هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🔖بهمناسبت سوم اسفندماه
♨️ روئیدن شجرهی دیکتاتوری، در زمین جریان روشنفکری سکولار
آیا پس از تجربهی تاریخی قدرت گرفتن جریان روشنفکری سکولار در دوران پس از مشروطه، باز میتوان به شعارهای آنها پیرامون «آزادی» و «اداره کشور» اعتماد کرد؟
🔸سوم اسفندماه ۱۲۹۹ را با کودتای آن میشناسند. کودتایی که در میان ورود چهرههای جدید به میدان قدرت، رضاخان را هم رسما وارد عرصه سیاست کرد و در واقع سکوی پرتابی شد برای تبدیل کردن رضاپالانی به رضاشاه.
🔸درباره «چرایی و چگونگی کودتا» بسیاری از تاریخپژوهان، سراغ عوامل این رخداد رفتهاند و در پاسخ، سخن از عامل اصلی کودتا راندهاند؛ یعنی انگلیس! به دیگر سخن اگر شما از برخی تاریخپژوهان بپرسید «چرا کودتا رخ داد؟» به شما میگویند «چون انگلیس خواست» و اگر پرسش کنید «چگونه کودتا رقم خورد؟» به شما میگویند «انگلیس برنامهریزی کرد».
🔹این بررسی به چنان کلیشهای تبدیل شده که فردی مانند آبراهامیان در کتاب «تاریخ ایران مدرن» برای درانداختن طرحی نو در این مورد، اصل سوال «آیا رضاخان عامل انگلیس بوده یا خیر؟» را سوالی انحرافی قلمداد میکند و در تمام کتاب سعی دارد رفتارهای رضاشاه را در راستای مدرنیزاسیون تحلیل نموده و حکومت وی را موفق ارزیابی نماید. (یرواند آبراهامیان، تاریخ ایران مدرن، ص128)
🔹اما سیروس غنی از نویسندههای نامآشنا در حوزه تاریخ سعی میکند از منظری دیگر نقش انگلیسیها را در کودتا و سپس روی کارآوردن رضاخان مورد واکاوی قرار دهد. او در کتاب «ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسیها» به زمینهها و اقتضائات و شرایط عصری ایران و تاحدی جهان پرداخته و تلاش میکند با تشریح وضعیت غیرقابل تحمل پیش از ظهور رضاخان، مبنی بر اسناد بریتانیایی، ایران را نیازمند وجود چنین شخصیتی دانسته و سپس دستاوردهای رضاشاه را به طور ضمنی ستایش کند.
🔻نکتهی مهمی که در حاشیهی این مباحث دستگیر ما میشود، یافتن یک تصویر شفاف و واضح از بیعرضگی، بیتدبیری و فساد جریان روشنفکر سکولاری است که پس از مشروطه و نشستن بر اریکه قدرت، با خشونت تمام مخالفان خود را با قتل و ترور و تبعید و... از میدان بیرون کردند و چنان فضایی ساختند که جامعهی انقلاب کرده و مشروطهخواه را به تحمل دیکتاتوری رضاشاه واداشتند.
🔻به نظر میرسد این تجربهی تاریخی مهم باید مورد بازخوانی قرار گیرد تا مبادا با سلاخی تاریخ و عدم انتقال آن به نسلهای بعدی، رؤیای آینده را به کابوس بدل سازیم.
✍سیدمیثم میرتاجالدینی
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسه تفکرونوآوری نگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به این فیلم خوب نگاه کنید. به فرم. به فضای اتاق. به آدمهایش. به امام. به حالت نشستنش، به لباس غیررسمیاش. به آرامشش. به لبخند عمیق و معنادارش. به حدسزدنهایش. به رفتنش. به زدن دست بر کمر. به بیاعتناییهایش. سپس به محتوای کلامش دقت کنید. به اینکه اصلاح دنیا زمانی رقم میخورد که باوری به ورای دنیا ایجاد شود و جنگ زمانی تمام میشود که از طبیعت پا فراتر بگذاریم.
سپس میگوید یا نفهمیدید یا خودتان را به نفهمی زدهاید. در هر صورت برای من قابل پیشبینی بود نتوانید جواب مرا بدهید وقتی گفتم که «خدا هست» و وقتی گفتم: «از این پس کمونیسم را باید در موزههای تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد.»
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔺 خمینیِ امام اینها را به که میگوید؟ به ادوارد شوارد نادزه. وزیر امور خارجه شوروی که ادعای ابرقدرت بودن داشت. او در هفتم اسفند 1367، مثل چنین روزی، آمده بود پاسخ نامه امام به گورباچوف را بدهد. آمده بود زمین بازی را عوض کند. شاید بازی بدهد. اما نتوانست. از استرس آغاز صحبتهایش مشخص است. از حیرتی که کرده.
🔶 شوارد نادزه گرفتار روح بزرگی شد که بازی خوردنش امری محال مینمایاند. تکرار و تاکید میکنم، فیلم پست قبل را ببینید. خمینیِ امام، اشداء علی الکفار را این بار لباس دیگری پوشاند. این خاصیت مردان خداست که جلوههای مختلف آیات را نشانگر میشوند. این خاصیت قرآنهای ناطق است.
💠 پ.ن: نامه امام به گورباچوف هم خواندنی است.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
📆 16 اسفند 1329 (همانند چنین روزی) رزمآرا نخست وزیر وقت، که به گمان ملت ایران مانع اصلی ملی شدن صنعت نفت بود، به ضرب سه گلوله کشته شد.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
♦️ گلولهها را این مردی که در تصویر میبینید شلیک کرد.
خلیل طهماسبی معروف به اوس خلیل. از اعضای فعال فدائیان اسلام.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
⁉️ اما چرا رزمآرا ترور شد؟
🔺 بدین علت که اولا جلوی متجلی شدن اراده ملت برای ملی کردن نفت را گرفته بود و ثانیا روح بزرگ ایرانی را تحقیر کرد با گفتن این جمله: «ایرانیها که توان ساخت لولهنگ [آفتابه گِلی] ندارند، چگونه میخواهند نفت را ملی کنند؟»
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔰 رهبر معظم انقلاب در تحلیل این واقعه فرمود:
«همهی ابزارهای فرهنگی و تبليغی در طول صد سال يا بيشتر بهکار گرفته شد، تا اين ملت را به خودشان بدبين کنند. يکي از شخصيتهای سرشناس معروف میگفت: ايراني، يک لولهنگ نمیتواند بسازد! - لولهنگ يعني آفتابه گِلی؛ آن زمانها از گل، آفتابه درست میکردند. اينجور اين ملت را تحقير میکردند. اين ملت حالا در زمينههای زيستی، در زمينهی فعاليتهای گوناگون علمی، تحقيقی کارهايی میکند که خودش را جزو ده کشور اول جهان قرار میدهد؛ اين، شوخی نيست. اين مسأله به ملت ما، به شما جوانها، در هرجا که هستيد و در هر قسمتی که کار میکنيد، هشدار میدهد که قدر خودتان را بدانيد، حرکت کنيد، نااميد نشويد؛ شماها میتوانيد. شما آن نسلی هستيد که اگر خوب عمل کرديد، آيندهی اين کشور را - صد سال، دويست سال يا بيشتر - تضمين خواهيد کرد»
🔰 مرحوم آیهالله کاشانی نیز در تحلیل ماجرای کشته شدن رزمآرا بیان بسیار جالبی دارد. او به اراده مردم اشاره میکند و این اراده را به عنوان یک اصل مشروعیت بخش درنظر میگیرد که برای اهل نظر بسیار قابل تامل است.
آیهالله کاشانی: «قاتل رزمآرا بـاید آزاد شود زیرا این اقدام او در راه خدمت به ملّت ایران و برادران مسلمانش عملی شده اسـت و چـون در حکومت ملی قضاوت افکار عمومی محترم اسـت و رزمآرا را افـکار عمومی ملّت ایران محکوم کرده است در حـقیقت حـکم اعدام را افکار عمومی ملت ایران صادر کرده است و شما میدانید که هیئت حـاکمه و قـوانین اجتماعی هر کشور مولود افـکار عـمومی مردم آن کـشور مـیباشد و خـلیل طهماسبی مجری اراده قاطبه ملت ایـران بـوده است.»
📚 ایـران مـا، شمارهی 41، مورخهء 23/2/30(متن مصاحبهء آیة ا...کـاشانی)؛ «گـذشته چـراغ راه آینده است» ،جـبههی آزادی مـردم ایران، ص 510.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
فردا ۲۹ اسفند ماه مصادف با ۲۰ مارس، سالروز حملهی آمریکاست به عراق. حملهای که نتایج فاجعهبار آن هنوز دامنگیرِ عراق است. به همین مناسبت شاید خواندن این خاطره از قلمِ سیدجواد نقوی تاملبرانگیز باشد.
🏫 مدرسهی تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
سلام به همهی همراهان عزیز و گرانقدر!
امیدواریم که طاعات شما مقبول درگاه خداوند قرار بگیره🤲
احتمالا برخی از شما به خاطر میآورید که در کانال مدرسه تاریخاندیشی قصص، بحثی پیرامون قصهی قارون و اصحاب ایکاش گشودیم که طی سه بخش مطالبی ارائه شد.
برای یادآوری و در دسترس قرار گرفتن این مبحث قرآنی، لینک مطالب گذشته در ادامه تقدیم میشود تا بعد از این یادآوری، ادامه مباحث را ارائه نماییم.
برای دسترسی به مطالب کافیست روی هر بخش بزنید👇
۱_ بخش اول
۲- بخش دوم
۳- بخش سوم
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#قارون |بخش چهارم
خسف و فرونشست
🔶 در داستان و قصهی قارون، ما شاهد بهره و حظّ وافری هستیم که قارون بابت تسلط و سیطرهی بر امکانات دنیایی میبرد و با نمایش این وضعیت از زندگی خود، حسرت را مهمان چشم و دل افراد جامعه میکند.
🔹 لکن عاقبت چنین بهرهها و تمتعاتی آنقدر ناگوار است که تماشاچیانِ "ایکاشگو" و حسرتزده با دیدن آن، ترسان و مبهوت آرزوهای خود را پس میگیرند.
⁉️ این عاقبت چیست و چرا خداوند چنین بلایی را بر سر تمدنهای پیشرفتهی دنیوی میآورد؟
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔@Qasas_school
🔰 قرآن عاقبت قارون را اینگونه معرفی میکند:
🔺فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِينَ (قصص/٨١)
🔺ﭘﺲ ﺍﻭ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻭﻱ ﺭﺍ [ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻫﺎیی ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ] ﻳﺎﺭی ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺖ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻓﺎﻉ ﻛﻨﺪ.
🔖 معمولا انسانها در آب غرق میشوند، اما خداوند به ما از غرق شدن قارون در خاک سخن میگوید.. هرچند او از ابتدا غرق در خاک و مادیات شده بود.
⚠️ خسف و فرونشست زمین عاقبتی است که نصیب قارون میشود و این صحنه چنان وحشتناک است که اینگونه زبان به سخن میگشایند:
💠 وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ (قصص/٨٢)
💠 ﻭ ﺑﺎﻣﺪﺍﺩﺍﻥ، تماشاچیانِ حسرتزدهای که تمنا و آرزوی بهرهمندیهای قارون را داشتند و ما با توجه به قرآن آنها را "اصحاب ایکاش" نامیدیم؛ میگفتند: ﻭﻩ! ﮔﻮیی ﺧﺪﺍ ﺭﺯﻕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭﺳﻌﺖ ﻣﻰﺩﻫﺪ ﻭ [ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ] ﺗﻨﮓ ﻣﻰﮔﻴﺮﺩ. ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻣﻨﺖ ﻧﮕﺬﺍﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﻭای..وای! ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﻧﻤﻰﺷﻮﻧﺪ.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
⁉️ اما به راستی چرا عاقبت صاحبان حظّ و کیف دنیا، اینطور گرفتار میشوند؟ چرا خداوند با تمدنهای متمتع و پیشرفته اینگونه معامله میکند؟ آیا خدا اساسا با تمدن و پیشرفت و بهرمندی افراد مخالف است؟
🔰 تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ (قصص/٨٣)
💠 در این آیه خداوند تبیین میکند:
آن تمدنی که منجر به طبقاتی شدن و بالانشستن یک عده و پایین افتادن عدهای دیگر و بهرمندی و حظ برخی و فلاکت برخی دیگر شود (عُلُوّ) و روابط درون یک جامعه را تخریب کند (فساد)، خودبهخود و به طور اتوماتیک به سوی نابودی خواهد رفت.
🔺چنین تمدنی نیاز به امر خدا برای نزول عذاب ندارد که خود این افراد با وضعیتی که رقم زدهاند، به استقبال نابودی رفته و زمینه تدریجی گرفتاری را فراهم کردهاند.
🔰 مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (قصص/٨٤)
💠 این آیه تیر آخر تبیین را بر هدف مینشاند که آنچه رقم خورده، خوب و بدش نتیجه اعمال خود انسانهاست.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔@Qasas_school
🔷 مطلب نهایی
🔺 برای اثبات این مطلب کافیست رجوعی کنیم به موضوع فرونشست زمین. مصرف بیرویهی آب و خالی کردن سفرههای زیرزمینی، به علاوهی استفادهی مفرط از معادن و فشار زیاد به خاک با ساختن بناهای بلند و مرتفع از جمله دلایل فرونشست زمین هستند که همین امروز در تهران و سایر کلانشهرهای ایران و جهان قابل مشاهدهاند.
🔺 این عوامل دقیقا همان گنجینههاییاند که قارون به واسطهی بهکارگیری آنها، به آن ثروت انبوه و کنز و گنج و سرمایه رسیده بود. لاجرم طبیعت به اذن الهی واکنش نشان داده و با خسف و فرونشست زمین، تمدن قارونی را میبلعد.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔@Qasas_school
#دوازده_فروردین |یکم
🔰 روزی که اکثریت ۹۸ درصدی به جمهوری اسلامی《آری》گفتند و امروز این سوال پیش روی ماست:
آیا اساسا انتخاباتی که در آن نیروهای مخالف و رقیب فرصتی برای ابراز خود و نظرشان را نداشتند، میتواند مشروعیت داشته باشد⁉️
🏫مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#دوازده_فروردین| دوم
🔺مرحوم هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوال پست قبل:
از همان روز رایگیری و بعدها در ماهها و حتی یکی دو سال اول پیروزی انقلاب، برخی اشخاص و بعضی گروهها، تلاش داشتند که چنین القاء کنند که «مردم آن روز آگاه نبودند و مخالفی نبود و چون امام گفتند، مردم به جمهوری اسلامی رای دادند» اما واقعا اینطور نبود. آن روزها، هم مردم آگاه بودند، هم تبلیغات مخالفان جدی بود و حتی ارگان اجرایی انتخابات یعنی استانداریها، فرمانداریها و بخشداران، اکثرا در اختیار طرفداران نهضت آزادی بود که قاعدتا با آن نظراتی که داشتند، از مخالفان اسم «جمهوری اسلامی» برای نظام جدید تلقی میشدند. آن روزها تعداد نشریاتی هم که علیه این فکر حرف میزدند، خیلی بیشتر از نشریاتی بود که از این فکر حمایت میکردند.
پاورقی: نمونهای از ابراز نظرات مخالف را در تصویر میبینید.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#دوازده_فروردین| سوم
🔶 شنیده شدن حرف مخالفان 🔶
مرحوم هاشمی رفسنجانی:
🔹 دهها گروه چپگرا و ملیگرا و انواع انجمنهای ریز و درشت، همگی مجله یا روزنامه داشتند و اکثر اینها مخالف بودند و میگفتند که حکومت جمهوری یا جمهوری دموکراتیک، چپیها میگفتند جمهوری خلق یا چیزهایی از این قبیل، اینطور نبود که مخالفتها و حرفهای مخالفان به گوش مردم نرسیده باشد و دیگران نفهمیده باشند. رادیوهای خارجی هم بهشدت فعال بودند که حرفهای همین مخالفان را با تحلیل و توجیه به گوش مردم برسانند. مخالفان حتی اینقدر حساس بودند که وقتی در شورای انقلاب مطرح کردیم در ورقههایی که پخش میکنیم، میخواهیم کلمه آری به حکومت اسلامی را به رنگ سبز بنویسیم، مخالفت کردند و مدعی شدند که «رنگ سبز مردم را فریب میدهد و میگفتند شما میخواهید رنگی بیاورید که خود آن تبلیغ است؛ این قدر اینها حساس و مراقب بودند، و برای تغییر وضعیت فشار میآوردند.»
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#دوازده_فروردین| چهارم
🔶 حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی؟
محمد هاشمی:
بحث تعیین نظام در حقیقت از مسائل اولیهای بود که بعد از پیروزی انقلاب مطرح شد و در 12 فروردین 58 به رأی گذاشته شد. الفاظ یا عناوینی که پیشنهاد داده میشد هر کدام معانی خاص خود را داشتند و بار ویژهای با خود حمل میکردند. عدهای بحث حکومت اسلامی را مطرح میکردند. آنچه در ذهن طرفداران این نظریه وجود داشت، رسیدن به نوعی خلافت بود که بعد از صدر اسلام در دنیای اسلام بهوجود آمد. مانند حکومتهای عباسی به این معنا که یک شخص بهعنوان حاکم تعیین شود. در حقیقت همان بحث استبداد دینی یا حکومت دینی، امام با این نظریه بهشدت مخالفت کردند.
سپس فرمودند:
"رأی من به جمهوری اسلامی است، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد."
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#دوازده_فروردین| پنجم
🔶 آیا جمهوری اسلامی هنوز ایدهای قابل دفاع است؟ 🔶
پاسخ را زبان استاد علی صفایی حائری بشنویم. کسی که به تعبیر خود از نمد انقلاب کلاهی نداشت و نه تنها از جمهوری اسلامی برای خود جیبی ندوخت، بلکه مورد توهین و تهمتهای بسیار نیز واقع شد. پاسخ او به عنوان یک اسلامشناس، بسیار تاملبرانگیز و راهگشاست:
1⃣ شكرمان بر اين است كه در زمينی زندگی میكنيم كه رهبرش شب را با خدا دارد و روز را برای خلق خدا و با تمام وجود از شرق و غرب آزاد است و آن هم در هنگامی كه تمامی رهبران سر در دامان اين و آن میگذارند. من امام را بهخاطر ظرفيتش و ايمانش و اين كه از حوادث بزرگتر است، میتوانم دوست داشته باشم. و بهخاطر اينكه بر جایی تكيه نمیكند و بر شرق و غرب دروازه نمیگشايد، میتوانم دوست داشته باشم... و اين [نهشرقی نه غربی، جمهوری اسلامی] شعاری است كه من بهخاطر تحققش هرگونه اقدامی را دنبال میكردهام و ديگران حتی تصورش را نشدنی میدانستهاند و هميشه كوشيدهاند رابطههايی را ولو در جهان سوم تكيه گاه خود قرار بدهند. در حالیكه امام اين تكيهگاه را میخواهد در خود ملت و با درك تنهايی و ضرورت حادثه و عشق به اسلام فراهم كند.
ادامه👇
2⃣ همين است كه در چنين چهارچوبی ضعفها را انحراف نمیشناسيم و كار خودمان را تكميل میدانيم... و دفاع از اين همه را نه برای وجاهت خودمان، كه براي استحكام میخواهيم و اين است كه در برابر آنهايی كه كسی در برابرشان نيست[ابرقدرتهای مستکبر]، ايستادهايم و آنها را كه از پای میافتند و خسته میشوند[مستضعفان عالم]، برپا میداريم... و آبرو و خون خود را هم اگرچه از دست بدهيم، بهدست آورده میدانيم.
ادامه👇
3⃣ پس:
«مادام كه حكومتي از اهدافش چشم نپوشيده و تخفيف نداده، حتی در زير فشارهای سياسی و دخالتهای جاسوسی و نظامی و تحميل جنگ و صلح قد خم نكرده و به جايی وابسته نشده،
مادام كه اهداف دست نخوردهاند، بايد با حكومت همراه بود، حتی اگر تو را كنار گذارده باشد. بايد در كنار مشغول بود و نياز مياندارها را تأمين كرد. اگر حكومتی از هدف چشم نپوشيد بايد تمامی نارسايیهايش را به دوش كشيد و بدون توقع دست به كار شد و عذر اينكه نمیگذارند، نياورد؛ كه براي كارگرِ بدونِ چشمداشت هميشه ميدان كار هست و ما تجربهها كردهايم.»
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#دوازده_فروردین| ششم
سیدصادق طباطبایی میگوید به دلیل امکانات اندک و نداشتن مقدورات برگزاری رفراندوم به امام گفتم:
آقا، حالا که دنیا شما و رهبری شما و این انقلاب به این عظمت را پذیرفته و به رسمیت شناخته است چه نیازی به رفراندوم داریم؟ من مطمئن هستم اگر شما «جمهوری اسلامی» را به عنوان نظام سیاسی کشور اعلام کنید هم مردم ما و هم دنیا آن را خواهند پذیرفت.
ایشان در جواب گفتند: شما الان نمیفهمید. پنجاه سال دیگر خواهند گفت با سوء استفاده از احساسات مردم نظام مورد نظر خود را بر مردم تحمیل کردند. نه! حتما باید رأیگیری شود و دقیقا تعداد مخالف و موافق معین شود.
بعد هم قرار شد چون مردم اطلاعات زیادی درباره قانون اساسی ندارند طی چند برنامه زنده تلویزیونی پیش نویس قانون اساسی را برای مردم تشریح کنیم. امام گفتند خیلی خوب است و تذکر دادند که در بحث تلویزیونی عنوان کن که جمهوری اسلامی با حکومت اسلامی فرق دارد. ما خیلی فاصله داریم تا حکومت اسلامی که ان شاءالله ولی عصر(عج) میآیند و آن را جاری میکنند.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#قصهی_نادر
✍🏻به قلم روحالله شمسی کوشکی
۱۴ فروردین سالروز ولادت «نادر ابراهیمی»؛ داستان نویس، فیلمنامهنویس، کارگردان، خطاط، نقاش و عکاس مشهور معاصر است.
نادر ابراهیمی از نوادگان «ابراهیم خان ظهیر الدولة» (حاکم کرمان در عصر قاجار و عموزاده «فتحعلیشاه» و بانی بناهای مهم تاریخی کرمان، همچون: مدرسه علمیه ابراهیم خان یا همان ابراهیمیه) و از نوادگان «علامه محمد کریم خان کرمانی»(فرزند ابراهیم خان) عالم و فقیه بزرگ قرن ۱۳ و رهبر فرقهی «شیخیه» کرمان بود.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
🔶 لازم به ذکر است که خاندان «ابراهیمی» کرمان (که نادر ابراهیمی منتسب به آن است) از خاندانهای شهیر کرمان میباشند که همگی پیرو فرقه «شیخیه» هستند و دو رهبر اخیر این گروه (یعنی؛ 'سرکار آقا' عبدالرضا و 'سرکار آقا' ابراهیم خان ابراهیمی) نیز هردو از همین خاندان بودند.
لکن «نادر ابراهیمی» تعلقی به «شیخیه» نداشت.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
🔰 برای «مردی از فراسوی باور ما» و نادرهی «سرزمین کوچک من»؛
برای "نادر ابراهیمی قاجار کرمانی"
🔺 «آن شب تا به سحرِ» «روزی که همسایهها فریادم را شنیدند»، تو برای ما «سرودخوان جنگ بودی در خطّهی نام و ننگ» و «آرشی بودی در قلمرو تردید» و برایمان «خانهای ساختی برای شب»...
.
🔺 تو همان «آتش بدون دود» بودی که «هزارپای سیاه» را «در حد توانستن» نشاندی بر «جادههای آبی سرخ» و بیرون کردی از «سرزمین کوچک من» ، چون «حکایت آن اژدها»...
.
🔺 «قلب کوچکم را به چه کسی هدیه دهم»؟ جز تو؛ ای «مردی که از فراسوی باور ما میآمدی»
و اینک «جای تو خالی»، ای «ابوالمشاغل»، ای نادرِ «کمیاب و قیمتی امّا»... امّا... .
پاورقی: هر آنچه در «» آمد، عناوین بخشی از داستانهای معروف نادر ابراهیمیست!
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school