eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
578 دنبال‌کننده
776 عکس
53 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🎞 راه اصلاح 📝 اصلاح جامعه و رشد و سعادت آن، در پیوند عاطفی است. بهترین طریق پیوند عاطفی، اجراء مقررات دینی است. 📖 دستنوشته‌ها | صفحه ۱۹۱ 📚علامه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀گریه رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله در وفات فرزند دلبندشان 🛑وَ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيِّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ: أَخَذَ رَسُولُ اَللَّهِ بِيَدِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ فَأَتَى إِبْرَاهِيمَ وَ هُوَ يَجُودُ بِنَفْسِهِ فَوَضَعَهُ فِي حَجْرِهِ فَقَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي لاَ أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى شَيْئاً وَ ذَرَفَتْ عَيْنَاهُ فَقَالَ لَهُ عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ يَا رَسُولَ اَللَّهِ تَبْكِي أَ وَ لَمْ تَنْهَ عَنِ اَلْبُكَاءِ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّمَا نَهَيْتُ عَنِ اَلنَّوْحِ عَنْ صَوْتَيْنِ أَحْمَقَيْنِ فَاجِرَيْنِ صَوْتٍ عِنْدَ نَغَمِ لَهْوٍ وَ لَعِبٍ وَ مَزَامِيرِ شَيْطَانٍ وَ صَوْتٍ عِنْدَ مُصِيبَةٍ وَ خَمْشِ وُجُوهٍ وَ شَقِّ جُيُوبٍ وَ رَنَّةِ شَيْطَانٍ إِنَّمَا هَذِهِ رَحْمَةٌ وَ مَنْ لاَ يَرْحَمْ لاَ يُرْحَمْ لَوْ لاَ أَنَّهُ أَمْرٌ حَقٌّ وَ وَعْدٌ صِدْقٌ وَ سَبِيلٌ بِاللَّهِ وَ أَنَّ آخِرَنَا سَيَلْحَقُ أَوَّلَنَا لَحَزِنَّا عَلَيْكَ حَزَناً شَدِيداً وَ إِنَّا بِكَ مَحْزُونُونَ تَبْكِي اَلْعَيْنُ وَ يَدْمَعُ [يَحْزَنُ] اَلْقَلْبُ وَ لاَ نَقُولُ مَا يُسْخِطُ اَلرَّبَّ عَزَّ وَ جَلَّ ◾️از جابر بن عبد اللّه انصارى رضى اللّٰه عنه نقل شده است كه گفت: رسول خدا صلّى‌اللّٰه‌عليه‌وآله دست عبد الرحمن بن عوف را گرفت و به نزد [فرزندش] ابراهيم برد که در حال جان دادن بود. حضرت او را در دامن خود گذاشت و فرمود: اى فرزند عزيزم! من در برابر [اراده] خدای متعال مالك اختيار تو نيستم،[هيچ كارى از دست من براى تو،در مقابل ارادۀ خدا ساخته نيست.] اشك از ديدگان حضرت جارى شد. عبد الرحمن به حضرت عرض كرد: يا رسول اللّٰه! گريه مى‌كنيد؟ مگر شما از گريه كردن نهى نفرموديد؟ _حضرت فرمود: من فقط از شیون از دو صدای احمقانه فاجرانه نهى كردم؛ صدایی به هنگام آوازه‌خوانىِ لهو و لعب و مزامیر شيطانى و صدايى که به هنگام مصيبت و [توأم] با خراشاندن صورت و پاره كردن گريبان و ناله [اعتراض آميز] شيطانى باشد. این [گريه‌ی من] فقط رحمت است، و «كسى كه رحم نكند و ترحم نداشته باشد مورد ترحم واقع نمى‌شود.» ⬅️[آن گاه حضرت خطاب به فرزندش فرمود:] اگر نه اين بود كه [مرگ] امری حق و وعده‌ای راست و راهى است به سوى خدا و اين كه آخرين ما به اولين ما ملحق مى‌شوند، هر آينه حزن و اندوه ما در [مرگ] تو بسيار شديد مى‌شد. ما بر [مرگ] تو اندوهناكيم. ديده مى‌گريد و قلب اندوهناك مى‌شود ولى چيزى كه باعث غضب پروردگار عزّ و جلّ گردد نمى‌گوييم. 📚مسکّن الفؤاد ج ۱، ص ۱۰۲ علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀غضب حضرت امام صادق علیه السلام: 🔹منْ كَفَّ غَضَبَهُ سَتَرَ اَللَّهُ عَوْرَتَهُ. 🔸هرکس جلوی خشم و غضب خود را بگیرد، خداوند عیوب او را می پوشاند. 📚 ثواب الاعمال (باب ثواب اعمال) جلد ۱ صفحه ۱۳۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 گناه در خلوت 🔻الإمامُ الباقر عليه السلام: 🔸منِ ارْتَکَبَ الذَّنْبَ فِی الْخَلَاءِ لَمْ یَعْبَأِ اللَّهُ بِهِ؛ ✍️کسی که در حال خلوت گناه کند، خداوند نظر لطفش را از او برمی‌گرداند. 📚 بحارالأنوار، ج۴۶، ص۲۴۷ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀قرض گرفتن حضرت امام صادق (علیه السلام): 🔹خَفِّفُوا اَلدَّيْنَ فَإِنَّ فِي خِفَّةِ اَلدَّيْنِ زِيَادَةَ اَلْعُمُرِ . 🔸بدهی و قرض‌های خود را کم کنید که همانا کم بودن قرض، عمر را زیاد می‌کند. 📚 وسائل الشیعة (باب الخامس) جلد ۵ صفحه ۶۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 فقه جواهری و محدوده مخالفت با مشهور 🔹 ما یک «فقه الأدله» داریم، که مقصود آیات و روایات و سایر منابع فقهی است و یکی هم «فقه الفقها»، که مقصود کلاس فقه است و فتاوای مشهور فقهاست و از آن به «فقه جواهری» تعبیر می‌کنیم. 🔸اگر فقه مدون به‌منزلۀ یک لیوان باشد، منابع فقه به‌منزلۀ اقیانوس است. یعنی شما وقتی از ادله می‌کنید، به‌خصوص اگر محل ابتلای شما چیزی باشد که عینکی که الآن روی چشم شماست، روی چشم سابقین نبوده، حق ندارید بگویید یک چیزی مستقر شده و همان ملاک است! 🔹 درست است که آستین‌هایش را بالا زد تا کسی «حب مخالفت اصحاب» نداشته باشد، اما یک جایی می‌شود که خود صاحب جواهر فرموده‌اند: «لا وحشة من الانفراد مع الحق». 🔸 مرحوم آیت‌الله بهجت بارها وقتی مطلبی را از فقها نقل می‌کردند، اضافه می‌فرمودند: «لکن الحق أحق أن یتبع». یعنی درست است که احترام لازم است، اما احترام حق بالاتر از احترام شیخ اعظم انصاری است. 🔹 اما همین جمله ایشان جا دارد. یعنی حق نداریم به این بهانه، داس به دست بگیریم و تمام فتاوا و اقوال را درو کنیم! بله مثلا در جاهایی که مورد ابتلای ناظرین قبلی در منابع اصلیه نبوده، ما حق نداریم جلوی بعدی‌ها را بگیریم که شما تنها به محدوده فتاوا مراجعه کنید و حق ندارید دوباره با عینک جدید به منابع اصلیه نظر کنید و استظهار عقلائی نمایید. انفتاح باب به همین معناست. 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر استاد حسین یزدی (دام عزه) (جلسه ۳۹، ۱۴۰۳/۱۰/۱۳) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀گزارشی از تفاوت یهود و مسلمانان در طهارت 🔹️بنابر گزارش شیخ طوسی، با اسنادی معتبر، از امام صادق، یهودیان در هنگامی که قطره ای از ادرار به قسمتی از بدنشان برخورد می کرد، بایستی آن قسمت از بدن را با قیچی می بریدند ولی خداوند بر مسلمانان منت گذاشت و آب را پاک کننده ادرار قرار داد. 🏷کان بنواسرائيل اذا أصاب أحدهم قطرة بول قرضوا لحومهم بالمقاريض وقد وسّع الله عليكم بأوسع مابين السماء والأرض وجعل لكم الماء طهورا فانظروا كيف تكونون. 📚تهذیب الأحکام: 1، 356. 🔺️بسیاری از فقیهان و اصولیان، این گزارش را در بحث های خود آورده و از آن بهرده برده اند؛ بدون آنکه در آن ابهام یا مشکلی بیابند در حالیکه به نظر می رسد، حکمِ موجود در این گزارش نسبت به یهود اجرایی نباشد و امکان تحقق آن از جهت عملی وجود نداشته باشد. از این رو برخی که متوجه این اشکال شده اند، در صدد توجیه روایت بر آمده و این احتمال را داده اند که پوست بدن گذشتگان ضخیم و کلفت بوده چنین حکمی برای آنان معقول بوده است. یکی از فقهیان نیز این احتمال را داده که بریدن گوشت بدن، در گذشته، درد آور نبوده و از این رو چنین حکمی تحق پذیر می نماید. فقیه دیگری نیز بریدن گوشت بدن را تحقق ناپذیر دانسته و این احتمال را داده که مراد، قیچی کردن گوشت بدن نبوده بلکه از بین بردن عین نجاست بوده که راوی به اشتباه آن را تبدیل به گوشت بدن کرده است. 🏷ولعلّ قرضهم لحومهم كان علىٰ نحوٍ لا يكون خارجاً عن قدرتهم بواسطة ضخامة جلدهم 📚لئالي الأصول: 5، 321. 🏷الظاهر ان الضمير في قوله «قرضوها» راجع الى النجاسة يعنى قرضوا النجاسة و آثارها لا انهم كانوا يقرضون لحومهم؛ و قرض عين النجاسة و آثارها عن أبدانهم لعله كان مثل حلق الشعر عنها و يشتمل على مشقة كثيرة و إلا فوجوب قرض اللحوم عليهم أمر بعيد جدا و ما ورد في بعض الروايات من «ان بنى إسرائيل كانوا إذا أصابهم قطرة من بول قرضوا لحومهم بالمقاريض» لعله سهو من الراوي عند النقل بالمعنى، و المقروض كان عين النجاسة و أثرها فتأمل. 📚القواعد الفقهیة (مکارم) : ۱، ۱۷۴. 🏷فان قلت حكمت بقبح التّكليف بعامة الناس فى القسم الاوّل من الثلاثة مع ما نقل من تكليف بنى اسرائيل بقرض اللّحوم بالمقاريض لو اصابها قطرة من البول فالوقوع يدل على الجواز قلنا اوّلا انه لم يثبت هذا التكليف على بنى اسرائيل لعدم وجود المتواتر و عدم حجية الآحاد و ثانيا ندعى قابلية المحل لم لا يجوز ان يكون لحومهم كالاعقاب فى عدم الالم النفسانى فى قرضها بالمقراض 📚ضوابط الأصول: ۳۹۴. 🔺️در این میان ، مرحوم شعرانی، با توجه به شبیه گزارش بالا که در تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم قمی دال بر اینکه اگر ادرار به بدن فردی از یهودیان برخورد می کرد، با او قطع رابطه می کردند، بر این باور است که روایت یادشده به درستی توسط راوی نقل نشده بلکه در نقل آن، راوی اشتباه کرده و گمان کرده که مراد از واژه «قطع» که در گزارش اصلی آمده، بریدن گوشت های بدن بوده و از این رو در گزارشش که به صورت نقل به معنا می باشد، این اشتباه راه یافته است. 🏷واعتقادى أن من ذلك: الحديث الذى ورد فى قطع البول بالمقاريض إذا أصاب البدن فى شريعة موسى فقد قال على ابن إبراهيم: «إذا أصاب شىء من بدنه البول قطعوه» و المظنون أن لفظ الحديث كان كذلك و المعنى: «إنهم كانوا يقطعون الرجل من الجماعة و لا يعاشرون و لا يعاملون معه مدة» و هذا القطع فى بعض النجاسات و الأحداث معهود فى شريعة موسى ولما نظر بعض الرواة فى هذا الحديث فهم منه رجوع ضمير قطعوه إلى البول و رواه بالمعنى على ما فهمه و قال: «قرضوا لحومهم بالمقاريض» و لعل الناظر فى هذه السطور أيضا يستبعد هذا الاحتمال الذى ذكرناه أول وهلة لعدم أنسه بقطع الرجل عن الجماعة. 📚المدخل إلی عذب المنهل: ۳۴. 🔸️به نظر می رسد، احتمالی که شعرانی داده کاملا مقرون به صحت نباشد، زیرا گزارشی که در تفسیر منسوب به قمی آمده نیز چالش برانگیز است؛ اگر قرار بود فردی که بدنش با ادرار نجس شده، برای طهارت خود کاری بکند، او بایستی کاری انجام می داند نه دیگران، به عبارت دیگر، او بایستی با دیگران قطع رابطه می کرد، نه اینکه دیگرانی که معمولا خبری از نجس شدن او ندارند با او قطع رابطه بکنند. علاوه بر اینکه در معنایی که شعرانی از روایت قمی ارائه داده، قطع رابطه دیگران با فرد نجس شده با ادرار مقید به مدت معینی شده است در حالیکه در روایت چنین چیزی وجود ندارد. 📚پژوهش‌های تاریخی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135