eitaa logo
سید صمصام الدین قوامی
4.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
935 ویدیو
366 فایل
یادداشت‌های روزانه سید صمصام الدین قوامی رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی مسئولیت پیام‌های اعضا متوجه مدیر نیست علامت ✍️ یادداشت مدیر است ارتباط: @qavami_s کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 کانال بنیاد فقهی مدیریت اسلامی: @madineyefazele توییتر: s_qavami
مشاهده در ایتا
دانلود
برتر از هزار ماه هزار ماه یعنی۸۳ سال‌، یعنی یک عمر طبیعی و عادی و مادی با همه فراز و نشیب و ضعف و قوتش و عسر و یسرش و محصول این مزرعه یا مدرسه چه باشد نمی‌دانیم، بدرد آخرت بخورد یا نخورد نمی‌دانیم، ولی اگر شب قدررا درک کنیم در حد ظرف وجودی خودمان و لو ناقص از یک عمر هزار ماهه بهتر و پربارتر است. باید وادی وجود را در معرض باران و یاران نازل شده این شبِ غنی کننده قرار دهیم تا به قدر ۸۳ سال یا فزونتر حاصل‌خیز شویم و یک شبه ره هزار ماهه طی کنیم. تا ملائکه و روح که از جبریل امین عظیم‌تر است برای ملاقاتمان صف بکشند و نوبت بگیرند، مصافحه کنند و غنی شوند و بگویند این همان مسجود ماست. چطور می‌شود اینگونه شد؟! با آماده‌سازی قلب برای درک قدر و قرآن، تا از خود صعود نکنیم روح و قرآن نازل نمی‌شوند. شب قدر درک شدنی است با رمز عبور قلب سلیم که خالی از شک و شرک شود. ✍ @Qavami
قرآن نازل شد تا درکش کنیم، در حد درک ناقص ما تنزل کرد به کتاب و کلمات تبدیل شد تا تلاوت و رؤیت شود. باید مطهر شویم تا آن را مس کنیم و قلبمان با روح قرآن تماس بگیرد. ✍ @qavami
امشب در وصیت امام علی علیه السلام می‌آید که مبادا غیر معتقدین به قرآن در عمل به آن از شما سبقت بجویند و ظاهرا سبقت گرفته‌اند باید جبران کنیم. ✍ @qavami
چهارچوب دیپلماسی در نظام ولایت فقیه امروز توسط رهبری تبیین شد که به منزله اتمام حجت و فصل الخطاب بود و که خلاف عزت، حکمت و مصلحت طرح شده بود و مصرف انتخاباتی داشت ابطال گردید. ✍️ @qavami
امروز سردار آسمانی تر شد✍️ @qavami
از تمامی عزیزانی که روز معلم را به حقیر تبریک گفتند تشکر می‌کنم من خود را مستحق این عنوان سنگین نمی‌دانم و امیدوارم که فقه تخصصی بدون تعطیلی است را به کمک این عزیزان به نتیجه مطلوب برسانیم، که کشف نظام اداری اسلام است. دیروز هم با وجود مراسم احیای شبش مثل همیشه نیم ساعت بعد از نماز صبح برگزار شد، هر روز حداقل ۱٠٠ دقیقه به مقدار دو جلسه است. دیروز درس ۳۱۸ بود که از اول مهر هفته‌ای ۵ روز حساب شده است و لازم به توضیح است که پنجشنبه‌ها تفسیر ترتیبی مدیریت برقرار است و به آیه ۱۹۰ سوره مبارکه آل عمران رسیده‌ایم، جمعه‌ها نیز اصول فقه الاداره است که در سال پایانی آن می‌باشیم تا یک دور کامل اصول بعد از ۸ سال تولید و تدریس و انشا الله به انجام برسد. تمامی دروس در موعد مقرر به شکل کتاب منتشر می‌شود به اذن رب العالمین. ✍️ @Qavami https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
فتوحات مکیّه در تاریخ ۲۰ رمضان سال هشتم هجری قمری فتح مکه توسط پیامبر اکرم صلّےالله‌علیه‌وآله رخ داد. فتح مطلق که مقدمه آن فتح مبین در صلح حدیبیه بود، فتحی یسیر که در حقیقت با تسلیم مکیان همراه بود بدون مقاومت. رویای پیامبر صادق آمد که داخل مسجدالحرام می‌شود در حال امنیت با سرهای تراشیده و شارب کوتاه شده بدون خوف و این در آیه ۲۷ سوره فتح وعده شده بود درحالیکه پیامبر موقع هجرت غمگین وطن بود و خداوند در سوره قصص وعده بازگشت فاتحانه را به او داد (لرادک الی معاد). پیامبر به جای انتقام، زکات فتح را عفو و رحمت قرار داد و فاتحین را مدیریت کرد که به انتقام روی نیاوردند و کسانیکه او را اخراج کرده بودند به عنوان طلقاء آزاد کرد و دولتی جوان و حزب الهی را نصب و تعیین کرد و در راس آن فرمانداری ۲۰ ساله به نام عتاب بن اسید گماشت که پیرمردها ناراحت شدند اما پیامبر در حمایت او بیانیه‌ای صادر کرد و شایستگی را به سن و سال ندانست و از شایستگی‌ها بی‌شمار او در علم و جسم شمرد و جوانگرایی خودش را در این شهر راهبردی نشان داد. این عمل در حقیقت به کلیه انقلابیون جهان آیین‌نامه فتح و ظفر را آموخت تا در فتوحات مکیه به ستم و انتقام دست نزنند و عفو و استغفار و تسبیح و تحمید و توبه را به عنوان جشن معنوی پیروزی قرار دهند و در عوض مردم فوج فوج به دین خدا داخل می‌شوند و پایگاه مردمی برای دین درست می‌شود و این یعنی مردم سالاری واقعی دینی. آیا ابن عربی هم در فتوحات مکیه همین فتح را روایت می‌کند یا به روایت فتح آوینی روی آوریم؟ هر روایتی را تو انقلابی فاتح خواستی قرائت کن ولی فتح را تداوم بده به خصوص که فتح قدس و سایر سنگر های کلیدی جهان نزدیک است، مثل داعش عمل نمی‌کنیم و همانند پیامبر اکرم صلّےالله‌علیه‌وآله عمل خواهیم نموند. ✍️ @Qavami
شب‌های قدر برای هم دعا کنیم و یکدیگر را ببخشیم و حلال کنیم، خداهم ما را می‌بخشد و دعاهایمان را مستجاب می‌کند و مشکلاتمان را حل می‌کند. 🤲 @Qavami
شهید مرتضی مطهری: علی علیه السلام در بستر افتاده و ساعت به ساعت حالش وخیمتر می‌شود و سموم روی بدن‌ مقدس علی علیه السلام بیشتر اثر می‌گذارد. اصحاب ناراحتند، گریه می‌کنند، ناله می‌کنند ولی می‌بینند لب‌های علی خندان و شکفته است، می‌فرماید: " «و الله ما فجأنی من الموت وارد کرهته و لا طالع انکرته ، و ما کنت الا کقارب ورد ، و طالب وجد» نهج‌البلاغه، نامه ۲۳ به خدا قسم آنچه بر من وارد شده‌ است، چیزی که برای من ناپسند باشد نیست، ابدا! شهادت در راه خدا همیشه آرزوی من بوده و برای من چه از این بهتر که در حال عبادت شهید شوم‌. «و ما کنت الا کقارب ورد، و طالب وجد» علی یک مثلی می‌آورد که عرب با این مثل خیلی آشنا بود و آن این است که عرب در بیابان‌ها و به طور فصلی زندگی می‌کرد و وقتی در یکجا آب و علف برای حیوانات و حشمش پیدا می‌شد، تا وقتی که آب و علف بود در آنجا می‌ماند، بعد در جای دیگری آب و علف پیدا می‌کرد و می‌رفت. چون روزها خیلی گرم بود، گاهی شب‌ها برای پیدا کردن نقطه‌ای که آب داشته باشد می‌رفتند، یعنی شب‌ها دنبال آبگردی بودند (قارب به چنین کسی می‌گویند) حضرت به مردم‌ می‌گوید: ای مردم! برای کسی که در شب تاریک دنبال آب بگردد و ناگهان‌ آب را پیدا کند، چه سرور وشعفی دست می‌دهد؟ مثل من، مثل عاشقی است که به معشوق خود رسیده و مثل‌ کسی است که در یک شب ظلمانی آب پیدا کرده باشد." دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن نیمه شب آب حیاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم‌ دادند این بیت همان «فزت و رب الکعبة» را می‌گوید: "از غصه‌ نجاتم دادند" یعنی «فزت و رب الکعبة». به مناسب تقارن شهادت مرتضی مطهری و مرتضی علی علیه السلام. ✍️ @Qavami
امشب سر مهربان نخلی خم شد در کیسه به جای نان و خرما غم شد در خانه دور بیوه ای شیون کرد همبازی کودک یتیمی کم شد
روز جهانی مطبوعات(سوم ماه مه) طبع یعنی چاپ و نشر مطبوعه یعنی چاپ شده مثل کتاب، مجله و روزنامه و... برای استفاده عموم و آگاهی بخشی به مردم که قانون اساسی آن را از وظائف دولت شمرده است و گفته باید آزاد باشد مگر مخل به مبانی اسلام و مصالح عمومی باشد. البته دنیای مجازی تا حدودی مطبوعات را محدود کرده است ولی قدرت حذف آن را ندارد بلکه برای استناد سازی نیازمند آن‌ها است. اصولا تا مجله و کتاب نباشد ده‌ها کانال و صفحه اجتماعی با هزاران دنبال کننده هیچ کدام اثر علمی ماندگار رزومه ساز علمی محسوب نمی‌شوند. لذا در ام‌القرای قم، شهرک چاپ و نشر با وسعت تمام تاسیس شده است. و اصولا بدون مطبوعات نمی‌توان علم را ازقم و تهران و دیگر شهرها به جهان اسلام و انسان رساند. قم باید بارانداز تولیدات مطبوعات باشد و سلفچگان نیز از ابتدا بدین رویا پرداخته شد ولی از آن آرمان دور شده است، می‌توان و باید احیا گردد و البته محتوای مطبوعات نباید زرد باشد، نباید به هر حیله دنبال مخاطب بود مثل دروان اصلاحات که می‌خواستند طبق معیارهای جامعه مدنی شش میلیون تیراژ روزانه رورنامه داشته باشند، این کمیت بالا از کیفیت میکاست مگر با نشر مطالب موهن که جذاب و متفاوت باشد. همچنین دولت باید کاغذ را آسان در دسترس بگذارد و چاپ مطبوعه را آسان و ارزان نماید و اگر درجه شرح صدر هم بالاتر رود، جذابیت‌های مطبوعات بالاتر می‌رود. ✍️ @Qavami