eitaa logo
دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
3.4هزار دنبال‌کننده
967 عکس
571 ویدیو
108 فایل
کانال اطّلاع رسانی درگاه خرید مجازی فروشگاه فرهنگی انقلاب اسلامی: http://forms.khamenei.link سفارش و ارسال محصولات: @qom_khamenei_book راه ارتباطی: ۰۲۵ - ۳۷ ۷۴ ۴۲ ۴۳ @p_m_enghlabeeslami نمایشگاه دائمی کتاب: ۰۲۵ - ۳۷ ۷۰ ۲۸ ۵۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 بررسی استعمالات "حرمت" در قرآن کریم 👤 ◀️ در قرآن هم آیاتی که در مشتقّات حرمت به کار رفته است، و جهات مختلفی دارند، بسیار است. 1️⃣ حرمت طبیعی و تکوینی 🍃 «فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً» (المائدة - ۲۶)، خداوند بر بنی‌اسرائیل ورود به بیت المقدّس را چهل سال ممنوع کرد. ممنوع تکوینی، تشریعاً ممنوع نبود. 2️⃣ حرمت تشريعی 🍃 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنزِيرِ... وَ أَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ» (المائدة - ۳). تحریم اين‌جا هم به "ذوات و أشیاء" از جمله دم، میته، لحم خنزیر؛ و هم به "افعال" أن تستقسموا بالأزلام، تعلّق پیدا کرده‌ است. 🍃 «وَ لَاتَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ» (الأنعام - ۱۵۱) است. در این آیه آن‌چه حرام است "فعل مکلّف" است، که به این "ذات" (نفس) تعلّق می‌گیرد. ✅ در استعمالات شرعی و روایات حرمت بمعنای منع است، به جز چند مورد استثنائی. ◀️ منعی که از حرمت استفاده می‌شود، متناسب با آن موردی است که منع به آن تعلّق گرفته است: 🍃 گاهی منع از "فعل" است: "و أن تستقسموا بالأزلام". 🍃 گاهی متعلّق به "ذوات" است: حرّمت علیکم المیتة و الدّم و لحم الخنزیر. 📌 البته منع از ذوات هم به منع از فعل برمی‌گردد؛ زیرا در حقیقت منع از فعلی است که متناسب با آن ذات است. 🍃 فعل متناسب با ذات هم، یا از عرف فهمیده می‌شود، و یا از لسان شرع. 📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۳ (۳ آذرماه ۱۳۸۳) @qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺بخشی از بیانات آیت‌الله درباره‌ی ابعاد (ره) 📌دوره‌ی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۲/۳/۱۴ ⬅️پیوند مشاهده فیلم کامل سخنرانی: 🆔https://aparat.com/v/XUo7n @qom_khamenei_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه هفتم مکمل: گامهای اقدام و وظایف نهادها، ویژه اساتید و طلاب حوزه و مبلغان 🔸 اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی افتد، جسمها به کار نمی افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است. بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ 🔸سلسله جلسات آشنایی با توسط حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزایی (گردآورنده کتاب جهادتبیین در اندیشه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای) 🆔@qom_khamenei_ir
🔰 ضرورت پرداختن به سوالات و شبهات جوانان و نوجوانان 🔸 ما یک نوه‌ی کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمیزند. چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت می‌انداخت. به او گفتم این میز را نینداز. گفت: چرا؟ خوشم آمد از این که گفت چرا. چرا نیندازم؟ دنبال علت میگردد. بعد پنجه میزد به یک بچه‌ی دیگری، گفتم آقاجان نکن. گفت: چرا؟ 🔸 این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است. این حالت دارد به وجود می‌آید. حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است: چرا؟ چرا؟ چرا؟ وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده ساله‌ای باشد، سؤالات قوی‌تری در ذهنش ایجاد میشود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. 🗓 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ 🆔@qom_khamenei_ir
❇️ حکومت «مردمیِ» موعود حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) : 🔹 حکومت آینده‌ی حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت «مردمىِ به‌تمام معنا»ست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمان‌ها و اراده‌ها و بازوان مردم است. 🔺 امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار می‌بخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد؛ 🔸 اما این حکومت مردمی با حکومتهای مدّعی! مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد. 🗓 ۱۳۸۱/۰۷/۳۰ @qom_khamenei_ir
تفسیر سوره تغابن این کتاب متن ویراسته‌ی جلسات تفسیر سوره‌ی تغابن حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظله‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی است که در دوران مسئولیّت ریاست جمهوری معظّمٌ‌له در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری برگزار شده و تمامی 18 آیه این سوره در 10 جلسه از تاریخ 7 مهر 1362 تا 28 بهمن 1362 مورد بحث قرار گرفته است. «خب، ببینید؛ این اعتقاد به علم مطلق پروردگار - که خود این اعتقاد در حرکت صحیح و معتدل انسان در خطّ عبودیّت خدا بشدّت مؤثّر است - اگر انسان با همه‏ى وجود خدا را عالم بداند، این موجب خواهد شد که در مقابل آن چیزى که از سوى پروردگار عالم به‌عنوان قانون زندگى به انسان عرضه شده، خاضع باشد و تسلیم باشد.» (بخشی از متن کتاب) لینک خرید @qom_khamenei_ir
🔰باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، که همین سه باور به او قاطعیت میداد، شجاعت میداد و استقامت میداد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود. این سه باور، در وجود امام، در تصمیم امام، در همه‌ی حرکتهای امام، خود را به معنای واقعی کلمه نشان داد. امام با دل خود با مردم حرف زد، مردم هم با جان خود به او لبیک گفتند، به وسط میدان آمدند و مردانه ایستادند و حرکتی که از هیچ نقطه‌ای از دنیا نسبت به آن، نگاه محبت‌آمیزی وجود نداشت و دست کمکی دراز نشد، بتدریج به سمت پیروزی حرکت کرد و در نهایت به پیروزی رسید. 🗓 بیانات در مراسم بیست‌ و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۱۳۹۲/۰۳/۱۴ 🆔@qom_khamenei_ir
🔰 جهاد اکبر؛ جهاد با نفس بعد از یک جنگ سخت که اصحاب جنگیده بودند، شهید داده بودند، چه زحماتی را متحمّل شده بودند، چه خطراتی را به جان خریده بودند، از جنگ که برمیگشتند پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به اینها فرمود که شماها از جهاد اصغر برگشتید، حالا جهاد اکبر بر عهده‌ی شما است؛ گفتند یا رسول‌الله! از این جهادی که ما کردیم دیگر چه چیزی بالاتر، فرمودند جهاد اکبر جهاد با نفْس است. «جهاد با نفْس» یعنی چه؟ یعنی مبارزه‌‌ی با احساسات درونی انسان؛ انسان در درون خود یک احساسی دارد، یک میلی دارد، یک توجّهی دارد، آن وقتی که مقتضیِ مبارزه است، با این مبارزه کند. 🗓 بیانات در دیدار خانواده‌های شهدا ۱۴۰۲/۰۴/۰۴ 🆔@qom_khamenei_ir
🔰 💠 اصل اوّلی در معاملات از جهت تکلیفی و وضعی 👤 ❓سؤال این است: اگر خواستیم حلّیت و حرمت معامله‌ای را بفهمیم، و یا بدانیم که صحیح یا باطل است، آیا قواعد کلّی در این رابطه وجود دارد یا نه؟ ◀️ اصل اوّلی در باب حلّیت و حرمت تکلیفی در هر معامله‌ای، عبارت از "اصالة الحلّیة" است، و مشمول قاعده‌ی «کلّ شیءٍ لک حلال حتّی تعرف أنّه حرام بعینه» است. بنابراین، اصل در اینجا، اصل "برائت از حرمت" است. ◀️ ولی اصل در معاملات، از لحاظ حکم وضعی يعنی صحّت و بطلان، اگر هیچ دلیل و قاعده‌ای نداشته باشیم، عبارت از "فساد" است؛ زیرا شک در این است که آیا اساس معامله -که همان نقل و انتقال است- حاصل شد یا نشد؟ 🍃 استصحاب عدم نقل و انتقال جارى می‌شود. 🍃 از این مرحله که عبور کنیم، برای اثبات حلّیت وضعی، عموماتی وجود دارد که مقتضای آن عمومات، صحّت هر معامله‌ای است إلّا ما ورد فیه دلیلٌ علی البطلان. از جمله‌ی آن عمومات «اَوفوا بالعقود» و «اَوفوا بالعهد» می‌باشد. 🌱 از «اَوفوا بالعقود»، وفای به هر عقد فهمیده می‌شود، و معنای وفای به عقد هم صحّت آن است. 🍃 فلذا اگر در صحّت و بطلان عقدی شک کردیم، مثل بیمه که در زمان ما رواج یافته و سابقه هم نداشته است، به حکم عامّ «اَوفوا بالعقود» تمسّک می‌کنیم، و می‌گوییم: این هم یک نوع عقد است، و وفای به آن واجب است، و معامله‌ی صحیحی است. ✅ پس اصل عملی در معاملات، عبارت از فساد است، لکن اصل لفظی در معاملات، عبارت از صحّت است. 📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۱۲ (۲۴ آذرماه ۱۳۸۳) @qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) برگزار می کند: 🌐📚 چهارمین دوره مجازی "قهرمان من" 🇮🇷 برای همه نوجوون‌هایی که دوست دارن در نظم جدید جهانی نقشی داشته باشند ❓ چطوری شرکت کنم؟ 📦 در بسته آموزش مجازی «قهرمان من» با مسئله پیشرفت کشور، رمزورازش و همچنین راه و روشش آشنا می شوید 😇 می‌تونین روی پاسخ‌ پرسش‌های پرتکراری که تو این موضوع دارین هم حساب کنید 😍 راستی محتوای این بسته بر اساس بیانات آقا تهیه شده ✅ دوره کاملا رایگان هست ❗️دوره بصورت خودخوان هست و هر ساعت از شبانه روز که دوست داشتید می توانید وارد سامانه آموزش بشوید و مطالعه کنید. ⚠️ دقت کنید دوره ویژه دانش‌آموزان پایه نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم است ⏰ مهلت ثبت‌نام: تا ۲۰ تیرماه ١۴٠٢ 🗓️ شروع دوره: ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ ⏳ مدت‌زمان برگزاری دوره: ۳۰ روز 📎 برای ثبت‌نام می‌تونین به نشانی amozesh.mpfe.ir مراجعه کنید و رویداد قهرمان من رو درخواست بدید. 📢 ایتا | روبیکا | سروش | بله عضو شوید 👇 ✅ @enghelab_khamenei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) برگزار می کند: 🌐📚 چهارمین دوره مجازی "عصر جدید عالم" 🔹 مخاطب: قشر فرهیخته دانشجو و طلبه 🔰 توضیح کلی: موضوع این دوره کلان مسئله انقلاب اسلامی می باشد که در ۴ مسیر آموزشی متفاوت ارائه می شود. ❗️ویژگی های دوره: ۱- هر فراگیر می تواند بنا به مسئله خود مسیر مورد نظرش را انتخاب کند. ۲- محتوای دوره از بیانات رهبر معظم انقلاب ایجاد شده و دوره مدرس دیگری ندارد. ۳- دوره بصورت برون خط(آفلاین) و خودخوان می باشد که در سامانه آموزش مجازی بارگزاری شده است. ۴- این دوره رایگان است. ۵- در پایان دوره به افراد واجد شرایط گواهی معتبر تقدیم می شود. ۶- توضیحات جزئی و کامل تر در نشست توجیهی بیان میشود. ⌛️ مهلت ثبت نام: تا ۲۰ تیرماه ١۴٠٢ 🗓️ شروع دوره : ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ ⏳ مدت‌زمان برگزاری دوره: ۳۰ روز 📎 جهت ثبت‌نام به نشانی amozesh.mpfe.ir مراجعه کرده و رویداد عصرجدیدعالم را انتخاب بفرمایید. 📢 ایتا | روبیکا | سروش | بله عضو شوید 👇 ✅ @enghelab_khamenei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) برگزار می کند: 📚🌐 چهارمین دوره مجازی "روایت مادری" 🔰 توضیحات کلی: روایت مادری با تمرکز بر مسائل زنان در موضوع مادری، از جمله: نقش و جایگاه زن در نظام خلقت، چرایی مسئولیت مادری برای زن، چگونگی موفقیت در این نقش، الگوی یک زن مسلمان و ... فرصتی را برای یافتن پاسخ این مسائل و آشنایی با مجموعه‌ای از مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی در موضوع زن و مادری، در نظام فکری آیت‌الله خامنه‌ای ایجاد می کند. ❗️ویژگی دوره: ۱- هر فراگیر می تواند بنا به مسئله خود مسیر مورد نظرش را انتخاب کند. ۲- محتوای دوره از بیانات رهبر معظم انقلاب ایجاد شده و دوره مدرس دیگری ندارد. ۳- دوره بصورت برون خط(آفلاین) و خودخوان می باشد که در سامانه آموزش مجازی بارگزاری شده است. ۴- این دوره رایگان است. ۵- در پایان دوره به افراد واجد شرایط گواهی معتبر تقدیم می شود. ۶- توضیحات جزئی و کامل تر در نشست توجیهی بیان میشود. ⌛️ مهلت ثبت نام: تا ۲۰ تیرماه ١۴٠٢ 🗓️ شروع دوره : ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ ⏳ مدت‌زمان برگزاری دوره: ۳۰ روز 📎 جهت ثبت‌نام به نشانی amozesh.mpfe.ir مراجعه کرده و رویداد «روایت مادری» را انتخاب نمایید. 📢 ایتا | روبیکا | سروش | بله عضو شوید 👇 ✅ @enghelab_khamenei
🔰گرایش بشریت به سمت معنویت 🔸 امروز شما میبینید در همان کشورهائی که مهد گرایش مادیگری بود، گرایشهای معنوی به شکلهای مختلفی بروز کرده؛ یعنی طلب معنویت، عشق به معنویت، شوق و گرایش به معنویت در آنجا در بین جوانهایشان به وجود آمده. 🔸 اینی که میبینید علیه اسلام این همه حمله میکنند، به نام مبارک پیغمبر اعظم (صلّی الله علیه و اله و سلّم) به مصداق قول مولوی: «مه فشاند نور و سگ عوعو کند / هر کسی بر طینت خود میتند» بر طینت خودشان میتنند نسبت به نام مبارک آن بزرگوار. این، حادثه‌ی جدیدی را به وجود آورده که نفوذ این نام در دنیا بیشتر شده؛ حضورش قویتر شده؛ جاذبه‌اش برای دل جوانها مضاعف شده و همین، گردانندگان استکبار را دستپاچه کرده که عوامل و مزدورانشان را وادار میکند که هر روز به یک نحوی عکس‌العمل نشان میدهند که این نشان‌دهنده‌ی هزیمت آنهاست. 🗓 بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) ۱۳۸۷/۰۴/۰۴ 🆔@qom_khamenei_ir
🔰آنچه مطابق فطرت است، باقی میماند «هرچه خلاف اسلام باشد، خلاف فطرت و طبیعت آفرینش جهان است. آنچه به وسیله‌ی دین خدا در طول تاریخ انجام شده است با فطرت عالم و فطرت انسان منطبق است و چون اصل، انسان است، هرچه مطابق با فطرت او است، باقی است و هرچه مخالف با آن باشد، از بین رفتنی.» تفسیر سوره‌ی برائت، ص ۴۵ لینک خرید @qom_khamenei_ir
📣 مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی - دفترقم برگزار میکند: «مو به مو» ▪️ارائه‌دهنده: دکتر عبدالله گنجی (مؤلف کتاب) 🔺 ناقدین: دکتر امیر سیاهپوش حجت‌الاسلام والمسلمین مقدمی شهیدانی دبیرعلمی: حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی گرامی‌پور 🗓 زمان: دوشنبه ۰۴/۱۲/ ۱۴۰۲ ⏱ ساعت: ۱۰ صبح 🏢 مکان: قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۸، پلاک ۱۲۰ موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی _دفتر قم @qom_khamenei_ir
🔰ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه است ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه است، تعیین قاعده است. یک قاعده‌ای در اسلام درست شد؛ پیغمبر اکرم در ماه‌های آخر عمر، این قاعده را وضع کرد؛ آن قاعده چیست؟ قاعده‌ی امامت؛ قاعده‌ی ولایت. جوامع بشری از دیرباز حکومت داشتند؛ بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است؛ اسلام این حکومتها را، این نوع قدرتمندی‌ها و قدرت‌مداری‌ها را قبول ندارد؛ امامت را قبول دارد. این قاعده‌ی اسلام است؛ غدیر این را بیان میکند. 🗓 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ 🆔@qom_khamenei_ir
🔷 نشست نقد کتاب: ⭕️با ارائه دکتر عبدالله گنجی 👈در حال برگزاری 👉 پخش زنده تلویزیون اینترنتی از طریق پیوند: 🆔http://heyatonline.ir/khamenei_qom @qom_khamenei_ir
🔰معنای تمسک به ولایت [وقتی میگوییم‌] «اَلحَمدُ للهِ‌ِ الَّذی جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسِّکینَ بِوِلایَةِ اَمیرِالمُؤمِنینَ وَ اَولادِهِ المَعصومین»، این تمسّک به ولایت چه‌جوری است؟ بله، یک بخشی از این تمسّک به ولایت، قلبی است یعنی شما قبول دارید ولایت را؛ خیلی هم خوب است، خیلی هم لازم است، بلاشک مؤثّر هم هست امّا همه‌ی تمسّک، این نیست؛ تمسّک این است که ما نگاه کنیم و این صفاتی که برای ما قابل دنبال‌گیری است -آن ایثار و آن معنویّت و آن معرفت و آن خداشناسی و آن عبادت و آن ناله‌ها و آن توجّه به خدا و مانند اینها که از ماها برنمی‌آید و در این زمینه‌ها که ما خیلی خیلی خیلی عقبیم- در زمینه‌ی صفات بشری، در زمینه‌ی صفات مربوط به اداره‌ی جامعه و حکومت و غیره، و اینها از ما برمی‌آید، [البتّه] در حدّ آن بزرگوار و کمتر از او نمیرسیم امّا میتوانیم در این جهت حرکت بکنیم؛ این کارها را باید بکنیم؛ آن‌وقت این شد تمسّک به ولایت امیرالمؤمنین. 🗓بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ 🆔@qom_khamenei_ir
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «روز عید غدیر، ولایت اسلامی یعنی رشحه‌‌ای و پرتوی از ولایت خدا در میان مردم تجسّم پیدا کرد و لذا بود که دین کامل شد؛ بدون تعیین و تبیین این مسئله، دین واقعاً ناقص میماند و لذا بود که نعمت اسلام بر مردم تمام شد.» بیانات در دیدار کارگزاران نظام ۱۳۶۹/۴/۲۰ 🆔@qom_khamenei_ir
🔰 همه چیز این عالم ازطرفِ خدا است اعتقاد به خدا و توحید بر این محور دور میزند که همه چیز این عالم ازطرفِ خدا است و همه‌ی نیروهای این عالمَ تحت قدرت او است و دستور داده تا تا فقط او را عبادت و اطاعت کنید: «ِإنِ الحکم الّا لله اَمَرَ الّا تَعبدوا الّا ایّاه». همه‌ی انبیا آمدند که بگویند ای مردم! عبادت عباد و بندگی مصنوعات، غلط است و باید فقط از خدا اطاعت کرد و او را عبادت نمود. تفسیر سوره‌ی برائت، ص ۵۵ لینک خرید @qom_khamenei_ir
🔰غدیر وحدت‌آفرین مسئله‌ی امامت و مسئله‌ی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئله‌ی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ی غدیر میتواند وحدت‌آفرین باشد. 🗓 بیانات در دیدار دانش‌آموزان‌ و دانشجویان ۱۳۹۱/۸/۱۰ @qom_khamenei_ir
🔰دانش مایه‌ اقتدار است آنچه که در درجه‌ی اول در ایجاد قدرت ملی مهم است، به نظر من دو چیز است: یکی علم است، یکی ایمان. علم مایه‌ی قدرت است؛ هم امروز و هم در طول تاریخ؛ در آینده هم همین جور خواهد بود. این علم یک وقت منتهی به یک فناوری خواهد شد، یک وقت هم نخواهد شد. خود دانش مایه‌ی اقتدار است؛ ثروت‌آفرین است؛ قدرت نظامیآفرین است؛ قدرت سیاسیآفرین است. یک روایتی هست که میفرماید: «العلم سلطان» - علم، قدرت است - «من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه». یعنی مسئله، دو طرف دارد: اگر علم داشتید، میتوانید سخن برتر را بگوئید، دست برتر را داشته باشید - «صال» یعنی این - اگر نداشتید، حالت میانه ندارد؛ «صیل علیه». پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت میکند؛ در سرنوشت شما دخالت میکند. گنجینه‌ی معارف اسلامی پر است از این حرفها. یکی هم ایمان است. 🗓 بیانات در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران‌ ۱۳۸۸/۱۱/۱۳ @qom_khamenei_ir
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای(مدّظلّه العالی) برگزار می کند: 🔻سلسله نشست های علمی (مدظله العالی) 🔸نشست علمی: شاخصه های مکتب فقهی آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) 🎙 با حضور: 🕰 پنج شنبه 22 تیر 1402 ساعت 17:30 الی 19 🔳 نحوه اجرای برنامه: : پخش زنده از: 🔻تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور  ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ 📌با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم! ↙️این‌قدر ظرفیّت تبلیغ در کشور گسترده است که اگر ما چندین برابر آن مقداری هم که کار میکنیم، کار کنیم، به نظرم این ظرفیّت پُر نمیشود. 💠اولویت امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه 🏷درباره اهمیت تبلیغ به عنوان ابزار رسیدن به اهداف دین ❎امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیّه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوّم قرار دارد. ✅ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبه‌ی اوّل است. ☝️چرا این را میگوییم؟ ⁉️برای اینکه ما هدف دین را چه میدانیم؟ 📍هدف نهایی: ♦️ما را در مسیر خلیفةاللهی، در مسیر انسان کامل ارتقاء بدهد 📍هدفهای میانی و ابتدائی: 🔹اقامه‌ی قسط 🔸تشکیل نظام اسلامی 🔹اقامه‌ و اشاعه معروف 🔸ازاله‌ منکر 🔹ترویج کَلِم طیّب و عمل صالح ⏫هر کدام از اینها را که شما نگاه کنید، وسیله و ابزار رسیدن به آن، تبلیغ است؛ بدون تبلیغ نمیشود. 👈قرآن کریم، پیغمبران را مسئول تبلیغ میداند ♦️شما [علما] هم که ورثه‌ی انبیا هستید، اُسّ و اساس وظیفه‌ی شما عبارت است از تبلیغ 🔉باید پیام دین را، پیام خدا را به دلها و گوشها برسانید. 🏷درباره استمرار سنّت تبلیغ در میان علما از زمان گذشته ✅در حوزه‌های علمیّه از اوّل، از هزار سال پیش، سنّت تبلیغ وجود داشت 🏷درباره اهمّیّت مضاعف تبلیغ در دوران کنونی 💎اولویّت حوزه‌ها تبلیغ است. در همه‌ی دوره‌ها این‌جور بوده امّا در دوره‌ی ما بالخصوص این اهمّیّت مضاعف است؛ برای اینکه در دوره‌ی ما یک اتّفاقی افتاده است که در طول بیش از هزار سال از صدر اسلام چنین اتّفاقی نیفتاده بود؛ و آن حاکمیّت اسلام بود. تشکیل سازمانِ سیاسیِ مدیریّتِ کشور در شکل محتوای اسلامی سابقه ندارد. وقتی که یک‌ چنین وضعی هست، طبعاً دشمنی‌های با اسلام شدّت پیدا میکند 📍تبلیغ در دوره‌ی ما اهمّیّت مضاعف پیدا میکند؛ از دو جهت: ↙️در نظام اسلامی پایه و قوام نظام، مردمند، ایمان مردم است و اگر چنانچه ایمان مردم نباشد، نظام نخواهد بود. ↙️امروز، هم سخت‌افزارهای مخالف، معارض و معاند تطوّر پیدا کرده، هم نرم‌افزارها. 🚨اگر امروز حوزه‌ی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفه‌ی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضه‌ای میشویم که جبرانش به‌آسانی ممکن نیست و دچار استحاله‌ی فرهنگی میشویم. 💠چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ: 1️⃣ شناخت مخاطب 🔍باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحله‌ی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم. ⚠️در این آشفته‌بازار صداهای مختلفِ فضای مجازی و تکثّر رسانه‌ای که وجود دارد، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است. 📱سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است. ☝️این مخاطب را بشناسید. 2️⃣ داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل ✅تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ 🌐اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمه‌اش شناخت صحنه است. ⭕️جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آن‌وقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید. 3️⃣داشتن روحیه‌ جهادی ❎اگر روحیه‌ی جهادی نباشد: 📌انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند 📌 گاهی در رفتار غلط عمل میکند. 👌روحانیّت باید وسط میدان باشد، باید مأیوس نشود؛ خاصیّت عمل جهادی این است. ❇️وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمین‌شده است. 4️⃣ توجّه ویژه به نسل جوان و نوجوان ✔️در بخشهای مختلف باید مواجهه‌ی تبلیغیِ مناسب با اصحاب فکر، اصحاب هنر، اصحاب قلم، اصحاب بیان بشود 👈لکن اهمّ از همه، قشر جوان و نوجوان است؛ ♦️فردای کشور مال اینها است، ☑️ایمانشان باید محکم باشد ☑️ذهنشان باید خالی از شبهه باشد 📍ابزارهای ترغیب جوانان به التزامِ عملی به دین، خیلی مهم است؛ برخی از این جاذبه‌ها: ❇️مسجد ❇️هیئت ❇️موعظه 💠نکته پایانی: لزوم ایجاد کانونهای عظیم حوزوی برای تربیت مبلغین اثرگذار با پشتوانه فکری، تحقیقی و علمی 📌اگر ما بخواهیم به قدر ظرفیّت یا نزدیک به اندازه‌ی مورد نیاز ظرفیّت، عناصرِ تبلیغیِ با این خصوصیّات داشته باشیم، احتیاج داریم به کانونهای عظیم حوزوی. 📌احتیاج داریم به یک کانون اساسی. مرکز هم در درجه‌ی اوّل، حوزه‌ی علمیّه‌ی قم است. ⭕️تشکیل کانونی با مأ‌موریّتِ: 1️⃣تهیّه‌ی موادّ تبلیغیِ به‌روز 2️⃣تنظیم شیوه‌های اثرگذار تبلیغی 3️⃣تربیت مبلّغ 🍀سلام بر شهیدان، سلام بر روح مطهّر امام(ره). @qom_khamenei_ir