eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
466 دنبال‌کننده
369 عکس
28 ویدیو
13 فایل
ا ﷽ ا یا هادی کانالی جهت : 🔸تبیین فقه روایی 🔸 حدیث خوانی 🔸نکات و مبانی علوم حدیث 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کانال های دیگر: @azizamhosen @yaraliagham
مشاهده در ایتا
دانلود
فعالیت‌های امام هادی (علیه‌السلام) برای ترویج مذهب تشیع ▪️ نشر معارف دینی و دفاع از حقانیت شیعه در آن روزگار، تدبیر خردمندانه و سنجیده‌کاری طلب می‌کرد. امام هادی (ع) برای دست یافتن بدین هدف، فعالیت‌های خویش را در دو بخش سامان داد: 1️⃣ پاسخگویی به شبهات مخالفان بهره‌گیری از هرگونه فرصتی که پیش می‌آمد برای بازنمودن باورهای حق شیعه. این فرصت‌ها معمولًا از گذر شرکت امام در مجالس علمی و پاسخگویی‌های ایشان به شبهه‌های مخالفان رخ می‌نمودند. 2️⃣ پشتیبانی معنوی و مادّی شیعیان امام نیازهای فکر و معیشتی پیروان خویش را بر می‌آورد و معارف حق تشیع را بدانان می‌آموخت و بنیه دینی‌شان را توانمند می‌ساخت. ▪️ امام هادی (ع) با فداکاری و کوشش پیوسته، اسلام راستین را از گزند تحریف و تصحیف مصون داشت. جهت مطالعه‌ی بیشتر👇👇👇 📲 wikifeqh.ir/امام_هادی_علیه‌السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘چرا امام هادی علیه السلام را از به منتقل کردند؟ امام هادی علیه السلام از فرصتِ سکونت در مدینه بهره گرفت و شاگردان زیادی را تربیت و علم خود را از جمله سنت نبوی را منتشر کرد. برخی از شاگردان ایشان به املاء حدیث و شکافتن جهات مختلف آن پرداختند. تلاش امام آنقدر گسترده بود که کارگزار عباسی به متوکل نوشت: «اگر احتياج به حرم و دارى، مى‏ بايست على بن محمد را از آن جدا سازى؛ زيرا او مردم را به سوى خود فرامى ‏خواند و عده زيادى به او گرويده ‏اند.» 📚مسعودي، اثبات الوصیه للامام على بن ابی طالب، ص233. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘خشنودى خدا 🍃الإمامُ الهاديُّ عليه السلام: 🔹منِ اتَّقى اللّهَ يُتَّقى، و مَن أطاعَ اللّهَ يُطاعُ، و مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقينَ، و مَن أسخَطَ الخالِقَ فَقَمِنٌ أن يَحِلَّ بِهِ سَخَطُ المَخلوقينَ. 🔸هركه از خدا بترسد، مردم از او بترسند و هركه خدا را فرمان برد، مردم از او فرمان برند و هركه آفريدگار را اطاعت كند، به ناخشنودى آفريدگان اعتنايى نورزد و هر كه آفريدگار را ناخشنود كند، سزاوار است كه مورد خشم و ناخشنودى آفريدگان قرار گيرد. 📚بحار الأنوار: 71/182/41. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘نکاتی پیرامون "کتاب علی" علیه السلام (که در برخی روایات به آن اشاره شده) 🔸کِتابُ علی یا الجامِعَه کتابی حدیثی است که به‌املای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و به‌قلم امام علی علیه السلام  نوشته شده است. این کتاب از ودایع امامت است که بر امام‌‌بودن صاحب آن دلالت دارد. براساس احادیث، در الجامعه تمامی احکام شرعی، حتی جزئی‌ترین آنها، بیان شده است. اخلاق، عقاید، قصص انبیا و روایات باطنی از دیگر مباحث این کتاب دانسته شده است. 🔸 در روایات‌، عنوان‌های دیگری مانند «صحیفه»و «کتاب علی» به کار رفته که برخی پژوهشگران معتقدند همگی مربوط به یک کتاب‌اند؛ چراکه در این روایت‌ها، ویژگی‌های یکسانی برای این عناوین ذکر شده‌ است.  در مقابل، آقابزرگ تهرانی (۱۲۹۳-۱۳۸۹ق) معتقد است کتابُ علی با الجامعه تفاوت دارد. 🔸آقا بزرگ تهرانی بر این باور است که کتاب علی علیه السلام همچون دیگر ودایع امامت، نزد امامان شیعه دست‌به‌دست می‌گشته و اکنون نزد امام مهدی(عج) است‌. 🔸بر اساس تحقیق مجید معارف‌ (متولد ۱۳۳۲ش)، بیش از چهل نفر، اصل وجود کتاب جامعه را روایت کرده‌اند. براساس برخی روایت‌ها، شماری از اصحاب ائمه، مانند محمد بن مسلم، زُراره بن اَعْین، ابوبصیر مرادی، عبدالملک بن اَعین و مُعَتَّب و برخی از دشمنان آن‌ها مانند منصور عباسی کتاب جامعه را دیده‌اند.  به‌گفته سید محمدکاظم طباطبایی، در کتاب وسایل الشیعه هشتاد روایت، از کتاب علی(ع) نقل شده است. 🔸مهدی مهریزی کتابی با عنوان «کتاب علی» در موضوع کتاب علی علیه السلام نوشته که انتشارات صحیفه خِرَد آن را در سال ۱۳۹۰ش، منتشر کرده است. منبع: دانشنامه اسلامی شیعه علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۳۲.mp3
24.56M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۳۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲۰ صفحه:۸۸ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۳۲.mp3
29.25M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۳۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب العقل و الجهل باب /۱ صفحه:۶۳ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘مذمت خواب زیاد قال الصادق عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: 🔹كَثْرَةُ اَلنَّوْمِ مَذْهَبَةٌ لِلدِّينِ وَ اَلدُّنْيَا . 🔸 «خواب زیاد، دین و دنیا را از میان می‌برد.» 📚 الكافي ٥: ٨٤ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ لیلة الرغائب و چند نکته: 🔸 اولین شب جمعه از ماه عظیم رجب را لیلة الرغائب گویند .
ا ﷽ ا ☘ لیلة الرغائب و چند نکته: 🔸 اولین شب جمعه از ماه عظیم رجب را لیلة الرغائب گویند كه شبی با ارزش و با عظمت است. 🔸لیلة الرغائب از دو جهت دارای توجه است : 1️⃣ شب جمعه 2️⃣ ماه رجب 🔸معنای لغوی و اصطلاحی رغائب: 🔘 كلمه "رغائب" جمع "رغیبه" به معنای چیزی كه مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان می باشند. 1️⃣ بنابر بر معنای اول "لیلة الرغائب" یعنی شبی كه میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند در این شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند. 2️⃣ بنابر معنای دوم "لیلة الرغاب" یعنی شبی كه در آن عطاء و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با رو آوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاكساری در برابر عظمت حق، شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی كرانه حق می گردند. 🔸بر پایه حدیثی که از رسول اکرم در کتاب اقبال الاعمال سید ابن طاووس نقل شده، پیامبر فرمود از این شب غفلت نکنید زیرا این شب را ملائکه، لیلة الرغائب نامیده‌اند. زمانی که یک‌سوم از این شب بگذرد، فرشته‌ای در آسمان و زمین باقی نمی‌ماند، مگر اینکه در کعبه و حوالی آن جمع می‌شوند. خداوند به فرشتگان می‌گوید هرچه می‌خواهید درخواست کنید. فرشتگان گویند درخواست ما بخششِ فرد روزه‌دارِ ماه ماه رجب است. خدا پاسخ می‌دهد: آن را انجام دادم. 🔹سند حدیث: قدیمی‌ترین منبع شیعی موجود که روایت فضیلت اولین شب جمعه ماه رجب و اعمال آن را بدون ذکر سند نقل کرده، «مفید العلوم و مبید الهموم» منسوب به محمد بن عباس خوارزمی است. البته درباره انتساب کتاب به خوارزمی و نیز مذهب او اختلاف‌نظر وجود دارد.  سید ابن طاووس نیز گفته است که این روایت را از برخی کتاب‌های علمای شیعه نقل می‌کند؛ با این حال سندی برای این حدیث ذکر نکرده است. در کتاب‌های اهل سنت نیز این حدیث، ساختگی معرفی شده است.  ابن جوزی در کتاب الموضوعات این حدیث را جعلی معرفی می‌کند.  محی‌الدین نووی در شرح صحیح مسلم، نماز لیلة الرغائب را بدعتی زشت دانسته که گروهی از علما در ردّ آن کتاب نوشته‌اند.  به عقیده برخی، گرچه این حدیث به لحاظ سند، ضعیف است؛ اما حتی طبق مبانی اهل سنت، قرائن كافی مبنی بر جعلی‌بودن این روایت وجود ندارد. گروهی از فقیهان معاصر شیعه همچون آیت الله میرزا جواد تبریزی و فاضل لنکرانی انجام اعمال این شب را به امید مطلوبیت(رجاء) نه‌تنها جایز، بلکه راجح (بهتر) دانسته‌اند. آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه، در واکنش به جعلی‌بودن حدیث لیلة الرغائب، راه‌هایی برای اثبات مشروعیت انجام اعمال لیلة الرغائب و سایر دعاها و نمازهای مستحبی كه سند معتبری ندارند، ارائه کرده است.  به گفته ایشان با توجه به قاعده تسامح در ادله سنن بجا آوردن نماز رغائب از باب استحباب يا رجا بلامانع است؛ اما به گفته برخی پژوهشگران، اين قاعده در تنها مورد روایات ضعیف الاسناد جاری است نه احادیثی که حکم به مجعول‌بودن آنها شده است. بنابراین می‌توان گفت فقهایی که حکم به استحباب یا جواز اقامه آن به قصد رجا کرده‌اند ـ از جمله سید ابن‌طاووس، علامه حلی، علامه مجلسی و مامقانی ـ روايت را جعلی ندانسته‌اند. منبع: دانشنامه اسلامی شیعه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘حلال زادگی قالَ الصّادِقُ عَلَیْهِ السَّلام: 🔸﴿ مَنْ وَجَدَ بَرْدَ حُبّنا عَلیٰ قَلْبِهِ فَلْیَکْثُرِ الدُّعاءَ لاِ ُمّهِ﴾ 🔹 هر کس خنکای محبت ما را در قلب خویش بیاید ، 👈 برای مادرش زیاد دعا کند. ((👌 زیرا این شیرینی و گوارایی محبت ما را مرهون پاکدامنی مادرش است....)) 📚 من لا یحضره الفقیه، ج ۳ ص ۴۹۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘زیباییِ سخنان اهل بیت را به دیگران بیاموزید. حضرت امام رضا علیه السلام: إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا. 🔹اینکه گاه روایت اهل بیت مورد کم مهری قرار میگیرد، نقصِ فاعلی گوینده حدیث نیز موثر در این امر است. وجود نورانی امام هشتم در حدیثی فرمودند: زیبایی سخن ما را برای مردم بگویید. 🔸انتخاب حدیث با در نظر گرفتن فهم و ذائقه مخاطب و نیاز جامعه هدف، تاثیر مهمی در استقبال از روایت اهل بیت دارد، سخنان اهل بیت و دادن سخن اهل بیت، در این میان وظیفه اصلی گوینده حدیث است. 🔸مقدمه دیگر در تحقق نتیجه مورد نظر، تعلیم (لو علموا) است. یعنی اگر علم به زیبایی سخنانِ اهل بیت برای مخاطب حاصل شد بجهت خاصیت ذاتی علم، اثرگذار خواهد بود. 🔸اینکه در عده‌ای نتیجه مطلوب حاصل نمیشود بجهت عدم تحقق شروط انتقال و اثرگذاری پیام است. یعنی شرط انتقال، زیبایی انتقال یا انتقال زیبایی پیام است و شرط اثرگذاری، مُتَعلِّم شدن مخاطب به علوم اهل بیت است. منبع : معارف حدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘تاثیر واژه شناسی در فهم حدیث 🔸واژه شناسی در فهم آیات قرآن و احادیث معصومان علیهم السلام بسیار مهم است. به همین جهت، در حوزه های علمیه قدیم، طلاب در بدو ورود، «نصاب الصبیان» می خواندند و با لغت آشنا می شدند همچنین برای این که با لغت به صورت تخصصی آشنا شوند، «معلقات سبع» با شرح «زوزنی» و مقامات حریری را می خواندند. 🔸ابن رشد اندلسی -فقیه و فیلسوف- علل اختلاف نظر فقیهان را بر شش وجه می شمارد که یکی از آن ها، همین برداشت از واژگان است. 👈به عنوان مثال حدیث «الْحَسُودُ لَا يَسُودُ» را این گونه ترجمه می کنند: «حسود سودی نمی برد» حال آن که با دقت در واژگان این حدیث، یعنی کلمه «لَا يَسُودُ» متوجه می شویم که «یسود» از واژه «سود» نیست چون «سود» فارسی می باشد بلکه از واژه «سؤدد» به معنای بزرگی و آقایی است. بنابراین معنای صحیح حدیث چنین است: حسود، بزرگ و آقا نمی شود. مثال دیگر: الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ. 👈برخی واژه «عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ» را به معنای عمل به ارکان دین معنای کرده اند، حال آن که منظور«عمل با اعضا و جوارح» است. 📚 کتاب «در آینه فقه-تاثیر ادبیات عربی و دانش کلام بر فقه-» محمد حسن ربانی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🏷 زير پرچم حسين عليه‌السلام! 🔅 : ✓ «هر كس با اشتياق به حسين عليه السلام، نزد قبرش بيايد، خداوند، او را جزو ايمن شدگانِ روز قيامت مى‌نويسد و نامه عملش به دست راستش داده مى‌شود و زير پرچم حسين عليه السلام است تا به بهشت در آيد و او را در مرتبه‌اش جاى دهند، كه خداوند، شكست ناپذير و داناست». ⁙ «مَن أتى قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام تَشَوُّقا إلَيهِ، كَتَبَهُ اللّهُ مِنَ الآمِنينَ يَومَ القِيامَةِ، واُعطِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ، وكانَ تَحتَ لِواءِ الحُسَينِ عليه السلام حَتّى يَدخُلَ الجَنَّةَ، فَيُسكِنُهُ في دَرَجَتِهِ، إنَّ اللّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ». 📚 كامل الزيارات: ص٢٧٠ ح٤١٨ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘به مناسبت درگذشت شیخ عباس قمی رحمة الله علیه،(۱۲۹۴-۱۳۵۹ ه.ق) 🔸شیخ عباس قمی (محدّث قمی)، عالم شیعه، محدّث، مورخ و خطیب بود . تحصیلات خویش را در سه حوزه قم، مشهد و نجف گذراند و کتاب‌های پرشماری نگاشت. از وی بیش از شصت اثر ثبت شده است. 📗 مفاتیح الجنان، سفینة البحار ، نفس المهموم و منتهی الآمال ، از مشهورترین تألیفات ایشان است. ▫️ آقا بزرگ تهرانی از دوستان و ارادتمندان شیخ عباس، وی را مثال بارز انسان کامل و مصداق فردی عالم فاضل و زیبنده صفات عالیه معرفی می‌کند. وی می‌گوید شیخ عباس از غرور و شهرت‌طلبی دوری می‌جست و زندگی زاهدانه‌ای داشت. ⩸ داستان عجيب شيخ عباس و پدرش : مرحوم شيخ عباس قمى در خاطرات خود برای پسرش آورده است كه: وقتى كتاب منازل الاخرة را نوشته و به چاپ رساندم، در قم شخصى بود به نام «عبدالرزاق مسأله گو» كه هميشه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه براي مردم احكام شرعی مى گفت. مرحوم پدرم «كربلائى محمد رضا» از علاقه مندان منبر او بود ... شيخ بعد از مسأله گفتن، كتاب منازل الاخرٍة مرا مى گشود و از روايات و احاديث آن مى خواند. ▫️روزى پدرم مرا صدا زد و گفت: شيخ عباس! كاش مثل عبدالرزاقِ مسئله گو مى شدى و مى توانستى منبر بروى و از اين كتاب كه او براى ما مى خواند، تو هم مى خواندى. چند بار خواستم بگويم پدرجان! اين كتاب از آثار و تأليفات من است اما هر بار خوددارى كردم و چيزى نگفتم و فقط عرض كردم دعا بفرمائيد خداوند توفيقى مرحمت نمايد. ▪️ محدث قمی در سال ۱۳۵۹ق در نجف درگذشت و در حرم علی‌بن ابیطالب(ع) دفن شد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ ✳️ ؟ 🎙 دکتر بشار عواد معروف 🔸محقق و متخصص در تصحیح نسخ خطی به زبان عربی 👆 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۳۳.mp3
26.43M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۳۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲۰ صفحه:۹۱ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۳۳.mp3
27.53M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۳۳ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب العقل و الجهل باب /۱ صفحه:۶۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘اهدای عیوب 🔅قال الصادق علیه السلام: «أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَى إِلَیَّ عُیُوبِی» 📚تحف العقول، ص ۳۶۶ 📋محبوب ترین برادرانم در نزد من، کسى است که عیوبم را به من هدیه کند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘مولودی پر خیر و برکت/۱ «هَذَا المَولُودُ الَّذِي لَم يُولَد مَولَودَاً عَظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنهُ»اصول کافی 🔰این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت‏تر از او زاده نشده است. 👈در این روایت شریف تصریح شده است که مولودی با برکت تر از امام جواد علیه السلام در دنیا زاده نشده است. اما دلیل این کلام امام رضا علیه السلام چیست؟ تولد امام جواد (علیه‌السّلام) برکاتی را به دنبال داشت. با تولد این مولود عزیز، امام رضا (علیه‌السّلام) توانست از مشکلاتی که با آنان روبرو بود، رهایی یابد. مشکلاتی که در عصر امامان قبل بی‌سابقه بوده است. زیرا از یک سو پس از شهادت امام کاظم (علیه‌السّلام) تا حدود چهل و هفت سالگی، دارای فرزند نشده بود، و چون احادیث رسیده حاکی بود که امامان دوازده نفرند، که نه نفر آنان از نسل امام حسین (علیه‌السّلام) خواهند بود، فقدان فرزند برای امام رضا (علیه‌السّلام)، هم امامت خود آن حضرت و هم تداوم امامت را زیر سؤال می‌برد و واقفیه این موضوع را بهانه قرار داده و امامت حضرت رضا (علیه‌السّلام) را انکار می‌کردند. گواه این ادعا، اعتراض حسین بن قیاما واسطی به امام هشتم در این مورد و پاسخ آن حضرت است. "ابن قیاما" که از سران واقفیه بوده است، طی نامه‌ای به امام رضا (علیه‌السّلام) او را متهم به عقیمی کرد و نوشت: چگونه ممکن است امام باشی در حالی که فرزند نداری؟ ..عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ قَالَ: كَتَبَ ابْنُ قِيَامَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع كِتَاباً يَقُولُ فِيهِ: كَيْفَ تَكُونُ إِمَاماً وَ لَيْسَ لَكَ وَلَدٌ؟ الكافي ج۱ص۳۲۰ امام در پاسخ نوشت: از کجا می‌دانی که من دارای فرزند نخواهم بود، سوگند به خدا بیش از چند روزی نمی‌گذرد که خداوند، پسری به من عطا می‌کند که حق را از باطل جدا می‌کند. فَأَجَابَهُ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع شِبْهَ الْمُغْضَبِ: «وَ مَا عَلَّمَكَ أَنَّهُ لَا يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ اللَّهِ لَا تَمْضِي الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى يَرْزُقَنِيَ اللَّهُ وَلَداً ذَكَراً يَفْرُقُ بِهِ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ.» تولد حضرت جواد (علیه‌السّلام) به این سمپاشی‌ها خاتمه داد و موضع امام و شیعیان که از این نظر در تنگنا قرار گرفته بودند، تقویت گردید و اعتبار و وجهه تشیع بالا رفت. شاید به همین خاطر بود که در خانواده امام رضا (علیه‌السّلام) و در محافل شیعه از حضرت جواد (علیه‌السّلام) به عنوان مولودی پر خیر و برکت یاد می‌شد. چنانکه ابویحیی صنعانی می‌گوید: روزی در محضر امام رضا (علیه‌السّلام) بودم، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت‌تر از او زاده نشده است منبع: دانشنامه اسلامی شیعه حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135