🔷آخرالزمان
دورهای که اهلبیت ع آن را بدترین دورانها و محل زندگی شقیترین و بدترین خلائق معرفی کردهاند.
خلقت خلق جهت نیل به عبودیت خداوند باریتعالی و رسیدن به اوج قلهی انسانیت است و به حکم آیه ((ماخلقت الجن و الانس الا لیعبدون))، هدف غایی خلقت بندهی خدا شدن میباشد.
🔻انسانی که تمام وجودش را حیوانیت و شهوات مقام و اموال برداشته، چگونه میتواند از آن رتبهی پست به مراتب بلند انسانیت بنگرد؟
🔻انسان با شناخت عوامل سقوط و شرایط سعود نیز نخواهد توانست مسیر حقیقت را بپیماید؛ مگر نه اینکه تاریخ پر است از عالمان ساقط شده.
مگر قاتلین حسینبن علی ع قاری قرآن و مقیم صلاه نبودند؟!
🔻کسانی که افراد را به خود میخوانند، نیک میدانند که ذرهای هادی نیستند؛ زیرا پیمودن این مسیر جز از طریق امامان معصوم فراهم نیست و علم را فقط باید از آنان گرفت (( لا علم الا من عالم ربانی)).
🔻قرآن کریم مودت اهلبیت پیامبر را یگانه اجر رسالت نبوی معرفی کرده ((ما اسالکم علیه من اجر الالموده فیالقربی))
و نهایت این اجر را به نفع خود ما دانسته ((ما سالتکم من اجر فهو لکم))
یعنی تبعیت از ائمه معصومین، نیکو سرانجامی دارد که خود شما را ارتقا میدهد.
🔻عصر حاضر، آخرالزمان باشد یا نباشد، همه معترفیم که بد زمانهایست...
هنجارها واژگون شده...
ارزشها تغییر کرده...
عدالت گم شده...
و...
🔻پس باید معترف شویم به اینکه در زمانه تاریک فعلی به چراغ هدایت، بیش از پیش محتاجیم.
🔻ما باید با تمسک به گره محکم ((فقد استمسک بالعروه الوثقی)) و چراغهای هدایت ((الله نورالسموات و الارض...... فی بیوت اذن الله ان ترفع...)) راه به یگانه مقصد حقیقی در پیش گیریم...
🔻مسیر حقیقت و انسانیت و عدالتی که میتواند ما را از حقایق سیراب و از منجلاب فعلی برهاند...
🔻دوستی اهلبیت در پیروی حقیقی از آنان است؛ نه لاف محبت و تبعیتگریزی...
✍محمد موسوی
eitaa.com/qalamro_din
هدایت شده از مؤسسه حضرتزینب(س)
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹| #ویدئو
♦️حسین مال همه عالمِ...
🔻آنتوان بارای مسیحی در کتاب حسین در اندیشه مسیحیت میگوید: شیعیان شما را به خدا ابیعبدالله را مصادره نکنید...
📎 حجت الاسلام رفیعی
#حجت_الاسلام_رفیعی
#محرم #مسیحیت #سیدالشهدا
#موسسه_حضرت_زینب
📮موسسه بینالمللی حضرت زینب (س)
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام
@hazratzainab_com
هدایت شده از نویسندگان حوزوی همدان
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۱)
تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن. عقلانیت یا پیروی از احساسات؟
🔻صحنهی عاشورا، صرفا تقابل دو جریان در زمان و مکانی خاص نیست؛ بلکه دارای مقدمه و موخرهای است که عدم درک صحیح هریک از آنها موجب ایجاد شبهاتی از این دست در مورد شاید مهمترین حادثه تاریخ میشود.
🔻مقدمات این جریان، عبارتاند از بعثت نبی و غزوات و جنگهای زمان پیامبر، نصب خلیفه توسط پیامبر در عید غدیر، رحلت پیامبر و وقایع همزمان با آن، زمان خلافت خلفای ثلاثه، خلافت امام علی ع و امام حسن مجتبی ع، صلح امام حسن ع و معاویه، و ۱۰ سال امامت امام حسین در دوران معاویه.
موخرات این جریان نیز از ظهر عاشورا و بعد از اسارت اهلبیت پیامبر ص آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.
🔻رویکرد شخص در مورد این جریانات، بهصورت مستقیم بر برداشتها از واقعه عاشورا موثر است.
🔻مثلا اگر انتصاب خلیفه از طرف خداوند را نپذیریم و قائل به انتخاب به روش ثقیفی شویم، اساسا بخش قابلتوجهی از مقدمات این حرکت دگرگون خواهد شد.
🔻از سوی دیگر تحلیل دقیق شرایط سیاسی-اجتماعی زمان و خلافت شخصی بینالفسق در ممالک اسلامی و فهم درخواست بسیاری از مردم آن زمان برای قیام، از اهمیت ویژهای در تحلیل عاشورا برخوردار است.
🔻یزید شخصی بود که به شهادت تاریخ و شیعه و اهل تسنن، به صورت آشکارا شرابخواری و میمونبازی میکرده و صریحا در مقابل احکام قطعی اسلامی موضع میگرفته است.
از سوی دیگر، یکی از بندهای عهدنامهی صلح امام مجتبی ع و معاویه، عدم نصب جانشین توسط معاویه بوده است.
خلفای ثلاثه، حداقل با شورای ثقیفی مشروعیت خود را توجیه میکردند؛ ولی یزید همین پشتوانه را نیز نداشت و بهصورت موروثی خلیفه شده بود.
🔻عدم تفهم مسائل اصلی و عناصر این حرکت عظیم، قطعا موجب تزلزلها و شبهات اعتقادی خواهد شد.
🔷ادامه دارد...
✍محمد موسوی
@howzavian_hamedan
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۲)
تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن.
عقلانیت یا پیروی از احساسات؟
🔻خداوند جهان را بر نظام احسن آفرید ((الذی احسن کل شیء خلقه ثم هدی))
احسن بودن نظام هستی منوط به داشتن هدف و غرض است.
هدفی که با هدایت بشر حاصل میشود، هدف احسن خلقت است؛ پس خود هادی، هم باید با نظام احسن مادی سنخیت داشته باشد و هم با خداوند فوق تجرد و مادهی خالق این نظام.
🔻از طرفی وجود خلیفهی پیامرسان خالق در بین مخلوقات امری ضروری است که آن شخص با معجزات و کرامات خاص شناخته میشود.
از طرفی دیگر لزوم وحدت خلیفه الهی از ضروریات غیرقابلانکار است؛ زیرا تعدد او با وحدت خالق نمیسازد...
🔻با این تفاصیل، نبی مکرم اسلام یگانه خلیفه الهی در زمان خود بوده که با معجزات عدیده، من جمله قرآن کریم، خلیفه بودن او اثبات شده است.
🔻باتوجهبه اینکه پیامبر اکرم آخرین پیامبران است، سوال این است که بعد از او چه کسی به مقام خلافت الهی گماشته میشود؟
آیا نباید شبیهترین افراد به پیامبر بوده و از مقام عصمت برخوردار باشد؟
آیا اشخاص غیر مصون از خطاهای راهبردی میتوانند این مقام را تصاحب کنند؟
اصلا چگونه باید اورا بشناسیم؟ آیا مردم عادی میتوانند شخص دارای این مقام را تشخیص دهند؟
اصلا آیا پیامبر نباید او را معرفی کند تا مسلمانان بعد از ایشان در تحیر نمانند؟
🔻کنار هم قرار دادن این مقدمات، ما را به این نتیجه میرساند که پیامبر ایشان را معرفی کرده است.
نه تنها او، بلکه تمام خلفای خود تا روز قیامت را معرفی کرده است. لازم به ذکر است که این معرفی از جانب خداوند بوده است؛ زیرا فقط خداوند است که حق انتخاب رابط بین خود و خلق را داراست...
برای اطلاعات بیشتر به کتاب شریف الغدیر علامه امینی (ره) مراجعه کنید.
🔻گزارشات تاریخی نشان میدهد که در زمان وفات پیامبر، افرادی با دسیسههای خود شخص مد نظر خداوند را از مقام خلافت ظاهری کنار زدند و افراد دیگری جایگزین ایشان کردند.
یعنی عالمترین و برترین افراد را کنار زده و به اعتراف اهل تسنن و شیعه، شخص به مراتب پایینتر را جایگزین او کردند.
🔻بزرگترین خیانت در حق بشریت، همین کنار زدن خلیفه بر حق خداوند بوده که ریشه اصلی وقوع واقعه عاشورا، به همین امر برمیگردد.
🔻یزیدبن معاویه، در واقع امتداد همین خیانت بزرگ در حق مسلمین است. یزیدی که فرزند معاویه است و معاویه گماشتهی همان خلفای ثلاثهی نابحق است.
معاویهای که حتی در مقابل دستور علی ع، بعد از خلافت ظاهری ایشان ایستاد و با او جنگید و بسیاری از مسلمین را به طمع قدرت به خاک و خون کشید.
🔻اینها همه در امتداد کنار زدن خلیفه بر حق الهی توسط افرادی است که از دستور خدا و پیامبر سر باز زدند.
🔹ادامه دارد....
✍محمد موسوی
🖇لینک پارت (۱)
https://eitaa.com/qalamro_din/400
🆔eitaa.com/qalamro_din
May 11
مظلومیت امام؛ یعنی ۱۲ هزار نفر از امام دعوت و با ایشان بیعت کنند و در آخر کمتر از ۱۵۰ نفر با ایشان بمانند.
🔻ندای ((مهدی بیا مهدی بیا)) های عصر ما، چقدر مرا به یاد ((حسین بیا حسین بیا)) های کوفیان میاندازد...
🔹 نکند خام نداهای توخالی شویم و بر غیبت حضرت خرده بگیریم...
eitaa.com/qalamro_din
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۳)
تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن.
عقلانیت یا پیروی از احساسات؟
🔻امام حسین ع پس از امام حسن مجتبی ع خلیفهی بر حق خداوند و واسطه خلق با خالق است. هرچند خلیفهی ظاهری نبودن ایشان، لطمهای به خلافت الهی ایشان نمیزند؛ ولی خلافت ظاهری موجب تکمیل خلافت حقیقی است.
🔻کسی که از ویژگیهای خلافتالهی مانند عصمت و عدالت برخوردار نیست و خلافت را بر عهده میگیرد، غاصب است، نه خلیفه.
پس یزید و خلفای نابحق دیگر غاصباند؛ نه خلیفه.
🔻پس از مرگ معاویه و خلافت یزید، فشارها بر امام حسین ع به عنوان نوهی پیامبر و بزرگ قریش برای بیعت با یزید رو به فزونی گرفت؛ زیرا او قصد توجیه و مستحکم کردن خلافت خود را داشت.
تهدیدهای مکرر ولیدبن عتبه (حاکم مدینه) در پی نامهی یزید که از او خواسته بود در صورت امتناع حسین ع او را به قتل برساند، منجر به خروج شبانه و در واقع خروج از مهلکه توسط امام حسین ع شد.
🔻همراه داشتن اهل و عیال به قصد سفر حج بود؛ نه برای قیام علیه یزید. در واقع امام حسین ع فقط نمیخواست یزید را تایید کند و در آن شرایط خفقان، مجالی برای قیام نمیدید.
🔻در حین سفر حج، مردم کوفه که خلافت علی ع را نیز درک کرده بودند، حدود ۵۰ نامه با مهر ۱۲ هزار نفر برای امام حسین ع فرستادند.
🔻در این نامه ها از امام برای قیام دعوت شده بود و با ایشان بیعت کرده بودند. همین عناصر موجب اتمام حجت بر امام و قصد ایشان برای قیام شد.
🔻در شرایط عادی، امام ع به راحتی وارد کوفه شده و در آنجا برای قیام برنامهریزی و پشتیبانی میشد. عدم حرکت امام برای قیام موجب قضاوت تاریخ بر علیه ایشان و متهم شدن اهلبیت میشد.
🔻امام ع در مسیر حرکت از مکه به کوفه، با افراد زیادی دیدار و از آنان برای قیام دعوت کردند. عدهای پذیرفتند و همراه شدند و عدهای دعوت امام را نپذیرفتند.
پس حرکت امام ع برای قیام برنامهریزی شده و دقیق و طبق عقل سلیم بوده، نه از روی احساسات.
🔻در زمان رسیدن حضرت به نزدیکی کوفه (ذو حسم) سپاه یزید به فرماندهی حربن ریاحی از ورود امام ع به کوفه منع شدند و حضرت راه کربلا را برگزیدند.
عدم پیکار امام با سپاه حر، نشان از عدم قصد حضرت برای جنگ با تعداد کم بود.
🔻وقتی حضرت به کربلا رسیدند، ابن زیاد سپاهی عظیم به فرماندهی عمر سعد عازم کربلا کرد و راه پس و پیش بر حضرت بستند.
ابن زیاد خطر وجود امام را درک کرده و تصمیم به قتل امام گرفته بود و هیچ چیز جلودار او نبود.
🔻حتی طبق شواهد تاریخی امام از لشکر عمر سعد خواست تا او را رها کند و او به مدینه برگردد، ولی عمر دستور به قتل امام داشت.
🔻امام ع دراینباره میفرمایند: (( قد رکض بیناثنتین، بین السله و الذله))
یعنی یزید مرا بین کشته شدن و بیعت ذلیلانه مخیر کرده و هیهات مناالذله...
✍محمد موسوی
🔹ادامه دارد...
🖇لینک پارت (۱)
https://eitaa.com/qalamro_din/400
🖇لینک پارت (۲)
https://eitaa.com/qalamro_din/401
🆔http://eitaa.com/qalamro_din
🔻قلمرو حقیقت...
فضایی برای حرفهای نو و بستری برای تفکری جدید...
🔻جایی برای تبادل دیدگاهها و بررسی و نقد و انتقاد...
❌تعصب ممنوع❌ اینجا فقط جای عقل و منطق است.
🔷سوالات ارسالی پاسخ داده شده و اگر سوال خوب و همگانی باشد، در کانال به همراه پاسخ بارگزاری میشود.
🔹محتواهای ارسالی پس از تنقیح و تصحیح بارگذاری میشود.
@qalamro_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻معنی (( الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیهالسلام))
اسلام علیکم ایهاالشهداء الصدیقون...
🔷صلی الله علیک یا ابااعبدالله...
http://eitaa.com/qalamro_din
May 11