eitaa logo
بنیاد قم‌پژوهی
437 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
79 ویدیو
27 فایل
💠 کانال رسمی بنیاد قم‌پژوهی 🔸تاسیس: ۱۳۸۹ 🔹ارتباط با مدیر کانال: @qompajoohi https://www.instagram.com/qompajoohi ♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر - میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر - بنیاد قم‌پژوهی 🔹تلفکس: 02537831421
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 امامزاده خدیجه خاتون قدمت: قرن هشتم هجری قمری عکس: علی مقیمی ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ تلگرام | ایتا | سایت
📣 «قبرستان نو» قم با حفظ حرمت تمام قبور بهسازی می‌شود/هیچ تخریبی در کار نیست مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه‌س از بهسازی قبرستان نو خبر داد و گفت: در این پروژه هیچ تخریبی صورت نمی‌گیرد و شأن و حرمت تمام قبور حفظ می‌شود. متن کامل : https://www.qom.ir/ZDPKn 🆔 @BehsaziQom
💢 سیل قم در سال ۱۳۱۳‌ش با مطالعۀ مطلبی با عنوان «گزارشی تازه از سیل وحشتناک قم در سال ۱۳۱۳ ش» در کانال محترم بنیاد قم‌پژوهی، به یاد این شعر مرحوم شفاء الدوله افتادم و به نظرم آمد که آن را به اشتراک بگذارم. پس از وقوع سیل ویرانگر قم در دوم خرداد سال ۱۳۱۳ ش، سروده‌ای از دکتر علیرضا خان شفاء الدوله کاشانی (۱۲۵۶ ـ ۱۳۳۹ ش)، در نشریۀ «نامۀ کانون شعرا» به چاپ می‌رسد. عبارت مجلّه این گونه است: «منظومۀ ذیل را که آقای دکتر شفاء الدوله مقیم قم سروده‌اند، به وسیلۀ آقای طهماسبی، مدیر محترم نامۀ شریفۀ استوار قم به دفتر این اداره واصل، و موجب تأثّرات قلبی ما شد. اینک به نام تسلیت هم‌وطنان محترم خودمان (آسیب‌دیدگان قم) به درجش مبادرت می‌شود: طهرانیان! ز سیل، قم ما خراب شد بر روزگارمان دل آهن، کباب شد در دومین شب مه خرداد سیزده یک شهر، پر زغلغله و اضطراب شد شد سدّ رودخانه ز طغیان آب، محو وز مه تمام جوّ هوا پُر سحاب شد از پیچ و تاب آب که لبریز شد ز سد سدّ خراب، منطقۀ پیچ و تاب شد کرد آب، حمله از سه طرف، ساعت چهار یک دفعه نصف شهر، نهان زیر آب شد هنگام شام، خانه و کاشانه داشتیم نزدیک نصف شب، همه، شیءٌ عُجاب شد قبل از سَحَر، مساجد و صحن و حرم تمام آرامگاه مرد و زن و شیخ و شاب شد رفتند سمت کوه و بیابان هزارها کردند سعی و هروله تا آفتاب شد در جسم نیم‌مردۀ آن زنده‌مانده‌ها جانِ برون نیامده از تن، عذاب شد وقت است وقت آن که بگیرند مالیات از عایدات ما! که فزون از حساب شد این روزگار ماست، شماها چه می‌کنید؟ دیشب کجا مذاکره بهر حجاب شد؟ ترتیب کافه، بود رضابخش یا نبود؟ کی در قمار باخت و کی کامیاب شد؟ گل‌های نوشکفته، فرح‌بخش‌تر به باغ؟ یا نغمۀ کمانچه و تار و رباب شد؟ بیدار باد بخت شما خانه‌دارها اینک که بخت خانه‌خرابان به خواب شد گویند آدمی همه اعضای یک تن ‌اند پا فالج است و دست، فرنگی‌مآب شد کلک "شفا" نمود ادیبانه این سؤال تا بنگرد چه زمزمه بهر جواب شد» (نامۀ کانون شعرا ، سال اوّل، چهارشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۱۳ ش، شمارۀ ۹، ص ۲؛ نیز ر.ک: فصلنامۀ میراث شهاب، ش ۱۰۵- ۱۰۶، ص ۱۲۳ - ۱۲۴) دکتر حسین پورشریف ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ تلگرام | ایتا | سایت
💢 معانی خاص برخی افعال در آوایش قمی برخی افعال در آوایش قمی به معانی خاصی کاربرد دارند که در جاهای دیگر یا به این معانی کاربرد ندارند یا کمتر کاربرد دارند. این افعال عبارتند از. استدن: خریدن: اومدنه یه کیلو سبزی بِسّون! برگشتن: دشنام دادن: انقه به من نکو! بت برمی‌گردمو! پریدن: ۱. حمله کردن. نمونه: داشتم نصیحتش می‌کردم که یکّاره بِم پرید. ۲. با صدای ناگهانی کسی را ترسانیدن: پرید تو جونم. ۳. با شتاب رفتن: بِپَّر دو ت نو بسّون بیا! پوشاندن: ۱. لباس زمستانی در بر کردن: هوا سرده؛ خودتو بپوشون! ۲. حجاب در بر کردن: نامحرم داره می‌آد؛ خودتون بپوشون! جَستن: ۱. جهیدن به سمتی؛ معنای قدیم این واژه همین است که در آوایش قمی بازمانده است. ۲: انحراف از مسیر اصلی: آب به گَلوش جَست. جُستن: یافتن؛ در قدیم نیز به این معنی کاربرد داشته است: یکی کار جُستم همی ارجمند که نامم شود زو به گیتی بلند (اسدی طوسی) خوابیدن: ۱. متوقف شدن برف. ۲ فروکش کردن درد. دانستن: توانستن: نَم‌دونه از پس من ورآد. زدن: ۱. کوفتن مخلّفات آبگوشت. ۲. شتاب کردن: بزن بریم! ۳. واداشتن متظاهرانه: خودشو به خواب زده. سوزاندن: چزاندن: چنقه با کارات منو می‌سوزونی؟ فروریختن: شوک شدن. فرودآمدن: _ از حرف؛ عدول کردن از تصمیم. کاشتن: منتظر گذاشتن: ما ر اینجی کاشته و رفته. کندن: گرفتن پوست میوه‌جات و سبزیجات. کُییدن: کاویدن؛ ۱. وررفتن: اِنقه به رادیو نکو! ۲. آزار دادن: اِنقه به من نکو! گرفتن: ۱. خریدن: اومدنه یه سطل ماس بیگیر! ۲. معطل کردن: ما ر گرفتیو! ۳. درک کردن: مطلبو گرفتی؟ مالیدن: زیر گرفتن با وسیله نقلیه. نشستن (در قمی: نِشِسَّن): در خانه ماندن حاجی یا سید یا مانند آنان به مدت معین برای دیدار دیگران از ایشان. واایستادن (به قمی: وایسُدن): صبر کردن: وایسو منُم بیام! وادادن: واگیر دادن بیماری. با درخواست اصلاح و تکمیل. دکتر علیرضا فولادی ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ تلگرام | ایتا | سایت
💢 دهکده سلامت صبا دستجرد فاطمه خانعلی ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ تلگرام | ایتا | سایت اینستاگرام: @fatemeh__khanali
💢 تغییرات آوایی افعال ساده در آوایش قمی پاری افعال ساده در آوایش قمی، یا در تمام صیغه‌ها یا در برخی صیغه‌ها، دستخوش دگردیسی آوایی متفاوت می‌شوند که بیشتر این دگردیسی‌ها با قواعد دگردیسی آوایی قابل توجیهند. در اینجا بعضی از چنین دگردیسی‌هایی را می‌آوریم و به خواست خدای منان در بحث از دگردیسی‌های آوایی، قواعد آن‌ها را بیان خواهیم کرد: آمدن: ماضی ساده سوم شخص مفرد: اومِه: آمد. صرف ماضی ساده منفی: نِیمَدَم، نِیمَدی، نِیمِه، نِیمَدیم، نِیمَدیت، نِیمَدن (با یای ساکن). امر دوم شخص مفرد: بی: بیا. آوردن: اُوُردن. اَنداختن: اِنداختن/اِندیختن. امر دوم شخص مفرد: بِندا/بِندی: بینداز. بایستن: فعل لازم یک‌شخصه: بائَس/باس: باید. بَراَنداختن: وَراِنداختن. برجَستن: وَرجَسّن. صرف مضارع ساده: وَرجَم، وَرجی، وَرجِه، وَرجیم، وَرجَیت، وَرجَن. صرف مضارع استمراری: ورمی‌جَّم، وَرمی‌جّی، وَرمی‌جّه، ورمی‌جّیم، ورمی‌جّیت؛ وَرمی‌جَّن. امر دوم شخص مفرد: ورجو: بَرجَه. برداشتن: وردُشتن/ وَشتن. برشتن: بیریشتن. پاشیدن: پاچیدن. تراشیدن: تارشیدن. تَرَکیدن: تَرکیدن (با رای ساکن). جَستن: صرف مضارع التزامی: بِجّم، بِجّی، بِجّه، بِجّیم، بِجّیت، بِجَّن. چیدن: چیندن. خراشین: خارشیدن. دانستن: دونَسَّن. دواندن: دُووندن. دَویدن: دُویدن/دُییدن. دیدن: صرف مضارع التزامی: بیبینم، بیبینی، بیبینه، بیبینیم، بیبینیت، بیبینن. رِشتن: ریشتن. رفتن: امر دوم شخص مفرد: بُر: برو. زدن: ماضی ساده دوم شخص مفرد: زِه. سپاردن: سُفُردن. صرف مضارع التزامی: بِسفُرم، بِسفُری، بِسفُره، بِسفُریم، بِسفُریت، بِسفُرَن (با سین ساکن). طَلَبیدن: طَلبیدن (با لام ساکن). فرستادن: فِرسادن/فِرسیدن. صرف مضارع التزامی: بِرفِسَّم، بِرفِسّی، بِرفِسّه، بِرفِسّیم، بِرفِسّیت، بِرفِسَّن. فُروختن: فوروختن. صرف مضارع التزامی: برفوشم، برفوشی، برفوشه، برفوشیم، برفوشیت، برفوشن. فهمیدن: فّمیدن. کاویدن: کُویدن/کُییدن. کردن: ماضی ساده سوم شخص مفرد: کِه: کرد. کوباندن: کوفوندن. گذاشتن: گُذُشتن/ گُییشتَن. امر دوم شخص مفرد: بِذ/بذی: بگذار. گرفتن: صرف مضارع التزامی: بیگیرم، بیگیری، بیگیره، بیگیریم، بیگیریت، بیگیرن. گفتن: امر دوم شخص مفرد: بوگو: بگو. نِشَستن: نِشِسَّن. صرف مضارع التزامی: بیشینم، بیشینی، بیشینه، بیشینیم، بیشینیت، بیشینن. نِوِشتن: نیویشتن. صرف مضارع التزامی: بینیویسم، بینیویسی، بینیویسه، بینیویسیم، بینیویسیت، بینیویسن. با درخواست اصلاح و تکمیل. دکتر علیرضا فولادی ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ تلگرام | ایتا | سایت
گزارش تصویری مراسم گرامی‌داشت هفته معلم و آیین رونمایی از کتاب «فهرست کتاب‌های درسی کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی (مسجداعظم)» با همکاری بنیاد قم‌پژوهی در کتابخانه مسجداعظم برگزار سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت۱۴۰۳ @boroujerdilib http://www.blib.ir/libportal/tabid/216/ID/2722/Default.aspx
محمد اسفندیاری: درباره اهمیت کتاب‌های درسی همین بس که علم در کودکی نقش بر حافظه می‌شود استاد آقای محمد اسفندیاری در بخش دیگری از این مراسم به ایراد سخن پرداختند و گفتند: درباره اهمیت کتاب‌های درسی لازم به هیچ تفصیلی نیست و خیلی روشن است که کتاب‌های درسی چقدر در زندگی انسان‌ها نقش دارد. یک دلیل آن می‌تواند این باشد که علم در کودکی نقش بر حافظه می‌شود و لذا آنچه که دانش‌آموز در دوره دبستان یا دبیرستان می‌آموزد ثبت و ضبط می‌شود. به همین دلیل نقش کتاب‌های درسی فوق‌العاده مهم است. ‏@boroujerdilib متن کامل سخنان ایشان در وبسایت کتابخانه: ‏http://blib.ir/libportal/tabid/56/articleType/ArticleView/articleId/2724/Default.as
رسول جعفریان: فهرستنویسی مادر علوم است و اساس تغذیه اطلاعات ما است. در بخش دیگری از این مراسم جناب آقای دکتر رسول جعفریان مطالبی را بیان فرمودند و گفتند: فهرستنویسی مادر علوم است و اساس تغذیه اطلاعات ماست، همه علم نیست ولی اگر بخواهیم به علوم گذشته تکیه کنیم، مخصوصاً علوم عقلی لاجرم باید کتاب‌های گذشته استفاه و خوانده شود و آگاهی از وجود این کتاب‌ها ممکن نیست مگر با فهرستنویسی این کتاب‌ها. وی همچنین عنوان کرد: روش‌های مختلفی برای فهرستنویسی انواع کتاب‌ها از گذشته تا کنون وجود داشته ولی در این بین فهرستنویسی کتاب‌های درسی کاملاً کنار گذاشته شده بود. تعداد معدودی فهرست کتاب‌های درسی چاپ سنگی وجود دارد که نمونه‌های خوبی هستند، ولی هنوز به صورت جامع فهرستنویسی برای کتاب‌های درسی وجود ندارد. @boroujerdilib متن کامل سخنان ایشان در وبسایت کتابخانه: http://blib.ir/libportal/tabid/56/articleType/ArticleView/articleId/2725/Default.asp
آیین رونمایی از کتاب «فهرست کتاب‌های درسی کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی (مسجداعظم)» مجید غلامی جلیسه مولف و فهرست‌نگار این اثر ارزشمند در خصوص فهرست کتب درسی کتابخانه مسجد اعظم گفت: در تدوین این کتاب سعی شده است که به گونه‌ای رفتار شود که پژوهشگران بتوانند از آن راحت استفاده کنند و یک فهرست الفبایی است. ده نمایه فنی برای این کتاب تدارک دیده شده، قیمت پشت جلد کتاب‌ها و تیراژ کتاب‌ها اگر وجود داشته، حتماً ذکر شده و نیز موسساتی که در تدوین کتاب‌ها نقش داشته‌اند و به مسائلی از این دست حتماً توجه شده است. همان‌گونه که می‌دانید، در آن دوره دو کتاب اصلی و بالینی که در مکتبخانه‌ها مورد استفاده و تدریس قرار می‌گرفت، یکی عم جزء قرآن و دیگری گلستان سعدی بود. این موضوع نشان می‌دهد که عباس میزرا که دستور چاپ این کتاب را می‌دهد، چقدر به این امر واقف بوده که چاپ و نشر یک کتاب مکتبخانه‌ای و یک کتاب درسی چه تأثیری می‌تواند در افزایش سطح سواد، آگاهی و دانش در آن زمان داشته باشد. @boroujerdilib متن کامل سخنان: http://blib.ir/libportal/tabid/56/articleType/ArticleView/articleId/2723/Default.aspx
سید محسن محسنی: کتابخانه مسجد اعظم قم مرکزی علمی و پویا، زنده و آراسته موجبات مفاخرت شهر مقدس قم است. سید محسن محسنی: کتابخانه آیت‌الله بروجردی اینک در شهر قم تنها مرکز در ایران است که مجموعه‌ای شناخته شده و فهرست شده از کتاب‌های درسی از قدیم تا این زمان را در خود جای داده است. مجموعه‌ای که در هیچ کجای ایران تا این زمان با این کم و کیف، دیده و شناخته نشده است. ایشان اشاره کردند که تورق و تصفح در فهرست حاضر  نشان دهنده این است که بسیاری از بزرگان علم و ادب و فرهنگ ایران از ابتدای تشکیل نظام آموزشی در ایران تا کنون در کار نگارش کتاب‌های درسی بودند، کسانی همچون: فاضل تونی، حسین سمیعی، علی اکبر کاوه (خوشنویس) و ...، و در زمان دانش‌آموزی ما مرحومان دکتر باهنر، دکتر بهشتی و آیت‌الله سید رضا برقعی که از شهر قم بودند و به سهم قم هم اشاره کوچکی می‌کند. @boroujerdilib متن کامل سخنان ایشان در وبسایت کتابخانه: https://blib.ir/libportal/tabid/56/art
گزارش اختصاصی میراث سفر با جناب آقای قیامی: صنعت گردشگری قم صاحب ندارد، اما صاحب زیاد دارد. https://mirassafar.com/?p=7809 پایگاه خبری میراث سفر @mirassafar1