eitaa logo
دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
607 ویدیو
108 فایل
کانال اطّلاع رسانی درگاه خرید مجازی فروشگاه فرهنگی انقلاب اسلامی: http://forms.khamenei.link سفارش و ارسال محصولات: @qom_khamenei_book راه ارتباطی: ۰۲۵ - ۳۷ ۷۴ ۴۲ ۴۳ @p_m_enghlabeeslami نمایشگاه دائمی کتاب: ۰۲۵ - ۳۷ ۷۰ ۲۸ ۵۲
مشاهده در ایتا
دانلود
دوره توانمندسازی اساتید مدارس علمیه حوزه علمیه قم برای اجرای طرح خوانش دقیق بیانیه گام دوم استاد حجت الاسلام و المسلمین امیری طیبی پنجشنبه ٢٨ دیماه قم المقدس @qom_khamenei_ir
🔰موضوع : سیره‌ی سیاسی ائمه علیهم‌السلام از منظر آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای دام‌ظلّه و شهید صدر ره پنجشنبه ٢٨ دیماه قم المقدس @qom_khamenei_ir
دوره توانمندسازی اساتید مدارس علمیه حوزه علمیه قم برای اجرای طرح خوانش دقیق بیانیه گام دوم استاد حجت الاسلام و المسلمین صلح میرزایی پنجشنبه ٢٨ دیماه قم المقدس @qom_khamenei_ir
13870527_8260_32k.mp3
275.9K
انتظار فرج یعنی انتظار باز شدن گره‌ها یک نکته در باب مسئله‌ی مهدویت این است که شما در آثار اسلامی، در آثار شیعی میبینید که از انتظار ظهور حضرت مهدی تعبیر شده است به انتظار فرج. فرج یعنی چه؟ یعنی گشایش. کِی انسان انتظار فرج دارد؟ انتظار گشایش دارد؟ وقتی یک فروبستگی‌ای وجود داشته باشد، وقتی گرهی هست، وقتی مشکلی هست. در زمینه‌ی وجود مشکل، انسان احتیاج پیدا میکند به فرج؛ یعنی سرانگشتِ گره‌گشا؛ بازکننده‌ی عقده‌های فروبسته. این نکته‌ی مهمی است. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ در روز نیمه‌ی شعبان ۱۳۸۷/۰۵/۲۷ عجل‌الله‌فرجه @qom_khamenei_ir
🔰برتری کسانی که در راه اسلام هزینه میدهند 🔸قرآن در ادامه برای اثبات نابرابری ارزشهای اصیل «ایمان به خدا و روز جزا و جهاد در راه خدا»، با اعمالی چون «سقایت حج و عمارت مسجد» میفرماید: «الَّذینَ آمَنُوا وَهاجَرُوا وَجاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللهِ بِأَمْوالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللهِ وَأُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ» (توبه: ۲۰). 🔸توضیح آنکه، اسلام فکری جدید، علیه فکر حاکم بر جامعه‌ی جاهلی آن روز آورد که با فکر و عمل صاحبان ریاست و جاه در تضاد بود. پذیرش ایمان به خدا در آن مقطع تاریخی مانند ایمان آوردن به خدا در جوامع مسلمان امروزی کم‌هزینه نبود، بلکه تبعات زیادی برای مؤمنان در پی داشت؛ چراکه مؤمنان باید برخلافِ جهت نظام فکری حاکم بر فضای آن روز جامعه حرکت میکردند و این به معنای پذیرش هرگونه ظلم و جور و سنگ و تازیانه‌ی قریش بر جان بود. 🔸هرچند جهاد با مال و جان، امری ممکن و مقدور است که خداوند آن را مطالبه کرده و اگر مقدور نبود تکلیف نمیکرد، ولی در مقام عمل مشکل است؛ چراکه انسان باید از مالی که با زحمت فراهم کرده، بگذرد و جان خود را در معرض بلا و خطر قرار دهد و آن دو را فدای دین کند. 🔸گفتن این سخن گرچه آسان مینماید، ولی دشواری آن، آنگاه ملموس میشود که انسان در راه عقیده‌اش چند ضربه تازیانه تحمّل کند. این گروهند که دارای فضیلت و درجه‌اند و دیگران بهره‌ای از این فضل و درجه ندارند. 📖 کتاب تفسیر سوره‌ی برائت، ص ۹۷ پیوند خرید @qom_khamenei_ir
انتخابات عرصه‌ای برای مسابقه‌ی خدمت [توصیه] به نامزدها. انتخابات را صحنه‌ی جنگ قدرت قرار ندهید. نگاه نکنید به آن چیزی که در آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی معمول است که برخوردهای اهانت‌آمیز آبرویشان را برد. ما در گذشته هم هر وقتی که نامزدها در مناظرات تلویزیونی و غیره روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی از انحاء ضرر کرد؛ در گذشته هم این جور بوده. این جوری نباشد که مردم را از رقیب بترسانیم که اگر او بیاید چنین خواهد شد، چنین خواهد شد. میدان انتخابات، میدان مسابقه‌ی خدمت است. قرآن به ما دستور میدهد: فَاستَبِقُوا الخَیرٰت؛ (مائده: ۴۸) دنباله‌ی کار نیک با هم مسابقه بدهید و پیش بروید؛ با این نگاه بایستی به انتخابات نگاه کنند. نفرت‌پراکنی و اتّهامات چنین و چنان [نباشد]. بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ @qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بهشت پاداش جویندگان علم 🔸هر کس راهی را بپیماید برای اینکه علمی را فرا بگیرد، خدای متعال او را در راهی قرار می‌دهد به سوی بهشت. از بس [ملائک] از او خشنودند، بال‌هایشان را در زیر او فرش می‌کنند. 🔸آن شبی که ماه با ستاره فرق دارد -که ستاره کمکی نمی‌کند و نوری نمی‌دهد اما ماه نور می‌دهد- آن کی است؟ آن شب‌های بدر است؛ شب‌های ماه تمام است. فضل عالِم بر عابد این‌جور است؛ [یعنی عالم] مثل ماه تمام در شب‌های بدر [است] که نور می‌دهد و به دیگران کمک می‌کند و راه را روشن می‌کند. عالم این‌جوری است. ببینید تشبیه، تشبیه روشنِ زیبایی است. 🗓شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه ۱۳۹۴/۰۲/۳۰ @qom_khamenei_ir
کرّار غیر فرّار امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است. پیغمبر اکرم این لقب را به امیرالمؤمنین داد. این مخصوص میدان نظامی نیست؛ در همه‌ی میدانهای انسانی امیرالمؤمنین کرّار غیر فرّار بود؛ یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقبگرد. مواضع محکم، ایستادگی بر مبانىِ مورد قبول و مورد اعتقاد، از موضع تدافعی خارج شدن و نسبت به کجیها و زشتیها و بدیها و ظلمها و بی‌عدالتیهای دنیا در موضع تهاجمی قرار گرفتن؛ این همان صفت کرّار غیر فرّار امیرالمؤمنین است. شما اگر به زندگی امیرالمؤمنین نگاه کنید، میبینید از اول تا آخر، زندگی آن بزرگوار این‌گونه است. علاج ما هم در همین است. مرحوم اقبال لاهوری میگوید: میشناسی معنی کرّار چیست‌ این مقامی از مقامات علی است‌ امّتان را در جهان بی‌ثبات‌ نیست ممکن جز به کرّاری حیات میخواهید زنده بمانید؟ میخواهید عزیز باشید؟ میخواهید در علم و عمل پیشرفته باشید؟ میخواهید جوانانتان سرافراز باشند؟ میخواهید فردایتان فردای روشنی باشد؟ باید استقامت داشته باشید. فعال، کرّار، خستگی‌ناپذیر و دنبال‌کننده‌ی اهداف خود؛ آینده‌ی چنین ملتی روشن است. ملت ما خوشبختانه این راه را شروع کرد و تا امروز ادامه داده؛ منتها این راه استمرار لازم دارد. بیانات در خطبه‌های نمازجمعه‌ ۱۳۸۴/۰۵/۲۸ @qom_khamenei_ir
44.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 گزارش تصویری «موضوع‌شناسی موسیقی از منظر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی» @qom_khamenei_ir
🔰مردم‌سالاری دینی؛ حرف نوی ملت ایران 🔸ملّت ایران یک پیام جدیدی داشت، یک حرف نویی به دنیا عرضه کرد. «جمهوری اسلامی» یک حرف نو است. «مردم‌سالاری دینی» یک حرف جدید است، یک ترتیب تازه برای زندگی است، یک سبْک جدید برای زندگی ملّتها است؛ خواستند این پیام که پیامِ مقاومت است، پیامِ ایستادگی است، پیامِ عدم تسلیم در مقابل زورگویی است، پیامِ مقابله‌ی با ظلم است، پیامِ مقابله‌ی با تبعیضِ بین‌المللی است نرسد؛ خواستند این پیام را خفه کنند؛ هدف این بود. 🔸خب این ملّت توانسته بود به یک رژیم فاسدِ وابسته پایان بدهد؛ علاوه‌ بر این توانسته بود یک قدرت بزرگی مثل آمریکا را تحقیر کند. میخواستند کاری بکنند که ملّتهای دیگر عبرت بگیرند؛ بفهمند که اگر کسی علیه آمریکا قیام کرد و کارهایی از این قبیل کرد، مثل ملّت ایران که سرکوب شد، سرکوب خواهد شد؛ ملّتهای دیگر [این را] بفهمند و باب مقاومت بسته بشود؛ هدف نهایی و اساسی این بود. 🔸خب حالا پاسخ ملّت ایران چه بود؟ ملّت ایران همه‌ی این هدفها را خنثی کرد و خودش را بالا کشید، و درست نقطه‌ی مقابل آن کاری که آنها میخواستند اتّفاق بیفتد، اتّفاق افتاد. اینکه گفتم این یک فصل بسیار شورانگیز است و فصل هیجان‌آوری است، از این جهت است. ملّت درست عکس آنچه آنها دنبالش بودند و آرزویش را داشتند و برایش این همه خرج کردند، و نقطه‌ی مقابل آن را به تحقّق رساند. 🗓بیانات در دیدار پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس ۱۴۰۱/۰۶/۳۰ @qom_khamenei_ir
🔰 نشست ▪️موضوع: منطق کارآمدی نظام بر اساس اندیشه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی ارائه: حجت الاسلام والمسلمین شهروزخواه 🗓 زمان: چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۱۵:۳۰ 📌 مکان: مشهد مقدس _ اردوی آموزشی حوزه علمیه مرحوم آیت‌الله حق‌شناس ره @qom_khamenei_ir
امیرالمؤمنین نقطه اشتراک فرق اسلامی یک جمله در باب بزرگداشت این میلاد معظّم عرض بکنم. خصوصیات امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام): آن برجستگی و درخشندگىِ ایمان ناب امیرالمؤمنین، آن جهاد دشوار و سختی که آن بزرگوار - از اول دوران اسلام تا آخر عمر - خود آن را بر دوش کشید، آن عدالت‌ورزىِ بی‌نظیر - که تا امروز هم نه فقط مسلمانان، بلکه آگاهان غیرمسلمان را هم مجذوب خود کرده است - آن عبادت خالصانه‌ی متضرعانه‌ی بی‌نظیر آن بزرگوار و بقیه‌ی صفات برجسته‌ای که در امیرالمؤمنین هست، چیزهائی نیست که مسلمانان - از هر فرقه و مذهبی - در آن اختلاف داشته باشند. امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) شخصیتی است که همه‌ی فرق اسلامی درباره‌ی عظمت او، درباره‌ی خصوصیات او و درباره‌ی شأن و منزلت والای او در اسلام، با یکدیگر اتفاق نظر دارند. لذا به جرأت میتوان گفت که علی بن ‌ابی طالب (علیه‌الصّلاةوالسّلام)، میتواند نقطه‌ی اشتراک و تلائم و همبستگی میان فِرق اسلامی قرار بگیرد. در همه‌ی زمانها و دوره‌ها، فرقه‌های اسلامی -به جز گروه ناچیز و اندک نواصب که خارج از فِرق اسلامی هستند- شأن امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) را همان شأن والا و برجسته و ممتازی میدانستند که شما در کتابهای فریقین -چه شیعه و چه سنی- ملاحظه میکنید. بنابراین امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) ملتقی و محل اشتراک فرقه‌های اسلامی است و میتواند منبعی برای وحدت بین مسلمین به حساب بیاید. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد حضرت علی (علیه‌السلام) ۱۳۸۷/۰۴/۲۶ @qom_khamenei_ir
13870527_8263_32k.mp3
613.2K
انتظار فرج، انتظار گشایش در امر کل بشریت است معنای انتظار فرج به عنوان عبارة أخرای انتظار ظهور، این است که مؤمنِ به اسلام، مؤمنِ به مذهب اهل‌بیت(علیهم السّلام) وضعیتی را که در دنیای واقعی وجود دارد، عقده و گره در زندگی بشر میشناسد. واقعِ قضیه هم همین است. منتظر است که این فروبستگىِ کار بشر، این گرفتاری عمومی انسانیت گشایش پیدا بکند. مسئله، مسئله‌ی گره در کار شخص من و شخص شما نیست. امام زمان (علیه الصّلاة و السّلام) برای اینکه فرج برای همه‌ی بشریت به وجود بیاورد، ظهور میکند که انسان را از فروبستگی نجات بدهد؛ جامعه‌ی بشریت را نجات بدهد؛ بلکه تاریخ آینده‌ی بشر را نجات بدهد. این معنایش این است که آنچه را که امروز وجود دارد؛ این نظم بشری غیرعادلانه، این نظم بشریای که در آن انسانهای بیشماری مظلوم واقع میشوند، دلهای بیشماری گمراه میشوند، انسانهای بیشماری فرصت عبودیت خدا را پیدا نمیکنند، مورد رد و اعتراض بشری است که منتظر ظهور امام زمان است. انتظار فرج یعنی قبول نکردن و رد کردن آن وضعیتی که بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگی انسانیت حاکم شده است. این معنی انتظار فرج است. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ در روز نیمه‌ی شعبان ۱۳۸۷/۰۵/۲۷ عجل‌الله‌فرجه @qom_khamenei_ir
اگر تبیین نبود، واقعه‌ی عاشورا تا امروز زنده نمیماند ما هستیم که با تصمیم درست و بجا میتوانیم یاد شهدا را و خاطره‌ی شهادت را و فلسفه‌ی شهادت را احیاء کنیم و زنده نگه داریم. اگر زینب کبرىٰ(سلام‌ا‌لله‌علیها) و امام سجّاد(صلوات‌ا‌لله‌علیه) در طول روزهاى اسارت ‌- چه در همان عصر عاشورا در کربلا؛ و چه در روزهاى بعد، در کوفه، در راه شام و کوفه، در خودِ شام - بعد در آمدن به کربلا و زیارت، بعد در رفتن به مدینه، و بعد در طول سالهاى متمادى که این بزرگواران زنده ماندند مجاهدت نکرده بودند، نگفته بودند، تبیین نکرده بودند، حقایق را افشا نکرده بودند، حقیقت فلسفه‌ی عاشورا را و هدف حسین‌بن‌على را و ظلم دشمن را بیان نکرده بودند، واقعه‌ی عاشورا تا امروز جوشان و زنده و مشتعل باقى نمیماند. 📖 کتاب جهاد تبیین، ص ۷۹ پیوند خرید @qom_khamenei_ir
48.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوره توانمندسازی اساتید مدارس علمیه حوزه علمیه قم برای اجرای طرح خوانش دقیق بیانیه گام دوم 🗓پنجشنبه ٢٨ دیماه 📍قم المقدس @qom_khamenei_ir
14020314_43574_128k.mp3
3M
این انقلاب ملّت را به نیروی «ما میتوانیم» مجهز کرد امّا تحوّل در سطح کشور این بود که انقلاب اسلامی را در این کشور به وجود آورد؛ انقلاب را مردم انجام دادند امّا امام به وجود آورد. این انقلاب، یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم‌سالاری را جایگزین آن کرد؛ این انقلاب، یک نظام دست‌نشانده و ذلیل در مقابل قدرتها را از میدان خارج کرد و یک نظام مستقل و متّکی به عزّت ملّی را جایگزین آن کرد؛ این انقلاب، یک حکومت ضدّ اسلام را از میدان خارج کرد، به جای آن یک حکومت اسلامی پایه‌گذاری کرد و بنا نهاد. این انقلاب، استبداد را به آزادی، بی‌هویّتی روزافزون این ملّت را به هویّت ملّی و به اعتماد به نفْس تبدیل کرد؛ این انقلاب، یک ملّت چشم‌دوخته‌ی به دست اجانب را به نیروی «ما میتوانیم» مجهّز کرد. اینها معجزه‌های این انقلاب عظیم و این تحوّل بزرگی است که امام بزرگوار در سطح کشور به وجود آورد. این «ما میتوانیم» که گفتم، کلید حلّ همه‌ی مشکلات است. ما مشکلات داشته‌ایم و داریم و خواهیم داشت، امّا آن چیزی که میتواند این مشکلات را برطرف کند و مشکلات گذشته را برطرف کرده و در آینده هم علاج مشکلات ما است، همین روحیه‌ و نیروی «ما میتوانیم» است که انقلاب امام بزرگوار در این کشور این روحیه را به وجود آورد. @qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقوق مؤمنین بر یکدیگر 🔸برای این برادر مؤمن جلالتی در دل خود در نظر بگیر که طبعاً در چشم تو جلالت پیدا می‌کند. 🔸دوم اینکه محبت او را در دل خودت داشته باشی. 🔸با او در مال خود همراهی کنی. یک‌وقت شما داری، او در نهایت احتیاج است، باید به او کمک کنی. 🔸پشت سر او بدگویی را ممنوع کنی؛ نه خودت [غیبت او را] بکنی نه بگذاری دیگران بکنند. 🔸وقتی مریض شد از او عیادت کنی. 🔸بعد از مرگ هم دست از او برنداریم. اگر برادر مؤمنمان از دنیا رفت جنازه‌ی او را هم تشییع کنیم. یعنی با او تا بعد از مرگ باشیم. 🔸بعد از مرگش هم نیکی او را بگوییم. حتی اگر چنانچه بدی‌ای هم دارد آن را نگوییم. که در روایت دارد که اُذْکُروُا مَحاسِنَ مَوتاکُم. آنهایی که مردند و رفته‌اند و قدرت دفاع از خودشان را ندارند، خوبی‌هایشان را بگو. بالاخره هر کس یک خوبی‌ای دارد. 🗓شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه ۱۳۹۴/۰۲/۲۷ @qom_khamenei_ir