eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
540 دنبال‌کننده
583 عکس
41 ویدیو
18 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘ روایت مَناهِی النَّبی چیست؟ (حدیثی که حضرت رسول علیه‌السلام از برخی امور نهی کرده اند) 🔸روایتی مشتمل بر سفارشات اخلاقی و اجتماعی، منسوب به پیامبر(ص) است که شیخ صدوق به سند خود از امام صادق(ع) از پدرانش از علی بن ابی‌طالب(ع) روایت کرده است. شیخ صدوق این روایت را در دو کتاب خود من لا یحضره الفقیه و امالی آورده است. 🔹مناهی النبی روایتی است که امام صادق(ع) از پدرانش از علی بن ابی‌طالب(ع) از پیامبر نقل می‌کند. این روایت مشتمل بر موضوعات اخلاقی و اجتماعی از قبیل عدم خوردن و آشامیدن در حالت جنابت و عدم گرفتن ناخن با دندان، سفارش به مسواک‌زدن، منع از غیبت و شنیدن آن، نهی از شرب خمر و خرید و فروش و ساقی شدن بر آن، نهی از ربا و نیز فروش مال بدون ضمانت و نهی از داخل شدن در مسجد با سلاح، نهی از به تأخیر انداختن دستمزد کسی که اجیر شده، و نیز مسائلی درباره احترام به همسایه و برخورد با برادر دینی و حقوقی درباره حیوانات و عدم ستم به آن‌ها و مسائلی دیگر است که پیامبر آن‌ها را نهی فرموده‌اند. 🔸روایت در دیگر کتب روایی بزرگان حدیثی شیعه مانند شیخ طوسی و نجاشی و دیگران این روایت را در کتب خود ذکر نکرده‌ و اشاره‌ای نیز به آن ننموده‌اند. راویان این حدیث نیز در کتب رجالی دیگر علمای حدیثی ذکر نشده‌اند. علمای رجالی عدم ذکر راوی در کتب روایی را به عنوان مجهول بودن راوی و ضعف روایت بیان کرده‌اند. بخش‌های مختلف این روایت به صورت مجزا در روایات دیگر بیان شده اما به این شیوه و مضمون چیزی در بین علمای حدیثی شیعه و سنی وجود ندارد. 🔸سند روایت شیخ صدوق این روایت را در کتاب امالی و من لایحضره الفقیه آورده که سند آن در هر دو کتاب یکی است. در بین راویان شعیب بن واقد قرار دارد که در کتب رجالی شیعه نامی از او برده نشده است. از دیگر راویان حمزه بن محمد است که نسبش به سادات زیدی می‌رسد در کتب رجالی اسمی از او آورده نشده؛ همچنین عبدالعزیز ابهری شخصیتی مجهول است. حسین بن زید پسر زید شهید است که امام صادق(ع) او را بزرگ کرده اما این دلیل بر توثیق این شخص نیست. در مورد محمد بن زکریای غلابی اگر بصری باشد وی شناخته شده است، اما در کتب روایی اهل سنت او را واضع، به معنای جاعل حدیث نام برده‌اند و احادیث وی با عنوان احادیث موضوع بیان شده است.](ابن جوزی منشأ علم خودش به وضع محمد بن زکریا را هم دارقطنی گفته است.) برخی نیز سند را به حسین بن زید نسبت داده، اما شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه تصریح به روایت شدن حدیث از شعیب بن واقد دارد و در مشیخه کتاب خود نیز سندش به او را ذکر می‌کند. 📚ویکی شیعه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 📚كنز الفوائد ✍️شيخ ابوالفتح، محمد بن على بن عثمان كراجكى طرابلسى(متوفای ۴۴۹ق) 🔸اين كتاب، به زبان عربى و حاوى مباحثى ارزشمند، درباره موضوعات گوناگون اسلامى مانند حديث، فقه، اخلاق، كلام، موعظه، عقايد، تاريخ اسلام و بررسى مذاهب گوناگون است. كتاب كنز الفوائد، از زمان نگارش تا حال، پيوسته، مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار داشته و براى آگاهى از بسيارى از مباحث مهم اسلامى، كتابى ارزشمند و قابل توجه است. مؤلف، بر بسيارى از منابع معتبر دسترسى داشته و اين خود، بر ارزش كتاب مى‌افزايد. اين كتاب، شامل روايات اهل‌بيت(ع) و نكاتى زيبا و كتاب‌هاى مختصر ديگرى است كه قبلا نوشته شده است. اين كتاب، با شيوه‌اى جذاب و الفاظى شيرين، موضوعات مهم اسلامى را مطرح كرده است 🔹ساختار کتاب: كتاب، در دو جزء و در قالب فصول بسيار و عناوين فراوان و مختلفى تنظيم شده است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 بن عبدالله حلی 🔹 مقْداد بن عَبدالله بن محمد حلّی سُیوُری، فقیه و متکلم شیعی، معروف به فاضل مقداد در روستای سیور از توابع حلّه در عراق و در قبیله بنی اسد به ‌دنیا آمد و پس از طی مراحل علمی، در نجف سکونت گزید و در همان‌جا درگذشت. 🔸 مقداد حلی از شاگردان شهید اول بوده و از او روایت کرده است. «اللوامع الالهیة فی المباحث الکلامیة» اثر معروف او در کلام و «کنز العرفان فی فقه القرآن» اثر مشهورش در تفسیر آیات فقهی است. 🔹مدرسه مقداد از قدیمی‌ترین مدرسه‌های دینی حوزه علمیه نجف است که در سال آخر عمر فاضل مقداد(۸۲۶ق)، توسط وی بنا شده است. مدرسه تا سال‌های آخرین قرن دهم، آباد بود و پس از آن، رو به ویرانی رفت، تا این که «سلیم خان شیرازی» در سال ۱۲۵۰ق. آن را از نو بنا کرد و به همین سبب به مدرسه سلیمیه معروف شد. 🔸ابوعبدالله مقدادبن عبدالله سرانجام در ۲۶ جمادی‌الثانی سال ۸۲۶ق درگذشت و در نجف به خاک سپرده شد. 📚 مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/فاضل_مقداد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 📚«مرشد الخواص» شرح هزار حدیث از پیشوایان دین ✔️دوره سه‌جلدی کتاب «مرشد الخواص فی شرح بعض الآیات و الاحادیث المشکله» اثر محمدبن حسن طوسی با تحقیق و تصحیح حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد مروارید از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به زبان عربی، به زیور طبع آراسته شده است. 📖در این اثر گران‌سنگ، بیش از یک هزار حدیث از پیشوایان دین روایت و با بهره‌گیری از سخنان شارحان پیشین، شرح و توضیح داده شده است، و افزون بر این معدودی از آیات مبارک قرآنی نیز در این اثر شرح و تفسیر شده است. این موسوعه برای نخستین‌بار با تحقیقی که در نسخه‌های خطی آن انجام شده، همراه با تعلیق‌هایی که بر آن افزوده شده، در اختیار محققان قرار گرفته است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘قدمت فراز " اشهد ان امیرالمومنین علیا ولی الله" 🔸افزون بر در اظهار "اَشهَدُ انَّ علیّاً ولی المؤمنین،" شیعیان امامی مذهب عصر آل بُوَیه در محله کرخ نیز «اَشهَدُ انَّ علیّاً وَلِی الله» را در خود اعلام کردند. در سال 443 قمری شیعیان محله کرخ بغداد «اشهد انَّ علیّا ولی الله» را در اذان خود اعلام کردند. برخی نیز بر سر در خانه ها و مساجد خود این فراز را با نوشتند. 📚ابن عدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج2، ص944. 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج1، ص290. 📚ابن جوزی، المنتظم فی التاریخ الامم و الملوک، ج15، ص329، ص335؛ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠 ولایت امیرالمومنین علیه السلام ‌🔸 در کتاب سرالصلاة می‌‌فرماید: نماز مؤمن نور امیرالمؤمنین است. نماز ستون دین است؛ چون تجلّی ولایت امیرالمؤمنین است. لذا فرمودند: «بِنَا عُبِدَ اَللَّه وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّه»؛ معرفت و عبودیت خداوند به وسیلۀ ما و ولایت ما تحقق می‌یابد. از امام صادق پرسیدند افضل الاعمال چیست؟ فرمودند: نماز بعد از معرفت. بنابراین ولایت حرف اول را می‌‌زند. 📚سرالصلاة حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀معرفت نفس ✅آیت الله حسن زاده آملی: 🔻«نکته‌ای بلند از استادم شادروان جناب علامه آقا سيدمحمدحسن الهی طباطبايي تبریزی(برادر علامه طباطبایی )به یادگار دارم. 🔻روزی در مزار شیخان قم به حضور مبارکش افتخار تشرف داشتم و هیچ‌گاه در محضر فرخنده اش یک کلمه از دنیا گله و شکوه‌ای و حرف کم و زیاد مادی نشنیدم. 🔻فرمود:«آقا! انسان‌ها همچون معادن هستند باید آن‌ها را استخراج نمود». 🔻غرض آن جناب اینکه همچنان که کوه‌ها دارای معادن طلا، نقره، الماس، فیروزه و غیره هستند، انسان‌ها دارای معادن گوناگون حقایق و معارفند. باید هر کسی کوه وجودش را بشکافد و آن معادن را استخراج کند. یعنی در روانشناسی بکوشد تا آب زندگی از او بجوشد، البته این سخن را عمق دیگر است. 📚 معرفت نفس، نوشته حسن حسن‌زاده آملی، جلد دوم، درس ۸۱، صفحه ۲۴۲. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
MoraghebeRajab1446.pdf
331.6K
ا ﷽ ا 💠 جدول مراقبه‌ی رجبیه 🔸 اعمال و اذکار ماه رجب 📿 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. ♨️ مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کنید و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. ✅ به جهت تأکید اساتید اخلاق، دعاهای روزانه ماه رجب نیز به جدول مراقبه اضافه شده‌اند. 📚 منابع: 1️⃣ اقبال الاعمال 2️⃣ مفاتیح الجنان ماه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀چگونگی سلام کردن به فقرا ... 🔶 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلرِّضَا صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : مَنْ لَقِيَ فَقِيراً مُسْلِماً فَسَلَّمَ عَلَيْهِ خَلافَ سَلامِهِ عَلَي الْغَنِيِّ، لَقِيَ اللهَ عَزَّوَجلَ يَوْمَ القيَامَةِ وَ هُو عَلَيْهِ غَضْبَانُ . 🔺 حضرت امام رضا صلوات الله علیه می فرمایند : هر کس مسلمان فقيری را ببيند و بر خلاف روشی که به فرد ثروتمند سلام می کند بر او سلام کند، در روز قيامت خدا را در حالی که بر او خشمگين است ملاقات خواهد نمود . 📚أمالی (للصدوق)، ص 359. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀پیامدهای تکبر بر خرد انسانی 🔻الإمامُ الباقرُ عليه السلام: 🔸ما دَخَلَ قَلْبَ امْرِئٍ شَيْ‌ءٌ مِنَ الْكِبْرِ إِلَّا نَقَصَ‌ مِنْ‌ عَقْلِهِ‌ مِثْلَ‌ مَا دَخَلَهُ مِنْ ذَلِكَ قَلَّ ذَلِكَ أَوْ كَثُرَ. ✍️هيچ مقدارى از تكبّر به دل آدمى راه نيابد، مگر اين كه به همان اندازه، كم باشد يا زياد، از خردش كاسته شود. 📚 بحارالأنوار، ج۷۸، ص۱۸۶. ‌ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀آیا میت غیر مومن نیز خانواده خود را می‌بیند؟ 🔸عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَ لاَ كَافِرٍ إِلاَّ وَ هُوَ يَأْتِي أَهْلَهُ عِنْدَ زَوَالِ اَلشَّمْسِ فَإِذَا رَأَى أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ حَمِدَ اَللَّهَ عَلَى ذَلِكَ وَ إِذَا رَأَى اَلْكَافِرُ أَهْلَهُ يَعْمَلُونَ بِالصَّالِحَاتِ كَانَتْ عَلَيْهِ حَسْرَةً . 🔹 ابو بصير گويد: امام صادق عليه‌السّلام فرمود: هر مؤمن و كافرى به هنگام زوال خورشيد به زيارت اقوام خود مى‌آيد. پس اگر مؤمن خانواده خود را ببيند كه عمل صالح انجام مى‌دهند، خدا را حمد مى‌گويد، و هرگاه كافر ببيند كه خانواده‌اش عمل صالح انجام مى‌دهند، حسرت مى‌خورد. 📚: الکافي ج ۳، ص ۲۳۰ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀اصلاح نفس امام صادق علیه السلام: 🔹 السَّعِيدُ مَنْ وَجَدَ فِي نَفْسِهِ خَلْوَةً يُشْغَلُ بِهَا. 🔸 خوشبخت، كسى است كه براى نفس خود خلوت و فراغتى يابد و به كار اصلاح آن پردازد. 📚 بحار الانوار (باب الخامس و السبعون ) جلد ۷۵ صفحه ۲۰۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا امروز توفیق شد مزار مطهر مرحوم ابن بابویه قمی را #زیارت کنیم. واقع در شهر مقدس قم (:۱۴۰۳.۱۰.۱۰) #رجال #اعلام #صدوق_اول #ابن_بابویه_قمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀ابن شهر آشوب 🔸محمد بن علی بن شهر آشوب سَرَوی مازندرانی (۴۸۸ق - ۵۸۸ق)، ملقّب به رشيدالدين و عزالدين و شيخ الطائفه، فقيه، محدث، مفسّر، اديب، شاعر، مطّلع نسبت به رجال و احاديث. دارای مذهب شیعه دوازده امامی که حتی نزد مخالفان بيگانگان نيز مورد احترام و تعظيم بوده است. 🔸ولادت حافظ ابوجعفر (ابوعبدالله) محمد بن على بن شهرآشوب بن ابى نصر كياكى بن ابى الجيش مازندرانى سَرَوى در سال 488ق در سارى متولد شد. 🔸دانش او در هشت سالگى قرآن را حفظ كرد، از دانشى گسترده برخوردار بود، عبادت بسيار مى‌كرد همیشه با وضو بود، از بعد تأليف و تصنيف در نزد شيعه به منزلۀ خطيب بغدادى نزد اهل سنّت بود. 🔸سفرها به خراسان و شهرهاى خوارزم و نيشابور و سبزوار (و بيهق) سفر كرد. بدنبال مخالفت و درگیرى با والى مازندران آن ديار را به مقصد بغداد ترك كرد و این در زمان مُقتَفى (555- 530ه‍.ق) بود و شايد در راه بغداد بود كه با علماء رى، كاشان، اصفهان، و همدان و... ديدار كرد. چند سالى در بغداد ماند و در زمان حكمروايى مستضيء (574- 566ه‍. ق) به موصل مهاجرت كرد و پس از آن در حلب (از شهرهاى سوريه) رحل اقامت افكند و این واقعه در زمان امیران شيعه مذهب آل حمدان به وقوع پيوست. در همانجا نيز درگذشت و به خاک سپرده شد. 🔸استادان احمد غزّالى، جارالله زمخشرى، ابوعلى طبرسى، ابوالحسن بيهقى فريد خراسان، خطيب خوارزمى، ابوالحسين سعيد بن هبةالله معروف به قطب راوندى، ابوعبدالله محمد بن احمد نطنزى، سيد‌ ‎ناصح‌الدين ابوالفتح عبدالواحد تمیمى آمُدى، ابومنصور احمد بن على بن ابى طالب طبرسى، ابوالفتوح رازى و ابوعلى محمد بن حسن فتّال نيشابورى 🔸شاگردان ابوحامد نجم‌الدين سيد‌ ‎محمد بن ابى القاسم بن زهره حلبى، جمال‌الدين ابوالحسن على بن شعره حلّى جامعانى، محمد بن ادريس حلّى، ابن بِطريق حلّى، ابن ابى طىّ حلّى 🔸وفات ابن شهر آشوب در سال 588ق در شهر حلب از دنيا رفت و در دامنۀ كوهى كه جوشن مى‌نامند به خاک سپرده شد. و آن گورستانى است در حلب برای دفن بزرگان علماء شيعه. از ديدگاه شیعیان حلب این مكان مدفن شهيد محسن سقط فرزند امام حسین عليه‌السلام است. 📚ویکی نور •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀المناقب یامناقب آل أبي‌طالب ابن شهرآشوب 🔸 اثر ابوجعفر رشیدالدین محمد بن علی بن شهرآشوب سروی مازندرانی(متوفی 588ق)، کتابی است که با استناد به منابع مهم علمای اهل سنت و شیعه به زبان عربی تدوین شده است. در این مجموعه، احادیثی که درباره فضایل و مناقب حضرت علی(ع) و فرزندان وی نقل شده، گرد آمده است. تألیف کتاب اندکی پس از 553ق، در بغداد صورت گرفته است... 🔸ساختار کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در چهار بخش، در چهار جلد تنظیم شده است. نویسنده به شیوه برخی کتب سیره و تاریخ، سلسله سندها را قبل از هر گزارش نیاورده و به متون اخبار کفایت کرده است و علت آن را اجماع همه عالمان بر صحت این کتاب‌ها، شهرت آن اخبار و پرهیز از اطناب و زیادویی دانسته است؛ ولی با بیان طرق نقلش متذکر می‌شود که بدین گونه، اخبار و روایات کتاب مناقب از دایره خبر مرسل خارج و به احادیث مسند ملحق شده‌اند. وی خاطرنشان می‌کند نوشته‌هایی که به دست من رسیده، یا مستقیما از طریق خود نویسنده‌ها به من رسیده است یا با چند واسطه در نهایت به نویسندگان اصلی می‌رسد. همچنین سعی نموده اخباری را نقل کند که از نظر سند، یا به حد تواتر برسد یا لااقل به حد شهرت رسیده باشد... 🔸روش وی در گزینش اخبار را به‌اختصار می‌توان چنین آورد: گزینش قسمت‌هایی خاص مربوط به بحث مورد نظرش در اخباری که با یکدیگر تداخل داشته یا طولانی بوده‌اند. انتخاب گزارش‌هایی که معانی و مفاهیم را با کلمات و واژگانی کمتر نقل نموده‌اند. پرهیز از ذکر اخباری که دور از ذهن و غریب است، نکات زیر، بیانگر روش کار نویسنده است: عدم اعتماد وی به برخی راویان؛ اعتراض و طعن به برخی دانشمندان اهل سنت؛ تکیه بر نقش حضرت علی(ع)؛ استفاده از منابع شیعی و اهل سنت؛ اختصار و پرهیز از زیادویی؛ احتجاج به ظواهر کلام همراه با استدلال بر معنا و فحوای کلام؛ یک‌دست کردن اخبار با در هم آمیختن گزارش‌ها؛ استفاده از آیات قرآن، روایات و اشعار... 🔸گزارش محتوا نویسنده در مقدمه، به طرق و منابع و مآخذ کتاب اشاره و صحت اسنادش را به بزرگ‌ترین کتاب‌ها و طرق عامه و خاصه منسوب می‌کند. سپس توضیح می‌دهد که چگونه در فضایی از نامهربانی و جفای مخالفان و کینه‌توزان و ترس و عزلت‌گزینی دوستان و همراهان، شگفت‌زده از آن همه ستم‌ها و انکارها پیرامون فضیلت‌های اهل‌بیت(ع)، توانسته به‌دور از تعصب‌های جاهلانه و پیروی از انصاف، با دلایل روشن، سنت صحیح را آشکار کرده و بدعت‌ها و خطاها را برملا ساخته و حق را یاری کند.. 🔸تاریخ مناقب‌نویسی نزد امامیه، بدون نام ابن شهرآشوب شناخته شده نیست. نه کتابیپیش از این بدین گستردگی به کار پرداخته و از این آوازه برخوردار شده و نه کتابیپس از آن توانسته است از آن بی‌نیاز باشد و از آن نقل یا اقتباس نکند. وی این اثر مهم و مفصل را با بهره‌گیری از صدها کتاب تألیف نموده است و با نقل مصادر مختلف و ذکر اسامی آن‌ها، کار باارزشی انجام داده است... توجه به این نکته ضروری است که حسین بن جبر، مناقب را تلخیص کرده و «نخب المناقب» نام نهاده است. اوصافی که ابن جبر برای مناقب آورده، موجد این پندارست که نسخه مناقب موجود در دست او، از مناقب موجود نزد ما کامل‌تر بوده است. یافت نشدن برخی مطالب موجود در نخب، در مناقب موجود نزد ما، در کنار کاستی پایانی کتاب، مسلم می‌دارد که مناقب ابن شهرآشوب تمام و کمال به دست ما نیفتاده و مناقب متداول و موجود، تلخیص یا تحریر یا شکل دیگری از مناقب ابن شهرآشوب است... شاید ابن شهرآشوب در دو مرحله مناقب را تدوین کرده باشد: در مرحله نخست در همین حجم و حد مناقب موجود و در مرحله پسین، با افزایش حجم قبلی و ادامه مطالب، مانند نگارش بخش مربوط به امام مهدی(عج). مناقب موجود در دست ما، به نسخه‌ای از مرحله یکم، نسب می‌رساند و از افزایش و تکمیل ثانوی بی‌بهره مانده است... 📚ویکی نور •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀الکافی با ترجمه فارسی در ۱۵ جلد منتشر شد. 🔸 ترجمه الکافی شامل ترجمه اصول کافی ترجمه فروع کافی ترجمه روضه کافی است. این کتاب شریف و کم نظیر، از سوی پژوهشگاه دارالحدیث ترجمه شده است. این ترجمه، چند ویژگی دارد: 1. ترجمۀ همۀ کافی اعم از اصول و فروع و روضه است. 2. به صورت جمعی ترجمه شده است. 3. مترجمان آن دانشورانی درس‌آموختۀ حوزه، و دارای تجربۀ طولانی در امر ترجمۀ متونی و متخصص در امر ترجمه هستند. 4. این ترجمه از سوی چند دانش‌آموختۀ دیگر حوزوی، بررسی و مقابله شده است. 5. چند ویراستار متخصص و صاحب‌نظر آن را ویراستاری کرده‌اند. 6. این ترجمه براساس نسخه مصحح انجام شده است. 7. ترجمه‌ای روزآمد و خوانا و روان است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀آیا مفاتیح الجنان تألیف شیخ عباس قمی است؟ 🔸استاد غروی: اصل کتاب مفاتیح از محدث قمی نیست بلکه از شیخ رحمت‌الله کرمانی است ولی چون نظم و نسق آن خیلی زیبا نبود و از سویی گفته شده بود که برخی مطالب اعتباری ندارد لذا شیخ عباس قمی این کتاب را پالایش کرد و نام آن را از «مفتاح الجنان» به «مفاتیح‌ الجنان» تغییر داد. 🔸تصویر فوق بخشی از مقدمۀ شیخ عباس قمی بر مفاتیح الجنان است که می‌نویسد: و بعد چنين گويد اين فقير بى بضاعت و متمسك بأحاديث أهل بيت رسالت عليهم السلام عباس بن محمد رضا القمى ختم الله لهما بالحسنى و السعادة كه بعضى از اخوان مؤمنين از اين داعى درخواست نمودند كه كتاب مفتاح الجنان را كه متداول شده بين مردم مطالعه نمايم و آنچه از ادعيۀ آن كتاب كه سند دارد ذكر نمايم و آنچه را كه سندش بنظرم نرسيده ذكر ننمايم و اضافه كنم بر آن بعض ادعيه و زيارات معتبره كه در آن كتاب ذكر نشده پس احقر خواهش ايشان را اجابت نموده و اين كتاب را به همان ترتيب جمع آورده و ناميدم آن را به مفاتيح الجنان و مرتب گردانيدم آن را بر سه باب باب اول در تعقيب نمازها و دعاهاى ايام هفته و اعمال شب و روز جمعه و بعض ادعيۀ مشهوره و مناجات خمس عشره و غيرها باب دوم در اعمال ماههاى سال و فضيلت و اعمال روز نوروز و اعمال ماههاى رومى باب سيم در زيارات و آنچه مناسب آن باب است اميد كه اخوان مؤمنين بر وفق آن عمل نمايند و اين گنه‌كار رو سياه را از دعا و زيارات و طلب مغفرت فراموش نفرمايند. 📚پژوهش‌های تاریخی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
استاد گنجی ● شیوه آیت الله خویی در مراجعه به کتب فقهی.mp3
660.6K
ا ﷽ ا 🍀روش آیت الله العظمی در مراجعه به کتب فقهی 🎤استاد آیت الله رحمه الله علیه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا