eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
466 دنبال‌کننده
369 عکس
28 ویدیو
13 فایل
ا ﷽ ا یا هادی کانالی جهت : 🔸تبیین فقه روایی 🔸 حدیث خوانی 🔸نکات و مبانی علوم حدیث 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کانال های دیگر: @azizamhosen @yaraliagham
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘مولودی پر خیر و برکت/۱ «هَذَا المَولُودُ الَّذِي لَم يُولَد مَولَودَاً عَظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنهُ»اصول کافی 🔰این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت‏تر از او زاده نشده است. 👈در این روایت شریف تصریح شده است که مولودی با برکت تر از امام جواد علیه السلام در دنیا زاده نشده است. اما دلیل این کلام امام رضا علیه السلام چیست؟ تولد امام جواد (علیه‌السّلام) برکاتی را به دنبال داشت. با تولد این مولود عزیز، امام رضا (علیه‌السّلام) توانست از مشکلاتی که با آنان روبرو بود، رهایی یابد. مشکلاتی که در عصر امامان قبل بی‌سابقه بوده است. زیرا از یک سو پس از شهادت امام کاظم (علیه‌السّلام) تا حدود چهل و هفت سالگی، دارای فرزند نشده بود، و چون احادیث رسیده حاکی بود که امامان دوازده نفرند، که نه نفر آنان از نسل امام حسین (علیه‌السّلام) خواهند بود، فقدان فرزند برای امام رضا (علیه‌السّلام)، هم امامت خود آن حضرت و هم تداوم امامت را زیر سؤال می‌برد و واقفیه این موضوع را بهانه قرار داده و امامت حضرت رضا (علیه‌السّلام) را انکار می‌کردند. گواه این ادعا، اعتراض حسین بن قیاما واسطی به امام هشتم در این مورد و پاسخ آن حضرت است. "ابن قیاما" که از سران واقفیه بوده است، طی نامه‌ای به امام رضا (علیه‌السّلام) او را متهم به عقیمی کرد و نوشت: چگونه ممکن است امام باشی در حالی که فرزند نداری؟ ..عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ قَالَ: كَتَبَ ابْنُ قِيَامَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع كِتَاباً يَقُولُ فِيهِ: كَيْفَ تَكُونُ إِمَاماً وَ لَيْسَ لَكَ وَلَدٌ؟ الكافي ج۱ص۳۲۰ امام در پاسخ نوشت: از کجا می‌دانی که من دارای فرزند نخواهم بود، سوگند به خدا بیش از چند روزی نمی‌گذرد که خداوند، پسری به من عطا می‌کند که حق را از باطل جدا می‌کند. فَأَجَابَهُ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع شِبْهَ الْمُغْضَبِ: «وَ مَا عَلَّمَكَ أَنَّهُ لَا يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ اللَّهِ لَا تَمْضِي الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى يَرْزُقَنِيَ اللَّهُ وَلَداً ذَكَراً يَفْرُقُ بِهِ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ.» تولد حضرت جواد (علیه‌السّلام) به این سمپاشی‌ها خاتمه داد و موضع امام و شیعیان که از این نظر در تنگنا قرار گرفته بودند، تقویت گردید و اعتبار و وجهه تشیع بالا رفت. شاید به همین خاطر بود که در خانواده امام رضا (علیه‌السّلام) و در محافل شیعه از حضرت جواد (علیه‌السّلام) به عنوان مولودی پر خیر و برکت یاد می‌شد. چنانکه ابویحیی صنعانی می‌گوید: روزی در محضر امام رضا (علیه‌السّلام) بودم، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت‌تر از او زاده نشده است منبع: دانشنامه اسلامی شیعه حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘مولودی پر خیر و برکت/۲ 🔸واقفیه‌ها قبل از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه فرزند دار نشدن امام رضا علیه السلام در صدد شکاف در شیعه بودند که با تولد امام جواد علیه السلام ناکام ماندند و بعد از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه جدید وارد شدند .. 👇مادر امام جواد علیه السلام👇 🔺أُمُّهُ أُمُّ وَلَدٍ يُقَالُ لَهَا سَبِيكَةُ نُوبِيَّةٌ وَ قِيلَ أَيْضاً إِنَّ اسْمَهَا كَانَ خَيْزُرَانَ وَ رُوِيَ أَنَّهَا كَانَتْ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مَارِيَةَ أُمِّ إِبْرَاهِيمَ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص. 1 حضرت خیزران سلام الله علیها بودند که از اقوام ماریه قبطیه همسر پیامبر صلی الله علیه و اله بودند . 👈چون حضرت خیزران سلام الله علیها از اهالی قبط که منطقه‌ای در مصر بود لذا پوست تیره ای داشتند به این خاطر امام جواد علیه السلام رنگ پوست مبارکشون به مادر بزرگوارشان شبیه شده بود تا به امام رضا علیه السلام 👇 رفع شبهه ای زشت👇 🛑وَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَرَ اللَّهُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع. فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ: إِي وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ بَغَى عَلَيْهِ إِخْوَتُهُ.2 🔰از زکریا بن یحیی نقل شده است: علی‌بن‌جعفر (فرزند امام صادق و عموی امام رضا علیهم‌السلام) به حسن‌بن‌حسین‌بن‌علی‌بن‌حسین (نوه امام سجاد علیه‌السلام) گفت: به خدا قسم، به‌راستی که خداوند امام رضا (علیه‌السلام) را یاری فرمود. 🔹حسن‌بن‌حسین گفت: بله، به خدا قسم. فدایت شوم، برادرانش ظلم بزرگی به او کردند. 🔹علی‌بن‌جعفر گفت: بله، به خدا قسم. ما عموهایش نیز به او ظلم بزرگی کردیم. 🔹حسن‌بن‌حسین گفت: فدایت شوم، شما چه کردید؟ من (آن‌زمان) نزد شما نبودم (و از کار شما اطلاع ندارم.) 🔹علی‌بن‌جعفر گفت: برادرانش - و همچنین ما (عموهایش) - به او گفتند: تابه‌حال در میان ما امامی نبوده که رنگش دگرگون [یعنی: به‌خلاف پدرش سیاه‌چرده] باشد! 🔸امام رضا (علیه‌السلام) به آنان فرمود: «او پسرم است.» 🔹آنان گفتند: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر اساس سخن قیافه‌شناس حکم کرده‌اند. میان ما و تو نیز قیافه‌شناس باید حکم کند [تا معلوم شود چه کسی راست می‌گوید.] امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «شما خودتان دنبال قیافه‌شناس‌ها بفرستید. من نمی‌فرستم [تا مبادا بعدها شبهه تبانی مطرح شود.] به آن‌ها اطلاع هم ندهید که برای چه کاری دعوتشان کرده‌اید و همه در خانه‌هایتان باشید.» 🔹وقتی قیافه‌شناس‌ها آمدند، (پیش از ورودشان) ما را در باغ نشاندند و عموها و برادران و خواهران در یک صف قرار گرفتند. 👈امام رضا را نیز (از جمع) جدا کردند، لباس و کلاه پشمینی [مخصوص باغبانان] بر او پوشاندند، یک بیل بر شانه‌اش گذاشتند و به او گفتند: وارد باغ شو، مانند کسی که در باغ کار می‌کند.👉 🔹سپس (بعد از ورود قیافه‌شناسان) امام جواد (علیه‌السلام) را آوردند و به قیافه‌شناس‌ها گفتند: این پسربچه را به پدرش برسانید. 🔹قیافه‌شناس‌ها گفتند: پدر او این‌جا نیست، اما این‌شخص عموی پدرش است، این‌شخص عموی پدرش است، این‌شخص عمویش است، این‌شخص عمه‌اش است. پدرش در میان شما نیست،👈 اما پاهای باغبان این باغ، مانند پاهای این پسربچه است. 👉وقتی امام رضا رویشان را برگرداندند، قیافه‌شناس‌ها گفتند: این‌شخص پدرش است. 👈علی‌بن‌جعفر گوید: من برخواستم، دهان امام جواد (علیه‌السلام) را بوسیدم و به او گفتم: شهادت می‌دهم که تو نزد خداوند امام من هستی... 📚:منابع 1:الکافی ج۱ص۴۹۲ 2:الکافی ج۱ص۳۲۲ منبع:ک‌.علم الحدیث حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘پربرکت‌ترین مولود «ابویحیی صنعانی» می گوید: روزی در محضر امام رضا علیه‌السلام بودم فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود نزد ایشان آوردند حضرت فرمودند: "هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ" "این مولودی است که با برکت‌تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است." 🔺 الكافي، ج‏1، ص: 321، ح9 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘نکته ای پیرامون کتاب مستدرک الوسائل از استاد سید احمد مددی موسوی : 🔹مرحوم میرزا حسین نوری «مستدرک الوسائل» را با این طول و تفصیل نوشته، ولی مشکل کار این است که کتاب ایشان اساساً مستدرک نیست. این احادیث را صاحب «وسائل» دیده، ولی قبول نداشته. خیلی به‌ندرت پیش می‌آید که مطلبی مثلاً در «کامل الزیارات» بوده و صاحب «وسائل» نیاورده باشد و ایشان بیاورد. ایشان احادیثی را آورده که صاحب «وسائل» به آنها اعتماد ندارد. 🔸مرحوم صاحب «وسائل» یک بار «وسائل الشیعه» را نوشته و یک بار دیگر و باز برای بار سوم کتاب را دیده و در دورۀ سوم تعلیقاتی نوشته است. این تعلیقات اخیراً پیدا شده و در چاپ آل البیت آمده و در تحقیق مرحوم ربانی نیست. در خاتمه و فوائدی که صاحب «وسائل» آورده، دارد که عده‌ای از کتب را نام می‌برد ـ که چون یا مشهور نبودند و یا انتسابشان معلوم نبود من از آنها نقل نکردم ـ و از کتاب‌هایی مثل «فقه الرضا» و... یاد می‌کند. 🔹طبعاً مرحوم نوری اگر این تعلیقه را می‌دید دیگر «مستدرک» نمی‌نوشت. درس خارج اصول ۱۳۹۶/۷/۱۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۳۴.mp3
26.77M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۳۴ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۳ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲۱ صفحه:۹۳ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۳۴.mp3
24.79M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۳۴ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۳ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب العقل و الجهل باب /۱ صفحه:۶۹ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘اعتماد به الله تعالی 🔶 امام جواد علیه السلام: 🔸الثِّقَةُ باللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ [و ]سُلَّمٌ إلى [كلِّ] عالٍ 🔹اعتماد به خدا، بهاى دستیابی به هر امر ارزشمند [ و ] نردبانى براى بالا رفتن به سوى [ هر ] درجه بالاست 📚 الدرّة الباهرة: ٣٩ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ انواع احتیاط واجب: 1️⃣ گاهی مجتهد احتیاط واجب را مطرح می‌کند؛ چون به دلیل نداشتن فرصت یا ابزار استفراغ وسع، حکم برای خود او روشن نیست. 👈 مثلا ایام ذی الحجّه می‌رسد و استفتائی در مورد حجّ می‌شود که پاسخ دادن آن به دو هفته فرصت احتیاج دارد و فرصت عمل می‌گذرد. 2️⃣ گاهی حکم برای مجتهد روشن است، ولی او به دلیل مصالحی حکم را اظهار نمی‌کند. در اینجا مقلّدان باید احتیاط کنند؛ چون مجتهد ابراز رأی نکرده و مورد برای آن‌ها شبهه حکمیه قبل از فحص است. و در شبهات حکمیه قبل از فحص، عقل حکم می‌کند که وظیفه، احتیاط است. 👈 مثلا مجتهد از ادله استفاده نکرده حلق لحیه حرام است، اما چون یک ارتکاز متشرّعی بر حرمت وجود دارد و او احتمال می‌دهد این ارتکاز معاصر با معصوم (علیه السلام) بوده، فتوای به حلیّت نمی‌دهد. یا مثلا ادله مساله تمام است اما مجتهد چون تفرّد دارد، دغدغه دارد که ممکن است اشتباه کرده و حکم خدا چیز دیگری باشد. 3️⃣ گاهی هم خود عقل حکم به احتیاط می‌کند، مانند اطراف علم اجمالی. البته اینجا مجتهد فتوا به احتیاط می‌دهد. 👈 مثلا می‌گوید اگر مکلّف نمی‌داند نمازش قصر یا تمام است، باید بین قصر و تمام جمع کند. 📚 استاد آیت الله (دام ظله)/ درس خارج فقه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘ولایت و توحید 🔅 قالَ اَمیرُالمُوْمِنینَ عَلَيْهِ‌السَّلامُ: 🔅 لَوْلَانَا مَا وُحِدَ الله ،بِنَا وُحِدَ الله 🔅 اگرما نبودیم، الله به وحدانیت شناخته نمی شد، همانا بوسیله ما وحدانیت الله شناخته شد. 📔 البرهان، جلد ۴، صفحه ۲۹۴ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ نقش "شهر کَشّ" در رونق حدیث 🔸نقش شهر کَشّ در رونق حدیث شیعه مانند تمام ماوراءالنهر(فرا رود)، هنوز آنچنانکه باید و شاید مورد پژوهش قرار نگرفته است. اگرچه این شهر در قرن هشتم به «شهر سبز» تغییر نام پیدا کرد، اما نام و رجالش هنوز برای ما، کَشّ را آشناتر از هر نام دیگری حفظ کرده است. انتقال حدیث از حوزه‌های حدیثی اصلی به شرق بلاد اسلامی و ماوراءالنهر، امر آسانی نبود. تلاش راویانی مانند جبرئیل بن احمد فاریابی، محمد بن مسعود عیاشی، حمدویه بن نصیر، ابراهیم بن نصیر، محمد بن نصیر و همین محمد بن عُمر بن عبدالعزیز بود که شیعه را در این خطه زنده نگاه داشت. درست است که اینان روایات عراق و قم و خراسان را به این جغرافیای متمدنِ آن روزگار رساندند؛ اما از همان خطه‌ها، محدثینی بودند که تراثِ بربادرفته‌ی خود را با واسطه‌ی بازیابی کردند. 🔸شهر کشّ (شهر سبز) در جنوب ازبکستان امروزی قرار دارد. 📚رجال کشی، ص ۱۴۴-۱۶۳ رجال طوسی، ص ۴۱۸ کمال‌الدین، ج۱، ص۳۱۵و۳۲۹و۳۵۱و۴۸۰و... لسان المیزان، ج۲، ص۹۴و۹۵ منبع:مقاله «کَش‌ها و کَشی‌ها» •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ روایات ولادت در کعبه حاکم نیشابوری از علما و محدثین اهل سنت می‌نویسد: فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ كَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهُ فِي جَوْفِ الْكَعْبَةِ. به و شهرت رسیده است که فاطمه بنت اسد، امیرمومنان علی کرم الله وجهه را در خانه کعبه به دنیا آورد. 📚حاکم نیشابوری، المستدرک على الصحیحین، ج۳، ص ۵۵۰ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘لقب امیر المؤمنین فقط حیدر، امیرالمؤمنین است! 🔸تفسير العيّاشي عن محمّد بن إسماعيل الرازي عن رجل سمّاه :دَخَلَ رَجُلٌ عَلى أبي عَبدِ اللّهِ فَقالَ : السَّلامُ عَلَيكَ يا أميرَ المُؤمِنينَ ! فَقامَ عَلى قَدَمَيهِ فَقالَ : مَه ! هذَا اسمٌ لا يَصلُحُ إلّا لِأَميرِالمُؤمِنينَ عليه السلام ، اللّهُ سَمّاهُ بِهِ ولَم يُسَمَّ بِهِ أحَدٌ غَيرُهُ ... . تفسير العيّاشى به نقل از محمّد بن اسماعيل رازى، از مردى كه نام بُرد ـ:مردى بر امام صادق عليه السلام وارد شد و گفت : اى امير مؤمنان، سلام بر تو! امام عليه السلام روى پا ايستاد و فرمود : «دست نگه دار. اين ، نامى است كه شايسته كسى جز امير مؤمنان [ على عليه السلام ] نيست. خدا، او را بدان ناميد و كسى جز او به آن ناميده نشده است». 🔸.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله أمَرَ أن اُدعى بِإِمرَةِ المُؤمِنينَ في حَياته وبَعدَ مَوتِهِ ، ولَم يُطلِق ذلِكَ لِأَحَدٍ غَيري امام على عليه السلام :پيامبر خدا فرمان داد كه در حيات و پس از وفاتش، «امير مؤمنان» خوانده شوم و آن را براى كسى جز من اجازه نداد. منبع: دانشنامه امیرالمومنین علیه السلام. دارالحدیث حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘یک نامه مهم و فراموش شده ☘ 🔹حضرت امام صادق‌ علیه السلام برای شیعیان نامه‌ای نوشتند و امر فرمودند که آن را به صورت درسی فرا گیرند و در فقرات آن تأمل کرده و متعهد شوند که به آن عمل کنند. شیعیان نیز این نامه را در مصلای نماز خود در منازلشان می گذاشتند و بعد از هر نماز آن را مطالعه می کردند، 😔اما قرن هاست که این نامه مهم از امام صادق علیه السلام به دست فراموشی سپرده شده و در بین شیعیان غریب افتاده است. 🔹اسماعیل بن مخلّد سرّاج گفته است این نامه از سوى امام صادق علیه السّلام به اصحابش فرستاده شد. 🔸مرحوم کلینی در اول «كِتَابُ الرَّوْضَة» حدیثی از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند. اسماعیل بن جابر که راوی این حدیث است می گوید: امام صادق عليه السلام نامه ای را به اصحاب خود نوشت و به آن ها دستور داد که آن را به يكديگر درس دهند، در آن تدبّر و تفكّر کنند و به مضامین آن عمل کنند. در این نامه مفصّل، حضرت به مسائل مختلف دینی و اجتماعی اشاره و تکلیف پیروان خود را مشخص کرده است. شیعیان نیز این نامه را در جاى نمازهاى خود در خانه‏ هاشان گذاشته بودند و چون از نماز فراغ می شدند در آن مى‏ نگريستند. 🔸یکی از علمای قرن یازدهم هجری به شرح و تفسیر این نامه پرداخته و آن را در قالب کتابی با عنوان «منهج الیقین (شرح نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان)» منتشر کرده است؛ 🔸این کتاب با تحقيق، آقایان «سید مجتبی صحفی» و «علی صدرایی خویی» توسط انتشارات دارالحدیث در 528 صفحه چاپ شده است. ☘این نامه را می توانید در کتاب روضه كافي (چاپ اسلامیه ) ج‏8، ص2، مطالعه کنید. 🔸ملاحظه ترجمه نامه‌ حضرت صادق علیه السلام به شیعیان👇👇👇 https://www.shia-news.com/fa/news/123164 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘قیام قائم علیه السلام 💬امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 📜إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَاسْتَغْنَى الْعِبَادُ عَنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ وَصَارَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ وَاحِداً وَذَهَبَتِ الظُّلْمَةُ؛ ✅ همانا قائم ما زمانی که ظهور نماید، زمین به نور پروردگارش روشن می‌شود و بندگان از روشنایی خورشید بی‌نیاز می‌گردند و شب و روز یکی می‌شود و تاریکی از بین می‌رود. 📚دلائل الإمامة، ص ۴۵۴ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ محدث نوری در «الفائدة الثانية عشر» می گوید: ✴️اعلم أنّ علم الحديث علم شريف، بل هو أشرف العلوم، فإنّ غايته الفوز بالسعادة الأبدية، و التحلّي بالسنن النبوية، و الآداب العلوية، و به يدرك الفوز بالمعارف الحقّة ما لا يدرك من غيره، و منه يتبيّن الحلال و الحرام، و الفرائض و السنن، و طرق تهذيب النفس و صفائها. 🔸بدان که علم حدیث ، علمی شریف و شریف ترین علوم است که : 👌نهایت آن رسیدن به سعادت ابدی است 👌 و آراسته شدن به سنتهای نبوی و آداب علوی است 👌و با حدیث انسان به معارف حق می رسد و با غیر آن نمی رسد 👌و با حدیث حلال و حرام و واجبات و مستحبات و همچنین راه های تهذیب نفس و صفای آن به دست می آید. 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، الخاتمةج‏9، ص: 329 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا حضرت زینب کبری سلام الله علیها ▪️ زینب کبری(س) مکنای به‌ ام‌الحسن و ام‌کلثوم دختر ارشد امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا (س) در روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری در ایام حیات جد بزرگوار خود رسول خدا(ص) در مدینه منوره به دنیا آمد. ▪️ کمتر از ۵ سال داشت که جد بزرگوارش رسول خدا(ص) از دنیا رفت و‌ اندکی بعد مادرش زهرای اطهر(س) را نیز از دست داد و مسئولیت مراقبت از خواهران و برادرانش به دوش وی افتاد. ▪️ در عصر پدر، به زنان کوفی درس تفسیر و معارف اسلامی می‌داد. ▪️ پدر گرامی‌اش او را به عقد برادرزاده‌اش عبدالله بن جعفر درآورد. حاصل این ازدواج ۵ فرزند بود. ▪️ شاهد حکومت کوتاه پدر و برادرش امام حسن مجتبی(ع) و در نهایت شهادت آن بزرگواران بود. ▪️ با قیام امام حسین(ع) از مدینه، حضرت زینب(س) نیز به همراه فرزندان و بسیاری از خویشاوندان همراه برادر شهیدش امام حسین(ع) و اسیران کوفه و شام بود. تلخ‌ترین صحنه‌ها و مصیبت‌ها را در ظهر عاشورا شاهد بود. ▪️ حضرت زینب(س) سرانجام در ۵۷ سالگی و در سال ۶۲ قمری چشم از جهان فروبست. سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔹 "زینب" در لغت یا از ماده «زَنِبَ» است که به معنی «فربه شدن» و یا به معنی اصل خود «خوش بوی و معطر و نیکو منظر» است و یا مرکب باشد از «زین و اب» که به معنی «زینت پدر» می‌باشد. 🌸 صلی‌الله ‌علیه‌و‌آله 📖 من بَكى عَلى مُصابِ هذِهِ البِنتِ (زَينَبَ بَنتِ عَلِيٍ عليهاالسلام) كانَ كَمَن بَكى عَلى أخَوَيهَا الحَسَنِ و الحُسَينِ عليهماالسلام. ➕ هر كس بر مصيبت هاى اين دختر (زينب عليهاالسلام) بگريد، همانند كسى است كه بر برادرانش، حسن و حسين عليهماالسلام، گريسته باشد. 📚 وفيات الأئمه ص431 سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘مقام حضرت زینب سلام الله علیها کَربلا دَر کَربلا می ماند اَگر زِینَب نَبود 🚩 🏴امام سجّاد عليه السلام 🔸أنْتِ بِحَمْدِ اَللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ ☑️ [اى زينب !] تو ، بحمداللّه ، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى . 📚 بحار الأنوار ج45 ص162 سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘مشایخ ثقات چه کسانی هستند؟ 🔹منظور از مشایخ ثقات ، اساتید روایی بی واسطه یا با واسطه (بسته به اختلاف مبنای) عده ای از ثقات 🔸محمد بن ابی عمیر 🔸صفوان بن یحیی 🔸احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی هستند که چنین ادّعا شده است که آنها فقط از ثقه نقل می کنند . بنابراین ، اگر روایتی را مرسل نقل کردند ، می توانیم مطمئن باشیم که در سلسله ی سندآنها غیر ثقه وجود نداشته است . 🔹اصل در این ضابطه ، عبارت شیخ طوسی در (( عدة الاصول )) است که این چنین آن را نقل شده : ▪️"إذا کان احدالراویین مسندا و الآخر مرسلا ، نظر فی حال المرسل ؛ فإن کان ممّن یعلم انّه لا یرسل الّا عن ثقة موثوق به ، فلا ترجیح لخبر غیره علی خبره ، و لاجل ذلک سوت الطائفة بین ماوراء محمد ابن ابی عمیر و صفوان بن یحیی و احمد بن محمد ابن ابی نصر و غیر هم من الثقات الذین عرضوا بانّهم لا یروون و لا یرسلون إلّا من یواثق به وبین ما یسنده غیرهم ، و لذلک عملوا بمراسیلهم اذا انفره عن روایة غیرهم" ▫️"اگر در سندی یکی از راویان مسند و دیگری مرسل باشد ، به حال راوی مرسل توجه کرده ، اگر از جمله راویانی بود که می دانیم جز از ثقه نقل نمی کند و روایتش مرسل نیست خبر او را به خبر دیگران ترجیح می دهیم . به خاطر اینکه بین کسانیکه روایت می کنند آن را محمد بن ابی عمیر ، صفوان بن یحیی ، احمد بن محمد بن ابی نصر و غیر ایشان از ثقه ، کسانی هستند که ایشان روایت نمی کنند و ارسال سند نداردالّا از کسی که بوسیله ی آنها توثیق شئه وبین آن چیزی که اسناد می دهند آن را غیر از ایشان برای همین عمل می کنیم به مراسیل آنها هنگامیکه نسبت به روایت غیر از ایشان انفراد داشته باشد ." 👌در واقع ، طبق نظر کسانی که همه ی مشایخ روایی اصحاب اجماع را به واسطه ی نقل اصحاب اجماع از آنها توثیق شده می پندارند ، این قاعده ، بخشی از آن قاعده به حساب می آید و ضابطه ی جدا گانه ا ی نیست و آنها حتّی می توانند از عبارت ((غیرهم )) ، استفاده نموده و آن را اشاره به دیگراصحاب اجماع و بدین ترتیب ، آن را منطبق بر اصحاب اجماع به حساب آورند . منبع: معجم رجال خویی و کتب رجال •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135