eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
319 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ناشنیده‌هایی از زندگی شخصی شهیدبهشتی (۲) 🔷 (برخلاف عرف مذهبی‌های آن زمان) برای فرزندانش تولد می‌گرفت و بر ایشان کیک و هدیه می‌خرید و برای خرید هم خودش با آنها می‌رفت! 🔸 آلمان هم که بود خانواده‌اش را با همان لباس روحانی برای تفریح به ساحل می‌برد و یا اگر برنامه در سایر کشورهای اروپایی داشت، حتما آنها را هم با خود به همراه می‌برد و باهم از موزه‌ها و آثار هنری اروپا بازدید می‌کردند! خود مسلمانان آلمان هم چنین رفتارهایی از روحانیون قبل از بهشتی ندیده بودند! 🔹 زمانیکه داشتنِ رادیو در خانواده‌های مذهبی به معنای راه دادن شیطان به داخل خانه بود (تا چه رسد به روحانیون)، او برای خانه‌اش علاوه بر رادیو، تلویزیون خرید و آن را در خانه‌اش در جلوی چشم همه قرار داده بود و از کنایه‌ها ابایی نداشت. حتی برای استفاده از برنامه‌های تلویزیونی، محدودیتی برای فرزندانش ایجاد نکرده بود اما فرزندان خود به خود برنامه‌های آن‌چنانی را نمی‌دیدند. 🔸 منزل مسکونی‌اش در قلهک تهران 600 متر بود و به‌طور قرضی و با کمک دوستانش خریده بود و در آن استخری برای شنا ساخته بود. ماشین پژو سوار می‌شد و همسرش را وادار کرده بود رانندگی یاد بگیرد و حتی با لباس روحانی کنار دست خانم می‌نشست!! 🔹 برخلاف عمده مردمِ آن زمان، در خانه ماشین لباسشویی و جارو برقی داشت و به‌طور کلی زندگی بالاتر از سطح معمول مردم برای خانواده‌اش فراهم کرده بود، هم خودش کارمند آموزش و پرورش بود و هم به همسرش ارث زیادی رسیده بود، با این حال وقتی که به شهادت رسید چند ده هزار تومان مقروض بود!! 🔸 بعد از انقلاب پسر بزرگش می‌خواست برای افزایش درآمد خود، سرچهار راه روزنامه‌فروشی کند. با شهید بهشتی مشورت کرد و او نه تنها مخالفت نکرد بلکه بسیار تشویقش کرد. برخی ارادتمندان شهید وقتی پسرش را سرچهار راه دیده بودند به ایشان گفته بودند: جالب نیست که پسر نفر اول قضائی کشور سر چهارراه روزنامه فروشی کند! جواب شنیدند: فرزندان من در اینجور مسائل آزادی عمل دارند. 🔹 روز جمعه را برای خانواده‌اش خالی کرده بود و در این روز حتی‌الامکان به هیچ تلفن و هیچ درخواست ملاقاتی پاسخ نمی‌داد. بعضی هفته‌ها هم بچه‌هایش را سوار بر ماشین می‌کرد و به دربند و توچال و... می‌برد و آنجا با هم بستنی و شیرینی می‌خوردند (با لباس روحانی)!! 🆔 @Qasas_school
🔰 ناشنیده‌هایی از زندگی شخصی شهیدبهشتی (۳) 🔶 طرح و نقشه بازسازی خانه‌اش را خودش داده بود و ماشینش را حتی الامکان خودش تعمیر می‌کرد در مجلسی خانوادگی، بحث به لنت ترمز کشیده شده بود؛ ایشان هم مفصل در مورد لنت ترمز صحبت‌هایی انجام داد و حتی می‌دانست مثلا در کدام خیابان لنت‌های اصل می‌فروشند و کجا تقلبی! 🔹 اهل ورزش بود، شنا بلد بود، روی مچ‌های دست شنا می‌رفت، در تفریحات والیبال بازی می‌کرد و در خانه‌شان هم استخر شنا داشتند و هم میز پینگ پونگ! در حیاط حزب جمهوری اسلامی هم گهگاهی پینگ پونگ و والیبال بازی می‌کرد. 🔸 مطلقا به استخاره اعتقادی نداشت و می‌گفت: «مبنای شرعی ندارد» (در مقابل این نظر، نظرات جدی‌ای وجود دارد) در اذان و اقامه‌اش بخش مستحبی «أشهد ان علیاً ولیُّ الله» را نمی‌گفت!! در آلمان هم همه مهرهای مسجد را جمع کرده بود (‌و گفته بود هر کس با خودش مهر بیاورد) تا اهل سنت احساس قرابت بیشتری کنند. 🔹در زیارت‌ها از دور زیارت می‌کرد و داخل در ازدحام نمی‌شد! همه این رفتارهایش باعث شده بود تا برخی روحانیون سنتی او را «سنی» مسلک بخوانند! 🔸 با تمام این احوالات؛ همه نزدیکانش می‌گویند: ذکر روی لبش در تمام عمر «یا اماه! یا فاطمه الزهرا أغیثینی» بود و خصوصا در مواقع ناراحتی این ذکر را خیلی بر زبان می‌آورد. 🔹از همان اوایل طلبگی منظم بود. در حجره‌اش کاغذی روی دیوار زده بود و برنامه دقیق روزانه خود را در آنجا ثبت کرده بود؛ ساعت ورود، خروج، مباحثه و... در جلسات برای کسانی که دیر در جلسه حاضر می‌شدند، جریمه نقدی قرار داده بود. اگر کسی حتی 5 دقیقه زودتر به ملاقات ایشان می‌آمد و خودش هم کاری نداشت، می‌گفت: «صبر کن تا وقتت برسد» نوشته‌هایش را (برخلاف همه آخوندها) به‌طور منظم در کارتابل‌های مخصوصی نگه‌داری می‌کرد. مثلا شماره تلفن‌ها را حفظ نمی‌کرد و می‌گفت: «ظرفیت ذهنم را برای مسائل مهم‌تر نیاز دارم!» 🔸در دهه 50 شمسی، شرکت فیلم‌سازی «فیلم در خدمت دین» را تاسیس کرد که چند فیلم و مستند هم در آن تولید شد! این درست در زمانی بود که تنها فعالیت قشر مذهبی در برابر ابتذال و فحشاء جریان «فیلم‌فارسی»، تحریم و نفرت از سینما بود!! 🔸شرکت «سبزه» را نیز با کمک والدین دانش آموزان مدارس «رفاه» و «ارشاد» تاسیس کرد. هدف‌شان از تأسیس آن این بود که در فضای ناسالم پارک‌ها و مکان‌های تفریحی، مکانی مناسب برای تفریح دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها فراهم کنند. آنها با مشارکت هم باغ هزار متری را در اطراف کرج خریدند و برخی جمعه‌ها والدین و بچه‌ها را با اتوبوس‌های مدرسه به آنجا می‌بردند. در این روز تمام کارها(اعم از نظافت، پخت و توزیع غذا) را آقایان انجام می‌دادند و بچه‌ها و مادرها دست به سیاه و سفید نباید می‌زدند! خود شهید هم در انجام همه کار ها پیش قدم بود. 🔹می‌گفت: در جریان مبارزان و بعد از انقلاب دافعه ما بیشتر از جاذبه ما بوده است و افراد را صرفا به خاطر دو سه تا حرف غلط کنار می‌زنیم در حالی که اگر فردی 50+1 خوبی داشته باشد و 49 بدی؛ این فرد را باید انسان خوبی تلقی کنیم! میگفت: شریعتی خیلی بر گردن این انقلاب حق دارد و من بالاخره روزی این حق او را اداء خواهم کرد. 🔸به شدت به نماز اول وقت ملتزم بود! مثلا در آلمان در ایستگاه راه آهن وقت اذان ظهر شده بود و او همانجا روی سکوی مسافران نمازش را خوانده بود. در دوران طلبگی هم ملتزم بود که در صحن مدرسه حجتیه بلند اذان بگوید. برای نماز حالش به کلی دگرگون می‌شد، همان روحانی دانشگاهی نوگرا در جلسات و مباحثات، به یک باره به عابدی به تمام معنا خاضع و خاشع تبدیل می‌شد. 🆔 @Qasas_school
📚 منابع: ۱. مصاحبه علیرضا بهشتی با سایت ایسنا ۲. زندگی شهید بهشتی (احمد عاطفی) ص ۱۰۹. ۳. سیره شهید دکتر بهشتی (غلامعلی رجایی). ۴. مصاحبه محسن کمالیان با سایت شهید بهشتی. ۵. مجله شاهد یاران، شماره ۸، (مصاحبه با ملوک السادات بهشتی). ۶. خاطرات حسین مهدیان، ص۴۲. ۷. میم کاف (حسن کمالیان) ص۸۲. ۸. محافظ شخصی (خاطرات محافظ شهید بهشتی)، ص۵۹۳. ۹. نقد عمر (علامه علی دوانی) ص۹۰. ۱۰. هماره پیرپاک (ولی الله چهپور) ص۸۹. ۱۱. جریان شناسی سیاسی ایران (علی دارابی) ص۳۸۸. ۱۲. پشت شیشه های مات ص۳۲. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰جامعه‌شناسی کوفه و روان‌شناسی اجتماعی کوفیان 🔶 از مکه تا کربلا حدود ۳۶ منزلگاه وجود دارد که کاروان‌ها به اقتضای شرایط، در برخی از آنها استراحت موقت کرده و در برخی اتراق می‌کنند. 🔹 امام حسین از مکه که بیرون آمد، اولین منزلگاه و محل توقفش، جایی بود به نام بُستان ابن‌معمّر یا ابن‌عامر. ماندن حضرت در این مکان کوتاه بود. به اندازه‌ی اندکی استراحت و آب و علوفه دادن به مرکب‌ها. 🔸 در همین منزلگاه کاروان زیارتی فرزدق شاعر نامی عرب با امام حسین برخورد می‌کند و سپس ملاقاتی میان امام حسین و او صورت می‌گیرد. 🔹 فرزدق به همراه کاروان همانند بسیاری از مسلمانان به قصد انجام حج به مکه می‌رفت و وقتی دید حسین برخلاف همه مسلمانان مکه را رها کرده و از آن خارج می‌شود، از حضرت پرسید: "چرا چنین با شتاب می‌روی و اعمال حج را وامی‌نهی؟" حضرت پاسخ داد: "اگر شتاب نمی‌کردم، گرفتار می‌شدم." گویی حضرت کشته شدن در مکه را گرفتاری می‌دانست که بارها به آن اشاره فرمود. 🔸 در ادامه هم فرزدق فرصت را غنمیت شمرده و سوالات شرعی خود درباره حج را از امام می‌پرسد. 🔺اینجا نکته‌ی مهمی وجود دارد که افرادی چون فرزدق نظر و فتوای شرعی امام را قبول داشتند اما به نظر سیاسی امام زیاد اعتنا نمی‌کردند. این‌ها امام را به عنوان مرجعی فقهی پذیرفته ولی مرجعیت سیاسی حضرت را قبول نداشتند و درنتیجه اعمال حج را بر همراهی با امام ترجیح دادند. 🔹 کاش حافظ آنجا بود و به آنها می‌فهماند: احرام چه بندیم چو آن قبله نه این جاست در سعی چه کوشیم چو از مروه صفا رفت؟ صفای عالم داشت از مروه می‌رفت و حقیقت کعبه داشت از مکه عروج می‌کرد و بسیاری غافل بودند. 🔸 سپس اباعبدالله به منظور کسب اخبار و اطلاعات از مسیر و شهرها، لب به سخن گشود و از فرزدق پرسید: تو که از کوفه آمدی، به من بگو از این شهر چه خبر؟ وی جوابی داده که یکی از بهترین توصیف‌ها برای شناخت جامعه‌ی کوفی است. فرزدق می‌گوید: "حسین‌جان! کوفیان دل‌های‌شان با تو و شمشیرهای‌شان علیه توست!" ⁉️ این پاسخ برای ما یک سوال تاریخی و سرنوشت‌ساز ایجاد می‌کند: چطور می‌شود جامعه‌ی کوفی حسین را در دل دوست بدارند ولی با شمشیرهای‌شان بر وی بتازند؟ شما چه فکر می‌کنید؟ ادامه دارد.. 📚 منابع: اعیان‌الشیعه، ج۱، ص۵۹۴؛ معجم‌البلدان، ج۲، ص ۱۷۰ و ج۱ ص ۴۱۴؛ ارشاد، ج۲، ص۶۸-۶۹؛ بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۶۵؛ مقتل‌الحسین بحرالعلوم، ص۱۷۶؛ تذکره‌الخواص، ص۱۳۷-۱۳۸. 🆔 @Qasas_school
🔰ولایت اجتماعی و عدم آزادی فردی 🔺بیایید یکبار دیگر سوال دیروز را تکرار کنیم: "چطور می‌شود جامعه‌ی کوفی حسین را در دل دوست بدارند ولی با شمشیرهای‌شان بر وی بتازند؟" 💠 در تاریخ شواهد مختلفی وجود دارد که گزاره‌ی فرزدق را تایید می‌کند. شواهدی مانند هجوم برخی از کوفیان به خیمه‌های امام حسین (علیه‌السلام)، درحالیکه به شکل عجیبی گریه می‌کردند! یعنی در دل دوست داشتند و در رفتار دشمنی می‌کردند. این پارادوکس ظاهری، معمای بحث ما بود. ⁉️ شاید چرایی این وضعیت بغرنج را باید در اهمیت چارچوبی به نام "جامعه" جستجو کرد. هیمنه جامعه در تحمیل برخی رفتارها به گونه‌ای است که برخی از آن به جبر جامعه و بالاتر جبر تاریخ یاد می‌کنند. 🔹 هرچند ما به چنین جبری باور نداریم لکن میزان اثرگذاری شدید جامعه بر رفتارهای فرد را نمی‌توان انکار کرد. 🔸 فرض کنید شما در میان حجم وسیعی از مردم قرار گرفته‌اید که به شدت تشنه‌اند و آبی موجود نیست. شما در توبره‌ی خود، مقداری آب دارید. اما توان بیرون آوردن آن و نوشیدن ندارید. چرا؟ چون یا می‌ترسید که بر شما هجوم آورده و علاوه بر ربودن آب، زیردست‌وپا لِه شوید و یا احساس شرم می‌کنید در میان جماعتی تشنه، آب بنوشید. در هر صورت، این وضعیت شما را به سمت رفتاری هُل می‌دهد که در دل خلاف آن را میل دارید. 🔺 این مثال ساده را می‌شود با شناخت وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تربیتی، تاریخی و به طور کلی روح حاکم بر جامعه‌ی کوفه به طور مفصل تبیین کرد (به زودی از آن خواهیم گفت). 🔹 لکن در این نوشتار درحد مجال اندک می‌توان گفت: آدمی وقتی در میان اجتماع قرار گرفته و نقشی می‌پذیرد، آزادی عمل فردی او و همین‌طور امیال و احساساتش تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. 🔸 لذا پیوندها و روابط اجتماعی ما به شدت اهمیت دارند که از آن تعبیر به ولایت می‌شود. آدمی اگر در دل علی و حسین را دوست بدارد اما ذیل ولایت اجتماعی دشمنان علی و حسین قرار بگیرد، کاری را مرتکب می‌شود که کوفیان رقم زدند. یعنی کشتن حسین درحالیکه او را دوست داشتند. 🧩...باید از ولایت اجتماعی و زمینه‌های آن در کوفه بیشتر گفت و شنید. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 غدیر یکی از مهم‌ترین برهه‌های تاریخی است که مطابق روایات دینی، آیات اکمال دین و اتمام نعمت در شأن آن نازل شده است. واقعه‌ای که طرح نبی اکرم را تکمیل و رسالت ایشان را تمام می‌کرد. 🍀 اما شاهدیم به سان سایر امت‌های انبیاء عظام گذشته، برخی افراد امت در برابر طرح پیامبر، بدیل‌هایی ارائه کرده و مردم را به همان سمت‌وسو کشاندند. 👈 بازخوانی حوادث تاریخ از منظر درگیری طرح نبی‌اکرم و طرح بدیل آن، ما را بر آن داشت تا به زوایایی پنهان بپردازیم. 🍀 به همین جهت دوره کوتاهی را طراحی کردیم تا حقایقی را در آن روشن کنیم که کمتر مورد توجه و عنایت قرار گرفته است. 🔺 دوره‌ی کوتاه و دو جلسه‌ای "راه و بی‌راه" همین موضوع را واکاوی و ارائه می‌کند. 🆔 @qasas_school
. 📌 راه و بی‌راه غدیر تاریخ؛ طرح نبی‌اکرم صلی‌الله علیه و آله و طرح بدیل آن 🔸 زمان: یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲ 🔹 نوع برگزاری: مجازی (آنلاین و آفلاین) 🔸 تعداد جلسات: ۲ جلسه ۱ ساعته 👤 مدرس: سید میثم میرتاج‌الدینی ⭕️ ظرفیت محدود 💰 هزینه ثبت نام: مقدار دلخواه شما (از هزار تومان تا ۱۱۰ هزار تومان) ▪️ نکته: به دلیل ایام مبارک غدیر، هزینه این دوره به خواست شما تعلق گرفته و تمام هزینه این دوره، برای نشر معارف امیرالمؤمنین و اهل بیت صرف خواهد شد. ⏺ ثبت نام از طریق لینک زیر: https://qasasschool.ir/shop/way-and-noway/ (بعد از ثبت نام، لینک کانال دوره، از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد) 📅 مهلت ثبت نام: تا ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه ۱۱ تیر ماه 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
. 📌 راه و بی‌راه غدیر تاریخ؛ طرح نبی‌اکرم صلی‌الله علیه و آله و طرح بدیل آن 🔸 زمان: یکشنبه ۱۱ تیر
💠 سرفصل های دوره: ۱- بررسی وضعیت جامعه و چیستی نگرانی پیامبر اکرم ۲- نقش مردم در طرح پیامبر و طرح بدیل آن ۳- نمونه هایی از طرح بدیل در طول تاریخ ۴-تفاهم مهاجران، انصار و جریان نفاق ۵- موفقیت پیامبر در تثبیت قرآن ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ⭕️ با استقبال شما عزیزان، نصف ظرفیت دوره تکمیل شده، کسانی که قصد شرکت دارند، همین الان ثبت نام کنند: https://qasasschool.ir/shop/way-and-noway/ 🆔 @Qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
. 📌 راه و بی‌راه غدیر تاریخ؛ طرح نبی‌اکرم صلی‌الله علیه و آله و طرح بدیل آن 🔸 زمان: یکشنبه ۱۱ تیر
. 🔺 کسانی که در دوره ثبت نام کردند، پیامک لینک دوره براشون ارسال شد. 👈 چنانچه کسی از عزیزان پیامک را دریافت نکردند، به آیدی زیر پیام بدهند: @Qasasschool_admin2 🆔 @Qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
💠 سرفصل های دوره: ۱- بررسی وضعیت جامعه و چیستی نگرانی پیامبر اکرم ۲- نقش مردم در طرح پیامبر و طرح ب
. 🔰 ظرفیت دوره در حال تکمیل شدن است... ⏰ فقط تا ساعت ۱۲ امروز فرصت برای ثبت نام و شرکت در این دوره هست. 📌 کسانی که امکان شرکت به صورت آنلاین را ندارند، می‌توانند در دوره ثبت نام کرده و بعدا صوت آن را دریافت نموده و گوش کنند. 🅰 منتظرتان هستیم: https://qasasschool.ir/shop/way-and-noway/ 🆔 @Qasas_school
🔰 | موضوع غدیر ⁉️ از میان حجم وسیع کتب با موضوع غدیر، چه کتابی بخوانیم؟ 🔺در پاسخ به این سوال، حجه‌الاسلام دکتر حسن شفیعی (استاد حوزه و دانشگاه) کتاب جانشین پیامبر اثر استاد جاودان را به دلیل رویکرد ویژه کتاب معرفی کردند. 🆔 @Qasas_school
🔰بُریده‌ای از کتاب |ماجرای عمامه 🔺وقتی امیرالمؤمنین در روز غدیر به ولایت امر بعد از پیامبر تعیین شد، رسول خدا عمامه مشکی خود را از سر برداشته و بر سر مبارک علی علیه‌السلام بست، و انتهای عمامه را از پشت سر بردوش آن حضرت قرار دادند. این عمامه مشکی رنگ که "سحاب" نام داشت، گویی تاجی بود که بر سر جانشین پیامبر و ولی امر پس از او نهاده شده بود. سیره نویسان و مورخین می گویند: پیامبر همیشه در مراسم مهم و سیاسی آن را بر سر می‌گذاشت؛ از جمله در برخورد با مسیحیان نجران یا در فتح مکه پیامبر این عمامه را به خاطر نهایت اهمیت این مراسم بر سر گذاشته بود. 🔸 عرب هرگاه می‌خواست ریاست شخص بزرگی را بر قومی اعلام کند یکی از مراسم‌شان بستن عمامه بر سر او بود. این افتخار بزرگی در عرب بود که شخص بزرگی عمامه خود را بر سر کسی ببندد که به معنای اعتماد بر او بود. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 محبوبیت بالای او سبب شد که پیکرش را در پنج شهر تشییع کنند: تهران، بغداد، کاظمین، کربلا و آخر سر نجف اشرف. 🔹 گویی شیعیان می‌خواستند حق او را ادا کنند. حق مردی که به گفته‌ی خودش، ۴۰ سال از ایام عمر خویش را خرج نوشتن کتابی کرد به نام "الغدیر فی الکتاب والسنة والأدب" که ما آن را با نام اختصاری "الغدیر" می‌شناسیم. 🔸 این نویسنده برای بررسی منابع واقعه غدیر، در کتابخانه‌های عراق، ایران، هند، سوریه و ترکیه، به مطالعه، نسخه‌برداری و پژوهش پرداخت. 🔸 به گفته سید جعفر شهیدی، صاحب الغدیر برای تالیف کتاب یازده جلدی خودش با نام الغدیر، ده هزار جلد کتاب را از ابتدا تا انتها خواند. 🔹 نام این نویسنده‌ی بزرگ و سخت‌کوش، علامه عبدالحسین امینی است. فردی که در ۱۲ تیرماه سال ۱۳۴۹ شمسی، به‌سان چنین روزی چشم از جهان فرو بست تا به دیدار مولایش اميرالمؤمنين نائل شود. 🆔 @Qasas_school
🔰 برخی از آرا جالب‌توجه مرحوم علامه امینی: 1⃣ علامه امینی پس از سفر پژوهشی به هند گفته بود: "اگر من مرجع بودم و وجوهات شرعی به دست من می‌رسید، همه را به طلاب می‌دادم تا سفر کنند، حرکت کنند، می‌گفتم: این هزینه! بروید و جهان را و انسان را بشناسید!" 2⃣ مرحوم علامه امینی معتقد بود اجتهاد [در دنیای جدید] از حیطه قدرت فرد خارج است و باید «هیئت فتوا»ی مقتدر، شجاع و زمان‌شناس تشکیل شود. وی تألیف رساله را برای مرجعیت جهان تشیع که باید جهانی باشد، کافی نمی‌دانست و کسانی را که بدون شایستگی، مقام مرجعیت را بر عهده می‌گیرند، نکوهش می‌کرد و این کار را جنایتی می‌دانست که مساوی از دست دادن همه ارزش‌های تشیع است. 3⃣ امینی، مخالف انتشار کتاب‌های سطحی و ضعیف درباره مسائل دینی بود. وی درباره برخی از کتاب‌های دینی منتشر شده در زمان خود می‌گوید: کتاب‌هایی را که در این سال‌ها در شرح حال ائمه در زبان فارسی نوشته شده، باید به دریا ریخت. 4⃣ علامه امینی از بیشتر محافل و مجالس مذهبی خشنود نبود و نقدهایی بر این مجالس مطرح می‌کرد. مهم‌ترین نقد او بی‌اطلاعی و ناآگاهی بسیاری از گویندگان از حدیث و معارف دینی بود و به سخنان نامستند و نامناسب اهل منبر و برخی از روضه‌خوانان، ایراد داشت. وی می‌گوید: «در یکی از مجالس عمده تهران، در ایام عزاداری شرکت کرده بودم، در وسط منبر، با اینکه کاری زننده بود، برخاستم و بیرون آمدم، چون نشستن و گوش دادن به آن حرف‌ها را حرام دانستم.» 📚 منبع: حکیمی، حماسه غدیر. 🆔 @Qasas_school
🔰 برخی کارهایی که علامه امینی برای آنها تلاش می‌کرد ولی کاملا محقق نشد: ۱- تأسیس دارالتألیف (خانه نویسندگان). ۲- تأسیس مرکزی برای رسیدگی به نشریات جهان درباره اسلام. ۳- احیای آیین نقابت. ۴-توسیع و تحکیم مبانی مرجعیت. ۵- چاپ و نشر کتب بسیاری از علمای اسلام که به حالت خطی باقی مانده‌اند. ۶- اقداماتی در جهت اعطای بینش بیشتر به طلاب علوم دینی و وادار کردن آنان به حرکت و سفر به دور گیتی و شناخت زندگی واقعی و مسائل جهان و علوم زمان. ۷- تصحیح و تعدیل و نظارتی دقیق و دامنه‌دار درباره کتب مذهبی. ۸- تصحیح مسیر مجالس مذهبی و نظارت بر آنچه در آنها به مردم آموخته می‌شود. و... 🆔 @Qasas_school
🔺 بزرگانی زیادی درباره‌ی مرحوم علامه امینی سخن گفته‌اند. اما شاید جالب باشد که بدانید اخوان‌ثالث هم درباره‌ی ایشان سروده‌ای دارد. بخش از آن سروده این است: «امینی پاکبازِ دین و حق، کاندر قمارِ عشق، به نقدِ عمر و هستی زد، همه داوِ تمامی خوش، غدیری کرد بی‌همتا، چنانچون بیکران دریا...» 📚 منبع: اخوان ثالث، گزینه اشعار، ۱۳۷۹ش، ص۳۶۰. 🆔 @Qasas_school
حماسه غدیر.pdf
4.98M
🔰 پی‌د‌ی‌اف کتاب حماسه غدیر، نوشته محمدرضا حکیمی! 🔺این کتاب نقد و تفسیری بر کتاب‌ الغدیر علامه‌ امینی است‌ که البته به زندگی‎نامه مرحوم علامه امینی هم پرداخته است. 🆔 @Qasas_school
🔰 غدیر در ادبیات| قصیده‌ی لامیه ✍🏻 تحقیق و تدوین: روح‌الله شمسی کوشکی 🔶 «ابوالقاسم صاحب بن عباد» ( شاعر، ادیب، فقیه و وزیر ایرانی و شیعه عصر دیلمی) فخر شیعه در کل تاریخ است! 🔹 او «قصیده لامیه»ای دارد به زبان عربی که بسیار زیبا، بلیغ، علمی و به شیوه مناظره، عقاید شیعه و فضایل اميرالمؤمنين را بیان کرده است! 🔸 بخشی از این قصیده بسیار والا و عمیق، به مسأله غدیر اشاره دارد که در ادامه تقدیم می شود: 🔹 «قالت: فمَن سادَ فی یَوم الغدیرِ؟ أَبِن! قلت: من صارَ للاسلامِ خیرُ الولیّ» پرسید: چه کسی در روز عید غدیر به سروری و آقایی رسید؟ گفتم: هم او که بدل به بهترین رهبر و سرپرست برای اسلام گشت!» 🔸«قالَت: فَمَن بَعدَهُ يُصفى الوَلاءُ لَهُ قُلتُ: الوَصِيُّ الّذي أَربى عَلى زُحَلِ» پرسید:از این بعد سرسپردگی خالصانه خود را نثار چه کسی کنیم؟ گفتم: نثار آن کس که جبروتش برستاره زحل خیمه افکنده! 🔹 «قالَت: فَمَن زُوِّجَ الزَهراءَ فاطِمَةً فَقُلتُ: أَفضَلُ من حافٍ وَمُنتَعِلِ» پرسید: تاج همسری با زهرای بتول بر سرِ چه کسی نشست؟ گفتم: بر سر با فضیلت‌ترینِ انسان‌ها! چه پابرهنگان(فقیران) چه چکمه پوشان (ثروتمندان)! 🔹 «قالَت: فَمن ذا قَسيمُ النارِ يُسهِمُها فَقُلتُ: مَن رَأيُهُ أَذكى من الشُعَلِ» پرسید: چه کسی است که قسیم نار و جنت است؟ گفتم: هم او که شعله‌ی تیزِ افکارش، پر شراره تر از شعله آتش است! 🔸 «قالت: و مَن هوَ هذا المَرءِ سمِّ لنا قلتُ: ذاکَ أمیرُ المومنین علیّ» پرسید: حال بگو تا بدانیم این شخص با این همه فضیلت چه کسی است؟! گفتم: او کسی نیست جز امیرالمومنین علی علیه السلام! 🆔 @Qasas_school
🧩 چند نکته جالب در مورد «صاحب بن عباد»: ۱- صاحب بن عباد، با اینکه فارس بود ولی در شعر عربی چنان متبحر است که مجموعه شعری در اعتقادات و فضایل اهل‌بیت سروده و در هر کدام از آنها یکی از حروف الفبا را حذف کرده است! (مثلاً شعر بدون الف، یا شعر بدون باء و...). ظاهراً هدفش از این کار این بوده که مخالفان شیعه ولو از روی کنجکاوی هم که شده این اشعار را بخوانند و با حقانیت شیعه آشنا شوند! ۲- اهتمامی که صاحب‌بن‌عباد بر حفظ کتب و آثار شیعه داشت، بسیار قابل توجه است. او از فرصت وزارت خود هم برای این هدف استفاده کرد و گروه‌های مختلفی را به اقصا نقاط جهان برای جمع‌آوری کتاب فرستاد. داستان کتابخانه او معروف است. برخی تعداد کتاب‌های این کتابخانه را تا ۲۰۰هزار جلد تخمین زده‌اند و گفته‌اند برای حمل این کتابخانه ۴۰۰ شتر نیاز بوده است. «صاحب» این کتابخانه را که در «ری» قرار داشت، به کتابخانه عمومی تبدیل کرده بود و اینگونه اولین کتابخانه عمومی جهان را ایجاد کرد! ۳- شیخ صدوق (محدث بزرگ شیعه) کتاب معروف «عیون أخبار الرضا» (از قدیمی‌ترین و جامع‌ترین کتب احادیث امام رضا) را به «صاحب بن عباد» تقدیم کرده است! علتش هم اینست که «صاحب» قصیده عربی بسیار زیبایی می‌سراید (قصیده معروف سینیه) با موضوع فضایل امام رضا و شیخ صدوق هم به پاس این شعر، کتاب مهمش را به او تقدیم می‌کند. ۴- برخی صاحب بن عباد را شیعه زیدی می‌دانند، لکن بسیاری همین شعر را دلیلی بر شیعه دوازده امامی بودن او گرفته‌اند. چون در این شعر مضامینی را آورده است که فقط یک شیعه دوازده امامی چنین اعتقادی را نسبت به امام معصوم دارد. 🆔 @Qasas_school
🔰 تمامِ پیامبر و انقلابش! ✍🏻 محمد نیکزاد 🔺تاریخ بیشتر از آن ‌که از وقایع ناگفته سرشار باشد، لبریز از ابعادی نادیده است که اگر دیده می‌شدند، وضعی متفاوت از امروز رقم ‌می‌خورد. عجیب این ‌که اثر تقلیل دادن حوادث، از کتمان آن‌ها برای به محاق بردنشان بیشتر است. 🔹 از قضا "غدیر" در جرگه‌ی این حوادث است. فهمِ ما از غدیر در عین این‌که خلاف واقعیت نیست، تمام واقعیتِ این حادثه‌ی عظیم هم نیست. حتی "علی" نیز از این گزند مصون نبوده است، درست است که دست ادراک ما به روحِ بزرگ علی نمی‌رسد که به قول شاعر : « تو آرزوی بلندی و دست من کوتاه» اما علی را می‌توان در لایه‌های مختلفی فهم کرد. 🔸 آن‌چه امروز در ذهنیت عمومی ما جریان دارد، شناخت شخص علی است و شخصیت و رسالت او کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. شخصیت علی همان اوصافی است که سبب شد او از طرف خدای متعال در قامت "ولی" و "امام" جامعه‌‌‌ی نبوی قرار بگیرد. ولایتِ عدل و انصاف، ولایتِ خستگی‌ناپذیری برای خدا، ولایتِ خدمت به مخلوق، ولایتِ اخلاص و عبودیت. 🔹 رسالت علی هم توسعه ولایت در جامعه است. ولایت او یعنی جامعه‌ا‌ی به هم پیوسته که هم در درون انسجام دارد و هم نسبت به دشمن بیرونی مرزبندی می‌کند. غدیر نیز به تبع از علی دچار این تقلیل گرایی است، عمقِ غدیر، جامعیت اسلام است. یعنی "دین" به بستر رشد انسان که جامعه باشد بی‌تفاوت نیست و بهترین فرد را در رأس جامعه قرار می‌دهد. تمام واقعیت غدیر این است که انقلاب پیامبر بدون علی ناتمام است که الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا ... 🆔 @Qasas_school