eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘حجة‌الوداع 🔻‌حجة الوداع تنها حج‌گزاری عمومی مسلمانان به همراه پیامبر خدا (ص) در سال دهم هجری بود که طی آن، رسول خدا بسیاری از احکام و تعلیمات اسلام، از جمله احکام حج و ولایت امام علی (ع) را برای جمع بی‌شماری که آن حضرت را همراهی می‌کردند، تشریح فرمود.  🔹حجة الاسلام، حجة البلاغ، حجة الکمال و حجة التمام نام‌های دیگر آن است.  🔸این سفر در ۲۵ ذی‌قعده سال دهم هجری آغاز و در کمتر از یک ماه به پایان رسید. 🔹شمار حاجیان را از ۷۰ هزار تا ۱۲۰ هزار نفر گفته‌اند.  🔸در این سفر، همسران پیامبر و دختر او حضرت فاطمه (س) حاضر بوده و امام علی (ع) که به دستور پیامبر (ص) در یمن بود، هنگام عمل سعی، به جمع حاجیان ملحق شد. مطالعه مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/حجة‌الوداع •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘هرگز کسی را از حج رفتن منصرف نکنید 🔸قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «لِيَحْذَرْ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعَوِّقَ أَخَاهُ مِنَ اَلْحَجِّ فَتُصِيبَهُ فِتْنَةٌ فِي دُنْيَاهُ مَعَ مَا يُدَّخَرُ لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ.» 🔸 امام صادق (علیه‌السلام) : «هریک از شما باید خیلی حذر کند از این‌که برادرش را از حج باز دارد؛ چراکه (دراین‌صورت) علاوه بر عقوبتی که در آخرت برایش ذخیره می‌شود، در دنیا هم دچار فتنه‌ای می‌شود.» 📚:الفقیه ج۲ ص۲۲۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ✅حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله) در بین معصومین فقط سه شخص را تعبیر به «بَضْعة»(پاره تن) کرده است. 1⃣ :👇 ✅حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید : 📋«أَلاَ وَ إِنَّ عَلِيّاً(عَلَیْهِ السَّلَامُ) بَضْعَةٌ مِنِّي، فَمَنْ حَارَبَهُ فَقَدْ حَارَبَنِي وَ أَسْخَطَ‌ رَبِّي» ♦️بدانید که همانا علی(علیه السلام) پاره تن من است. پس هر کس با او به محاربه برخیزد، با من محاربه کرده و خشم پروردگارم را نیز برانگیخته است.(۱) ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 2⃣ :👇 ✅حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید : 📋«إِنَّ فَاطِمَةَ(سَلَامُ اللهِ عَلَیْهَا) بَضْعَةٌ مِنِّی‏، مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی» ♦️همانا فاطمه(سلام الله علیها) پاره ی تن من است، هر کس او را آزار نماید مرا آزار نموده، و هر کس او را شاد کند، مرا شاد کرده است.(۲) ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 3⃣ :👇 ✅حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید : 📋«سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَايَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَي النَّارِ» ♦️به زودی پاره‏ ی تن من در سرزمين خراسان دفن می شود، که هيچ مؤمنی او را زيارت نمی کند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و جسدش را بر آتش دوزخ حرام می سازد.(۳) 📚منابع : ۱)تفسیر فرات کوفی، ص۴۷۷ ۲)اعتقادات الإمامیة شیخ صدوق، ص۱۰۵ ۳)امالی شیخ صدوق، ص۶۳ منبع: اسناد المصائب حضرت علیه السلام حضرت سلام الله علیها حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ثمره دوستی اهل بیت علیهم السلام 💠 امام سجاد علیه السلام: 🍃 محبّت ما اهل بیت سبب ریزش گناهان است، چنان‏که باد، برگ درختان را مى ‏ریزد. 🔹إنَّ حُبَّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ يُسَاقِطُ عَنِ اَلْعِبَادِ اَلذُّنُوبَ كَمَا تُسَاقِطُ اَلرِّيحُ اَلْوَرَقَ مِنَ اَلشَّجَرِ 📚 بحار الأنوار، ج 65، ص 116 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘المسترشد فی امامة امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب مولف : محمد بن جریر بن رستم طبرى (آملى كبير) 🔸پژوهشی است در تبیین امامت امام علی(ع) و اثبات امامت و خلافت آن حضرت و صالح نبودن غیر او بر این مقام. نویسنده کتاب که از علمای امامیه قرن چهارم هجری است، در این اثر کوشیده است که با استدلال به آیات قرآن و احادیث نبوی و بهره گرفتن از دلایل عقلی، شایستگی علی(ع) برای امامت و حق وی بودن مقام خلافت پس از رسول خدا(ص) را، برای وی به اثبات برساند. 🔸کتاب در ده باب تنظیم شده است: باب نخست در نماز گزاردن پیامبر پشت سر ابوبکر و باب دوم در فاضل و عالم نمایاندن کسی که خود نیز مدعی آن نبوده است. باب سوم در ذکر فضایل امیر مؤمنان(ع) و باب چهارم در اثبات امامت امام و نفی صلاحیت دیگران برای این مقام است. 🔸دفاع از سکوت امام پس از درگذشت پیامبر(ص) و اقدام نکردن آن حضرت برای طلب حق خویش، موضوع باب بعدی کتاب است. در باب دیگری، ماجرای غار ثور و همراه پیامبر(ص) در آن، مورد کاوش قرار گرفته است. 🔸تشریح حدیث منزلت و پس از آن، شرح اسلام آوردن امام علی در دوران نوجوانی و فضیلت آن، موضوع باب دیگری از کتاب است. وجوب امر امامت و تثبیت آن، بحث دیگری است که نویسنده با استناد به دلایل عقلی و نقلی به آن پرداخته و پایان بخش کتاب مربوط به وصیت پیامبر(ص) و وصایت و وصی او است. 🔸محقق این اثر، در تحقیقی گسترده، مأخذ کتاب را مشخص کرده و طی مقدمه ای در باره مؤلف آن، چگونگی استنساخ کتاب از نسخه های موجود و این کتاب، توضیحات مبسوطی را ارائه کرده است. تکثیر شواهد در موضوع های مورد بحث در کتاب، ترمیم افتادگی، اعراب گذاری آیه های قرآن و خطبه ها و حدیث ها، و تکمیل آنها در صورت وجود نقص، تصحیح نام های کسان، راویان و ضبط آنها، ترجمه رجال و تدوین چند فهرست فنی، از جمله تلاش های محقق در این تحقیق پر بار است. 🔹منبع : دارالحدیث فی امامة امیرالمؤمنین حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘صفویه و فرصت نشر معارف اهل‌بیت (ع) برای علمای شیعه ❖ از بیانات آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: 📝... صفویه اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمی‌شد. شاه سلیمان موقوفه‌ای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود  و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتاب‌های مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود. در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم می‌گیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه این‌گونه تعابیر از زبان شاهان به‌ندرت خارج می‌شد. همچنین نوشته است كه هندی‌ها در دولتخانه شاهی بت می‌پرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد. در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی‌كردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود می‌كرد. شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود. شاهان قاجار و صفویه، بی‌دین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی می‌خواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار می‌گرفتند یا كوتاه می‌آمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمی‌كردند، عثمانی غلبه می‌كرد. (20 آبان 1383ش)   📚جرعه ای از دریا، ج4، ص394 علامه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘نصایح(نصیحت ها) 💠 (علیه‌السلام) «أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ اَلْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلاً: ۱) لاَ يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ وَ ۲) لاَ يَخَافَنَّ إِلاَّ ذَنْبَهُ وَ ۳) لاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لاَ يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لاَ أَعْلَمُ وَ ۴) لاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ اَلشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ وَ ۵) عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ اَلصَّبْرَ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِي إِيمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ» 🔸شما را به پنج چيز سفارش مى‌كنم كه اگر براى آنها شتران را پر شتاب برانيد و رنج سفر را تحمّل كنيد سزاوار است: ۱) جز به پروردگار خود اميدوار نباشید. ۲) جز از گناهان خود نترسید. ۳) از گفتن «نمی‌دانم» در آنچه نمی‌دانید، شرم نکنید. ۴) از آموختنِ آنچه نمی‌دانید، شرم نکنید. ۵) صبور باشید زیرا شكيبايى نسبت به ايمان به منزلۀ سر نسبت به بدن است؛ در بدنى كه سر نيست و در ايمانى كه شكيبايى نیست، خيرى نيست. 📚 ، حکمت ۸۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘فضائل امیرالمؤمنین حضرت امام صادق علیه‌السلام: «وَ اللَّهِ مَا اسْتَوْجَبَ آدَمُ أَنْ يَخْلُقَهُ اللَّهُ بِيَدِهِ وَ يَنْفُخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ إِلَّا بِوَلايَةِ عَلِيَّ عَلَيْهِ السَّلَامُ» «والله ، آدم شایسته آفریده شدن به دست خدا و دمیدن روح خویش در او نشد، مگر به‌واسطه ولایت على عليه‌السلام.» الكافي، ج٢، ص١۹۶. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘کتاب"فضائل الأشهر الثلاثة" 🔸مولف‌ شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى( ۳۰۵- ۳۸۱ هجرى). مؤلف اين كتاب از چهره‌هاى برجسته فقها و روات شيعه در قرن چهارم هجرى است. 🔸درباره كتاب‌ كتاب، مجموعه رواياتى است از حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه معصومين عليهم السلام كه در فضيلت ماه رجب و شعبان و رمضان روايت شده است. شيخ صدوق در اين كتاب به مستحبات و اعمال اين سه ماه نيز اشاره دارد. 🔸اين كتاب شامل سه كتاب است به نام‌هاى:« فضائل شهر رجب»،« فضائل شهر شعبان» و« فضائل شهر رمضان». 🔸شيخ صدوق، خود نيز به اين كتاب‌ها به طور مستقل اشاره دارد؛ ولى به دليل كتابت همراه با هم، به نام« فضائل الأشهر الثلاثة» مشهور شده‌اند و به عنوان يك كتاب مطرح گرديده‌اند. 🔸اعتبار و ارزش‌ كتاب حاضر، مانند ديگر كتاب‌هاى شيخ صدوق، پيوسته مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار گرفته و از معتبرترين اصول روايى شيعه به شمار مى‌آيد. روايات آن نيز در بسيارى از مجموعه‌هاى روايى بزرگ شيعه مانند« بحار الأنوار» و« مستدرك الوسائل» و... نقل شده است. اين كتاب در شناخت فضيلت دعا و نمازهاى مستحبى و اعمال ماه رجب و شعبان و رمضان كتابى بس ارزشمند و قابل توجه است. 🔸متن كتاب گرفته شده از روايات اهل بيت رسول خدا است كه تنها راه شناخت شيوه مناجات و تضرع به درگاه الهى مى‌باشد. 🔸همچنين اين كتاب يكى از ارزشمندترين منابع كتاب‌هاى دعا مانند مفاتيح الجنان شيخ عباس قمى به شمار مى‌آيد. 🔸انگيزه نگارش‌ شيخ صدوق، كه خود يكى از بزرگ‌ترين روات شيعه به شمار مى‌آيد، عمر خود را صرف شنيدن و نقل روايات اهل بيت عصمت و طهارت نمود تا سخنان گهربار آن بزرگواران را حفظ نموده و به گوش آيندگان برساند. وى با نگارش اين كتاب خدمتى بزرگ در راه شناخت شيوه مناجات و راز و نياز با آفريدگار جهان از زبان اهل بيت رسول خدا نموده است. 🔸سخن بزرگان‌ علامه، شيخ آقا بزرگ تهرانى درباره اين كتاب مى‌فرمايد: كتاب‌فضائل الأشهر الثلاثةنوشته صدوق است. محدث نورى در كتاب‌هاى خود و علامه مجلسى در بحار الأنوار از آن روايت نقل نموده‌اند. 🔸اين كتاب در سه بخش است: ۱- فضائل ۲- فضائل ۳- فضائل كه هر يك كتابى مستقل و مختصر مى‌باشند و شيخ صدوق در« من لا يحضره الفقيه» به هر يك مستقلا اشاره دارد؛ ولى به دليل اختصار و همراه بودن، سه بخش در يك كتاب و به يك عنوان مشهور شده‌اند و آن‌فضائل الأشهر الثلاثةاست. 🔸تعداد احاديث‌ اين كتاب شامل ۱۵۸ حديث است كه در سه بخش مجزا آمده‌اند. 🔸عناوين كتاب‌ بعضى موضوعات بحث شده در كتاب عبارتند از: فضيلت اهل رجب، پاداش روزه اول و وسط و آخر ماه رجب، شعبان ماه رسول خدا صلى الله عليه و آله است، معناى زيارت خداوند در عرش، دعاى افطار، ماه رمضان و قرآن، غسل‌هاى شب قدر و شب‌هاى ديگر ماه رمضان، فضيلت شب و روز عيد فطر، مهمانان خدا در ماه رمضان و اينكه علت برترى اين امت روزه ماه رمضان است. 🔹منبع: دارالحدیث شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
بررسی روایت ضامن آهو
ا ﷽ ا ☘بررسی روایت ضامن آهو ✅آنچه داستان مشهور در مورد «ضامن آهو» بین محافل هست اینکه؛ «روزی صیادی در بیابان آهویی را دنبال می‌کند و امام رضا(ع) در آن نواحی بوده و آهو به امام رضا(ع) پناه می‌برَد، امام(ع) حاضر می‌شود مبلغی را به آن شکارچی بپردازد تا او آهو را آزاد سازد ولی صیاد نمی‌پذیرد. در این هنگام؛ آهو به زبان می‌آید و به امام(ع) می‌گوید من دو بچه شیرخوار دارم که گرسنه‌اند و چشم به‌ راه‌اند و شما ضمانت مرا بکنید تا بروم و آنها را شیر دهم و برگردم. امام رضا(ع) هم ضمانت آهو را می‌کند و آهو می‌رود و به‌سرعت بر می‌گردد، شکارچی که این وفای به عهد آهو را می‌بیند و وقتی می‌فهمد که ضامن آهو، امام رضا(ع) است، منقلب می‌شود و آهو را آزاد می‌کند.» ✍اما داستان ضامن شدن امام رضا برای آهو به آن شکلی که در بین مردم و برخی آثارِ متأخر آمده، در منابع روایی وجود ندارد و کاملا بی سند است. اما طبق منابع، سه روایت؛ در مورد دیگر معصومین در این باره وجود دارد. 1⃣حضرت رسول اکرم: 👤فضل بن حسن طبرسی(۵۴۸ق) می نویسد : روزی حضرت رسول اکرم با اصحاب از محلی عبور می‌ کردند که در این هنگام آهوئی که در دامی گیر کرده بود به آن حضرت(ص) شکایت کرد. آهو گفت : 📋«يَا رَسُولَ اللهِ! إِنَّ لِي طِفلاً يَحتَاجُ إلَى لَبَنِِ وَ إِنِّي قَد وَقَعتُ فِي هَذِهِ الشَبَكَةِ فَخَلِّنِي حَتَّى اُرضِعَهُ» ♦️ای رسول خدا! من کودکی دارم که احتیاج به شیر من دارد، من اکنون در این دام گرفتارم و کودکم گرسنه مانده است، اینک مرا از این دام رها کن تا کودک خود را شیر دهم. حضرت(ص) فرمود : 📋«كَيفَ اُخَلِّيكَ وَ صَاحِبُ اَلشَّبَكَةِ غَائِبٌ؟» ♦️من چگونه تو را آزاد کنم و حال اینکه صاحب دام اکنون در اینجا نیست؟ آهو گفت : شما مرا رها کنید، من پس از اینکه کودکم را شیر دادم مراجعت خواهم کرد. پس؛ 📋«فَخَلَّاها وَ جَلَسَ حَتَّى رَجَعَت الظِبيَةُ وَ جَاءَ صَاحِبُهَا فَشَفَّعَ رَسُولُ اللهِ(ص) حَتَّى خَلَّى سَبِيلَهَا» ♦️رسول اکرم(ص) به این شرط او را از دام صیاد رهانید، و در آن جا توقف فرمود تا آهو مراجعت کرد، در این هنگام صاحب دام نیز از راه رسید، حضرت(ص) از آهو شفاعت نمود، صیاد نیز او را رها کرد.(۱) 2⃣ : 👤شیخ مفید(۴۱۳ق) می نویسد : امام سجاد(علیه السلام) در یکی از سفرها با عدّه ای به مکه می‌رفت، همینکه در بین راه نشستند آهوئی آمد و در مقابل آن حضرت(ع) ایستاد، با چشمانی پر از اشک به حضرت زین العابدین(ع) شکایت کرد. همسفران خود فرمود : 📋«أَ تَدْرُونَ مَا تَقُولُ هَذِهِ اَلظَّبْيَةُ؟» ♦️آیا می دانید این آهو چه گفت؟ گفتند : خدا و پیغمبر و امام(ع) بهتر می‌دانند. حضرت(ع) فرمود : این آهو می‌گوید : 📋«إِنَّ فُلاَناً اَلْقُرَشِيَّ أَخَذَ خِشْفَهَا بِالْأَمْسِ وَ إِنَّهَا لَمْ تُرْضِعْهُ مِنْ أَمْسِ شَيْئاً» ♦️من نزد فلان شخص قرشی هستم و بچه ای دارم که از من گرفته شده، مدت یک شب و روز است که به آن غذا نداده اند. پس امام زین العابدین(ع) نزد آن شخص قرشی فرستاد، او را حاضر کردند، طلب بخشش آن آهو را با بچه اش از او کرد، غذا آوردند به آن آهو داد، آنگاه امر کرد تا به طرف صحرا رود، راه آن حیوان را باز کردند، او همهمه کنان با بچه خود به سوی بیابان رفت. امام(ع) فرمود : نفهمیدید آن آهو چه می‌گفت؟ سپس فرمود : 📋«دَعَتِ اَللَّهَ لَكُمْ وَ جَزَتْكُمْ خَيْراً» ♦️او در حق ما دعای خیر کرد.(۲) 3⃣ : 👤قطب الدین راوندی(۵۷۳ق) می نویسد : داوود بن کثیر رَقّی نقل می کند روزی به همراه ابوالخطاب و مفضّل و ابو عبداللّٰه بلخى در طی مسیری به همراه امام صادق(ع) بودیم. در این هنگام؛ آهویی به امام صادق(ع) پناه آورد و با دُم خود اظهار عجز و احتیاج می‌کرد و صدای مخصوصی که حاکی از التماس بود، می‌ نمود. امام(ع) فرمود : 📋«أَفْعَلُ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ» ♦️ان شاءالله انجام می‌ دهم. آهو راه خود را در پیش گرفت و رفت. عبدالله بلخی گفت : چیز عجیبی دیدیم، آهو چه می‌خواست؟! امام صادق: 📋«اِسْتَجَارَ بِيَ اَلظَّبْيُ وَ أَخْبَرَنِي أَنَّ بَعْضَ مَنْ يَصِيدُ اَلظِّبَاءَ بِالْمَدِينَةِ صَادَ زَوْجَتَهُ وَ أَنَّ لَهَا خِشْفَيْنِ صَغِيرَيْنِ وَ سَأَلَنِي أَنْ أَشْتَرِيَهَا وَ أُطْلِقَهَا إِلَيْهِ فَضَمِنْتُ لَهُ ذَلِكَ» ♦️آهو به من پناهنده شد و گفت : یکی از صیاد های مدینه همسرش را صید کرده و دو برّه کوچک دارد از من تقاضا کرد او را بخرم و آزاد کنم من نیز ضمانت کردم که این کار را انجام دهم. سپس امام(ع) برگشت، ما نیز در خدمتش بودیم آهوی ماده را خرید و آزاد کرد.(۳) ۱)إعلام الوری طبرسی، ج۱، ص۸۲ ۲)الاختصاص شیخ مفید، ص۲۹۷/ اثبات الوصیه مسعودی، ص۱۷۳/ بحارالأنوار، ج۶۱، ص۳۷ ۳)الخرائج و الجرائح ج۱، ص۲۹۷/ بحارالأنوار ، ج۴۷، ص۱۱۲ منبع: اسناد المصائب حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ولایت علوی؛ تمامیت توحید قال الصادق علیه السلام: 🔸«عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَجَعَلْتَ الْإِقْرَارَ بِوَلَايَتِهِ‏ تَمَامَ تَوْحِيدِكَ وَالْإِخْلَاصَ لَكَ بِوَحْدَانِيَّتِكَ. 🔸"خدایا، علی امیر مومنان است که اقرار به ولایت او را تمامیت توحید و اخلاص در وحدانیت خویش قرار دادی». 📚إقبال الأعمال، ج‏۱، ص ۴۷۷ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
r74444a12246.mp3
1.94M
ا ﷽ ا ☘معرفی رساله حقوق حضرت امام سجاد علیه السلام حدیثی از امام سجاد علیه السلام درباره پنجاه حق که بر عهده انسان است؛ همچون حق خدا، پیشوایان، اعضای بدن، خویشاوندان و اعمالی مانند نماز، روزه، حج، قربانی و صدقه. قدیمی‌ترین منابع این حدیث، تُحَف‌ُ العقول، تألیف ابن‌شُعبه حَرّانی (درگذشت ۳۸۱ق) و سه کتاب شیخ صدوق (درگذشت ۳۸۲ق)، خصال، مَن لا یَحضُرُهُ الفَقیه (از کتب اربعه امامیه) و اَلاَمالی است. صوت: استاد غلامعلی حضرت سجاد علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ منکر ضروری دین 🔹فقها در مورد انکار ضروی دین بر این باورند که لازم نیست مورد انکار، ضروری باشد، بلکه اگر کسی یقین داشته باشد مطلبی را پیامبر فرموده ولی منکر شود، انکارش کفر می آورد. 🔸بیشتر ایشان معیار را انکار همراه با یقین می‌دانند و معتقدند معلوم نیست روایات مثبت کفر منکر ضروری، بخاطر انکار ضروری باشد، بلکه چون یقین دارد پیامبر فرموده و انکار کرده کافر شده است. انکار امر یقینی (ضروری باشد یا غیر ضروری) کفر می‌آورد، اما اگر ضروری را یقین نداشته باشد و انکار کند، کفر نمی‌آورد. 🔹در مقابل مرحوم آقای محقق داماد می‌فرمود: این که شخص بداند چیزی را پیامبر فرموده، ولی در عین حال انکار کند دو صورت دارد: 1️⃣ گاهی شخص می‌گوید این مطلب را پیامبر فرموده ولی من قبول ندارم، این تکذیب پیغمبر و رسالت است و تکذیب، می‌آورد. 2️⃣ گاهی شخص هر چه را پیامبر فرموده به عنوان حکم الله قبول دارد، هم لفظا و هم اعتقاداً؛ ولی می‌گوید این حرف را پیامبر نفرموده است، ایشان می‌گوید این کذب علی الرسول است و تکذیب الرسول نیست. کذب علی الرسول روزه را باطل می‌کند اما کفر نمی‌آورد. 👈🏻 مثلا با اینکه شخص می‌داند حجاب از طرف پیامبر است و قلباً هم معتقد است هر چه پیامبر فرموده، من الله تعالی است، ولی می‌گوید حجاب را پیامبر نیاورده، بلکه آخوندها آن را درست کرده‌اند و به پیامبر نسبت داده‌اند، این فسق می‌آورد و روزه اش را باطل می کند، اما کفر نمی‌آورد. 📚 ر.ک: کتاب الصوم، آیت الله شبیری زنجانی، ج۱، ص۱۶-۱۷ 🔹منبع : در مسیر اجتهاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘به یاد عاشورا ✅ائمه اطهار(علیهم السلام) در طول تاریخ با جملات قصار یا با عباراتی کوتاه، از مصیبت امام حسین(علیه السلام) یاد کرده اند که به برخی از آنان اشاره می شود :👇 1⃣ : 📋《لَا يَوْمَ كَيَوْمِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع)!》 ♦️هیچ روز و سرنوشتی مانند روز تو نیست ای ابا عبدالله(ع)!(۱) 2⃣ : 📋《هَذِهِ الرَّزِيَّةُ الَّتِي لَيْسَ مِثْلُهَا رَزِيَّةً!》 ♦️این مصیبتی است که نظیر و مانندی ندارد.(۲) 3⃣ : 📋《یَا لَهَا مِنْ مُصِیبَةٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلَامِ وَ فِی جَمِیعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض‏》 ♦️واى از این مصیبت، چقدر بزرگ است و چه قدر عزاى آن در اسلام و بین جمیع اهل آسمانها و زمین گران و سنگین است.(۳) 4⃣ : 📋《فَمَا أَنغَصَ ذِكرَ الحُسَينِ(ع) لِلعَيشِ!》 ♦️چه اندازه ياد مصیبت حسين(ع) زندگی را ناگوار می كند.(۴) 5⃣ : 📋《اِذَا کَانَ الْيَوْمُ العَاشِرُ [مِن المُحَرَّمِ] کَانَ ذَلِکَ الْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکَائِهِ وَ یَقُولُ : هُوَ الْيَوْمُ الّذِّی قُتِلَ فِیهِ الحُسَینِ(ع)》 ♦️هرگاه ده روز از ماه محرّم می گذشت، آن روز، روز مصيبت و اندوه و گريه امام موسی کاظم(ع) بود و می فرمود : این روز، روز مصیبت شهادت امام حسین(ع) است.(۵) 6⃣ : 📋《إِنَّ يَوْمَ اَلْحُسَيْنِ(ع) أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا》 ♦️روز شهادت حسين(ع) چشم ما را ريش كرد و اشك ما را روان ساخت.(۶) 7⃣ : 📋《فَلَأُنْدِبَنَّكَ صَبَاحَاً وَ مَسَاءً وَ لَابْكِینَّ لَكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَمَاً》 ♦️ای جد بزرگوار! من هر صبح و شام برای غربت شما ندبه می كنم و عزاداری می كنم و در عوض اشك خون گریه می كنم.(۷) 📚منابع : ۱)امالی شیخ صدوق، ص۱۱۶ ۲)اللهوف ابن طاووس، ص۱۷۴ ۳)كامل الزيارات ابن قولويه قمی، ص۱۷۷ ۴)مسند الإمام الصادق(ع) عطاردی، ج۴، ص۱۰۷ ۵)امالی شیخ صدوق، ص۱۱۱ ۶)اقبال الأعمال ابن طاووس، ج۲، ص۵۴۴ ۷)المزار الکبیر ابن مشهدی، ص۵۰۱ منبع : اسناد المصائب علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘عظمت زیارت کربلا قال الباقر علیه السلام : 🔸«لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ(عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً» 🔹️اگر مردم می‏ دانستند چه فضیلتی در زیارت مرقد حسین(علیه السلام) است از شوق زیارت می‏ مُردند. 📚منبع : ۱)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۴۲ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ فرازی از خطبه‌ی حضرت پیامبر در روز غدیر پیرامون مهدویت أَلَا إِنَّ خَاتَمَ الْأَئِمَّةِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِيُّ أَلَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَى الدِّين ‏أَلَا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظَّالِمِينَ أَلَا إِنَّهُ فَاتِحُ الْحُصُونِ وَ هَادِمُهَا أَلَا إِنَّهُ قَاتِلُ كُلِّ قَبِيلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْكِ أَلَا إِنَّهُ مُدْرِكٌ بِكُلِّ ثَارٍ لِأَوْلِيَاءِ اللَّهِ أَلَا إِنَّهُ النَّاصِرُ لِدِينِ اللَّهِ أَلَا إِنَّهُ الْغَرَّافُ فِي بَحْرٍ عَمِيقٍ أَلَا إِنَّهُ يَسِمُ كُلَّ ذِي فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ كُلَّ ذِي جَهْلٍ بِجَهْلِهِ أَلَا إِنَّهُ خِيَرَةُ اللَّهِ وَ مُخْتَارُهُ آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست. آگاه باشید! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود. آگاه باشید! که اوست انتقام گیرنده از ستمکاران. آگاه باشید! که اوست فاتح دژها و منهدم کننده ی آنها. آگاه باشید! که اوست چیره بر تمامی قبایل مشرکان آگاه باشید! که او خونخواه تمام اولیای خداست. آگاه باشید! اوست یاور دین خدا. آگاه باشید! که از دریایی ژرف پیمانه هایی افزون گیرد. آگاه باشید! که او به هر ارزشمندی به اندازه ی ارزش او، و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه ی نادانی اش نیکی کند. آگاه باشید! که او نیکو و برگزیده ی خداوند است. 📚 احتجاج، ص ۶۴ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💚بالاخره یک روز همه دل‌ها به دست او زنده خواهد شد! 🔻فرازی از دعاهای امام هادی علیه‌السلام: 🔸خداوندا، دل‌های مرده را به دستان مهدی زنده کن و تمایلات مختلف را به وسیله او هماهنگ ساز و زنگار ظلم را از سر راه خود محو فرما تا به بهترین شکل، حق و حقیقت به دستان او آشکار شود و از نور حکومت او، باطل و اهل باطل نابود شوند تا آنجا که از ترس احدی، کوچکترین حق و حقیقتی مخفی نماند! 🔹... أَحْیِ بِهِ الْقُلُوبَ الْمَیْتَةَ وَ اجْمَعْ بِهِ الْأَهْوَاءَ الْمُتَفَرِّقَةَ وَ اجْلُ بِهِ صَدَاءَ الْجَوْرِ عَنْ طَرِیقَتِکَ حَتَّی یَظْهَرَ الْحَقُّ عَلَی یَدَیْهِ فِی أَحْسَنِ صُورَتِهِ وَ یَهْلِکَ الْبَاطِلُ وَ أَهْلُهُ بِنُورِ دَوْلَتِهِ وَ لَا یَسْتَخْفِیَ لِشَیْ ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ. 📚 مصباح الزائر: ص ۴۸۰. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘خوشا به حال شيعيان قائم ما 🔻الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔸«يا أبا بَصيرٍ، طُوبى لِشِيعَةِ قائمِنا المُنتَظِرِينَ لِظُهورِهِ في غَيبَتِهِ، و المُطيعينَ لَهُ في ظُهورِهِ، اُولئكَ أولِياءُ اللّهِ الّذينَ لا خَوفٌ علَيهِم و لا هُم يَحزَنونَ». 🔹اى ابو بصير! به حال شيعيان قائم ما كه در زمان غيبت او منتظر ظهورش هستند و در زمان ظهورش فرمانبردار اويند. اينان دوستان خدايند كه بر آنان نه بيمى است و نه اندوهگين مى شوند. 📚كمال الدين و تمام النعمة حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا