگ ابراهيم، فرزند رسول خدا، و نحوۀ برخورد حضرت در اين حادثه ذكر مى كند و پس از آن رواياتى تحت عناوين زير ذكر كرده است:
۱. آنچه هنگام خبر مرگ گفته مى شود
۲. تعزيه و تسليت پيامبر به معاذ بن جبل در مرگ فرزند
۳. ثواب و پاداش از دست دادن فرزند
۴. مصيبت مادر
۵. پاداش تسليت دادن به مصيبت ديدگان
در پايان اين بخش رواياتى راجع به اركان شش گانۀ استغفار ذكر شده است كه ارتباط آن با مباحث كتاب مشخص نيست.
🔸سند روايات
تمامى روايات اين كتاب با سند كامل ذكر شده اند. غالب روايات از رسول گرامى اسلام و در برخى موارد نيز كلمات و
احاديث حضرت اميرالمؤمنين است و در چند مورد نيز حوادث و كلماتى از غير معصومين نقل شده است.
در اين كتاب آمده است:
خبر داد به من شيخ جليل عفيف ابوالعباس احمد بن الحسين بن وجه المجاور به صورت قرائت (من حديث را بر او خواندم و او آن را تصديق كرد) در خانۀ خودش در مشهد اميرالمؤمنين، در ماه خدا (ماه رمضان)، در سال ۵۷۱ هجرى قمرى...
در برخى ديگر از روايات نيز زمان و مكان حديث بيان شده است.
🔸اهميت كتاب
با توجه به زمان زندگى مؤلف كه نيمۀ اول قرن پنجم هجرى قمرى است و نيز با توجه به عظمت جايگاه مؤلف در ميان محدّثان كه به مسند كوفه مشهور است، عظمت و جايگاه والاى كتاب روشن تر خواهد شد.
موضوع مهم و در عين حال بديع و جالب توجه كتاب، از جمله ويژگيهاى آن است كه بر اهميت اين كتاب افزوده است.
اعتماد علما از جمله دلايل ارج و مورد اعتماد بودن اين كتاب نقل روايات آن توسط علماى بزرگ شيعه است. محدث نورى ضمن نام بردن از اين كتاب به عنوان يكى از مصادر كتاب مستدرك الوسائل مى نويسد: «اين كتاب تأليف شريف زاهد ابوعبد الله محمّد بن على علوى حسنى است كه روايات مربوط به تعزيت و تسليت را گردآورى نموده است و... »
در پايان اين كتاب روايت شهرهاى اولاد امام زمان و اسامى و احوال آنها ذكر شده است كه بزرگان آن را در كتب خود نقل كرده اند؛ از جمله سيد اجل ابن طاووس در اواخر كتاب جمال الاسبوع و نيز مختصر آن را شيخ زين الدين على بن يونس عاملى بياضى در كتاب صراط المستقيم و نيز سيد جليل على بن عبد الحميد نيلى در كتاب السلطان المفرج عن اهل الايمان و سيد نعمة الله محدث جزائرى در الانوار النعمانيه آورده اند و نيز در كتاب حديقه الشيعه نقل شده است: «و از اعتماد علما و نقل روايات آن معلوم مى شود مؤلف از علماى اعلام اتقياء كرام و مؤلفين عظام بوده است... » آنگاه موارد ديگرى كه علما از وى روايت كرده اند ذكر مى كند، نظير سيد بن طاووس در اقبال و عمادالدين طبرى با يك واسطه و محمّد بن المشهدى با ۲ واسطه و غياث الدين عبدالكريم بن طاووس با اسناد خودش.
🔸نسخۀ خطی
كتابخانۀ آستان قدس رضوى كه توسط محقق فقيه سيد عبدالعزيز طباطبايى استنساخ شده و در كتابخانۀ اين محقق در قم موجود است.
🔸نسخ چاپى
چاپ مركز تحقيقات دارالحديث، ۱۳۷۸ ه. ش. ضمن جلد چهارم ميراث حديث شيعه، از صفحۀ ۷۹ تا ۱۴۵، با تصحيح و تخريج فارس حسون كريم.
📚فرهنگ کتب حدیثی شیعه
#کتاب_شناسی
کتاب #التعازى
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔰20 راوی کثیر الروایت را بشناسید
که در تحلیل سندی مفید است
1- #أبان_بن_عثمان الأحمر - 1703 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده .
2- #احمد_بن_محمد_بن_ابی_نصر بزنطی 1651 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده .
3- #احمد_بن_محمد_بن_خالد البرقی 5566 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
4- #احمد_بن_محمدعیسی الاشعری 9434 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
5- #احمدبن_ادریس_القمی 1543 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
6- #إسحاق_بن_عمارالصيرفي 1107 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
7- #إسماعيل_بن_أبي_زيادالسكوني 1431 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
8- #الحسن_بن_علي_بن_فضال التيمي**1839** بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
9- #الحسين_بن_سعيدالأهوازي 5248 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
10 #جميل_بن_دراج 1055 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
11- #حريزبن_عبدالله_السجستاني 1991 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
12- #حمادبن_عثمان_الناب 2086 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
13- #حماد_بن_عيسى_الجهني 2682 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
14- #زرارة_بن_أعين_الشيباني 2906 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
15- #سعدبن_عبد_الله_القمي 2804 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
16- #سماعة_بن_مهران 1307 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
17- #سهل_بن_زيادالآدمي 2502 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
18- #صفوان_بن_يحيى_البجلي 3144 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
19- #عبد_الله_بن_جعفرالحميري 1728 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمده
20 - #عبدالله_بن_بكير_بن_أعين 1023 بار در سلسله سند روایات وسایل الشیعه آمد
📚کارگاه رجال
#رجال
#سند_شناسی
#کثرت_روایت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
امام صادق علیه السلام:
🔹أكْرِمُوا أَوْلاَدَكُمْ وَ أَحْسِنُوا أَدَبَهُمْ يُغْفَرْ لَكُمْ.
🔸فرزندانتان را گرامى داريد، و خوب تربيت كنيد،تا خداوند شما را بيامرزد.
📚 مکارم الاخلاق (باب اولاد)
جلد ۱ صفحه ۲۲۲
#حدیث
#تربيت_فرزند
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀پذیرفته نشدن شفاعت در دشمنان و غاصبان حق حضرت صدیقة طاهره سلام الله علیها
🔸روِيَ عَنِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا فَاطِمَةُ لَوْ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اَللَّهُ وَ كُلَّ مَلَكٍ قَرَّبَهُ اَللَّهُ شَفَعُوا فِي مُبْغِضٍ لَكِ غَاصِبٍ لَكِ مَا أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ أَبَداً.
🔰از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) روایت شده:
ای فاطمه، اگر همه انبیاء مبعوث شده و همه فرشتگان مقرب، درباره کسی که به تو بغض بورزد و حق تو را غصب کند، بخواهند شفاعت کنند، خداوند هرگز او را از آتش جهنم خارج نمی کند.
📚: کنزالفوائد(کراجکی)، ص۶۴
#حدیث
#محبت
#ولایت #حب_وبغض
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند:
🔸مَا الّذی نَقَموا مِن أبی الحَسنِ؟ نَقَموا وَاللهِ مِنهُ نَکیرَ سَیِفهِ وَ قِلّةَ مُبالاتِهِ لِحَتفِهِ وَ شِدَّةَ وَ طاَتِهِ وَ نَکالَ وَقعَتِهِ وَ تَنمُّرَهُ فی ذاتِ الله
🔹چه چیز را از ابا الحسن علی بن ابی طالب خرده گرفتند و به انتقام گیری پرداختند؟ (تنها چیزی که آنان را به انتقام گیری از او کشاند) شمشیر برّان او، بی اعتنایی به مرگ، استواری او در راه دین، ضربه های بی امان او بر دشمن و سرسختی و قاطعیّت او در راه خدا بود.
📗بلاغات النساء، ص ۱۳۲
🔻شرح حدیث
🔸در این سخن حضرت زهرا(علیها السّلام) از برخورد نامناسب مردم با امیرمؤمنان و کنار گذاشتن او از صحنه ی سیاسی جامعه و پایمال کردن حق او که حق امت نیز بود، سخن می گوید و شکوه می کند.
🔸راستی چرا با علی علیه السّلام آن گونه رفتار کردند؟ از او چه بدی دیده بودند؟ چه عیب و نقصی داشت که به آن موضع گیری نامناسب و جاهلانه پرداختند؟
🔸بی گناهی، کم گناهی نیست در دیوان عشق یوسف از دامان پاک خود به زندان رفته است
🔸امام علی علیه السّلام هم در مبارزه با دشمنان و مشرکان سرسخت و کوشا بود، شهادت طلب و شجاع بود و از مرگ هراسی نداشت، در راه عقیده و خدا و دین بی تزلزل و استوار بود، با دشمنان خدا و قرآن کمترین سازشی نداشت و صلابت و استواری او بی نظیر بود. اینها بود گناه علی!
🔸این فضایل و درخشندگی ها برای حسودان تنگ نظر یا ضربه خوردگان از عدالت و حق، آزار دهنده و دشمن ساز است.
🔸امام علی علیه السّلام تاوان صداقت و ایمان و جهاد و صبر خود را می داد.
📚#حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
#حدیث
#ولایت
حضرت #امام_علی علیهالسلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀کتاب بشارة المصطفى لشيعة المرتضى
🔸مؤلف كتاب
ابو جعفر محمّد بن على طبرى آملى
از علماى برجستۀ قرن ششم هجرى قمرى است.
بزرگان تراجم، مؤلف را در سطورى كوتاه اين گونه معرفى كرده اند: «شيخ، امام، عمادالدين، فقيه مورد اطمينان، از شاگردان ابو على فرزند شيخ طوسى و استاد شيخ امام قطب الدين راوندى كه از او براى ما روايت مى نمود. »
🔸اشاره
امروزه در تقسيم بندى كلى مسلمانان را به دو گروه شيعه و سنى منشعب مى كنند. برخى گمان كرده اند نامگذارى يك گروه به شيعه در قرنهاى دوم و يا زمانهاى بعد صورت گرفته است. اما هنگامى كه به روايات نقل شده توسط شيعه و سنى مراجعه مى كنيم، درمى يابيم كه براى اولين بار پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله كلمۀ شيعه را به پيروان على عليه السّلام اطلاق كرد و از آن روز اين اسم به گروهى گفته مى شود كه پس از پيامبر گرامى به پيروى از على معتقد هستند و آن حضرت را جانشين بلافصل پيامبر گرامى مى دانند.
در ميان روايات معصومين عليهم السّلام احاديث بسيارى در رابطه با فضيلت شيعه و نيز بايدها و نبايدهاى شيعيان ذكر شده است. مؤلف گرانقدر چون مشاهده كرد بسيارى از شيعيان از منزلت والاى تشيع و وظايف سنگين آن غافل اند، تصميم گرفت كتابى در اين رابطه تأليف كند و بدين سان تأليف ارزشمندى به وجود آمد.
🔸شيوۀ نگارش
الف - سند روايات
مؤلف در مقدمۀ كتاب مى نويسد: «در اين كتاب روايتى را ذكر نمى كنم مگر به صورت مسند، همۀ روايتها را از اساتيد
بزرگ و موثقان اخيار نقل مى كنم. »
و اين شيوه در باب اول، دوم، سوم و چهارم اعمال شده است و در بسيارى از موارد نه تنها مروى عنه معرفى شده است بلكه كيفيت تحمل حديث و نيز محلّ ذكر حديث نيز بيان شده است. ولى در ساير ابواب كتاب، روايتها گاه به صورت محذوف الاسناد و يا مقطوع آورده شده اند كه با توجه به وعدۀ مؤلف به نظر مى رسد اين حذف سندها بعدا توسط ناسخان صورت گرفته باشد.
ب - بيانات مؤلف
مؤلف فقط به جمع آورى روايات پرداخته و از تفسير و تبيين آنها صرف نظر كرده است؛ تنها در برخى موارد در جملات كوتاهى توضيح و يا برداشتهاى خاص خود را از روايات نقل كرده است و گاه نيز به موعظه و پندى كه در روايت بوده، اشاره كرده و بر آن تأكيد ورزيده است كه البته تمامى اين موارد با جملۀ «قال محمّد بن ابى القاسم» يا «قال محمّد بن ابى القاسم الطبرى» كاملا از روايات جدا شده است.
«مطالب غير حديثى» اكثر مطالب كتاب را روايات معصومين عليهم السّلام تشكيل مى دهد ولى گاه از غير معصومين نيز بسيار اندك مطالبى نقل شده است مانند: نقل شعرى كه دعبل آن را در محضر مأمون بيان كرده، يا شعرى كه او در قم به هنگام وفات امام رضا سروده است و يا ساير اشعار او؛ همچنين مانند گفت وگوى مفصل حجاج با يك حاجى از اهل واسط در سفر حج با موعظۀ حذيفة اليمان و يا گفت وگوى طرّماح و معاويه.
🔸حجم كتاب
برخى اين كتاب را تنها داراى چهار جزء شمرده اند ولى بعضى ديگر تصريح كرده اند اجزاى اين كتاب بيش از اين مقدار بوده است. از جمله شيخ حرّ عاملى در امل الآمل اجزاى كتاب را ۱۷ جزء مى داند و همچنين علامه خوانسارى در روضات الجنات و علامه تهرانى در الذريعه و آيت ا... خوئى در معجم رجال الحديث نيز نقل كرده اند.
ولى نسخۀ چاپى، فقط داراى يازده جزء است كه در پايان آن هم علامت خاتمۀ كتاب وجود ندارد و بعيد نيست كه قسمتى از كتاب به دست ما نرسيده باشد.
📚فرهنگ کتب حدیثی شیعه
#کتاب_شناسی
#طبری
#بشارةالمصطفى
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
👌آیا «لاینبغی» دلالت بر حرمت دارد؟!
👈در لسان روایات و کلام فقها برای بیان نهی، از الفاظ و صیغههای مختلفی استفاده شده که در دلالت برخی از آنها بر حرمت اختلاف وجود دارد. این نوشتار به دنبال بررسی مفاد این الفاظ به صورت مسلسل میباشد. «لا ینبغی» در مواردی بسیار برای بیان نهی استعمال شده که در دو مقام به بررسی مفاد آن میپردازیم:
1️⃣مقام اول: مفاد «لا ینبغی» در روایات
نوع فقها «لاينبغي» را بر کراهت حمل کردهاند؛ اما همچنانکه آقاي خوئي فرموده است «لاينبغي» در روايات ظهور در تحريم دارد.
👈 کلام مرحوم آقای خویی
«لا ينبغي» در لغت به معنای «لایتیسر» و «لایتمکن» است و از استعمال این کلمه در تشریع احکام، عدم جواز استفاده میشود.
👈 نقد کلام مرحوم خوئی و بیان دلالت «لا ینبغی» بر حرمت
مدّعاي آقاي خوئي كه «لاينبغي» بر لايجوز دلالت میکند صحيح است؛ اما استدلال ایشان تمام نيست. چون «ينبغي» به معني «یتمکن» نيست، بلکه با مراجعه به موارد استعمال روشن میشود كه «ينبغي» به معناي «مطابق قاعده بودن» است. لذا موارد آن به اختلاف الزامی بودن یا نبودن قانون، اختلاف پيدا ميكند. یعنی گاهي مطلبي مطابق با قانون اخلاقي و گاهی مطابق با مستحبات است؛ گاهی نیز جنبه الزامی دارد. در دو صورت اول دلالت بر الزام ندارد ولکن در صورت سوم دال بر الزام میباشد. برای مثال «ينبغي» در مورد اذن در تصرف مال غير، جنبه الزامي دارد و حتماً بايد اجازه گرفته شود. ولکن در این روایت «كُلُّ شَيْءٍ صَنَعَهُ يَنْبَغِي لَهُ أَنْ يُسَمِّيَ عَلَيْهِ فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ كَانَ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ شِرْكٌ» ناظر به حكم استحبابي است، و در این حدیث «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ فِيهِ ثَمَانِي خِصَالٍ وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ صَبُوراً عِنْدَ الْبَلَاءِ ...» «ینبغی» درسیاق مطالب اخلاقی است.
البته گاهي هم مراد از «ینبغی» جواز است يعني ارتكاب آن خلاف قانون نيست. و در مقابل «لاينبغي» به معناي «خلاف قاعده بودن» است. لذا موارد استعمال آن نیز به اختلاف الزامی بودن یا نبودن قانون، اختلاف پيدا ميكند.
نکته مهم این است که هر چند «ينبغي» و «لا ینبغی» از نظر لغت اعم هستند و در همه جا به معناي «مطابق قاعده بودن» و «مخالف قاعده بودن» هستند و شامل موارد الزامی و غیر الزامی میشوند ولی اگر «لاینبغی» مطلق و بدون قرینه استعمال شود عرفا ظهور در حرمت دارد، چون به معني «خلاف قانون» است و خلاف قانون مطلق، حرام است.
در توضیح باید گفت که....
🌟شواهد ظهور «لا ینبغی» در عدم جواز
1. « لَا يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَنْكَشِفَ- بَيْنَ يَدَيِ الْيَهُودِيَّةِ وَ النَّصْرَانِيَّةِ- فَإِنَّهُنَّ يَصِفْنَ ذَلِكَ لِأَزْوَاجِهِنَّ». جابر بن يزيد جعفي كه همین روایت را از حضرت باقرعليه السلام نقل میکند به جاي لاينبغي، لايجوز نقل كرده است و معناي لايجوز فهميده است.
2.« عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ إِذَا بَلَغَتِ الْجَارِيَةُ الْحُرَّةُ سِتَّ سِنِينَ فَلَا يَنْبَغِي لَكَ أَنْ تُقَبِّلَهَا». در دلالت روايت بر حرمت تقبيل بحثي نيست.
3. اكثر محرمات احرام با لا ينبغی تعبير شده است. برای مثال پيامبر صلی الله عليه و آله در حجة الوداع حج را به عمره تمتع تبديل نكردند و فرمودند كه من سائق الهدی هستم « لَا يَنْبَغِي لِسَائِقِ الْهَدْيِ أَنْ يُحِلَّ حَتّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ » .در این روایت مانند بعضی روایات دیگر برای اثبات تحریم به «لا ینبغی» استدلال شده که از آن استفاده ميشود كه اين كلمه به معناي خصوص تحريم است، نه جامع بين تحريم و تنزيه، چون با جامع نميتوان براي يك قسم خاص استدلال كرد. در این روایت در تعليل اين نكته كه پيامبر صلی الله عليه و آله نميتواند احرام حج خود را به عمره تمتع تبديل كند اين جمله آمده است: «لكنى سقت الهدى و لا ينبغى لسائق الهدى...» اين جمله در اين مقام گفته شده كه نه پيامبر و نه ديگران حق تحلّل قبل از اين كه هدي به محل خود برسد نداشتهاند.
2️⃣ مقام دوم: مفاد «لا ینبغی» در کلام فقهای متقدم
«لا ینبغی» در کلام قدما گاهی به معنای حرمت و گاهی به معنای کراهت و گاهی در جامع بین کراهت و حرمت به کار رفته است. به همین جهت تعیین هر کدام نیاز به قرینه دارد و در صورت عدم وجود قرینه کلام مجمل میشود....
📋 مطالعه متن کامل این مقاله :
👉 https://goo.gl/6dV45x
#فقه
#فقهی
#اجتهاد
دلالت #لاینبغی بر حرمت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀زمان شناسی
امام صادق علیه السلام:
🔹الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوابِسُ.
🔸كسى كه به اوضاع زمان خود آگاه باشد، گرفتار هجوم اشتباهات نمىشود.
📚 الکافی (باب العقل و الجهل)
جلد ۱ صفحه ۲۶
#حدیث
#عالم
#زمان_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀فضائل
💎امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند:
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در حالی که به من تکیه کرده بودند، فرمودند: «ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات اولئک هم خیر البریه»؛ مقصود از این آیه تو و شیعیانت هستید و در قیامت با صورتهای نورانی در کنار حوض کوثر با من خواهید بود.
📚 شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۳۵۶
#حدیث
#ولایت
#فضائل #مناقب #شیعه
حضرت #امام_علی علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀زیارت قبور اموات
🌹امیرالمؤمنین علی علیه السلام⇩
🌟زُورُوا مَوتاكُم، فإنّهُم يَفرَحُونَ بِزِيارَتِكُم
ولْيَطلُبِ الرَّجُلُ حاجَتَهُ عِندَ قَبرِ أبيهِ و اُمِّهِ
بعدَما يَدعُو لَهُما🌟
🔸اموات خود را زيارت كنيد
چرا که آنان از ديدار شما خوشحال مىشوند
انسان باید حاجت خود را در کنار قبر
پدر و مادرش از خداوند درخواست کند
پس از آنکه در حق پدر و مادرش دعا میکند
📚بحارالانوار، جلد۱۰، صفحه۹۷
📚خصال،صفحه ۶۱۸
#حدیث
#اموات #زیارت #دعا
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند:
🔸قد اَوصاکُم رَسُولُ اللهِ بِاتِّباعِنا وَ مَوَدَّتِنا وَ التَّمَسُّک بنافقال اللّه:« قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى»
🔹پیامبر خدا شما را به تبعیّت از ما، دوستی با ما و تمسّک و اطاعت از ما وصیت کرده است.خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:(ای پیامبر!) بگو من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى كنم جز دوست داشتن اهل بیتم
📗العوالم، ج ۱۱، ص ۶۱۲
🔻شرح حدیث
🔸تداوم خطّ رسالت در سایه ی ولایت و وصایت است.
🔸این که «مودّت اهل بیت» در قرآن اجر رسالت حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) قرار گرفته است، برای آن است که امت محمدی با تمسّک به ولایت این خاندان و مهرورزی با عترت پاک پیامبر راه طهارت و هدایت را بپویند و به بیراهه ی ضلالت نیفتند.
🔸کلام حضرت زهرا(علیها السّلام) نکوهش آنانی است که بر خلاف توصیه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به خاندان رسالت بی مهری کردند و به جای آن که پیرو آنان باشند، در پی دیگران رفتند و تکلیف واجب و الهیِ «مودّت ذی القربی» را به فراموشی سپردند.
🔸چگونه می توان دم از سنّت نبوی زد و فرمان او را از یاد برد؟ چگونه می توان مدّعی دوستی حضرت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم بود و وصیت او را درباره ی اهل بیت علیه السّلام عمل نکرد؟
🔸در این سخن تکیه بر سه عنصر «تبعیّت»، «مودّت» و «تمسّک» است و این سه گواه صداقت افراد در مسلمانی و حبّ خدا و رسول است.
🔸آن که پیرو اهل بیت باشد، به بیراهه نمی رود.
🔸آن که مودّت این خاندان را داشته باشد، هدایت یافته است.
🔸و آن که تمسّک به عترت پاک پیامبر بجوید، به شفاعت آنان خواهد رسید.
📚 #حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
#حدیث
#ولایت
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135