eitaa logo
عدالت یاوران قصد
560 دنبال‌کننده
248 عکس
134 ویدیو
23 فایل
شبکه جامع علمی عدالت‌یاوران قصد با هدف تولید علم درعرصۀ اقتصاد اسلامی با موضع عدالت‌بنیانی برای حل مسائل کشور مشغول به فعالیت است. 📍ارتباط: @mhdehghaniiii نشر قصد مروج کتاب‌های علوم انسانی و اسلامی. 📍ارتباط: @Aa27_Ha27
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 «درباره مباحثه ارزی من با آقای دکتر علی مروی» 📺 فیم کامل در پلتفرم آزاد: azad.im/ls?c=qq0kDu 📺 فیلم کامل در در یوتیوب: youtu.be/lrq5uMvMliw ‌‎ 📍ابتدائا به همه عزیزان به ویژه علاقمندان به مباحث سیاستی در اقتصاد پیشنهاد میکنم حتما این تضارب آرا را ببینند. 🔖 اما مروری کلی بر آنچه از جانب من گفته شد: 1. گفتم که ما از ارز در طی ده‌ها سال اخیر چه استفاده ای کردیم و چگونه شکاف های چهارگانه‌ای در ابعاد پولی، مالی، و در سطح خانوار و بنگاه را با آن پوشش دادیم. 2. از این رو نرخ ارز به لنگر انتظارات مبدل و تراز پرداختهای کشور شدیدا شوک پذیر و مبنای تنظیم رفتار بهینه عاملان اقتصادی و متعاقبا ایجاد رفتارهای پرنوسان در متغیرهای اقتصاد کلان از جمله تورم شده است. 3. بر همین مبنا بیش از 10 مورد از پیامدهای نوسانات ارزی بر محیط و متغیرهای اقتصاد کلان کشور را توضیح دادم. 4. از دو منظر مخارج کشور و تراز پرداخت ها مکانیسم مصرف ارزهای نفتی و شاخص های بدمصرفی آن را تشریح کردم و توضیح دادم که حذف ارز از لنگر انتظارات چقدر پیچیده و زمان بر است. 5. در ادامه از منظر ترازپرداختها و با بررسی آمار آن در سالهای اخیر به ویژه 1399 که هسته سخت کم کشش مصارفBOP است و سالهای 1401 و 1402 توضیح دادم چرا اساسا ناگزیر به مصرف ارزهای نفتی برای پوشش کسری تراز پرداخت ها هستیم. 6. روشهای مختلف پوشش کسری در پرداخت های بین المللی را برای کشورهای مختلف مختصری اشاره کردم و توضیح دادم حتی در شرایط غیرتحریمی چرا ما ناگزیر به استفاده از ارزهای نفتی برای پوشش این کسری ها هستیم و تعبیر این مهم به ارزپاشی اساسا صحیح نیست. 7. در ادامه مبتنی بر اجزای تراز پرداختهای کشور توضیح دادم که چرا شناورسازی نرخ ارز برای ما اساسا در شرایط فعلی و در کوتاه مدت ناممکن است. 8. توضیح دادم که پیمان سپاری، ارز چند نرخی، نرخ‌گذاری در دبی، سقف سامانه نیما و ... نقطه مطلوب اقتصاد نیست اما اکنون نقطه ممکن اقتصاد است و تا سیالیت نابازار موسوم به آزاد کنترل و شدیدا تنزل نیابد و از این رو تراز پرداختهای کشور ساماندهی نشود اساسا امکان گریز از وضعیت فعلی را نداریم. 9. بر این مبنا توضیح دادم که چرا رهاسازی نرخ نیما و حذف ارز ترجیحی در شرایط ولنگاری نابازار غیررسمی و سیالیت بالای این بازار بعد از مدت کوتاهی منجر به تولد سقف های جدید نیما و ارزهای ترجیحی بالاتر میشود و جز نارضایتی و بحران اجتماعی عایدی برای کشور نخواهد داشت. 10. در مورد بازار و لزوم بازارسازی گفتم که آنچه اکنون جاری است و داد و ستدی مبتنی بر آن انجام میشود هیچکدام از شاخصه های بازار را ندارد. از این رو شاخص های ایجاد بازار را در چند سرفصل مختصرا توضیح دادم و مبتنی بر مبانی مشخص نظری راهبردهای ممکن پیش روی کشور در شرایط فقدان بازار را بیان کردم. 11. بعد از مباحثه‌ای طولانی به ابزارهای حکمرانی پولی و مالی و ارزی که شرط لازم بازارسازی است رسیدیم، در چند سرفصل کلی چرایی به کارگیری این ابزارها را بیان کردم. 12. آنچه در بازار ارز میگذرد را مبتنی بر منابع و مصارف بازار غیررسمی شرح دادم و گفتم چرا این بازار با وجود گردش مالی زیاد اما یک نابازار است و نباید نرخ گذاری را در چنین نابازاری رها کرد. 13. با ذکر مثالهایی از ابزارهای حکمرانی توضیح دادم که چرا باید با استفاده از این ابزارها سیالیت نابازار غیررسمی را کنترل و کوچک کرد تا شرط لازم برای ایجاد تدریجی بازاری با رعایت همه قواعد و ضوابط آن شکل گیرد. 14. متاسفانه به دلیل 3 ساعت بحث مداوم، دیگر فرصت پرداختن به سایر سرفصلهای متعدد ابزارهای حکمرانی پولی و مالی و ارزی و نیز مباحثه متمرکز حول بحث چالشی ارز ترجیحی و ایضا نقد رویکرد پولی به تعیین نرخ ارز و تورم و ناتوانی این رویکرد برای توضیح رشد ارز و تورم در مختصات اقتصاد ایران، فراهم نشد. ✍محمدطاهر رحیمی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
« یکی از آثار شوم نظام سرمایه داری این بوده است که برای کارگر، کارمند، کارکنان مغزی و یدی، با ایجاد انگیزه‌هایی که افراد مجبور باشند اضافه کار کنند، ساعات فراغت کافی برای انسان زیستن و خودسازی باقی نمی‌گذاشت. آنها در ایام هفته، خسته و کوفته، بی توان، بی‌نیرو، به خانه و یا احیاناً لانه‌ی خودشان برمی‌گردند. در نظام اقتصادی ما، این باید از بین برود. هنوز هم این وضع هست.باید ازبین برود. باید در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، تناسب درآمد کارمندان، کارگران، کسانی که کار می‌کنند و پیشه‌وران، با هزینه‌هایشان طوری باشد که آنها وقتی هم برای خودشان داشته باشند، نه اینکه از بام تا شام ناچار باشند برای سیر کردن شکم خودشان و زن و بچه‌شان، یا برای تهیه یک مسکن کوچک جزئی، دنبال یک لقمه نان بدوند. باید کار بکنند، اما نسبت میان درآمد اینها از کارشان با هزینه‌های جاریشان، باید نسبت انسانی باشد، نسبت عادلانه و منصفانه‌ای باشد.» شهید بهشتی_ نظام اقتصادی در اسلام_صفحه ۴۲ با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"اون کسانی که زیر پوستی ۴ دهه تصمیمات اقتصادی اشتباه گرفتن، هیچ وقت محاکمه نمیشن" ✅دلیلش اینه که متاسفانه جریان شناسی فکری اقتصادیمون ضعیفه🚫 در زمان انتخابات میگن الان وقتش نیست❌، وقتی میخوان کابینه بچینن میگن الان وقتش نیست❌، وقتی میخوان سیاست گذاری کنن میگن الان وقت اجراست❌ و مباحث سلیقه ای جایی توی اجرا نداره، وقتی این مطالب رو بخوای توی مقاله بیاری، میگن علمی نیست❌، میخوای توی همایشها بگی میگن اختلاف میشه❌ و نظم جلسه به هم میخوره تا وقتی یه رئیس جمهور برنامه ای برای جایگزین کردن اقتصاد مقاومتی بجای اقتصاد لیبرالی نداشته باشه، آش همون آشه و کاسه همون کاسه ی✅قه نامزد ریاست جمهوری رو باید همینجا گرفت و مطالبه کرد تا برنامه اش رو تشریح کنه برا دلار زدایی برا توسعه مدل تعاونی برا مقابله با مافیای اقتصاد برا اصلاح نظام مالی و ،،،،، اگه برنامه نداشت ینی توی ۱۰ سال گذشته به این مسئله فکرر نکرده و دغدغه اش نبوده و این مهمترین معیار تشخیص اصلحه #انتخابات# ✍یادداشت انتخاباتی_اقتصادی، دکتر شفیعی نژاد، ۲۴ خرداد ۴۰۳ با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
« این آدمی که صبح تا شب دنبال این مبالغ کوچک میگردد، کی وقت فکر کردن به مسائل سیاسی را دارد؟ کی وقت دارد اصلا روزنامه بخواند، اخبار بشنود و در جلسات تجزیه و تحلیل سیاسی شرکت کند؟ جزء برنامه های ما که همین حالا هم شروع کرده‌ایم این است که افراد این کشور هفته ای حداقل یک جلسه و اگر بشود بیشتر، در جلسات بحث و تحلیل سیاسی شرکت کنند. شنیدن اخبار رادیو و امثال آن کافی نیست. حتی شنیدن و گوش دادن یا دیدن جلسات مناظره تلویزیونی کافی نیست. باید خودشان در جلسات بحث شرکت کنند تا قدرت تحلیل پیدا کنند. این وقتی محقق میشود که ما برای آنها وقت آزاد بگذاریم تا بتوانند در رهبری کشور شرکت کنند، یعنی سهمی را که هر انسانی در هدایت امور سیاسی کشور دارد، درست ایفا کنند. حتی اگر میخواهند کسانی را برای کارها انتخاب کنند، این انتخاب از روی شناسایی و آگاهی باشد، فرصت تحقیق کردن پیرامون انتخاب شوندگان را داشته باشند. اینها وقت و فراغت میخواهد. پس برنامه اقتصادی باید این وقت و حتی فراغت خاطر را به آنها بدهد.» شهید بهشتی_ نظام اقتصادی در اسلام_صفحه ۴۴ با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🖤 " آجرک الله یا بقیة الله الاعظم ارواحنا فداک" 🖤 🏴السلام علیک يا محمد بن علی ایها الباقر یابن رسول الله ... صلوات خاصه امام باقر علیه السلام: ◾️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ باقِرِ الْعِلْمِ، وَ إِمامِ الْهُدىٰ، وَ قائِدِ أَهْلِ التَّقْوىٰ، وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبادِكَ. اللّٰهُمَّ وَ كَما جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبادِكَ، وَ مَناراً لِبِلادِكَ، وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ، وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ، وَ أَمَرْتَ بِطاعَتِهِ، وَحَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ، فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ وَ أَصْفِيائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنائِكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ. 🏴سالروز شهادت مظلومانه پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، چشمه جوشان علم و حکمت حضرت امام محمدباقر علیه السلام بر تمامی شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد‌. با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسیج اساتید دانشگاه الزهرا (س) با همکاری مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی و شبکه جامع علمی عدالت یاوران قصد برگزار می‌کند. نشست تخصصی جهش تولید با مشارکت مردم لینک پخش زنده: https://www.aparat.com/AlzahraUniversity/live با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
آیا نباید نامزدها دربارۀ مهمترین مطالبه رهبر انقلاب طی ۱۲ سال اخیر، یعنی اقتصاد مقاومتی اعلام موضع نمایند؟؟؟ ✍روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
بیشترین تکرار رهبری از ویژگی‌های در طول ۲۸ سال گذشته از نظر مقام معظم رهبری این مورد . ▫️۳۳ مرتبه : مدیریت اجرایی قوی ▫️۳۰ مرتبه : شیوه تبلیغات صحیح ▫️۲۸ مرتبه : پایبند به مبانی ▫️۲۱ مرتبه : خستگی ناپذیر و جهادی ▫️۲۰ مرتبه : صمیمی و خدمتگزار مردم ▫️۱۹ مرتبه : استکبار ستیز و شجاع ▫️۱۸ مرتبه : دارای ایمان و تقوا و توکل ▫️۱۶ مرتبه : پرهیز از بداخلاقی انتخاباتی ▫️۱۵ مرتبه : شناخت نیاز و درد جامعه ▫️۱۱ مرتبه : دارای تدبیر بصیرت و برنامه ▫️۱۱ مرتبه : مبارزه با بی عدالتی ▫️۱۱ مرتبه : آرمان ها و پیشرفت کشور ▫️۱۰ مرتبه : ساده زیست و غیر اشرافی ▫️۷ مرتبه : التزام به قانون ▫️۶ مرتبه : نگاه به داخل و اقتصاد مقاومتی ▫️ ۵ مرتبه : دوری از فساد ، امانت دار ▫️۵ مرتبه : توجه به نظرات و توانایی مردم ▫️۲ مرتبه : صادق و روراست با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
✅📸 نشست تخصصی جهش تولید با مشارکت مردم «همراه با اولین گردهمایی عمومی بسیج اساتید دانشگاه الزهرا(س)» و با سخنرانی: 🔹دکتر زهرا ناظم بکایی - رییس دانشگاه الزهرا(س) 🔹دکتر سید مهدی زری باف - مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه 🔹دکتر محمد سعید غلامی - معاون راهبردی ستاد مردمی سازی دولت امروز به تاریخ شنبه 26 خرداد 1403 در دانشگاه الزهرا سلام الله علیها در سالن پروین اعتصامی برگزار گردید. با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
طرحنامه مسابقه طراحی ایران آینده_021205.pdf
881.4K
طرحنامه مسابقه طراحی ایران آینده ✍دکتر سعید حسن زاده با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست تخصصی جهش تولید با مشارکت مردم «انتظارات از دولت چهاردهم» استاد سید مهدی زریباف (اقتصاددان و استاد حوزه و دانشگاه): 🔹مهمترین انگیزه برای تولید احساس مالکیت است. 🔹بنده معتقدم در بحث مشارکت مهمترین مسئله برداشت موانع است تا ایجاد نهادهای جدید. با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
📌 مذاکره با آمریکا چه اخلالی در نظام تصمیم‌گیری کشور ایجاد می‌کند؟ ✍️ مسعود براتی، مشاور مرکز تحلیل راهبردی و بین‌الملل گزارش: https://masireqtesad.ir/184914 🔹 از نظر ذاتی مذاکره امری بدون اشکال است اما در صورت اضافه شدن موضوع مذاکره با ایالات متحده و احتمال رفع تحریم‌ها، روند پیشرفت فعلی مجددا متوقف خواهد شد. 🔹 ممکن است استدلال شود که با تدابیر لازم، تداخلی بین این دو موضوع رخ نخواهد داد اما در واقعیت تبعات منفی قابل‌توجهی رخ خواهد داد. 🔹 احتمال گرفتار شدن دوباره در دام اقتصاد نفتی و معطلی و توقف در اقدامات توسعه‌ای، مهم‌ترین تهدید به شمار می‌رود که در صورت عدم لغو تحریم‌ها در آینده، کل نظامات تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کشور را با اختلال مواجه خواهد کرد. با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🌀دوگانه اقتصادی و معنوی در دعای عرفه 🔻دعای عرفه مملو از مضامینی است که مفاهیم اقتصادی و فرهنگی را در مقابل هم قرار می‌دهد و بین آن‌ها آشتی می‌دهد. امام حسین به درگاه حضرت حق عرضه می‌دارد: «انا الفقیر فی غنای؛ خدایا من در عین توانگری تهیدستم» پس چگونه در تهدیستی، فقیر نباشم (فکیف لااکون فقیرا فی فقری). 🔹در فراز بالا از دعای عرفه، نوعی دوگانگی مطرح شده است؛ اینکه فرد غنی است و در عین حال فقیر است. این دوگانگی از این جهت وجود ندارد که در فراز اول دعا، غنا بیشتر ناظر به غنای مالی و اقتصادی است، ولی فقر به معنای احساس نیاز به خداست که نوعی احساس فقر معنوی است. 🔹دو برداشت از فقر و غنا در دعای عرفه ⁉️امام حسین(ع) عنوان می‌دارد که من در اوج غنا و توانمندی فقیرم، چگونه هنگام فقر (مالی) احساس فقر و نیاز به خدا نداشته باشم. در اینجا دو برداشت از مفهوم فقر و غنا مطرح شده است؛ یکی فقر و غنای اقتصادی و دیگری فقر و غنای روحی. 🔻فقر در عین غنا یعنی از نظر معیشت تأمین هستی، ولی از نظر فرهنگی طغیان نمی‌کنی؛ یعنی همان لحظه که غرق در نعمتی، یاد قادر مطلق، مهاری بر عنان تو می‌شود، درنده و حریص و طمع‌ورز نمی‌شوی و پیاده‌ها را از یاد نمی‌بری. ✅لزوم توجه توأمان به توسعه فرهنگ و اقتصاد 🔹فقر در عین فقر هم بدین معناست که اگر از نظر مالی و اقتصادی فقیر بودی، باز خود را بی‌نیاز از خدا ندانی و احساس فقر و نیاز به خداوند داشته باشی. بنابراین عرفه خواندن فقط به اشک و زاری نیست، بلکه باید ابعاد فرهنگی عرفه را نیز آموخت و در رفتار نهادینه کرد. 🔹در فرهنگ عرفه، اقتصاد هدف نیست، بلکه وسیله‌ای است برای این‌که انسان کامل‌تر شود. چنین اقتصادی، اقتصادی مقاوم است؛ اقتصادی که در آن فرهنگ به کمک اقتصاد می‌آید و اقتصاد نیز خدمتگذار فرهنگ است. 🔹در بینش اسلامی اگر توسعه همراه با فرهنگی دینی مبتنی بر عبودیت نباشد، ثروت زیاد موجب طغیان فرد و جامعه می‌شود. این بدان معناست که برای دستیابی به پیشرفت باید پیشرفت اقتصادی و فرهنگی هم جهت باشند. ✍️ دکتر محمد جواد توکلی در روز عرفه از تمام عزیزان التماس دعای ویژه جهت ظهور حضرت حجت عجل الله، سلامتی و طول عمر رهبر عزیزمان و جهش و پیشرفت و موفقیت ایران عزیزمان در تمام ابعاد را داریم🙏🤲🙏 با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
داستان واگذاری هفت تپه را می دانید؟ یک زمین ۲۲ هزار هکتاری با ۱۳ هزار هکتار زمین کشاورزی صنعتی، چهار کارخانه و هزار واحد مسکونی با امکانات یک شهر را با پرداخت نقدی فقط ۱۰ میلیارد تومن به بخش خصوصی واگذار کردند!!!! سه سال بعد مالکانش با اتهام دو میلیارد دلاری محاکمه شدند!!! جایی که هر روز کارگران آن از وضعیت اسف بار و فلاکت بار آنجا خودکشی می کردند و هزاران نفر فعال اجتماعی با خرج هزاران ساعت تلاش و کشاندن موضوع به افکار عمومی واکنش ریاست جمهوری و رهبر معظم انقلاب را برای چنین اقدام عجیب و زیان دهی جلب کردند. این واگذاری مشتی نمونه از خروارها واگذاری بود که منابع ملی کشور به اسم توسعه و با شعارهای قشنگ نئولیبرالیسمی به افراد خاصی با کمترین قیمت و شرایط گاها اقساطی و ... واگذار شد و نهایتا کل تولید که نابود شد هیچ، کارگران و شاغلین این مجموعه ها هم به خاک سیاه نشستند، تنها سند این اموال عمومی از دست عموم مردم که صاحب آن بودند خارج شد و به اسم افراد خاصی شد تا چرخه شکاف طبقاتی دارا و ندار در کشور هر روز و هر ساعت بیشتر و بیشتر شود. مردم مطمئن باشید آخر این تفکر خصوصی سازی یک دره عمیق اختلاف طبقاتی خواهد بود بین عموم مردمی فقیر که از داشتن یک زندگی آبرومندانه، یک آلونک برای زندگی و ... محروم خواهند بود و افرادی که با تصاحب هکتارها زمین، معادن، کوه ها و کارخانجات بزرگ خود و خانواده شان غرق در ثروت و استفاده از منابع کشور خواهند بود! ✍ محمد حق شناس با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ بدون نفت ۳.۴ درصد شد 🔹رشد محصول ناخالص داخلی (GDP) در سال ۱۴۰۲ به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰، معادل ۵.۷ درصد محصول ناخالص داخلی و ۳.۴ درصد محصول ناخالص داخلی بدون نفت بوده است. 🔸 در پاسخ به منتقدانی که دنبال رشد اقتصادی باکیفیت بودند! رشد اقتصادی که در دولت قبل در طول هشت سال تقریبا صفر بود، در سال گذشته ۵.۷ درصد شده که ۳.۴ واحد درصد آن بدون لحاظ نفت بوده است. ------------------------- ❗️ اثر این رشد در سفره مردم همین الان هم تا حدودی مشهود هست اما طبیعی است که اقتصادی که ده سال را به امیدهای واهی و چشم‌داشت به دشمن از دست داده، رشدهای اقتصادی فعلی باید چاله‌های آن دهه را پر کند! 🔹 در انتخابات پیش رو و انشاالله با انتخاب درست، مسیر رئیسی عزیز در سطحی عمیق‌تر و با سرعتی بیشتر دنبال خواهد شد. ✍دکتر علی سعیدی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
💥 الگوی توسعۀ غربی در ایران محکوم به شکست است. «دولت‌های جمهوری اسلامی باید توجه کنند که در یک نگاه كلان، مدرنیزاسیون و الگوی توسعۀ غربی در ایران موفق نخواهد بود؛ زیرا اعماق جامعۀ ما عاشورایی و اسلامی است و امكان تحقق توسعۀ غربی، به‌نحو‌ همه‌جانبه و در لایه‌های مختلف اجتماعی، در اینجا وجود ندارد. اگر دولت‌های ما بخواهند تابع جریان غرب‌گرا عمل کنند، در برنامه‌ریزی‌شان شکست خواهند خورد؛ چون نمی‌توانند از سد اسلام عبور كنند و انقلاب اسلامی همچنان‌که از سرِ الگوهای بدلی همچون ترکیه عبور کرد، از سرِ آن‌ها هم عبور می‌کند.» (۱۳‌۹۲) ✍ آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 تفاوت «توسعه» و «پیشرفت» 💠 رهبر معظم انقلاب اسلامی: ◀️ «کلمه‌ی «پیشرفت» را ما با دقّت انتخاب کردیم؛ تعمّداً نخواستیم کلمه‌ی «توسعه» را به کار ببریم. علّت این است که کلمه‌ی توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتاده‌ی متعارف جهانی را که معنای خاصّی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعه‌ی کار خودمان بکنیم. ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه میکنیم؛ این مفهوم عبارت است از «پیشرفت». معادل معنای فارسی پیشرفت را میدانیم؛ میدانیم مراد از پیشرفت چیست. تعریف هم خواهیم کرد که منظور ما از این پیشرفتی که در فارسی معنایش روشن است، چیست؛ پیشرفت در چه ساحتهایی است، به چه سمتی است. ما این وام نگرفتن مفاهیم را در موارد دیگری هم در انقلاب داشته‌ایم. ما از کلمه‌ی «امپریالیسم» استفاده نکردیم؛ کلمه‌ی «استکبار» را آوردیم. ممکن است یک زوایایی در معنای امپریالیسم وجود داشته باشد که مورد نظر ما نیست. حسّاسیّت ما بر روی آن زوایا نیست؛ حسّاسیّت ما بر روی آن معنایی است که از کلمه‌ی «استکبار» به دست می‌آید. لذا این را مطرح کردیم، در انقلاب جا افتاد؛ دنیا هم امروز منظور ما را میفهمد. و همچنین مفاهیم دیگری. ◀️ مفهوم پیشرفت، برای ما مفهوم روشنی است. ما «پیشرفت» را به کار میبریم و تعریف میکنیم که مقصود ما از پیشرفت چیست. درخصوص ایرانی بودن الگو، علاوه بر آنچه که دوستان گفتند؛ که خب، شرایط تاریخی، شرایط جغرافیایی، شرایط فرهنگی، شرایط اقلیمی، شرایط جغرافیای سیاسی در تشکیل این الگو تأثیر میگذارد -که قطعاً اینها درست است- این نکته هم مطرح است که طرّاحان آن، متفکّران ایرانی هستند؛ این کاملاً وجه مناسبی است برای عنوان ایرانی؛ یعنی ما نمیخواهیم این را از دیگران بگیریم. ما میخواهیم آنچه را که خودمان لازم میدانیم، مصلحت کشورمان میدانیم، آینده‌مان را میتوانیم با آن تصویر و ترسیم کنیم، این را در یک قالبی بریزیم. بنابراین، این الگو ایرانی است. از طرف دیگر، اسلامی است؛ به‌خاطر اینکه غایات، اهداف، ارزشها و شیوه‌های کار، همه از اسلام مایه خواهد گرفت؛ یعنی تکیه‌ی ما به مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی است. ما یک جامعه‌ی اسلامی هستیم، یک حکومت اسلامی هستیم و افتخار ما به این است که میتوانیم از منبع اسلام استفاده کنیم. خوشبختانه منابع اسلامی هم در اختیار ما وجود دارد؛ قرآن هست، سنّت هست و مفاهیم بسیار غنی و ممتازی که در فلسفه‌ی ما و در کلام ما و در فقه ما و در حقوق ما وجود دارد. بنابراین «اسلامی» هم به این مناسبت است. الگو هم نقشه‌ی جامع است. وقتی میگوییم الگوی ایرانی - اسلامی، یعنی یک نقشه‌ی جامع. بدون نقشه‌ی جامع، دچار سردرگمی خواهیم شد؛ همچنان‌که در طول این سی سال، به حرکتهای هفت و هشتی، بی‌هدف و زیگزاگ مبتلا بودیم و به این در و آن در زدیم. گاهی یک حرکتی را انجام دادیم، بعد گاهی ضدّ آن حرکت و متناقض با آن را -هم در زمینه‌ی فرهنگ، هم در زمینه‌ی اقتصاد و در زمینه‌های گوناگون- انجام دادیم! این به‌خاطر این است که یک نقشه‌ی جامع وجود نداشته است. این الگو، نقشه‌ی جامع است؛ به ما میگوید که به کدام طرف، به کدام سمت، برای کدام هدف داریم حرکت میکنیم. طبعاً همین‌طور که دوستان گفتند، وضعیّت مطلوب باید تصویر شود و چگونگی رسیدن از وضع موجود به آن وضع مطلوب هم بایستی بیان شود. یقیناً سؤالات زیادی مطرح خواهد شد؛ این سؤالات بایستی دانسته شود. یکی از آقایان اینجا گفتند چهار هزار سؤال وجود دارد؛ این خیلی خوب است. این سؤالها شناخته شود، دانسته شود. این حرکت بایست در مجموعه‌ی نخبگانی ما به وجود بیاید. سؤالها مطرح شود، به این سؤالها پاسخ داده شود؛ این حرکت طولانی‌مدّت است. ◀️ البتّه اینکه ما میگوییم ایرانی یا اسلامی، مطلقاً به این معنا نیست که ما از دستاوردهای دیگران استفاده نخواهیم کرد؛ نه، ما برای به دست آوردن علم، هیچ محدودیّتی برای خودمان قائل نیستیم. هر جایی که علم وجود دارد، معرفتِ درست وجود دارد، تجربه‌ی صحیح وجود دارد، به سراغ آن خواهیم رفت؛ منتها چشم‌بسته و کورکورانه چیزی را از جایی نخواهیم گرفت. از همه‌ی آنچه که در دنیای معرفت وجود دارد و میشود از آن استفاده کرد، استفاده خواهیم کرد. (بیانات در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع الگوی اسلامی - ایرانىِ پیشرفت، ۱۳‌۸۹/۹/۱۰) با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
مراقب بازگشت باشید! اگر جریان انقلابی به اجماع نرسد هیچ بعید نیست باز کشور به سه سال پیش باز گردد... ✍ محمد حق شناس با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir