💢 گزارش تصویری بازدید بنیاد قمپژوهی از خانه وفایی در روستای قاضی بالا
جواد بخشی
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
#عکس
#عمارت_وفایی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 گزارش تصویری بنیاد قمپژوهی از بازدید خانه وفایی در روستای قاضی بالا
جواد بخشی
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
#عکس
#عمارت_وفایی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 یک ساخت نحوی تحذیری_تهدیدی در لهجه قمی
گاه در زبانها و گویشها و لهجهها، برخی ساختهای نحوی به دلیل ویژگیهای بلاغی، جنبه گفتار قالبی مییابند و مکررا کاربرد میپذیرند.
یکی از این دست ساختها در لهجه قمی که با کارکرد بلاغی تحذیر (: برحذر داشتن) و تهدید، کاربرد دارد، ساخت ماضی ساده دوم شخص با دو وجه مثبت و منفی پیاپی است که عموما پیش از آن، متمم یا مفعول یا قید یا جزء مکمل فعل مرکب یا بعضی از آنها نیز میآید.
این ساخت در مَثَلِ:
شتر دیدی، ندیدی
هم به کار رفته است، منتهی در لهجه قمی، جنبه گفتار قالبی گرفته است.
تحلیل بلاغی چنین ساختی، احتمالا اینگونه است:
شرط + جزای شرط به صورت جمله امری تحذیری [+ تعلیل محذوف به صورت جمله خبری تهدیدی]؛
مانند:
[اگر] شتر [را] دیدی، [فرض کن که آن را] ندیدی [، زیرا مجازات خواهی شد]!
نمونههای دیگر:
دیگه بار من لغاز خوندی، نخوندی!: دیگر برای من لغز خواندی، نخواندی.
به کیَکه گفتی، نگفتی!: به فلانی گفتی، نگفتی.
کجاهَک رفتی، نرفتی!: به فلان جا رفتی، نرفتی.
با درخواست اصلاح و تکمیل.
دکتر علیرضا فولادی
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
#اصطلاحات_قمی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 امارت (امیر نشین) یا عمارت وفایی واقع در روستای قاضی بالا، تاج خاتون، بخش سلفچگان
ابوالفضل قیامی
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
#عکس
#عمارت_وفایی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 امارت (امیر نشین) یا عمارت وفایی واقع در روستای قاضی بالا، تاج خاتون، بخش سلفچگان
بازدید همراه با بنیاد قمپژوهی
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
با همکاری موسسه معماری هیوا
در این جلسه مهندس امیدواریان قمپژوه و مدیر مؤسسه هیوا و آقای وفایی مالک و سرمایهگذار و مهندس بیگلری ناظر مرمت از سازمان میراث فرهنگی قم و آقای بیگی پژوهشگر تاریخ قوم خلج به معرفی امارت پرداختند و در ادامه با بازدید از مجموعه پایان یافت.
بعد از توضیحات، سخنرانان به پرسشهای حاضران پاسخ گفتند. در پایان حاضران از بخشهای مختلف عمارت بازدید کردند.
عمارت وفایی در ساختار اولیه مزرعه مسکونی متعلق به محمدحسین خان خلج با ویژگی خاص این مجموعهها (خانه اربابی در مرکز مزرعه و خانههای کارگری در اطراف) در ساختار روستایی ایران بوده است.
عمارت شامل مجموعه مرکزی در دو طبقه با اتاقهای متعدد و سرسرا در امتداد شرقی - غربی به طول ۸۰ و عرض ۲۵ متر با دو ایوان شمالی و جنوبی است. دو حیاط بزرگ با حوض مستطیل شکل در دو سوی شمالی و جنوبی ساختمان است.
در سمت شرقی عمارت باغ بزرگی با جویهای روان و انواع درختان مثمر و غیر مثمر است.
این باغها توسط آب قنات و یک حلقه چاه آبیاری میشود.
از جلوههای دیدنی این عمارت، آبانبار بزرگ آن است که در قسمت ورودی حیاط جنوبی و در امتداد شرقی و غربی است.
آبانبار به شکل بسیار ماهرانه و زیبا بازسازی شده است. پلههای آبانبار از سمت غرب به شرق و مخزن عمیق آن پتانسیل جذابی برای مکانی تفریحی یا کافه سنتی است.
قدمت این عمارت را میتوان به دوره اواخر قاجار نسبت داد. این بنا در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ با شماره ۳۰۵۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ابوالفضل قیامی
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
#گزارش
#عمارت_وفایی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
4_5841171096111420733.pdf
1.27M
بررسی سنت ساخت عمارت اربابی امارت مزرعه قاضی بالا در قم، حسین راعی و محسن بیگلیری، فصلنامه علمی اثر، دوره ۴۳، شماره ۴ (زمستان ۱۴۰۱)، ص ۷۳۶ - ۷۵۵.
عمارت اربابی محمدحسین خان خلج در مزرعه قاضی بالا نیز یکی از دَهها عمارت اربابی است که در مزارع اقلیم گرم و خشک ایران شناسایی شده و نیازمند بررسی کالبدی عمیقتری است. بر این اساس دو پرسش اصلی با هدف معرفی یک عمارت اربابی دوره قاجار در بطن مزرعه قاضی بالا مطرح میشود:
۱. عمارت اربابی محمدحسین خان خَلَج دارای چه ویژگیهای کالبدی است؟
۲. نوع مالکیت عمارت چه تأثیری در پیدایش آن ویژگیها داشته است؟
در این مقاله و با توجه به ماهیت تاریخی موضوع، از رهیافت تفسیری و روش تفسیری- تاریخی استفاده میگردد.
ارسال: ابوالفضل: قیامی
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
#مقاله
#عمارت_وفایی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 چند حرف ربط و اضافه در لهجه قمی
اَ: از. اَ اونجی تا اینجی.
اَم: اما.
اَمولی: اما ولی؛ با حشو تاکیدی.
اَگ/اَی: اگر.
بالا: برای. نمونه: بالا پول خودکُشون کِه.
بار: برای. نمونه: بار کیَکه خواسِگار اومده.
باس: برای.
به: در. نمونه: آبش، به کرده آخره (: عمرش به پایان رسیده است [مَثَل])؛ به عمرم (: در عمرم).
تو: در. کاربرد آن در لهجه قمی بیشتر است. نمونه: انگار تو دلم رخ میشورن: انگار در دلم....
ر (ساکن): را. نمونه: کارا ر پیش بردم.
مال: برای. نمونه: من مالِت کم غصه نخوردم: من برای تو....
با درخواست اصلاح و تکمیل.
دکتر علیرضا فولادی
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
#اصطلاحات_قمی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مدفن مداح اهل بیت
استاد حاج حسین محلوجی
گلزار شهدا
یکی از مداحان قمی که صدای بسیار دلنشینی داشت. بسیار توانا در بدیههسرایی بود. از جنس مداحان حقیقی و سنتی .انصافا فخر المادحین بود. در شهادت پسر دایی مادرم "شهید محمد رضا دلشاد" در هنگام جنگ عراق علیه ایران بداهتا تصنیفی ساخت که هنگام تشییع او با آوای جذابی آن را اجرا کرد. این مقدار به یادم مانده است:
"نوجوان دلشاد
نشدی داماد
این شهادت
خلعت دامادیات باشد"
متاسفانه اندکی از صدای او بازمانده است.
ایکاش تمامی مداحیهای او ثبت و ضبط میشد. بیشک گنجینهای ارزشمند در اختیار میداشتیم.
چنین است متن سنگ قبر:
"آرامگاه شاعر و ذاکر اهل بیتع
نغمهسرای پرشور حسینی
فخر المادحین
استاد حاج حسین محلوجی
فرزند مصطفی
طلوع: ۱ / ۶ / ۱۳۲۱
غروب : ۵ / ۱ / ۱۳۹۵
عمریست حسینیم نمکگیر شدم
هر شب سر سفره حسین سیر شدم
هر کس به جوانیش رهی را طی کرد
من هم در خانه حسین پیر شدم"
هنگامی که خودم و تمام خانوادهام همزمان درگیر کرونا بودیم کلیپی از عزاداری محله الوندیه (زادگاه شهید دلشاد) با صدای او در مقام عزای حضرت زینبع برای برادرش به دستم رسید که بسیار حزن انگیز بود و تسکینم میداد.
هنگام فوتش قصد داشتم مطلبی در بزرگداشتش بنویسم توفیق حاصل نشد.
روحش غریق رحمت الهی باد.
سیدمحسن محسنی
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
#مداحان
#حسین_مهلوجی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
💢 پامنار قم
خیابان آذر
فاطمه خانعلی
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
#پامنار
#عکس
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت
اینستاگرام: @fatemeh__khanali
💢 نام برخی رنگها در لهجه قمی
الجهمویی: رنگ راهراه گربه.
بج: بژ [فرانسوی]؛ کرم روشن با طیفی از گرایش به خاکستری یا زرد یا قهوهای.
بِنَفش: بَنَفش.
خَرّهای: سبز لجنی.
سوختی: جگری سیر.
سورمهای: سرمهای.
سیفید: سفید.
غُلباقالی/گُلباقالی: رنگ نقشدار مرغ و گربه.
گِلماشین: مبدل گُلماشی در اصطلاحات نقاشی ساختمان.
مَلّهای: رنگی میان زرد و نارنجی.
موشی: طوسی مایل به قهوهای.
با درخواست اصلاح و تکمیل.
دکتر علیرضا فولادی
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
#اصطلاحات_قمی
#بنیاد_قم_پژوهی
تلگرام | ایتا | سایت