eitaa logo
قال الصادق:(فقه و حدیث)
439 دنبال‌کننده
237 عکس
22 ویدیو
8 فایل
ا ﷽ ا یا هادی کانالی جهت : 🔸تبیین فقه روایی 🔸 حدیث خوانی 🔸نکات و مبانی علوم حدیث 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کانال های دیگر: @azizamhosen @yaraliagham @F135a110
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘راستگویی و امانت داری 💠امام صادق عليه السلام 🔹 لاَ تَغْتَرُّوا بِصَلاَتِهِمْ وَ لاَ بِصِيَامِهِمْ؛ فَإِنَّ اَلرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلاَةِ وَ اَلصَّوْمِ حَتَّى لَوْ تَرَكَهُ اِسْتَوْحَشَ، وَ لَكِنِ اِخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ 🔸فريب نماز و روزه مردم را نخوريد ؛ زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آنها را ترك گويد ، احساس دلتنگى مى كند ، بلكه آنها را به راستگويى و امانتدارى بيازماييد 📗الکافي ج2 ص104 👆چه خوب است در نشر خوبی‌ها سهیم باشیم.👌☘ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸يا أَبا عَبْدِ اللّهِ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ أَيُّهَا الصّادِقُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ 🔹ای ابا عبد الله،‌ای جعفر بن محمّد،‌ای صادق،‌ای فرزند رسول خدا،‌ای حجّت خدا بر بندگان،‌ای آقا و مولای ما، به تو روی آوردیم و تو را واسطه قرار دادیم و به سوی خدا به تو توسّل جستیم و تو را پیش روی حاجاتمان نهادیم،‌ای آبرومند نزد خدا، برای ما نزد خدا شفاعت کن. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
ا ﷽ ا ☘ عامل هوس و غفلت! قال الرسول: صلی الله علیه و آله و سلم 🔸 «از نگاه‌هاى زيادى بپرهيزيد؛ زيرا كه آن تخم هوس مى‌پراكند و غفلت مى‌زايد». 🔹 «إيّاكُم و فُضولَ النَّظَرِ؛ فإنَّه يَبذُرُ الهوى، و يُوَلِّدُ الغَفلَةَ». 📚 بحار الأنوار : ج٧٢ ص١٩٩ ح٢٩ 👆چه خوب است در نشر خوبی‌ها سهیم باشیم.👌☘ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘آخرین دعای امام حسین علیه السلام در روز عاشورا چه بود؟ 🔸هنگامی که امام حسین(ع) در محاصره قرار گرفت و مغلوب دشمنان شد، پس از حمد و ثنای الهی، چنین دعا فرمود: مصباح المتهجّد عن أبي عبد اللّه الحسين بن عليّ بن سفيان البزوفري: آخِرُ دُعاءٍ دَعا بِهِ [الإِمامُ الحُسَينُ‌] عليه السلام يَومَ كوثِر: اللّهُمَّ [أنتَ‌] مُتَعالِي المَكانِ‌، عَظيمُ الجَبَروتِ‌، شَديدُ المِحالِ‌، غَنِيٌّ عَنِ الخَلائِقِ‌، عَريضُ الكِبرياءِ‌، قادِرٌ عَلى ما تَشاءُ‌، قَريبُ الرَّحمَةِ‌، صادِقُ الوَعدِ، سابِغُ النِّعمَةِ‌، حَسَنُ البَلاءِ‌، قَريبٌ إذا دُعيتَ‌، مُحيطٌ بِما خَلَقتَ‌، قابِلُ التَّوبَةِ لِمَن تابَ إلَيكَ‌، قادِرٌ عَلى ما أرَدتَ‌، ومُدرِكٌ ما طَلَبتَ‌، وشَكورٌ إذا شُكِرتَ‌، وذَكورٌ إذا ذُكِرتَ‌، أدعوكَ مُحتاجا، و أرغَبُ إلَيكَ فَقيرا، و أفزَعُ إلَيكَ خائِفا، و أبكي إلَيكَ مَكروبا، و أستَعينُ بِكَ ضَعيفا، و أتَوَكَّلُ عَلَيكَ كافِيا؛ احكُم بَينَنا وبَينَ قَومِنا، فَإِنَّهُم غَرّونا وخَدَعونا وخَذَلونا، وغَدَروا بِنا وقَتَلونا، ونَحنُ عِترَةُ نَبِيِّكَ‌، ووُلدُ حَبيبِكَ‌ مُحَمَّدِ بنِ عَبدِ اللّهِ صلى الله عليه و آله الَّذِي اصطَفَيتَهُ بِالرِّسالَةِ‌، وَائتَمَنتَهُ عَلى وَحيِكَ‌، فَاجعَل لَنا مِن أمرِنا فَرَجا ومَخرَجا، بِرَحمَتِكَ يا أرحَمَ الرّاحِمين. مصباح المتهجّد به نقل از ابو عبد اللّه، حسين بن على بن سفيان بَزوفَرى: آخرين دعاى امام حسين عليه السلام در روزى كه او را در ميان گرفتند و مغلوب شد، [اين بود]: «خداوندا! تو والامكان، سِتُرگِ چيره، چاره‌ساز و بى‌نياز از آفريده‌هايى كه بزرگى‌ات فراگير است و بر هر چه بخواهى، توانايى. رحمتت نزديك و وعده‌ات راست است. فرو ريزنده نعمت، نيكوْآزمون، نزديكْ چون خوانده شوى، محيط بر هر چه آفريدى، پذيرنده توبه آن كه به سويت باز گردد، توانا بر هر چه اراده كنى، دريابنده هر چه بجويى، سپاس‌گزارى، چون سپاسَت بگزارند و ياد كننده‌اى، چون يادت كنند! از سرِ نياز، تو را مى‌خوانم و از سرِ نادارى، به تو رغبت مى‌ورزم و از سرِ ترس، به تو پناه مى‌برم و از سرِ اندوه، نزد تو مى‌گِريم و از سرِ ضعف، يارى‌ات را مى‌طلبم و براى كفايت كردن، بر تو توكّل مى‌كنم. ميان ما و قوم ما، داورى كن كه آنان، ما را فريفتند و نيرنگ زدند و ما را وا نهادند و به ما خيانت كردند و ما را كُشتند، در حالى كه ما خاندانِ پيامبرت و فرزندان حبيبت محمّد بن عبد اللّه صلى الله عليه و آله هستيم كه او را به رسالتت برگزيدى و بر وحى‌ات امينش كردى. پس براى ما فَرَجى و گشايشى قرار ده، به رحمتت، اى مهربان‌ترينِ مهربانان!».[۱] [۱]. ۱) . ر.ک: دانش‌نامۀ امام حسین علیه السلام، ج ۶، ص ۱۷۰. منبع : از عاشورا بیشتر بدانیم ص ۶۶ علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘آثار عدم پیروی از اهل بیت علیهم السلام محمدبن سِنان گوید: نزد امام جواد علیه السلام سخن از اختلافات شیعیان قم به میان آوردم. امام فرمود: 🔸ای محمد! بی گمان خدای متعال همواره در یگانگی خود بی همتا است. سپس محمد ، علی و فاطمه را آفرید و فرمانبرداری ایشان را بر عهده موجودات نهاد و امور آنان را به ایشان سپرد. 🔸ای محمد! هرکس از دین ما اهل بیت جلو افتد، گمراه می شود و هر کس از آن عقب افتد، منحرف می گردد و هرکس پا به پای آن حرکت کند، رستگار می گردد؛ پس ای محمد! دین ما را به دست آور و به آن پا یبند باش. 📚شیخ طوسی/اختیار معرفه الرجال، ج2، ص859. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اهمیت زیارت امام حسین علیه السلام 💠 حضرت امام صادق علیه السلام در روایتی به یکی از یارانشان فرمودند : 🔹يا سَدِيرُ، أَنْ تَزُورَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي كُلِّ جُمْعَةٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ مَرَّةً، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، إِنَّ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فَرَاسِخَ كَثِيرَةً فَقَالَ لِي: اِصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِكَ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ يَمْنَةً وَ يَسْرَةً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ إِلَى اَلسَّمَاءِ، ثُمَّ اُنْحُ نَحْوَ اَلْقَبْرِ وَ تَقُولُ: «اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» تُكْتَبُ لَكَ زَوْرَةٌ وَ اَلزَّوْرَةُ حَجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ 🔸ای سَدیر ، چرا خود را مقیّد نمی سازی که هر جمعه پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟ 🔸 عرض کردم : بین ما و قبر حضرت فرسخ ها فاصله است ! 🔸امام فرمودند : هرگاه قصد زیارت ایشان را کردی، به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو : « السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ ». 🔸برای تو پاداش زیارت و زیارت حج و عمره نوشته می شود. 📗 الکافي ج۴ ص۵۸۹ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اهمیت زیارت امام حسین علیه السلام 💠امام باقر علیه السلام فرمودند: 🔹مرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام فَإِنَّ إِتْيَانَهُ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ يَمُدُّ فِي الْعُمُرِ وَ يَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ 🔸شیعیان ما را به زیارت قبر حسین امر کنید، چرا که زیارتش روزی را افزون می‌کند و عمر را طولانی می‌گرداند و بلاها و بدی‌ها را دفع می‌کند 📗وسائل الشیعه، ج 14، ص 413 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ ويژگى ‌هاى جسمى حضرت مهدي‌ عليه السّلام گزارش هايى را كه خصوصيات جسمى و چهره نورانى حضرت مهدى را ترسيم مى كنند، چند دسته است: 🔸اوّل: پيش از ولادت روايت هاى فراوانى از پيامبر صلى اللّه عليه وآله و امامان اهل بيت عليهم السلام نقل شده كه خصوصيات و چهره امام مهدى را سال ها پيش از ولادت توصيف كرده اند، كه به چند نمونه اشاره مى شود. 🔸دوم: در كودكى گزارش هايى در دست است كه چهره امام مهدى را در كودكى ترسيم مى كنند. اين گزارش ها از جانب كسانى صورت گرفته كه ايشان را در كودكى و پيش از غيبت رؤيت كرده اند كه به چند نمونه اشاره مى شود: غُلامٌ أبيَضُ حَسَنُ الوَجهِ .[۱] نوجوانى سفيد و زيبارو. غُلامٌ خُماسِىٌّ... واضِحُ الجَبينِ ، أبيَضُ الوَجهِ ، دُرِّىُّ المُقلَتَينِ ، شَثَنُ الكَفَّينِ ، مَعطوفُ الرُّكبَتَينِ ، فى خَدِّهِ الأَيمَنِ خالٌ ، وَ فى رَأسِهِ ذُؤآبَةٌ .[۲] كودكى پنج ساله...، جبينش پيدا، سفيدچهره، چشمانش به سان مرواريد، كف دستانش پرگوشت، زانوهايش متمايل به هم، بر گونه راستش، يك خال و در سرش گيسوى بافته. صَبِيٌّ بِوَجهِهِ سَمُرَةٌ ، بِشَعرِهِ قَطَطٌ ، بِأَسنانِهِ تَفليجٌ.[۳] كودكى با چهره گندمگون، موهايى كوتاه و دندان هاى برّاق. همچنين در توصيف ايشان از پدرش امام عسكرى روايت شده كه فرمود: الحَمدُ للَّهِ  الَّذى لَم يُخرِجنى مِنَ الدُّنيا حَتّى  أرانِىَ الخَلَفَ مِن بَعدى ، أشبَهُ النّاسِ بِرَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه وآله خَلقاً وَ خُلُقاً .[۴] سپاس، خداى را كه مرا از دنيا نبرد تا آن كه جانشين خود را كه شبيه ترين مردم به پيامبر خدا در خلقت و سيرت است، نشانم داد . 🔸سوم: در دوران غيبت كسانى كه در دوران غيبت، امام مهدى را ملاقات كرده اند، خصوصيات و ويژگى هاى ظاهرى ايشان را توصيف كرده اند. مستندترين گزارش ها، گزارش على بن مهزيار اهوازى از توصيف هاى امام مهدى در ملاقاتش با ايشان است.[۵] 🔸 چهارم: پس از ظهور احاديثى در مصادر حديثى، نقل شده اند كه سيماى امام مهدى و ويژگى هاى جسمى ايشان را پس از ظهور، گزارش كرده اند، مانند: ما عَلاماتُ القائِمِ مِنكُم إذا خَرَجَ ؟ قالَ عليه السلام : عَلامَتُهُ أن يَكونَ شَيخَ السِّنِّ ، شابَّ المَنظَرِ .[۶] نشانه هاى قائم به هنگام ظهور چيست؟ فرمود: «نشانه اش آن است كه [در وقت ظهور]در سنّ پيرى، ولى با چهره اى جوان است». لَو خَرَجَ القائِمُ لَقَد أنكَرَهُ النّاسُ ، يَرجِعُ إلَيهِم شابّاً مُوَفَّقاً .[۷] هر گاه قائم ظهور كند، مردم او را نمى شناسند. وى در سيماى جوانى كامل، به سوى مردم باز مى گردد. 🔸جمع بندی : ۱. مشخّصات كلّى: جوان درشت اندام، بلند قد و چهارشانه.[۸] ۲. رنگ: سفيد، سرخ و سفيد، پوست رنگى يك دست.[۹ ۳. چهره: زيبارو، نور چهره غالب بر سياهى موى سر و صورت، صورت مانند ستاره فروزنده و چون ماه تابان.[۱۰] ۴. چشمان سياه و نافذ مانند مرواريد.[۱۱] ۵. ابروان نازك، بلند و از هم جدا.[۱۲] ۶. گونه هاى صاف، پهن و نرم، داراى خالى بر گونه راست.[۱۳] ۷. بينى كشيده.[۱۴] ۸ . دندان هاى برّاق، دندان هاى جلو جدا از هم.[۱۵] ۹. سر گرد و در سر گيسوى بافته.[۱۶] ۱۰. زيبامو، موها بر شانه ها ريخته و ريش پرپشت.[۱۷] ۱۱. شانه هاى پهن و داراى نشانه پيامبر در كتف.[۱۸] ۱۲. دو خال در پشت، خالى به رنگ پوست و خالى مانند خال پيامبر صلى اللّه عليه وآله.[۱۹] ۱۳. شكم پهن و ستبر.[۲۰] ۱۴. زانوهاى متمايل به هم، ران هاى ستبر، خالى روى ران راست.[۲۱] 🔹منبع:دانشنامه امام مهدی: [۱] ص ۳۶۸ ح ۴۶۶ [۲] ص ۳۶۸ ح ۴۶۷ [۳] ص ۳۷۴ ح ۴۷۲ [۴] ص ۲۷۶ ح ۳۶۴ [۵] ص ۳۷۰ ح ۴۶۸ و ح ۴۷۰ و ۴۷۱ [۶] ج ۸ ص ۲۰۴ ح ۱۵۱۴ [۷] ج ۸ ص ۲۰۳ ح ۱۵۱۲ [۸] شاب، ممدود القامة، مربوع القامة . [۹]أبيض اللون، ناصعُ اللَّونِ ، مشرب بالحمرة. در برخى متون، رنگ چهره ، (اَسمر اللون) گندمگون و يا (اللون لون العربى) رنگ عربى. [۱۰] حسن الوجه، نور وجهه يعلو سواد لحيته و رأسه، أبلج، أروع، أحلى، وجهه كالكوكب الدرّى، وجهه كالقمر الدرّى. [۱۱]. أكحل العينين، الفائر العينين، درّى المقلتين. [۱۲]. أزجّ الحاجبين، أبلج الحاجب، مشرف الحاجبين. [۱۳]. سهل الخدّين، مسنون الخدّين، فى خدّه الأيمن خال أسود. [۱۴]. أشمّ الأنف، أقنى الأنف. [۱۵]. أفلج الثَّنايا، أفرق الثَّنايا، برّاق الثَّنايا، أبلج الثنايا. [۱۶]. مدوّر الهامة، فى رأسه ذوابة. [۱۷]. حسن الشعر، شعره صهوبة، يسيل شعره على منكبه، كثّ اللحية. [۱۸]. العريض ما بيّن بين المنكبين، فى كتفه علامة النبى. [۱۹]. بظهره شامّتان: شامّة على لون جلده و شامّة على شبه شامّة النبى. [۲۰]. مبدح البطن، ضخم البطن. [۲۱]. معطوف الركبتين، عريض الفخذين، أزيل الفخذين، بفخذه اليمنى شامّة 🔹تحقیق از دارالحدیث حضرت علیه السلام @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘وقت ظهور 💠امام صادق علیه السلام 🔹إذَا قَامَ اَلْقَائِمُ لاَ تَبْقَى أَرْضٌ إِلاَّ نُودِيَ فِيهَا شَهَادَةُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ 🔸زمانی که حضرت قیام می کند سرزمینی باقی نمی ماند مگر اینکه ندای شهادتین «لا اله الاالله محمد رسول الله(صلی الله علیه و آله)» از آن برخواهد خواست. 📗بحار الأنوارج65 ص231 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اوصاف حضرت مهدی علیه السلام ▫️اصحاب امیرالمومنین علیه‌السلام عرض کردند: حضرت مهدی علیه السلام را برای ما توصیف کن 👌👈که قلبهای ما مشتاق شنیدن اوصاف اوست. 🔸️امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: او چهره‌ای مثل ماه تابان دارد و پیشانی‌اش از نور می‌درخشد. او علامتی (چون مهر نبوت بر کتفش) و خال سیاهی بر گونه‌اش دارد... 🔹قالوا: يا أمير المؤمنين صف لنا هذا المهدي فإن قلوبنا اشتاقت إلى ذكره فقال عليه السلام: هو صاحب الوجه الأقمر و الجبين الأزهر و صاحب العلامة و الشامة... 📚 إلزام الناصب، ج‏۲، ص ۱۶۴. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
....که قلبهای ما مشتاق شنیدن اوصاف(حضرت مهدی) است....👆
ا ﷽ ا ☘نقش حضرت رضا علیه السلام در رواج علم حدیث 🔸رخدادهای مهم در عصر امام رضا : ۱. گسترش اندیشه کلامی اندیشه‌های کلامی گوناگونی در نیمه دوم قرن دوم هجری در جامعه علمی و دینی آن روز پدیدار شد. آزادی نسبی در واگویی اندیشه‌ها و مناظرات درون دینی و برون دینی روز به روز توسعه می‌یافت. در این میان متکلمان شیعی که همواره توفیق بهره‌برداری از سرچشمه زلال معرفت را داشتند از وضعیت بسیار مطلوب تری برخوردار بودند. آن حضرت پاسخگوی سؤالات متکلمان مسلمان و غیر مسلمان بودند. از این رو تعداد روایات کلامی امام رضا(ع) به نسبت حجم صفحات بیش از دیگر گونه‌های روایتی ایشان است. ۲. فتنه واقفیه آغاز امامت امام رضا(ع) با فتنه واقفیه همراه بود. توقف در امامت امام هفتم(ع) و تأسیس یک فرقه منحرف در شیعه شبهات جدیدی را در مسئله امامت در مجموعه‌های درون مذهبی شیعه ایجاد کرد و چیزی نگذشت که این شبهات به بیرون تراوش نمود. علنی شدن شبهات و سؤالات از سویی و ایجاد انحراف از جانب وکیلان و نمایندگان امام کاظم(ع) از سوی دیگر سبب شد که زمینه برای تبیین مسائل امامت بیش از پیش فراهم آید. بنابراین در این دوره مباحث مربوط به امامت بسیار پر رنگ و به صورت علنی از زبان امام رضا علیه السلام صادر شد. 🔸تلاش های حدیثی امام رضا ۱.تأکید بر نشر احادیث اهل بیت با توجه به گسترش حلقه‌های حدیثی عامه و گروه‌های کلامی منحرف در این دوران، امام رضا شیعه را به دقت در اخذ حدیث توصیه می‌کردند که مبادا آنان آن چه را قصه پردازانِ راوی نما (قُصَّاصُ مُخَالِفِینَا) ویا متکلمان دور از مکتب‌ اهل‌بیت می‌گویند، برگیرند چه این‌که آنان سفهاء هستند. امام به شاگرد همراهش اباصلت هروی می‌فرمود: رَحِمَ‌الله عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا. و اباصلت که خود علاقه‌مند به زنده نگه داشتن امر ولایت است از چگونگی این مهم می‌پرسد و می‌شنود که: یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا. ۲. حلقه‌های حدیثی برپایی حلقه‌های متعدد حدیثی توسط اندیشمندان شیعی و در رأس آن امام علی بن موسی الرضا از ویژگی‌های این دوران است. علیرغم حرکت انحرافی واقفیان، ولطمه به هویت و همبستگی شیعیان گزارش‌های متعددی حاکی از مراجعات گسترده در این زمان به امام است. جلساتی را امام رضا در سال (۱۹۴ ق)، در مدینه تشکیل می‌دادند و در آن روایاتی را به صورت مسند از پیامبر خدا روایت می‌کردند. حاصل این جلسات کتاب صحیفه الرضا شد که احمد بن عامر طائی آن را روایت کرده است. حضور گسترده مردم هم در مدینه وهم در خراسان به کرات گزارش شده است. احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی وقتی جلسه امام درباره عید غدیر را در مدینه توصیف می‌کند، می‌گوید: کُنَّا عِنْدَ الرِّضَا وَ الْمَجْلِسُ غَاصٌّ بِأَهْلِهِ فَتَذَاکَرُوا یَوْمَ الْغَدِیرِ فَأَنْکَرَهُ بَعْضُ النَّاسِ... این گزارش بیانگر حضور پر شور افراد گوناگون و حتی مخالف در جلسه حدیث امام است آنگاه امام احادیثی را بیان می‌کند که راوی می‌گوید بزنطی بیش از پنجاه بار این روایت را در جلسات مختلف روایت کرد. در خراسان نیز این جمعیت نه تنها کاسته نشد بلکه فزونی یافت. در جلسات مأمون که امام حضور داشتند دقیقاً همین اصطلاح الْمَجْلِسُ غَاصٌّ بِأَهْلِهِ به کار رفته و حتی در مواردی تعداد حضار نیز گزارش شده است: « کان علی بن موسى الرضا بمدینه مرو و معه ثلاث مائه و ستون رجلا من شیعته من بلاد شتى.» ۳. جلسات مناظره احتجاجات بسیاری از امام هشتم گزارش شده که بیشتر آنها در مسئله توحید وسپس امامت است.مناظره امام با زنادقه، احتجاج با افرادی همچون سلیمان مروزی، عالمان مسلمان ،بحث‌های طرفینی با طرفداران اندیشه معتزله، مرجئه، مفسران اهل سنت و یا ثنویه ونظیر این موارد بسیار گزارش شده است. طبرسی در احتجاج ۳۸ مناظره، از امام هشتم گزارش کرده است. در میان جلسات مناظره امام دو جلسه بسیار تابناک‌تر از دیگران می‌نمایاند. 🌱نخست؛ بحثی طولانی با مأمون درباره پیامبران و عصمت آنها است. زیبایی این جلسه آن است که امام تنها با استناد به آیات قرآن به او پاسخ می‌دهد. در اثنا جلسه نیز مأمون بارها به زبان این سخن را جاری می‌کند که:ُ أَشْهَدُ أَنَّکَ ابْنُ رَسُولِ‌الله حَقّا. 🌱دومین جلسه مشهور امام رضا، جلسه مناظره بزرگان واندیشمندان ادیان گوناگون با آن حضرت در دربار مأمون و در حضور وی بوده است. این جلسه طولانی که به دعوت و درخواست خلیفه سامان یافته بود با بزرگان نصارا (جاثلیق)، یهود (رأس الجالوت)، صابئین، زرتشت، قسطاس رومی و جمعی از متکلمان بوده است. امام تنها با استناد به کتاب‌های خود ایشان نظیر انجیل و تورات با ایشان بحث و آنان را مجاب ساخت. 🔹 استاد مهدی غلامعلی(با اختصار) حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا حضرت امام رضا علیه السلام 🔹الکافي عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلاَّدٍ: سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: « الم * أَ حَسِبَ اَلنّٰاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنّٰا وَ هُمْ لاٰ يُفْتَنُونَ » ثُمَّ قَالَ لِي: مَا اَلْفِتْنَةُ؟ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ اَلَّذِي عِنْدَنَا: اَلْفِتْنَةُ فِي اَلدِّينِ فَقَالَ: يُفْتَنُونَ كَمَا يُفْتَنُ اَلذَّهَبُ ثُمَّ قَالَ يُخْلَصُــونَ كَمَا يُخْلَــــصُ اَلذَّهَبُ 🔸الكافى ـ به نقل از مُعمَّر بن خلّاد ـ : از ابو الحسن عليه السلام شنيدم كه مى فرمايد : «الف، لام، ميم! آيا مردم پنداشته اند كه تا گفتند : «ايمان آورديم» ، رها مى شوند و مورد آزمايش قرار نمى گيرند؟» . سپس به من فرمود : «آزمايش چيست؟» . گفتم : فدايت شوم ! نزد ما آزمايشِ در دين است . فرمود : «مردم ، گداخته مى شوند ، چنان كه طلا [در بوته] گداخته مى شود» . سپس فرمود : «تصفيه مى شوند ، چنان كه طلا تصفيه مى شود» 📗الکافي ج۱ ص۳۷۰ 👌در نشر حدیث سهیم باشیم. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔹يا أَبَا الْحَسَنِ يا عَلِىَّ بْنَ مُوسى أَيُّهَا الرِّضا يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ 🔸 ترجمه آنچه که سید بن طاووس در کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه، در ذیل اعمال روز 23 ذی القعده آورده چنین است که: در بعضی از کتاب‌های دانشمندان غیر عرب دیده ام که زیارت امام رضا (علیه السلام) در روز 23 ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است. البته باید یادآور شد که در روایتی، امام رضا (ع) در این روز به شهادت رسیده اند. از این رو زیارت امام، ثواب ویژه‌ای دارد. از این رو روز ۲۳ ذی القعده، روز زیارت خاص حضرت رضا (ع) است. اگر زیارت از راه نزدیک روزی‌تان نشده، از راه دور امام را زیارت کنید که اثراتی همچون واجب شدن بهشت بر زائر، ثواب هفتاد حج مقبول، بر طرف شدن گرفتاری زائر و ... را در پی دارد ▪️ ۲۳ ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع) حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠عنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : «مَا زَارَنِي أَحَدٌ مِنْ أَوْلِيَائِي عَارِفاً بِحَقِّي إِلاَّ شُفِّعْتُ فِيهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ » . 🔻امام رضا علیه السلام: 🔸هرکدام از دوستانم با معرفت مرا زیارت کند، ایشان را در قیامت شفاعت خواهم کرد. 📗منتخب عیون اخبار الرضا(ع)، صفحه 343 👌در نشر حدیث سهیم باشیم. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘آشنایی با کتاب( الجعفريات) یا (الأشعثيات) 🔸نام ديگر اين كتاب ‌«الأشعثيات»است. 🔸مولف‌ محمد بن محمد بن اشعث، از راويان شيعه در قرن چهارم هجرى. اين كتاب مجموعه رواياتى است كه محمد بن محمد بن اشعث از موسى بن اسماعيل بن موسى بن جعفر عليهما السلام و او هم از اجداد طاهرينش روايت مى‌كند. 🔸الجعفريات شامل يك سرى روايات از طرقى غير از موسى بن اسماعيل و يك سرى روايات از طرق اهل تسنن نيز مى‌باشد. 🔸علت نام گذارى‌ با توجه به اينكه اكثر روايات اين كتاب به امام جعفر صادق عليه السلام بر مى‌گردد به آن‌«الجعفريات»مى‌گويند. اگر چه با توجه به اينكه راوى آن محمد بن محمد بن اشعث مى‌باشد به آن‌«الأشعثيات»نيز گفته شده است. البته برخى اين كتاب را به موسى بن اسماعيل و برخى به اسماعيل بن موسى كاظم عليه السلام نيز نسبت داده‌اند. 🔸سخنان بزرگان‌ علامه مجلسى:« اين كتاب ميان خاصه و عامه مشهور مى‌باشد و اكثر روايات كتاب نوادر راوندى از اين كتاب گرفته شده است. شيخ صدوق نيز برخى از روايات اين كتاب را از طريق ديگرى نقل مى‌كند. در برخى كتب رجالى طرق ديگرى نيز براى اين كتاب نقل شده است كه ما در آخر كتاب بحار الانوار به آن اشاره خواهيم كرد. شيخ آقا بزرگ تهرانى:صاحب كتاب ارزشمند« الذريعة إلى تصانيف الشيعة» درباره اين كتاب مى‌فرمايد:« علامه مجلسى و شيخ حر عاملى با وجود جستجوى فراوان بر نسخه اين كتاب دست نيافتند و خداوند آن را براى محدث نورى صاحب مستدرك الوسايل ذخيره نمود و بر ايشان منت نهاده و نسخه‌اى از اين كتاب را در ضمن مجموعه‌اى در اختيار وى قرار داد و مصادرى ديگر كه معتبر و صحيح مى‌باشند نيز براى ايشان نسبت به اين كتاب مهيا ساخت. از اين جهت محدث نورى در خاتمه كتاب مستدرك اين كتاب را قبل از ديگر كتاب‌ها مطرح مى‌كند و در متن كتاب مستدرك نيز روايات اين كتاب را قبل از ديگر روايات نقل مى‌نمايد. به بركت اين كتاب و كتاب‌هاى معتبر ديگر، كتاب مستدرك به درجه‌اى از اهميّت نايل آمده است كه مراجعه به آن بر هر مجتهدى لازم است.»علامه باقر شريف القرشى:علامه باقر شريف القرشى از علماى معاصر و از مؤلفين معتبر مى‌فرمايد:« فقيه بزرگوار آيت الله سيد ابو الحسن اصفهانى بر كتاب جعفريات بسيار اعتماد مى‌كردند.» 🔸علامه حلى و اين كتاب‌ علامه حلى نام اين كتاب را در فهرست كتاب‌هايى آورده است كه اجازه روايت آن را به خاندان« بنى زهره» در اجازه بزرگ و مشهور خود داده است. 🔸اعتبار مؤلف‌ علامه مجلسى به نقل از شيخ طوسى و نجاشى مى‌فرمايد:« محمد بن محمد بن اشعث، ثقه و مورد اطمينان است.» صاحب منتهى المقال نيز مى‌فرمايد:« ابو على، محمد بن محمد بن اشعث اهل كوفه و ساكن مصر، مورد اطمينان و از روات شيعه است.» 🔸احاديث‌ علامه در كتاب رجال خود و شيخ آقا بزرگ تهرانى در كتاب« الذريعة» اين كتاب را داراى هزار حديث با يك سند دانسته‌اند و آن هم سندموسى بن اسماعيل بن موسى بن جعفر عن آبائه عليهم السلام‌مى‌باشد ولى كتاب حاضر داراى ۱۶۵۱ حديث است كه رواياتى از طرق ديگرِ شيعه و همچنين رواياتى از طرق اهل تسنن را نيز شامل مى‌شود. 🔸عناوين‌ ۱- ابحاث فقهى مانند طهارت، صلات، زكات، صوم، حج، جهاد، نكاح، نفقات و حدود ۲- آداب ۳- تفسير ۴- سنن و ادعيه و... 🔹منبع:تحقیق دارالحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ اگر شیعیان علی علیه السلام مرتکب گناهی شوند ... 🔻الإمامُ الرضا عليه السلام: 🔹«ما أَحَدٌ مِنْ شیعه عَلِيٍّ ، اصبح صبیحه أَتَى بسیئه أَوِ اِرْتَكَبَ ذنبا إِلاَّ أَمْسَى وَ قَدْ نَالَهُ غم، حَطَّ عَنْهُ سیئته فَكَيْفَ یجری عَلَيْهِ القلم؟!» امام رضا علیه السلام: 🔸هيچ يك از شيعيان على نيست كه روز مرتكب گناهى شود ، مگر آن كه شب اندوهى به او رسد كه آن گناه را فرو ريزد ؛ پس ، چگونه قلم براى نوشتن گناهان چنين كسى به كار افتد؟! 📗 بحار الأنوار، ج ۶۵، ص ۱۴۶. ☘در نشر حدیث سهیم باشیم •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ولایت معیار ایمان و اسلام ▫️پیامبر صلی الله علیه وآله: 🔸ولایت علی بن ابیطالب ولایت خداست محبّتش، عبادت خدا پیروی از او، واجب خدا دوستانش، دوستان خدا دشمنانش، دشمنان خدا مخالفت با او ،مخالفت با خدا و سازش با او، سازش با خداست. 🔹وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَلَايَةُ اللَّهِ وَ حُبُّهُ، عِبَادَةُ اللَّهِ وَ اتِّبَاعُهُ، فَرِيضَةُ اللَّهِ وَ أَوْلِيَاؤُهُ، أَوْلِيَاءُ اللَّهِ وَ أَعْدَاؤُهُ، أَعْدَاءُ اللَّهِ وَ حَرْبُهُ، حَرْبُ اللَّهِ وَ سِلْمُهُ، سِلْمُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 📚 الامالی شیخ صدوق، ص۳۲. ☘در نشر حدیث سهیم باشیم حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘نهضت علمی حضرت صادق علیه السلام 🔸حضرت صادق در مدينه که اصلی‌ترين مرکز نشر سنت نبوی در آن عصر بود، مجلس و عبارتی دانشگاه پررونقی داشت که جدا ساختن پيروان مذاهب و فرق مختلف در آن به سختی امکان‌پذير بود.👇👇👇☘