eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
319 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مصاحبه‌ی کاتم با امام خمینی(ره) | به مناسبت 🔶 ۷دی‌ماه ۱۳۵۷، ریچارد کاتم، استاد علوم سیاسی دانشگاه پیترزبورگ ایالت پنسیلوانیای آمریکا، پیش از سفر به ایران، به پاریس رفت و با امام خمینی دیدار و مصاحبه کرد. مشروح گفتگو در صحیفه‌ی امام قابل دسترسی و خواندن است. (جلد۵، ص۲۸۶) 🔹در یک بخش از این گفتگو کاتم از امام می‌پرسد: «آیا شما از قدرت خودتان، و محبوبیت خودتان مطلع هستید؟ من در کتاب خودم [کتاب ناسیونالیزم در‏‎ ‎‏ایران] تحلیل کرده‌ام که‏‎ ‎‏مصدق از وسعت قدرت و محبوبیت خود مطلع نبود؛ و چون نبود، خودش را کم، و آمریکا را خیلی‏‎ ‎‏قوی تصور کرد و باعث کودتا شد؛ اما من دربارۀ شما از طریق مصاحبه‌های‌تان متوجه شده‌ام که معتقدید‏ ‏قدرت آمریکا خیلی زیاد نیست، که همۀ پیشامدها متکی به آمریکا باشد؛ اما در ایران، بسیاری، قدرت‏‎ ‎‏آمریکا را خیلی بزرگ می‌کنند. این ‏‏آگاهی شما‏‏‏‏ خیلی به شما قدرت می‌دهد. 🔸امام در پاسخ می‌گوید: «فرق بین مصدق و این زمان، مابین نهضت دکتر و این نهضت، این است که آن‏‎ ‎‏نهضت، سیاسی بود و مردم ما هم با جنبۀ سیاسی وارد شده بودند ـ وارد نهضت ـ و بعضی‏‎ ‎‏اشتباهات هم بود؛ که آن اشتباهات منجر به شکست شد. لکن این نهضت، نهضت‏‎ ‎‏مذهبی ـ اسلامی است؛ و پیش ما، قدرت اسلام فوق قدرت‌های مادی ابرقدرت‌هاست.‏‎ ‎‏می‌بینید که این قدرت است که مشت را در مقابل تانک و مسلسل قرار داده است و‏‎ ‎‏پیرزن‌ها را به خیابان‌ها کشانیده است، و بچه‌های کوچک را به تکاپو واداشته است. این‏‎ ‎‏قدرت مذهب و معنویت است؛ اتکا ما به خداوند و به معنویت است؛ و هیچ قدرتی در‏‎ ‎‏عالم نمی‌تواند در مقابلش بایستد. ملتی که به چنین قدرتی متکی است، در‏‎ ‎‏برابر تمام قدرت‌ها می‌ایستد. 🔹اما اسطورۀ قدرت‌ها؛ در مردمی که مدت‌ها زیر شکنجه بوده‏‎ ‎‏است؛ اسطوره‌ها درست می شود. آن چیزهایی که هست، چند برابر جلوه می‌کند؛ و ما‏‎ ‎‏می‌خواهیم با قدرت الهی، این اسطوره‌ها را بشکنیم، و ملتی که تاکنون در زیر شکنجۀ‏‎ ‎‏شاه و پدر شاه بوده‌اند از زیر شکنجه بیرون بیاوریم؛ و به قدرت‌ها هم نشان بدهیم که اگر‏‎ ‎‏ملتی چیزی را نخواهد، نمی‌توان با سرنیزه به او تحمیل کرد. این[خواست و قیام ملت] سرنیزۀ یک نظامی‏‎ ‎‏نیست که آن را بشکنند؛ قدرت معنوی است؛ و قدرت نظامی، قدرت قیام ندارد.‏ 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 شهروندی در نگاه امام خمینی ما می‌گوییم حکومت اسلامی؛ شما خیال نکنید که ما حکومت اسلامی که درست‏‎ ‎‏کردیم شمشیر را برمی‌داریم گردن همه را می‌زنیم! زن‌ها را هم همه را کنار می‌زنیم،‏‎ ‎‏می‌پیچیمشان توی کفن یا می‌کنیم‌شان توی ‏‏[‏‏خانه‏‏]‏‏! این کیْ ربطی به اسلام... به اسلام‏‎ ‎‏مربوط نیست. اینکه ما می‌گوییم حکومت اسلامی، آنها از آن طرف می‌گویند که‏‎ ‎‏یهودی‌ها را تا آخر می‌کُشند، نصارا هم تا آخر می‌کُشند! حرف‌هایی است که البته شاه باید‏‎ ‎‏برای نگهداشتن تاج و تخت فاسد خودش این عمالش را وادار کند که این مسائل، این‏‎ ‎‏حرف‌ها را بزنند و به هر چه دلش می‌خواهد تشبث بکند. ما تمام یهودی‌ها و نصرانی‌هایی،‏‎ ‎‏زرتشتی‌ها و سایر مللی که در مملکت‌مان زندگی می‌کنیم، حکم اسلام است که با اینها باید‏‎ ‎‏درست، خوب رفتار کرد، به عدالت رفتار کرد. ما تَبَع آنیم که وقتی یک خلخال را از پای‏‎ ‎‏یک زن یهودی می‌کشند، می‌گوید اگر انسان بمیرد بهتر است... عیبش نمی‌کند اگر انسان‏‎ ‎‏[‏‏از‏‎ ‎‏]‏‏غصه بمیرد که یک همچو چیزی شده. ما می‌خواهیم یک همچو موجودی را‏‎ ‎‏اطاعت کنیم.‏ 📚 سخنرانی امام‌خمینی در جمع ایرانیان مقیم خارج، ۱۰دی‌ماه ۱۳۵۷؛ صحیفه امام، ج۵، ص۳۲۸. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🎙 مصاحبه‏‌ی تلوزیون آلمان با امام خمینی ۱۶ دی ۱۳۵۷ ‏‏ 🔸خبرنگار آلمانی: آیا اگر چنانچه دولتی به ریاست بختیار روی کار بیاید، شما این دولت را حمایت می‌کنید، اگر‏‎ ‎‏شاه بپذیرد که برای موقت هم که شده از ایران خارج بشود؟‏‏ 🔺‏‏امام خمینی: هیچ دولتی را با بودن رژیم سلطنتی قبول نخواهم کرد. هدف، تشکیل جمهوری‏‎ ‎‏اسلامی است و برای من از روز روشن‌تر است که با وضع فعلی در آینده ای نزدیک به آن‏‎ ‎‏خواهیم رسید.‏ 🔸‏‏خبرنگار آلمانی: ناظرین خارجی نرمشی در سیاست حضرتعالی در طی هفتۀ گذشته مشاهده کردند. آیا به نظر‏‎ ‎‏حضرتعالی به هم خوردن اوضاع اقتصادی ایران، کافی برای سقوط رژیم شاه هست؟ یا اینکه تصور‏‎ ‎‏می‌فرمایید که روش‌های قهرآمیز دیگری باید تعقیب بشود؟‏‏ 🔺‏‏امام خمینی: به نظر می‌رسد که همین نحو مبارزات برای سرنگون کردن شاه از تختش کافی خواهد‏‎ ‎‏بود.‏ 🔸‏‏خبرنگار آلمانی: روزنامه‌های خارجی در اینجا گزارش داده‌اند که ایرانی‌ها تنفری نسبت به امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها‏‎ ‎‏دارند؛ این نقل قول درست است یا غلط؟ چه دلیلی برای این تنفر وجود دارد؟‏‏ 🔺‏‏امام خمینی: دقیقاً صحیح است! دولت‌های امریکا و انگلیس آنقدر به ملت ما فشار آورده‌اند و‏‎ ‎‏اشخاص جنایتکار را تأیید کرده‌اند که کم‌کم موجب تنفر ملت ما شده است. البته شوروی‏‎ ‎‏هم دست کمی از آنها ندارد. من بارها توصیه کرده.ام که دست از پشتیبانی دولت و شاه‏‎ ‎‏ایران بردارید و کاری نکنید که ملت ایران نسبت به ملت‌های انگلیس و امریکا که در مقابل‏‎ ‎‏این روش دولت‌های متبوعشان سکوت کرده‌اند بدبین شوند. و ما فعلاً امریکا و انگلیس و‏‎ ‎‏شوروی را دشمن شمارۀ یک مردم خود می‌دانیم؛ البته امریکا از همه بدتر است.‏ 🆔 @Qasas_school
🔰 مسئولیت سنگین امام باقر | به مناسبت میلاد حضرت در اول رجب 🔶 شهید سیدمحمدباقر صدر در کتاب امامان اهل بیت، برای زندگی ائمه اطهار سه دوره نقش‌آفرینی در نظر می‌گیرد که عبارتند از: 1⃣ نقش نخست: مصون‌سازی اسلام در برابر آسیب کژروی در توضیح این نقش، شهیدصدر مفصل توضیحاتی همراه با نقل تاریخ ارائه می‌کند که اجمالا یعنی ائمه تلاش می‌کردند تا انحرافی که بعد از رحلت رسول اکرم رخ داد، تمام اسلام را از بین نبرد. به دیگر سخن اگر در دوره‌ی خلفای سه‌گانه، حکومت، جامعه و قانون اسلام دچار انحراف شد، ائمه تلاش می‌کردند دست‌کم شریعت به فنا نرود. شهید صدر معتقد است این نقش را امیرمومنان، امام مجتبی و امام حسین برعهده گرفتند و تا امام سجاد نیز ادامه یافت. 2⃣ نقش دوم: ایجاد چارچوب ویژه برای شیعیان شهید صدر این نقش را اینگونه توضیح می‌دهد: از دوره امام باقر، ائمه تلاش می‌کردند تا با ایجاد چارچوبی تفصیلی به شیعیان به عنوان گروه مومن و پاسدار حقیقی میراث اسلام و شریعت و احکام قرآن بدهند. از همین رو می‌بینیم صبغه‌ی شیعی ناب و آشکار در سخنان امامانِ ایفاگرِ نقش دوم، بسیار بیشتر از گذشته است. در حقیقت برخلاف آنچه پژوهشگران ناآگاه از اصول ائمه می‌پندارند که جوهر تشیع به طور پلکانی شکل گرفته و تشیع به صورت تدریجی تکامل یافته؛ هرگز تشیع پله‌ای شکل نگرفته و اعتقاد شیعه روز اول و روز آخر یک چیز بود. فقط آنچه را که امیرالمومنین برای گروه ویژه‌ای از یاران و شیعیان مانند سلمان و ابوذر می‌گفت، امام باقر در سطحی وسیع‌تر مطرح می‌کرد. از این منظر امام باقر آغاز کننده نقش دوم ائمه و ابتدای یک دوره‌ی جدید از کارویژه‌ی ائمه اطهار می‌باشند. با توجه به اینکه امام باقر معارفی بیان می‌فرمود تا تشیع چارچوب خود را بسازد، برخی در میان شیعیان به غلو و اغراق درباره ائمه گرایش پیدا کردند. تاریخ می‌گوید رویکردهای جدید غلوّ در دوره نزدیک به زندگی امام باقر پدیدار شدند. تا جایی که نوبختی در «فرق الشیعه» می‌نویسد: امام باقر بارها ناچار شده برای برخی مبلغان شیعه، حکم کفر صادر نماید. امام باقر به شکلی انکاری سوال می‌فرمود: اینان درباره ما چه می‌گویند؟! ما وارثان محمد هستیم ولی هیچ امان‌نامه‌ای از دوزخ با خود نداریم. ما از خدا می‌ترسیم و از ترس او به خود می‌لرزیم، هم‌چنان که برگ از باد می‌لرزد. اگر ما از خداوند فرمان ببریم ما را به بهشت می‌برد و اگر از او نافرمانی کنیم، ما را به دوزخ می‌فرستد. به دیگر سخن امام باقر بلند فریاد می‌زد: «ما خدا نیستیم!» مأموریت امام باقر بسیار سخت بود. چرا که از یک سو باید به ارائه معارف و حقایقی بپردازد که بسیار کلیدی است و حاکمان وقت با آن مخالفند و ذهنیت عمومی مسلمانان با آن سازگار نیست. از سوی دیگر این معارف بناست به گروهی برسد که پراکنده و ناپیوسته است و اعضای آن از جهت مکان و وضعیت و حالت متفاوت هستند. درنتیجه انحرافاتی پدید می‌آید که حضرت باید در برابر آنها نیز قد علم نموده و در عین رساندن معارف به گوش همگان، اجازه هرگونه تحریف را هم ندهد. 3⃣ نقش سوم: آماده‌سازی برای به دست گرفتن زمام حکومت این نقش از زمان امام رضا آغاز می‌شود و شیعیان در این مرحله به سطحی رسیده‌اند که به دستیابی بر حکومت نزدیک شده‌اند. تغییر رویکرد خلفای جور در برابر ائمه اطهار از این دوره به بعد در همین راستا قابل تحلیل است. 📚 کتاب امامان اهل بیت مرزبانان حریم اسلام، اثر شهید سیدمحمدباقر صدر: ص۵۸۳-۶۰۳ 🆔 @Qasas_school
🔰هادی و هدایت‌گری گرایش، بینش و کنش جامعه| بسط تجربه‌ی لحظه‌ی مقدس، عمومی‌سازی معارف دینی و ایجاد قدرت نرم ذیل سایه‌ی تدابیر امام هادی 1⃣ گرایش: 🔸در اعمال آیینی یا همان مناسک دینی، لحظاتی وجود دارد که از آن به «لحظه‌ی مقدس» تعبیر می‌شود. اهمیت این لحظه چنان وافر است که یکی مانند کیلفورد گیرتز آن را از مهم‌ترین کارکردهای مناسک دینی می‌داند. 🔹برای داشتن درکی ملموس و شفاف از «لحظه‌ی مقدس» می‌توانید خاطرات حضور خود در مناسک دینی را تورق کنید. به عنوان مثال، لحظه‌ی نزدیک شدن به ضریح ائمه یا ایستادن در برابر شکوه کعبه یا حتی عبور ماشین حامل پیکرهای تازه تفحص شده‌ی شهدا، احتمالا حالتی مقدس و لبریز از معنویت را برای شما رقم زده که این همان «لحظه‌ی مقدس» است. 🔸روزگاری تجربه‌ی «لحظه‌ی مقدس» چنین عمومی و فراگیر و در دسترس همگان نبود و صرفا ردّی از آن در کنج محافل خصوصی ذکر و ورد یا در گوشه‌های عزلت یافت می‌شد. 🔹عمومی شدن این تجربه مرهون تلاش‌های امام هادی(علیه‌السلام) است که با طراحی یک مجموعه بینشی، گرایشی و کنشی، نرم‌افزار جدیدی وارد فرهنگ دینی ساخت به نام زیارت (صدور زیارت‌نامه و ترغیب به سفر زیارتی). آن هم درست در دوره‌ای که خلفا و سلاطین روزگار، زیارت حج را از معناهای مهم سیاسی-اجتماعی و معنوی-عرفانی آن تهی کرده و به یک عمل تشریفاتی فروکاهیده بودند. نرم‌افزار زیارت شکلی نوین از مناسک مذهبی را مبتنی بر باورهای دینی ایجاد نمود و با بسط دادن به زمینه‌ی تجربه‌ی «لحظه‌ی مقدس»، این وضعیت روحی را به عموم افراد جامعه هدیه کرد. 2⃣ بینش: 🔸اما آنچه گفته شد، تنها کارکرد نرم‌افزار زیارت به عنوان بارزترین تجلی مناسک دینی نبوده و نیست. خروج معارف بلند دینی از انحصار مکتب‌ها و مدرسه‌ها نیز از کارکردهای همین تدبیر امام هادی است. تا پیش از اقدام بی‌نظیر امام در تولید نرم‌افزار زیارت، معارف دینی به عنوان منبع اصلی تعلیم و تعلم در حصار فضاهای علمی و آکادمیک زمانه‌ی خود بود و امام هادی در عین قرار گرفتن در حصر فیزیکی، پای معارف و حقایق مهم را به فضای عمومی باز کرد. 🔹به عنوان مثال: شاید اگر از یک فرد معمولی در جامعه اسلامی بخواهند چند روایت از کتب حدیثی معتبر شیعی نقل کند، چنین توانی را نداشته باشد اما همین فرد به دلیل حضور در مراقد و اهتمام به امر زیارت، با معارف از طریق زیارت‌نامه آشنا شده و برخی مضامین و عبارات آن را حفظ دارد (مانند عبارات زیارت عاشورا که در اذهان بخش مهمی از جامعه دین‌دار نهفته است). 3⃣ کنش: 🔸نکته مهم دیگر آنکه این نرم‌افزار مهم زیارت چنان در نظر دشمنان اهل بیت مهم جلوه کرد که متوکل عباسی به دلیل احساس خطر از این ناحیه، دستور به تخریب مرقد مطهر سیدالشهدا در کربلا داد. او برای آنکه مردم دوره‌ی خویش را از اقدامات مهم فرهنگی امام هادی دور کند، حرم سیدالشهدا را شخم زد و با تبدیل کردن آنجا به زمینی کشاورزی، بر قبر مطهر حضرت آب بست تا مردم امام حسین و عمل زیارت را فراموش کنند. این شدت مقابله آن هم در سطح رأس حاکمیت نشانی از توفیق امام هادی است در نهادینه‌سازی زیارت. 🔹در واقع زیارت، به واسطه آنکه توان ایجاد اجتماع افراد براساس گرایش‌ها وبینش‌های واحد را داراست، یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تجلی «قدرت نرم» به شمار می‌رود که کارکردی اساسی در حوزه سیاست و اجتماع دارد. یک نمونه‌ی آن در روزگار کنونی، زیارت اربعین است که رعب دشمن را برانگیخته و نشانه‌ی این رعب، تلاش برای انواع مقابله با این پدیده‌ی عظیم است. ✍🏻 سیدمیثم میرتاج‌الدینی 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 امام خمینی در مصاحبه با خبرنگار الاهرام ۲۵ دی‌ماه ۱۳۵۷ ‏‏🎙خبرنگار الاهرام: نقش زن در حکومت اسلامی آینده چیست؟‏‏ 🔴 امام خمینی(ره): ‏‏زنان آزاد هستند در بسیاری از امور شرکت کنند؛ آزادی به معنای واقعی نه آنطور که شاه‏‎ ‎‏می‌خواست... آنطور که‏‎ ‎‏شاه می‌خواهد، که ما حتماً با آن آزادی مخالف هستیم.‏ 📚 صحیفه امام ج۵ ص ۴۷۰. 🆔 @Qasas_school
🔰 آزادی‌های شاه 🔶 یک روز خانم لیلی امیر ارجمند خطاب به شاه گفت: می‌خواهیم بخشنامه کنیم که دخترانی را که با روسری به کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان می‌آیند، راه‌شان ندهند. شاه البته جوابی نداد ولی من [احمدعلی مسعود انصاری] گفتم حالا چه وقت اینطور تصمیمات است؟! 🔷 یک روز هم همین خانم به شاه گفت: این احمد با آزادی زنان مخالف است و شاه گفت احمد راست می‌گوید. خانم ارجمند گفت مگر خودتان این آزادی را به زنان نداده‌اید؟ شاه جواب داد این آزادی که من به شما داده‌ام پدرتان را درمی‌آورد و خودتان متوجه نیستید. 📚کتاب من و خاندان پهلوی، خاطرات احمدعلی مسعود انصاری، ص۱۰۷. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 شاه هم معتقد بود در میدان موفق بوده ولی روایتِ میدان را باخته! 🔺به مناسبت ۲۶ دی‌ماه و فرار شاه مخلوع 🔶 "هنوز و همچنان این پرسش بر سر جای خود باقی است که چرا شاه در آخرین ماه‌های اقامتش در ایران و در حقیقت آخرین ماه‌های سلطنتش بدین‌گونه زبون و بی‌اراده و بی‌تفاوت شده بود؟ یقینا بیماری شاه در فرو غلطاندن او به حالت افسردگی نقش اصلی و اساسی داشت. اما مسئله دیگری هم بود و آن اینکه شاه معتقد بود که خود و خاندان او به مملکت و مردم خدمات شایان کرده‌اند و در دوران پهلوی بوده است که ایران از مدار واپس‌ماندگی و زندگی قرون وسطائی به دوران مدرن پیوسته است. به همین ملاحظه وقتی دید مردم چگونه علیه او شوریده‌اند حقیقتا سر خورده و افسرده شد و برایش باور کردنی نبود ملت در پاسخ به خدمتی که خود قائل بود به ایران و ایرانی کرده است چنین عکس‌العملی را نشان بدهد." 📚 کتاب من و خاندان پهلوی، خاطرات احمدعلی مسعود انصاری، ص۱۱۲. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سیدمجتبی 💠 سال1332 یک آخوند ایرانی رفت مصر و آنجا به طور اتفاقی با یک دانشجوی پزشکی ملاقات کرد. وقتی فهمید آن دانشجو فلسطینی است به او گفت: تو خجالت نمی‌کشی؟ اسرائیلی‌ها زنان و دختران شما را به اسارت می‌برند و می‌کُشند و تو اینجا پزشکی می‌خوانی؟ 💠 از آن پس آن دانشجو درس را رها کرده و بعدها بزرگترین و اولین جنبش فلسطینی ضد اشغال‌گری را تاسیس کرد. 💠 آن آخوند نواب صفوی بود و آن دانشجو یاسر عرفات. 🔺سید مجتبی میرلوحی سال 1303 به دنیا آمد و 1334 به شهادت رسید. این یعنی نواب صفوی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های صدسال اخیر تنها 31 سال داشت. ✍ به کوشش روح‌الله شمسی کوشکی 📚 زندگی و مبارزه نواب صفوی اثر مرحوم خسروشاهی 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اعتراف ابن‌تیمیه به فضائل امام‌جواد (علیه‌السلام) 🔹إن محمد بن عليّ الجواد كان من أعيان بني هاشم، وهو معروف بالسخاء و السؤدد. ولهذا سمّي الجواد؛ 🔸محمدبن‌علی جواد(علیه‌السلام) از بزرگان بنی‌هاشم بود. او به سخاوت و بزرگواری و آقایی معروف بود و به همین سبب «جواد» نامیده شد. 📚 منهاج السنة، ج ۴، ص۶۸، طبع جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامیة ✍به کوشش دکتر منتظری‌مقدم 🌸 میلاد امام جواد مبارک 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 زینبِ مفسّر 1️⃣ کفر و شرک در هر دوره‌ای، رنگ تازه‌ای می‌گیرد و نیرنگ نویی رو می‌کند؛ در مقابلش، توحید و خداپرستی هم جلوه‌های جدیدی به نمایش می‌گذارد. احتمالاً اباعبدالله روز عاشورا داشت همین را به ما و تاریخ می‌گفت: «هنگامی که تعدادی از اصحاب حسین کشته شدند، او با دستش بر محاسنش زد و شروع کرد به گفتن این جمله: اشتدّ غضب الله علی الیهود اذ جعلوا له ولداً... خشم خدا بر یهود شدت گرفت آنگاه که ادعا کردند خدا، فرزندی دارد. و بر نصاری، آنگاه که تثلیث و سه‌گانه‌پرستی پیشه کردند. و بر مجوس، آنگاه که خورشید و ماه را پرستیدند. [و امروز] خشم خدا شدت گرفته بر قومی که متحد شدند برای کشتن ِ پسرِ دخترِ پیامبرشان.» (لهوف/ص 101) آن روز، کشتن حسین شده بود عین فرزندتراشی برای خدا؛ شده بود عین کفر و شرک... 2️⃣ خدا در قرآنش چند بار درباره کسانی که برایش فرزند تراشیده‌اند، صحبت کرده. اما یکجا برای آن که عمق فاجعه را نشان بدهد، عکس‌العمل طبیعت را در مقابل این ادعای کفرآمیز و شرک‌آلود توضیح داده: «تکاد السماوات یتفطّرن منه و تنشقّ الارض و تخرّ الجبال هدّاً أن دعوا للرحمان ولداً... نزدیک است که آسمان‌ها پاره پاره شوند و زمین بشکافد و کوه‌ها در هم بشکنند و فرو بریزند بخاطر این‌که برای خدا ادعای فرزند کرده‌اند.» (مریم/90) 3️⃣ می‌گویند برای زنان کوفه، تفسیر قرآن می‌گفته ولی من این نقل را در کتاب معتبری ندیده‌ام. لازم هم نیست؛ وقتی عصر عاشورا همین کار را برای همه مردان و زنان جهان و برای تاریخ انجام داده. وقتی که عینیّت توحید را دید که به زمین افتاده و شرک و کفر به او حمله‌ورند؛ وقتی کشتن حسین شده بود عین فرزندتراشی برای خدا؛ وقتی خشم خدا داشت می‌وزید، وقتی عکس العمل طبیعت را شهود کرد؛ وقتی....: «هنگامی که حسین از اسبش بر زمین افتاد، زینب از خیمه خارج شد و فریاد زد: لیت السماء اطبقت علی الارض لیت الجبال تدکدکت علی السهل... کاش آسمان بر زمین می‌افتاد، کاش کوهها تکه‌تکه می‌شدند و در دشت می‌پاشیدند» (لهوف/ص 125) زینب داشت قرآن را به روز تفسیر می‌کرد و جریان توحید را به تصویر می‌کشید... ◀️ «ان دعوا للرحمان ولدا» در سوره مریم که نتیجه‌اش، در هم ریختن آسمان و زمین و کوه‌ها بود، ایستاده بود کنار «اشتد غضب الله علی الیهود اذ جعلوا له ولدا...» و داشت «قومی که متحد شده‌اند برای کشتن پسر دختر پیامبرشان» را نگاه می‌کرد و برای زینبی اشک می ریخت که از در هم ریختن آسمان و زمین و کوهها حرف می زد... ☑️ تفسیر «شرک امروزین» را روشن‌تر از همیشه به قلب «نوّاب عامّ»برادرت بتابان؛ زینب! ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 12 بهمن 57. سالروز ورود امام که به دلیل حضور گسترده مردم و رقم زدن یک واقعه تاریخی، هزاران هزار قصه در دل خود نهان کرده که هرکدامش می‌تواند منظری نو و دریچه‌ای جدید برای دیدن آن زیبایی حضور مردم باشد. 🛑 شاید یکی از حواشی پررنگ آن روز، بلیزری باشد که امام را با خود حمل می‌کرد. خودروی غول‌پیکری که راننده آن در آن روز مهم «محسن رفیق‌دوست» بود. ..اما صاحب و مالک آن خودرو که بود؟ 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
⁉ اما صاحب و مالک آن خودروی بلیزر معروف، فردی بود به نام علی مجمع الصنایع. شخصیتی که کمتر از او شنیده‌ایم. شاید به این دلیل که فراگیری روحیه‌ی انقلابی و ایثار در جامعه‌ی آن روز آنقدر زیاد بود که افراد پرشماری را می‌توان داخل در تاریخ ایثارگرانه‌ی انقلاب اسلامی کرد. همین پرشماری شخصیت‌ها سبب گمنامی بسیاری از شخصیت‌های دیگر و قصه‌های مهم زندگی آن‌ها شده است. از جمله همین آقای علی مجمع‌الصنایع. کسی که آن روز خودرو خود را در اختیار تیم استقبال از امام قرار داد و بعدها مخارج تحصیل تعداد قابل توجهی از دکترها و مهندس‌های دانشگاه‌های معتبر کشور را فراهم کرد. به طوری که وقتی سال 88 یعنی حدود ده سال بعد از فوت ایشان، بزرگداشتی در دانشگاه برگزار شد افراد زیاد و مهمی از جامعه نخبگانی کشور می‌گفتند: «اگر آقای مجمع‌الصنایع امکانات تحصیل ما را فراهم نمی‌کرد ما امروز در این جایگاه نبودیم. تازه ما تا وقتی ایشان زنده بود، او را نمی‌شناختیم. وقتی از دنیا رفت فهمیدیم مخارج تحصیل ما را در این سالها او پرداخت می‌کرده است.» ✅ جالب‌تر آنکه آقای مجمع‌الصنایع یک خانه چهارطبقه داشت که یک طبقه را خودش می‌نشست و در طبقات دیگر همیشه یکی از بچه‌های انقلاب سکونت داشت. اما عجیب آنکه همین مرد بعدها به دلیل مشکل مالی، مجبور می‌شود بلیزر را بفروشد. ماشینی که خودش برگی تاریخی به شمار می‌رفت... اکنون نه در تاریخ که پیکره‌اش در جغرافیای شهر هم گم شده است. 📚 منبع: کتاب برای تاریخ می‌گویم، ص34. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
اسقف مانوکیان در صف اول 🔺 در آن روز مهم، امنیت فرودگاه کاملا در دست ستاد استقبال از امام بود. رفیق‌دوست می‌گوید: برای جلوگیری از ورود افراد ناشناس کارت‌هایی برای شناسایی چاپ شده بود. اما خلیل‌الله رضایی به زور تعدادی کارت برای سران مجاهدین گرفت. وقتی من وارد فرودگاه شدم، دیدم سران مجاهدین خلق همه بغل هم، جلوی دری که قرار بود امام وارد سالن فرودگاه بشود، در صف اول ایستاده‌اند. قیافه گرفتم و گفتم «صف اول فقط باید روحانیون باشند». بعد دست اسقف مانوکیان، بزرگ ارامنه را که در صف سوم بود گرفتم و به صف اول بردم. خود به خود مجاهدین خلقی‌ها به صف دوم و سوم رفتند. 🔸 اینجا نکته جالبی وجود دارد که نه تنها اقلیت‌های دینی که بزرگان آنها نظیر اسقف مانوکیان در مسیر انقلاب اسلامی با مردم مسلمان ایران همراه بودند. این همراهی در طول تاریخ انقلاب اسلامی، در موارد بسیار دیگری هم دیده می‌شود و نشانه‌ی این است که آرمان‌های انقلاب اسلامی، به قدری جهان‌شمول است که هر انسان آزاده‌ای را مجذوب می‌کند. 🔷 البته در سویه دیگر ماجرا می‌بینیم آنها که با اهداف و آرمان‌های انسانی انقلاب همراه نبودند، فوری از کشور خارج شدند. مانند بخشی از یهودیان طرفدار رژیم خونخوار اسرائیل که با اعلام نگرانی اسرائیل از بازگشت امام به وطن، روز 13 بهمن 1357 ایران را به مقصد اسرائیل ترک کردند. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 از صبح سیزده بهمن (مانند چنین روزی) مردم برای دیدار و ملاقات با امام به مکان اسکان امام هجوم آوردند. فشار جمعیت بسیار بالا بود و زنان در کنار مردان حاضر بودند. برای اداره بهتر جمعیت، صبح برای حضور مردان و عصر برای حضور زنان اختصاص یافت. با این حال فشار چنان زیاد بود که مرتب افرادی بیهوش می‌شدند. مثلا روز دوم چند ده نفر از بانوان غش کردند. ♦ شورای انقلاب مطلب حضور پرشور زنان و ماجرای بیهوشی و... را به امام انتقال دادند و پیشنهاد کردند دیدار بانوان با امام متوقف شود. اما امام فرمود: «شما فکر می‌کنید اعلامیه‌های من یا سخنرانی‌های شما شاه را بیرون کرد؟ شاه را همین بانوان بیرون کردند! چرا می‌خواهید ملاقات‌شان را قطع کنید؟ بروید وسیله‌ی آسایش‌شان را فراهم کنید». 🔰 شاید اگر به مدیریت بسیاری از آقایان در طول این مسیر تاریخ نگاه کنیم، نسبت به زنان همین‌گونه برخورد شده. به جای آنکه امکان حضور و رفع مشکلات آنان فراهم شود، با نادیده گرفتن آنها و پاک کردن صورت مسئله درصدد مدیریت بوده‌اند و بوده‌ایم. چیزی درست در جهت خلاف مطالبه خمینیِ امام! 📚 منبع: کتاب برای تاریخ می‌گویم، ص36 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰قصه‌ی دولت موقت 🔶 در شامگاه ۱۴ بهمن ۱۳۵۷، جلسه مهمی با حضور اعضای شورای انقلاب اسلامی در اقامتگاه امام در دبستان علوی شماره ۲ در خیابان عین الدوله (ایران) برگزار شد که تا ساعت ۱۱ شب ادامه داشت. در این جلسه مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر تعیین شد و حکم وی در تاریخ ۱۵ بهمن ۵۷ صادر گردید. 🔷 سپس مراسمی در آمفی تئاتر مدرسه علوی برای اعطای حکم نخست‌وزیری وی برگزار شد. این مراسم با حضور جمع زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی با سخنان امام آغاز گردید. 🔸 امام در بخشی از سخنان خود تاکید کردند که انتخاب مهندس بازرگان به پیشنهاد و نظر شورای انقلاب بوده است: "ایشان وزرای خود را تعیین می‌کنند و به ما معرفی می‌کنند تا شورای انقلاب ما که پیشنهادش و نظرش این بود که ایشان رئیس دولت باشد، وزرای‌شان را بررسی می‌کنند و ان‌شاءالله مسائل به طور سهل و خوبی انجام بگیرد." 🔹 امام سپس تلویحا بختیار را از مخالفت با دولت موقت بر حذر داشتند. پس از پایان سخنان امام، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی متن فرمان نخست وزیری بازرگان را قرائت کرد. متنی که نکات بسیار مهمی را در خود دارد.. 🆔 @Qasas_sachool
🔰متن کامل حکم امام بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ ۶ ربیع الاول ۱۳۹۹ ه.ق جناب آقاى مهندس مهدى بازرگان‏! بنا به پیشنهاد شوراى انقلاب، برحَسَب حق شرعى و حق قانونى ناشى از آراى اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طى اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبرى جنبش ابراز شده است، و به موجب اعتمادى که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعى که از سوابقتان در مبارزات اسلامى و ملى دارم، جنابعالى را بدون در نظر گرفتن روابط حزبى و بستگى به گروهى خاص، مأمور تشکیل دولت موقت مى‏نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندم و رجوع به آراى عمومى ملت درباره تغییر نظام سیاسى کشور به جمهورى اسلامى و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسى نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسى جدید را بدهید. مقتضى است که اعضاى دولت موقت را هر چه زودتر با توجه به شرایطى که مشخص نموده‏ام تعیین و معرفى نمایید. کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همکارى کامل نموده و رعایت انضباط را براى وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود. موفقیت شما و دولت موقت را در این مرحله حساس تاریخى از خداوند متعال مسألت مى‏نمایم. روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ 🔺نکته‌ی اول آنکه امام امکان انتخاب دولت را مبتنی بر آراء و نظر مردم می‌کند که در تظاهرات اعلام نموده‌اند. اگر این پشتوانه‌ی مردمی نباشد، گویی مشروعیت(شرع و قانون) تعیین دولت ولو موقت یا صدور حکم وجود ندارد. جالب آنکه امام درعین آنکه باوری به بازرگان ندارد، لکن نظر شورای انقلاب را می‌پذیرد و از مشروعیت برآمده از آراء مردم، این نظر کارشناسی را فعلیت می‌بخشد. این تلفیق ولایت و ساختارپذیری امام، که صحیح‌ترین تفسیر اسلام از منظر امام هم محسوب می‌شد، بی‌بدیل‌ترین حادثه‌ی تاریخ ایران بود که هنوز توسط رهبرانقلاب امتداد دارد. 🔺نکته‌ی دوم آنکه بازرگان به واسطه‌ی تعهدش به مکتب اسلام و سپس به دلیل مبارزات اسلامی و ملی، امکان حضور در چنین جایگاه خطیری را دارد. این یعنی باور به یک مکتب و سپس مبارزه برای تحقق آن، معیار تعیین صلاحیت است. 📚صحیفه امام، ج‏۶، ص: ۵۴ و ۵۵. 🆔 @Qasas_sachool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰امام کاظم و مبارزه با چه چیز؟ |یکم ✍🏻 سیدمیثم میرتاج‌الدینی ⁉️ تاریخ چه تصویری از هارون عباسی نشان می‌دهد؟ 🔶 هارون عباسی شخصیتی است که: روزی صد رکعت نماز می‌خواند. از اموال شخصی هزار درهم صدقه می‌داد (جدای از زکات). اگر به حج می‌رفت صد نفر از فقیهان را با خود می‌برد و اگر حج نمی‌رفت سیصد نفر را با مخارج خودش به حج می‌فرستاد. بسیار بخشنده بود و اهل احسان. فرهیختگان و شعرا و ادیبان و اهل علم و فقاهت نزد او جایگاه والایی داشتند. اهل بگو مگو نبود و از هر آنچه که ثواب نداشت دوری می‌کرد. 🔷 هارون، بسیار انعطاف پذیر و روادار بود و به اوضاع مردم توجه ویژه داشت به گونه‌ای که به صورت ناشناس به بازار می‌رفت و میان مردم آمدوشد می‌کرد. رقیق القلب و احساساتی بود و هنگام شنیدن وعظ، بسیار گریه می‌کرد. دوران حکومت او وضع اقتصاد و معیشت مردم بسیار خوب بود و علم به طرز چشم‌گیری پیشرفت کرد. او همچنین عزت زیادی به مسلمانان و قلمرو خود بخشید به طوری که بسیاری از پادشاهان اروپایی آرزو و سعی داشتند به او نزدیک شده و با مملکت او ارتباط برقرار نمایند. 🔶 علاوه بر این همسر هارون نیز شخصیت بسیار بارزی به شمار می‌رفت. اگر او امروز زنده بود بی شک جزء چهره‌های برتر و از زنان شاخص جهان شناخته می‌شد. از وی یعنی زبیده، در منابع تاریخی به عنوان زنی دیندار، اصیل زاده، زیباروی، محبوب، نیکوکار، خیِّر و با نفوذ یاد شده است. 🔷 زبیده، محافلی برای اجتماع هنرمندان، علماء، اطبّاء، شعراء و ادباء ایجاد کرد و نسبت به فرهیختگان برخورد شایسته‌ای داشت. خود او اهل شعر و فرهنگ و علم بود. همچنین صد کنیز داشت که همه حافظ قرآن بودند و او نیز روزانه وقتی را به قرائت قرآن اختصاص می‌داد. 🔶 همچنین درباره زبیده گفته‌اند: بسیار اهل بخشش به زاهدان، نیکوکاران، فقرا و بیچارگان بود. علاوه بر این اهتمام فراوانی داشت بر عمران و آبادی و وقف و ساخت بناها و مراکز عام‌المنفعه و احیای قنات‌ها و ... . او یکی از زنان موثر در عرصه سیاست و به عنوان یک فعال مهم اجتماعی نیز به شمار می‌رفت. ⁉️ باتوجه به این تصویر از هارون و همسرش، به نظر شما چرا امام کاظم با چنین خاندان فرهیخته، اهل عبادت، بخشنده و خیّر، سیاست‌مدار، اهل تدبیر، رونق دهنده به مملکت و تمدن ساز و علاقمند به شعر و ادب و علم مبارزه باید می‌کرد؟‌ ادامه👇 🆔 @Qasas_sachool
🔰امام کاظم و مبارزه با چه چیز؟ |دوم 🔷 مبارزه امام کاظم با هارون عباسی، مبارزه اسلام ناب با اسلام اشرافیت و اسلام تبعیض و تزویر بود. اگر دقت کنیم امروز هم این اسلام به صورت پررنگی با هارون‌ها و زبیده‌ها و اشرافیتش حضور دارد. در یک عبارت، حکومت هارون یعنی: توسعه منهای عدالت. پیشرفت مادی بدون تعالی و رشد. آبادانی شهر و ویرانی انسان. 🔶 لذا باید روی دیگر چهره‌ی هارون در تاریخ را دید. پیرامون مجمع‌الاضدادی هارون آمده: همین هارونی که در مجلس وعظ اشک چشمش خشک نمی‌شد، هنگام خشم نیز خون بی گناهان را می‌ریخت. او حتی نزدیک‌ترین و خادم‌ترین وزیران خودش مانند خاندان برمکی را قتل‌عام کرد. همین هارونی که صدقه می‌داد و خیّر روزگار خویش بود، دست خودش و حکومتش تا آرنج در جیب بیت‌المال و اموال مردم فرو‌ می‌رفت. 🔷 نمونه‌ای از ریخت‌وپاش‌های دربار عباسی عبارتند از: 1⃣ زبیده به شدت به مال‌اندوزی و رفتارهای اشرافی علاقه داشت. برای مثال فرشی برای او بافته بودند که با طلا و یاقوت و زمرد بر آن تصاویر حیوانات و پرندگان منقوش بود. اثاث و ظروف زبیده عمدتا از جنس طلاهای مرصع بود و لباس‌هایش از پارچه‌های زربفت گران‌بها تهیه می‌شد. وجود پرده‌های حریر یا شمع‌های عنبرین و کفش‌های جواهرنشان و زیورآلات افسانه‌ای برای او مکرر ذکر شده است و همواره آرایشی می‌کرده که دیگر زنان اشراف شبیه او نباشند. 2⃣ مقرری زبیده از بیت‌المال را پنجاه هزار درهم ذکر کرده‌اند. گویا هارون و زبیده به غذاهای جدید علاقه زیادی داشتند و مخارج سفره‌ی آنها گاه ده هزار درهم بوده است. 3⃣ پیرامون مراسم عروسی هارون و زبیده نوشته‌اند: بهترین لباس‌ها و جواهرات به عنوان هدیه داده می‌شد. مراسم ولیمه‌ی بسیار عجیب و متنوعی داشت به طوری که مخارج عروسی را 1میلیون و 380هزار درهم نوشته اند که به پول امروز، میلیاردها تومان می‌شود. همچنین آمده هارون مروارید بر سر عروس می‌ریخت و حضار جمع می‌کردند. این همه در حالی بود که برخی از شدت فقر در قلمرو اسلامی سر گرسنه بر بالین می‌گذاشتند. 🔶 همچنین زبیده کنیزان زیباروی زیادی داشت که دستور داده بود لباس مردانه بپوشند. اگر پیش‌تر خواندید کنیزان حافظ قرآن داشت، باید بدانیم کنیزکان رقاصه و آوازه‌خوان فراوان دیگری نیز داشت که آنها را در اختیار امین فرزندش قرار می‌داد. یا آنکه همین هارون که فرهیختگان را ارج می‌نهاده، عالِم بی‌نظیر و بلامنازع زمان یعنی موسی‌بن جعفر را سالها در غل‌وزنجیر کرد. توجه آنها به تعریب یا همان عربیزده کردن اسلام و قلمرو اسلامی نیز می‌طلبید که به شعر و فرهنگ عربی روی خوش نشان دهند. حمایت وی از فقها و علماء از این رو بود که قرائت رسمی از اسلام، به قرائتی عباسی تبدیل شده و امامان شیعه و در نتیجه علم عالمان آل‌محمد به حاشیه رود. 🔷 ..و چه سخت بوده مبارزه با خلیفه‌ای که به شدت اهل شوآف است و رسانه‌های رسمی و تریبون های مهم و بودجه‌های کلان در اختیار اوست تا هرگونه می‌خواهد از خودش تصویر بسازد. با این حال هارون عباسی با آن همه قدرت، آنقدر از امام کاظم و تشکیلات وسیعش ترس داشت که اول او را زندانی و سپس به شهادت رساند. چرا که حضرت خاری بود در چشم اسلام اشرافی (بخوانید اسلام آمریکایی). رهبر انقلاب در این راستا می‌فرماید: ما خیال میکنیم موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام، یک آقای مظلوم بی سر و صدای سر به زیری در مدینه بود و رفتند او را زندانی کردند و بعد مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس. قضیه این نبود. قضیه یک مبارزه‌ی تشکیلاتی، یک مبارزه‌ای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی بود. 23/01/1364 📚 منابع: تاریخ طبری، ج8،ص347. طقوش، محمد سهیل، دولت عباسیان، ص88و89. زرکلی، الاعلام، ج3، ص42. ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج10، ص271. 🆔 @Qasas_sachool