eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
530 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ✅ بررسی کتاب فقه الرضا /۲ 2️⃣ جهت دوم: (بحث صغروی) 👈 آیا فقه الرضای موجود همان کتاب اصلی است؟ 🔹 از این کتاب تا زمان علامه مجلسی هیچ اثری نبوده است، تا اینکه در زمان علامه ، شخصی به نام سید میر حسین میرقاضی، بدون هیچ سند و طریقی آن را مطرح کرده است و از آنجایی که این کتاب منسوب به «علی بن موسی» بود، علامه و پدرش روایات آن را به عنوان روایات امام رضا علیه‌السلام نقل کرده‌اند. (بحار الانوار، ج1، ص11) ✳️ بنابراین بر فرض هم که این کتاب نوشته امام رضا علیه‌السلام باشد، باز ثابت نمی‌شود کتاب موجود، همان کتاب اصلی باشد؛ زیرا نه با سند معتبر به دست ما رسیده و نه کتاب مذکور متواتر و مشهور بوده است. 📚 استاد علی عندلیب (زید عزه) /در مسیر اجتهاد کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و جل۴.mp3
28.6M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۴ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۸ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۱۸ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۴.mp3
28.82M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۴ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۸ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۳/۴ صفحه:۵۸۳ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب از درس حدیث خوانی: 🔹عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: 🔸بُنِیَ اَلْإِسْلاَمُ عَلَی خَمْسٍ : عَلَی اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّکَاةِ وَ اَلصَّوْمِ وَ اَلْحَجِّ وَ اَلْوَلاَیَةِ 🔸 وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کمَا نُودِیَ بِالْوَلاَیَةِ. 🔹حضرت امام باقر « علیه السلام » فرمودند: 🔸دین اسلام بر پنج چیز (ستون) بنا شده است: 🔸 نماز و زکات و حج و روزه و ولایت، و ندا داده نشده (سفارش نشده) به چیزی مانند دعوت به ولایت. 📚وسائل الشیعه جلد۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اهمیت و جایگاه رفیع کتاب الکافی مرحوم شیخ کلینی 🔸و قال النجاشي رحمة الله علیه كنت أتردد إلى المسجد المعروف بمسجد اللؤلؤي ، أقرء القران على صاحب المسجد ، وجماعة من أصحابنا يقرأون كتاب الكافي 🔰همواره به مسجدی معروف به مسجد لؤلؤی میرفتم و برای خادم مسجد قرآن قرائت میکردم درحالیکه جماعتی از اصحاب ما مشغول قرائت کتاب الکافی بودند 📚:رجال النجاشي ج۱ ص۳۷۷ 👌🔹نکته و اشاره: 👇نکته اول👇 : در عربی وقتی خبر کان فعل مضارع باشد دلالت بر استمرار میکند(كنت أتردد إلى المسجد).لذا مرحوم نجاشی مرتب به مسجد می رفتند و مرتب می دیدند که شیعیان در حال بحث کتاب الکافی هستند 👇نکته‌دوم👇 مرحوم کلینی متوقی ۳۲۹ است و مرحوم نجاشی تقریبا ۴۵۰ 👈یعنی کتاب الکافی در نسل بعد از مرحوم کلینی به چنان عظمتی رسیده بود که در بغداد اینگونه مورد اهمیت بوده است 👇نکته‌سوم👇 مرحوم‌کلینی از اهالی شهر ری بود و تحصیل کرده مکتب قم ولی کتاب الکافی را وقتی تمام کردند در بغداد عرضه کردند /بحار ج۵۳ص۲۷۱ منبع:علم الحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔹چند اصل مهم و کاربردی در یادگیری رجال: 🔸پژوهش و تحقیق گسترده 🔸تسلط بر مبانی، قواعد و اقوال رجالی 🔸حافظه قوی در حفظ نام و ترجمه افراد و دارا بودن ذهن جستجوگر 🔸دقت و توجه عملی در تشخیص و تطبیق قواعد و مبانی رجالی بر اسناد روایات 🔸تمرین و ممارست عملی در اسناد روایات به مرور زمان •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔹واقفیه 🔸واقِفیه، واقِفه یا مَمْطوره، گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم علیه السلام  توقف کردند، و از اعتراف به امامت امام رضا علیه السلام سرباز زدند. معتقد بودند که امام کاظم علیه السلام مهدی موعود است که در غیبت به سر می‌برد و رجعت خواهد کرد. 🔸بنيانگذار اين مذهب وکیل های خود حضرت کاظم ،در كوفه و مصر و خراسان و جاهاى ديگر بودند ، كه در دورانى كه امام در زندان هارون بود اموال فراوانى از خمس به نزد آنها گرد آمده بود و چون امام وفات يافت نزد خود گفتند: اگر به امامت على بن موسى الرضا (علیه السلام) اعتراف كنند بايستى همه اين اموال را به آن حضرت تسليم كنند، طمع به مال دنيا آنها را بر اين داشت كه منكر امامت امام رضا علیه السلام شدند. 🔹بنیان‌گذاران واقفیه سه نفر بودند به نامهای:  🔸علی بن ابی حمزه بطائنی 🔸زیاد بن مروان قندی 🔸عثمان بن عیسی رواسی  که از وکلای حضرت موسی کاظم علیه السلام بودند و به همین سبب اموال فراوان وی را دراختیار داشتند (زیاد قندی ۷۰ هزار دینار و علی بن حمزه ۳۰ هزار دینار). آنان به جهت تصاحب این اموال ادعا کردند که موسی بن جعفر زنده و غایب است. چرا که در صورت اقرار به امامت رضا ناچار بودند آن اموال را تحویل وی دهند. از دیگر افراد واقفی می توان به اشخاص زیر اشاره کرد: علی بن احمد موسوی علوی حسن بن محمد بن سماعه کوفی علی بن حسن طاطری حسن بن محمد بن سماعه حیان السراج احمد بن ابى بشر سرّاج 🔹اعتبار روایات نقل شده توسط واقفی ها: به گفته شیخ طوسی در کتاب العدة، اگر راوی از فرق شیعه مانند فطحیه، ناووسیه و واقفه بود و در امانت مورد اطمینان بود، در صورتی که روایتی برخلاف روایتش نباشد و امامیه برخلاف آن عمل نکرده باشد، باید به روایاتش عمل شود . رجالیون در اخذ به روایات واقفی ها ، که دو دوره کاملاً متفاوت زمانی را سپری نموده اند ، اختلاف نظر دارند. گروهی آنان را به شدت ضعیف دانسته و حاضر به پذیرفتن روایاتشان نشدند در حالی که گروه دیگر روایات دوران وکالتشان را پذیرفتند. به نظر اعتبار قطعی روایات منقول از آنان ، در دوران وکالت و قبل از وقف می باشد مخصوصا اگر کتب اربعه از ایشان نقل کرده باشند که نشانه اعتماد بر آنها در روایات این کتابها بوده است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔹علی بن ابی حمزه بطائنی 🔸وی از راویان کثیر النقلی است که در ابتدا صحیح المذهب و از وکلا و راویان مورد اعتماد امام موسی کاظم علیه السلام بوده است اما بعد شهادت حضرت واقفی شد. وی پس از شهادت امام موسی کاظم علیه السلام به انگیزه مال اندوزی، امامت امام رضا علیه السلام را نپذیرفت و در این مورد معتقد بود که امام موسی کاظم علیه السلام غیبت را گزیده است . 🔸 رجالیون در اخذ به روایات این راوی و همفکران واقفی او، که دو دوره کاملاً متفاوت زمانی را سپری نموده است، اختلاف نظر دارند. گروهی وی را به شدت ضعیف دانسته و حاضر به پذیرفتن روایات وی نشدند در حالی که گروه دیگر روایات دوران استقامت وی را پذیرفتند. به نظر اعتبار قطعی روایات منقول از بطائنی، در دوران وکالت و قبل از وقف می باشد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدا ۰۰۱-AudioConverter.mp3
29.97M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۵ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۳ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۲۰ روایت ۲۰ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
صدا ۰۰۲-AudioConverter.mp3
26.12M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۵ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۳ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۴ صفحه:۵۸۶ حدیث ۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔹حدیث منتخب از درس حدیث خوانی : 🔸قال الباقر: لَمْ یُجْعَلْ فِی اَلْوَلاَیَةِ رُخْصَةٌ... صَحِیحاً کَانَ أَوْ مَرِیضاً أَوْ ذَا مَالٍ أَوْ لاَ مَالَ لَهُ فَهِیَ لاَزِمَةٌ 🔸حضرت امام باقر علیه السلام: در امر ولایت هیچ اجازه ای (بر عدم باور و تمسک نکردن به ولایت) داده نشده است. چه انسان سالم چه انسان مریض چه انسان مال دار چه انسان بی مال 👈(اعتقاد به ولایت )بر همگان لازم است. 📚وسائل الشیعة /ج ۱ /ص ۲۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸کتاب های مناسب جهت شناخت :👇 ✅ برای شناخت نظرات اهل سنت و مقایسه آن با نظرات شیعه، بهترین کتاب، کتاب «» شیخ طوسی است. 👈 اما برای آگاهی از نظرات امامیه (از ابتدای عصر غیبت تا زمان علامه حلی که اصطلاحا به آنها گفته می شود) بهترین کتاب، کتاب علامه حلی است. 🔹و برای شناخت نظرات ، کتابهای ، ، و کتاب های قابل استفاده ای هستند. منبع: مسیر اجتهاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وسائل جلسه۶.mp3
28.46M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸/۶ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۵ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۲۳روایت ۲۴ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۶.mp3
30.92M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۶ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۵ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۴/۵ صفحه:۵۸۸ حدیث ۸ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ بهترین علم همان،قرآن کریم و حدیث معصومین علیهم السلام می باشد. 🔸 قال ابو جعفر : علیه السلام شرّقا و غرّبا فلاتجدان علمأ صحیحا الا شیئا خرج من عندنا اهل آلبیت . حضرت امام باقر علیه السلام به شرق بروید به غرب بروید علم صحیحی جز ، آنچه از نزد ما خارج شود، نمی یابید. 🔺الکافی ج ۲ / ۳۲۸ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔹 یا افطحیه: 🔸 فرقه‏ ای از شیعه است که امامت را پس از امام صادق‏ علیه السلام، را حق فرزند بزرگتر او (عبدالله افطح) می‏ دانند . 🔸افطح در لغت به کسی اطلاق می‏شود که دارای سر و یا پاهای پهن باشد، از آن جا که عبدالله افطح دارای سر یا پا های پهن بود، وی را افطح و پیروانش را افطحیه یا فطحیه می‏نامند. 🔸 هفتاد روز پس از مرگ پدرش بدون فرزند از دنیا رفت. 🔸فطحیه تا اواخر قرن سوم هجری در میان شیعیان وجود داشتند. فرقه فطحیّه به دلايل متعدّد بقا نيافت و پس از مدّتى از ميان رفت. 🔸کسانی که منتسب و مشهور به فطحیه هستند : 1. :  وی از بزرگان و اصحاب امام صادق علیه السلام است که به تصریح شیخ طوسی؛ فطحی مسلک، اما ثقه و مورد اعتماد است. 2. : او از اصحاب و راویان امام صادق علیه السلام و یکی دیگر از فطحیان است که بنابر نقل شیخ طوسی؛ کتاب بزرگی دارد که مورد اعتماد می‌باشد. 3. :  نجاشی؛ اسم او را اسحاق بن عمار بن حیان صیرفی نامیده و شیخ اصحاب ائمه دانسته است. اما شیخ طوسی؛ وی را اسحاق بن عمار ساباطی نامیده و تأکید کرده او فطحی اما مورد اعتماد است. 4. :  کشی به نقل از استادش؛ عیاشی، علی بن اسباط را جزء فطحیه دانسته است. 5. بن یعقوب:  وی از اصحاب امام صادق علیه السلام و ثقه و مورد اعتماد است.  6. :  او یکی از ثقات و اصحاب جلیل القدر امام رضا علیه السلام است. تنها نقلی که ادعا دارد وی فطحی بود، نقل کشی از استادش؛ عیاشی است. بعید به نظر می‌رسد که چنین شخصی با چنین درجه‌ای از اعتبار نزد امام رضا علیه السلام در چنین مسئله‌ای مشکل اعتقادی داشته باشد. 7. بن حکیم:  در رجال کشی به نقل از نصر بن صباح، وی را فطحی نامیده است. 8. حسن بن علی : وی یکی از بزرگان اصحاب ائمه علیهم السلام است. البته آنچه مشهور است آن است که حسن بن علی بن فضال در آخر عمر از این عقیده بازگشت. 9. احمد بن الحسن بن علی : وی فرزند حسن بن علی بن فضال است که به او نیز نسبت فطحی داده‌اند. شیخ طوسی درباره او می‌گوید: «با آنکه گفته شده احمد فطحی است اما او ثقه است». 10.‌برادران احمد بن الحسن بن علی : نه تنها احمد فرزند حسن بن علی بن فضال از جمله فطحیان بود، بلکه دیگر پسران حسن بن علی بن فضال نیز فطحی شدند که از جمله آنان علی بن حسن بن علی بن فضال است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسناد پر تکرار ۱.mp3
7.26M
ا ﷽ ا ۷ دقیقه ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۱ 🔹علی بن ابراهیم/ عن ابیه /عن النوفلی /عن السکونی/ عن ابی‌عبدالله(امام صادق علیه السلام) 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇👇👇 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۱ 🔹علی بن ابراهیم/ عن ابیه /عن النوفلی /عن السکونی/ عن ابی‌عبدالله(امام صادق علیه السلام) 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇 🔸۱/ بن هاشم قمی: یکی از برجسته‌ترین و معتبرترین روات شیعه در قرن سوم به شمار می‌آید. حدود ۷۱۴۰ روایت در مجموعه‌های روایی بزرگ شیعه از او نقل شده وی از احترام خاصی نزد علما و فقهای شیعه برخوردار است . او جزء اولین راویان بزرگ حدیث در شهر قم می‌باشد فقهای شیعه او را استاد مشایخ قم و از بزرگ‌ترین چهره‌های آن شهر می‌دانند‌ او از یاران امام حسن عسکری علیه‌السّلام و از مشایخ معتبر ثقة الاسلام کلینی به شمار می‌آید. نجاشی در باره او می‌فرماید: "علی بن ابراهیم شخصیتی مورد اطمینان در نقل روایات و دارای ایمانی ثابت و استوار است." 🔸۲/ قمی: از راویان و از بزرگان علم حدیث و روات اهل بیت (علیه‌السّلام) است و بر شخصیت ارجمند وی، هیچ خللی وارد نیست؛ امّا تنها به این علّت که اصحاب، به وثاقت و عدالت او تصریح نکرده‌اند، گروهی از متقدّمان، او را در حدّ وثاقت پذیرفته‌اند و حدیث او را «حَسَن» دانسته‌اند. او نخستین کسی بود که احادیث کوفیان را در قم منتشر کرد. "انّه اوّل من نشر حدیث الکوفیین بقم. او اوّلین کسی است که حدیث کوفیان را در قم منتشر نمود" وی پدر علی بن ابراهیم (نویسنده تفسیر قمی) است. 🔸۳/: حسین بن یزید النوفلی است که در وثاقت او تشکیک شده است. اما چون او از مشایخ ابراهیم بن هاشم است و ابراهیم راوی روایات سکونی است ،لذا نوفلی را توثیق کرده‌اند. نقیصه‌ای که بر او وارد شده، اتهام غلوی است که به او نسبت داده شده و به شهادت رجالی بزرگ (نجاشی) دلیلی بر این اتهام وجود ندارد؛ ازاین‌رو به روایات او نیز عمل شده است. 🔸۴/ : اسماعیل بن مسلم یا اسماعیل بن ابی زیاد است. شخصی است که مشهور او را عامی ولی ثقه می دانند‌ بنابر قول دیگر امامی ثقه است (حاجی نوری) و تقیه می‌کرده است. اسماعیل بن ابی‌زیاد سکونی، از اصحاب امام صادق ـ علیه‌السلام و یکی از راویانی است که بیشترین روایت را از ائمه ـ علیهم‌السلام ـ نقل کرده است.  تعداد روایات نقل شده از سکونی حدود ۱۱۲۲ روایت در کتاب‌های اربعه حدیثی است( فقیه، کافی، تهذیب و استبصار)    اکثر روایات او را نوفلی نقل کرده است یعنی در کتب اربعه حدود ۸۵۲ مورد از روایات سکونی توسط نوفلی روایت شده است. در مجموع، شیعه به روایات سکونی عمل می‌کند‌ و آن را معتبر می داند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135