eitaa logo
کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
1.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
45 ویدیو
896 فایل
تلفن : 02532103324 ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">lib.qom.university@gmail.com ارتباط با ادمین : @amirdadgar آیدی بخش امانت: @libmoradi تلفن بخش امانت: 02532103325 پایان نامه ها: ؛ 02532103327 @Pnuamani مدیر کتابخانه: @aa_ahmadloo
مشاهده در ایتا
دانلود
پیشنهاد پیوستن به شبکه علمی اجتماعی آکادمیا (Academia) شبکه های علمی اجتماعی ابزاری جهت ایجاد همکاری و به اشتراک گذاشتن دانش بین پژوهشگران در سراسر دنیا می باشد.در این میان آکادمیا یکی از شبکه های اجتماعی است که این امکان را به محققان می دهد تا پژوهش های خود در قالب کتاب، مقاله، ارایه و غیره را با مشخصاتی که مدنظر دارند با سایر پژوهشگران عضو این پایگاه به اشتراک بگذارند.این شبکه ، امکاناتی جهت به روز ماندن پژوهشگران در ارتباط با اخبار شبکه و زمینه علمی پژوهشی وی، اجازه ساخت پروفایل تخصصی، دستیابی به اطلاعاتی در مورد علائق و کارهای در حال انجام محقق و همچنین ردیابی کاربران دیگری که در زمینه فعالیت وی کار می‏کنند را امکان‏ پذیر می‏سازند.ثبت نام در این پایگاه هم به صورت رایگان و هم به صورت پرداخت اشتراک سالانه انجام می پذیرد. شبکه اجتماعی Academia با هدف رونق بخشیدن به تحقیقات در جهان ایجاد شده است. این وب سایت محیطی برای به اشتراک گذاری مقاله های پژوهشی دانشگاهیان فراهم آورده است. محققان می ­توانند با استفاده از این سایت جهت آنالیز مقالات ارسالی خود و بررسی تعداد بازدیدکنندگان استفاده کنند. این شبکه یکی از ساده ترین روشها را برای ایجاد پروفایل و به اشتراک گذاری مقالات فراهم نموده و امکان ارتباط با میلیونها نفر از محققان در سراسر دنیا را میسر کرده است. یک تحقیق علمی نشان داده است که مقالاتی که توسط نویسندگان در این شبکه اجتماعی آپلود می شوند 73% میزان دریافت استناد خود را در یک بازه زمانی مشخص بالا می برند. این سایت بیش از 117 میلیون عضو دارد و دارای میلیون ها مقاله و طرح پژوهشی است. آدرس سایت: www.academia.edu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی پایگاه علمی دانلود مقاله ScienceDirect در این یادداشت به این سوال ها پاسخ خواهیم داد: صاحبت امتیاز ساینس دایرکت چه شرکتی است؟ پوشش موضوعی این پایگاه چیست؟ این پایگاه برای چه افرادی مفید و پرکاربرداست؟ آیا این پایگاه، جز پایگاه های مورد اشتراک دانشگاه قم است؟ شیوه های دسترسی به این پایگاه توسط کاربران دانشگاه قم به چه صورتی است؟ آیا خارج از دانشگاه امکان دسترسی به این پایگاه وجود دارد؟ 1- صاحبت امتیاز ساینس دایرکت چه شرکتی است؟ پایگاه علمی ساینس دایرکت (Science Direct) یکی از محصولات انتشارات الزیور (Elsevier) می باشد که دسترسی به بیش از 3500 ژورنال، 12میلیون و ششصد هزار مقاله علمی تمام متن و 34000 کتاب از انتشارات مختلف را فراهم می نماید. ساینس دایرکت یکی از 79 محصول آنلاینی است که شرکت الزیور در اختیار پژوهشگران و محققین، دانشجویان، اساتید و کلیه علاقه مندان به علم و دانش قرار می دهد. این مجموعه حدود 4 میلیون مقاله علمی با موضوعات بسیار متنوع از سال 1995 تاکنون فراهم کرده است. 2- پوشش موضوعی و امکانات این پایگاه چیست؟ اگرچه تمرکز اصلی پایگاه علمی Sciencedirect (ساینس دایرکت) بر علوم پایه، فنی و پزشکی می باشد، اما تعداد بسیار زیادی مقاله و ژورنال با موضوعات علوم انسانی و اجتماعی نیز موجود می باشد. به طور کلی ژورنال ها در چهار گروه اصلی طبقه بندی شده اند : علوم فیزیکی و مهندسی، علوم زیستی، بهداشت و سلامت، و علوم اجتماعی و انسانی. بخش اعظم ژورنال های انتشار یافته در این پایگاه داده توسط موسسه علمی (تامپسون رویترز) نمایه گذاری می شود، بنابر این اغلب مقالات دانلود شده که از این پایگاه، جزو مقالات آی اس آی (ISI) محسوب می شوند. از امکانات پایگاه علمی ساینس دایرکت می توان به هشدارهای جستجو اشاره کرد که به محض افزوده شدن مقاله ای مرتبط با مقاله انتخاب شده توسط شما در پایگاه داده، اعلانی به شما ارسال می گردد. 3- این پایگاه برای چه افرادی مفید و پرکاربرداست؟ خواه هدف از اکتشاف و تحقیق پیشبرد یک پروژه خاص یا رسیدن به یک نتیجه جدید برای ارتقا علم باشد، همه اینها نیازمند و وابسته به داشتن منابع مناسب علمی هستند. ساینس دایرکت (ScienceDirect) به عنوان یک راه حل هوشمندانه با ترکیبی از نشریه ها ومقاله های علوم پایه، فنی و پزشکی به کاربران خود این توانایی را می دهد که در تحقیق، آموزش و مطالعات خود موفق تر و موثرتر باشند. این پایگاه با پوشش موضوعی گسترده برای دانشجویان، محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه مفید است. 4- آیا این پایگاه، جز پایگاه های مورد اشتراک دانشگاه قم است؟ بله. کلیه کاربران دانشگاه به این پایگاه دسترسی دارند. 5- شیوه های دسترسی به این پایگاه توسط کاربران دانشگاه قم به چه صورتی است؟ کتابخانه مرکزی دانشگاه از طریق دو شرکت دانش لینک و فارس لیب به این پایگاه دسترسی دارند. دسترسی به این پایگاه به مانند سایر پایگاه های مورد اشتراک دانشگاه، براساس آی پی های دانشگاه می باشد. با توجه به شرایط دانشگاه که دانشجویان و اساتید خارج از دانشگاه هستند ضروری است برای دسترسی به پایگاه ها باید از طریق وی پی ان دانشگاه اقدام نمایند. آدرس VPN دانشگاه: https://vpn.qom.ac.ir / نام کاربری و پسورد وی پی ان دانشگاه قبلا برای اساتید و دانشجویان توسط مرکز انفورماتیک تعریف و فعال شده است. در واقع با همان نام کاربری و پسوردی که به اینترنت متصل می شوید می توانید به VPN متصل شوید. آدرس دانش لینک: http://qom.daneshlink.ir آدرس فارس لیب: http://qom.farslib.com 6- آیا امکان عضویت در این پایگاه ها بدون نیاز به VPN و آی پی های دانشگاه وجود دارد؟ بله . با هماهنگی هر دو شرکت فوق الذکر، کاربران دانشگاه می توانند به آدرس های ذکر شده مراجعه نموده و اقدام به عضویت در این پایگاه ها نمایند. پس از عضویت، در مرحله بعد تایید عضویت آنها توسط کتابخانه مرکزی فعال خواهد شد. اطلاع رسانی و تامین منابع علمی کتابخانه مرکزی: https://eitaa.com/qomlibrary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"نمایشی" بر اساس خاطرات شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی مرادی به روایت همسر شهید به قلم : محمدرسول ملاحسنی تولید رادیو نمایش در ۲۸ قسمت
📗📗 کتاب «یادت باشد»، داستان زندگی شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی‌مرادی،دومین شهید مدافع حرم استان قزوین است که در کمتر از ده روز به چاپ هجدهم رسید. این کتاب، عاشقانه‌ترین کتاب شهدای مدافع حرم برای شهید پاییزی دفاع از حریم اهل بیت علیه السلام است. شهید سیاهکالی‌مرادی، در پاییز سال ۱۳۸۹ به کربلا رفت، در پاییز سال ۱۳۹۱ عقد کرد، در پاییز سال ۱۳۹۲ ازدواج کرد و نهایتاً در پاییز سال ۱۳۹۴ به شهادت رسید! «یادت باشد» یک عاشقانه آرام در دل هیاهوهای زندگی است که با زبانی ساده و شیرین به‌قلم «رسول ملاحسنی» و به روایت همسر شهید نوشته شده است و طراحی جذاب جلد آن، گویای همین غربت همسرانه از جنس پاییز است که کتاب «یادت باشد» را بیش از هر چیزی به کتابی سراسر عشق و محبت و دلدادگی بدل کرده است.
👈سخنان رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان درباره کتاب " یک کتابی تازه خوانده‌ام که خیلی برای من جالب بود. دختر و پسر جوان -زن و شوهر- متولّدین دهه‌ی ۷۰، می‌نشینند برای اینکه در جشن عروسی‌شان گناه انجام نگیرد، نذر میکنند سه روز روزه بگیرند! به ‌نظر من این را باید ثبت کرد در تاریخ که یک دختر و پسر جوانی برای اینکه در جشن عروسی‌شان ناخواسته خلاف شرع و گناهی انجام نگیرد، به‌ خدای متعال متوسّل میشوند، سه روز روزه میگیرند. پسر عازم دفاع از حریم حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) میشود؛ گریه‌ی ناخواسته‌ی این دختر، دل او را میلرزاند؛ به این دختر -به خانمش- میگوید که گریه‌ی تو دل من را لرزاند، امّا ایمان من را نمیلرزانَد! و آن خانم میگوید که من مانع رفتن تو نمیشوم، من نمیخواهم از آن زنهایی باشم که در روز قیامت پیش فاطمه‌ی زهرا سرافکنده باشم! ببینید، اینها مال قضایای صد سال پیش و دویست سال پیش نیست، مال سال ۹۴ و ۹۵ و مال همین سالها است، مال همین روزهای در پیش [روی] ما است؛ امروز این است. در نسل جوانِ ما یک چنین عناصری حضور دارند، یک چنین حقیقت‌های درخشانی در آنها حضور دارد و وجود دارد؛ اینها را باید یادداشت کرد، اینها را باید دید، اینها را باید فهمید. فقط هم این [یک نمونه] نیست که بگویید «آقا! به یک گل بهار نمیشود»؛ نه، بحث یک گل نیست؛ زیاد هستند از این قبیل. این دو -زن و شوهری که عرض کردم- هر دو دانشجو بودند که البتّه آن پسر هم بعد میرود شهید میشود؛ جزو شهدای گران‌قدر دفاع از حریم حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) است. وضعیّت این‌جوری است..." 👈سخنان رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان درباره کتاب ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزارش مقدماتی زمین‌لرزه امشب در قم بزرگی: 4 محل وقوع: استان قم - حوالی قم تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1398/12/25 00:11:20 طول جغرافیایی: 50.72 عرض جغرافیایی: 34.57 عمق زمین‌لرزه: 10 کیلومتر نزدیک‌ترین شهرها: 16 کیلومتری قم (قم) 17 کیلومتری جمكران (قم) 23 کیلومتری كهك (قم) نزدیکترین مراکز استان: 107 کیلومتری اراك 140 کیلومتری تهران اطلاعات تکمیلی در وب‌سایت مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران: http://irsc.ut.ac.ir @IranianSeismologicalCenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ کتاب‌خوانی خانوادگی این روزها بهترین فرصت برای با‌هم‌خوانی کتاب در خانواده است. کتاب‌خوانی خانوادگی علاوه بر فواید کتاب خواندن فردی، کارکردهای زیر را دارد: ۱. از نظر حسی و عاطفی به خانواده کمک می‌کند و باعث تقویت و تعمیق ارتباط بین والدین و کودک می‌شود. ۲. بستری برای گفت‌وگو درباره‌ی مسائل مهم زندگی و دغدغه‌های کودکان را فراهم می‌کند. بنابراین بعد از خواندن کتاب می‌توان با پرسش‌هایی درباره‌ی موضوع کتاب باب گفت‌وگو را گشود. ۳. خانواده‌ها را با خواسته‌ها و تمایلات فرزندانشان آشنا می‌کند. ۴. امکان شوخی و بازی را به خانواده می‌دهد. ۵. راهی برای پرورش تخیل و خلاقیت است. در باهم‌خوانی می‌توان راه‌های خلاقانه‌تری برای خواندن و بحث کردن درباره‌ی موضوع کتاب پیدا کرد. ✅ چه کتاب‌هایی برای کتاب‌خوانی خانوادگی مناسب است؟ ۱. کتاب‌هایی که قصه‌ای ساده دارند، اما لایه‌های عمیق‌ آن‌ها امکان تفسیر و تاویل را می‌دهد. ۲. کتاب‌هایی که در آن‌ها صرفا به یک موضوع کاربردی و آموزشی بسنده نشده باشد. ۳. کتاب‌های شعر و داستان که ارزش ادبی آن بالا باشد و ساده‌سازی نشده باشد. ۴. کتاب‌هایی که در آن امکان بازی و تعامل وجود داشته باشد. ۵. کتاب‌هایی که به موضوع‌های چالش برانگیز بپردازند و امکان گفت‌وگو و بحث را فراهم کنند. ۶. وقتی فرزند خردسال داشته باشیم، کتاب‌های تصویری بهترین انتخاب برای کتاب‌خوانی خانوادگی است. ✳️ شیوه‌ی خواندن کتاب‌های تصویری ۱. در کتاب‌های تصویری تصویر خیلی اهمیت دارد و بدون نگاه کردن به تصویر نمی‌توان کتاب را خواند. وقتی کتاب تصویری را بلندخوانی می‌کنید تصاویر آن را به کودکان نشان دهید. ۲. وقتی یک بزرگ‌سال(والدین یا خواهر و برادر بزرگ‌تر) کتاب را می‌خواند، اجازه بدهید، کودکان در دنیای تصویرها غرق شوند. ۳ . موقع خواندن به کودکان اجازه بدهید که اظهار نظر کنند، خواندن شما را قطع کنند و حرف بزنند. ۴. نظر کودکان درباره‌ی داستان، تصویر و شخصیت‌های داستان را حتی اگر با کتاب و برداشت شما تفاوت دارد، اصلاح نکنید تا قدرت تخیلشان سرکوب نشود. ۵. خیلی زود و تند سراغ نتیجه‌گیری اخلاقی از کتاب نروید. اجازه بدهید، داستان در ذهن آن‌ها ادامه پیدا کند و در موردش از شما بپرسند. ۶. پرسش‌های کودکان را با طرح پرسش‌های خلاقانه‌تر پاسخ دهید. ۷ . پس از خواندن کتاب پرسش‌هایی مطرح کنید که به بچه‌ها امکان حرف زدن بدهد. پرسش‌ خوب پرسشی است که کودک را به اظهارنظر‌های خلاقانه وادارد.  ۸ . پس از خواندن کتاب می‌توانید از فعالیت‌های جنبی مثل نقاشی درباره کتاب، نوشتن قصه‌ براساس شخصیت‌های کتاب، اجرای نمایش خلاق و ....استفاده کنید! 🌱 در لینک زیر می‌توانید به فهرستی از کتاب‌های پیشنهادی گروه داوری لاک‌پشت پرنده دست پیدا کنید. این کتاب‌ها در سال‌های اخیر با بالاترین امتیاز به فهرست لاک‌پشت پرنده راه پیدا کرده‌اند، بسته‌ی بیست و نهم را دانلود کنید و برای دیگران هم بفرستید. https://t.me/lakposhtparandeh/1909
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
افسانه» که در زبان پارسی میانه به آن «afsân» می‌گفتند، به معنای داستانی خیالی و اخلاقی است که رایج بوده باشد و راست پنداشته شود یا زمانی راست پنداشته می‌شد. این داستان‌ها ممکن است درباره‌ موقعیت یا شخصیت یا مکانی واقعی باشند. افسانه اول «کلاهی برای سلطان»: سال‌ها پیش مرد حقه بازی با شاگردش شهر به‌ شهر و آبادی به آبادی می‌گشتند و نان بخور و نمیری به دست می‌آوردند. روزی به پایتخت و نزد سلطان و خادمانش رسیدند. شاگرد برای سلطان شعر خواند و کیسه‌ای زر گرفت. مرد حقه‌باز با خود فکر کرد اگر خودش شعر بخواند، حتماً دو کیسه زر می‌گیرد، اما ازقضا روز بعد....  افسانه دوم «شغال و باغ انگور»: در روزگاران قدیم شغال مکاری بود که از مرغ و خروس‌ها و میوه‌های باغ‌های مردمان دزدی می‌کرد. پیرمردی باغی داشت و شغال انگورهای باغ او را می‌دزدید. پیرمرد تصمیم گرفت او را تنبیه کند و نقشه‌های متعددی کشید، ولی هربار از شغال شکست می‌خورد... افسانه سوم «جوان و غریبه»: سال‌ها پیش بازرگانی می‌زیست که پسری داشت و او را بسیار دوست می‌داشت. وقتی زمان مرگش فرارسید، اهل خانه را جمع کرد و گفت: پسرم تو شیره جان منی! بعد از مرگم کاری نکن که مردم با دیدنت بر من لعن و نفرین بفرستند. بعد از رفتن من تلاش کن و هرچه زودتر کاری کن که سر و سامان بگیری و کار و پیشه آبرومندی راه بینداز و دخترعموی عقد کرده‌ات را به خانه خود ببر... افسانه چهارم «درخت سیب»: سال‌ها پیش در نزدیکی دهی و روی تپه‌ای، درخت بی‌ثمری سر بر آسمان کشیده بود. در کنار آن نهری روان بود. روزی آدمی را دید که به سمتش می‌‌آید. مرد در زیر سایه درخت نشست تا کمی استراحت کند. او با خود درباره بزی که گم کرده بود، حرف می‌زد. درخت که فکر می‌کرد مرد می‌خواهد آنجا بماند و روزش را خراب کند، تصمیم گرفت کاری کند تا آنجا را ترک کند و دیگر هرگز برنگردد...  افسانه پنجم «ماهی‌گیر و مرغ دریایی»: سال‌ها پیش در کنار دریایی دوردست، ماهی‌گیری با زن و فرزندانش زندگی می‌کرد. او هر روز ماهی می‌گرفت، تا روزی که ناگهان دیگر رزق و روزیش بریده شد. او مرغان دریایی را دید که ماهی می‌گرفتند. پس فکر کرد آنها باعث قحطی ماهی شده‌اند و آنها را تهدید کرد تا از آنجا بروند....  افسانه ششم «بقال و مرد غریب»: در روزگاران قدیم در ولایتی دور، بقال مهربان و مردم‌داری زندگی می‌کرد. روزی مرد غریبی به مغازه او آمد و نشانی جایی را از او پرسید. بعد کیسه پولی به او سپرد و گفت: در این شهر غریبم و کیسه‌ام نزد تو باشد. هر از چند گاهی می‌آیم و چند سکه‌ای از آن برمی‌دارم. بعد از چند روز مرد غریبه نزد او آمد و....
پایگاه پروکوئست یکی از بزرگترین عرضه کنندگان اطلاعات علمی در دنیا است. این پایگاه مجموعه ای از پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی متن کامل را از دانشگا های معتبر اروپا و آمریکا و سایر کشورها ارایه می کند. بیش از 12 هزار عنوان مجله و روزنامه در این پایگاه عرضه شده است. مجموعه کتاب های الکترونیکی با بیش از 200 هزار عنوان از دیگر منابع ارزشمند این پایگاه است.دانشگاه قم به این پایگاه دسترسی دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Jame.Shenasi.Khodemani.pdf
2.81M
# کتاب جامعه شناسی خودمانی نویسنده: حسن نراقی نشر: اختران نویسنده با پرهیز از کلیشه‌های معمول در ستایش یا نقد کوبنده ما ایرانیان، رفتارهایی مثل «ظاهرسازی»، «حسادت و حسدورزی»، «همه چیز دانی»، «مسئولیت ناپذیریم» و ... در ما ایرانیان را نقد می‌کند. خواندن این کتاب اگر کوچکترین حسنی داشته باشد این است که ما را از توهم به شدت مخرب، بهترین و باهوش‌ترین و فرهیخته‌ترین مردم دنیا دور می کند و باعث یک شناخت واقعی تر می شود. امری که به ما برای یک شهروند یا انسان بهتر بودن کمک می کند. کلمه «جامعه‌شناسی» مثل «فلسفه» همیشه با خودش کمی ترس می‌آورد. انگار کت و شلوار دانشگاهی تنش است. اما این کتاب برای هرکسی و با هر سطح سوادی خواندنی و آموختنی است. این کتاب می‌تواند دروازه ورود به مطالعات جامعه‌شناسی باشد
کتاب جامعه‌شناسی خودمانی از چه حرف می‌زند؟ کتاب جامعه شناسي خودمانی همانطور که از نامش می‌توان برداشت کرد با کلماتی ساده و روان، معضلات فردیِ انسان که منجر به بروز مشکل در جامعه می‌شود را بررسی می‌کند. نراقی در جامعه شناسيخودمانی، ریشه‌ی معضلات اجتماعی و پاسخ سوال چرا درمانده ايم؟ را در آگاه نبودن مردم از سابقه‌ی تاریخی ایران و جهان، ویژگی‌های فردی انسان‌ها و شرایط اجتماعی می‌داند. حسن نراقی در کتابش در رابطه با بیگانگی مردم با تاریخ می‌نویسد: « یکی از دردهای مملکت این است که حتی تحصیل کرده‌هایمان خیلی با تاریخ میانه‌ی خوبی ندارند. ملتی که تاریخ گذشته‌اش را نمی‌خواند و نمی‌داند، همه چیز را خودش باید تجربه کند. از این دردناک‌تر نمی‌شود که تجربه‌ای به قیمت گزاف به دست می‌آوریم ولی آن را نگاه نمی داریم؛ یک نسل، دو نسل می‌گذرد و همه چیز از یادمان می‌رود و آن وقت دوباره روز از نو، روزی از نو.» و در جای دیگری با تاکید بر این نظریه عنوان می‌کند: « اگر نخواهیم همه چیز را دوباره و چند باره تجربه کنیم باید تاریخ را جدی‌تر بگیریم. باور دارم بدون شناخت دیروز هرگز قادر نخواهیم بود امروز و فردای بهتری برای خود بسازیم» نراقی معتقد است بخش بزرگی ازمسائل اجتماعی به دلیل حل نشدن دغدغه‌های ذهنی افراد با خودشان به‌وجود می‌آیند، گسترده می‌شوند و به جامعه نفوذ می‌کنند. مسائلی مثل روراست نبودن آدم‌ها با خود و جهان اطراف‌‌شان باعث می‌شود افراد یک اجتماع بسیاری از فعالیت‌های‌شان را با پنهان‌کاری و ظاهرسازی انجام دهند، حقیقت را نادیده بگیرند و کمبودهای هویتی را با شعارزدگی و قهرمان‌پروری جبران کنند. نراقی بهبود وضعیت اجتماعی و درماندگی انسان‌ها را در حل شدن ریشه‌ایِ این موضوعات می‌داند و در مقدمه‌ی کتاب عنوان می‌کند: « نهراسیم از این که اقرار کنیم و بگوییم کشور ما در بسیاری از ابعاد جزء کشورهای عقب‌افتاده دنیاست و فقط در معدودی از ابعاد در سطح متوسط است.» همان‌طور که گفته شد نراقی در کتاب عنوان می‌کند که بیشترین دلیل این عقب‌ماندگی، مشکلات شخصی، فرهنگی و هویتِ متناقضِ انسان‌هاست؛ هرچند مصائب تاریخی مثل حمله‌ی مغول‌ها، بی‌کفایتی حکومت قاجار و قرار گرفتن در مسیرهای اشتباه سیاسی – اجتماعی به این معضل دامن زده است. او در آخر، جمله‌ای تامل برانگیز بیان می‌کند: «قبلاً به این نتیجه رسیده بودم که نخست بدون رودربایستی با خودمان، واقعیات خودمان را حداقل برای خودمان روشن کنیم، و به روی خودمان بیاوریم؛ این را در این نوشته، با بضاعت محدودم... روی کاغذ آورده ام؛ دیگران هم همین را از زوایای ریزتری بررسی کنند تا اول بدانیم چگونه هستیم، بعد برگردیم ببینیم چرا این شدیم؟ و در مرحله سوم با تصمیم قاطع و آگاهانه به تدریج به دنبال اصلاحش برویم.»