.
ا ﷽ ا
زیارت مزار مطهر
شيخ صدوق رحمه الله علیه
معروف به ابن بابویه پسر
محدث بزرگ شیعه
شهر ری/مقبره ابن بابويه
۱۴۰۳.۹.۲۳ جمعه
#اعلام
#رجال #زیارت
شيخ #صدوق رحمة الله علیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 کتابهایی که شیخ حرّ عاملی در وسایل از آنها بهره نبرده است:
(١) كتاب مصباح الشريعة.
(٢) كتاب غوالي اللئالئ لابن [أبیجمهور]
(٣) كتاب المجلي، له.
(٤) كتاب الأحاديث الفقهيّة، له.
(٥) كتاب إحياء العلوم، للغزالي، من العامّة.
(٦) كتاب جامع الأخبار.
(٧) كتاب الفقه الرضوي.
(٨) كتاب طب الرضا عليه السلام.
(٩) كتاب الوصية للشلمغاني.
(١٠) كتاب الأغسال، لابن عيّاش.
(١١) كتاب الحافظ البرسي.
(١٢) كتاب الدرر و الغرر، للآمدي.
(١٣) كتاب الشهاب.
و غير ذلك.
❌ ایشان به این موارد در هامش فایده چهارم از خاتمه وسایل اشاره کرده و علت آن را عدم علم به وثاقت مؤلف و ثبوت ضعف برخی دیگر ذکر کردهاند.
📖 وسایل الشّیعه، ج30، ص159
#کتاب_شناسی
#وسائل_الشیعه
شيخ #حر_عاملی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔺نکتهای عجیب👆
درباره هوش مصنوعی و حدیث.
⚠️در نقل احادیث برگرفته از فضای اینترنتی دقت بیشتری داشته باشیم.
#جعل_حدیث
#حدیث_شناسی
#هوش_مصنوعی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
📚 غلو سیاسی و سختگیریهای قمیها نسبت به آن ؟
استاد سید احمد مددی:
🔸این احتمال هست و شواهدی داریم که یکی از لوازم خطّ غلو این بوده که يك عدّه از آنها تمایلاتی به خطّ شعوبی (تعصبات قبیله ای) و به اصطلاح غلو سیاسی داشتند داشتند و غلوّ سیاسی هم در قم مقبول نیفتاد. مثل سهل بن زیاد را که مرحوم احمد بن محمّد بن عیسی از قم بیرون کرد و در كتاب نجاشی دارد: «شهد علیه أبو جعفر أحمد بن محمّد بن عیسی بالکذب والغلوّ، وأخرجه من قمّ» به نظر ما غلوّ سیاسی است، نه اینکه دروغ بگويد. این شهادت به غلوّ به نظر ما درست بوده و به احتمال قوی سهل بن زیاد که اهل تهران (ری) بوده، دارای غلوّ سیاسی و به احتمال بسیار قوی تمایلات فرقهگرایانه (نژادپرستانه و مثلاً شعوبیّت و ضدّ عرب) هم داشته. اين کذب هم کذب غلوّ است، نه اینکه خیال کنیم دروغ میگفته؛ چون معنا ندارد که اين شخص کذّاب (دروغگو) باشد و کلینی این همه حدیث از او نقل کند. منظور از کذب غلو هم همان ملازماتی است که داشته و مثلاً یکی از ملازمات اجتماعی خارجیاش آن بوده که چون دنبال قضایای سیاسی و تند بودند، روی قضایای علمی ديگر آن دقّتهای لازم را نداشتند. احتمال دارد سهل بن زیاد که خودش راوی کتب است (مثلاً کتابهای بشّار، حسن بن علی زیتونی و کتابهای زیاد دیگری را نقل کرده) و از امام (ع) چیزی نشنیده، در این نقلها دقیق نبوده. ما این را در اصطلاح «کذب غلوّی» میگوييم، نه اینکه کذب واقعی باشد. در این ریزهکاریهایی که الآن در میان ما متعارف است (که مثلاً در متن «فا» باشد یا «واو»، «لأنّ» باشد یا «فإنّ») خیلی دقّت نمیکند، وگرنه اصلاً معقول نیست که شخصی کذّاب باشد و شهد علیه أحمد بن محمّد و باز کلینی صدها حدیث از او نقل کند. نکته همان است که اساس آن غلوّ سیاسی است و غلوّ سیاسی فی نفسه مشکل نبوده. شاید مثلاً تندرو بودند.
محمّد بن اورمۀ قمی پیشی قمیها متّهم شد که او هم از خطّ غلوّ است. لذا یکی را فرستادند که ترورش کند، دید که از اوّل شب تا صبح مشغول نماز است. حالا یا عمداً فهمیده که میخواهند ترورش بکنند از شب مشغول نماز بوده و یا واقعاً اهل تهجّد بوده. طرف دید که این نماز میخواند، دست از ترور کشید. ما احتمال میدهیم (نتوانستیم خیلی شواهد خارجی پیدا کنیم) غلوّ او هم سیاسی باشد.
📚منبع👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2061
#حدیث_شناسی
#غلو #غلات
#محمّدبن_اورمۀ قمی
#سهل_بن_زیاد
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
.ا ﷽ ا
✅ «برخی از اموری که امروزه از ضروریات مذهب شمرده میشود، در زمانِ قدما غلو دانسته میشده است»
✔️ علامه مامقانی(ره):
🔹 «أنّ الرمي بالغلو في كلمات الأوائل لا يعتنى به،لما مرّ في الفوائد و الأثناء مراراً من أنّ القدماء كانوا يرمون بالغلو بمجرّد القول بمنقبة للأئمّة (عليهمالسلام) هي الآن من الضروريّات عند أهل المذهب، كما لا يخفى على الخبير بأحوالهم.»
📚نردبان فقاهت
📚 تنقيح المقال في علم الرجال، المامقاني، الشيخ عبد الله ج22 ص136
#حدیث_شناسی
#غلو #غلات
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 ماخذ تاریخ وفات حضرت ام البنین چیست؟
✍ محمدصادق ابوالحسنی
1⃣ چنانکه در تقویمهای رایج میبینید، روز ۱۳ جمادی الآخره، به عنوان روز وفات حضرت امالبنین (علیها سلام)؛ مام بزرگوار حضرت ابوالفضل العباس (علیهالسلام) به ثبت رسیده است.
اما به راستی این مناسبت بر اساس چه منبع تاریخی اعلام گردیده است؟ (بحث ما تاریخ این ماجراست؛ نه سبب واقعه "شهادت یا غیر شهادت")
2⃣ دادههای تاریخی محدودی از این بزرگ بانوی اسلام، در دست داریم و در این عرصه با نوعی فقر تاریخی روبرییم؛ به عنوان نمونه میتوان به فقدان منابع درباره تاریخ زندگی ایشان، قبل از ازدواج با امیرالمومنین (ع) و یا فقدان تاریخ دقیق ولادت و جزئیات ارتحالِ آن حضرت اشاره کرد.
3⃣ در خصوص تاریخ ارتحال آن بزرگ بانو - تا جایی که راقم سطور اطلاع دارد - بیشتر این مسئله تحت تاثیر کتاب مرحوم آقای مهدی سویج خطیب، رواج یافته است. کتاب ایشان "ام البنین، سیده نساء العرب؛ دراسه و ترجمه و تحلیل" (مطبعه القضاء، النجف، ۱۹۶۷م) نام دارد. مرحوم سویج بخشی از کتاب خویش را به همین بحث "وفاتها و موضع قبرها" اختصاص داده و مینویسد: تا سالها هر کس از من میپرسید که تاریخ وفات حضرت ام البنین (ع) چه زمانی است، بیدرنگ میگفتم: در منابع تاریخی، روز یا سال دقیق وفات آن حضرت را نیافتم.
تا اینکه روزی به یک نسخه خطی دست یافتم که قدیمی بود و در آن هنگام دیدم نویسنده، تاریخ وفات حضرت ام البنین (ع) را پس از قصیدهای درباره حدیث کساء ذکر کرده است.
نسخه خطی مزبور، کتاب کنز المطالب اثر علامه سید محمدباقر القراباغی الهمدانی ره بود و تاریخ خط آن به سال ۱۳۲۱ ه.ق باز میگشت.
دیدم در صفحه ۸۷ این نسخه خطی آمده است:
"به درستی که فاطمه ام البنین کلابیه، چندی پس از شهادت امام حسین علیهالسلام درگذشت و در بقیع نزدیک مزار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مدفون گردید. در کتاب «اختیارات» از اعمش مرقوم است که: روز سیزدهم جمادی الثانی که مصادف با روز جمعه بود، نزد امام زین العابدین علیه السلام بودم که ناگهان جناب فضل بن عباس علیهما السلام وارد شد و در حالی که گریه میکرد گفت: جدهام حضرت ام البنين علیها السلام از دنیا رفت"... در حاشیه وقایع الشهور بیرجندی نیز همین تاریخ بود البته این گزارش عاری از نقد و انتقاد نمانده است.
4⃣ آثاری که در دهههای اخیر درباره حضرت ام البنین (س) نگارش یافته، بیشتر تاریخ وفات آن حضرت را تحت تاثیر همین گزارش منعکس کردهاند؛ از کتاب ستاره مدینه (از مرحوم ربانی خلخالی) و نیز الدرجات الرفیعة فی وقایع الشیعة (رفیع الدین رفیعی) بگیر تا مدخل ام البنین در دانشنامه حج و حرمین (از دکتر سامانی).
البته دیدگاههای دیگری نیز وجود دارد که مجموعا، سه قول را پیش دید، مینهد:
□ اول: ۱۳ جمادى الآخرة سال 64 قمری که همان قول رایج است. (یا همان روز از سال 70ق)
□ دوم: ۳ جمادى الآخرة سنة 61 ق (ر.ک: کتاب: اُمّهات الأئمة المعصومين عليهم السلام؛ الدكتور سيد حسين الموسوی الصافي،ج1/ص295).
□ سوم: دیدگاه کسانی که اجمالا ارتحال حضرت را پس از شهادت سیدالشهدا (ع) میدانند ولی روز و سال خاص آن هنوز برایشان قطعی نشده؛ چنانکه شیخ محمد سند گوید: الذي وقفنا عليه أنها كانت بعد شهادة سيد الشهداء دون السنة التفصيلية لوفاتها (س).(ر.ک: خلاصة معرفية؛ الشيخ محمد السند، اعداد: ابراهیم حسین البغدادی، ج1، ص 228).
نکته: با توجه به اینکه نسل حضرت عباس (ع) تنها از سوی فرزندش عبیدالله امتداد یافته و برادر دیگرشان چندان عمر نکرده، اگر کسی قول اول (گزارش مرحوم سویج) را برگزیند، طبعاً به زندهبودن فضل فرزند حضرت عباس (ع) در زمان رحیل حضرت ام البنین (ع) قائل میشود.
5⃣ نکته پایانی: نگارنده ضمن اینکه بر اهمیت مباحث تاریخی در فضایی آرام و بدور از هیاهو تاکید دارد ولی دلسوزانه تذکر میدهد: مبادا پرداختن به یک سلسله موشکافیهای تاریخی در مناسبتهای مذهبی، ما را به خوارداشت شعائر مذهبی و برخورد تحقیرآمیز و شکننده با متوسلین و برگزارکنندگان مجالس اهل بیت (ع) بکشاند. بویژه بخواهیم مثلاً مناسبتهایی که به عنوان اندوهیاد حضرت معصومه و ام البنین علیهماالسلام، معروف شده و مردم با خلوص و صفای ویژه به ایشان عرض ادب میکنند را به جدل و تسویه حساب و تخطئه یکدیگر تبدیل کنیم. بیایید ضمن دقتورزی تاریخی، از فرصت پیش آمده دست کم به عنوان روز بزرگداشت بهره گیریم و از این حواشی به سوی متن زندگی حضرت ام البنین (ع) حرکت کنیم وبه این سوال جدی بپردازیم:
به راستی رمز موفقیت حضرت ام البنین (س) در تربیت سربازان امام زمان عصر خویش چیست و چگونه در پرورش الگوهای والای تولّی و تبرّی نقش آفرید؛ به نحوی که در عرصه برائت، عباسپروری کرد و والاترین حمایت را از امامت و ولایت انجام داد.
📚اسرار تاریخ
#تاریخی
حضرت #ام_البنین سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135