eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
19 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰زندگی یعنی مبارزه؟ "در سال ۱۳۶۹ در فرانسه در دانشگاه سوربن درس می‌دادم، عضو CNRS مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه هم بودم. تصمیم گرفتم به ایران برگردم. یکی از همکاران فرانسوی‌ام گفت چرا به ایران می‌روی؟ اینجا یک لقمه نان پیدا می‌شود بخوری! به او گفتم این هم کشور است شما دارید؟ در اینجا همه کارها آسان است! ما در مملکت‌مان برای هر کاری مثل گرفتن بلیط هواپیما، خرید نان و گوشت خوب، برای استخدام شدن، برای چاپ کتاب و گرفتن مجوز چاپ نشریه و گرفتن مجوز پژوهشکده از وزارت علوم و غیره باید مبارزه کنیم، پارتی بتراشیم، خود را معرفی کنیم، هدیه بدهیم، کوچک و بزرگ شویم، عصبانی شویم، بادمجان دور قاب بچینیم، گاهی قلدری کنیم، گاهی به دادگاه برویم و شکایت کنیم، گاهی ساکت شویم و صبر پیشه کنیم، گاهی خودمان حق دیگران را ضایع کنیم. اینجا توی پاریس آرام و ساکت و صامت، راست‌راست راه می‌رویم. ما توی مملکت‌مان یک مجله چاپ می‌کنیم، چقدر پز می‌دهیم و چقدر دیگران حسادت می‌کنند. در مملکت شما ده‌هزار مجله چاپ می‌شود، حالا یکی را هم ما چاپ کردیم. بالاخره گفتم کشور شما برای تنبل‌ها خوب است و کشور ما برای مبارزان. ما با چنگ و دندان زندگی می‌کنیم و معنای زندگی همین تلاش‌ها، عصبانیت‌ها، دوندگی‌ها و صبرها و ظفرهاست. زندگی یعنی همین مبارزه، جوشش، کوشش، صبر، قناعت و تحمل کردن." 📚منبع: پاپلی‌یزدی، محمدحسین؛ شازده حمام، ج۱، ص۶۶. 🔺به این متن دکتر پاپلی‌یزدی می‌شود از زوایای گوناگون نگاه کرد و ده‌ها نتیجه گرفت. مثلا می‌شود نویسنده را در زمره‌ی جماعت خودتحقیر تپاند. همان‌ها که دوست دارند گربه‌ای در خیابان‌های پاریس یا اسبی بر یال یک تپه در آمریکا باشند. اما هرگز نمی‌شود رگه‌های واقعیت در جان‌کلام پاپلی‌یزدی را نادیده گرفت. یا مثلا می‌شود این سنخ حرف‌ها را بُرد در ژانر خلقیات و گفت خُلق‌وخوی ایرانی‌ها همیشه همین بوده و هست! ایرانی اصلاح‌ناپذیر است مگر به ضرب سنبه‌ی زور استبداد و شعار داد: "رضاخان روحت شاد!" یا می‌شود این حرف‌ها را دلیلی محکم گرفت بر توسعه‌نیافتگی ایرانی و نداشتن انواع خِرَد! عامل آن هم مثلا دین باشد و در نهایت نسخه‌ی سکولاریسم برای ایران و ایرانی پیچید. یا حتی می‌شود این حرف‌ها -مخصوصا سطور پایانی- را ربط داد به نسبت "زندگی و مقاومت"؛ چیزی که این روزها هم بابش باز است و هم داد سخنش بلند! یعنی زندگی، مبارزه باشد که از قضا به مذاق ما "خودی‌ها" بیشتر خوش می‌آید. ⁉️اما یک‌سوال: آیا واقعیت ماجرا ارتباط مستقیمی با اقتصاد ندارد؟ آیا بی‌پولی دلیلِ حسادت، چوب‌لای‌چرخ گذاشتن، شیرینی دادن و زیرمیزی گرفتن، پارتی آوردن و خود را شناساندن و... نیست؟ آیا ژن ایرانی یا خُلق و خوی او یا دینش یا... او را به چنین وضعی تاریخی رسانده؟ آیا به قول عباس‌میرزا آفتاب دیگری بر کله‌ی ملل مترقی اروپایی تابیده؟ ▪️ راستش را بخواهید من فکر می‌کنم ماجرا، ماجرای "غارت‌گر و فردِ غارت‌شده" است. 🆔 @Qasas_school
🔰 حزن سرمدی حادثه‌ی عاشورا تنها حادثه‌ی جهان است که بنی‌بشر و انبیاء و اولیاء از پیش و پس وقوع آن در صحرای کربلا، با آن گریسته‌اند. شکی نیست که موضوع روضه و مصیبت‌خوانی، ملک طلق سیدالشهداست. اصلا سنت است که حتی اگر برای موسی‌بن‌جعفر یا امام عسکری هم کسی روضه خواند، باید نقبی به کربلا بزند. سنتی که شاید ریشه در همان روایت معروف داشته باشد: "یابن‌شبیب ان کنت باکیا لشیء فابک للحسین." (امالی صدوق، ص۱۳۰) حالا تاریخ یک صحنه‌ای از غربت و تنهایی سراغ دارد که روضه‌ی آن را حسین خوانده است. یعنی در میان اوراق عالم، حادثه‌ای چنان غم‌بار مدفون است که حسین-این موضوع ازلی‌ابدی تمام گریستن‌های پربها- خودش روایتش کرده و روضه‌اش را خوانده. اصل ماجرا، روایت تقریبا بلندی است که بخشی از آن را برای‌تان ترجمه می‌کنم. به امید آنکه تقریر روضه‌خوانی ابی‌عبدالله را تلقی به روضه‌خوانی ما کنند. حضرت فرمود: 《پدرم صورت قبر را برهم زد تا اثری از مدفن هویدا نباشد. خاک دست‌ها را که تکاند، دلتنگی تازه رخ عیان کرد. اشک بر گونه‌هایش سرازیر شد. غم‌بار، مصیبت‌زده و دردآلود رو به سوی مرقد جدمان رسول خدا زبان به گلایه گشود که: یا رسول‌الله زهرا را از من ربودند. دلتنگی‌ام همیشگی شد.》و امّا حزنی فسرمد... (امالی مفید، ص۲۸۱) حزن سرمدی، عنوان مجموعه پادکست‌هایی کوتاه است که به ماجراهای تاریخی منجر به شهادت حضرت زهرا می‌پردازد. در این قطعات سعی شده با بیانی روایی و قصه‌وار به اصلی‌ترین پرسش‌های پیرامون فاطمیه پاسخ داده شود. در ادامه هر بخش از پادکست پست خواهد شد. 🆔 @Qasas_school
تخلف‌ها و مخالفت‌ها.mp3
24.43M
🎙 پادکست اول: تخلف‌ها و مخالفت‌ها ⁉️پرسش: چطور مردمی که همه چیز زندگی متعالی خود را مدیون پیامبر و دین اسلام بودند، چند صباحی پس از رحلت رسول اکرم به خانه‌ی دختر او هجوم می‌برند و یا به تماشای این حادثه‌ی عجیب می‌نشینند؟ ◾️عناوین طرح شده: 1⃣ تخلف برخی صحابه از سپاه اسامه 2⃣ مخالفت با مکتوب شدن وصیت پیامبر 🔺مبتنی بر گزارش عمربن‌خطاب 🆔 @Qasas_school
تخریب چهره‌ی علی(ع).mp3
22.07M
🎧 پادکست دوم: تخریب چهره‌ی علی (علیه‌السلام) 🎙چگونه دو جریان "دشمنان علی" و "رقیبان علی" روایتی وارونه از فداکاری‌ها و جنگاوری‌های ارزشمند علی ترویج کردند؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ علی؛ تندرو و خشن 2⃣ علی؛ منفور قریش و مردم 3⃣ عقب راندن پیامبر به نفع منافقان 🆔 @Qasas_school
تصور اشتباه از حاکمیت پیامبر(ص).mp3
23.02M
🎧 پادکست سوم: گلایه از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🎙آیا پیامبر نسبت به زمینه‌سازی برای ولایت اميرالمؤمنين کم‌کاری کرد؟ چرا حضرت با متخلفان و مخالفان برخورد قهری نکرد؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ تفاوت ولایت با سلطه 2⃣ لحظات آخر عمر پیامبر 🆔 @Qasas_school
سقیفه؛_جغرافیایی_که_تاریخ_را_تغییر_داد!.mp3
16.05M
🎧 پادکست چهارم: سقیفه؛ جغرافیایی که تاریخ را تغییر داد! 🎙عمر‌بن‌خطاب از انکار رحلت پیامبر چه هدفی را دنبال می‌کرد؟ هارون امت چه کسی بود تا در فقدان موسی، مردم به سامری و گوساله‌ی طلایی دچار نشوند؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ وقت‌کُشی عمر با انکار رحلت پیامبر 2⃣ سقیفه و بدعت شرارت‌بار انصار 🆔 @Qasas_school
ناگهان بیعت!.mp3
20.84M
🎧 پادکست پنجم: ناگهان بیعت 🎙چگونه اختلافات اوس و خزرج و رأی‌های منفی توانست به نفع یک تیم سیاسی خاص تمام شود؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ بدعت انصار که هرگز از آن خلاصی نیافتند! 2⃣ بازگشت به جاهلیت 3⃣ جوانی، نقطه ضعف علی!! 🆔 @Qasas_school
چه کسی ویژه‌خوار است و چه کسی عدالت‌خواه؟.mp3
19.85M
🎧 پادکست ششم: کودتای شبه‌نظامی 🎙چه کسی ویژه‌خوار است و چه کسی عدالت‌خواه؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ سواستفاده از قبیله‌ی بنی‌اسلم! 2⃣ پول‌پاشی! 3⃣ غصب فدک! 🆔 @Qasas_school
حمله به خانه‌ی وحی.mp3
16.88M
🎧 پادکست هفتم/پایانی: حمله به خانه‌ی وحی 🎙چه شد که اربابان سقیفه به ضرورت بیعت علی رسیدند؟ ▪️عناوین طرح شده: 1⃣ بازگشت سپاه اسامه و آغاز اعتراضات علیه خلیفه‌ی خودخوانده! 2⃣ سه روز قهر و سپس تکمیل کودتا! 3⃣ محاصره و حمله به خانه‌ی حضرت زهرا! 4⃣ مردم؛ مهم و اثرگذار! 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 قصه‌ی روز دانشجو | به مناسبت ۱۶ آذرماه 🔵 چهار ماه بعد از کودتای 28 مرداد علیه دولت مصدق، ایران و انگلیس دوباره روابط را از سر گرفتند(روابطی که در دولت مصدق قطع شده بود). در همین بحبوحه اعلام کردند ریچارد نیکسون به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا (اصلی‌ترین حامی کودتای 28 مرداد) به ایران خواهد آمد. جو کشور متشنج شد و اعتصابات و تظاهرات مختلفی رخ داد. 🔴 دانشجویان در ۱۶ آذر درحالیکه دانشگاه تعطیل شده بود، به دانشگاه وارد شده و به روشنگری پرداختند. تصمیم دولت و حکومت پهلوی در برابر این وضعیت ملتهب یک چیز بود: سرکوب! 🔵 دکتر شهید مصطفی چمران، که یکی از شاهدان واقعه ۱۶ آذر ۳۲ است می‌گوید: «روز ‌۱۴ آذر یکی از دربانان دانشگاه شنیده بود که تلفنی به یکی از افسران گارد دانشگاه دستور می‌رسد که باید دانشجویی را شقه کرد و جلوی در بزرگ دانشگاه آویخت که عبرت همه شود و هنگام ورود نیکسون صداها خفه گردد و جنبنده‌ای نجبند». 🔴 سپس سربازان و نیروهای ویژه ارتشی به دانشجویان حمله کردند و نتیجه این توحش، بازداشت و زخمی شدن صدها دانشجو شد. اما وضعیت در دانشکده فنی بغرنج‌تر بود. نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک مستقیم تیر کردند که کشتن سه دانشجو را در پی داشت: احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا شد. 🔵 "آذر شریعت رضوی" برادر پوران بود؛ همسر دکتر علی شریعتی. شریعتی در وصیت‌نامه‌اش می‌گوید «کاش می‌توانستم خود را در برابر دانشگاه آتش بزنم آنجا که ۲۲ سال پیش آذرمان در آتش بیداد سوخت! او را در مقابل پای نیکسون قربانی کردند.» 🔴 فردای ۱۶ آذر، نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که در اشغال مشهود نیروهای نظامی بود، دریافت کرد. 🔵 البته مواجهه خشن و خون‌بار پهلوی با دانشجو و دانشگاه به همین مورد ختم نمی‌شود. مورد دیگر مربوط به اعتراضات اول بهمن ۱۳۴۰ می‌شود. حادثه‌ای که احمد فرهاد رئیس وقت دانشگاه تهران در توضیح فجایع به بار آمده طی نامه‌ای به امینی نخست وزیر وقت می‌نویسد: 📖 پیرو مذاکرات امروز صبح ما، در ساعت۱۱ سربازان و چتربازان دانشگاه تهران را اشغال کردند. هیچ دلیلی در بین نبود که نظامات و آئین دانشگاهی نقض شود. پس از حمله به دانشگاه، سربازان و چتربازان بدون فرق و تفاوت، یکسان به دانشجویان پسر و دختر حمله کردند، دانشجویان بسیاری را به قصد کشت مضروب نمودند. من هیچ گاه ندیده و نشنیده‌ام تا این حد بی‌رحمی، سادیسم، خشونت و خرابکاری از ناحیه قوای دولتی اعمال شود. بعضی از دختران را سربازان در تالارهای درس دانشگاه ازاله بکارت کردند. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قذافی: نوبت همه می‌رسد! ✍🏻 صابر گلعنبری 🔹سرهنگ قذافی مانند دیگر رهبران عرب محافظه‌کار و چندان پایبند به آداب دیپلماتیک هم نبود. فارغ از استبداد و خودکامگی‌اش، اما گاهی وقت‌ها حرف‌هایی می‌زد که به ظاهر ساده‌اندیشانه بود، اما از سر صداقت و درست بود. 🔸سال ۲۰۰۸ در نشست سران عرب در دمشق ضمن اشاره به اعدام صدام می‌گوید که دارند رهبران عرب را اعدام می‌کنند و می‌کشند، چرا؟ سپس خطاب به سران عرب نشسته در سالن می‌گوید نوبت همه شما می‌رسد. 🔹در این حین رهبرانی چون اسد، مبارک و بوتفلیقه می‌خندند. اما نه خود قذافی دنبال چرایی پرسش خود رفت -که اگر دنبالش را گرفته بود، به آن روز نمی‌افتاد - و نه همتایانش نیز که ‌خندیدند - نه آن روز و نه بعد از کشتن قذافی- فکر می‌کردند که چنین سرنوشتی پیدا خواهند کرد. 🔸کما این که با اعدام صدام هم درس نگرفته بودند. البته صدام روزی اعدام شد که ملتش از او بریدند و به ستوه آمدند. این مقامات هم روزی رفتنی شدند که فاقد پشتوانه مردمی شدند. 🔹واقعیت این که قدرت چنان کور و کر می‌کند که مستبدان چشم دیدن واقعیت‌ها را ندارند و زمانی آن‌ها را درک می‌کنند که دیر شده و زمان سقوط است. 🆔 @Qasas_school