شجره خاندان روحانی قمی به خط مرحوم آیتالله سیدمهدی روحانی 👆
t.me/mkamalian1964/2673
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از جلسۀ بنیاد قمپژوهی (نشست۴۷۷)
موضوع: « تاریخ شفاهی کوچۀ یزدیهای بازار قم »
با حضور:
حجت الاسلام والمسلمین ناصرالدین انصاری قمی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 میهمانی بیدهند
زندهیاد عبدالله شکری تابستان در خانه ییلاقیاش در روستای بیدهند میهمانی سالانهای داشت که اهل فضل و ادب و هنر در آن میهمان بودند. اگر گزارش هر جلسه به قید ثبت و ضبط در میآمد خود رسالهای خواندنی برای اهلش بود.
این عکس جمعی از میهمانان فاضل در آن مجلس باصفا را نشان میدهد. افسوس که چند تن از آنان از جمله میزبان پُرمهرش دیگر در جمع ما نیستند. روزها چه زود میگذرد و در پیاش چه دریغها که میگذارد؟
زندهیادان استادان:
عبدالله شکری (میزبان و دبیر بازنشسته)
رضا بابایی (نویسنده و نواندیش دینی)
سیدمحمد برقعی (مدیر انتشارات نوین و قدیمیترین کتابفروشی قم)
علیاصغر خانقاهی (معاون دبیرستان حکیم نظامی و دبیر بازنشسته)
سیدمحسن محسنی
۱۴۰۲/۰۵/۲۱
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
🕯 دریغ از پیر ذیفنون
[یادی از پدرِ آیةالله میرزا محمّد ارباب قمی]
✍🏻 عبدالله مستوفی (م ۱۳۲۹ ه ش)
🔹 «فقط جاى محمّدتقىبیك ارباب واقعاً خالى بود. پیرمرد، در سال قبل، یك ماهى بعد از مسافرتى كه با ما به علىآباد كرده بود به مرض ذاتالریه درگذشته. میرزا محمّد مجتهد پسرش هم به مكّه مشرّف شده بود.
🔸 محمّدتقىبیك ارباب با داشتن اطّلاعات وسیع از فلاحت و ساختمان و مقنّىگرى و بازدید خرمن و زراعت سرپا و كولپزى كه قول و تصدیق او در نزد تمام استادان این فنون برهان قاطع به شمار میرفت، ادیب و شاعر و نویسنده و خوشخط و بذلهگو و مجلسآرا هم بود.
🔹 براى كندن قنات بعد از كنده شدن چاه گمانه و اطمینان از آب داشتن زمین، چنان ترازو میكشیده كه در همان نقطهاى كه معیّن میكرد، آب قنات آفتابى میشد. زراعت سرپا و خرمن نكوبیده و كوبیده و قبّهٔ خرمن گندم و جو و حبوبات را به قدرى صحیح بازدید میكرد كه هیچ وقت بیش از یك عشر تقریب نداشت. از دهنهٔ چاه قنات به جریان آب نگاه میكرد و اندازهٔ خرابى پشته و تعداد عملهٔ اصلاح آن را تعیین مینمود. با یك نظر به صحراى پنبه و حبوباتكارى، میزان بذر آن را تشخیص میداد و حاصل آنها را برآورد میكرد. در ساختمان، بازدیدش بسیار دقیق و تا آخرین كلوك كاررفته را تعیین مینمود. كثرت عمل و حافظه، قوّهٔ غریبى در نظر او ایجاد كرده بود كه با یك نظر و بدون مساحت، بذرافكن یك مزرعه را بىكموزیاد میگفت.
🔸 اشعار مشكل نظامى را، كه معالأسف خیلى زیاد است، با توجیهاتی كه از آنها كردهاند، تماماً در حافظه داشت. شعر را بسیار خوب میگفت. در نویسندگى و اسلوب خط سبك قائممقام را پیروى مىكرد. هم ساده و روان و هم ادیبانه، سهل و ممتنع، چیز مینوشت.
🔹 كمتر اتّفاق میافتاد كه نامهٔ خود را بدون نمك فكاهى ختم كند. هیچ كس نمیتوانست تصوّر كند كه در این قباى راسته و تنبان گشاد رعیّتى و كفش پاشنهخوابیده، و اگر تابستان بود گیوه، و كلاه تخممرغى، با این قامت متوسّط و ریش سرخ نوكدار كه بوى قنَبید قمى میداد، اینقدر اطّلاع و فضل و ادب باشد!
🔸 در اوقاتی كه من به قم میرفتم یا او به تهران میآمد و معمولاً در منزل ما منزل میكرد، بزرگترین كِیف من صحبت با این پیرمرد بود. با اینكه سنّ من با او در حدود هفتاد سال تفاوت داشت، هر وقت به من میرسید به مناسبت حال و درجهٔ فهم من طورى صحبت میداشت كه هیچ وقت از محضر او سیر نمیشدم.
🔹 ناصرالدینشاه به قم رفته و اعتضادالدولهٔ حاكم، جمعى از اعیان شهر را براى شرفیابى حاضر كرده بود. بعضى از آنها بیگدلى و برخى حاجىحسینى بودند. بعد از معرفى سران این دو خانواده، نوبت معرّفى شدن به محمّدتقىبیگ رسید. چون از هیچ یك از دو طائفه نبود، اعتضادالدوله فقط گفت: محمّدتقى بیگ، میرآب قنات ناصرى. ناصرالدینشاه پرسید: بیگدلى است یا حاجىحسینى؟ محمّدتقىبیگ مجال به اعتضادالدوله نداد و گفت ما كانَ إِبْراهِیمُ یهودیّاً وَ لا نَصرانیّاً وَ لكِنْ كانَ حَنِیفاً مُسْلِماً! چاكر نه آنم و نه این، بلكه از خدمتگزارانم!
🔸 از حافظهٔ خود سوءاستفاده نكنم و از حاضرجوابیهاى این پیرمرد، كه قمیها به او ارباب جانبابا میگفتند، صرفنظر نمایم. ممكن است امروز مطّلعى مانند او در امر زراعت و كارهاى مربوط به آن یافت شود. همچنین ممكن است ادیب و نویسندهاى مثل او باشد. ولى من در مدّت عمر خود شخصى به این جامعى هیچ ندیدهام.
🔹 حاجى میرزا محمّد مجتهد پسرش هم ملّاى جامعِ خوشمحضرِ تامّالعیارى بود كه در عالَم خود هیچ دستكمى از پدرش نداشت. پسرهاى حاجى میرزا محمّد، بهخصوص میرزا محمّدتقى اشراقى كه امروز در قم مرد مبرّزى است و میرزا باقر ربّانى، همه مردمان فاضلى هستند.»
📚 (عبدالله مستوفی؛ شرح زندگانى من، ج۱، ص۵۱۷ - ۵۱۸)
#ارباب_قمی
#عبدالله_مستوفی
@cheraghe_motaleeh
🔸بررسی تاریخ شفاهی کوچه یزدیهای قم در بنیاد قم پژوهی
۱۹دی: تاریخ شفاهی کوچه یزدیهای بازار قم در جلسه ۴۷۷ بنیاد قم پژوهی با حضور حجت الاسلام والمسلمین ناصرالدین انصاری، آیت الله جزایری امام جماعت و جمعی از اهالی این محله و اعضای بنیاد قم پژوهی در مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر بررسی شد.
حجت الاسلام انصاری قمی در این نشست گفت: «کوچه یزدیها» در ابتدا به «کوچه فیروزه» معروف بود و در این کوچه حمامی هم وجود داشت که به حمام فیروزه معروف بود اما بعدها با تاسیس یک تکیه توسط شخصی یزدی، به کوچه یزدیها معروف شد. آن شخص در محله تکیه ای برپا کرد که هنوز هم آثار خیمههای آن برجا است و همه اهالی دوست دارند این تکیه و محله به نام یزدیها بماند.
وی بیان کرد: قدیمیترین آثاری که در این محله وجود دارد خانهای است با قدمت ۸۰ _ ۹۰ سال پیش. خانههای کهن دیگری در این کوچه و محله وجود دارد که البته قابل ترمیم است. تکیه یزدیها یکی از تکایای قدیمی قم است، اما ساختمان فعلی آن مربوط به سال ۱۳۸۸ قمری است که سرپرستی آن به عهده مرحوم حاج یدالله علیشاهی بود. قبل از وی پدرشان مرحوم پهلوان حاج میرزا عبدالحسین علیشاهی( قفوندار) سرپرست هیئت تکیه یزدیها را برعهده داشت.
حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه در محله یزدیها علمای فراوانی زندگی میکردند و محل رفت و آمد رجال سیاسی هم بود افزود:
ادامه خبر را اینجا بخوانید:👇
http://qompajoohi.ir/?p=10457
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
جلسۀ این هفته بنیاد قمپژوهی (نشست۴۷۸)
موضوع: «وضعیت فرهنگی و هنری قم»
با حضور:
دکتر امیرعلی عموزاده
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم
↙️ زمان: سهشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ساعت ۱۸
↙️ مکان: میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر
شرکت برای عموم علاقهمندان آزاد است.
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💠 پامنار و خاندان شعبانیفرد
✍️ ابوالفضل شعبانیفرد (میرزا)
بیتردید یکی از محلههای مشهور و قدیمی قم واقع در خیابان آذر روبهروی محله شاه حمزه و گذر حاج حسین جنب میدان کهنه، محله پامنار قم است. کمتر کسی است که این محل را نشناسد. دو مناره باقی مانده از مدرسه غیاثیه در اواخر قرن نهم هجری.
محله پامنار قسمتی مهم از منطقه معروف به پایینشهر است و شاید علت نامیدن این منطقه به پایینشهر موقعیت مکانی آن نسبت به حرم حضرت معصومه باشد؛ زیرا نویسنده در میانسالی هم بهخوبی یاد دارد که پدرش و همقطاران یا به عبارتی هم سن های او به حرم و منطقه اطراف آن بالا میگفتند. یادم هست هر وقت پدرم برای کاری مثلا زیارت یا رفتن به قهوهخانه مشتی یا پلوییها از خانه خارج میشد به مادرم میگفت یک نوکپا میروم تا بالا.
این محل و این منطقه بیشتر محل زندگی قمیهای اصیل است. مردمی که حداکثر چند نسل متوالی ساکن قم و این منطقه بودهاند. یکی از این خانوادهها خاندان شعبانیفرد است.
بزرگ این خاندان یحیی شعبانیفرد معروف به میرزا مشهدی غلام را بیشتر ساکنان منطقه او را میشناسند. او از تنها بازماندگان شغل چاربداری قم است که کارشان حمل مصالح و جابهجایی زوار یا مسافر در ایام تابستان به روستاهای اطراف و غالبا روستای شاهزاده اسماعیل، وشنوه با مال (الاغ و قاطر) بوده است. ایشان بارها از خاطراتش هنگام ساخت مسجد اعظم، حمام ایستگاه و ... برای ما گفته است.
پدرش غلام نام داشت و به علت اهمیت شغلش در زمان خودش و تعداد مالها (الاغ و قاطر) شهره عام و خاص بوده و با اینکه اکنون بیش از سی سال است فوت کرده است هنوز قدیمیهای منطقه او و برادرش مش عباس را که او هم همصنف او بود به یاد دارند.
پدر غلام شخصی آبرومند و معتمد بهنام حبیبالله بوده است که از طایف کلهر قم همسر اختیار کرده بود و پدرش شخصی به نام کل محمد علی بوده است و لقب کل به علت قد بالا و تنومندش بوده است که نوهاش مش عباس قدی به بلندی او داشت. او فرزند صفر خان است. محل دفن همه در شیخ اباصلت در محله دروازه ری است که امروز به لطف بیتدبیری شهرداری به پارک تبدیل شده و آن سنگ قبرهای قدیمی از بین رفته. البته ما هنوز در محل قبور حاضر و قرائت فاتحه داریم. محل سکونت تمام این افراد در انتهای محله پامنار معروف به حمام حاج غلام و نام قبلی آن سربازار است. خالی از لطف نیست بدانید زمین این حمام بخشی از خانه بزرگ کل محمد علی و پدرش بوده که بعد از فوت سهم پسرش اصغر میشود. بعدها او آن را به شخصی به نام حاج غلام مرشدی میفروشد و او حمامی در آنجا احداث میکند که تمام مصالحاش را همین میرزا مشهدی غلام با مال میآورد. جالب است کارشناس میراث فرهنگی نظر قاجاری روی آن دارد؛ در حالی که تا اواسط دهه سی شمسی مرحوم حاج اصغر در آنجا کشت میکرده.
میرزا مشهدی غلام که جنگ جهانی دوم و اشغال قم را به یاد میآورد در حدود نود سالگی دارای نُه پسر و دو دختر و چندین نوه و نتیجه از مشهورترین و شاید بتوان گفت قدیمیترین فرد این محله معروف باشد.
۱۴۰۲/۰۵/۲۲
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
شرححال خودنوشت
محسن کمالیان
گذشته است عمرم ز پنجاهونه
در این خاکدان پر از رنج و رعب
رخ زرد و موی سپیدم بهسر
دهند از سرانجام کارم خبر
۲۱ مرداد سال ۱۳۴۳ش، مصادف با ۱۲ اوت ۱۹۶۴م و ۴ ربیعالثانی ۱۳۸۴ق، در شهر آخِن (Aachen) کشور آلمان بهدنیا آمدم. پدرم، حاج رحیم کمالیان، اصالتاً قمی و بازرگان است. مادرم، بانو هِلا کِفِنباوم (Kefenbaum) یا سمیه کمالیان، اصالتاً آلمانی است که اسلام آورد و امروز مترجم بیش از صد عنوان کتاب اسلامی است.
تا زمستان سال ۱۳۵۲ آلمان بودم. اواسط کلاسِ چهارم دبستان همراه پدر بهایران آمدم و در قم نزد پدربزرگم، حاج میرزا احمد کمالیان، ساکن شدم. انسانی نیکنفس، از معتمدین بازار قم و حجرهی کوچکش در سرای همدانیها پاتوق علمای بزرگ وقت بود. کلاسهای سوم و چهارم را مجدداً در دبستان امیرکبیر گذراندم. سال ۱۳۵۴ بهمنزل پدر در قلهک تهران منتقل شدم. کلاس پنجم را در دبستان ارشاد گذراندم.
آن سال پدرم زندانی سیاسی بود. سرپرستیام در غیاب او و مادر، با عموی عزیزم، حاج محمد کمالیان، همچنین با شهید آیةالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی و همسر مکرمشان بود. زمستان سال ۱۳۵۴ پدر از زندان آزاد شد و خانواده مجدداً، این بار در تهران، شکل گرفت. دوران راهنمایی و دبیرستان را در مدرسهی نیکان بودم و سال ۱۳۶۲ دیپلم ریاضی فیزیک گرفتم.
همان سال در کنکور سراسری شرکت کردم و دانشجوی مهندسی عمران دانشکدهی فنی دانشگاه تهران شدم. سالهای ۱۳۶۷، ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ بهترتیب مدارج کارشناسی، ارشد و دکترای تخصصی را در همان دانشگاه و همان رشته، در گرایش ژئوتکنیک دریافت کردم. ماههایی از سالهای ۱۳۶۵، ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ را بهعنوان دانشجوی بسیجی در بخشهای مهندسی دفاع مقدس فعال بودم. همزمان با تحصیل، زیر نظر دوست عزیزم، دکتر سید محمدرضا حسینی بهشتی، در راهاندازی و فعالیتهای پژوهشی مؤسسهی مطالعات تاریخ خاورمیانه، مشارکت کردم.
از سال ۱۳۷۲ در کسوت مربی بهعضویت هیئت علمی پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله در آمدم. سالهای ۱۳۸۰، ۱۳۸۷ و ۱۳۹۳ بهمراتب علمی استادیاری، دانشیاری و استادی ارتقاء یافتم. تا کنون دهها رسالهی کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی را در حوزهی ژئوتکنیک لرزهای هدایت و بیش از هفتاد و پنج مقالهی علمی پژوهشی در مجلات معتبر داخل (ISC) و خارج از کشور (ISI) منتشر نمودم.
از دوران نوجوانی بهشخصیت امام موسی صدر علاقمند شدم و بخشی از دوران جوانیام را تا امروز صرف تحقیق دربارهی ایشان و خاندان شریف صدر کردم. حاصل این تحقیقات تدریجاً در کتابهای زیر منعکس گردید:
۱. عزت شیعه (۱)، ۱۳۷۷
۲. عزت شیعه (۲)، ۱۳۸۶
۳. فریاد در خاموشی، ۱۳۸۸
۴. صدرِ دین، ۱۳۹۱
۵. مشاهیر خاندان صدر (۲)، ۱۳۹۳
۶. مشاهیر خاندان صدر (۱)، ۱۳۹۶
۷. مشاهیر خاندان صدر (۱۸)، ۱۳۹۶
۸. سفرنامهی خاندان صدر، ۱۳۹۶
۹. شعر در خاندان صدر (۱)، ۱۳۹۷
۱۰. شعر در خاندان صدر (۲)، ۱۳۹۷
۱۱. روحانیون خاندان صدر، ۱۳۹۸
۱۲. شرححالهای خودنوشت در خاندان صدر، ۱۴۰۰
۱۳. خانداننگاری آل صدر، ۱۴۰۰
۱۴. امام موسی صدری که من شناختهام، ۱۳۹۸
۱۵. سفر اسارت، ۱۳۹۸
۱۶. قصهی راز نی، ۱۳۹۸
۱۷. خاندان صدر (تاریخ، جغرافیا، مشاهیر)، ۱۴۰۱
چهار عنوان اول در قالب "ناشر مؤلف" منتشر شد و عناوین پنجم تا سیزدهم توسط انتشارات "راز نی". دفتر نشر اخیر را در سال ۱۳۹۵ تأسیس کرده بودم تا بهتولید آثار اصیل در حوزهی صدرپژوهی بپردازد. چهار عنوان اخیر را بخش ممیزی وزارت ارشاد مجوز چاپ نداد و لذا بهنشر نسخههای دیجیتالی آنها در فضای مجازی اکتفا نمودم. کتابی نیز با عنوان "قلم دل" در سال ۱۳۹۹ بهشکل دیجیتالی منتشر کردم. فایلهای پیدیاف اغلب این کتابها در کانال تلگرامی "کتابهای محسن کمالیان" (t.me/mkamalianbooks) قابل دانلود است.
سال ۱۳۶۴ با دختر عمهام، بانو سیده معصومه هاشمیزادگان ازدواج کردم. بزرگترین حامی و بهترین رفیق زندگیام است. دو فرزند داریم: محجوبه، متولد سال ۱۳۶۹ و حامد، متولد سال ۱۳۷۱. هر دو، نورچشمان پدر و مادرشان هستند. منزلم در قم است و محل کارم در تهران. هفتهای سه روز سحرگاه عازم تهران میشوم و بعد از غروب باز میگردم. خداوند را بابت همهی نعماتش شاکر هستم.
در جریان زندگی برخی افراد بیش از دیگران بر افکار، روحیات و نگاهم بهدنیا تأثیر گذاشتند که همواره خوش دارم آنان را یاد کنم: پدرم، امام صدر، شهید بهشتی، استاد محسن وحید کاشانی (مدیر دبیرستان نیکان)، سید محمدرضا بهشتی، سید صدرالدین صدر (فرزند امام صدر)، دکتر سید صادق طباطبایی، دکتر محمدکاظم جعفری (استادم) و سید حسین روحانیراد (دوست و باجناقم).
مرا چون سخن تا بدینجا رسید
بکف خامه بشکست و کاغذ درید
سخنهای ناگفته بسیار ماند
که از دفتر دل زبانم نخواند
t.me/mkamalian1964/2674
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محلات_قدیمی
🔰 آبانبار لبچال
💠 ساماندهی و بهسازی مرکز محله لبچال و آبانبار تاریخی لبچال مربوط به اواخر دوره قاجاریه در بافت فرهنگی تاریخی شهر قم
#قم #شهرداری
#سازمان_بهسازی_اطراف_حرم_مطهر_حضرت_معصومه
#در_حریم_حرم
🆔 @BehsaziQom
هدایت شده از کانون نویسندگان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢شعرخوانی استاد عباس فرساد با گویش قمی، در برنامه شاهنامهخوانی کانون نویسندگان قم
#شعرقمی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
بیم و امیدها دربارۀ بافت تاریخی قم
کمیسیون ماده ۵ قم مصوبۀ بافت تاریخی را کتمان و اعلام کرده است چیزی به نام محدوده بافت تاریخی در قم نداریم و فقط ۴۰۰ تکبنای تاریخی در این شهر وجود دارد.
روزنامه پیام ما
یکشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲
در گفتگو با:
محمدمهدی کلانتری
دبیر پویشهای اتحادیه دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران
و نویسنده کارزار نجات بافت تاریخی قم
متن خبر در سایت روزنامه پیام ما:
https://payamema.ir/payam/articlerelation/90301
لینک امضای کارزار:
Karzar.net/78371
8️⃣ پرونده هشتم:
بافت تاریخی قم؛
مانع توسعه یا مزاحم سوداگری؟؟؟
پویش ملی:
#نجات_بافتهای_تاریخی_ایران
#نجات_بافت_تاریخی_قم
Instagram: @nejate.bafte.tarikhi
Telegram: t.me/nejate_bafte_tarikhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 از پیادهراه ارم و انقلاب و باغراه بهار تا باغ مزار در اطراف حرم مطهر
💠 اطلاعاتی ارزشمند درخصوص
چگونگی اجرا و مشخصات پروژه بزرگ باغ مزار قبرستان نو | ● تحولی بزرگ در بهسازی هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر
📌این ویدئو ۶ دقیقه ای را حتما تا پایان ببینید #سازمان_بهسازی_اطراف_حرم_مطهر_حضرت_معصومه
🆔 @BehsaziQom
May 11
🔺 خیابان ارم جنب آستانه
قسمتی از بنای آستانه هم دخل تصویر است.
#مرکز_اسناد_آستان_مقدس_فاطمی
#حرم_مطهر
#خیابان_ارم
http://asnad.amfm.ir
https://eitaa.com/asnad_astan_qom_1391
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اجرای طرح مدیریت و احیای سه کانون بحرانی گرد و غبار در تا یک هفته آینده
🔸 گرد و غبار در ماههای اخیر به مسئله و معضل نخست استان تبدیل شده است.
🔸 این موضوع سبب شد، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه پاسخ به بحران آلودگی هوای قم حاضر شود و از طرحی بگوید که تا یک هفته آینده قرار است اجرایی شود.
🔸 این طرح قرار است در سه کانون بحرانی حسین آباد میش مست، سراجه و دشت مسیله به کمک مدیریت پدیده گرد و خاک بیاید.
✅ خبرگزاری صدا و سیما
🌐 Qom.IRIBNews.ir
🆔 @QomIRIBNews
🔸مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تاکید کرد:
🔸پیوستهای فرهنگی برای تکنولوژیهای روز ضروری است / از تدوین دانشنامه قم حمایت میکنیم
حوزه/مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره بر لزوم در نظر گرفتن برنامههای استراتژیک و عملیاتی در حوزه فرهنگ و هنر گفت: ما در حوزه فرهنگ و هنر در کشور به برنامه منسجم استراتژیک نیاز داریم.
به گزارش خبرگزاری حوزه، امیرعلی عموزاده در جلسه ۴۷۸ بنیاد قمپژوهی که با حضور قمپژوهان در دانشگاه طلوع مهر با موضوع وضعیت فرهنگی هنری قم برگزارشد گفت: باید در برنامه استراتژیک نقاط قوت و ضعف و چشماندازها را مشخص کنیم و همه تهدیدها و فرصتها را کنار هم بگذاریم و برای آینده پیش رو برنامه عملیاتی طراحی کنیم تا بتوانیم به اهدافمان دست یابیم.
ادامه خبر را اینجا بخوانید:
http://qompajoohi.ir/?p=10465
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 کاشی - کتیبهای در بازار کهنه
"بسم الله الرحمن الرحیم
کارخانه کاشیسازی استاد علیرضا"
چند نکته
۱. به نظر کتیبه هر چند ظاهرا تاریخ ندارد متعلق به دوران پهلوی دوم است. اگر کسی این استاد علیرضا را شناسایی کند، به جا خواهد بود.
۲. اگر یکی از علاقهمندان یا دانشجویان کتیبههای دوران پهلوی را تصویربرداری کند، آن هم کاری بهجا خواهد بود؛ چون در معرض تخریب و نابودیاند. هر چند بسیاری از آنها در همین چند دهه تخریب شدهاند.
۳. بسیاری از کتیبهها تاریخ دوران پهلوی را دارند، اما در دوران جمهوری اسلامی نصب شدهاند. به عبارت بهتر این نوع کتیبهها حکایت از سال تاسیس بنای مربوط را دارند و نه تاریخ نصب کاشی. اگر بتوان اینها را متمایز کرد، کار خوبی خواهد بود.
سیدمحسن محسنی
۱۴۰۲/۰۵/۲۸
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت