دلیل پیدایش ارکید چیست؟(قسمت دوم)
ORCID iD ارکید ای دی به معنای شناسه ارکید، معرف هر محقق است که به تفسیر درباره آن سخن خواهیم گفت. فرض کنید شما قصد انتشار یک مقاله علمی و پژوهشی را دارید یا یک کتاب تالیف نموده اید و آن را با نام خود منتشر می نمایید. یکی از راه های دسترسی به شما و مقاله شما، اینترنت است. با تایپ کردن نام شما احتمالا مشخصات کتاب ها و مقالاتی که تالیف نموده اید نیز ظاهر خواهد شد.
حال شخصی را در نظر بگیرید که در کشور یا شهر دیگری ساکن است ولی نام و نام خانوادگی کاملا مشابه با شما دارد. در این بین تمایز دادن شما دو نفر توسط شخص سومی که هیچکدام از شما را نمی شناسد کار آسانی نیست. در بسیاری از موارد این امر ابهام آور شده و گاهی با دردسرهایی نیز همراه می باشد.
هرچند که در بسیاری از اوقات افیلیشن نویسندگان در حل نمودن این مشکل تلاش می کند و با نام بردن از اسم دانشگاه و کشور و حتی شهر سعی در شخصی سازی آن دارد اما افیلیشن نیز مشکلات خاص خود را دارد که ۲ مورد از مهم ترین آن ها عبارتند از:
1.ممکن است یک شخص در طول دوران تحصیلی و کاری خود از افیلیشن های سازمان های مختلفی که با آن ها همکاری داشته استفاده نماید در این صورت افیلیشن مربوط به شخص یکتا نخواهد بود
2.مشکل دوم آنکه ممکن است دو نفر با نام و نام خانوادگی یکسان در یک دانشگاه و یک رشته تحصیلی مشغول به تحصیل باشند در اینصورت افیلیشن آن های یکسان خواهد شد هرچند که این مورد به ندرت اتفاق بیفتد
ماهیت تاسیس ارکید، برای رفع این ابهام و دردسر می باشد. در ارکید هر فرد پس از ثبت نام با یک ID مشخص، نامیده می شود که این ID برای او تا ابد یکتا خواهد بود. با داشتن کد ارکید در واقع شما یک اثر انگشت علمی یا تجاری خواهید داشت.
ذکر این نکته ضروری است که پس از ثبت نام کد ارکید این شناسه به شخص تعلق می گیرد و بر اساس آن تمامی مقالات یک شخص قابل ردیابی می باشد بنابراین کد ارکید مقاله یک اشتباه رایج بین پژوهشگران می باشد
پس از دریافت کد ارکید شما برای معرفی خود در جوامع بین المللی نیازی به اعلام تمام سوابق خود ندارید، فقط کافیست طرف مقابل کد شناسایی شما در ارکید را بداند، با یک کلیک ساده می تواند به تمام سوابق علمی و تالیفی شما دست پیدا کند.
نسخه خطی «در بیان احوال امامزاده واجب التعظیم حضرت عبدالعظیم»
تألیف اعتضادالسلطنه علی بن فتحعلی شاه قاجار
به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی
وقف مرحوم محمد رمضانی
محل نگهداری کتابخانه حضرت ایت الله بروجردی
«تمام علوم گذشته و سنت باید نقد شوند. در صورتی که از دم تیز نقد به سلامت خارج شد آن وقت قابل پذیرش است.»
👤ابوعلی سینا
امروز دوم تیر ماه، سالروز درگذشت «ابوعلی سینا» دانشمند، فیلسوف و ادیب بزرگ ایران زمین است. كتاب قانون «ابوعلی سینا» در زمينهى پزشکی نزدیک به هفتصد سال در مراکز علمی اروپا تدریس میشد.
یادش گرامی
لینک دانلود پی دی اف مجموعه سی جلدی کتاب ارزشمند "ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﻴﻌﺔ ﺍﻟﻰ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﺮﻳﻌﺔ" اثر مرحوم شیخ محمد بن حسن حر عاملی به زبان عربی برای اهل تحقیق
تصویر جلد کتاب:
yon.ir/wgRP
لینک دانلود جلد اول:
yon.ir/mvBj
لینک دانلود جلد دوم:
yon.ir/5QrL
لینک دانلود جلد سوم:
yon.ir/pz6d
لینک دانلود جلد چهارم:
yon.ir/sDuH
لینک دانلود جلد پنجم:
yon.ir/lJI1
لینک دانلود جلد ششم:
yon.ir/GLIN
لینک دانلود جلد هفتم:
yon.ir/4oAr
لینک دانلود جلد هشتم:
yon.ir/6svr
لینک دانلود جلد نهم:
yon.ir/FHL1
لینک دانلود جلد دهم:
yon.ir/uSFP
لینک دانلود جلد یازدهم:
yon.ir/bG4d
لینک دانلود جلد دوازدهم:
yon.ir/A99B
لینک دانلود جلد سیزدهم:
yon.ir/91yN
لینک دانلود جلد چهاردهم:
yon.ir/FSEt
لینک دانلود جلد پانزدهم:
yon.ir/ULVZ
لینک دانلود جلد شانزدهم:
yon.ir/UaOS
لینک دانلود جلد هفدهم:
yon.ir/Kx4N
لینک دانلود جلد هجدهم:
yon.ir/3eVY
لینک دانلود جلد نوزدهم:
yon.ir/45vE
لینک دانلود جلد بیستم:
yon.ir/3gOd
لینک دانلود جلد بیست و یکم:
yon.ir/N1pG
لینک دانلود جلد بیست و دوم:
yon.ir/68sB
لینک دانلود جلد بیست و سوم:
yon.ir/gYup
لینک دانلود جلد بیست و چهارم:
yon.ir/Fz2G
لینک دانلود جلد بیست و پنجم:
yon.ir/QT5Q
لینک دانلود جلد بیست و ششم:
yon.ir/PMX0
لینک دانلود جلد بیست و هفتم:
yon.ir/6isd
لینک دانلود جلد بیست و هشتم:
yon.ir/2MiQ
لینک دانلود جلد بیست و نهم:
yon.ir/6EM6
لینک دانلود جلد سی ام:
yon.ir/DPb0
بزرگترین کتابخانه تخصصی اسلامی مجازی در ایتا👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Ketabkhane_eslami
برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری کتابخانه های دانشگاه
دومین جلسه سیاستگذاری کتابخانه های دانشگاه صبح امروز با حضور دکتر شاهرخی عضو هیات امنای دانشگاه، دکتر مودب رییس دانشکده الهیات ، دکتر رجبیان دبیر انجمن مکتا و سایر اعضا برگزار شد . در این جلسه در خصوص برنامه های کتابخانه مرکزی ، هوشمند سازی کتابخانه مرکزی و تسهیل در خدمات کتابخانه های دانشگاه بحث و بررسی صورت گرفت.
# دیکتاتورهای بینام و نشان
به قلم دکتر حبیب وند
در فیسبوک مصاحبهای را میدیدم که شخصی به سعدی و حافظ و مولانا حمله میکرد. میگفت: اینها ترویج اباحیگری و صوفیگری میکنند بهخصوص با نقل ابیات مختلفی از مولانا، سنی و حنفی بودن او را در کنار آرائی از وی با شدت و حرارت تمام، به باد تخطئه و سرزنش گرفته بود...
به نظر من به عنوان یک مولویپژوه، گفته های آن آقا به شدت آلوده به تعصب و یکسواندیشی بود و این را می توان به روشنی نشان داد. اما مطلب، چیز دیگری است.
🔹 آنچه که در زیر آن پست، جلب توجه می کرد، دیدگاهها و ابراز نظرهای هموطنان عزیز بود. اولی نوشته بود:
ای بیسواد، تو در جایگاهی نیستی که از شعرای بزرگ پارسی انتقاد کنی!
دومی نوشته بود: امثال تو همان کسانی هستید که فلان اخلاقیات را دارید و بهمان رفتار را کردهاید!
سومی، با خشم تمام، گوینده را فحشباران کرده و گفته بود: اگر دستم به امثال تو برسد بلایی بر سرتان بیاورم که...!
هر چه جستجو کردم در همه گفتهها حتی یک مورد پیدا نکردم که بر اساس شواهد تاریخی یا منطقی و بر پایه اشعار و آرائی از این شعرا، مخاطب را متقاعد کند که آن شخص اشتباه میکند یا با غرض و مرض سخن می گوید.
🔹 اتفاقا این ''دوستداران'' شعر و فرهنگ و حامیان سعدی و حافظ و مولانا، به گونه ای برخورد کردهاند که یک ناظر بیطرف، بهاحتمال قوی، حق را به آن گوینده خواهد داد چرا که او دستکم برای مدعیات خودش شواهدی از اشعار مولانا طرح میکند ولی این عزیزان در دفاع از آن "مفاخر فرهنگی و ملی" چیزی در چنته ندارند بجز فحش و بغض و تهدید (از آقای مطهری در یکی از آثارش سخن بسیار درستی خوندم که: دفاع بد از یک چیز، از حمله به آن بدتر است).
شکی نیست که اغلب این مدافعان پرشور، حتی یک صفحه از اشعار مولوی را مطالعه نکردهاند و یک حکایت از بوستان را به درستی نخواندهاند و اگر بپرسید که مولوی شاعر چه قرنی است یا آثارش کدامهاست جوابی ندارند.
کسی که سخن او پشتوانههای محکمی از عقل و منطق دارد، با دلیل و شواهد، ادعایی را که ناصواب میداند پاسخ می دهد و بهاین ترتیب، به شکلی مؤثر، مخاطب را مجاب می کند و احتیاجی به پرخاش و فحاشی نمیبیند.
🔹 هیچ یک از پاسخهای طرح شده، نه دلیل محسوب میشود و نه کسی را متقاعد میکند، بلکه اینها فقط واکنشهایی عاطفی و تهی از ارزش است. فرضا همین چند اظهار نظری را که نقل کردم در نظر بگیریم:
ما هنوز یاد نگرفتهایم که با بیسواد خواندن کسی نمی توان غلط بودن سخن او را نشان داد. فحاشی به شخص، پاسخ به سخن او نیست، بلکه ارائهی سندی بر ناتوانی خویش است. ما نمی دانیم که طرح دیدگاه، حق همه انسان هاست و مستلزم تکیه داشتن به هیچ ''جایگاه'' و مقامی نیست. این که نقد یا ابرازنظر را ویژه کسانی بدانیم که از جایگاه خاصی برخوردارند معنیاش این است که ما به جایگاه اهمیت می دهیم نه به حق یا باطل بودن سخن، و این یعنی اعتراف به ضعف و جهالت خود.
🔹 و چنین صحنههایی چقدر رقت انگیز است! این که حقطلبی و آزادیخواهی در فرهنگی، اینچنین زار و نزار افتاده است و اگر دشمنان او یک مشت نثارش می کنند، دوستانش ده لگد بر سر و صورتش می کوبند.
این که بخواهیم کسی را به دلیل اظهار نظرش، هر قدر هم اشتباه یا مغرضانه باشد، به بدترین شکلی مجازات کنیم، عین همان دیکتاتوری و خفقانی است که با پاره کردن گلو و دریدن یقه علیه آن فریاد میزنیم.
🔹 ما به زبان، با زورگویان و گردنکلفتان، مخالفیم ولی در منش و عمل، حتی در الفبای گفتگو درماندهایم. مخالفت ما با دیکتاتورها در موضوع و مورد است نه در روش و طرز فکر.
ما از مستبدان بیزاریم چون حقوق شخص ما را ضایع کردهاند ولی با مخالفان ما هر رفتاری بشود، اشکالی ندارد. غافلیم از این که همه ستمها و ظلمهای دنیا، سر و ته یک پدیده اند و آن، روحیه زورگویی و تخریب دیگری است که خود ما هم به آن دچاریم.
🔹 علت خلاص نشدن ما از حلقهی جهنمی ظلم و زورگویی همین است. هر یک از ما دیکتاتورهایی بینام و نشانیم که مجال فعال ساختن پتانسیلهای ویرانگرمان را نیافتهایم (و البته همانقدر که یافته ایم، اسب خود را می تازانیم)- به نحوه برخورد و رفتارمان در کوچه و خیابان و بانک و اداره نگاه کنید....
هر وقت شاهد چنین برخوردهای تاسفآوری هستم، این سخن مشهور ولتر، فیلسوف آزادیخواه عصر تحول و روشنگری در ذهنم تکرار می شود که: "من با آنچه تو می گویی مخالفم، اما حاضرم جانم را بدهم تا تو آزادانه حرفت را بزنی".
امروز هم مثل همیشه آزادی، پیشرفت و دموکراسی در یک قدمی ماست؛ و آن یک قدم، فاصله ماست تا درک صحیح معنای تحول و آزادی.
گوگل اسکالر چیست؟(قسمت اول)
گوگل اسکالر یا گوگل اسکولار یک موتور جستجو است که اختصاصا مطالب علمی و مقالات پژوهشی را جستجو می کند. چیزی که این موتور جستجو را از گوگل همیشگی ما جدا می سازد اینست که دیگر می دانیم منابع و مطالبی که در نتایج جستجوی ما در گوگل اسکولار دیده می شوند قابل استناد و قابل اعتماد هستند.
کلیدواژه هایی که قبلا در گوگل شما را به هزاران سایت عمومی می رساند حالا شما را به منابع علمی نظیر کتاب ها، مقالات و مستنداتی می رساند که هدف جستجوی شما هستند.
چیزی که باید در اینجا مد نظر داشته باشید اینست که گوگل اسکولار می تواند نقطه شروع کار تحقیقاتی شما باشد اما این تصور که اینجا جاییست که می توانید با یک حرکت به تمامی منابع مورد نظرتان برسید و دیگر نیازی نیست به کتابخانه رجوع کنید و مقالات دیگری را مطالعه کنید اشتباه است.