eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🔸اصحاب اجماع/۲: تعداد و اسامی اصحاب اجماع: در تعداد اصحاب اجماع بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد مشهور آن‌ها را هیجده تن دانسته‌اند که/ شش تن آن‌ها از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام اند و/ شش تن دیگر تنها از اصحاب علیه‌السلام هستند / و شش تن باقیمانده از اصحاب  و  علیهما‌السلام محسوب می‌‌شوند. ۱/شش نفری که از اصحاب علیه‌السلام و علیه‌السلام بوده‌اند یعنی هر دو امام را درک نموده‌اند، عبارتند از:  (در قولی ) کشی در میان این شش نفر، زراره را افضل می‌‌داند. ۲/ شش نفری که تنها از اصحاب امام صادق علیه‌السلام بوده‌اند، عبارتند از: ۳/کشی از اصحاب‌ امام‌ كاظم‌ و امام‌ رضا علیهما السلام 6 تن‌ ديگر را به‌ شرح زیر بر اين‌ رجال‌ افزوده‌ است‌: . خاطر نشان کرده است که برخی از امامیان، به جای حسن بن محبوب، کسانی چون ،  و  را مطرح کرده‌اند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام:  مَنْ بَدَءَ بِكَلامٍ قَبْلَ سَلامٍ فَلاتُجيبُوهُ. 🔹حضرت امـام صـادق عليه السلام فرمـود:  كسى كه قبل از سلام سخن گويد، جوابش را ندهید. 🖊 تحف العقول/ 245 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۷.mp3
30.46M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۳۰ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۲۴روایت ۲۸ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۷.mp3
25.94M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۳۰ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۵/۶/۷ صفحه:۵۹۱/ح۵ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ❤️الگوی مشارکت همسران! 🔅 : 🌹امير مؤمنان ـ كه درود خداوند بر او باد ـ ، هيزم و آب مى‌آورد و جارو مى‌كرد، و فاطمه ـ كه سلام خداوند بر او باد ـ ، آرد مى‌ساخت و خمير مى‌كرد و نان مى‌پخت . 🌟كانَ أميرُ المُؤمِنينَ:صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ يَحتَطِبُ ويَستَقي ويَكنِسُ، وكانَت فاطِمَةُ سَلامُ اللّهِ عَلَيها تَطحَنُ وتَعجِنُ وتَخبُزُ🌟 📚 الكافي : ج ٥ ص ٨٦ ح ١ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸تقسیمات حدیث: ☘ به اعتبار ارزشیابی راویان کسانی که در سلسله سند واقع شده‌اند همگی دارای صفات مشترک و شبیه به هم نیستند، برخی از آنان شیعه امامی‌اند و برخی از دیگر فرقه‌های شیعه یا اهل سنت هستند؛ از طرفی عده‌ای انسان‌]] های ثقه و مورد اطمینان و برخی انسان‌های کذّاب و دروغ‌گو، برخی دیگر انسان‌های کم‌حافظه و برخی دارای حافظۀ قوی، و.... به علت همین تفاوت‌ها که در راویان حدیث وجود دارد، احادیثی که نقل شده به چهار دسته تقسیم می‌شود: ۱/صحیح صحیح، یعنی حدیثی که سند آن تا معصوم ـ علیه‌السلام ـ متصل باشد و تمام راویان در سند و در تمام طبقات، شیعۀ امامی و عادل باشند. ۲/ حسن حسن، روایتی است که در سند آن تا معصوم ـ علیه‌السلام ـ راوی امامی و ممدوح (بدون تصریح بر عدالتش) وجود دارد. ۳/ موثق موثق، به روایتی گفته می‌شود که در سند آن راویانی وجود دارند که هرچند انسان‌های موثق و مورد اعتمادی هستند (در حدیث و نقل آن مورد اعتماد‌ند) ولی دارای فساد عقیده‌اند؛ مانند واقفیه، فطحیه و.. به چنین حدیثی احیاناً قوی هم گفته می‌شود. ۴/ ضعیف ضعیف، یعنی روایتی که دارای هیچ کدام از صفات راویان انواع سه‌گانه گذشته نیست. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸نظر شيخ بهاءالدين عاملى در مورد تقسیمات (صحیح ، حسن، موثق،ضعیف ): اين اصطلاح تقسيم رباعى احادیث ميان قدماء - چنان كه با بررسى گفتار آنان هويداست - شناخته شده نبوده و ميان آنان چنين متعارف بود كه صحیح را بر هر حدیثی اطلاق مى كردند، كه از نظر آنان اقتضاء اعتماد داشت ، يا همراه با قرائنى بود كه باعث اطمينان و اعتماد به آن مى شد.  توجه قدماء بيشتر به متن روایات بوده و بر اساس موافقت آنها با کتاب، سنت، عقل و... روایت را صحیح مى دانستد، حتى اگر در سند روایات ضعف وجود داشته باشد. و در صورتى كه روایتی فاقد اين قرائن مى بود ضعیف و مردود تلقى مى شد.اما چون در دوران متاءخرين ، همه يا بخشى از اين قرائن از دست رفت ، آنان به جاى توجه به متن ، به سند روایات روى آوردند و با توجه به برخوردارى راویان از صفت عدالت ، وثاقت ، و امامی بودن ، روایات را به چهار دسته تقسيم كردند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘از چه زمانی بین شیعیان، احادیث به دسته ها و گروه های تقسیم شد؟ 🔹پاسخ: از زمان سید بن طاووس (متوفای 637 ه) و علّامه حلّی (متوفای 726) تقسیم حدیث به چهار دسته (صحیح ـ حسن ـ موثق- ضعیف) در بین امامیّه معمول گشت . •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸حدیث منتخب قال امیرالمومنین (علیه السلام): مَنْ أَنِسَ بِاللَّهِ اسْتَوْحَشَ مِنَ النَّاسِ کسی که با خداوند انس گیرد، از مردم وحشت دارد. 📚تصنیف غرر/حدیث ۳۹۵۰ 🔸اشاره : این حدیث به معنی انزوا و دوری نمودن و تعاملات نامناسب، با مردم نیست ، بلکه به این معنی است که در امورات زندگی غیر الله تعالی، را نمی بیند و فقط به خداوند متعال توکل دارد . و در مقام اُنس ،بیشتر دلش و توجه اش به سوی خداست و از انس زیاد مخصوصا با اهل غفلت دوری می نماید. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
حدیث خوانی احمد فربهی .MP3
3.97M
☘نظر استاد پیرامون فقه روایی : 🔸اهمیت توجه به روایات فقهی 🔸اهمیت خواندن وسائل الشیعه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135