eitaa logo
قال الصادق:(فقه و حدیث)
437 دنبال‌کننده
243 عکس
22 ویدیو
8 فایل
ا ﷽ ا یا هادی کانالی جهت : 🔸تبیین فقه روایی 🔸 حدیث خوانی 🔸نکات و مبانی علوم حدیث 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کانال های دیگر: @azizamhosen @yaraliagham @F135a110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا ☘شیخ صدوق 🔸‌‌ابن بابویه‌، محمد بن علی بن حسین بن موسی‌ بن بابویه‌ قمی‌، ملقب‌ به‌ شیخ‌ صدوق‌، محدث‌ و فقیه‌ بزرگ‌ شیعه امامیه‌، در قرن چهارم هجری قمری بود. شیخ‌ طوسی‌ در اسانید الاستبصار از وی‌ با لقب‌ «عمادالدین‌» یاد کرده‌ است‌. 🔹‌‌او ابتدا نزد پدرش به شاگردی پرداخت و بعد برای کسب علم به شهرهای مختلفی سفر کرد و از اساتید بسیاری بهره برد. برخی، اساتید او را تا ۲۵۰ تن شمرده اند. 🔸‌‌او از نظر فکری‌ از مکتب‌ اخباریان‌ متقدم‌ قم‌ به‌ شمار می‌رود. عصر شیخ صدوق، عصر حدیث بوده و ایشان در ادامه حرکت شیخ کلینی، به ضبط و نشر حدیث بنا نهاده است. 🔹‌‌ایشان کثیر التالیف بوده و آثار زیادی به او نسبت داده‌اند که از مهم‌ترین آنها کتاب من لا یحضره الفقیه، علل الشرایع، الخصال، عیون‌ الاخبار الرضا، معانی الاخبار را می‌توان نام برد. 🔸‌‌به دعاى حضرت ولی‌عصر (عج) شهرت شيخ صدوق عالم‌گير شد و تمام دانشوران، زبان به مدح و ثناى او گشودند و در برابر عظمت و گستردگى دانش او خضوع کردند. پس از سفر به بغداد شهرت علمى او آن‌چنان دانشمندان آن ديار را تحت تأثير قرار داده بود که تمام آن‌ها را مجذوب خود کرد و از شعاع وجودى خود بهره‌مند ساخت. 🔹‌‌شیخ صدوق در شهر ری، نزدیکی مرقد عبدالعظیم حسنی دفن شده و مرقدش محل زیارت مردم است. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/شیخ_صدوق •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘وثاقت شیخ صدوق در نظر آیت الله خویی حضرت آیت الله خویی از جمله عالمانی هستند که به جد از وثاقت و عظمت شیخ صدوق در برابر نقد های بعضی محدثین من جمله مرحوم محدث بحرانی و علامه مجلسی دفاع کردند. 🔻 بعضی عبارات آیت الله خویی در این زمینه بدین نحو است: ١_ولاینبغی الشک في أن ما ذكره النجاشي والشيخ من الثناء عليه والإعتناء بشأنه مغن عن التوثيق صريحا فإن ماذكراه أرقى وأرفع من القول بأنه ثقة.(١) ٢_فمن الغريب جدا عن بعض مشايخ المحقق البحراني من أنه توقف في وثاقة الصدوق وأني أعتبر ذلك من اعوجاج السليقة ولو نوقش في وثاقة مثل الصدوق فعلى الفقه السلام.(٢) ايشان محکم از وثاقت صدوق دفاع و نسبت اختصار واسقاط از احادیث توسط شیخ صدوق را قویا رد میکنند. ۱_اقول لیس فیما ذکردلالة على أن الشيخ الصدوق اختصر في الحديث وأسقط جملا منه.(٣) ٢_أقول جلالة مقام الصدوق تمنع إساءة الظن به.(٤) ٣_اضف الى ما ذكرنا أنه إذا ثبت أن الشيخ الصدوق قد يسقط عن الحديث مالا يرتضيه فما هو السبب في إساءة الظن به فإن ذلك ليس إلا من التقطيع في الحديث المتداول بين أرباب الحديث.(٥) ______________________________ 📚منابع: ١_معجم رجال الحدیث جلد ۱۶ صفحه ۳۲۲ ۲_همان صفحه ۳۲۳ ۳_همان ۴_همان صفحه ۳۲۴ ۵_همان صفحه ۳۲۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘آیا اینکه مرحوم صدوق در حق یک راوی دعا به "ترحّم " نموده دلیل بر وثاقت آن روای می شود؟ مرحوم خویی: خیر نمی شود👇 الترحّم بنفسه لا يقتضي التوثيق و لا يكشف عن حسن الحال، و قد رأينا الصدوق كثيراً ما يترحّم و يترضّى على مشايخه و فيهم الضعيف و غيره،و أنّ ذلك منه لا يكشف إلّا عن كونه شيعياً إمامياً لا يزيد عليه بشي ء كيف و قد ترحّم الصادق (عليه السلام) على جميع زوّار الحسين (عليه السلام) و فيهم الفاسق و الكذّاب و شارب الخمر، أ فهل ترى أنّ ترحّم الصدوق و ترضّاه أعظم شأناً من ترحّم الصادق (عليه السلام) هذا. 📚موسوعه آقای خویی ج ۱۵ ص ۲۱۸ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بی قراری و نالهٔ امام صادق علیه‌السلام در غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔸سَدیر صیرفی می‌گوید: من و مُفضّل بن عمر و ابوبصیر و ابان بن تغلب به محضر آقایمان حضرت امام صادق علیه السلام شرفیاب شدیم. دیدیم حضرت بر روی خاک نشسته و و جُبّه (نوعی لباس) خیبری پوشیده است و مانند مادر فرزند مرده جگرسوخته گریه می‌کند. آثار حزن و اندوه از گونه و رخسارش آشکار، و اشک کاسه چشم‌هایش را پر کرده بود و می‌فرمود: 🔸ای آقای من! غیبت (دوری) تو خوابم را گرفته و خوابگاهم را بر من تنگ کرده و آرامش و راحت دلم را ربوده است. 🔸آقای من! غیبت تو مصیبتم را به مصیبت‌های دردناک ابدی پیوسته، و از دست‌دادن یکی پس از دیگری، جمع و عدد را فانی می‌سازد. 🔸 پس احساس نمی‌کنم به اشکی که در چشمم خشک می‌گردد و ناله ای که در سینه‌ام آرام می‌گیرد، مگر آن که مصائب بزرگ‌تر و دل‌خراش‌تر و پیشامدهای سخت‌تر و ناشناخته‌تر در برابر دیده‌ام مجسّم می‌شود.» 🔸«سَیِّدِی! غَیْبَتُکَ نَفَتْ رُقَادِی، وَضَیَّقَتْ عَلَیَّ مِهَادِی، وَابْتَزَّتْ مِنِّی رَاحَةَ فُؤَادِی. سَیِّدِی! غَیْبَتُکَ أَوْصَلَتْ مُصَابِی بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ، وَفَقْدُ الْوَاحِدِ بَعْدَ الْوَاحِدِ یَفْنِی الْجَمْعَ وَالْعَدَدَ ...؛ 📚کمال الدین و تمام النعمة حضرت علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ شیخ کلینی محمّد بن یعقوب کلینی رازی، (م ۳۲۹ ق) از بزرگترین محدثین در زمان غیبت صغرا است (نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجری). 🔻 ‌‌‌ثقة‌الاسلام محمّد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی، معروف به «کلینی» یا «شیخ کلینی» است. وی از مشهورترین دانشمند فقیه و محدث نامی و بزرگان شیعه در زمان غیبت صغرا است و در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجری از بزرگ‌ترین محدثین شیعه به شمار می‌رفت. 🔹 کلینی اصالتا ایرانی و از روستای «کلین» واقع در ۳۸ کیلومتری شهر ری و ناحیه جنوب غربی جاده قم ـ تهران، نزدیک حسن‌آباد کنونی است. به همین جهت، او را به لقب «رازی»، منسوب به «ری» هم می‌خوانند. ₪ وی پس از شهادت امام عسکری(ع)، در روستای کُلَین از توابع شهر ری به دنیا آمد. پدرش از علمای برجسته کُلَین بود. تحصیلات آغازین کلینی، در ری بود و سفرهای علمی به شهرهای قم، بغداد، دمشق و بعلبک داشت. ملقّب به ثقة الإسلام، محدّث، فقیه، متکلّم، رجالی و از عالمان و بزرگان امامی است و از چهارصد استاد، حدیث شنیده است. 🔸 او در عهد امامت امام یازدهم در خانه‌ای سرشار از عشق به اهل‌بیت (ع) چشم به جهان گشود. وی برای فراگیری حدیث راهی قم شد. ورود کلینی به قم، مقارن با حاکمیت سیاسی و دینی مردان با فضیلت و با تقوایی بود که از حدیث‌گویان مشهور زمان خود به شمار می رفتند. 🔹 کلینی برای یافتن روایات و احادیث ناشنیده، قم را به قصد دیار دیگر ترک کرد. 🔸 کلینی پس از کسب علم و حدیث از اساتید و محدثان مورد افتخار شیعیان قرار گرفت و نخستین کسی بود که به لقب ثقة الاسلام شهرت یافت. 🔹 کلینی نام‌آورترین شخصیت عصر خود بود که اوج تلاش محدثان و عالمان بزرگ و حتی عصر چهار نایب خاص امام زمان (عج) بوده است، در این عصر به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اجتماعی این بزرگان مسئولیت فرهنگی و علمی تشیع بر دوش کلینی بوده است. 🔸 عظمت و بزرگی کلینی در میان اهل سنت به قدری است که ابن اثیر ضمن نقل این روایت از پیامبر که «خداوند در آغاز هر قرن شخصی را بر می‌انگیزد که دین او را زنده نگه دارد»، می‌گوید: «احیا کننده مذهب شیعه، در آغاز قرن اول محمد بن علی امام باقر (ع)، در ابتدای قرن دوم علی بن موسی امام رضا (ع) و در ابتدای قرن سوم ابو جعفر محمد بن یعقوب رازی بوده است». ⩸ عموم طبقات او را به راستى و درستى گفتار و كردار و احاطه كامل بر احاديث و اخبار مى‌ستودند طورى كه نوشته اند شيعه و سنى در اخذ فتوا به او مراجعه مى‌كردند و در اين باره مورد وثوق و اعتماد هر دو فرقه بود. ❖ كتاب الكافى، معروف ترين تأليف كلينى كتاب با عظمت و گرانقدر و نفيس الكافى است كه نه تنها بزرگ ترين كار اوست، بلكه در جامعه اسلامى كتاب معتبرى در حديث چون الكافى تأليف نشده است. ₪ گذشته از ذوق، خلاقيت و تلاش بى‌وقفه شيخ كلينى در نگارش و پالايش احاديث عصر شيعه، او ثمره رنج‌ها و مشقت‌هاى علماى عصر خود است؛ وى پلى محكم و امانتدارى راستين بود كه احاديث و روايات را به نسل‌هاى آينده منتقل ساخت. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. 🔗 wikifeqh.ir/شیخ_کلینی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ علت نامیدن شیخ کلینی (ره) به «رازی» چه می‌باشد؟ 🔸 کلینی اصالتا ایرانی و از روستای «کلین» واقع در ۳۸ کیلومتری شهر ری و ناحیه جنوب غربی جاده قم ـ تهران، نزدیک حسن‌آباد کنونی است. به همین جهت، او را به لقب «رازی»، منسوب به «ری» هم می‌خوانند. ✍️ شهید سعید قاضی نوراللّه‌ شوشتری، در حاشیه مجالس المؤمنین، می‌نویسد: «به خط قطب‌الدین رازی دیده‌ام که نوشته است: ری هنگام نسبت، باید"ریئی" خوانده شود. علت اضافه "ز" این است که دو نفر به ‌نام‌های "ری" و "راز" آن شهر را ساختند و چون خواستند نامی بر آن بگذارند، دچار اختلاف شدند. سپس بنا گذاشتند که آن شهر را به‌ نام یکی، "ری"، و هنگام نسبت به‌ نام دیگری، "رازی" بخوانند.» •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 📙معرفی کتاب الکافی از آثار متعدد و ارزشمند مرحوم کلینی، تنها کتاب کافی ایشان به دست ما رسیده، اثری که مؤلف بیست سال از عمر خویش را صرف تالیف آن نموده است. ▫️ علامه مجلسی کتاب کافی را دقیق‌ترین، جامع‌ترین، بزرگ‌ترین و بهترین تألیفات شیعه معرفی کرده است. 🚩 احتمالا نام (کافی) از خطبهٔ کتاب اقتباس گشته، آنجا که در پاسخ شخصی که از او تقاضای تدوین چنین کتابی را کرده، می‌نویسد: ▫️ گفته بودی که علاقه مندی کتابی در اختیار تو قرار گیرد که تو را کفایت کند و تمام فنون علم دین در آن گردآمده باشد. 🔸مرحوم کلینی انگیزهٔ خود را از تألیف کتاب، حل دو مشکل اساسی در آن زمان بیان کرده : 1. مشکل ساز شدن اختلاف روایات ۲. لزوم وجود کتاب جامع فنون علم دین، برای دسترسی به اخبار صحیح و سنن دین. 🗒 ساختار کتاب حدود ۱۶۰۰۰ حدیث در سه بخش اصلی: اصول؛ فروع؛ و روضه. اصول کافی: شامل ۸ کتاب، ۴۹۹ باب، ۳۷۸۶ روایت 📑 بخش‌های هشتگانه : «کتاب العقل والجهل، کتاب فضل العلم، کتاب التوحید، کتاب الحجة، کتاب الایمان والکفر، کتاب الدعاء، کتاب فضل القرآن، کتاب العشرة» ✧از ویژگی‌های کتاب کافی : ۱. تألیف در عصر غیبت صغری ۲. جامعیت کتاب : اشتمال بر روایات اعتقادی، اخلاقی، فقهی،(این ویژگی در دیگر کتب اربعه وجود ندارد). ۳. بیشتر بودن روایات نسبت به دیگر جوامع حدیثی متقدم شیعه و صحاح اهل سنت. ۴. صرف ۲۰ سال وقت برای گردآوری، تدوین و پیرایش کتاب. ۵. ذکر کامل اسناد. ۶. عنوان دهی دقیق ابواب با عناوین رسا. 🌐 بیشتر بخوانید •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ لقب ثقة الإسلام 💠 استاد محمد حسن ربانی (حفظه الله): 🔸 یکی از دوستان تعریف می‌کرد که روزی بر مرحوم آیة الله علمی اردبیلی که از فقیهان گرانقدر بود، وارد شدم. فرزندش در معرفی من گفت: « ایشان ثقةالإسلام ... هستند ». آن بزرگوار فرمود: « نگویید ثقة الإسلام؛ این لقب، مختص شیخ ما محمد بن یعقوب کلینی است ». 📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۱۴. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘جایگاه امامت و ولایت معصوم امام رضا عليه السلام  🔸إنَّ الإمامةَ اُسُّ الإسلامِ النّامي، و فَرْعُهُ السّامي   🔹امامت ريشه بالنده اسلام و شاخه برافراشته آن است. الكافي :ج1 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا ☘وحید بهبهانی 🔻مـحـمدباقر بن محمداکمل بهبهانی (۱۱۱۷-۱۲۰۵ ه ق)، معروف به وحید بهبهانی، فقیه، اصولی و از علمای بزرگ شیعه در قرن دوازدهم و سیزدهم هجری قمری که احیاگر علم اصول بود. 🔹بهبهانی به القابی مثل استاد اکبر، استاد کل، مروج شریعت سید البشر، علامه ثانی و محقق ثالث، مشهور است. 🔸نسب ایشان با چهارده واسطه به شیخ مفید می‌رسد و از طریق مادر هم از نواده‌های مجلسی اول می‌باشد. 🔹وی از علمای دوره صفویه می‌باشد، که بعد از انقراض دولت صفویه، حوزه اصفهان از مرکزیت افتاد و ایشان به عتبات عالیات مهاجرت کرد. 🔸او در راه دفاع از اجتهاد و مبارزه با اخباری‌گری که در آن وقـت سخت رواج یافته بود مبارزه پیگیری کرد و با پیگیری ایشان اخباری‌گری به حاشیه رفت. 🔹وحـیـد بهبهانی کربلا را مرکز قرار داد و شاگردان بسیار مبرز تربیت کرد از آن جمله است: سید مهدی بحرالعلوم، آقا سید علی طباطبایی (صاحب ریاض)، میرزا محمد مهدی شهرستانی، سید محمدباقر اصفهانی شفتی معروف به حجت‌الاسلام، میرزا مهدی شهید مشهدی، سید جواد صاحب مفتاح الکرامه، سید محسن اعرجی، شیخ جعفر کاشف الغطا. 🔸او در اواخر عمر، ضعف بر وی مستولی شد و درس و بـحـث را تـرک نـمـود و تـنـهـا بـه تـدریـس شرح لمعه اکتفا ورزید و دستور داد که سرآمد شاگردانـش، علامه بحرالعلوم به نجف اشرف بازگردد و مستقلا به تشکیل حوزه درس و بحث و رسیدگی به امور شیعیان همت گمارد. 🔹ایشان در ۲۹ شوال ۱۲۰۵ ه ق در کربلای معلی، به جوار رحمت حق پیوست و در حرم کربلا مدفون گردید. مطالعه مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/وحید_بهبهانی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘آشنایی با کتاب قُرْبُ الإسْناد  🔸ازکتاب‌های روایی کهن امامیه تألیف عبدالله بن جعفر حمیری از علمای قرن سوم و چهارم شیعه است. هدف این کتاب معرفی سلسله سندهایی است که فاصله کمتری با ائمه دارند. در این کتاب ۱۳۸۷ حدیث نقل شده و نویسنده فقط احادیث امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) را نقل کرده است. کتاب ابوابی چون طهارت، نماز، روزه، زکات و حج را در بر می‌گیرد. ☘انتساب کتاب به حمیری: 🔹در انتساب یا عدم انتساب کتاب به حمیری، میان دانشمندان و کتاب‌شناسان اختلاف است: 🔸۱/ بسیاری از دانشمندان و محققان آن را تألیف عبدالله بن جعفر حمیری می‌دانند که شیخ طوسی در الفهرست نجاشی در کتاب رجال علامه مجلسی در بحارالانوار ابن شهر آشوب در معالم العلماء شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعة آقا بزرگ تهرانی در الذریعة آیت الله خوئی در معجم رجال الحدیث از آن جمله‌اند. 🔸۲/گروهی دیگر از محققان، مؤلف کتاب را فرزند او، یعنی محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری دانسته‌اند که البته محمد روایات را از پدرش نقل می‌کند. از جمله کسانی که این قول را بر گزیده، ابن ادریس در المستطرفات السرائر است. ☘محتوای کتاب: قرب الاسناد (چنان‌که معنای لفظی آن اشاره دارد) به آثاری اطلاق می‌شود که در آن، محدّث، احادیث را با کوتاه‌ترین طریق تا امام معصوم روایت کند. علی بن ابراهیم قمی، محمد بن عیسی یقطینی و علی بن بابویه نیز قرب الاسناد داشته‌اند، امّا تنها قرب الاسناد حمیری اکنون در دست ماست. 👌👈 این شیوه گزینش احادیث از آن جهت مورد توجّه است که زیاد شدن واسطه - حتّی اگر مورد اعتماد و مُوَثَّق باشند - احتمال اشتباه در نقل حدیث را افزایش می‌دهد. هدف حمیری نیز ارائه احادیث با واسطه کمتری از معصوم و سلسله سند کوتاه‌تر است. 🔸قرب الاسناد شامل ۱۳۸۷ حدیث است که در سه بخش مستقل تنظیم شده است /بخش اول رواياتى كه از امام جعفر صادق عليه السلام روايت شده است. /بخش دوم رواياتى كه از امام موسى كاظم عليه السلام روايت شده است. /بخش سوم رواياتى كه از امام رضا عليه السلام نقل گرديده است. هر بخش از كتاب داراى يك سرى روايات متفرقه نيز مى‌باشد. 🔸علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی در كتاب ارزشمند خود، «الذریعة إلی تصانیف الشیعة» دربارۀ ارزش اين كتاب مى‌فرمايد: اين كتاب در نزد قدماى فقهاى شيعه بسيار ارزشمند و گران‌قدر به شمار مى‌آمد و لذا از شهرهاى دور براى شنيدن و يا ديدن آن بار سفر مى‌بستند و رنج سفر را بر خود هموار مى‌كردند و چشمانشان با ديدن اين كتاب روشن مى‌گشت و به همين جهت اين كتاب را به عنوان كتابى مستقل به رشته تحرير در مى‌آوردند. 🌱منبع: دانشنامه علوم اسلامی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘زیارت قبور قال ابوجعفر: إنَّ الحُسينَ بنَ عليٍّ كانَ يَزُورُ قَبرَ الحَسَنِ عليه السلام في كُلِّ عَشِيَّةِ جُمُعَةٍ. امام باقر عليه السلام : امام هر شب جمعه به زيارت قبر برادرش امام مى رفت. 📚حمیری، قرب الاسناد، ص132. حضرت علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ كربلا كعبه كمال‏ 🔻امام صادق سلام الله علیه : مَن لَم يَأتِ قَبرَ الحُسينِ حتّى يَمُوتَ كانَ مُنتَقَصَ الدِّينِ ، مُنتَقَصَ الإيمانِ ، إن اُدخِلَ الجَنَّةَ كانَ دُونَ المؤمنينَ فیها هر كس به زيارت قبر حسين نرود تا بميرد، ايمانش ناتمام و دينش ناقص خواهد بود، به بهشت هم كه برود پايين‌تر از مؤمنان در آنجا خواهد بود. 📚 وسائل الشيعه، ج ۱۰، ص ۳۳۵ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 📋خداوند در «حدیث لوح» امام‌زمان عجّل‌الله‌فرجه را این‌گونه معرفی می‌کند: 🔹وَأُكْمِلُ ذَلِكَ بِابْنِهِ مُحَمَّدٍ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ عَلَيْهِ كَمَالُ مُوسَى وَبَهَاءُ عِيسَى وَصَبْرُ أَيُّوبَ فَيُذَلُّ أَوْلِيَائِي فِي زَمَانِهِ وَتُتَهَادَى رُءُوسُهُمْ كَمَا تُتَهَادَى رُءُوسُ التُّرْكِ وَالدَّيْلَمِ فَيُقْتَلُونَ وَيُحْرَقُونَ وَيَكُونُونَ خَائِفِينَ مَرْعُوبِينَ وَجِلِينَ تُصْبَغُ الْأَرْضُ بِدِمَائِهِمْ وَيَفْشُو الْوَيْلُ وَالرَّنَّةُ فِي نِسَائِهِمْ أُولَئِكَ أَوْلِيَائِي حَقّاً بِهِمْ أَدْفَعُ كُلَّ فِتْنَةٍ عَمْيَاءَ حِنْدِسٍ وَبِهِمْ أَكْشِفُ الزَّلَازِلَ وَأَدْفَعُ الْآصَارَ وَالْأَغْلَالَ أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ 🔸 و رشتۀ امامت را به وجود محمّد بن الحسن علیهماالسلام که رحمت برای جهانیان است کامل می‌کنم، او کمال موسی و رونق عیسی و صبر ایوب علیهم‌السلام دارد. 🔸در زمان غیبت او دوستانم خوار گردند و ستمگران سرهای آنها را برای یکدیگر هدیه فرستند، چنان که سرهای ترک و دیلم را به هدیه فرستند. 🔸ایشان را بکشند و بسوزانند، و آنها ترسان و بیمناک و هراسان باشند، زمین از خونشان رنگین گردد و ناله و واویلا در میان زنانشان بلند شود. آنها دوستان حقیقی من هستند. 🔸به وسیلۀ آنها هر آشوب سخت و تاریک را بزادیم و از برکت آنها شبه‌ها و مصیبت‌ها و زنجیرها را بردارم، درودها و رحمت پروردگارشان بر آنها باد و هدایت‌شدگان تنها ایشان‌اند. 📚کافی، ج ۱ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘حِمیَری که بود؟ 🔹حِمیَری، عبداللّه بن جعفر، عالم و محدّث امامی قرن سوم و چهارم است. کنیه وی ابوالعباس بود. ‌‌‌‌ 🔹عبد الله بن جعفر از مقام و منزلت والايى در ميان علما و فقهاى بزرگ شیعه برخوردار است و شخصيت‌هايى همچون شیخ صدوق در مشيخۀ «الفقیه» و نجاشی در«رجال» و مجلسی دوم در«روضة المتقین» و مامقانی در«تنقیح المقال» و عليارى در«بهجة الآمال» فقاهت و وثاقت و وجاهت او را در ميان مشايخ روايى شهر قم مطرح نموده‌اند. 🔸 وى از مشايخ بزرگ محمد بن یعقوب کلینی به شمار مى‌آيد و كلينى در كتاب«کافی» بسيار بر او استناد نموده و از او روايت نقل كرده است. 🔹 حميرى با امام هادی و امام حسن عسکری عليهما السلام مكاتباتى داشت و على رغم فشار شديد حکومت عباسى در قطع ارتباط ميان شیعیان و آن دو امام بزرگوار، ارتباط خود را با امامان خود حفظ كرده و از آن دو امام همام پيوسته رهنمود مى‌گرفت. 🔸 روايات حميرى از ارزش و اعتبار خاصى برخوردار است و مشايخ بزرگ شيعه در مجموعه‌هاى روايى خود پيوسته به آنها استناد مى‌كنند، مانند كلينى در« كافى»، شيخ صدوق در« فقيه» و« خصال»، شیخ طوسی در«تهذیب»، شیخ طبرسی در«مکارم الأخلاق»، علامه مجلسی در«بحار الأنوار» و شیخ حر عاملی در«وسائل الشیعة». 🔸ارتباط با امام زمان پس از شهادت امام حسن عسكرى عليه السلام حميرى رابطه خود را با معدن وحی در زمان غیبت صغری قطع نكرد و از طريق«محمد بن عثمان عمری» رابطه و مكاتبه خود را با امام زمان عجل‌الله‌تعالى‌فرجه‌الشريف حفظ نمود و مسائل و مشكلات خود را از امام زمان از طريق نامه مى‌پرسيد و از نور وجود آن حضرت بهره‌مند مى‌گشت. وى مجموعه اين نامه‌ها را در كتابى به نام«مسائل عن محمد بن عثمان العمری و التوقیعات» جمع آورى نموده است  🔸سفر به كوفه‌ حميرى در حدود سال ۲۷۰ هجرى سفرى به شهر کوفه، پايگاه روات بزرگ شیعه در آن دوران، داشته است. علما و بزرگان كوفه با اطلاع از آمدن حميرى به شهرشان دسته دسته به نزدش مى‌آمدند تا شفاها از او روايت بشنوند و سخنان گهربار ائمه معصومین عليهم السلام را بدون واسطه از اين شخصيت بزرگ شيعه و راوى معتبر استفاده نمايند 🔸از مشایخ قم حمیری، از مشایخ و بزرگان قم بود، در سالهای پایانی قرن سوم به کوفه سفر کرد و محدّثان آن شهر از وی احادیث بسیاری شنیدند.  🔹 تنها کتاب موجود از حمیری، قرب‌الاِسناد است. نجاشی از سه کتاب حمیری با نامهای قرب‌الاسناد الی الرضا علیه‌السلام، قرب الاسناد الی ابی‌جعفر بن الرضا علیهماالسلام، و قرب الاسناد الی صاحب الامر علیه‌السلام یاد کرده، اما شیخ‌طوسی فقط از قرب‌الاسناد نام برده‌است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. 🔗 wikifeqh.ir/عبدالله_بن_جعفر_حمیری •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حِمیَری ناقل زیارت آل یس 🎯 زیارت آل یس، یکی از زیارت‌های مشهور حضرت مهدی (علیه السلام) است. راوی و ناقل این زیارت، ابو جعفر محمد بن عبدالله بن جعفر است که همۀ عالمان رجال و حدیث، از او به بزرگی یاد کرده‌اند. سندهای این زیارت، صحیح و معتبر بوده و در مجامع مهم حدیثی و دعایی نقل شده است. از آنجا که این زیارت با سلام بر آل یاسین آغاز می‌شود، امروزه به این نام معروف است. به تصریح برخی از عالمان این زیارت، از جامع‌ترین و کامل‌ترین و بهترین زیارت‌های آن حضرت است و در همۀ وقت‌ها می‌شود آن را خواند. ☘سند زیارت: زیارت آل یاسین دو نقل دارد : 🔸۱/گزارش ابوجعفر حمیری راوی مشهور این زیارت، ابوجعفر محمدبن عبدالله بن جعفر  است که علمای علم رجال و حدیث، از او به وثاقت و بزرگی یاد کرده‌اند. وی در اواخر دوران غیبت صغری می‌زیسته و مکاتبات متعددی از او با امام زمان علیه السلام نقل شده که از جمله آنها توقیعی است که زیارت آل یاسین را در بردارد. این زیارت در کتاب احتجاج طبرسی به صورت مُرسَل نقل شده است. علامه مجلسی نیز در سه جای کتاب بحار الانوار آن را نقل کرده است. 🔸۲/گزارش محمد بن عثمان عمری کهن‌ترین گزارش این زیارت به نقل از محمد بن عثمان عمری نائب دوم امام زمان است. ابن مشهدی این زیارت را در المزار الکبیر قبل از دعای ندبه نقل کرده است. سید بن طاووس نیز آن را در مصباح الزائر آورده و آن را دعای ندبه نام نهاده است. منبع: دانشنامه علوم اسلامی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘دوستی اهل بیت علیهم السلام امام باقر عليه السلام 🔸حُبُّنا أهلَ البيتِ نِظامُ الدِّينِ  🔹 دوست داشتن ما اهل بیت ، نظام دين است. بحار الأنوار : ج75 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘شلمغانی یا العزاقری که بود؟ 🔻‌ابوجعفر محمدبن علی شلمغانی معروف به العزاقری، از كسانی است كه با حسین بن روح نایب سوم امام مهدی (عج) به مخالفت برخاست و به تأسیس مذهب جدیدی پرداخت. 🔹وی از صراط مستقیم انحراف جست و راه ارتداد پيش گرفت. شلمغانی از یاران امام عسکری (ع) بود و در آغاز، انحرافی نداشت و بلکه از فقهای بزرگ امامیه به شمار می‌رفت؛ اما پس از وفات امام حسن عسکری (ع) انتظار نیابت داشت و وقتی نیابت به حسین بن روح واگذار شد، حسد او شعله‌ور شده، کارشکنی بر ضد حسین بن روح را آغاز کرد. 🔸او پس از آنکه خود را نايب امام عصر معرفي کرد، به حسب جاه و مقام خود در ميان بني‌بسطام، هر دروغ و فتنه و کفري را نشر مي‌داد و آنها را منسوب به حسين بن روح مي‌کرد. 🔹وی پیش‌تر کتاب‌های بسیاری داشت و در آن‌ها، انبوه روایاتی را که از امامان (ع) شنیده بود، گردآوری و دسته‌بندی کرده بود، اما هنگامی که راه انحراف و ارتجاع در پیش گرفت و در اندیشه، عقیده و عمل دگرگون شد، در روایات تغییراتی پدید می‌آورد؛ هرچه می‌خواست بر آن‌ها می‌افزود و هرچه دلخواه او بود، کم می‌کرد. 🔸سرانجام «الراضی باللّه» خلیفۀ عباسی دستور داد او را دستگیر کرده، به قتل رساندند؛ بدین‌گونه شیعیان از شر او راحت شدند. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/محمد_بن_علی_شلمغانی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ روش‌های قبول روایت در میان قدما 1️⃣ روش فهرستی (تلقی به قبول مشایخ حديث) 🔸این روش از زیر مجموعه های روش فهرستی است. مراد از مشایخ حديث، مشایخی است که (يؤخذ عنهم) و (إمام الحدیث) بوده‌اند. همچون استثناءات فهرستی ابن وليد از کتاب نوادر الحکمة، که گفته است نقل حدیث این چند نفر مورد قبول نیست. 🔹از میان قدما مرحوم طبق این روش نقل حدیث کرده است. 2️⃣ روش رجالی (حجیت خبر ثقه) 🔸در این روش، روات حديث تک تک مورد بررسی قرار می‌گیرند. به طور مثال کتاب نوادر الحکمة هم در دسترس کلینی و هم در شیخ طوسی بوده است، اما کلینی هر حدیثی را از آن نقل نکرده چون مسلک مشایخی داشته است؛ در حالی که شیخ طوسی بنابر مبنای خود که حجیت خبر ثقه است روایاتی را که کلینی از این کتاب نقل نکرده را نقل کرده است. 🔹از میان قدما مرحوم شیخ طبق این روش نقل حدیث کرده است. 🔸شیخ دقت نکرده که روایاتی را که کلینی در کافی و همینطور شیخ صدوق در فقیه نمی‌آورند، به دلیل این است که مشایخ حديث آنها را قبول نکرده‌اند. شیخ صدوق قطعاً «کتاب الرحمة» سعد بن عبد الله را نزد ابن ولید خوانده، ولی از این کتاب روایت نقل نمی‌کند چون شیخ او آن را قبول نکرده بود؛ اما شیخ طوسی چون سند را معتبر دانسته نقل کرده است. ✅بیش از هشتاد درصد تعارضات روایات به خاطر خلط مسلک شیخ است و این هم تنقیص ایشان نیست؛ چرا که مبنای ایشان بوده است. 👈🏻 روش رجالی تاریخ است، ولی روش فهرستی روح تاریخ و برررسی سیر طائفه‌ی شیعه است. 📚ر.ک: تقریرات درس حدیث استاد (حفظه الله) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135