eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
319 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قصه‌ی حنظله |یکم شاید این تصویر را زیاد دیده باشید. کودکی فلسطینی که پشت به من و شمای تماشاچی ایستاده و گویی از ما بابت نگاه کردن و کاری نکردن، رنج می‌برد. نام کودک حنظله است. حنظل همان میوه‌ی تلخی است که حکایت از کام تلخ پسربچه دارد. کام تلخ شده از غصب سرزمین، از مصادره‌ی نامشروع زمین و زیتون. آن هم وقتی که در دهان تمام پرنده‌های صلح‌طلب دنیا شاخ و برگ زیتونی کاشتند تا علیه این جنگ سکوت کنند. حنظله در تمامی تصاویر با آن دست‌های از پشت به هم گره کرده و لباس‌های مندرس که در زمینه‌اش طرح چفیه‌های دست‌دوز عربی نهفته، هرچند شاد نیست اما منتظر است. منتظر روز فتح و فرج. 🆔 @Qasas_school
🔰 قصه‌ی حنظله |دوم 🔶 خالق شخصیت بسیار مشهور حنظله مردی فلسطینی است به نام ناجی العلی. کسی که معتقد بود حنظله در پی عدالت و آزادی است و تا زمانی که محقق نشود، روی خود را نشان نخواهد داد. 🔹 ناجی العلی در زیر یکی از طرح‌هایش اینگونه نوشته بود: کسی که شروع به نوشتن از فلسطین می‌کند یا آن را موضوع نقاشی‌های خود قرار می‌دهد باید پیامدهای مرگ‌بار آن را بشناسد. برای من ممکن نیست از این اصول دست بردارم حتی اگر گردنم قطع شود. 🔸 عاقبت او در ۲۲ جولای ۱۹۸۷ در حالی‌که طرح‌هایش را به زیر بغل زده بود و در لندن می‌چرخید، با شلیک گلوله به زیر چشمش به کما رفت و در ۲۹ جولای فوت کرد. او در آخرین مصاحبه‌هایش گفته بود «شخصیتی که من خلق کردم برای زنده‌ماندن مقاومت می‌کند. من بعد از مرگ نیز با او ادامه خواهم داد.» 🆔 @Qasas_school
🔰قصه‌ی حنظله |سوم 🔷 در روزهایی که فلسطین در اقدامی بی‌سابقه، موضع خود را در برابر اسرائیل از دفاع به حمله تغییر داده و تا اینجا توانسته پیروزی بزرگی به نام خود ثبت کند، دیدن ذوق طراحان که از یک حنظله‌ی بزرگ شده و قوی‌تر شده پرده برداشته‌اند، لذت‌بخش است. 🔸 رهبرمعظم انقلاب: امروز نهضت فلسطین از همیشه‌ی این هفتاد هشتاد سال سرحال‌تر است. مشاهده می‌کنید که امروز جوانان فلسطینی و نهضت فلسطینی، نهضت ضدّ غصب، ضدّ ظلم، ضدّ صهیونیسم از همیشه بانشاط‌تر، سرحال‌تر و آماده‌تر است. تصویر از: صابر شیخ‌رضایی 🆔 @Qasas_school
🔰 ما و سر و ته پیاز فلسطین |یکم ✍🏻 سیدمیثم میرتاج‌الدینی 🟡 جنگ‌ها همیشه میان دو جبهه شکل می‌گیرند و تشخیص هویت جبهه‌ها در تحلیل هدف جنگ و پیش‌بینی عاقبت آن اهمیت دارد. ⚫️ با این مقدمه کوتاه باید پرسید: جنگی که در جغرافیای فلسطین به قدمت ۷۵ سال همواره مانند آتشی شعله‌ور بوده میان کدامین دو جبهه است؟ جنگی میان فرزندان اسحاق و اسماعیل؟ نبردی میان اعراب و اسرائیل؟ ستیزی بین مسلمانان و یهودیان؟ جدالی بین نژادپرستی و وطن‌دوستی؟ و... همینطور می‌توان از زوایای مختلف به این جنگ نگریست و هر سویه‌ی عقیدتی، نژادی، سیاسی، فرهنگی و... را مبنای تقسیم دو طرف جنگ قرار داد. 🟡 آنچه که به عنوان یک نظریه سالیان درازی مبنای شناخت دو جبهه قرار گرفته و سپس براساس آن راهبردهای مهمی در سطح کلان اتخاذ شده، مبنایی است که دو طرف این جنگ قدیمی را اعراب و اسرائیل قلمداد می‌کند. یک دعوا که یک سر آن نژاد عرب و سر دیگر آن را نژاد یهود به عهده گرفته. دعوایی نه 75 ساله که از زمانه حضرت ابراهیم. (ن.ک: کتاب تولد اسرائیل، نوشته صادق زیباکلام) ⚫️ فارغ از پرداختن به این نکته که چرا برخی سیاستمداران جهانی و رسانه‌های تحت امر آنها به شدت علاقه دارند دو جبهه و طرف این درگیری را با همین مشخصه "اعراب و اسرائیل" جا بیندازند، در ایران قبل از انقلاب همین مبنا منجر به اتخاذ سیاست‌هایی در قبال مسئله فلسطین بوده است. 🟡 به عنوان مثال می‌توان به مصاحبه محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران با اوریانا فالانچی ارجاع داد. در این مصاحبه فالانچی می‌گوید: «آمریکایی‌ها دوستان خوب اسرائیلی‌ها هستند و در این اواخر شما روش سرسختانه‌ای در مورد آنها[اسرائیلی‌ها] به کار برده‌اید و ضمن نزدیکی به اعراب سعی کرده‌اید روابط‌تان را با آنها بهتر کنید.» شاه پهلوی در مقابل می‌گوید: «سیاست بر پایه و اساسی ساخته شده که نمی‌توانیم قبول کنیم کشوری زمین‌های دیگران را غصب کند. برای اینکه اگر امروز این بلا بر سر اعراب آمده ممکن است فردا بر سر ما هم بیاید.» ⚫️ این صحبت محمدرضا حکایت از آن دارد که وی با توجه به این مبنا که جنگ در فلسطین هرچند جنگی میان اعراب و اسرائیل است، اما مملکت ایران منافع ملی خودش را در آن ملاحظه کرده و می‌ترسد این رویه‌ی غاصبانه اسرائیل چنان ادامه یابد که مرزهای ایران هم تهدید شود. وقتی دو طرف جنگ اعراب و اسرائیل شناخته شوند، سیاست‌های کلان حول محور منافع خواهد چرخید نه حول محور حق و یا انسانیت. 🟡 لذا وقتی فالانچی با تعجب به شاه می‌گوید: «عالیجناب، شما حق را به اعراب می‌دهید، درحالیکه نفت خود را به اسرائیل می‌فروشید؟!» شاه پاسخ می‌دهد: «نفت از طریق شرکت‌های نفتی فروخته می‌شود. نفت ما به همه جای دنیا می‌رود. برای چه اسرائیل نرود؟ اگر هم به اسرائیل می‌رود چرا باید برایم مهم باشد؟ هرکجا می‌رود، برود. در مورد روابط‌‌مان با اسرائیل هم باید بگویم: ما در اورشلیم سفارت‌خانه نداریم ولی تکنسین‌های اسرائیلی در ایران هستند. ما مسلمانیم ولی عرب نیستیم و سیاست خارجی کاملا مستقلی داریم.» ⚫️ حالا با وضوح بیشتری می‌توان دید اثر اتخاذ مبنایی برای شناخت دو طرف جنگ در تعیین سیاست‌های کلان چیست! شما می‌توانید حق را به فلسطین بدهید و اسرائیل را غاصب بدانید، اما منفعت شما اگر ایجاب کند، به اسرائیل نفت هم خواهید فروخت. 🆔 @Qasas_school
🔰 ما و سر و ته پیاز فلسطین |دوم 🟡 فالانچی به طور صریح‌تری از محمدرضا می‌پرسد: آیا در آینده با اسرائیل روابط سیاسی برقرار خواهید کرد؟ شاه هم پاسخ می‌دهد: «نه، یا بهتر است بگویم تا زمانی که مسئله زمین‌های اشغالی اعراب از طرف اسرائیل حل نشده و آنها نیروهای نظامی خود را از آنجا بیرون نبرند، ما با آنها هیچ‌گونه رابطه‌ی سیاسی برقرار نخواهیم کرد. اگر اسرائیلی‌ها بخواهند در صلح زندگی کنند، راهی جز تخلیه اراضی اشغالی برای‌شان باقی نمی‌ماند.» ⚫️ اما با وجود این عقیده‌ی شاه که البته در نظرات شخصی وی منحصر نماند و به اقدامات سیاسی علیه اسرائیل در موارد متعدد انجامید، ایران بعد از ترکیه دومین کشور مسلمانی بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت و روابط اقتصادی و حتی فرهنگی مهمی صورت داد. 🟡 همین امر منجر به شکل‌گیری روابط خصمانه بسیاری از کشورهای منطقه نسبت به ایران شد. تا جایی که صدام در آستانه‌ی تصمیم برای جنگ با ایران قرار گرفت و شاه در همین مصاحبه با فالانچی اعلام می‌کند از تحرکات عراق و رژیم بعثی آن مطلع است و صراحتا می‌گوید: «البته فقط عراق نیست که ما را ناراحت می‌کند!» ⚫️ حالا اگر بخواهیم خط اصلی بحث را ادامه دهیم باید بگوییم اتخاذ مبنای "جنگ میان اعراب و اسرائیل" و سپس تعیین سیاست‌های کلان بر همین مبنا، ما را وارد شکل خاصی از روابط جهانی و البته منطقه‌ای خواهد کرد که نتیجه آن در دوره محمدرضا پهلوی دوستی با اسرائیل و دشمنی با تعداد زیادی از کشورهاست. ناگفته نماند که با توجه به موقعیت اسرائیل، از نگاه سیاست‌مداران آن دوره، این قمار بر روی اسرائیل ارزشمند بوده است. 🟡 این مبنا هنوز میان بخش مهمی از لیبرال‌های وطنی وجود دارد. به‌گونه‌ای که در همین دوسه‌روز اخیر مواضع مختلف ولی با روح یکسان از سوی افراد شاخص این جریان را شاهدیم. مواضع و تحلیل‌هایی که همه در یک جهت سخن می‌گویند: «کدام منافع ملی در دشمنی با اسرائیل یا اتخاذ سیاست‌های خصمانه علیه آنها تامین می‌شود؟» ⚫️ هرچند نگارنده باور ندارد جنگ در فلسطین محدود به اعراب و اسرائیل است، اما بر فرض پذیرش آن مبنا، باز تعیین تکلیف‌های سیاسی لیبرال‌ها برای امروز به شدت غیرواقع‌بینانه است. با تغییر محسوس نظم جهانی، امروز اسرائیل آن طرفی نیست که ایران بخواهد همانند کشورهایی چون عربستان برای تامین منافع ملی خویش سمت آن بایستد. به تعبیر رهبرانقلاب «این نوعی قمار بر روی اسب بازنده است». 🟡 عجالتا دلایل نظری برای این ادعا را کنار بگذاریم و نگاهی به میدان بیاندازیم. به که به اعتراف همگان باخت مفتضحانه‌ای برای اسرائیل و نشان از کاهش قدرت آن بود. 🔺در آخر هم باید گفت، انقلاب اسلامی ایران نه تنها جهان را وارد نظم جدید سیاسی کرد بلکه مبتنی بر یک جهان‌بینی توحیدی و ظلم‌ستیزانه سیاست‌هایی مانند منافع مشترک را هم به چالش کشید و انسانیت و حق‌طلبی را مبنای اتخاذ راهبرد و سیاست قرار داد. نایستادن ایران در کنار اسرائیل نه از باب قمار نکردن هوشمندانه بر روی اسب بازنده که از باب شوریدن بر ظالم و حمایت از مظلوم است. چیزی که به زودی دنیا آن را بهتر خواهد فهمید. 🆔 @Qasas_school
SHBook-Rgb-V.1-1_compressed.pdf
1.73M
🔰قصه‌ی فلسطین ⁉️ در مورد فلسطین چه بخوانیم؟ چه ببینیم؟ 🔶 هر آن چه از فلسطین و رژیم صهیونیستی لازم است بدانیم؛ اینجاست! 🔺در این بسته جامع و متنوع [فایل پی‌دی‌اف] سعی شده تعدادی از بهترین کتاب‌ها، مستندها و فیلم‌های تولید شده مرتبط با مساله فلسطین و رژیم صهیونستی معرفی شود. 🔷 سر فصل مطالب: ۱- آشنایی با یهود ۲- آیین و تفکرات صهیونیسم ۳- روند شکل گیری و تاریخ رژیم صهیونیستی ۴- بافت اجتماعی و ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی ۵- نظامی گری و جاسوسی در تاریخ اسرائیل ۶- زندگی فلسطینی ۷- جریان شناسی سیاسی- اجتماعی فلسطین ۸- غرب و اسرائیل ۹- ایران و مساله فلسطین برگرفته از سایت شعوبا و به تلاش محسن فائضی 🆔 @Qasas_school
🔰 زمان‌دزدی در فلسطین مروری کوتاه بر کتاب «فضا و تحرک در فلسطین» ✍🏻به کوشش سمیرا کریمشاهی 🔶 خانم پیتیت، نویسنده کتاب می‌گوید در مسئله اشغال‌گری معمولا غصب زمین مورد توجه قرار گرفته و به ابعاد آن تحت عنوان ظلم و جنایت می‌پردازند. اما لازم است به عنصر «زمان» هم که توسط نیروی اشغالگر دستخوش تغییر می‌شود، توجه کنیم. 🔹 تحرک، گزاره‌ی کلیدی برای تائید وجود یک مکان است از طرفی انسان باید به یک فضایی مشخص دسترسی داشته باشد تا بتواند تحرک و پویایی را رقم بزند. پس دو عامل فضا و تحرک در بحث نویسنده اهمیت دارند. 🔸 اشغالگر برای اینکه بتواند تعلق بومیان به خاک و زمین خودشان را کم‌ و کم‌تر کند، دو اقدام انقباض فضایی و عدم تحرک به وسیله «تغییر ساختار زمان» را دنبال می‌کند. 🔹 در رابطه با فلسطین، نویسنده با شرح و بررسی متغیرهای متعددی از جمله محصور‌ شدن، جداسازی، معضل ایست بازرسی، مجوز و شناسایی، شبکه‌ جاده‌ها و ... به دنبال این است که نشان دهد چگونه فضا و تحرک انسان فلسطینی توسط اشغالگران کنترل می‌شود. 🔸 هم‌زمان که فلسطین با دیوار‌کشی‌ها به زندان بدون سقف تبدیل می‌شود، به تدریج قلمرو فلسطین در کرانه به زمین‌های تکه تکه شده و جدا از هم‌ بدل می‌شود. این تکه‌های جدا افتاده از هم با انواع و اقسام رویه‌های امنیتی و انتظامی توسط اشغالگران کنترل می‌شود. آن‌ها همواره در تلاشند محل زندگی فلسطینی‌ها را به مناطق کوچکتر تبدیل کنند که تسلط بر انسان‌های جدا افتاده از هم و به حصر کشیدن آن‌ها آسانتر شود، تا موقع نگارش کتاب، کرانه باختری به ۱۶۰ قطعه تبدیل شده. 🔹 پیتیت، انبوهی از طبقه‌بندی‌ها، تقسیم مناطق، ساختارهای امنیتی، پست‌های ایست و بازرسی در کرانه باختری که فلسطینی‌ها به صورت روزانه با آن درگیرند را به عنوان ابزار مدیریت فضا و مکان در نظر می‌گیرد. 🔸 نویسنده در گفتگو با اهالی کرانه باختری، به معضل «غیر قابل پیش‌بینی بودن» می‌رسد... اینکه وقتی پایت را از خانه بیرون می‌گذاری، نمی‌دانی کی به مقصد می‌رسی، در کدام گیت یقه‌تان را می‌گیرد، کدام جاده بسته خواهد بود، چند ساعت در صف بازرسی هستی، چه گیری ‌می‌دهند و تازه این معطل شدن بهترین حالت ممکن است چون احتمال دستگیری یا مجازات را هم باید در نظر گرفت! پیتیت وقتی درباره‌ی این وضعیت نظر دیگران را می‌پرسد به یک جمله مشترک بر می‌خورد: «اونها می‌خوان مارو دیوونه کنند». 🔹 در واقع اسرائیلی‌ها، یک هرج‌و‌مرج کنترل شده و بی‌نظمی‌ مهندسی شده برآمده از مقررات و مجازات را تحمیل می‌کنند تا یک فلسطینی قید خیلی از کارهایی که می‌تواند در طول یک روز انجام بدهد را بزند و دامنه تحرک و پویایی او کم‌تر شود. 🔸 مسئله بازرسی و مجوز در جایی وحشتناک می‌شود که به بحث درمان و بهداشت، مریض‌های اورژانسی و از همه مهم‌تر خانم‌های باردار می‌رسد! به عنوان مثال، بارها پیش آمده خانم فلسطینی به‌خاطر اینکه پیش از گرفتن مجوز عبور و مرور، وقت زایمانش رسیده، نتوانسته از ایست و بازرسی عبور کند، پشت دیوار بتنی یا همان گیت وضع حمل کرده است! بدون هیچ امکان بهداشتی و پزشکی با تهدید خطر مرگ خودش و یا نوزاد... طبق آمار از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵، ۶۷ خانم فلسطینی با چنین وضعیتی نوزادشان به دنیا آمده که ۳۶تای آنها فوت شدند! 🔹 مواردی که گفته شد، خیلی مفصل‌تر در کتاب بررسی شدند تا اینکه نویسنده به مفهوم کلیدی پژوهشش برسد، یعنی: Stealing time زمانْ‌دزدی یا سرقت زمان. اشغالگر برای حفظ موجودیت خودش بر روی زمینی که دزدیده است، دست به ربودن زمان می‌زند. 🔸 برای اشغال‌گر اسرائیلی، فلسطینی خوب، فلسطینی مرد‌ه‌ست... اما از آنجایی‌که که نمی‌توانند همه را به یکباره بکشند، فلسطینی باید به مرده شبیه شود... آنقدر فضا را برای حرکت و پویایی او تنگ کنند که یکجانشینی را به هر اقدامی ترجیح دهد تا حدی که حتی زایمانش را هم در خانه انجام دهد! ایده‌آل صهیونیست، همین است که فرد فلسطینی کلافه شده از هرج‌ومرج و معطلی‌های مهندسی شده آنقدر در خانه بماند تا روزی نوبتش برسد و آن خانه هم از او گرفته شود. 🆔 @Qasas_school
🔰کامبوزیا |یکم به چهره‌ی پرهیبت او بنگرید.. اسمش امیرتوکل است و رسمش کامبوزیا. از پیشگامان مبارزه با صهیونیسم. متفکر، نویسنده، حقوق‌دان و نابغه‌ای در کشاورزی. وقتی هم شد خار چشم استبداد پهلوی، تبعیدش کردند به زاهدان. 🆔 @Qasas_school
🔰 کامبوزیا |دوم 🔶 او در زاهدان، متوقف نشد. کتابخانه‌ای راه انداخت و باغی آباد کرد که به کلات کامبوزیا مشهور شد. 🔺ایتالو از کارشناسان کشور ایتالیا، پس از دیدار از کلات کامبوزیا گفته بود: «تا به حال سابقه نداشته که در کویر ارتفاع یونجه به صد و هشتاد سانتی‌متر برسد.» و در جای دیگری می‌گوید: «استاد کامبوزیا در کشاورزی یک نابغه است و بعضی از چغندرهایی که کاشته وزن آن به بیست و دو کیلو می‌رسد و این در کشاورزی یک کشت اعجاب‌انگیز است.» 📚 کامبوزیا به روایت ساواک، نشر مرکز بررسی اسناد تاریخی. 🆔 @Qasas_school
🔰 کامبوزیا |سوم 🔶 در اسناد ساواک درباره‌ی او آمده: "اين شخص در نزديكی زاهدان دارای مزرعه‌ای بوده و كتابخانه بسيار مجهز و معتبري دارد و اكثرا عده‌ای را در كتابخانه خود جمع و در اطراف مباحث روز مباحثاتی می‌نمايد." 🔹 "اميرتوكل كامبوزيا از مخالفين سرسخت بهائيان بوده و قرآن را از حفظ می‌داند و مردی است متعصب و مذهبی." 🆔 @Qasas_school
🔰 کامبوزیا |چهارم 🔶 استادامیرتوکل کامبوزیا درنهایت توسط عوامل ساواک مسموم و در ۲۴ مهرماه ۱۳۵۳ به شهادت رسید. 🔹 بسیاری از آثار مکتوب مهم و گرانبهای کامبوزیا توسط ساواک ربوده شد که تا به امروز نیز از سرگذشت برخی از آنها اطلاعی در دست نیست. 🔺به گفته‌ی نزدیکان مرحوم کامبوزیا، ایشان در مورد یادداشت‌های ضبط شده خود توسط ساواک همان موقع گفته بودند که این یادداشت‌ها در ایران نمی‌ماند و توسط ساواک به تل‌آویو و یا آمریکا فرستاده می‌شود. 🆔 @Qasas_school
🔰 کامبوزیا |پنجم 🔷 رهبر انقلاب: "من سال ۴۲ با مرحوم کامبوزیا آشنا شدم، کتابخانه ایشان از کتابخانه‌های قیمتی است چراکه ایشان از آنجا که با مسائل علمی روز آشنا بود لذا از همه دنیا برای‌شان کتاب می‌فرستادند با اینکه آدم تنگدستی بود اما هرچه داشت برای کتاب می‌گذاشت، در آشنایی و ارتباط با مسائل دنیا عجیب بود، ایشان ۴همسر و ۲۶ فرزند داشت که در زاهدان زندگی می‌کردند؛ من با ایشان بسیار مانوس بودم با اینکه کم سفر بود اما یکبار آمد به مشهد و من هم به محضرشان در زاهدان می‌رسیدم، در آن موقع گفتگوی‌مان درباره صهیونیسم بود، ایشان به‌قدری که بر یهود حساسیت داشت برهیچ چیز دیگر حساسیت نداشت، دید خیلی وسیعی درباره نفوذ یهود صهیونیست داشت!" ۸۰/۴/۲۴ 📚 کامبوزیا، ص۱۴. 🆔 @Qasas_school