image_2019-07-13_13-12-47.png
83K
مولانا: دیروز تا امروز، شرق تا غرب اثری از فرانکلین لوئیس دربارهٔ زندگانی مولوی است.
معرفی و نقد کتاب توسط جاوید مجددی:
معرفی و نقد کتاب توسط جاوید مجددی:
کتاب بازخوردهای کاملاً مثبتی از سوی پژوهشگران گرفتهاست. جاوید مجددی مطالب کتاب را آنقدر گسترده دانسته که میتوان به چهار کتاب کوچکتر تقسیمش کرد: تذکرهنویسی دربارهٔ مولوی، میراث ادبی مولوی، تأثیر مولوی بر تصوف در خاورمیانه، و مولویشناسی در غرب. بنابراین محتوای کتاب را متناسب با عنوانش دانسته و آن را مرجعی قابل اتکا برای پژوهشهای مولویشناسی در دهههای آتی توصیف میکند. مجددی مینویسد لوئیس قصد نداشته حرف تازه یا نظریهٔ جدیدی را دربارهٔ مولوی مطرح کند بلکه تلاشش بیشتر معطوف به گردآوری همهٔ اطلاعات پیشتر موجود بوده که بهخوبی از پس آن برآمدهاست.[۱]
لوئیس در استفاده از تذکرههای موجود (ابتدانامه سلطان ولد، مناقبالعارفین افلاکی، رساله سپهسالار و . . .) رویکردی محتاطانه را پیش گرفته و تناقضات درونی و ناهماهنگیهای منطقی آنها را آشکار کرده و خطر استفادهٔ سهلگیرانه از آنها را گوشزد کردهاست. مجددی این رویکرد لوئیس را اقدامی مهم و مؤثر خوانده و مولویپژوهان پیشین را به خوشباوری متهم کردهاست.[۲]
در بخش دوم کتاب «افسانهها و باورهای عامیانه دربارهٔ مولوی» به بحث گذاشته میشود و از تصویرپردازیهای رایج شراب و عشق مولوی به شمس تبریزی پرده بر میدارد که برای خوانندگان ناآشنا به ادبیات فارسی بسیار جالب و سودمند است. در ادامه وزن شعر در فارسی و میراث ادبی مولوی شرح داده میشود. بخش سوم کتاب که راجع به آثار مولوی است، تنها به معرفی اجمالی آثار نپرداخته بلکه لوئیس ۵۰ شعر مولوی عمدتاً از دیوان شمس را نیز به انگلیسی ترجمه کردهاست. لوئیس سعی کرده علاوه بر وفاداری به شعر اصلی، برخی فنون شعری را نیز حفظ کند که در این مهم نیز به عقیدهٔ مجددی موفق بودهاست.
روابط عمومي پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
ایرانداک
مراسم رونمایی از پایگاههای وب "اصطلاحنامههای علمی و فنی" و "دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان(دا)"، با حضور جناب آقای دکتر مسعود برومند معاون گرامی پژوهش و فناوری و دبیر کل ارجمند شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار میشود،
زمان: روز دوشنبه 24 تیر 1398، ساعت 14
مکان: خیابان انقلاب اسلامی . چهارراه فلسطین . برِ جنوبی ساختمان پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک). خیابان خواجه نصیر . شماره ۱۱ . طبقه ششم . تالار سخن
برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا اعلام حضور در مراسم رونمایی با شماره تلفن 66954810 (ساعت پاسخگویی از 8:30 تا 16:30) یا ایمیل info@irandoc.ac.ir تماس بگیرید.
پایگاههای اطلاعات «دانش ایران» و «اصطلاحنامههای علمی و فنی» رونمایی میشود
با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف، پایگاههای اطلاعات «دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان» و «اصطلاحنامههای علمی و فنی» رونمایی میشود.
به گزارش «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران»، مراسم رونمایی از پایگاههای اطلاعات «دا» (دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان) و «اصطلاحنامههای علمی و فنی» با حضور دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری و دبیرکل شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری، ساعت 14 دوشنبه 24 تیرماه 1398، در ایرانداک برگزار خواهد شد.
«دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان» از گزارشهای کلیدی تحلیلی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) است که 30 سنجة کلیدی را دربارة انتشارات ایرانیان در نمایهنامههای «واس» و «اسکوپوس» پایش میکند. «دانش ایران» تنها گزارش تحلیلی است که دادههای نمایهنامههای «واس» و «اسکوپوس» را در هم میآمیزد و پس از حذف همپوشانیها به پایش این سنجهها میپردازد. سنجههایی که در سامانة «دانش ایران» آمدهاند در پنج گروه دستهبندی شدهاند: آمار انتشارات علمی، مشارکت علمی مؤسسهها، مشارکت علمی ایران در جهان، نسبت انتشارات علمی به شاخصهایی همانند «جی. دی. پی» و «بودجة تحقیق و توسعه»، و تأثیر انتشارت علمی برای تحلیل انتشارت علمی ایران، نام نزدیک به شش هزار مؤسسه بررسی و یکدست شدهاند. انجام این کار دربارة برخی مؤسسهها که نامشان به 40 شکل متفاوت نوشته میشود لازم است. سامانة «دانش ایران» دربردارندة دادههای تحلیلی سالهای 2015 و 2016 میلادی است.
همچنین اصطلاحنامه گنجینهای از واژههاست كه افزون بر نظم الفبايي مانند فرهنگها، داراي سامانِ شبکهای و مفهومي میان واژههاي یک یا چند رشته از دانش بشري است. اين سامانِ مفهومي با چند گونه پیوند میان واژهها؛ در سازماندهی و بازيابي اطلاعات، واکاوی اطلاعات و علمسنجی، برنامهریزی آموزشی، و مانند آنها کاربردهای بسیار دارد و در ساخت آنتولوژی (هستانشناسی) به مثابه ابزاری برای وب معنایی، پیشنیازی کلیدی و بیمانند است. در اصطلاحنامهها، واژهها ساختار مییابند و مفهومها با اصطلاحها بیان و به گونهای چیده میشوند که پیوند میان آنها، آشکار و روشن و اصطلاحهای مرجح با سرمدخلهایی برای مترادفها یا شبهمترادفها همراه باشند.
نکات عملی در مورد شرح جداول و نمودارها برای نگارش مقالات علمی:
https://www.sid.ir/blog/post/70326/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%88-%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C
رتبه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ایران در جمع برترینهای علوم طبیعی
https://www.mehrnews.com/news/4660941/%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%B2-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C
کتب جدید تیر ماه 1398.pdf
1.18M
مشخصات کتاب شناختی بیش از 300 عنوان کتب فارسی که در تیر ماه 1398 به مجموعه کتابخانه مرکزی افزوده شده اند.
ترتیب کتاب ها به تفکیک موضوع می باشد
image_2019-07-14_12-42-46.png
66.4K
نامه های خط خطی عرفان نظر اهاری
http://www.topforum.ir/threads/194195/
کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
نامه های خط خطی عرفان نظر اهاری http://www.topforum.ir/threads/194195/
بخشی از کتاب:
نامه های خط خطی
همه ی ما راحت حرف می زنیم،ولی نوشتن برای بیشتر ما سخت است.اما تو بنویس تا یادت بماند که نوشته ها،رد پای عبور است.فردا که برگردی و نوشته هایت را بخوانی به یاد می اوری که از کجا رد شده و چگونه قد کشیده ای.
این دفتر هم فقط یک جور بهانه است،بهانه ی رد شدن و قد کشیدن.این دفتر_این دفتر خط خطی_نه قاعده ای دارد و نه نظمی.تنها قاعده اش نوشتن برای اوست.با 52 هفته که در هر هفته اش.تو سوالی داری و در هر روزش مسئله ای.برو و بگرد و سوال تازه پیدا کن.
این روزها،ادمها سرشان شلوغ است.بعضی ها حوصله ی خدا را ندارند.حال او را نمی پرسند.برایش نامه نمی نویسند،اما تو لین کار را بکن.تو حالش را بپرس.تو چیزی برایش بنویس.ساعتهایت را با او قسمت کن.ثانیه هایت را هم.
و اما ان کتاب اسمانی،یادت هست؟اسمش قران بود.کلمه های خدا بود در دستهای پیامبر.با اینکه این روزها،این کلمه ها همه جا هست،اما کسی انها را نفس نمی کشد،کسی با انها زندگی نمی کند.تو اما کلمه های خدا را نفس بکش و زندگی کن،و اما این ایه ها لا به لای هفته های تو امده است.تلنگر کوچکی است به قلب بزرگ تو.تا بروی و سراغی از ایشان بگیری.
دیگر چه بگویم......که تویی و کلمه و خداوند.
پس برایش بنویس....بنویس....هر چه که باشد.....
image_2019-07-16_13-41-29.png
30.3K
پایان ورود اطلاعات و فهرست نویسی کتب خریداری شده از سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
* آقای زارع مسوول فهرست نویسی کتب فارسی کتابخانه مرکزی گفت : حدود 2000 عنوان کتاب فارسی از سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران طبق درخواست گروه های آموزشی تهیه شده بود که در زمان کمتر از دوماه کلیه کتب خریداری شده فهرست نویسی شده است.
ایشان یادآور شد کلیه کتب موجود در کتابخانه مرکزی از طریق شبکه برای کلیه کاربران قابل جستجو می باشد.
جستجو در کتابخانه های دانشگاه:
http://slib.qom.ac.ir/SIMWEBCLT
"ابلاغ دستورالعمل عدم نیاز به چاپ کاغذی پایان نامه ها و رساله های دانشجویی"
پیرو نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صورت جلسه مورخ 10/4/1398 دانشگاه، در خصوص ممنوعیت چاپ کاغذی پایان نامه ها و رساله های دانشجویان، از تاریخ 10/4/1398 کلیه پایان نامه ها و رساله های دکتری تنها به صورت فایل ذخیره شده روی لوح فشرده (CD) باید تحویل اساتید مربوطه و کتابخانه های دانشگاه گردد و درهیچ یک از مراحل نیازی به چاپ کاغذی آنها نمی باشد
#کتاب_صوتی " سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی"
تهیه شده در ایران صدا
با صدای #محسن_حکیم_معانی
#سفرنامه_ناصر_خسرو
#ناصر_خسرو_قبادیانی
#تاریخی #سفرنامه #ادبی
📗#معرفی_کتاب📗
سفرنامه ناصر خسرو کتابی نوشته ناصرخسرو قبادیانی شاعر، حکیم و جهانگرد قرن چهارم هجری قمری و گزارشی از یک سفر هفت ساله است. ناصر خسرو در این سفر که از سال 437 ه ق از مرو آغاز میشود در طول هفت سال به بسیاری از شهر ها و کشورها مسافرت کرده و وقایع تاریخی و جغرافیایی آنها را به دقت ثبت کرده از جمله این شهر ها عبارتند از : مرو ، نیشابور ، دامغان ، سمنان ، قزوین ، تبریز و از آنجا به شام (سوریه) ، حلب و سپس بیروت و بیت المقدس ، مکه و مدینه در عربستان و سپس مصر و سودان و پس از بازگشت به ایران به اصفهان و در نهایت به بلخ باز می گردد.
حکیم ناصرخسرو همان طور که در اول سفرنامه بیان می کند ابتدا در غفلت به سر میبرده و مشغول شرابخواری بوده است تا اینکه یک شب در اثر خوابی که میبیند متحول شده و توبه می کند و تصمیم به سفر حج میگیرد انگیزه اصلی سفرنامه او سفر به قبله بوده است. از اینرو توصیف مراسم حج و کعبه از بخش های جذاب سفرنامه وی است. سفرنامه ناصرخسرو، از حیث دربرداشتن اطلاعاتی چون آداب، رسوم، سنتها و مذاهب ملتها، رخدادهای تاریخی، باورهای سیاستمداران و روابط سیاسی و اقتصادی دولتها در میان انواع ادبی، جایگاهی ممتاز دارد.