eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
531 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
صدا ۰۰۲-AudioConverter.mp3
26.12M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۵ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۳ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۴ صفحه:۵۸۶ حدیث ۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔹حدیث منتخب از درس حدیث خوانی : 🔸قال الباقر: لَمْ یُجْعَلْ فِی اَلْوَلاَیَةِ رُخْصَةٌ... صَحِیحاً کَانَ أَوْ مَرِیضاً أَوْ ذَا مَالٍ أَوْ لاَ مَالَ لَهُ فَهِیَ لاَزِمَةٌ 🔸حضرت امام باقر علیه السلام: در امر ولایت هیچ اجازه ای (بر عدم باور و تمسک نکردن به ولایت) داده نشده است. چه انسان سالم چه انسان مریض چه انسان مال دار چه انسان بی مال 👈(اعتقاد به ولایت )بر همگان لازم است. 📚وسائل الشیعة /ج ۱ /ص ۲۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸کتاب های مناسب جهت شناخت :👇 ✅ برای شناخت نظرات اهل سنت و مقایسه آن با نظرات شیعه، بهترین کتاب، کتاب «» شیخ طوسی است. 👈 اما برای آگاهی از نظرات امامیه (از ابتدای عصر غیبت تا زمان علامه حلی که اصطلاحا به آنها گفته می شود) بهترین کتاب، کتاب علامه حلی است. 🔹و برای شناخت نظرات ، کتابهای ، ، و کتاب های قابل استفاده ای هستند. منبع: مسیر اجتهاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وسائل جلسه۶.mp3
28.46M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸/۶ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۵ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۲۳روایت ۲۴ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۶.mp3
30.92M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۶ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۵ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۴/۵ صفحه:۵۸۸ حدیث ۸ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ بهترین علم همان،قرآن کریم و حدیث معصومین علیهم السلام می باشد. 🔸 قال ابو جعفر : علیه السلام شرّقا و غرّبا فلاتجدان علمأ صحیحا الا شیئا خرج من عندنا اهل آلبیت . حضرت امام باقر علیه السلام به شرق بروید به غرب بروید علم صحیحی جز ، آنچه از نزد ما خارج شود، نمی یابید. 🔺الکافی ج ۲ / ۳۲۸ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔹 یا افطحیه: 🔸 فرقه‏ ای از شیعه است که امامت را پس از امام صادق‏ علیه السلام، را حق فرزند بزرگتر او (عبدالله افطح) می‏ دانند . 🔸افطح در لغت به کسی اطلاق می‏شود که دارای سر و یا پاهای پهن باشد، از آن جا که عبدالله افطح دارای سر یا پا های پهن بود، وی را افطح و پیروانش را افطحیه یا فطحیه می‏نامند. 🔸 هفتاد روز پس از مرگ پدرش بدون فرزند از دنیا رفت. 🔸فطحیه تا اواخر قرن سوم هجری در میان شیعیان وجود داشتند. فرقه فطحیّه به دلايل متعدّد بقا نيافت و پس از مدّتى از ميان رفت. 🔸کسانی که منتسب و مشهور به فطحیه هستند : 1. :  وی از بزرگان و اصحاب امام صادق علیه السلام است که به تصریح شیخ طوسی؛ فطحی مسلک، اما ثقه و مورد اعتماد است. 2. : او از اصحاب و راویان امام صادق علیه السلام و یکی دیگر از فطحیان است که بنابر نقل شیخ طوسی؛ کتاب بزرگی دارد که مورد اعتماد می‌باشد. 3. :  نجاشی؛ اسم او را اسحاق بن عمار بن حیان صیرفی نامیده و شیخ اصحاب ائمه دانسته است. اما شیخ طوسی؛ وی را اسحاق بن عمار ساباطی نامیده و تأکید کرده او فطحی اما مورد اعتماد است. 4. :  کشی به نقل از استادش؛ عیاشی، علی بن اسباط را جزء فطحیه دانسته است. 5. بن یعقوب:  وی از اصحاب امام صادق علیه السلام و ثقه و مورد اعتماد است.  6. :  او یکی از ثقات و اصحاب جلیل القدر امام رضا علیه السلام است. تنها نقلی که ادعا دارد وی فطحی بود، نقل کشی از استادش؛ عیاشی است. بعید به نظر می‌رسد که چنین شخصی با چنین درجه‌ای از اعتبار نزد امام رضا علیه السلام در چنین مسئله‌ای مشکل اعتقادی داشته باشد. 7. بن حکیم:  در رجال کشی به نقل از نصر بن صباح، وی را فطحی نامیده است. 8. حسن بن علی : وی یکی از بزرگان اصحاب ائمه علیهم السلام است. البته آنچه مشهور است آن است که حسن بن علی بن فضال در آخر عمر از این عقیده بازگشت. 9. احمد بن الحسن بن علی : وی فرزند حسن بن علی بن فضال است که به او نیز نسبت فطحی داده‌اند. شیخ طوسی درباره او می‌گوید: «با آنکه گفته شده احمد فطحی است اما او ثقه است». 10.‌برادران احمد بن الحسن بن علی : نه تنها احمد فرزند حسن بن علی بن فضال از جمله فطحیان بود، بلکه دیگر پسران حسن بن علی بن فضال نیز فطحی شدند که از جمله آنان علی بن حسن بن علی بن فضال است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسناد پر تکرار ۱.mp3
7.26M
ا ﷽ ا ۷ دقیقه ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۱ 🔹علی بن ابراهیم/ عن ابیه /عن النوفلی /عن السکونی/ عن ابی‌عبدالله(امام صادق علیه السلام) 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇👇👇 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۱ 🔹علی بن ابراهیم/ عن ابیه /عن النوفلی /عن السکونی/ عن ابی‌عبدالله(امام صادق علیه السلام) 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇 🔸۱/ بن هاشم قمی: یکی از برجسته‌ترین و معتبرترین روات شیعه در قرن سوم به شمار می‌آید. حدود ۷۱۴۰ روایت در مجموعه‌های روایی بزرگ شیعه از او نقل شده وی از احترام خاصی نزد علما و فقهای شیعه برخوردار است . او جزء اولین راویان بزرگ حدیث در شهر قم می‌باشد فقهای شیعه او را استاد مشایخ قم و از بزرگ‌ترین چهره‌های آن شهر می‌دانند‌ او از یاران امام حسن عسکری علیه‌السّلام و از مشایخ معتبر ثقة الاسلام کلینی به شمار می‌آید. نجاشی در باره او می‌فرماید: "علی بن ابراهیم شخصیتی مورد اطمینان در نقل روایات و دارای ایمانی ثابت و استوار است." 🔸۲/ قمی: از راویان و از بزرگان علم حدیث و روات اهل بیت (علیه‌السّلام) است و بر شخصیت ارجمند وی، هیچ خللی وارد نیست؛ امّا تنها به این علّت که اصحاب، به وثاقت و عدالت او تصریح نکرده‌اند، گروهی از متقدّمان، او را در حدّ وثاقت پذیرفته‌اند و حدیث او را «حَسَن» دانسته‌اند. او نخستین کسی بود که احادیث کوفیان را در قم منتشر کرد. "انّه اوّل من نشر حدیث الکوفیین بقم. او اوّلین کسی است که حدیث کوفیان را در قم منتشر نمود" وی پدر علی بن ابراهیم (نویسنده تفسیر قمی) است. 🔸۳/: حسین بن یزید النوفلی است که در وثاقت او تشکیک شده است. اما چون او از مشایخ ابراهیم بن هاشم است و ابراهیم راوی روایات سکونی است ،لذا نوفلی را توثیق کرده‌اند. نقیصه‌ای که بر او وارد شده، اتهام غلوی است که به او نسبت داده شده و به شهادت رجالی بزرگ (نجاشی) دلیلی بر این اتهام وجود ندارد؛ ازاین‌رو به روایات او نیز عمل شده است. 🔸۴/ : اسماعیل بن مسلم یا اسماعیل بن ابی زیاد است. شخصی است که مشهور او را عامی ولی ثقه می دانند‌ بنابر قول دیگر امامی ثقه است (حاجی نوری) و تقیه می‌کرده است. اسماعیل بن ابی‌زیاد سکونی، از اصحاب امام صادق ـ علیه‌السلام و یکی از راویانی است که بیشترین روایت را از ائمه ـ علیهم‌السلام ـ نقل کرده است.  تعداد روایات نقل شده از سکونی حدود ۱۱۲۲ روایت در کتاب‌های اربعه حدیثی است( فقیه، کافی، تهذیب و استبصار)    اکثر روایات او را نوفلی نقل کرده است یعنی در کتب اربعه حدود ۸۵۲ مورد از روایات سکونی توسط نوفلی روایت شده است. در مجموع، شیعه به روایات سکونی عمل می‌کند‌ و آن را معتبر می داند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
حدیث۱.mp3
6.03M
ا ﷽ ا ۶ دقیقه ☘حدیث منتخب : 🔸 روایتی از طریق و سند بالا بیان می‌شود: 👆👇 «عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ : قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله : فَوْقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ وَ إِنَّ فَوْقَ کُلِّ عُقُوقٍ عُقُوقاً حَتَّی یَقْتُلَ الرَّجُلُ أَحَدَ وَالِدَیْهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ فَلَیْسَ فَوْقَهُ عُقُوق‌»؛  حضرت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: بالای نیکی هر نیکوکاری نیکی است، تا آن‌که انسان در راه خدا کشته‌ شود و چون در راه خدا کشته شد، دیگر بالای آن نیکی (و عملی بهتر) نیست و بالای هر آزردنی، آزردنی است، تا آن‌که کسی یکی از پدر و مادر خود را بکشد و چون چنین کرد، بالاتر از آن آزردنی نیست. 🖊کافی جلد/۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸اصحاب اجماع/۱: ☘اصطلاحی رجالی است که گروهی از نخبگان و راویان موثق هستند و همه علماى درایه و حدیث و فقها به روایاتى که از ایشان به طریق صحیح نقل شده، بدون تردید و دغدغه خاطر اعتماد مى‌کنند و آنها را صحیح مى‌دانند و عمل به آنها را لازم مى‌شمرند، اگرچه از افراد ناشناخته یا ضعیف نقل خبر کرده باشند.  ☘اصحاب اجماع گروهی هستند که محمد بن عمر بن عبدالعزیز  در کتاب رجالش در مورد آنها گفته است علمای امامیه بالاجماع روایاتی که از ایشان به طریق صحیح نقل شده باشد را صحیح می دانند. اصحاب اجماع جمعا هجده نفرند؛ شش نفر از کسانی که هم امام باقر و هم امام صادق علیه السلام را درک نموده اند، شش نفر از اصحاب امام صادق علیه السلام (به تنهایی) و شش نفر از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸اصحاب اجماع/۲: تعداد و اسامی اصحاب اجماع: در تعداد اصحاب اجماع بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد مشهور آن‌ها را هیجده تن دانسته‌اند که/ شش تن آن‌ها از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام اند و/ شش تن دیگر تنها از اصحاب علیه‌السلام هستند / و شش تن باقیمانده از اصحاب  و  علیهما‌السلام محسوب می‌‌شوند. ۱/شش نفری که از اصحاب علیه‌السلام و علیه‌السلام بوده‌اند یعنی هر دو امام را درک نموده‌اند، عبارتند از:  (در قولی ) کشی در میان این شش نفر، زراره را افضل می‌‌داند. ۲/ شش نفری که تنها از اصحاب امام صادق علیه‌السلام بوده‌اند، عبارتند از: ۳/کشی از اصحاب‌ امام‌ كاظم‌ و امام‌ رضا علیهما السلام 6 تن‌ ديگر را به‌ شرح زیر بر اين‌ رجال‌ افزوده‌ است‌: . خاطر نشان کرده است که برخی از امامیان، به جای حسن بن محبوب، کسانی چون ،  و  را مطرح کرده‌اند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام:  مَنْ بَدَءَ بِكَلامٍ قَبْلَ سَلامٍ فَلاتُجيبُوهُ. 🔹حضرت امـام صـادق عليه السلام فرمـود:  كسى كه قبل از سلام سخن گويد، جوابش را ندهید. 🖊 تحف العقول/ 245 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۷.mp3
30.46M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۳۰ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۲۴روایت ۲۸ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۷.mp3
25.94M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۳۰ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۵/۶/۷ صفحه:۵۹۱/ح۵ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ❤️الگوی مشارکت همسران! 🔅 : 🌹امير مؤمنان ـ كه درود خداوند بر او باد ـ ، هيزم و آب مى‌آورد و جارو مى‌كرد، و فاطمه ـ كه سلام خداوند بر او باد ـ ، آرد مى‌ساخت و خمير مى‌كرد و نان مى‌پخت . 🌟كانَ أميرُ المُؤمِنينَ:صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ يَحتَطِبُ ويَستَقي ويَكنِسُ، وكانَت فاطِمَةُ سَلامُ اللّهِ عَلَيها تَطحَنُ وتَعجِنُ وتَخبُزُ🌟 📚 الكافي : ج ٥ ص ٨٦ ح ١ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸تقسیمات حدیث: ☘ به اعتبار ارزشیابی راویان کسانی که در سلسله سند واقع شده‌اند همگی دارای صفات مشترک و شبیه به هم نیستند، برخی از آنان شیعه امامی‌اند و برخی از دیگر فرقه‌های شیعه یا اهل سنت هستند؛ از طرفی عده‌ای انسان‌]] های ثقه و مورد اطمینان و برخی انسان‌های کذّاب و دروغ‌گو، برخی دیگر انسان‌های کم‌حافظه و برخی دارای حافظۀ قوی، و.... به علت همین تفاوت‌ها که در راویان حدیث وجود دارد، احادیثی که نقل شده به چهار دسته تقسیم می‌شود: ۱/صحیح صحیح، یعنی حدیثی که سند آن تا معصوم ـ علیه‌السلام ـ متصل باشد و تمام راویان در سند و در تمام طبقات، شیعۀ امامی و عادل باشند. ۲/ حسن حسن، روایتی است که در سند آن تا معصوم ـ علیه‌السلام ـ راوی امامی و ممدوح (بدون تصریح بر عدالتش) وجود دارد. ۳/ موثق موثق، به روایتی گفته می‌شود که در سند آن راویانی وجود دارند که هرچند انسان‌های موثق و مورد اعتمادی هستند (در حدیث و نقل آن مورد اعتماد‌ند) ولی دارای فساد عقیده‌اند؛ مانند واقفیه، فطحیه و.. به چنین حدیثی احیاناً قوی هم گفته می‌شود. ۴/ ضعیف ضعیف، یعنی روایتی که دارای هیچ کدام از صفات راویان انواع سه‌گانه گذشته نیست. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸نظر شيخ بهاءالدين عاملى در مورد تقسیمات (صحیح ، حسن، موثق،ضعیف ): اين اصطلاح تقسيم رباعى احادیث ميان قدماء - چنان كه با بررسى گفتار آنان هويداست - شناخته شده نبوده و ميان آنان چنين متعارف بود كه صحیح را بر هر حدیثی اطلاق مى كردند، كه از نظر آنان اقتضاء اعتماد داشت ، يا همراه با قرائنى بود كه باعث اطمينان و اعتماد به آن مى شد.  توجه قدماء بيشتر به متن روایات بوده و بر اساس موافقت آنها با کتاب، سنت، عقل و... روایت را صحیح مى دانستد، حتى اگر در سند روایات ضعف وجود داشته باشد. و در صورتى كه روایتی فاقد اين قرائن مى بود ضعیف و مردود تلقى مى شد.اما چون در دوران متاءخرين ، همه يا بخشى از اين قرائن از دست رفت ، آنان به جاى توجه به متن ، به سند روایات روى آوردند و با توجه به برخوردارى راویان از صفت عدالت ، وثاقت ، و امامی بودن ، روایات را به چهار دسته تقسيم كردند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘از چه زمانی بین شیعیان، احادیث به دسته ها و گروه های تقسیم شد؟ 🔹پاسخ: از زمان سید بن طاووس (متوفای 637 ه) و علّامه حلّی (متوفای 726) تقسیم حدیث به چهار دسته (صحیح ـ حسن ـ موثق- ضعیف) در بین امامیّه معمول گشت . •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸حدیث منتخب قال امیرالمومنین (علیه السلام): مَنْ أَنِسَ بِاللَّهِ اسْتَوْحَشَ مِنَ النَّاسِ کسی که با خداوند انس گیرد، از مردم وحشت دارد. 📚تصنیف غرر/حدیث ۳۹۵۰ 🔸اشاره : این حدیث به معنی انزوا و دوری نمودن و تعاملات نامناسب، با مردم نیست ، بلکه به این معنی است که در امورات زندگی غیر الله تعالی، را نمی بیند و فقط به خداوند متعال توکل دارد . و در مقام اُنس ،بیشتر دلش و توجه اش به سوی خداست و از انس زیاد مخصوصا با اهل غفلت دوری می نماید. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
حدیث خوانی احمد فربهی .MP3
3.97M
☘نظر استاد پیرامون فقه روایی : 🔸اهمیت توجه به روایات فقهی 🔸اهمیت خواندن وسائل الشیعه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135